
feiten

en

meningen

uit

de

media¬

wereld

LUC DUJOURIE

EN

WIM VAN DER BIESEN

Nadat in een recent verleden ABC en NBC

reeds in handen waren gekomen van de za¬

kenwereld, is nu ook het derde Amerikaan¬

se “network” CBS voor de bijl gegaan.

Reeds enige tijd was er sprake van grote

onenigheid binnen het bedrijf, meer be¬

paald binnen de nieuws- en informatie¬

dienst, die altijd al het gezicht van CBS

heeft bepaald. Tot overmaat van ramp

kreeg men sinds enkele jaren af te rekenen

met een tanende populariteit, die zowat

éénduidig toe te schrijven was aan nieuwe

concurrerende TV-stations van o.m. Ted

Turner en Rupert Murdoch. Thomas Wy-

mann, CBS’ grote baas, voerde dan enige

tijd een epische strijd tegen verschillende

kandidaat-overnemers (vooral dan Ted Tur¬

ner), wat echter zoveel kapitaal opslorpte

dat zijn positie onhoudbaar werd. Wymann

zou dan ook tenslotte de duimen (en zijn

job) moeten leggen voor zijn vroegere ven¬

noot Lawrence Tisch die het hele zaakje

voor zo’n miljard dollar naar zich toe haal¬

de.

In september 1986 werd te Antwerpen de

coöperatieve vennootschap “VLAAMSE

TELEVISIE” opgericht. De bedoeling van de

VTV is een zendmaatschappij te zijn die

ook zelf een aantal opdrachten op zich zou

nemen, zoals het maken van eigen produk-

ties en de redactie van een nieuwsdienst.

Nergens wordt echter gezegd via welke zen¬

der en kanalen zal worden uitgezonden. De

reclameregie zou in handen gegeven wor¬

den van de dag- en weekbladen. Voor de

eigenlijke realisaties zou men o.a. een be¬

roep doen op de know-how van de BRT en

op medewerkers van RTL en van het Neder¬

landse Veronica.

Robert Maxwell blijkt de gemenebestspe-

len-kater eindelijk te hebben verwerkt en

laat weer van zich spreken op meer ver¬

trouwd terrein. Voor begin februari ’87

wordt namelijk een nieuwe titel aangekon-

digd in Maxwell’s - nu al erg indrukwekken¬

de • krantenimperium (o.a. de Mirrorgroep).

De “LONDON DAILY NEWS” moet een

rond-de-klok-dagblad worden dat uitslui¬

tend op de hooffdstad en meer bepaald op

de financiële kringen is gericht. Daar dit

laatste milieu voortdurend in beweging is

zullen naargelang de actualiteit verschillen¬

de uitgaven per dag verschijnen. In afwach¬

ting poogt men duidelijke afspraken met

drukkers- en journalistenbonden te maken

om de reeds klassieke problemen te vermij¬

den.

Nadat in een recent verleden reeds meerde¬

re Vlaamse kranten de stap naar vernieu¬

wing en modernisering hadden gezet is nu

ook de franstalige pers aan een VERJON¬

GINGSKUUR begonnen.

Zo hebben achtereenvolgens LA DERNIE-

RE HEURE, LA CITE en LE DRAPEAU ROU¬

GE een nieuw kleedje aangetrokken.

Opvallend, vooral bij de twee eerstgenoem-

den, is dat men duidelijk de meer commer¬

ciële toer op wil, dat wil zeggen : levendige

en kleurrijke lay-out, meer pop, sport, film

en TV. Men wil, om het met de woorden van

de uitgevers te zeggen, meer “publieksge¬

richt” gaan werken.

Bemerkenswaard is vooral de grote analo¬

gie tussen de nieuwe “Cité” en “De Mor¬

gen”; of deze vergelijking verder gaat dan

het uiterlijk is echter wel de vraag...

Na veel problemen, oeverloze discussies,

maar vooral een regeringswissel heeft

FRANKRIJK dan toch zijn NIEUWE PERS¬

WET. Onder de vorige socialistische rege¬

ring waren reeds uitgebreid pogingen on¬

dernomen één en ander op poten te zetten,

al was het maar om Hersants onstuitbare

mediahonger een halt toe te roepen. De

grootse plannen konden echter geen door¬

gang vinden. Daarvoor zorgden de jongste

verkiezingen en de verwachte overwinning

van rechts en zoals reeds eerder bericht,

bleek de nieuwe regering vastbesloten

geen spaander heel te laten van het voor¬

bije mediabeleid.

