
feiten

en

meningen

uit

de

media¬

wereld

LUC DUJOURIE

EN

WIM VAN DER BIESEN

In 1985 werd de DALENDE tendens van de

DAGBLADOPLAGEN verder gezet. Bij de

nederlandstalige pers gingen alleen “De

Morgen” en de “Standaardgroep” vooruit.

De oplage van deze laatste steeg met 3%

(van 359.012 naar 368.385 exemplaren), ter¬

wijl deze van “De Morgen” zelfs met 6%

toenam (van 43.933 naar 46.531 exempla¬

ren). De grootste achteruitgang was voor

“Het Volk” dat ondanks een volledig

nieuwe opmaak zijn oplage met 3.590

exemplaren zag verminderen en voor het

eerst sinds de jaren vijftig beneden de

200.000 kwam (199.078 exemplaren).

Bij de weekbladen is de achteruitgang over

het algemeen aanzienlijken Opmerkelijk is

wel dat de goedkope bladen het erg goed

doen. “TeVe-Blad” (23 BF) zag haar oplage

met 15% stijgen tot 207.192 exemplaren en

het pas in november 1984 opgerichte “Dag

Allemaal” (20 BF) had na één jaar reeds een

oplage van 92.938 exemplaren. De algeme¬

ne teruggang van de weekbladpers wordt

door de Nationale Federatie van Informatie-

weekbladen trouwens toegeschreven “aan

de uitholling van de koopkracht”.

het “nieuwe” blad worden nu dagelijks

16.000 exemplaren gedrukt (voorheen had

“Le Courrier” een oplage van nauwelijks

5.000 exemplaren). De naamloze vennoot¬

schap Vers l’Avenir betaalde 34 miljoen BF

voor de overname van “Le Jour” en nog

eens 21 miljoen BF voor vier huis-aan-huis-
bladen die tot dezelfde (failliete) groep

behoorden. Door deze transacties heeft de

N.V. Vers l’Avenir haar positie van eerste

Waalse krantengroep nog gevoelig ver¬

sterkt.

Eind juli maakte de bekende cinema CA¬

LYPSO in Gent bekend dat men de boeken

had neergelegd. Calypso was eigendom

van de Nederlander Meerburg die tevens

een gelijknamig filmcomplex te Antwerpen

bezat. Beide werden dan recentelijk overge¬

nomen door de video-maatschappij Super

Club. Calypso kende de jongste tijd een fik¬

se terugval in de belangstelling als gevolg

van de enorme concurrentie in het Gentse

(Decascoop, Heylen).

Het lijkt er sterk op dat de Franse pers- en

mediawereld vast van plan is dit jaar alle

records inzake negatieve publiciteit te bre¬

ken.

Na Hersant, de perswet en de problemen

bij zowat alle TV-zenders is nu het pers-

agenschap AFP aan de beurt. Deze zomer

lekte namelijk uit dat AFP in zware finan¬

ciële moeilijkheden zou verkeren, wat de

raad van beheer tot drastische maatregelen

noopte. Directeur Henri Pigeat kreeg op¬

dracht in de kortste keren wat te doen aan

het geschatte verlies van zo’n 64 miljoen FF

per jaar. Wat algemeen al werd gevreesd

gebeurde ook en Pigeat deelde op 8 juli

mee dat zo’n 300 jobs zouden verdwijnen.

Vooral het aantal journalisten (-150) zou

drastisch worden verminderd. Onderhande-

lingen tussen patroon en vakbonden bleven

tot op heden aanslepen en zijn in het be¬

kende sukkelstraatje beland.

Het op 27 mei 1986 failliet gegane Vervierse

dagblad “LE JOUR” werd in juli 1986 over¬

genomen door de Naamse groep “Vers

l’Avenir”. Tot dan toe werd de krant uitge¬

geven door de twee curatoren. “Le Jour” is

nu versmolten met “LE COURRIER”, de

Vervierse uitgave van “Vers l’Avenir”. Van

Volgens het tweejaarlijkse CIM-onderzoek

naar het mediabereik LEZEN de Belgen

steeds MINDER DAGBLADEN. Slechts

56,1% van de bevolking boven de 15 jaar

zou nu nog een krant lezen; in 1984 was dit

nog 59,2%. Deze negatieve trend is in het
Waalse landsgedeelte veel sterker dan in

Vlaanderen.

Toch verloren de Vlaamse kranten de laat¬

ste twee jaar nog 2,5% van hun lezers. Dit

verlies komt volledig op de rekening van de

vijf grootste dagbladen, met als uitschie¬

ters “Het Volk” (-6,2%) en “Het Belang van

Limburg” (-7,7%). Daartegenover zagen de

twee kleinere Vlaamse dagbladen, “De Mor¬

gen” en “De Financieel-Ekonomische Tijd”

hun leespubliek stijgen met respectievelijk

43% en 33%.

