feiten

en
meningen
uit

de

media-

wereld

JAN DRIJVERS
EN
WIM VAN DER BIESEN

De samenstelling van de VLAAMSE ME-
DIARAAD (wiens oprichting reeds da-
teert van 2 mei 1985) werd op 1 april 1987
bekend gemaakt door de Vlaamse exe-
cutieve. Deze raad, die advies zal moe-
ten uitbrengen over alle aangelegenhe-
den die het mediabeleid betreffen, be-
staat uit een voorzitter (prof. G. Faucon-
nier), een algemene vergadering (36
leden) en een comité van experten (9
leden). Bij de samenstelling werd — ty-
pisch Belgisch — zorgvuldig rekening
gehouden met alle kleuren van de poli-
tieke, ideologische en corporatieve re-
genboog. Op 5 mei 1987 werd de Viaam-
se Mediaraad door Minister van Cultuur
Patrick Dewael plechtig geinstalleerd op
het Kasteel van Ham te Steenokkerzeel.
De nieuwe raad kreeg als eerste op-
dracht een advies te formuleren over de
(belangrijke) uitvoeringsbesluiten van
het Kabeldecreet.

In mei 1987 werd JOS OP DE BEECK, de
vroegere directeur van de BRT-radio be-
noemd tot REGERINGSCOMMISSARIS
bij diezelfde BRT. Hij volgt Jan Kerre-
mans op, de kabinetschef van minister
Dewael, die zijn ontslag had gevraagd.

-

In de Franstalige Belgische dagblad-
pers grijpt het concentratieproces
steeds verder om zich heen. LE RAP-
PEL, het 87 jaar oude christelijke blad
voor Charleroi en omstreken, werd
samen met haar nevenuitgave op be-
kentenis FAILLIET verklaard op 2 juni
1987. Het nauwelijks vier maanden
oude herstructureringsplan had dus
niet mogen baten. Sinds 2 februari 1987
verschenen beide kranten op tabloid-
formaat en werkten redactioneel
samen met het Brusselse blad La Cité,
waarvan zowel het algemeen nieuws
als de binnenlandse en buitenlandse
politiek werden overgenomen. De kran-
ten werden ook op dezelfde persen als
La Cité gedrukt. Er volgden ook heel
wat afvloeiingen, zodat men op het

74

COMMUNICATIE 17 (1987) Nr. 2.3



ogenblik van het faillissement nog met
8 journalisten en 12 bedienden werkte.
De oplagen waren geslonken tot 11.000
exemplaren voor Le Rappel en 3.500
voor L’Echo du Centre. Na een week
niet verschenen te zijn en na drukke on-
derhandelingen met de curatoren werd
Le Rappel uiteindelijk (voor 7 miljoen
BF) overgenomen door de N.V. Vers
I’Avenir, de grootste en florissantste
Waalse regionale krant. Het wordt nu
de regionale editie van VERS L’AVENIR
voor de streek van Charleroi (Vers
I’Avenir bezit nu vijf titels en acht ver-
schillende edities !). L'Echo du Centre
werd samen met twee (!) personeelsle-
den overgenomen door de Nord Eclair,
de Belgische editie van de gelijkna-
mige Rijselse krant, die het eigendom
is van ... Robert Hersant. Het is duide-
lijk dat een en ander de verscheiden-
heid van de geschreven pers vermin-
dert en het monopolie van de sterke (en
rijke) persgroepen vergroot.

L

In de nacht van 12 juni 1987 heeft de
FRANSTALIGE GEMEENSCHAPS-
RAAD de tekst goedgekeurd van een
‘DECREET OVER DE AUDIOVISUELE
SECTOR'’. Dit decreet is ruimer van op-
zet dan het Vlaamse kabeldecreet, daar
het ook handelt over de radio-omroep
en de distributie via andere middelen
dan de kabel. Het decreet heeft tot doel
een voorlopig'wettelijk raamwerk uit te
tekenen voor het audiovisuele land-
schap van de Franstalige gemeen-
schap.

