
feiten

en

meningen

uit

de

media¬

wereld

KRIS VANSTAPPEN,

WIM VAN DER BIESEN

EN

LUC DUJOURIE

Het enige duitstalige Belgische dagblad
GRENZ-ECHO (oplage beneden de 15.000
exemplaren), dat reeds enkele jaren verlies*
latend is, werd overgenomen door twee
duitstalige zakenlieden. De nieuwe eige-
naars-uitgevers Küchenberg en Thomme-
sen sloten — voor de duur van twee jaar —
een akkoord met de journalisten en met de
vakbonden. Deze overeenkomst behelst
o.a. de afvloeïng van 7 (van de 64) perso¬
neelsleden, een verlenging van de arbeids¬
tijd en een loonsvermindering met 7,5%.

Het Vlaams-nationale weekblad ’t PALLIE-
TERKE ging er vanaf zijn eerste verschij¬
nen, zowat veertig jaar geleden, prat op
geen RECLAME te publiceren, daar zulks
mogelijk een bedreiging voor de onafhanke¬
lijke status kon betekenen. Daarin is sedert
oktober 1985 verandering gekomen. Men
wees in dit verband op de steeds toene¬
mende produktiekosten, die hedentendage
geen enkel blad meer in de mogelijkheid la¬
ten te overleven zonder reclame-inkomsten.

De Belgische dag- en weekbladen beleven
moeilijke jaren. Volgens de Nationale Fede¬
ratie van Informatieweekbladen (NFIW) ver¬
keert de BELGISCHE PERS zelfs in een
CRISISSITUATIE. Een balansanalyse van 34
persbedrijven wees inderdaad uit dat er in
1984 een globaal nettoverlies werd geboekt
van 194 miljoen BF. In 1983 had men nog
een nettowinst genoteerd van 570 miljoen
BF. Een nazicht van de winst- en verliesre¬
keningen van de Vlaamse uitgeverijen wees
uit dat 6 (van de 12) persbedrijven in 1984 in
de rode cijfers zaten, nl. de N.V. Het Rijk
der Vrouw (-346.682.000), de uitgeverij
Hoste met Het Laatste Nieuws en De
Nieuwe Gazet (-117.141.000), de C.V. De
Morgen (-55.500.000), de N.V. Het Volk
(-23.844.000), de N.V. Concentra met Het
Belang van Limburg (-7.820.000) en de
N.V. Uitgeversbedrijf Tijd met De Financieel
Ekonomische Tijd (-871.000). Het enorme
verlies van Het Rijk der Vrouw houdt ver¬
band met een filiaal in Frankrijk dat heel
wat geld zou opgeslorpt hebben, maar dat
in augustus 1985 verkocht werd aan een
Franse uitgeverij. Bij de dagbladen waren
de grootste winstcijfers voor de N.V. De
Vlijt met Gazet van Antwerpen
(+33.567.000) en voor de Vlaamse Uitge¬
versmaatschappij van o.a. De Standaard en
Het Nieuwsblad ( + 73.100.000).

Dit laatste bedrijf had in 1983 nog een
winst geboekt van 167 miljoen BF. Dit ver¬
lies van bijna 100 miljoen zou toe te schrij¬
ven zijn aan de mislukking van de krant 24
Uur. Door al die verliezen wordt de perssec¬
tor meer en meer afhankelijk van vreemde
investeringsmiddelen en dat heeft volgens
de NFIW dan weer tot gevolg dat de hoge
interestlasten de leefbaarheid van de gehe¬
le pers bedreigen.

Volgens de gegevens van het B.R.T.-KIJK-
EN LUISTERONDERZOEK keken de Vlamin¬
gen in 1984 gemiddeld 2 uur en 4 minuten
per dag naar de televisie. Dit is 6 minuten
meer dan in 1983, wat vooral een gevolg
zou zijn van de Olympische Spelen. Ander¬
zijds was einde 1984 83% van de Vlaamse
TV-toestellen aangesloten op de kabel en
beschikte 20% van de gezinnen over meer
dan één TV-apparaat. 10% van de toestel¬
len was geschikt om teletekst te ontvan¬
gen.

