feiten

en
meningen
uit

de

media-

wereld

PETER DHONDT

JAN DRIJVERS

EN

WIM VAN DER BIESEN

Het REGEERAKKOORD tussen CVP en
PVV, dat op 11 februari 1988 door een
meerderheid in de VLAAMSE RAAD
werd goedgekeurd, bevat enkele moei-
zaam tot stand gekomen passages om-
trent het te voeren MEDIABELEID.

De roomsblauwe coalitie bevestigt de
vroegere opties, verwoord in het kabel-
decreet. Er wordt prioriteit gegeven aan
de oprichting van een ‘nationale’ PRIVE -
ZENDER, maar ook de erkenning van RE-
GIONALE EN LOKALE TELEVISIE-initia-
tieven zou gerealiseerd moeten worden.
De BRT krijgt als openbare omroep een
dotatie op basis van een vast percenta-
ge van het kijk- en luistergeld. De grootte
van dit percentage wordt afhankelijk van
een herformulering van de publieke ta-
ken van de BRT en de resultaten van de
implementatie van de doorlichting. De
ether wordt ook op radioviak nog wat li-
beraler door de optie om in Gent, Ant-
werpen en Brussel een zone op de FM-
band vrij te maken om grote AGGLOME-
RATIERADIO'S op te starten. Het de-
creet op de NIET-OPENBARE RADIO’S
dient bovendien voor 31 juli 1988
opnieuw geévalueerd te worden. De
vraag blijft in hoeverre ook deze passa-
ges uit het regeerakkoord overeind of re-
aliseerbaar zullen blijven, wanneer op
nationaal of gemeenschapsviak S.P. en
V.U. tot de regering zullen toetreden. De
Vliaamse socialisten hebben terzake
reeds grote reserves geformuleerd.

-

Met een groots banket werd het EEUW-
FEEST gevierd van het gerenommeerde
Britse blad “THE FINANCIAL TIMES".
Op 13 februari 1888 verscheen het eerste
nummer van deze op roos papier gedruk-
te krant onder de slogan “Without Fear
and Without Favour” (Zonder vrees en
zonder begunstiging). Deze Britse kwali-
teitskrant heeft nu lezers over de ganse
wereld en telt een oplage van 280.000
exemplaren.

-

COMMUNICATIE 18 (1988) Nr. 2

55



In maart maakte de CNCL in FRANK-
RIJK de balans op van de programmatie
bij de commerciéle zenders. De CNCL
heeft tot taak de commerciélen op tijd
en stond te herinneren aan hun ‘cahier
de charge” - zowat de culturele geloften
van de initiatiefnemers - en kan even-
tueel sancties opleggen als die zenders
het te bruin bakken.

Het verdict was niet mals voor M6 en
zeker niet voor La 5. De CNCL had woor-
den van lof voor de nieuwsvoorziening
en het streven naar pluralisme op La 5,
maar het feit dat slechts een kwart en
niet de beloofde 50% van de program-
ma’s van Franse oorsprong was, bleek
de CNCL hoog te zitten. Ook vielen de
leden van het toezichthoudende orgaan
over de truukjes waarmee een aantal
andere afspraken, o.m. over de investe-
ringen in de audiovisuele sector, werden
omzeild. Bij M6 stelde de CNCL meer
goede wil vast, al werden ook hier maar
half zoveel originele Franstalige produk-
ties vertoond als was afgesproken. TF1
bracht het er beter van af, de enige pe-
kelzonde waarin de geprivatiseerde
staatszender regelmatig vervalt, is het
overschrijden van de reclamelimieten.
Of er nu sancties volgen voor La 5 en M6
valt nog af te wachten. Geldboetes drei-
gen het kwaad alleen maar erger te
maken - de wankele financiéle positie
van de twee zenders is de belangrijkste
oorzaak van het feit dat ze hun beloften
niet kunnen nakomen - en de zendver-
gunning intrekken lijkt dan weer net iets
te drastisch voor een zelf in vraag gestel-
de CNCL.

*

Op 21 maart 1988 werd het tweede net
van de RTBf in een nieuw kieedje gesto-
ken. Het kreeg een nieuwe naam, een
eigen logo en ook een vemieuwde pro-
grammatie. Het Franstalige tweede net
heet voortaan “TELE 21” en is nauw ver-
bonden met de gekende radiozender
RADIO 21. Beide omroepen hebben ge-
deeltelijk dezelfde medewerkers en zul-
len ook elkaars produkties promoten.

Het wordt een net voor allerlei evene-
menten (zoals de Koning Elisabethwed-
strijd, de Olympische Spelen, enz.) en
voor thema-avonden of -weken. Men wil
voor iedere dag een herkenbare pro-
grammatie. De administrateur-generaal
van de RTBf, Robert Stéphane, meent
dat de openbare omroep zich tegen het
toenemende aanbod van allerlei vreem-
de zenders “het best kan verdedigen
door een eigen herkenbaar en van de an-
deren goed onderscheiden gezicht™.