L

Terwijl de Vlaamse commerciéle tv nog
maar pas vorm begint te krijgen, steekt
de internationale concurrentie al met
meer en meer aandrang de neus aan
het venster. De commerciéle satelliet-
zender SKY CHANNEL — eigendom
van de Austrtalisch-Britse media’ty-
coon’ Murdoch — die al langer op het
Waalse kabelnet wordt ingeprikt, is
vanaf april nu ook in een deel van het

Brusselse gewest te bekijken. SUPER-
CHANNEL, het satellietinitiatief van
o.a. ITV, volgde in juni. Beide zenders
kregen geen expliciete toestemming
om hun gang te gaan op de Brusselse
kabel, maar plots bleek dat er geen wet
was die het hen kon verbieden. Bij de
Vlaamse overheid vingen de twee
Channels tot nu toe nog bot, al zal het
veel vindingrijkheid vergen om, nu de
uitvoeringsbesluiten van het kabelde-
creet zijn verschenen, de boot te blijven
afhouden.

Op 15 juni 1987 werd de PRIJS van de
DAGBLADEN, naar jaarlijkse gewoon-
te, met 1 BF verhoogd. Sindsdien be-
taalt men de ronde som van 20 BF. Ter
vergelijking: in 1979 kostte een krant
juist de helft!

-

Op 19 juni 1987 OVERLEED te Brussel
op T77-jarige leeftijd Marie-Thérése
ROSSEL, die bijna vijftig jaar aan het
hoofd stond van de Brusselse krant “Le
Soir”. Zij was de kleindochter van Emi-
le Rossel, die in 1887 Le Soir had ge-
sticht. Mevrouw Rossel was hoofdaan-
deelhouder en voorzitter van de Raad
van Bestuur van het ‘“Rossel-imperi-
um”, dat naast de krantengroep, o.a.
ook een reclamebureau en een reisbu-
reau omvat. Gedurende vele jaren be-
paalde zij derhalve het beleid van de
krant en van de ganse onderneming.
Marie-Thérése Rossel heeft ook steeds
geijverd voor een pluralistische be-
richtgeving in “haar” krant.

-

Tijdens de maand juli 1987 weigerden
de journalisten van het liberale Brus-
selse blad “LA DERNIERE HEURE” ge-
durende een tiental dagen hun naam
onder hun artikels te plaatsen. Zij pro-
testeerden hiermee tegen de benoe-
ming van Pol Vandromme als editoria-
list. Vandromme verzorgde lange jaren

COMMUNICATIE 17 (1987) Nr. 2-3

75



de politieke commentaren in het katho-
lieke blad “Le Rappel”. Men was dan
ook van mening dat “het journalistieke
verleden van Pol Vandromme flagrant
in tegenspraak was met de ideeén die
door de krant reeds sinds de oprichting
worden verdedigd”. De redacteurs be-
eindigden hun ACTIE tegen de benoe-
ming van Vandromme pas nadat de
onafhankelijkheid van de redactie van
“La Derniére Heure” door de raad van
bestuur werd gewaarborgd.

Op 6 mei 1987 legde de Franse socialis-
tische krant LE MATIN de boeken neer.
De oplage ging de laatste jaren stelsel-
matig de dieperik in — in mei was de
oplage gezakt tot 80.000 exemplaren —
en de verliezen stapelden zich op. Toen
de raad van bestuur geen overnemers
vond, kreeg een groep journalisten en
medewerkers de toestemming een
laatste reddingspoging te onderne-
men. Begin augustus waren de 10 mil-
joen Franse frank die deze *‘groep van
10" zich tot doel had gesteld, nog
steeds niet bij elkaar gebracht....

In uitvoering van de wet van 6 februari
1987 betreffende de radiodistributie- en
teledistributienetten en betreffende de
handelspubliciteit op radio en tele-
visie, besliste de nationale regering op
5 juni 1987 dat de commerciéle zender
TVI, de groep van RTL en AUDIOPRES-
SE (met daarin de meeste Franstalige
dagbladen) OMROEPRECLAME mag
uitzenden voor het gehele Franstalige
landsdeel. Daardoor is het de RTBF
niet toegestaan commerciéle recla-
mespots uit te zenden. In een K.B. (3
augustus, B.S. 20/8/87) werden ook de
voorwaarden vastgelegd, waaraan de
omroepreclame op radio en tv moet vol-
doen: de reclamespotjes dienen te
worden gegroepeerd in tijdsblokken.
De totale duur mag een jaarlijks gemid-
delde van 12 minuten per uur zendtijd
en een maximum van 6 min. per tijds-

blok niet overschrijden. Tegelijk ver-
scheen een K.B. tot regeling van de sa-
menstelling en de werkwijze van de
Raad voor handelspubliciteit op radio
en televisie, die op de naleving van de
wetgeving terzake zal moeten toezien.

