
feiten

en

meningen

uit

de

media¬

wereld

LUC DUJOURIE

EN

WIM VAN DER BIESEN

Begin januari, uitgerekend tijdens de
week dat het Brusselse blad LE SOIR
met een speciaal gelegenheidsnummer
zijn honderdjarig bestaan vierde, ver¬
wierf de Franse persmagnaat HERSANT
24% van de aandelen van de N.V. Ros¬
sel, de uitgeefster van de jarige krant.
Robert Hersant had echter een bod
(±500 miljoen Bfr.) gedaan op het ganse
aandelenpakket (42%) van de minder-
heidsaandelen (de families Declercq en
Kuborn). De meerderheidsgroep (rond
Marie-Thérèse Rossel), die statutair prio¬
ritaire rechten heeft, kocht 18% van het
minderheidspakket en ontnam aldus
aan Hersant een “blokkeringsminder-
heid” die 26% bedraagt. Omdat Hersant
van mening was dat het minderheids¬
pakket van 42% “één en ondeelbaar” te
koop is en dus niet opgesplitst kan wor¬
den, spande hij een kortgeding in bij de
handelsrechtbank te Brussel. Deze laat¬
ste weigerde het kortgeding te behande¬
len en heeft Hersant verwezen naar de
rechtbank die, in tegenstelling met de
procedure in kortgeding, uitspraak moet
doen over de grond van de zaak. Voorlo¬
pig blijft het dus afwachten of de Franse
politicus en persmagnaat al dan niet een
definitieve greep krijgt op “Le Soir”

Patrick Conrad kreeg de 26ste BERT
LEYSENPRIJS voor zijn programma
“Dada Tristesse”, een homage aan de
fransschrijvende Vlaming Paul Neu-
huys. De jury waardeerde vooral de origi¬
nele enscenering en de handige menge¬
ling van fictie en realiteit.

De PRIJS van de TV-KRITIEK 1986 ging
naar de historische documentaire serie
“Als een wereld zo groot, waar uw Vlag
staat geplant ...”, samengesteld door
Jan Neckers, die in een objectiverende
stijl en op een boeiende visuele manier
in negen afleveringen de geschiedenis
evoceerde van het leven van de kolonis¬
ten in het voormalige Belgisch Congo.
De GOUDEN KLOKKE ROELAND-PRIJS

COMMUNICATIE 17 (1987) Nr. 1 43



werd toegekend aan het BRT 1 program¬
ma “De Taalstrijd” “voor het spits taal¬
gebruik en de creativiteit waarmee de lu¬
dieke sfeer wordt geschapen.”

In een vorig nummer berrichten wij U
reeds over de spectaculaire stuiptrekkin¬
gen van Vlaanderens progressieve krant
DE MORGEN. Onmiddellijk na het faillis¬
sement van 30 oktober jl. kwam een in¬
drukwekkende en geruchtmakende soli¬
dariteitsactie op gang, die haar hoogte¬
punt bereikte in de zogenaamde 1000 x
100.000 actie. Dit Hugo Claus-initiatief
streefde ernaar 1000 aandeelhouders te

overhalen met 100.000 frank over de brug
te komen. Na een hele stroom van bene¬
fieten, sponsorlopen en ludieke acties
leidde met name voorgenoemde actie
tot de oprichting van de N.V. De Nieuwe
Morgen, die medio januari met een
nieuwe lei, 73 miljoen en grootse plan¬
nen van start ging. De belangrijkste aan¬
deelhouders zijn de 1000 x 100.000-ers
met zo’n 53 miljoen, met daarnaast “De
Onafhankelijke Pers” - de vereniging die
na het faillissement de krant uitgaf- met
9 miljoen en een Nederlandse Vereni¬
ging (3,7 miljoen). Naast nog zo’n 9 mil¬
joen nog niet ontvangen, maar beloofde
sommen blinkt tenslotte de Socialisti¬
sche partij uit door haar afwezigheid.
Het enige spoor van de vroegere hoofd¬
aandeelhouders bestaat uit 8 miljoen
zgn. “uitgestelde leningen”.

Wat het “onafhankelijk en progressieve”
karakter van de krant betreft blijft alles
als vanouds, met de concrete invulling
daarvan -de inhoud van de krant dus- is
dat echter niet het geval.

Eén en ander werd op touw gezet door
de nieuwe algemeen directeur Simon
Korteweg en moet, mits een prijsverho¬
ging van 3 frank, leiden tot een “kwali¬
teitsblad” - volgens critici een éliteblad
van 48 blz. met betere culturele, econo¬
mische en buitenlandse berichtgeving,
behoud van de dagelijkse “Focus” en af¬
bouw van de regionale berichtgeving.