De franstalige pers verloor tussen ’84 en ’86

meer dan 180.000 krantenlezers of bijna

10%. De koplopers waren hier “La Cité” (■
19,5%) en “La Meuse” («16,3%). Twee bla¬

den wonnen lezers bij, nl. “La Libre Belgi¬

que” (+ 5,9%) en “La Nouvelle Gazette”

( + 9,7%).

Bij de weekbladpers noteert men, ondanks

enkele belangrijke verschuivingen, over het

algemeen een status quo. Er is een opmer¬

kelijk verlies voor o.a. “De Post” (-19,3%),

“Kwik” (-15,6%), “Zondagsblad” (-12,8%)

en “Tv-Ekspress” (-7,2%). De belangrijkste

winst gaat naar de damesbladen met als

COMMUNICATIE 16 (1986) Nr. 3 23



topper “Flair” dat nu 52,8% meer lezers telt

dan twee jaar geleden; ook “Libelle” zag

zijn leespubliek met 10% stijgen. Andere

“winnaars” zijn “Knack” ( + 13%) “Trends”
(+ 9,9%) en “Humo” ( + 7,1%).

Ten slotte is het opmerkelijk dat ook de

meer lokale media, zoals de huis-aan-huis-

bladen en de lokale radio’s heel wat publiek

verloren tijdens de laatste twee jaar.

In FRANKRIJK zijn premier Chirac en zijn

cultuurminister Léotard nog altijd druk

doende elk spoor van het door de vorige

regering opgezette medialandschap uit te

wissen. Dit keer waren twee privé-zenders

aan de beurt. De regering trok namelijk op 2

augustus jl. per decreet de door de vorige

regering (net voor de verkiezingen) toege¬

kende zendmachtigingen van Canal 5 en 6

in. De “5” is een commercieel net dat voor¬

al shows, kwisprogramma’s en Amerikaan¬

se series presenteert en door Silvio Berlus¬

coni en Jerome Seydoux wordt gecontro¬

leerd. Deze “5” zal samen met de “6” die

hoofdzakelijk muziek en videoclips uitzendt

kunnen blijven uitzenden tot er een nieuw

schema voor de televisie is uitgetekend.

Totdat de oppositie de volgende verkiezing¬

en zou winnen, zullen we maar zeggen...

De UITZENDINGEN DOOR DERDEN, de

Vlaamse kijker is ongetwijfeld reeds met

het verschijnsel vertrouwd. Wat echter niet

zo vertrouwd en bekend klinkt, is het feit

dat deze dagelijkse portie uitspraken van

Van Miert, Neyts en andere Swaelens be¬

taald wordt door diezelfde kijker. Techni¬

sche kosten, materiaal, allerlei toelagen en

bonussen per uur zendtijd vallen namelijk

ten koste van het BRT-budget. Enige tijd ge¬

leden kwamen twee van deze derden in op¬

spraak toen bleek dat men aan voorge¬

noemde subsidies nog niet genoeg scheen

te hebben. Met name LIBRADO (PVV) en TE-

LEON (VEV) werden er in de pers van be¬

ticht van twee walletjes te eten en niets

minder te doen dan hun zendtijd te verko¬

pen. Zo kregen bemiddelde ondernemers

voor zo’n 100.000 BF een “bedrijfsportret”

in Teleon en kreeg de nog meer bemiddelde

autoconstructeur enkele minuten in de “au-

tovriendelijke” rubriek “Librado Turbo”.

Tenslotte is 500.000 BF nog altijd een spot¬

prijsje vergeleken bij het gemiddelde tarief

in andere “reclame-media”. Op de vraag of

hiermee het decreet niet te buiten werd ge¬

gaan, antwoordde minister Dewael dat hij

meende het decreet in zijn ruimste zin te

moeten interpreteren, teneinde de derden

toe te laten hun boodschap in de door hen¬

zelf gewenste vorm te brengen.