-

Volgens gegevens van de Dienst KIJK-
EN LUISTERGELD waren er in Belgié
begin 1987 nog 247.703 gezinnen die al-
leen voor een huisradio betalen (en dus
zeggen dat ze geen televisietoestel be-
zitten). Anderzijds zouden er nog
5.300.000 Belgen zijn die alleen zwart-
wit kijken, terwijl er 370 auto’s rondrij-
den met een ingebouwd tv-toestel. Het
klinkt erg ongeloofwaardig dat er nog
700.000 Belgen zijn die alléén tv-tax be-
talen en dus blijkbaar geen enkel radio-
toestel in hun woning zouden hebben.

Dit laatste heeft de Staatssecretaris
van P.T.T. Mevr. D'Hondt ertoe aange-
zet het luistergeld voor een huisradio af
te schaffen, en het betreffende bedrag
bij het kijkgeld te voegen. Dit betekent
een gevoelige werkverlichting voor de
dienst (2,6 miljoen minder inschrijvin-
gen), en derhalve heel wat meer tijd voor
het opsporen van zwartkijkers. Deze
laatsten kunnen zich tot 1 november
1987 in regel stellen ; daarna worden de
controles verstrengd en de boetes fors
verhoogd. Van de amnestieperiode ver-
wacht de staatssecretaris een extra op-
brengst van 600 miljoen BF.

-

De PRIVATISERING VAN TF 1, Frank-
rijks grootste tv-zender, is een feit. “Be-
tonkoning” FRANCIS BOUYGUES be-
slechtte in april 1987 de strijd om TF 1
in zijn voordeel. De groep rond Bouygu-
es, zelf eigenaar van een grote aanne-
mersmaatschappij, die verder ook de
Britse persmagnaat Maxwell, les Edi-
tions mondiales, enkele kleinere uitge-
verijen en een paar banken omvat, haal-
de het op de multimediareus Hachette.
Hachette was als grootste kanshebber
getipt, maar de Franse Commissie voor

76

COMMUNICATIE 17 (1987) Nr. 2-3



de Communicatie (CNCL), die de knoop
moest doorhakken, gaf de voorkeur
aan de garanties die Bouygues bood in-
zake het aandeel van Franse produk-
ties in en de samenstelling van het
totale programmapakket. Hachette
was overigens de enige andere kandi-
daat; er moest drie miljard Franse
frank worden neergeteld voor TF 1, en
daarvoor kreeg de koper slechts een
zendvergunning voor 10 jaar, wat Bouy-
gues zelf de overname als een riskante
operatie deed omschrijven. Bouygues
kwam intussen samen met de CNCL,
die hem op de PDG-stoel van TF 1
bracht, al in een kwaad daglicht te
staan met de AFFAIRE POLAC. Polac,
die elke zaterdagavond enkele miljoe-
nen kijkers voor de buis gekluisterd
hield met zijn beeldenstormerspro-
gramma “droit de réponse”, werd door
Bouygues — op aanstoten van de
CNCL — bij TF 1 aan de deur gezet na
twee uitzendingen waarin hij eerst zijn
broodheer en daarna de CNCL op een
weinig vleiende manier ter sprake
bracht.

-

De START van R.T.L. - T.V.l,, de com-
merciéle zender voor de Franstalige ge-
meenschap, is niet erg viekkeloos ver-
lopen. Na een gestoorde transmissie
van haar eerste uitzendingen op 12 sep-
tember 1987, te wijten aan een techni-
sche panne bij de R.T.T., stuit de zender
nu ook op wettelijke problemen. De ver-
spreiding van haar programma’s via de
Viaamse kabel wordt door de opposi-
tiepartijen in de Vlaamse Raad als een
inbreuk gezien op het kabeldecreet én
als een discriminatie voor andere com-
merciéle zenders die nog geen toegang
kregen tot de Vliaamse kabelnetten.
Daarnaast hebben ook de verbruikers-
verenigingen klacht neergelegd, omdat
volgens hen R.T.L. de nationale wetge-
ving op de omroepreclame met de voe-
ten treedt, door haar programma’s tel-
kens op het uur te onderbreken voor
korte nieuwsflashes, omgeven door re-
clamespots.