De plannen zijn dus gemaakt, de opzet is

vrij duidelijk, de afloop is dat vooralsnog
niet...

Nu even tijd voor een luchtige portie bel-
gicisemen...
In de herfst van vorig jaar had VU-er Van
Ooteghem een voorstel van decreet in¬
gediend bij de Vlaamse Raad teneinde
de roepnaam van onze eigenste BRT te
“vervlaamsen” tot VRT. Eerst leek het
erop als zouden de grote partijen hier
geen graten in zien, maar dat veranderde
al snel na een pittige repliek van BRT-
administrateur Cas Goossens. Deze
stelde dat een dergelijke operatie ettelij¬
ke miljoenen zou vergen (nieuwe gene¬
rieken, schrijfpapier, e.d.), en wees er
ook op dat een dergelijke naamsveran¬
dering de herkenbaarheid in onze buur¬
landen zeker niet zou ten goede komen.
Vlaams ofte Flemish, Flamische, Fla-
mand zouden ons eerder bij zoiets als
RTBF brengen, jawel ... Dit zal dan wel
definitief de deur hebben dichtgedaan...

Tijdens de maand januari 1987 werden
enkele historische (juridische) stappen
gezet in de evolutie van de omroep in
Vlaanderen en in België. Na een lange lij¬
densweg werd het KABELDECREET
door de Vlaamse Raad goedgekeurd op
22 januari 1987. Dit betekent dat het
BRT-monopolie kan worden doorbroken,
enerzijds met lokale en regionale tv-sta-
tions, anderzijds met één commerciële
zender, waarin de Vlaamse dag- en
weekbladuitgevers voor minstens 51%
moeten participeren. Nauwelijks een
week later, op 29 januari, werd ook het
wetsontwerp over HANDELSRECLAME
OP RADIO EN TELEVISIE door de
Senaat goedgekeurd (de Kamer van
Volksvertegenwoordigers deed dit reeds
op 13 november 1986). Daar deze wet het
verbod op etherreclame opheft, is er al¬
thans juridisch - geen enkel beletsel
meer voor de oprichting van een com¬
mercieel televisiestation.

44 COMMUNICATIE 17 (1987) Nr. 1



Beide wettelijke maatregelen worden
elders in dit nummer nader toegelicht.

De Raad van Beheer van de BRT heeft de
BEGROTING voor 1987 goedgekeurd. Ze
bedraagt bijna 5,5 miljard Bfr., dit is on¬
geveer 54% van het Vlaamse kijk- en
luistergeld. De Raad heeft aan de Vlaam¬
se regering een extra krediet gevraagd
voor een uitbreiding van het tweede net
op zaterdag- en zondagavond.
Anderzijds heeft de Bond van Radio- en
Televisiejournalisten er op aangedron¬
gen dat het volledig bedrag van het
Vlaamse kijk- en luistergeld daadwerke¬
lijk naar de Vlaamse omroep zou gaan.
“Alleen op die manier”, aldus de Bond,
“kunnen eigen Vlaamse creatieve men¬
sen verdere mediakolonisering van over
onze grenzen binnen redelijke perken
houden”.

In 1987 viert BRT 3 radio zijn 25-JARIG
bestaan. BRT 3, indertijd het “derde pro¬
gramma”, werd opgericht om naast in¬
formatie en populaire muziek ook de
meer klassieke cultuur tot bij de massa
te brengen. Het lag dus voor de hand dat
predikaten als “elitair” en “nooit beluis¬
terd” snel zouden opduiken, maar toch
blijkt dat BRT 3 een steeds ruimer pu¬
bliek bereikt. Zo zouden zo’n 250.000 Vla¬
mingen momenteel minstens vijftien mi¬
nuten per week Bach, Beethoven of
Mozart tot zich nemen.

Na reeds dagenlang in het nieuws te zijn
geweest naar aanleiding van het faillis¬
sement en de daaropvolgende reddings¬
operatie, kwam de linkse krant DE MOR¬
GEN eind februari nog maar eens op
spectaculaire wijze in de actualiteit. De
krant had enige tijd voordien artikels ge¬
publiceerd betreffende twee gerechtelij-
ke-fiscale dossiers, namelijk over ver¬
meende fiscale fraude door de organisa¬
toren van het ECC-tennistomooi en door

