feiten

en
meningen
uit

de

media-

wereld

PETER DHONDT,
JAN DRIJVERS

EN

WIM VAN DER BIESEN

De EUROPESE GEMEENSCHAP heeft
een belangrijk punt gescoord in haar dis-
puut met de Raad van Europa over wie
nu het meest in aanmerking komt om
een omvattende regeling voor het
GRENSOVERSCHRIJDEND TELEVISIE-
VERKEER uit te werken. In het Europees
parlement werd een voorstel van richtlijn
uitgaande van de Commissie besproken
en, weliswaar geamendeerd, goedge-
keurd. Daarmee zijn we weer een stap
dichter bij een bindende regeling inzake
het vrij verkeer van tv-programma’s tus-
sen de EG-lidstaten. In het parlement la-
gen de standpunten het verst uiteen voor
wat betreft de bescherming van de Euro-
pese audiovisuele industrie, de reclame-
quota’s en het auteursrecht. Uiteindelijk
werd men het eens over een verplicht
aandeel van 60% gemeenschapspro-
dukties, een reclameplafond van 15%
(met pieken tot 18%) en de oprichting
van een arbitrerend orgaan waarin de au-
teurs vertegenwoordigd zijn. Nu moet
het voorstel van richtlijn dus naar de mi-
nisterraad, en er wordt verwacht dat ook
daar nog belangrijke meningsverschil-
len zullen opduiken. Ondertussen buigt
in maart de Raad van Europa zich weer
over het onderwerp om haar regeling ver-
der uit te werken.

Hoewel de meeste weekbladen, zowel
de vrouwen- als gezinsbladen, over het
algemeen een dalende trend vertonen,
zijn er ook opvallende uitzonderingen.
De meest in het oog springende is onge-
twijfeld FLAIR, het blad voor jonge vrou-
wen, dat pas in 1981 door hoofdredac-
teur Wiel Elbersen werd opgericht en na
een gestadige opgang in Vlaanderen al-
leen reeds een oplage telt van 250.000
exemplaren. Het succes van wat men
reeds het “mediafenomeen” is gaan
noemen, berust voigens Elbersen vooral
op de emotionele aanpak van de lezeres-
sen. Getuige van het succes zijn ook de
40.000 lezersbrieven die Flair jaarlijks
ontvangt en die een voortdurende inspi-

COMMUNICATIE 18 (1988) Nr. 1

51



ratiebron zijn voor de redactie van het
blad. Vanuit Vlaanderen heeft men met
de “Viaamse Flair” ook geleidelijk de
Nederlandse markt veroverd; nu reeds
een oplage van meer dan 250.000 exem-
plaren. De expansiedrang ging echter
ook zuidwaarts. Op 25 september 1987
verscheen het eerste nummer van de
Franstalige Flair. Hoofdredactrice werd
de ex-redactiechef van de Viaamse
Flair: Christine von Wackerbarth. Men
begon met een startoplage van 150.000
exemplaren, die zowel in Wallonig als in
het noorden van Frankrijk werden ver-
spreid. Dit betekent dat er weldra
650.000 exemplaren van Flair zullen ver-
schijnen, wat naar Belgische maatsta-
ven vrij uniek is.

Op 4 oktober 1987 werd THE INTERNA-
TIONAL HERALD TRIBUNE 100 jaar.
Deze Amerikaanse krant - The Washing-
ton Post en The New York Times zijn de
belangrijkste aandeelhouders - met een
Europees lezerspubliek - de krant werd
vroeger in Parijs uitgegeven maar wordt
nu via de satelliet gelijktijdig op negen
verschillende plaatsen gedrukt - wordt
wel eens de enige pan-Europese krant
genoemd. Wat daar ook van zij, voor de
meeste fijnproevers hoort het dagblad
alvast thuis in de galerij van de elitekran-
ten.

In een - statistisch niet altijd steekhou-
dende - enquéte bij 850 Viamingen die
door het onderzoeksbureau UNIOP on-
dervraagd werden over hun meningen en
preferenties omtrent het nieuwe media-
landschap in Vlaanderen, blijkt dat het
vraagstuk van de commerciéle televisie
en de invoering van omroepreclame voor
weinig beroering weet te zorgen. 62%
van de Vlamingen wil dat er terzake ‘wat
verandert’, maar wat dat wat is blijkt niet