In de franstalige Belgische pers zet het
CONCENTRATIEPROCES zich nog steeds
verder. Einde september f985 werd de toe¬
stand van het reeds lang in financiële moei¬
lijkheden verkerende semi-officiële socia¬
listische partijorgaan LE PEUPLE erg pre¬
cair. Twee (sterke) kandidaten stonden
klaar om het blad samen met z’n zuster-
krant LE JOURNAL ET INDEPENDANCE
over te nemen van de uitgeefster, de
“Presse Démocratique Socialiste” (PDS).
Zowel de Franse groep Hersant, als de
Brusselse groep Rossel, die o.a. Le Soir uit¬
geeft, hadden een bod gedaan. Het dagblad
De Morgen sprak dan ook van “een rode
krant die moet kiezen tussen de pest en
cholera”. Het personeel van Le Peuple was
enorm verdeeld. De journalisten (nauwelijks
15 van de 108 personeelsleden) opteerden
voor Hersant omdat hij redactionele waar¬
borgen gaf, terwijl de arbeiders en technici
voor Rossel kozen omdat deze groep inte¬
ressanter voorstellen deed op het vlak van
de werkgelegenheid. Na wekenlange dis¬
cussies en allerlei verwarring werd de
knoop definitief doorgehakt in het voordeel
van de groep Rossel. Le Journal et Indépen-
dance en Le Peuple sloten op 1 november
een (technisch en commercieel) samenwer¬
kingsakkoord met het liberale Charleroise
blad La Nouvelle Gazette, een dochteron¬
derneming van Rossel. Hoewel deze laatste
krant een aantal bladzijden “algemene in-

COMMUNICATIE 15 (1985) Nr. 4 25



formatie” zou leveren aan de beide andere
bladen, zou ieders ideologische en filosofi¬
sche onafhankelijkheid gewaarborgd blij¬

ven. Enkele dagen later, op 9 november,
werd de uitgeverij van de beide socialisti¬
sche publikaties (op bekentenis) failliet ver¬
klaard. Het deficiet bedroeg 100 miljoen BF

en de gezamenlijke oplage 22.000 exempla¬
ren (hoewel officieel 40.000 werd opgege¬
ven !). Sindsdien controleert de N.V. Rossel
meer dan de helft (nl. 51,35%) van de globa¬
le franstalige Belgische dagbladpers.

De Britse televiziezender SKY CHANNEL
zal voortaan ook in het BRUSSELSE op de

buis verschijnen. Deze zender, die via satel¬
liet over Europa wordt uitgestraald, werd

sedert 10 oktober 1985 door de Brusselse
maatschappij Brutélé in zijn kabel-aanbod
opgenomen. Sky Channel kon reeds sedert
medio 1985 in Luik en Charleroi worden be¬

keken.

Na zowat een jaar van problemen en onder-
handelingen aangaande de mogelijke
OVERNAME van het in financiële nood ver¬
kerende persagentschap UPI, lijkt het erop
dat er een einde komt aan alle gissingen
hieromtrent. UPI zou voor het eerst in zijn
78-jarige geschiedenis in niet-Amerikaanse
handen terechtkomen. Voornaamste gega¬
digde in deze 41 miljoen dollar-transactie
zou de Mexicaanse krantenmagnaat Mario
Vazquez Rana worden.
Een minderheidsparticipatie van zowat tien
percent zou in handen zijn van de Texaanse
makelaar Joe Russo. UPI had reeds gerui¬
me tijd af te rekenen met zware financiële
moeilijkheden en vroeg op 28 april 1985 om
bescherming tegen de schuldeisers. Men
stond toen al voor zowat 45 miljoen dollar
in het krijt. Vanaf dat moment is men dan

naarstig op zoek gegaan naar mogelijke
nieuwe eigenaars en in dit verhaal, dat zo¬
wat een jaar zou duren, doken namen als
Reuters, Ted Turner en Gulf & Western
Companies op. Alles wijst er nu op dat er
een einde gekomen is aan deze gissingen
en dat Vazquez Rana het gehaald heeft.
Rana is een bekende naam, die onder meer
eigenaar is van Mexico’s grootste kranten¬
keten El Sol; dit bedrijf verspreidt zowat 55
edities. De andere nieuwe eigenaar, Russo,

staat bekend als een zeer geslaagd zaken¬

man.
Het agentschap, dat zijn volledige dienst¬

verlening zou behouden, zou worden omge¬

doopt tot “New UPI Incorporated”.

In omroepland gaat de evolutie onvermin¬

derd verder. Sinds het najaar 1985 komen

de programma’s van de Italiaanse televisie,
RAI UNO, op het kabelnet in het Kortrijkse

en in de provincie Limburg, waar de abon¬
nees nu 17 zenders kunnen ontvangen. De

TV-signalen worden opgevangen van de

Europese telecommunicatiesatelliet ECS.