Op 24 augustus 1987 werd radiojourna-
list DANIEL BUYLE op voorstel van ad-
ministrateur-generaal Cas Goossens
door de raad van bestuur van de BRT
ontslagen. Buyle was al sinds 19 mei
geschorst “wegens overtreding van de
voorschriften inzake vorm en inhoud
van het radiojournaal.” De zaak ver-
wekte heel wat beroering, ook en vooral
omdat de afhandeling ervan zo in de
openbaarheid verliep. De directe aan-
leiding tot de schorsing en later dus
ook het ontslag vormden enkele journa-
len die te lang uitliepen, het feit dat
Buyle wat te ver in het vaarwater van
zijn collega’s van Aktueel verzeilde, en
twee montages die in bepaalde kringen
in het verkeerde keelgat schoten. Vol-
gens de BRT-directie waren dit echter
de druppels die de emmer deden over-
lopen; er zouden al sedert '79 proble-
men zijn gerezen tussen Buyle en zijn
oversten m.b.t. de werkafspraken, wat
de “onzeggelijke” man al verscheidene
waarschuwingen en sancties had op-
geleverd. Spoedig bleek dat niet ieder-
een het zo had begrepen. Buyle zelf
stapte naar de rechtbank — vruchte-
loos, zoals later zou blijken — om in
kort geding de schorsing ongedaan te
laten maken, terwijl een deel van zijn
collega’s d.m.v. prikacties hun onge-
noegen kenbaar maakten. Voor dat
deel van de buitenwacht dat zich ach-
ter Buyle schaarde, leed het geen twij-
fel dat met Buyle in feite de kritische
journalistiek op de tocht werd gezet.
Het argument dat de straf niet in ver-
houding stond tot de feiten, ging nog
zwaarder doorwegen toen Buyle op 24
augustus ook werkelijk werd ontsla-
gen. De procedure die daarbij door de
raad van bestuur werd gevolgd, werd
ook het voorwerp van kritiek. De raad
van bestuur legde inderdaad een an-
dersluidend advies van de Tuchtraad
naast zich neer, en hoorde het ““Advies-
college voor de objectiviteit” zelfs hele-
maal niet. Op dat laatste punt moest de
raad van bestuur wel terugkrabbelen,
nadat regeringscommissaris Op de

COMMUNICATIE 17 (1987) Nr. 2-3

77



Beeck hieromtrent beroep had aange-
tekend bij voogdijminister Dewael. Het
adviescollege weigerde echter een uit-
spraak te doen “na de feiten”. Het ont-
slag zorgde voor een heropflakkeren
van de acties rond de zaak Buyle. De
prikacties op de BRT namen toe, Buyle
zelf trok nog maar eens naar de recht-
bank en tekende nu ook beroep aan bij
de Raad van State, terwijl er zelfs heu-
se benefiets werden georganizeerd ten
voordele van de gebroodroofde journa-
list. Nadat minister Dewael half sep-
tember echter verklaarde dat “het ont-
slag rechtsgeldig tot stand was geko-
men”, en er dus geen onmiddellijke
kentering meer te verwachten was,
doofde het protest langzaam uit.

L

Op 1 september werd STUDIO BRUS-
SEL officieel een nationale radiozen-
der. Via zenders in Schoten, Genk en
Egem is ons “nationaal popstation” nu
in heel Vlaanderen te beluisteren. Een
en ander zette wel kwaad bloed bij een
aantal vrije radio’s, want Studio Brus-
sel zendt uit op frequenties die eerder
aan niet-openbare radio’s waren toege-
kend. Die namen uiteraard niet dat ze
uit de ether werden gedrukt, en stapten
een voor een naar de rechter. Op haar
beurt dagvaardde de BRT dan weer het
Viaamse ministerie van Cultuur en de
PTT.

In feite heeft iedereen boter op het
hoofd in deze zaak. De BRT heeft vol-
gens een internationale afspraak uit
'84 recht op de zone van 100 tot 104
MHz op de FM-band, maar er is nog
geen K.B. dat haar ook daadwerkelijk
de toestemming geeft om op die golf-
lengte uit te zenden. Een handvol vrije
radio’s heeft een voorlopige vergun:
ning om de zone tussen 100 en 102 MHz
onveilig te maken, maar dat is dan weer
in strijd met hogervermelde internatio-
nale overeenkomst. Ook de PTT en het
ministerie van Cultuur zijn dus met de
vinger te wijzen: de PTT maakte er met
het huidige frequentieplan duidelijk
een potje van, terwijl Cultuur er mede

voor verantwoordelijk is dat een defini-
tieve regeling op zich laat wachten. Het
laat zich aanzien dat de moeilijkheden
zeker nog tot eind januari zullen aan-
slepen. Dan loopt de voorlopige erken-
ning van de vrije radio’s af, wat het ge-
makkelijker maakt hen zich naar een
nieuw frequentieplan te laten schik-
ken. Daarin zullen bepaalde zenders
onvermijdelijk frequenties — en dus
zendtijd — moeten delen.