Een belangrijke rol hierin moet de in okto¬

ber aangenomen perswet vervullen en hier¬

in wordt, zoals verwacht, net het tegenge¬

stelde van de vroegere (linkse) ontwerpen

gedaan en versterkt men eigenlijk het mo¬

nopolie van de grote drie, Hachette, Her-

sant en Havas.

Zo kan een privé-groep maximaal 30% van

de geschreven pers en 25% van een natio¬

naal TV-station of de helft van een regio¬

naal station bezitten. Het is voor Hersant,

Léotard en Co. nu alleen maar te hopen dat

de huidige coalitie het lang uithoudt.

*

Enige tijd geleden berichtten we U reeds

over de nogal drastische evolutie binnen de

Britse dagbladwereld. Het begint er nu toch

COMMUNICATIE 16 (1986-87) Nr. 4 25



sterk op te lijken dat het traditionele Fleet

Street-milieu de snelle evolutie niet meer in

de hand heeft.

Het jongste bewijs daarvan is de geboorte

(op 7 oktober 1986) van Londens eerste

nieuwe kwaliteitskrant in meer dan 130

jaar. “THE INDEPENDENT” is een creatie

van Whittom Smith, een oud-redacteur van

de “Daily Telegraph” die genoeg kreeg van
het oubollige en immobiele Fleet Street.
De krant mikt op niet meer noch minder

dan het marktaandeel van het monument

“The Times”, doch wel geschraagd op een
heel nieuwe leest, dat wil zeggen modern

management, politieke onafhankelijkheid,
verregaande technologisering en vooral
weg van de wurgende greep van de

almachtige persbonden. Men richt zich

vooral op de leeftijdsgroep tussen 20 en 45

jaar en daar drukkerij en distributie werden

uitbesteed, kan men hiervoor beroep doen
op een erg beperkte redactieploeg die zou
bestaan uit een elite-groep van journalisten

die werden weggehaald bij de concurrentie.
De afloop mag dan nog onzeker zijn, vast

staat wel dat er geen weg meer terug kan

zijn voor de Britse krantenwereld.

*

Zo men sportminnend Vlaanderen onder¬
vraagt over hun beste herinneringen van
het jaar 1986, dan zal één gebeurtenis met
dikke stift onderlijnd worden, de WERELD¬

KAMPIOENSCHAPPEN VOETBAL in Mexi¬

co.

In dit verband wordt een en ander uitste¬
kend geïllustreerd zo men er de BRT-kijkcij-
fers op naslaat. Hierbij stuit men op onge¬
meen hoge KIJKCIJFERS en dito waarde¬
ringen. Zo stelt men een gemiddeld bereik

voor TV2 vast van 65% tijdens de Mundial-
weken.

De wedstrijden van de Rode Duivels waren
(vanzelfsprekend) het meest populair. Zo
bekeken niet minder dan 2,1 miljoen men¬
sen de wedstrijd België-Paraguay. Het laag¬
ste cijfer bedroeg 1,4 miljoen (België-Argen-
tinië), noteren we echter wel dat het hier om
een nachtuitzending ging.
Dat er in België (toch) nog veel chauvenis-
ten wonen blijkt wel uit de zeer hoge waar¬
dering van 4,8 voor de wedstrijd België-Rus-
land. U raadt al wie deze wedstrijd won ...

*

Het is wellicht niet uit weelde dat de twee

Vlaamse sportbladen, het weekblad SPORT

80 (uitgeverij Hoste) en het maandblad
SPORTMAGAZINE (uitgeverij Roularta), zijn

gefusioneerd tot een nieuw weekblad dat

de titel SPORT 80-MAGAZINE kreeg. Het
eerste nummer verscheen op 22 oktober
1986.