Bij het tellen van de koppen op het einde
van 1987 bleek dat VERONICA, de “jong-
ste” Nederlandse omroepvereniging,
ook de “grootste” is geworden. In 1987
kreeg de V.0.0. nl. 151.000 leden bij en
bracht haar totaal op 877.000 leden. De
AVRO viel met 806.705 leden terug naar
de tweede plaats. De TROS, die traditio-
neel de hoogste kijkcijfers haalt, verloor
toch 22.000 leden en komt met 701.243
leden op de derde plaats. Daarna volgen
KRO (641.422), NCRV (532.296), VARA
(518.665), EO (329.254) en tenslotte de
VPRO met 328.500 leden. In totaal zijn
4,7 miljoen Nederlanders lid van een om-
roepvereniging. Dit is een stijging met 1
miljoen tijdens de laatste 10 jaar.

-

Getrouw aan het ritme van de schrikkel-
jaren, werd op 11 april de nieuwe RAAD
VAN BEHEER van de BRT GEINSTAL-
LEERD. In de nieuwe Raad zetelen - op
basis van de meest recente nationale
verkiezingsuitslagen en berekend vol-
gens de eigenzinnige wetten van de Bel-
gische politieke wiskunde - vijf leden die
voorgedragen zijn door de CVP-fractie in
de Vlaamse Raad (J. Fleerackers, F.
Janssens, A. Smout, M. Winters en
nieuwkomer P. Thys), vier door de SP (ve-
teranen C. Galle en J. Van Roy en neofie-
ten P. Steenhaut en E. Witte), twee PVV-
ers (G. Versnick en W. Bultereys) en oud-
VU-senator T. Van Overstraeten.

56

COMMUNICATIE 18 (1988) Nr. 2



De Vaste Commissie, die uit de schoot
van de Raad van Beheer wordt gekozen,
wordt gevormd door Geert Versnick, Jo-
han Fleerackers, Carla Galle, Frans
Janssens en Els Witte. Toon Van Over-
straeten wordt als niet-stemgerechtigd
deskundige op de vergaderingen van de
Vaste Commissie uitgenodigd, nu de VU
daarin geen vaste stek meer kan clai-
men.

Na verhitte politieke discussies, waarbij
uiteindelijk de PVV de rekening gepre-
senteerd kreeg voor haar al te private
houding t.o.v. de BRT, werd de socialisti-
sche kandidate Els Witte als voorzitter
van de Raad van Beheer voorgedragen
en door de Koning benoemd.

Els Witte is gewoon hoogleraar aan de
V.U.B. en doceert daar hedendaagse po-
litieke geschiedenis en politieke com-
municatie. Het is haar eerste mandaat in
de Raad van Beheer.

-

Ongeveer terzelider tijd als de BRT heeft
ook de RTBf haar RAAD VAN BESTUUR
vernieuwd. De nieuwe voorzitter is Marc
Van Campenhoudt, een radioloog die
door de PSC werd voorgedragen. Ook de
samenstelling van de adviserende ‘Con-
seil Supérieur de I'Audiovisuel’ werd aan
het nieuwe politieke landschap in Frans-
talig Belgié aangepast.

Zestien publieke omroepen - alle lid van
de Europese Radio Unie - stichtten begin
mei in Genéve “EUROSPORT"”, een con-
sortium dat een gemeenschappelijke
paneuropese en meertalige dienst voor
sportverslaggeving moet uitbouwen. Dit
initiatief kadert duidelijk in de strategie
van de openbare omroepen in hun na-
kende strijd met de commerciéle zen-
ders om de televisierechten van sporte-
venementen en competities. Voor de dis-
tributie van de programmapool zijn de
omroepen wel een pact met de ‘duivel’
aangegaan:

Rupert Murdoch, eigenaar van o.m. Sky
Channel zal de kosten dragen van het ka-
naal op de Astra-satelliet.

Half mei stopte de Vlaamse Regering 65
MILJOEN EXTRA in het spaarpotje van
de BRT bovenop de dotatie die dit jaar
aan de openbare omroep werd toege-
kend. De verklaring voor deze gulle bui
dient gezocht in de eerdere beslissing
van de Executieve om de BRT vanaf 1
september het verbod op te leggen, om
nog langer niet-commerciéle reclame-
spots uit te zenden of programma’s te
laten sponsoren. Een doekje tegen het
bloeden, lijkt het wel. De BRT raamt het
verlies aan inkomsten immers op 270
miljoen BF.