COMMUNICATIE 17 (1987) Nr. 1

de Brusselse vzw CERI. De Brusselse on¬
derzoeksrechter Bulthé vermoedde dat
dergelijke berichtgeving alleen kon zijn
geschied na schending van het beroeps¬
geheim door een magistraat of ambte¬
naar, en meende via een INVAL bij De
Morgen bewijzen hiervoor te kunnen ver¬
zamelen. Op 22 februari was het dan zo¬
ver en drongen een aantal inspecteurs
binnen in de Gentse kantoren van de
krant, terwijl op datzelfde moment enke¬
le redacteurs thuis politiemensen over
de vloer kregen. Of deze blitzbezoeken
ook resultaat hadden, is alsnog onge¬
kend, maar het lag voor de hand dat de
volgende dagen progressief Vlaanderen
op zijn kop stond. Ook de oppositiepar¬
tijen lieten zich vanzelfsprekend niet on¬
betuigd, en zowel de SP, de VU als AGA-
LEV kondigden wetsvoorstellen ter be¬
scherming van het zwijgrecht van jour¬
nalisten aan. Minister van Justitie Gol
reageerde op dit alles met de eenvoudi¬
ge verklaring dat er een groot verschil
bestaat tussen het onthullen van mis¬
drijven en het publiceren van elementen
uit een gerechtelijk dossier.

In vorige nummers verwezen wij U reeds
naar de gigantische aardverschuiving
die binnen de FRANSE MEDIAWERELD
aan de gang zijn. Met name de privatise¬
ring van drie TV-zenders (TF1, de “5” en
TV6) stonden de jongste maanden cen¬
traal. Eind februari bereikte dit alles een
eerste climax, toen de “nationale com¬
missie voor communicatie en vrijheden”
overging tot de langverwachte toewij¬
zing van de “5” en TV6. Voor wat de “5”
betrof, stond de uitslag zowat bij voor¬
baat vast, toen Robert Hersant, één der
mogelijke gegadigden, een monsterver¬
bond sloot met Silvio Berlusconi. De po¬
litieke sympathie van de (rechtse) rege¬
ring voor Hersant en de deskundigheid
en enorme mogelijkheden van Berlusco¬
ni vormden duidelijk de goede combina¬
tie. Ook de taakverdeling binnen dit “ver¬
standshuwelijk” was bij voorbaat goed
vastgelegd, zo neemt Hersant de infor¬
matie en Berlusconi de ontspanning

45



voor zijn rekening. Dat CLT (RTL) TV6
wegkaapte, kan men ook al geen verras¬
sing noemen, en het zal ook wel nie¬
mand verwonderen dat CLT van TV6 een
zogenaamde “popzender” wil maken.

Dat omroep en politiek gescheiden zou¬
den zijn, is waarschijnlijk de grote droom
van elke omroepmedewerker, vraag dat
maar aan de eerste de beste BRT-er.
Deze idealisten zouden hierbij dan tot
voor kort altijd hebben verwezen naar
het lichtende voorbeeld van het Britse
omroepmonument BBC. Let wel, we zei¬
den tot voor kort, want ook deze omroep
lijkt besmet door een soort BRT-syn¬
droom. De analogie is frappant te noe¬
men, want net als in Vlaanderen beticht
een rechtse regering de publieke om¬
roep van vermeende linkse sympa¬
thieën.
Dit alles concretiseerde zich de jongste
maanden rondom een aantal betwiste
programma’s en evenveel INCIDENTEN.
Eerst was er een (door de regeringspar¬
tijen) gelaakt interview met enkele IRA-
leiders, vervolgens een bericht over en¬
kele rechtse politici en hun vermeende
sympathieën voor extreem-rechts, dan
was er de rel rond de “links-georiënteer-
de” berichtgeving over de Amerikaanse
vergeldingsaanval op Lybië. Eind januari
kwam dan de kroon op het werk toen het
Britse Lagerhuis een documentaire over
een geheime Britse spionagesatelliet
verbood en liet confisqueren.
Als gevolg van de enorme druk en de her¬
haalde incidenten bood directeur-gene-
raal Alasdair Milne dan zijn ontslag aan,
waarna de Raad van Bestuur Michael
Checkland tot diens opvolger benoem¬
de.