*

Na acht jaar financiële zorgen heeft de uit¬

geefster van DE MORGEN • om frauduleus

failliet te vermijden - op 30 oktober 1986 de

boeken neergelegd bij de rechtbank van
koophandel te Gent. De Socialistische Par¬

tij (SP), die ongeveer 95% van de aandelen
bezit, weigerde nl. het verlies van 1986 (73

miljoen BF) te dekken. Ondanks de voortdu¬
rende moeilijkheden was het bankroet zo¬
wel voor de redactie als voor de buiten¬
staanders een volslagen verrassing. De re-
dactiegebouwen werden bezet en er werd
een noodkrant uitgegeven onder de veelbe¬
tekenende titel DE MOORD (gedrukt op de
Brusselse persen van het communistische
dagblad “Le Drapeau Rouge”). Volgens

hoofdredacteur Paul Goossens heeft het

faillissement ook zuiver “politieke” rede¬

nen. Zo zou een interview met SP-voorzitter
Karei Van Miert over de “rakettenbocht” en

vooral een bijhorende cartoon van Zak de
uiteindelijke beslissing in sterke mate beïn¬

vloed hebben. Karei Van Miert heeft de be¬

schuldigingen van Paul Goossens herhaal¬
delijk heftig ontkend en betoogde zelfs dat

de socialistische beweging sinds de
oprichting van “De Morgen” meer dan 400
miljoen BF heeft gespendeerd om de jaar¬

lijkse tekorten van het blad te dekken. On¬

dertussen was “De Morgen” op 3 november
terug verschenen. Met instemming van de
curatoren mocht ze eerst tot 17 november
en vervolgens tot medio december verder
worden uitgegeven door een tijdelijke vere¬
niging, waarin zowel het personeel (ge¬

groepeerd in de S.V. “De Onafhankelijke
Pers”) als de socialistische organisatie

N.V. Studin op een gelijke wijze participe¬
ren. Gans die tijd werkte het personeel

tegen werkloosheidsvergoeding en was vrij¬
gesteld van stempelcontrole. Inmiddels kon

worden onderhandeld met mogelijke over¬
nemers en/of nieuwe geldschieters. Op ini¬
tiatief van Hugo Claus werd ook een groot¬

se steunactie gelanceerd die er op gericht
was 1.000 aandeelhouders met elk 100.000
BF bij elkaar te brengen voor een nieuw
maatschappelijk kapitaal. Op het ogenblik
van het faillissement had “De Morgen” een
verkochte oplage van ongeveer 41.000
exemplaren; om enigszins rendabel te zijn,

waren er echter 60.000 exemplaren nodig.

*

Op 9 november jl; werd FRANS VAN ERPS,

ex-hoofdredacteur van “De Nieuwe Gids”,

door premier Mariens benoemd tot nieuwe
voorzitter van de overheidsvoorlichtings-
dienst INBEL.

Van Erps volgt in zijn nieuwe functie de on¬

langs overleden prof. Antoon Breyne op.

*

De reeds jaren aanslepende malaise bij het ’
nieuwsagentschap BELGA bereikte tijdens
de eerste week van november 1986 een
hoogtepunt. Het personeel hield verschei¬
dene STAKINGSACTIES omdat de directie
niet inging op de twee voornaamste eisen :
wederindienstneming van een ontslagen
stagiair-journalist (wegens een zgn. be¬
roepsfout) en onderhandelingen over een
grondige reorganisatie van het bedrijf.
Vooral een verkeerde organisatie van de re¬
dactionele werkzaamheden en een gebrek¬
kige leiding worden aangeklaagd. Na enke¬
le 24-urenstakingen stelde de directie “dat
staking het voortbestaan van het nieuwsbu¬
reau in gevaar bracht”. Achteraf werd deze
waarschuwing echter gelogenstraft. Nadat
men de dagbladuitgevers (de eigenlijke ei¬
genaars van Beiga) en met de directie een
compromis was bereikt, werd de stakings¬
actie bij referendum begin december 1986
stopgezet.

*

Op het louter juridisch vlak is men einde
1986 een beetje dichter gekomen bij de in¬
voering van omroepreclame. Op 13 novem¬
ber 1986 keurde de Kamer van Volksverte¬
genwoordigers het WETSONTWERP OVER
HANDELSRECLAME OP RADIO EN TELE¬
VISIE goed. Als dit ontwerp ook door de

Senaat wordt goedgekeurd is omroeprecla¬
me voortaan in België toegelaten. Per taal¬
gebied zal er echter slechts één rechtsper¬
soon gemachtigd zijn om reclame op de

beeldbuis te brengen ; deze zendgemachtig¬
de kan een publiek- (b.v. de BRT) of een pri-

vékarakter hebben. Premier Martens noem¬
de het wetsontwerp “een doorbraak naar
echt pluralisme”.