Begin april kreeg VTM eindelijk een ge-
zicht, meer bepaald de gelaatstrekken
van CARLO GEPTS, die werd benoemd
als afgevaardigd beheerder. Gepts, eer-
der al adjunct-directeur-generaal van
Het Laatste Nieuws en ondervoorzitter
van VTM, kreeg de post na vergeefse po-
gingen om iemand van ‘buitenshuis’ aan
te trekken om de nieuwe Vlaamse com-
merciéle televisie te leiden. Gepts maak-
te al onmiddellijk na zijn aanstelling be-
kend dat vanaf begin februari 89 VTM
dagelijks op de kabel wil. Armen en be-
nen kreeg VTM half mei, toen bekend
raakte dat Guido Depraetere, eerste pro-
ducer, en Mike Verdrengh, free-lance
presentator, van de BRT werden losge-
weekt. Als respectievelijk programma-
directeur en adjunct-programmadirec-
teur zullen beiden bij VTM instaan voor
de aankoop en programmatie van de
niet-informatieve programma’s.

-

Eind mei sloeg MARTIN DE JONGHE de
BRT-deuren achter zich dicht. Als pro-

COMMUNIGATIE 18 (1988) Nr. 2

57



grammamaker bij de gewestelijke radio-
zender West-Vlaanderen werd hij een
monument door het door hem samenge-
stelde en gepresenteerde woensda-
gochtend-programma “Service-Tele-
foon”, een radioversie van Tele-Onthaal,
met een publiek van 900.000 luisteraars.
Na 310 afleveringen kwam er een eind
aan het programma, toen de BRT na lang
aanslepende onderhandelingen nog
steeds niet de eis van De Jonghe had in-
gewilligd om vastbenoemd te worden.
Naast zijn presentatie- en produktiewerk
voor Omroep West-Vlaanderen was Mar-
tin De Jonghe ook het brein achter enke-
le satirische programma’s, zowel op
radio als op televisie.

-

De nieuwe meerderheid in de FRANSTA-
LIGE GEMEENSCHAPSRAAD heeft
zich, bij het vastleggen van de opties
voor haar mediabeleid, niet wraaklustig
getoond t.a.v. de onder liberale impuls
opgerichte RTL-TVi.

PS, PSC en FDF zijn overeengekomen
om de leefbaarheid van de Franstalige
commerciéle zender te garanderen,
maar willen tegelijkertijd meer kansen
bieden aan de RTBf om zich binnen het
nieuwe medialandschap staande te hou-
den. Zo voorziet het Franstalige regeer-
akkoord in een stabiele financiering voor
de openbare omroep. De RTBf zal samen
met de privé-industrie mogen participe-
ren in nieuwe media-initiatieven (betaal-
televisie, lokale gemeenschaps-tv) en zal
van verruimde mogelijkheden inzake
SPONSORING mogen genieten.
Daarnaast wil de nieuwe gemeen-
schapsregering zo snel mogelijk de toe-
gangsvoorwaarden vastleggen voor de
buitenlandse zenders op de Waalse ka-
bel. Eind mei werd alvast de keuze ge-
maakt welk tv-station de BETAALTELE-
VISIE van de Franstalige gemeenschap
mag verzorgen. De keuze viel op Canal
Plus Belgique, waarvan het kapitaal tel-
kens voor een derde werd samenge-
bracht door resp. de RTBf, de Belgische
privé-partners Synerfi, DEFI en L.B.O.-

Dream Factory, en het Franse moeder-
huis van Canal Plus.

Einde 1987 telde men in ons land offi-
cieel 3,172 miljoen TELEVISIETOESTEL-
LEN. Dit is 6,3 % meer dan in 1986. Deze
stijging is ongetwijfeld een gevolg van
de RTT-actie waarbij “zwartkijkers” zich
konden “wit"wassen. Volgens de Fede-
ratie van de Belgische Distributieonder-
nemingen telt men nu 1 televisietoestel
per 2,2 Belgen. Ook het aantal kleuren-
toestellen blijft stijgen; het bedraagt nu
83,60% van alle tv-apparaten.

Op 7 juni 1988 vierde HET LAATSTE
NIEUWS zijn honderdste verjaardag. De
krant werd opgericht door de Viaamsge-
zinde liberaal Juliaan Hoste, die vier jaar
vroeger reeds het Vlaamse weekblad De
Zweep op de markt had gebracht. Het
Laatste Nieuws was de eerste goedkope
massakrant in Vlaanderen en als dusda-
nig de Nederlandstalige tegenhanger
van de zes maand voordien opgerichte
“Le Soir”. Naast de stichter drukte ook
zijn zoon, Julius Hoste junior, die het
blad leidde tussen 1932 en 1954, zijn
stempel op de krant. Het Laatste Nieuws
is steeds het Vlaams en het liberaal ge-
dachtengoed blijven verdedigen.