erg duidelijk. Verklaart slechts 1 Via-
ming op 5 zich radikaal tegenstander
van etherreclame, dan pleiten bij de an-
deren 43% voor etherreclame op de
B.R.T. en 42% voor reclamespots op een
nog op te richten commerciéle zender.
Opvallend is dat de houding van de Vla-
ming terzake niet zozeer uit politieke
overtuiging dan wel door het eigen kijk-
gedrag wordt ingegeven. Ook wat betreft
het ‘objectiviteitsvraagstuk’ staat de me-
ning van de doorsnee-Vlaming haaks op
de opinie van de meerderheidspartijen,
daar 56% van de Vlamingen overtuigd is
dat de BRT de meest objectieve informa-
tie zal brengen, terwijl slechts 38% het
nieuws van een commerciéle zender een
grotere geloofwaardigheid toedicht.
Over de geloofwaardigheid van de politi-
ci werden geen vragen gesteld ...

Uit gegevens van het continu KIJKON-
DERZOEK van de NOS blijkt o.a. dat
vrouwen per dag ongeveer 12 minuten
meer naar de Nederlandse Televisie
kijken dan mannen (1 uur 52 minuten
tegenover 1 uur 40 minuten). Vrouwen
kijken meer naar series (Nederlandse en
buitenlandse) en naar amusementspro-
gramma’s; mannen hebben een voor-
keur voor sport en erotisch-getinte pro-
gramma’s. Vier op tien vrouwen hebben
tijdens het tv-kijken andere bezigheden,
zoals lezen, puzzelen en huishoudelijk
werk. Bij de mannen is dit slechts voor
één op tien het geval.

Op 20 oktober 1987 benoemde de Vliaam-
se Raad de negen leden van de GE-
SCHILLENRAAD, die in de context van
het kabeldekreet werd opgericht om te
waken over het niet-discriminerende ka-
rakter van programma’s en programma-
opbouw van niet-openbare televisievere-
nigingen en over de onpartijdigheid, de

52

COMMUNICATIE 18 (1988) Nr. 1



journalistieke deontologie en de redac-
tionele onafhankelijkheid van hun infor-
matieve programma’s. De Raad zal be-
staan uit de hoogleraren Meerts, Riman-
que, Witte en Delvoie en uit de journalis-
ten Van Nieuwenborgh, Van Erps, Dyck,
Grawet en Van Liedekerke.

Belgié is een land van berouwvolle zon-
daars. Dat kon althans worden opge-
maakt uit de resultaten van de actie
“GROEN LICHT VOOR ZWARTKIJ-
KERS” van de DIENST KIJK- EN LUIS-
TERGELD, die van 1 september tot 31 ok-
tober 1987 zwartkijkers en -luisteraars in
de gelegenheid stelde om zich straffe-
loos te regulariseren. Daar waar voor de
actie ongeveer één gezin op vier te wei-
nig of geen kijk- en luistergeld betaalde,
hebben in deze periode zowat 400.000 in-
woners zich ‘wit’ gewassen. Een verba-
zend staaltje van collectieve boetedoe-
ning, waaraan allicht de verhoogde boe-
tes maar meer nog de verplichting van
de kabeldistributiemaatschappijen om
hun abonneelijsten aan de Dienst Kijk-
en Luistergeld door te seinen, niet
vreemd zullen zijn geweest. De schatkist
houdt er alvast meer dan 1 miljard BF pe-
nitentie aan over.

Bijna onmiddellijk na de publikatie van
de uitvoeringsbesluiten van het KABEL-
DEKREET (15-10-'87) werd te Antwerpen
de V.T.M. (Vlaamse Televisiemaatschap-
pij) opgericht (28-10-'87). Voorzitter en
woordvoerder is JAN MERCKX, direc-
teur-generaal van de uitgeverij Perexma
(0.a. TV-EXPRESS en TV-BLAD) en te-
vens voorzitter van de Nationale Federa-
tie der Informatieweekbladen. Deze
maatschappij gaat de commerciéle tele-
visie in Vlaanderen exploiteren. Op dit
ogenblik bestaat ze uit negen Viaamse
persbedrijven van dag- en weekbladen.

Alleen de socialistische pers (DE MOR-
GEN), de Vlaamse Uitgeversmaatschap-
pij (met o.a. DE STANDAARD) en de
FINANCIEEL-ECONOMISCHE TIJD par-
ticiperen niet; de eerste bij gebrek aan
financiéle middelen, de tweede omdat
men de rendabiliteit van zulk een com-
merciéle televisie in Vlaanderen in twij-
fel trekt.