Na enige moeilijkheden om binnen de
Vlaamse regeringscoalitie tot een akkoord
te komen betreffende de DOORBREKING
van het BRT-OMROEPMONOPOLIE is men
op 21 november jl. toch tot eensgezindheid
gekomen. Naast de openbare omroep moet

een commerciële zender worden opgericht.
Voor de financiering zal een beroep worden

gedaan op de Vlaamse geschreven pers.

Verdere financiële inkomsten zouden wor¬

den bekomen door middel van etherrecla¬
me, een financiële bron die de BRT uitdruk¬

kelijk wordt ontzegd.
Dat alles toch niet zo duidelijk was als het
leek, bleek uit moeilijkheden binnen de
CVP als gevolg van enkele uitspraken van
minister Geens. Deze stelde in een inter¬

view dat het tweede net exclusief zou wor¬

den voorbehouden voor de commerciële

zender. Vooral de uitspraak dat men de
deur zou openhouden voor een eventuele
RTL-minderheidsparticipatie zette nogal

wat kwaad bloed bij een aantal partijgeno¬

ten.

Na de recente invoering van de vierde TV-
zender “Canal Plus” lijkt het er op dat het
Franse omroepbestel nu pas echt goed op
hol is geslagen.
Niet alleen was er op 19 november jl. de re-
geringsmededeling met betrekking tot de

spoedige oprichting van een VIJFDE ka¬

naal, maar nu is er ook reeds sprake van
een ZESDE, ja zelfs ZEVENDE NET.
Eén en ander moet ongetwijfeld in het licht
van de komende parlementsverkiezingen
van maart 1986 worden geïnterpreteerd,
verkiezingen die mogelijk een einde aan de

linkse regeerperiode zullen stellen, wat

meteen de plotse haastverschijnselen kan
verklaren. Het is dan ook niet verwonderlijk

dat de discussies rond de vijfde, commer¬
ciële zender erg intens en hevig te noemen
waren. Net op het moment dat een andere
geruchtmakende- en politiek geladen affai¬
re zoals de zaak Hersant de Franse perswe¬
reld beroerde, nam met name de Franse op¬
positie het niet dat Jeröme Seydoux, de
eigenaar van de socialistische krant Le Ma¬
tin, 60 percent van de aandelen in handen
werd gespeeld. Nog meer betwist was de
deelname van de Italiaanse TV-magnaat
Silvio BERLUSCONI, die verweten wordt in
Italië aan culturele' doodgraverij te doen. In
Frankrijk vreest men nu dat deze het land
zal openstellen voor haast uitsluitend Ame¬
rikaanse - lees “vervlakkende” • TV-series
en films.
Bovenop de politieke argumentaties spelen
ook nog de paniekreacties van de Franse
filmmilieus en de meer algemen kritieken
op het feit dat deze zender op basis van
etherreclame zal gefinancierd worden.
Vooral het feit dat hierbij de programma’s
plots zullen onderbroken worden zette ve¬
len aan het denken. Als alles goed gaat zal
de “5” vanaf 20 februari 1986 op de buis
verschijnen.
De zesde en zevende omroepzuilen kunnen
dan weer als een soort compensatie ten
aanzien van voorgaande worden aangezien.
De “6” — waarvoor onder meer RTL zich
kandidaat stelde — wordt een jeugdgerich-
te (hoofdzakelijk Franse) muziek-omroep en
de “7” die van de meer klassieke cultuur,
waarbij men dan aan opera, toneel en kunst
denkt.
Voor wanneer de “8”...?

Sedert 2 december 1985 kunnen de Ant¬
werpse kabelkijkers die aangesloten zijn op
het Integan-net als eersten in België naar
BETAAL-TV kijken. Mits 2.000 BF aanslui-
tings- en decoder-kosten en een maande¬
lijks abonnement van 650 BF (minimum

voor 3 maanden) krijgt men iedere dag tus¬

sen 17 u. en half twee ’s nachts een ruim
aanbod van series en speelfilms. Het ge¬
heel wordt via de ECS-satelliet op een
afzonderlijk TV-kanaal uitgezonden door de
internationale maatschappij ATN-FilmNet
van het Scandinavische Esselte. Deze
brengt haar programma’s op hetzelfde mo¬
ment reeds in Nederland, Denemarken,
Noorwegen en Finland. Zowel de series als
de films (drie a vier per avond) zijn vrijwel

uitsluitend van Amerikaanse origine. Men
verwacht de betaal-TV begin 1986 ook in

andere Vlaamse regio’s.