Parallel met de bespreking van de BRT-
doorlichting in de Vlaamse Mediaraad
hebben de verschillende VLAAMSE
PARTIJEN in de mediacommissie van
de Vlaamse Raad hun voorstellen neer-
gelegd m.b.t. de toekomst van de
OPENBARE OMROEP.

Voor de SP blijft de openbare omroep
de onmisbare basis van ons omroepbe-
stel. Naar het intern beheer toe pleit
men voor een afschaffing van levens-
lange bencemingen in topfuncties.
Naast een voldoende hoge dotatie kun-
nen ook reclame, sponsoring en een
bijdrage uit het kijk- en luistergeld ter
financiering worden aangewend. De in-
formatiediensten moeten worden ver-
sterkt, de zendtijd op TV 1 moet worden
uitgebreid en TV 2 dient te worden uit-
gebouwd tot een volwaardig net.

Voor de VU dient de BRT zich duidelij-
ker te profileren als gemeenschapsom-
roep. Het bevorderen van de eigen
Viaamse beeldcultuur is hiervoor een
dwingende opdracht. 90% van het kijk-
en luistergeld vormt de basis van de fi-
nanciering, naast andere mogelijke in-
komstenbronnen met uitsluiting van
commerciéle handelsreclame. TV 2
moet een volwaardig net worden. De
nieuwsdienst wordt best bevolkt door
contractuelen, waarbij een deontologi-
sche kamer toeziet op de naleving van
de objectiviteit.

De CVP beschouwt de BRT als een on-
vervangbaar cultuurinstrument dat
dient uit te munten door een kwalitatief
en verscheiden aanbod, objectiviteit en
levensbeschouwelijke ‘niet-discrimina-

78

COMMUNICATIE 17 (1987) Nr. 2-3



tie’. Daartoe moet de BRT haar midde-
len liefst uitsluitend uit openbare gel-
den halen (vast % van het kijk- en luis-
tergeld). De BRT dient op twee volwaar-
dige kanalen uit te zenden en een
goede samenwerking na te streven met
de nieuwe commerciéle zender. Inzake
naleving van de objectiviteit beklem-
toont de CVP de eindverantwoordelijk-
heid van de administrateur-generaal
terzake.

De PVV, die aanvankelijk met twee no-
ta’s naar buiten trad (één van BRT-
bestuursraadslid Versnick en één van
fractievoorzitter Denys) pleit in tegen-
stelling tot de andere partijen voor het
behoud van de BRT op slechts één net.
Dit moet mogelijk worden door het be-
perken van de zendtijd voor derden en
het privatiseren van de instructieve om-
roep (schooluitzendingen). De financie-
ring mag uitsluitend geschieden met
overheidsgelden in de vorm van finan-
ciéle enveloppes. De geschillenraad,
bevoegd voor o.m. de controle op de na-
leving van de objectiviteitsverplichting
door de niet-openbare televisievereni-
gingen, zou ook over de BRT toezicht
terzake kunnen uitoefenen. Voor crea-
tieve functies, inclusief journalisten,
dienen contractuelen te worden aange-
trokken.

AGALEV tenslotte pleit voor een ver-
sterking van de BRT. Dit zien ze gereali-
seerd door een beperking van de in-
vioed van de administrateur-generaal,
het behoud van het vast dienstverband
voor BRT-journalisten en een uitbrei-
ding van de nieuwsdienst. De zendtijd
voor derden zou moeten worden herver-
deeld ten gunste van kleinere politieke
fracties, de nieuwsdienst en de instruc-
tieve omroep. Een vaste BRT-dotatie
dient de BRT de nodige middelen te ver-
schaffen en maakt het mogelijk om het
kijk- en luistergeld af te schaffen. De
BRT dient daarnaast ook actief deel te
nemen aan een Europese zender en
minder geweld op haar scherm te to-
nen.