Op 19 november '87 honoreerde de
Vlaamse regering, zonder gunstig advies
van de Mediaraad, de aanvraag van
V.T.M. om als NIET-OPENBARE TELEV!I-
SIEVERENIGING erkend te worden, en
een dag later (20-11-'87) verkreeg V.T.M.
van de nationale regering een vergun-
ning om RECLAME uit te zenden. Hierbij
zag de nieuwe maatschappij zowat al
haar voorwaarden ingewilligd: nieuwe
commerciéle omroepinitiatieven (satel-
liettelevisie, regionale tv, betaalomroe-
pen ...) zullen zolang mogelijk van de ka-
bel worden geweerd, de Vlaamse rege-
ring komt over de brug met bijkomende
expansiesteun voor de participerende
krantenbedrijven én de BRT moet vanaf
1 maart 1988 afzien van contracten inza-
ke niet-commerciéle reclame en sponso-
ring. Deze laatste maatregel zou de
openbare omroep in 1988 alleen al 270
miljoen BF kosten. De BRT-leiding heeft
bij de regering dan ook aangedrongen
op compenserende steun. De erkenning
van V.T.M. geldt voor 18 jaar, maar komt
te vervallen wanneer de commerciéle
zender niet voor juli 1989 is opgestart.

Ook het dossier van de perssteun krijgt
in Belgié communautaire trekjes. Nadat
de nationale regering in eerste instantie
geweigerd had om het - door de verschil-
lende besparingsrondes tot 80 miljoen
BF geslonken - bedrag voor RECHTS-
STREEKSE PERSSTEUN in grote mate
SELECTIEF te verdelen, naar verluidt na
veto van minister Gol, werd eind novem-
ber een compromis bereikt waarbij voor
Nederlandstalige kranten een ander re-
gime geldt dan voor de Franstalige dag-

COMMUNICATIE 18 (1988) Nr. 1

53



bladen. Voor de Nederlandstalige kran-
ten werd, het voorstel van de BELGI-
SCHE VERENIGING VOOR DAGBLAD-
UITGEVERS indachtig, het aandeel voor
de selectieve steun aan structureel
zwakkere kranten (beperkte oplage, be-
perkte reclame-inkomsten) verhoogd,
waardoor De Morgen 5 miljoen extra ont-
vangt.

Voor de Franstalige dagbladen blijft het
oude systeem van de - voor ieder gelijke
- COMPENSERENDE steun van toepas-
sing, doch zij kunnen rekenen op extra-
inkomsten die Audiopresse verwerft uit
handelsreclame op de Franstalige com-
merciéle zender RTL-TVi. Naast deze
rechtstreekse steun ontvangen de kran-
ten een veelvoud van dit bedrag aan ON-
RECHTSTREEKSE STEUN (o.a. via
goedkope post-, telefoon- en vervoersta-
rieven). De regering raamt dit bedrag op
9 miljard - een cijfer dat de uitgevers
schromelijk overschat noemen. De
Vilaamse persbedrijven tenslotte, die
meeparticiperen in het project van de
commerciéle televisie, hebben eind no-
vember van Geens kunnen afdwingen
dat de ECONOMISCHE EXPANSIE-
STEUN aan hun bedrijven gevoelig ver-
hoogd zou worden, zodat zij zich beter
ingedijkt voelen tegen de risico’s van het
televisie-avontuur.

De vooruitziende Duitse tv-kijkers die
zich al een schotelantenne hadden aan-
geschaft, mogen het tuig nog even in het
inpakpapier laten. TV-SAT, de “Direct
Broadcast Satellite” van de Bundespost,
die in november van vorig jaar keurig in
een baan om de aarde werd gebracht,
weigert sindsdien immers elke vorm van
medewerking met de Duitse technici die
haar aan de praat moeten krijgen. De ei-
genzinnige satelliet betekent vooral een
streep door de rekening van de twee
‘Duitse’ commerciéle zenders SAT 1 en
RTL +, die nu veel langer dan gepland
geld moeten verliezen om het handvol
Duitse gezinnen dat ze al via de kabel

kunnen bereiken, van beeldvoer te voor-
zien, in afwachting van de doorbraak die
er voor hen enkel via DBS kan komen.
Misschien kan de Franse zustersatelliet
TDFH1, die in maart succesvol werd ge-
lanceerd, voor een noodoplossing zor-
gen.