26 COMMUNICATIE 15 (1985) Nr. 4



“PRIVE veroordeeld tot rechtzetting ver¬
keerde informatie”, ‘niets nieuws’ zal men
zeggen, ware het niet dat de eisende partij
dit keer PRINS CLAUS van Nederland heet¬
te.
Het Nederlandse roddelblad Privé had
begin december 1985 het “onthullende” be¬
richt gepubliceerd als zou kroonprins Wil-
lem-Alexander de nacht hebben doorge¬
bracht in het Amsterdamse Hilton en wel in
gezelschap van een aantrekkelijke blondi¬
ne. Prins Claus bleef niet bij de pakken zit¬
ten en daagde op 10 december Privé voor
een kortgeding op beschuldiging van laster
en eerroof. Claus won de zaak, maar van
zijn oorspronkelijke eis tot een door hem
omschreven rechtzetting op straffe van
250.000 gulden boete per dag dat men deze
zou uitstellen, werd alleen het eerste ele¬
ment weerhouden.
Het is niet de eerste keer dat dergelijke
feiten zich voordoen in de Nederlandse rod¬
delpers. Bladen als Privé en Story kenden
reeds meningmaal problemen met hun
“slachtoffers”. Zelfs het Nederlandse ko¬
ningshuis kwam reeds een keer in het ver¬
haal voor. Zo won Prins Bernhard in 1969 al
een proces en 100.000 DM schadevergoe¬
ding ten nadele van het Duitse boulevard¬
blad Neue Welt, dat toen Prinses Irene in
verband had gebracht met een vermeende
zwangerschapsonderbreking.
Diballes neemt echter niet weg dat het niet
altijd even gemakkelijk is zich te verdedi¬

gen tegen analoge praktijken, daar het niet
zo eenvoudig is aan te tonen dat bepaalde
grenzen werden overschreden en dat men
bovendien daarbij schade heeft opgelopen.

Op 9 december 1985 werd in het kasteel Al¬
den Biesen te Bilzen de eenentwintigste
“PERSPRIJS FRANS THEELEN” uitgereikt.
In de reeks van universitaire eindverhande¬
lingen werd Anne De Maeseneer, oud-stu-
dente van het Departement Communicatie¬
wetenschap van de K.U.Leuven, laureate
met haar eindwerk: “De krant, een merk¬
waardige ambiguïteit”. Bij de deelnemers
van het niet-universitair onderwijs ging de
eerste prijs naar Joelle Van Londersele (af¬
deling Sociale Communicatie, R.I.T.C.S.),
voor haar verhandeling: “Het zwijgrecht
van de journalist”.

Rond Kerst ’85 bracht La Libre Belgique
aan het licht dat RTBF-administrateur
Stéphane de voorbije zomer aan het Ameri¬
kaanse studiebureau McKinsey opdracht
had gegeven zijn OMROEPINSTITUUT
DOOR TE LICHTEN. Enkele resultaten van
dat onderzoek zijn uitgelekt en zijn op zijn
minst ingrijpend te noemen. Zo adviseert
men onder meer de afschaffing van het
tweede net, wat dan meteen een versterkt

eerste net zou impliceren. Ook het tele-
tekstprogramma Perceval en het derde
radio-net moeten het ontgelden en worden
als niet rendabel omschreven. Men sugge¬
reert hierbij dat de waarde van een pro¬
gramma zuiver in het licht van kijk- en luis¬
tercijfers dient bekeken te worden, wat
meteen de vraag naar de functies van de
publieke omroep ten berde brengt. Nog dis-
cutabeler is de louter commerciële overwe¬
ging en aanbeveling het tweede net aan de
privé-sector toe te vertrouwen.

Het Westduitse onderzoeksbureau Media
Control uit Baden-Baden deed in opdracht
van het weekblad “Stern” een onderzoek
naar het GEWELD op de TELEVISIE.
Tijdens de maand oktober 1985 werden in
totaal 259 uren televisieprogramma’s opge¬
nomen van de vier belangrijkste zenders die
in West-Duitsland ontvangen worden (ARD,
ZDF, SAT 1 en RTL plus). De analyse wees
uit dat er in die periode 2.253 geweldscènes
te zien waren, gaande van ongevallen en
vechtpartijen tot aanslagen en moorden.
Tesamen vertegenwoordigde het geweld
ongeveer 15 uren televisie. Volgens “Stern”
beginnen zelfs deskundigen die tot nu toe
dachten dat TV-geweld weinig invloed had
op het gedrag van de kijkers, zich ongerust
te maken over het vele geweld op de beeld¬
buis.

Lieve SMEETS

ADVERTEREN BOVEN
EN ONDER DE TAALGRENS

1985 100blz. 350BF.

COMMUNICATIE 15 (1985) Nr. 4 27