Grote paniek in Vrij Radio-land toen medio

augustus het CIM zijn LUISTERCIJFERS
voor VRIJE RADIO’S bekendmaakte. Het

totale bereik voor alle zenders samen zou

met zo’n 3,1% zijn gedaald tot 26,6%: Ter

vergelijking: de BRT haalt 30,9%, de RTBF

15,3%. De angstige reacties die hierop
volgden zijn echter niet zodaning recht¬

streeks door de cijfers te verklaren, maar

eerder door de onzekerheid over het ant¬

woord van de adverteerders. Velen zouden

immers in de problemen komen als zou blij¬

ken dat de adverteerders ten gevolge van

voornoemde cijfers er zouden toe overgaan

hun investeringen terug te schroeven of

zelfs stop te zetten. Bij nader inzien bleek

de initiële consternatie ietwat overdreven

te zijn geweest. Vooreerst is het begrijpelijk

dat sedert 1984 en de stichtersgeneratie

het enthousiasme ietwat is bekoeld. Ook

heeft men een nogal turbulente periode

achter de rug waarin golflenteveranderin-

gen, stoorzenders e.d. nogal wat luisteraars

moeten hebben gekost. Tenslotte mag men

de reactie van de officiële zenders, die

meer gericht zijn gaan concurreren - den¬

ken we maar aan Studio Brussel - , niet uit

het oog verliezen.

Enige tijd geleden kondigden we U nog het

verschijnen van het nieuwe Britse dagblad

“TODAY” aan. Aanvankelijk, bij het ver¬

schijnen in maart van dit jaar, leek alles

vlot te verlopen, maar toen het nieuwsgie-

righeidseffect was weggeëbd zakte de op¬

lage naar zo’n 300.000, waarmee men ver
onder de verwachtingen en zelfs het break¬

even point bleef. Het hele opzet was ge¬

schraagd op het kapitaal en de vindingrijk¬

heid van EDDY SHAH, die een apparte

koers wenste te volgen, tegen alle geplo¬

genheden van het Londense traditionalisti¬

sche perswezen in. Zijn politiek van verre¬

gaande technologisering, de niet-syndike-

ring en lage produktiekosten hebben het

echter niet gehaald. Medio augustus kon¬

digde Shah namelijk aan dat hij zijn meer¬

derheidsparticipatie in de krant had ver¬

kocht aan de groep Lonhro, die daarmee

60% van de aandelen kreeg toegeschoven.

Vermeld dient bovendien dat deze inter¬

nationale groep reeds in juli was te hulp ge¬

komen met een investering van zo’n 20 mil¬

joen pond.

*

U heeft het waarschijnlijk niet bemerkt,

maar 1 september moet wel een bijzondere

datum zijn geweest voor de filmliefhebber.

Vanaf die datum was (bekabeld) Vlaande¬

ren namelijk een TV-zender rijker. De be-

taalTV-zender FILMNET biedt zijn publiek
b

24 uur per dag klokvast geprogrammeerde

films aan, op voorwaarde natuurlijk dat dat¬

zelfde publiek zijn abonnement tijdig be¬

taalt en daardoor recht heeft op een “deco¬

der”. Die moet het mogelijk maken de voor

het grote kabelpubliek gestoorde signalen

weer helder te maken. Vermeld dient hierbij

de “geblokte” programmatie die er toe

moet leiden dat elke leeftijdscategorie on¬

geveer krijgt wat ze verlangt. U kan met

andere woorden gerust op beide oren sla¬

pen: uw lieve peuter zal rond de klok van

zessen geen Sylvia Kristel op de buis ont¬

moeten.

*

De eigenaars van “DE NIEUWE GIDS”, op¬

gericht in 1947 en sinds 1950 een nevenuit¬
gave van “Het Volk”, willen het blad “EEN

NIEUW GELAAT” geven. Men zoekt nieuwe

financiële middelen om een expansieplan
uit te werken waarbij vooral gedacht wordt

aan een redactionele uitbreiding. Tot nog

toe is de inhoud van “De Nieuwe Gids” - op

de editoralen na - ongeveer gelijk met deze

van “Het Volk”. Het blad werd lange tijd

aangezien als de officieuse spreekbuis van

de C.V.P. en verdedigde meestal de werkge-

versstandpunten. De hoofdredactie stond

achtereenvolgens onder de leiding van Jan

De Spot, Antoon Breyne en Frans Van Erps,

die onlangs op rust ging. De huidige oplage

bedraagt ongeveer 7.000 exemplaren.

Op 6 september 1986 verscheen de “PRAV¬

DA”, het officieel orgaan van de Commu¬

nistische Partij van de Sovjet-unie, in het

Nederlands. Het betreft de integrale verta¬

ling van de Russische uitgave van 26

augustus 1986. De initiatiefnemers (een

Deense groep) wilden de Nederlanders en
de Vlamingen zo concreet mogelijk laten

zien hoe de Russische lezers geïnformeerd

worden. Daarom werden het woordgebruik,

de toon en zelfs de lay-out zo getrouw mo¬

gelijk nagebootst. Deze éénmalige editie

van de “Waarheid” werd op 120.000 exem¬

plaren gedrukt, waarvan er 30.000 voor

Vlaanderen bestemd waren. De 8 bladzijden

dikke krant kostte 50 BF.

24 COMMUNICATIE 16 (1986) Nr. 3