Er blijkt heel wat verschil te bestaan tus-
sen het KIJKGEDRAG van VLAMINGEN
en FRANSTALIGEN. De BRT kreeg in
1986 59,20% van het Vlaamse kijkvolu-
me, terwijl Walen en Brusselaars slechts
40,80% van hun kijkvolume aan RTBF-
programma’s spendeerden. RTL kreeg
hier 18,20% (in Vlaanderen slechts 3%),
en de andere buitenlandse zenders
samen nog eens 41%. In Viaanderen
gaat 83,70% naar Nederlandstalige pro-
gramma’s, langs Waalse kant krijgen de
anderstalige zenders slechts 3,90% van
het kijkvolume. Tenslotte kijken de Wa-
len ook langer naar de televisie dan de
Viamingen. 16% van de Waalse kijkers
zitten per dag gemiddeld meer dan vier
uur voor hun tv-toestel. In Vlaanderen is
dit slechts 10%.

Ondanks allerlei moeilijkheden met
diverse niet-openbare radio’s op de erg
drukke FM-band, groeit de populariteit
van STUDIO BRUSSEL zienderogen.
Sinds dit radiostation nationaal is begin-
nen uitzenden, steeg het luistervolume
van 5% naar 7,6%. De ‘jeugdige’ muziek,
de korte nieuwsflitsen en de vrij koele
manier van presenteren doen het blijk-
baar ook bij het grote publiek. Een en an-
der heeft ertoe bijgedragen dat 75% van
het totale luistervolume naar BRT-zen-
ders gaat. Enkele jaren geleden, in 1982
bijvoorbeeld, was dit nauweliks 67%.

54

COMMUNICATIE 18 (1988) Nr. 1



Zowel de RADIO- als de TELEVISIE-
NIEUWSDIENST bleken in oktober van
vorig jaar aan een NIEUWE HOOFDRE-
DACTEUR toe. Voor de tv werd inmid-
dels Kris Borms al aangeduid als opvol-
ger van Lucien Boussé, bij de radio zal
waarschijnlijk Roger Adams op de stoel
van Jan Robberecht komen. Zoals de tra-
ditie dat wil, zijn ook de nieuwkomers
geen kleurloze figuren. Het politieke
evenwicht lijkt echter plots moeilijker te
liggen: er is nu sprake van het aanstel-
len van adjunct-hoofdredacteurs, bij
wijze van fijnregeling. Kris Borms zou
Etienne Van den Bergh naast zich krij-
gen, terwijl Jos Bouveroux Roger Adams
mag gaan schaduwen.

Ondanks de verscherpte controle van de
rijkswacht viel er op oudejaarsavond
toch een sterfgeval te betreuren. In Brus-
sel overleed op die datum LA CITE, het
37 jarige DAGBLAD van de Waalse chris-
telijke arbeidersbeweging.

De M.O.C. had immers beslist niet lan-
ger financiéle injecties toe te dienen aan
het verlieslatende blad. Als doodsoor-
zaak verwees de krant zelf naar de ver-
hoogde posttarieven en het uitblijven
van de op zich al sterk geslonken recht-
streekse perssteun. Ook de verhoogde
concurrentie op de advertentiemarkt
door de commerciéle zender RTL-TVi
(waaraan La Cité niet participeerde) en
het geringe lezersbestand (+ 15.000) on-
danks de vernieuwde formule, hebben
La Cité de strot toegenepen. Geen enke-
le van de reanimatiepogingen - een
steunfonds, een aboneewervingscam-
pagne, noch de laattijdige storting van 5
miljoen door de regering - vermochten de
krant nieuw leven in te blazen.

Vanaf 21 januari herrees La Cité als
WEEKBLAD, met een quasi identieke
lay-out en journalistieke formule als
voorheen.

29 januari 1988 werd in Frankrijk uitge-
roepen tot de NATIONALE DAG VAN DE
GESCHREVEN PERS. Eigenlijk was er
weinig reden tot feestvieren, want met
name de Franse dagbladpers maakt
kwade tijden door. Op Le Monde en Le
Parisien Libéré na, verliezen alle grote
kranten geld en lezers. In Frankrijk wor-
den 212 kranten per 1000 inwoners ver-
kocht, en daarmee komt het land op een
beschamende 27ste plaats op de
wereldranglijst. De oorzaak van de ma-
laise zou liggen in de afnemende lees-
cultuur in Frankrijk en de beroerde kwali-
teit van de pers. Veertig procent van de
Fransen zegt voor hun informatie ge-
noeg te hebben aan het tv-journaal.
Twee linkse kranten verdienen met hun
moeilijkheden een speciale vermelding.
Meer dan een half jaar na het neerleggen
van de boeken, breit LE MATIN nog altijd
de reddingsoperaties aan elkaar. In
maart zag het er weer bijzonder slecht
uit voor het socialistische dagblad. Zo
erg is LIBERATION, het lijfblad van de
linkse intellectueel, er nog niet aan toe,
maar het rommelde er binnenskamers
toch flink, toen eind november een be-
sparingsplan bekend raakte dat voorzag
in het verdwijnen van een veertigtal ar-
beidsplaatsen. Eerst ging het personeel
hiertegen in staking, wat later meldden
zich dan plots méér dan 40 vrijwillige ver-
trekkers.

