
Voetnoten

(1) BOORSMA, Televisieprodukties voor kin¬
deren. (Een invenariserend onderzoek naar de
positie van en de ontwikkelingskansen voor
Nederlandstalige televisieprodukties voor kin¬
deren en jeugdigen). Amsterdam, Stichting
voor het kind, 1984.

(2) Ibid., p. 6.
(3) HULSENS, E., Kindertelevisie. Leuven,

Infodok, 1981.
(4) Bij dit aanbod zijn familiefilms of gezins-

films (zoals de zaterdagnamiddagfilm) buiten
beschouwing gelaten. Ook met andere pro¬
gramma’s die niet specifiek voor kinderen be¬
stemd zijn maar wel door hen worden beke¬
ken, werd geen rekening gehouden.

(5) Het is echter goed mogelijk dat ’kinderte¬
levisie1 door elk van de zuilen anders begrepen
wordt.

(6) EBU.International comparison of broad¬
casting statistics. Ref. jaar 1980, 1980-1981.
Genève, 1982. Geciteerd door Boorsma, J

(7) 1% kijkdichtheid = 8220 kinderen van
drie tot en met elf jaar.

(8) Gegevens uit: Kijk- en Luisteronderzoek.
Studiedienst BRT, 1983, p. 65.

(9) BOORSMA, J.P., op. cit., p. 14-15.
(10) Voor dit gedeelte baseren we ons op

een gesprek dat we hadden met dhr. Lambert
Van de Sijpe, produktieleider van de dienst
Jeugd. In hoeverre zijn standpunten en stellin¬
gen aanvaard zijn door de andere leden van de
dienst werd niet nagetrokken.

Pas verschenen:

ADVERTEREN BOVEN
EN ONDER DE TAALGRENS

Lieve SMEETS

1985, 100 blz., 350 BF.

een uitgave van :

Centrum voor Communicatiewetenschappen
E. Van Evenstraat 2A
B-3000 Leuven

feiten

en

meningen

uit

de

media¬

wereld

Op 25 juli 1985 overleed te Anderlecht de

oud-hoofdredacteur van "De Standaard",

Luc Vandeweghe, beter bekend onder z’n

pseudoniem E. TROCH. Vandeweghe (ge¬

boren in 1914) studeerde te Leuven wijsbe¬

geerte en moderne geschiedenis en was

tijdens de oorlog leraar aan het Koninklijk

Atheneum te Mechelen. In oktober 1945

werd hij redacteur voor buitenlandse poli¬

tiek bij "De Nieuwe Standaard" waar hij in

1954 de leiding van de redactie buitenland

kreeg. In 1960 werd hij tevens directeur van

de redactie, wat hij tot aan het faillisse¬

ment van de Standaardgroep in juni 1976

gebleven is. Erg bekend waren zijn wekelijk¬

se commentaren op de buitenlandse poli¬

tiek die in de zaterdagkrant verschenen on¬

der de titel "Diplomatiek Bestek".

Vandeweghe publiceerde ook heel wat tijd¬

schriftartikels en enkele boeken over inter¬

nationale politiek, waarvan als voornaam¬

ste kunnen vermeld worden: "De Grote

Dooi, Tien jaar wereldpolitiek in vogel¬

vlucht" (1960) en "Vier miljoen Gijzelaars,

Wereldpolitiek van 1945 tot heden" (1977).

In een In memoriam in "De Standaard" ge¬

tuigde de huidige directeur van de redactie,

Lode Bostoen, van hem: "Hij stuurde zijn

redactie met zachte hand en eiste niet dat

iedereen slaafs zijn eigen visie op de poli¬

tieke gebeurtenissen zou volgen... Voor de

echte polemiek was hij wellicht te min¬

zaam, maar juist die vriendelijkheid en

openheid in de omgang met zijn collega’s

zullen zij het langst van hem in geheugen

bewaren".

KRIS VANSTAPPEN

EN

WIM VAN DER BIESEN

Einde juli 1985 heeft de Vlaamse regering

de lijst van verenigingen en organisaties

samengesteld die uitgenodigd worden om

in de Algemene Vergadering van de MEDIA¬

RAAD te zetelen.

Het betreft hier o.a. de vakbonden, de BRT,

de dag- en weekbladuitgevers, Sabam, de

Vlaamse filmproducenten, enz.