Nauwelijks een week later, op 20 november a

1986, werd het zgn. KABELDECREET in de

mediacommissie van de Vlaamse Raad
goedgekeurd. Als dit ook, zoals voorzien, in
de openbare vergadering van die Raad zal
gebeurd zijn, wordt de oprichting van een
(onafhankelijk) commercieel televisienet
evenals van lokale televisiezenders moge¬

lijk gemaakt. Om de ideologische en filoso¬

fische onpartijdigheid te waarborgen, voor-

26 COMMUNICATIE 16 (1986-87) Nr. 4



ziet het decreet in de oprichting van een

Geschillenraad (soort Ereraad) die “met

sanctionerende bevoegdheid moet waken

over het niet discriminerende en onpartijdi¬

ge karakter van de programma’s”. Verder

wordt gestipuleerd dat “de programma-

opbouw derwijze moet geschieden dat hij

geen aanleiding geeft tot discriminatie tus¬

sen de ideologische en filosofische strek¬

kingen”.
1 Dit alles betekent dus dat er zowel natio¬

naal als regionaal weldra geen juridische

beletsels meer zullen zijn om het bestaande

omroepsmonopolie te doorbreken.

*

Zoals we in een vorig nummer reeds sug¬

gereerden zijn de problemen rond het

NIEUWE NEDERLANDSE TV-LANDSCHAP

nog lang niet van de baan.

Recentelijk lekte namelijk uit dat er grote

onenigheid was ontstaan tussen de NOS

en de Omroepraad enerzijds en de bevoeg¬

de minister Brinkman anderzijds. Terwijl

laatstgenoemde kost wat kost de eerder

(door hemzelf) vooropgestelde begindatum

van het nieuwe derde TV-net (1 oktober

1987) verdedigt voorziet de andere partij

• grote problemen.

Zo eist men een veel langere aanlooptijd (1

jaar) en acht men het technisch een onmo¬

gelijke opdracht alles vóór 1 november in

gereedheid te brengen. Wordt (zeker) ver¬

volgd.

*

Dat het al een hele tijd niet goed ging met

het weekblad TOPICS was een publiek

geheim; verkoopscijfers en (dus) analoge

advertentieopbrengsten hebben nooit aan¬

leiding gegeven het omgekeerde te veron¬

derstellen. In de herfst van vorig jaar leek

één en ander echter in een stroomversnel¬

ling te zijn terechtgekomen. De eerste

symptomen van problemen kwamen toen

het blad enkele keren niet verscheen toen

de drukker eindelijk eens boter bij de vis

wenste, waarop dan telkens een kapitaals-

„ verhoging de (voorlopige) redding beteken¬

de. Tot overmaat van ramp werden in de

pers weer de oude geruchten opgerakeld

als zou “Topics” niets anders zijn dan een

verdoken propagandablad van uiterst

rechts (Dixit “De Morgen”, “Humo” en

“Knack”). Medio september dan, net op het

moment dat het blad had geïnvesteerd in

een grootschalige promotiecampagne

kwam dan de eerste grote klap. De Neder¬

lander PIETER HEEREMA, zoon van een

oud-Nazi en tot voor kort “Topics” grootste

geldschieter, betichtte het blad van fraudu¬

leuze praktijken, slecht beheer van zijn ka¬

pitaal en meer van dat moois. Men ontken¬

de vanzelfsprekend, maar een éénvoudige

blik op de boekhouding deed bij menig insi¬

der vragen rijzen.

Terzelfdertijd lekte uit dat hoofdredacteur

Vandriessche druk in de weer was met zijn

wanhopige zoektocht naar nieuw kapitaal;

in dat verband werd zelfs de naam van een

Arabische financiële groep vernoemd.

Vanaf dat moment volgden de feiten me¬

kaar in een hoog tempo op. Eerst was er

sprake van een nakende overname. Enkele

dagen later volgde een huiszoeking op de

redactie vanwege het Antwerpse parket,

waarbij de boekhouding werd aangeslagen

en op 26 november kwam dan het finale ver¬

dict toen de uitgeverij Editop zijn boeken

neerlegde. Men liet hierbij een geschatte

financiële put van 75 miljoen na en een

twintigtal personeelsleden kwamen op

straat terecht.