Oplettende kijkers hebben het ongetwij¬
feld reeds bemerkt:het BRT-JOURNAAL
heeft op 2 maart jl.een NIEUW KLEEDJE
aangetrokken. Dat kleedje bestaat uit
een nieuwe generiek, een nieuw decor,
een enorme, boogvormige tafel voor pre¬

sentator en eventuele studiogast(en) en
de integratie van een kort weerbericht
(met vier nieuwe weermannen) in het
journaal. Het is duidelijk dat men zich bij
dit alles heeft laten inspireren door het
Amerikaanse model, maar dat bij dit
alles rekening moet worden gehouden
met de beperkte BRT-middelen. Voorlo¬
pig beperkt de vernieuwing zich dan ook
bijna uitsluitend tot de vormgeving, en
met name voor wat betreft het uitnodi¬
gen van studiogasten is het bij enkele
experimenten gebleven. Eén en ander
ging tot en met Liliane St Pierre nog vrij
goed, tot ... Herman Decroo en Bavo
Claes op onverbeterlijke wijze een voor¬
lopig eind- en orgelpunt plaatsten.

Begin maart werd MARCEL BAUWENS,
journalist bij “Le Soir”, verkozen tot
nieuwe voorzitter van de Algemene Vere¬
niging van Beroepsjournalisten in België
(AVBB). In die functie volgt hij Mia Door-
naert op.

Dat menigeen geschokt was door de
ramp met de veerboot “Herald of Free
Enterprise”, is op zich niet verwonder¬
lijk, maar zo we stellen dat wel menig
BRT-medewerker slapeloze nachten
doormaakte na de fatale avond van vrij¬
dag 6 maart, vraagt toch wel enige toe¬
lichting. Met dit alles verwijzen we naar
de veelbesproken en op zijn minst twij¬
felachtige BRT-BERICHTGEVING over
de RAMP.
Zo is er niet alleen de vaststelling dat
de BRT veel later dan andere zenders
beelden ging uitzenden over de ramp,
maar dat men er ook de volgende mor¬
gen niet in slaagde op coherente en
aanvaardbare wijze verslag uit te bren¬
gen. Tot overmaat van ramp was er dan
nog het veelbesproken journaal-
gesprek tussen Herman De Croo en Ba¬
vo Claes op zondagavond 8 maart. De
Raad van Bestuur van de omroep ging
over tot een onderzoek, en hieruit blijkt
ontegensprekelijk een enorm gebrek

46 COMMUNICATIE 17 (1987) Nr. 1



aan coördinatie en communicatie tus¬
sen de omroepmedewerkers in Zee-
brugge en Brussel. Meest pijnlijke illus¬
tratie hiervan is het feit dat concurre¬
rende zenders reeds BRT( !)-beelden
uitzonden op het moment dat men in
Brussel nog druk doende was te monte¬
ren en te commentariëren. Ook bleek
dat men erg laat was met het installe¬
ren van straalverbindingen, en dat de
BRT-journalisten, eens dat gebeurd
was op zaterdagmorgen, hiervan niet
op de hoogte waren; de collega’s van
andere omroepen waren dat kennelijk
wel. De commentaren op het interview
tussen de zichtbaar afgetobde Bavo
Claes (zonder das) en minister De Croo
waren verdeeld, al drukte de Raad van
Bestuur zijn “ontevredenheid” uit. Men
wees vooral op het te harde karakter
van de vraagstelling, wat dan weer
werd weerlegd door te wijzen op het ris¬
kante karakter van een rechtstreeks
uitgezonden interview.

Onder de titel JA bracht het Duitse
Springerconcem op 10 maart 1987 een
NIEUW WEEKBLAD op de markt. Het is
gebaseerd op de succesformule van het
“paradepaard” van Springer: “Bildzei-
tung” (5 miljoen exemplaren), en bevat
dus veel sensatie, schokkende foto’s en
ronkende titels.
Het concern controleert meer dan dertig
procent van de Duitse persmarkt en
bezit verder drie radiostations en een
meerderheidsparticipatie in het eerste
Duitse privé tv-station.

Reeds geruime tijd is er nogal wat te
doen omtrent de zgn. NIET-COMMER-
CIELE TV-SPOTS van de BRT. De onvre¬
de met de bestaande situatie noopte de
krantenuitgevers tot een aanklacht bij
de rechtbank van Koophandel. Nadat de
zaak enkele keren werd uitgesteld,
kwam er dan toch een uitspraak op 23
februari jl. Deze uitspraak komt eigenlijk
beide partijen tegemoet, met als gevolg