Iedere instelling mag, volgens het geval,

één, twee of drie leden naar de Mediaraad

sturen. De dertig leden zullen later worden

aangevuld met maximum zes deskundigen

en vertegenwoordigers van de verbruikers.

Een voorzitter en een comité van maximum

tien experten zal het geheel vervolledigen.

De Mediaraad zal dus uit maximum 47

leden bestaan.

REGERINGSMEDEDELINGEN hebben

sinds de memorabele avond van woensdag

COMMUNICATIE 15 (1985) Nr. 3 23



31 juli hun reputatie van ’vervelendste tele¬
visieprogramma’s1 verloren. Die avond zon¬
den BRT en RTBF een dergelijke medede¬
ling uit namens premier Martens, die door
de oppositie en de socialistische vakbon¬
den van beide omroepen zonder meer als
’propaganda1 werd bestempeld.
De betrokken regeringsmededeling be¬
stond uit twee delen: een beeldmontage,
die de economische heropleving onder Mar¬
tens V moest illustreren, en een korte toe¬
spraak van de premier zelf, die het rege¬
ringsbeleid verdedigde.
De oppositie sprak ondermeer over "het
schandelijk misbruik dat door de eerste mi¬
nister werd gemaakt van een zogenaamde
regeringsmededeling" (SP) en "gebrek aan
schroom en eerlijkheid" (PS).
Het kabinet van de eerste minister stelde
daar tegenover dat de bepalingen van het
betrokken KB van 8 juni 1982 niet werden
overtreden.

Uit het jaarverslag 1984 van de Nederland¬
se Bioscoopbond blijkt dat de NEDERLAN¬
DERS weliswaar in het algemeen minder
naar de FILM gaan, maar bij het bioscoop¬
bezoek meer kiezen voor Nederlandse
films.
Terwijl het bioscoopbezoek daalde van 21,6
miljoen (in 1983) naar 17,4 miljoen (in 1984),
steeg het aandeel van de Nederlandse
films van 14,5 % in 1983 tot 19,3 %.
Zoals in de rest van Europa kampen de Ne¬
derlandse bioscopen overigens met zeer
zware problemen, veroorzaakt door tele¬
visie en video en de dalende koopkracht
van de belangrijkste toeschouwersgroep,
de jongeren. Maatregelen als een goed¬
koop maandagtarief hebben, zo blijkt, daar¬
bij niet geholpen.

De BBC kwam verschillende malen in de
actualiteit in juli en augustus.

Eerst en vooral is de strijd rond de inkom¬
sten van de ’Beeb1 nog lang niet gestreden.
De Peacock-commissie, die een aantal mo¬
gelijkheden in dit verband moet onderzoe¬
ken, kwam tot de voorlopige conclusie dat
een verhoging van het kijk- en luistergeld -
de zg. ’licence fee1 - afgeraden moet wor¬
den. Volgens de commissie zou het budget¬
taire probleem kunnen opgelost worden
door de invoering van reclame op de BBC.
Verder meende de Raad van Beheer van de
BBC te moeten ingrijpen tegen een uitzen¬
ding in de reeks ’Private Lives1, waarin de

Ierse kwestie werd belicht. De bezwaren
richtten zich met name tegen het intervie¬
wen van vooraanstaande en militante leden
van het IRA. De reportage werd uiteindelijk
toch, onverkort, uitgezonden.
The Observer pakte vervolgens uit met de
’primeur1 dat de personeelsstaf van de BBC
gecontroleerd zou worden door M15, de
Britse geheime dienst. De omroep repliceer¬
de met de verklaring, dat deze praktijk al
jaren werd toegepast en trouwens een stan-
daard-procedure is in overheidsbedrijven.
Met name de journalisten waren niet te
spreken over de repliek en eisten de af¬
schaffing van de ’M15 vetting1.
Alsof dit alles nog niet genoeg is, raakte de
BBC in de clinch met een van de Britse
commerciële zenders, Thames Television,
nadat deze laatste er in geslaagd was de
populaire serie ’Dallas1 te verkrijgen tegen
een bedrag dat veel hoger lag dan de som¬
men die de BBC ooit betaald had. Dit dis¬
puut werd uiteindelijk opgelost in het voor¬
deel van de BBC, die tenslotte toch de rech¬
ten over de serie verwierf.
Met name de controle door M15 maakte
golven die uitdeinden tot ver in het buiten¬
land, vermits duidelijk werd gemaakt dat de
alom gekende en geroemde onpartijdigheid
van de BBC gerelativeerd moest worden.