De klap op de vuurpeil kwam echter zo’n

veertien dagen later toen hoofdredacteur

Vandriessche en ex-beheerder Berg werden

gearresteerd door de Antwerpse onder¬

zoeksrechter.

Sindsdien zijn beiden weer (voorlopig) op

vrije voeten gesteld, maar de afloop van de

zaak is vooralsnog ongekend.

De oplage van “Topics”, die de laatste tijd

11.000 exemplaren bedroeg, zou nooit de

30.000 exemplaren bereikt hebben.

*

Met CARY GRANT verdween op 30 novem¬

ber 1986 één van de populairste acteurs uit

de filmgeschiedenis. Grants carrière die

meer dan dertig jaren en 72 films zou om¬

vatten begon medio jaren dertig toen hij be¬

kendheid verwierf aan de zijde van Mariene

Dietrich en Mae West.

Het is hier dat zijn imago van ongewilde,

weerloze en stuntelige charmeur is ont¬

staan, een imago dat eigenlijk zijn verdere

carrière zou bepalen. Ondanks het feit dat

hij filmklassiekers als “North by North¬

west”, “The Philadelphia Story” en “Brin¬

ging up baby” op zijn naam schreef, heeft

Hollywood hem nooit met een Oscar onder¬

scheiden totdat deze onderscheiding hem

in 1970 dan toch te beurt viel als blijk van

hulde voor zijn geslaagde carrière.

*

Op 30 november 1986 overleed op 66 jarige

leeftijd JAN BAERT, directeur van de NV

Concentra, uitgever van o.a. HET BELANG

VAN LIMBURG.

Baert, die in 1953 het roer bij “Het Belang”

overnam van Frans Theelen, is de man die

de krant eigenlijk naar de jaren tachtig

heeft gebracht met een verregaande moder¬

nisering, nieuwe gebouwen, kleurendruk en

een fikse uitbreiding van de drukkerij-activi-

teiten.

Baert wordt in zijn functie opgevolgd door

zijn zoon Peter, die hem reeds geruime tijd

assisteerde.

*

Eind november 1986 verdween EUROPA-TV

na amper één jaar proefdraaien uit de

ether. Daarmee kwam een eind aan het

voorlopig enige Pan-Europese multilinguïs-

tische publieke omroepexperiment.

Europa - TV was een gezamenlijk satelliet-

project van vijf Europese openbare omroe¬

pen: de Nederlandse N.O.S. (algemeen aan¬

zien als de motor achter het opzet), de Duit¬

se A.R.D., de Italiaanse R.A.I., de Portugese

R.T.P. en de Ierse T.V.E.

De redenen voor het overkop gaan van Eu¬

ropa T.V. zijn van velerlei aard: onenigheid

tussen én binnen bepaalde omroepen over

het te volgen culturele of commerciële con¬

cept, een overhaaste start, een te krap inge¬

schat budget, onvoldoende reclame-inkom-

sten, een chaotische programmatic. Niet in

de laatste plaats het terugtrekken van

enige subsidiëring door het Europese Parle¬

ment heeft de N.O.S. - de grootste schuld¬

eiser - ertoe aangezet voortijdig Europa-TV

ten grave te dragen.

De betaalde oplage van de NEDERLANDSE

DAGBLADEN in tussen september 1985 en

september 1986 met meer dan 32.000 exem¬

plaren gestegen en bedraagt nu 4.517.803

exemplaren. 42% van deze oplage komt op

de rekening van de landelijke dagbladen en

58% is voor de regionale pers. De globale

oplage bestaat voor 87% uit abonnemen¬

ten, de rest is losse verkoop. Het verschijn¬

sel “doorgeven” of “samenlezen” zorgt er¬

voor dat 19% van de betaalde oplage dage¬

lijks bij een tweede huishouden terecht

komt. Dit heeft als gevolg dat er in Neder¬

land per 100 huishoudingen 99 dagbladen

circuleren, zodat de krantendekking er om¬

zeggens 100% bedraagt.

COMMUNICATIE 16 (1986-87) Nr. 4 27