In 1956 kocht de uitgeverij Hoste het
Antwerpse liberale dagblad “De Nieuwe
Gazet” op. In 1987 bedroeg de oplage
van de beide kranten samen 303.535
exemplaren.

Het eeuwfeest werd gevierd met een
academische zitting op het Brusselse
stadhuis en met een jubileumbijlage die
onder de titel “Kroniek van een Eeuw”
gratis aan krantenlezend Vlaanderen
werd aangeboden.

Met de regeringswissel lijkt in FRANK-

58

COMMUNICATIE 18 (1988) Nr. 2



RIJK ook het lot bezegeld van de CNCL,
‘La Commission Nationale de la Com-
munication et des Libertés’, de ‘super-
mediaraad’ van onze zuiderburen. De
CNCL werd in '86 opgericht en was het
voorwerp van onophoudelijke discus-
sies. Daar was ook wel aanleiding toe:
de instelling raakte verwikkeld in een
aantal schandalen en kreeg zoveel
slechts voor de voeten gegooid - de be-
schuldigingen gingen van partijdigheid
over incompetentie tot machteloosheid -
dat haar gezag en haar publiek aanzien-
lijk snel begonnen te tanen.

Als de Franse socialisten hun zin krij-
gen, wordt de CNCL vervangen door een
‘Hoge Raad voor Audiovisuele Zaken’,
waarvan het bestaan in de grondwet zou
worden ingeschreven, een procedure die
de Raad een grotere duurzaamheid zou
moeten geven dan al haar voorgangers.
Hoe de nieuwe Hoge Raad er moet gaan
uitzien, is nog onbekend; waarnemers
betwijfelen echter dat hij ook een
nieuwe mediapolitiek zal gaan belicha-
men; in de politieke middens zou een vrij
grote consensus bestaan over het feit
dat het eerste wat ‘le paysage audiovisu-
el’' nu nodig heeft, rust en stabiliteit is.

-

Op 21 juni 1988 verkoos de Belgische
Vereniging van Dagbladuitgevers AN-
DRE de BETHUNE tot haar nieuwe
VOORZITTER. Hij volgt in die functie
Guido Verdeyen op, directeur-generaal
van de V.U.M., wiens mandaat ten einde
liep. André de Bethune is directeur-gene-
raal van de N.V. Rossel, die o0.a. Le Soir
uitgeeft.

-

“Vlaanderen is een aantrekkelijk econo-
misch gebied”, en de commerciéle satel-
lietzender SUPER CHANNEL neemt het
dan ook niet langer dat haar vertegen-
woordigers telksen met een kluitje in het
riet worden gestuurd, wanneer die bij
onze overheid gaan aankloppen om op
de VLAAMSE KABEL te worden toegela-
ten. Super Channel, dat al in 15 landen
op de kabel zit, en ook in Wallonié en een
gedeelte van Brussel ontvangen kan
worden, probeerde via een KORT GE-
DING bij de rechtbank van eerste aanleg
in Brussel én langs de Raad van State
Dewael duidelijk te maken wat écht libe-
ralisme is.

Begin april haalde Cultuurminister De-
wael bakzeil voor de rechtbank van
eerste aanleg te Brussel, die in kortge-
ding de Britse commerciéle satellietzen-
der Super Channel steunde in haar claim
om op de Viaamse kabelnetten te wor-
den toegelaten. De rechtbank beaamde
dat, zolang andere private buitenlandse
stations zoals TF1 en RTL niet van de ka-
bel werden geweerd, er geen rechts-
grond voor handen was, om het Super
Channel-signaal voorlopig te verbieden.
Super Channel liet er na deze uitspraak
geen gras over groeien, en op 18 mei
zond de Provinciale Brabantse Energie-
maatschappij (PBE) als eerste Vlaamse
kabeldistributeur de programma’s van
Super Channel op zijn netwerk door, nog
voor deze laatste daartoe de in het kabel-
decreet voorziene machtiging had gekre-
gen. Deze toelating kwam er uiteindelijk
eind juni, nadat Super Channel samen
met MTV en Sky Channel zich er na on-
derhandelingen met het kabinet toe ver-
bonden had om een minimum aan
Viaamse produkties uit te zenden.

acht.

uit de tijdschriften

De Redactie heeft besloten om de rubriek Uit de tijdschriften’ voortaan niet meer te publiceren. De
redenen hiervoor zijn van tweeérlei aard: enerzijds zou het aantal tijdschriften zeer serieus moeten
worden uitgebreid om een overzicht te kunnen bieden van hetgeen er op communicatie-gebied ver-
schijnt wat anderzijds een financiéle implicatie zou meebrengen die de Redactie niet verantwoord

COMMUNICATIE 18 (1988) Nr. 2

99