Het populaire Amerikaanse dagblad "USA
TODAY" zal vanaf mei 1986 een internatio¬
nale editie uitgeven die (via satelliet) in
Zwitserland zal gedrukt worden. Deze krant
werd pas in 1982 opgericht en is een van de
weinige landelijke dagbladen in de Verenig¬
de Staten. Ze wordt in 27 steden gedrukt en
heeft een oplage van 1,3 miljoen exempla¬
ren. De internationale editie, die bestemd is
voor Europa en voor het Midden-Oosten zal
gedrukt worden te Zürich bij Ringier, de uit¬
gever van o.a. de grootste Zwitserse krant
"Bliek".

Maandag 26 augustus viel eindelijk het
doek over de reeds maanden aanslepende
verkoop van de DUPUIS-aandelen, "dat be¬
ruchte feuilleton met schuifjes", zoals Al¬
bert Frère het zelf stelde op de aansluiten¬
de persconferentie.
In de eerste fase ziet het aandelenbezit van
de uitgeversgroep Dupuis er als volgt uit:
GBL bezit 51%, Hachette en Editions Mon-
diales elk 22,3% en Anne-Marie Guéret-
Dupuis, die tot op het einde weigerde te
verkopen, 4,4%. Deze verdeling is vrijwel

overal in de verbonden ondernemingen -
Editions Jean Dupuis in Marcinelle, SEPP
in Brussel, Dupuis France in Parijs en Du¬
puis Nederland in Sittard terug te vinden.
Naar verluidt zou de overnameprijs 1.630
miljoen BF bedragen.

In opdracht van het CEBUCO (Centraal Bu¬
reau voor Courantenpubliciteit) werd in
Nederland een onderzoek gedaan naar de
LEESGEWOONTEN van regelmatige DAG¬
BLADLEZERS van 18 tot en met 69 jaar. Uit
de resultaten blijkt o.a. dat de Nederlander
dagelijks ruim een halfuur (32 minuten) aan
het lezen van z’n krant besteedt. Vijftien
procent leest alleen de koppen en soms en¬
kele regels, terwijl veertien procent de gan¬
se krant leest. Veruit de meeste Nederlan¬
ders (76%) hebben een abonnement op hun
krant en bijna iedereen (93%) leest z’n dag¬
blad thuis. Mannen lezen langer in een
krant dan vrouwen, maar deze laatsten heb¬
ben meer aandacht voor de advertentie-
bladzijden dan de mannen. Bijna drie-vier-
den (74%) van de regelmatige dagbladle¬
zers "zien" alle pagina’s.

Begin september 1985 besliste minister Eel¬
co Brinkman dat de Nederlandse omroep¬
vereniging VERONICA (VOO) per 1 oktober
1985 de A-status zou verwerven. In juli had
de minister, na negatief advies van de Ne¬
derlandse Omroepraad, de aanvraag van
Veronica vooralsnog afgewezen. De (Neder¬
landse) Raad van State vernietigde deze be¬
slissing, zodat Veronica nu komt plaats
nemen naast de andere "grote" omroepver¬
enigingen: TROS, AVRO, KRO, NCRV, en
VARA. Om tot A-omroep te promoveren
moet een Nederlandse omroeporganisatie
minstens 450.000 (betalende) leden tellen.
Een statusvergroting gaat steeds gepaard
met een zendtijduitbreiding. Zo wordt de
zendtijd van Veronica op de televisie ver¬
hoogd van 5,5 uur naar 9 uur per week, ter¬
wijl het op de radio zelfs meer dan een ver¬
dubbeling is: van 28,5 uur gaat het naar
63,5 uur.

GAZET van ANTWERPEN heeft niet alleen
haar ganse "top" (directeur, hoofdredac¬
teur en adjunct-hoofdredacteur) gewijzigd,
maar sinds 2 september 1985 werd ook
haar "uitzicht" veranderd. De eerste bladzij¬
de werd opgeffrist, het lettertype is vergroot

24 COMMUNICATIE 15 (1985) Nr. 3



en, naar eigen zeggen, "werd de opmaak
prettiger gemaakt". De belangrijkste arti¬
kels van de eerste bladzijde worden voort¬
gezet op de bladzijde twee (voorheen op de
laatste bladzijde). Nu gaat men op de "Ach-
terkrant" de actuele gebeurtenissen gron¬
dig uitdiepen. De "Opinie"-bladzijde wordt
omgevormd tot een achtergrondbladzijde,
waarop men naast de editorialen en de le-
zersbrieven ook enkele nieuwe rubrieken
zoals o.a. "Taalmozaïek" zal vinden. De be¬
langrijkste bedoeling van dit alles is "de
krant frisser, handiger en nog aangenamer
om lezen maken".