De juridische touwtrekkerij tussen de
BRT en de Vlaamse UITGEVERS om-
trent het al of niet mogen uitzenden van
de zgn. NIET-COMMERCIELE RECLA-
MESPOTS gaat nog steeds verder. Een
eerdere uitspraak van de Kamer van
Koophandel, die de uitgevers in het ge-
lijk had gesteld en de BRT verplichtte
tot een dwangsom van 250.000 frank
per uitgezonden spot, werd door het
Hof van Beroep ongedaan gemaakt,
daar de BRT volgens het Hof niet kan
worden beschouwd als een handelaar.
Daarop hebben de uitgevers hun zaak
aanhangig gemaakt bij de rechtbank
van eerste aanleg, om een vonnis over
de grond van de zaak af te dwingen. Al-
hoewel deze procedure erg veel tijd in
beslag zal nemen, hebben de uitgevers
door deze stap het voorstel tot godsvre-
de afgewezen, dat minister Dewael had
geformuleerd: ‘“niet-commerciéle re-
clamespots op de BRT tot aan de start
van de commerciéle zender”.

-

Op 24 september 1987 werd de ‘CON-
SEIL SUPERIEUR DE L'AUDIOVISUEL’
door de Franstalige gemeenschap
geinstalleerd. Dit adviesorgaan, voor-
zien in het recente decreet op de audio-
visuele sector, bestaat uit 30 leden. Zij
representeren zowat de belangrijkste
actoren en sectoren binnen het Frans-
talige audiovisuele landschap: de
beeldindustrie, auteurs, pers, televi-
siestations, private radio’s, kabeldistri-
butiemaatschappijen... op een wijze
die rekening houdt met de politieke
evenwichten binnen de Franstalige ge-
meenschapsraad. De eerste taak van
deze adviesraad bestond erin de cultu-
rele en financiéle voorwaarden vast te
leggen tegen dewelke commerciéle
omroepen op de kabel kunnen worden
toegelaten. Afgezien van de nieuwe si-
tuatie gecreeérd door de privatisering
van TF 1, hebben nog andere — voorna-
melijk buitenlandse — omroepen hun
kandidatuur ingediend om tot de Waal-
se kabelnetten te worden toegelaten:
het Franse vijfde net ‘La Cinqg’ (Her-

COMMUNICATIE 17 (1987) Nr. 2-3

79



sant-Berlusconi), het jeugdkanaal Ca-
nal J, de muzieksatellietzender M.T.V.

en vier initiatieven inzake betaaltelevi- ,

sie: Canal Plus, Film Net, TV club en
Stars Cable.

Met de publikatie in het Belgisch
Staatsblad (15.10.87) van de UITVOE.-
RINGSBESLUITEN VAN HET KABEL-
DEKREET werd in Vlaanderen een punt
gezet achter de constructie van het le-
gistieke kader dat in onze gemeen-
schap de weg vrij moet maken voor om-
roepinitiatieven naast de BRT. De uit-
voeringsbesluiten bepalen de voor-
waarden en procedures voor het verle-
nen, opschorten en intrekken van de er-
kenning van ‘NIET-OPENBARE TELEVI-
SIEVERENIGINGEN’ en de duur van
zulk een erkenning (18 jaar voor de
Vlaamse commerciéle zender, 9 jaar of

minder voor de andere N.O.T.'s). Daar-
naast wordt aan de mogelijk op te rich-
ten Vlaamse commerciéle zender, re-
gionale of lokale televisies of initiatie-
ven voor doelgroepen-tv of betaal-
omroep ook een verplicht aandeel
eigen culturele produkties opgelegd,
dat stapsgewijze, na vijf jaar, in de pro-
grammering zou moeten worden opge-
nomen (50% voor de Vlaamse commer-
ciéle zender, 75% voor lokale, regiona-
le of doelgroepentelevisie, 10% voor
betaalomroep). In een laatste besluit
worden enkele beperkte regels uitge-
werkt i.v.m. de informatievoorziening
(te verzorgen door beroepsjourna-
list(en)). De uitvoeringsbesluiten zijn
tot stand gekomen na een spoedadvies
van de pas geinstalleerde mediaraad
en haar comité van experten, een niet
opgevolgde kritiek van de Raad van
State, een stemming in de Vliaamse
Raad en de uiteindelijke bekrachtiging
door de Vlaamse Executieve.

230 Blz.

een uitgave van:

E. Van Evenstraat 2A
B-3000 Leuven

W. HESLING EN J.M. PETERS

AUDIOVISUELE
RETORIEK

Centrum voor Communicatiewetenschap

500 BF

80

COMMUNICATIE 17 (1987) Nr. 2-3