dat eigenlijk niemand tevreden naar huis
ging. Zo verbiedt men commerciële
spots, maar dit verbod gaat dan wel niet
op zo het gaat om het promoten van “ca¬
ritatieve instellingen of niet-commercië-
le instellingen (zoals Lotto en andere pa-
rastatalen)”. Het duurde dan ook niet
lang of beide partijen trokken opnieuw
ten strijde. Zo stelde de regeringscom¬
missaris bij de BRT, Kerremans, dat de
BRT zich niets aantrok van de rechterlij¬
ke uitspraak en tekende beroep aan
tegen een aantal spotjes (o.a. Neder¬
landse en Franse kaas). De BRT reageer¬
de prompt en tekende eveneens beroep
aan, de omroep eiste meer duidelijkheid
omtrent enkele passages uit de uit¬
spraak, met name de passage over de
caritatieve en niet-commerciële instel¬
lingen bleek moeilijk te hanteren.
Tot een uitspraak is het vooralsnog niet
gekomen, maar het mag voor éénieder
duidelijk zijn dat een uitspraak erg moei¬
lijk zou zijn. Een treffende illustratie van
dit alles is bijvoorbeeldhet feit dat Kerre¬
mans een spot voor een handelsbeurs
wraakte, terwijl de Vaste Commissie van
de BRT geen graten zag in een spot voor
Flanders Technology...

Volgens het jaarverslag van de organi¬
satie van de NEDERLANDSE DAGBLAD¬
PERS gingen de dagbladen in 1986 licht¬
jes vooruit. De oplage van de landelijke
bladen steeg met 1,2% tot ongeveer 2
miljoen exemplaren, terwijl de regionale
bladen met 2,61 miljoen exemplaren sta¬
biel bleven. De totale omzet steeg met
5%. Het rendement van de “grote” kran¬
ten met een oplage boven de 100.000 ex.
lag 50% hoger dan van deze tussen de
100.000 en 40.000 ex. De meeste bladen
wier oplage beneden de 40.000 ex. ligt,
werken verlieslatend. Vijftien dagbla-
duitgeverijen, of 1/3 van het totaal, zitten
zelfs in de rode cijfers.

Na lang aandringen vanwege de opeen¬
volgende cultuurministers Poma en De-

COMMUNICATIE 17(1987) Nr. 1 47



wael is men enige tijd geleden dan toch
overgegaan tot een DOORLICHTING
van onze nationale omroep BRT. Dat het
hier om een politiek geladen en gevoelig
zaakje ging, bleek al bij de aanwijzing
van het onder de arm te nemen studiebu¬
reau. Zo hadden zowel Poma, Dewael als
(zelfs) Karei van Miert hun eigen kandi¬
daat, maar het was Dewael die zijn zin
kreeg met het Britse bureau Peat Mar¬
wick, dat de klus voor zo’n 12 miljoen zou
klaren.
Reeds vóór het moment -in casu medio
februari- dat het rapport zou verschijnen,
was het duidelijk dat de critici talrijk en
hard zouden zijn. Al dadelijk kwamen be¬
denkingen over de nationaliteit van de
onderzoekers en de onoverbrugbare
communicatiekloof met het eigene van
een publiekrechterlijke omroep en het
personeel, met name voor dat eigene
had met geen oog gehad. Toen het rap¬
port verscheen, was de pers dan ook niet
mals, en vooral de BRT-leiding reageer¬
de behoorlijk afwijzend en koel; een
mooie illustratie van dit alles was de al¬
lesvernietigende commentaar in het
weekblad Knack. Het meest opvallend

waren de aanbevelingen inzake een
nieuwe structuur en het creeëren van en¬
kele nieuwe functies, alsook de bevin¬
dingen aangaande de verregaande poli¬
tisering binnen de omroep. Zo stelt men
een tekort aan beleid en planning op de
lange termijn vast, een tekort dat men
o.a. wil opvangen door de creatie van de
functie van adjunct administrateur-
generaal, die zijn baas moet ontlasten
door het alledaagse bestuur op zich te
nemen, en zo ook een aantal taken van
de Vaste Commissie op zich neemt. De
vaststellingen aangaande politisering
zijn vanzelfsprekend niets nieuws en de
desbetreffende aanbevelingen zijn erg
tegenstrijdig en vaag te noemen, alsof
men de kool en de geit wilde sparen.
Tenslotte is het ook niet bijzonder te
noemen als men bij het speuren naar
inefficiëntie stuit op de imposante bu¬
reaucratisering en de erg stugge com¬
municatie binnen de BRT. Terwijl het
nog af te wachten valt wat nu de concre¬
te resultaten van dit alles zullen zijn, is
de vrees dat men 12 miljoen naar de ar¬
chieven heeft doorgesluisd, niet onge¬
grond te noemen...

W. HESLING EN J.M. PETERS

AUDIOVISUELE
RETORIEK

230 Blz. 500 BF

een uitgave van :
Centrum voor Communicatiewetenschap
E. Van Evenstraat 2A
B-3000 Leuven

48 COMMUNICATIE 17 (1987) Nr. 1