Op zondag 22 september 1985 overleed te
Berlijn op 73-jarige leeftijd de Westduitse
persmagnaat AXEL SPRINGER.
Deze erg omstreden uitgever stond aan het
hoofd van het grootste krantenimperium
van Europa, dat hij zelf pas na de Tweede
Wereldoorlog heeft opgericht. De belang¬
rijkste Springer-publikaties zijn : het tv-pro-

grammablad "Hör zu" (3,5 miljoenexempla-
ren), "Funk Uhr" (2,3 miljoen), het schan¬
daalblad "Bild" (met meer dan 5 miljoen
exemplaren, de grootste krant van het Euro¬
pees continent) en het kwaliteitsblad "Die
Welt" (200.000 exemplaren). Beide laatste
titels waren ongetwijfeld de paradepaar¬
den, de boegbeelden van Springer. Erg toe¬
passelijk bestempelde "De Morgen" ze res¬
pectievelijk als "het achterwerk en het aan¬
gezicht van het Axel Springer Verlag".
Het meest karakteristieke van Springer was
wellicht dat hij zelf de politieke lijn en de
inhoud van z’n bladen bepaalde. Hij was
een fervent anti-communist, een hevig voor¬
stander van de hereniging van Duitsland
("Die Welt" heeft b.v. nooit de D.D.R. er¬
kend) en een verdediger van het Joodse
Volk en van Israël. Door z’n machtspositie
in de mediasector heeft Axel Springer ook
heel wat invloed gehad op de Westduitse
politiek. Zijn persimperium had in 1985 een
omzet van twee miljard mark en telde
12.000 werknemers.
"De Standaard" noemde Springer "een
nationaal instituut" en "Le Monde" betitel¬
de hem als "monstre sacré de la presse".

Nadat LOUISE BROOKS vrijdag 9 augustus
overleed, werd oktober een regelrechte
’zwarte maand‘ voor de filmindustrie.
De 1e oktober meldden de kranten het over¬
lijden van SIMONE SIGNORET, "monstre

sacré" van de Franse film. Signoret brak in

1952 definitief door met Jacques Beckers
film "Casque d’Or", en internationale er¬
kenning kwam in 1958 me "Room on the
Top" van Jack Clayton. Tot op latere leef¬
tijd bleef Signoret rollen aanvaarden, zelfs
in films van regisseurs die nog onbekend
waren.Ook als schrijfster kende ze een be¬

hoorlijk succes.
Op 2 oktober stierf ROCK HUDSON, nadat
kort tevoren bekend was geraakt dat de ac¬
teur leed aan AIDS. In de jaren ’60 was deze
acteur, die pas op het einde van zijn leven
voor zijn homofiele geaardheid kon uitko¬
men, het toonbeeld van de knappe viriele
man, en ontving hij tientallen fanbrieven
per dag van verliefde huisvrouwen.

Donderdag 10 oktober overleed ORSON
WELLES, 70 jaar oud. Vooral bekend door
de revolutionaire "Citizen Kane" bleef Wel¬
les heel zijn verdere leven bewijzen dat hij
een bijzonder begaafd regisseur, maar een
ondermaats zakenman was. Ondanks het
chaotische karakter van zijn carrièrre, die,
eigenaardig genoeg, financieel gedragen
werd door zijn acteertalent, blijven zijn
films "The magnificent Ambersons" en
"Touch of Evil" naast "Citizen Kane" beho¬
ren tot het beste wat de cinema heeft voort¬
gebracht.
Dezelfde dag stierf YUL BRYNNER, die
vooral in de herinnering zal blijven voortle¬
ven als de koning van Siam uit "The King
and I", dat hij in totaal 4.652 keer speelde.

Pas verschenen :

W. HESLING EN J.M. PETERS

AUDIOVISUELE RETORIEK

1985
230 Blz.
500 BF

een uitgave van:

Centrum voor Communicatiewetenschappen

E. Van Evenstraat 2A

B-3000 Leuven

COMMUNICATIE 15 (1985) Nr. 3 25