De 27ste BERT LEYSENPRIJS voor tele-
visie, die dit jaar werd voorbehouden
voor programma’s van het documentaire
genre, ging naar de reeks “Inleiding tot
de beeldcultuur”, een produktie van de
dienst Schooluitzendingen. De jury was
van oordeel dat deze reeks “er uitste-
kend in geslaagd was een jeugdig pu-
bliek meer inzicht te verstrekken in de
mogelijkheden en de beperkingen van
de beeldtaal”.

COMMUNICATIE 18 (1988) Nr. 1

55



De PRIJS van de TV-KRITIEK 1987 werd
toegekend aan het humoristisch jonge-
renprogramma “Meester, hij begint
weer” van en met Frank Dingenen. Het is
de eerste maal in 27 jaar dat deze prijs
naar een ontspannend en dan nog wel
satirisch jeugdprogramma gaat.

De KLOKKE ROELANDPRIJS voor de
radio was dit jaar voor Erwin Brys en Bert
Van Molle voor “De Walsmachine”, een
programma van Omroep Brabant. De
jury loofde hier zowel “de intelligentie,
als de goede smaak en het radiofonisch
talent” van de samenstellers.

Op 13 februari 1988 begon de NOS n.a.v.
de Olympische Winterspelen met proef-
vitzendingen op NEDERLAND 3. Offi-
cieel gaat het derde net op 4 april van
start. De uitbreiding zal in eerste instan-
tie vooral voor meer programmatorische
duidelijkheid zorgen in de tot nog toe vrij
chaotisch ogende Nederlandse zend-
schema’s. Op Nederland 1 zijn vanaf
april alle ideologische zuilen - EO,
NCRYV, KRO en VARA - te bekijken. Op
het tweede net doen voortaan de com-
merciéle stations zoals Veronica, VPRO
en AVRO hun ding, terwijl het derde net
gereserveerd wordt voor de NOS en de
kleinere zendgemachtigden. Op dat
derde net zal het beginsel van de ‘hori-
zontale programmering’ het de gewoon-
tedieren onder de kijkers heel wat mak-
kelijker maken. De nadruk die komt te
liggen op informatieve en educatieve
programma’s, goed wat aandacht voor
cultuur en vooral veel sport moeten

Nederland 3 een eigen gezicht geven én
aantrekkelijk maken.

letwat in de schaduw van de discussies
en tribulaties rond het opstarten van een
commerciéle televisie voor Vlaanderen
hebben de eerste initiatieven zich ken-
baar gemaakt, die, op basis van datzelf-
de Kabeldekreet, azen op een erkenning
als NIET-OPENBARE TELEVISIEVERE-
NIGING VOOR EEN REGIONALE GE-
MEENSCHAP. Eind februari hadden vijf
v.z.w.’s daartoe erkenningsdossiers in-
gediend, die door de minister aan de Me-
diaraad voor advies werden overge-
maakt: A.T.V. (Antwerpen), A.V.S. (Ee-
klo), R.T.V.0.-Edinson TV (Waregem),
R.T.V.L. (Leuven) en Viteve (Bornem).

Na lang aanslepende onderhandelingen
dreigde ons nationale nieuwsagent-
schap BELGA er eind vorig jaar mee
BRT, RTBF en BRF droog te leggen, als
er geen akkoord zou worden bereikt over
een verhoging van de abonnementsgel-
den. De omroepen betaalden in '87 18,7
miljoen aan Belga, een som die het
nieuwsagentschap wilde optrekken tot
40,2 miljoen in '91. Even leek het erop dat
de omroepen het dan maar zonder hun
belangrijkste nieuwsleverancier zouden
proberen te rooien, maar uiteindelijk
werd er toch verder onderhandeld. Begin
maart kwam er een compromis uit de
bus: de bijdrageverhoging komt er, maar
wel zal het tot '95 duren voor de maxi-
mumgrens van 40 miljoen wordt bereikt.

COMMUNICATIE 18 (1988) Nr. 1



