Al

feiten

en
meningen
uit

de

media-

wereld

KRIS VANSTAPPEN
EN
WIM VAN DER BIESEN

In een ziekenhuis in Los Angeles is op vrij-
dag 28 december 1984 de Amerikaanse
cineast SAM PECKINPAH overleden. Hij
was 59 jaar oud.

Peckinpah, die ooit door een criticus om-
schreven werd als “the Picasso of violen-
ce”, werd beschouwd als een uitstekend en
intelligent actiefilmer.

Tussen 1961 en 1983 draaide Peckinpah 14
langspeelfilms, waaronder ‘‘Strawdogs”,
“Convoy”, “Cross of Iron” en “The Oster-
man Weekend”.

De cineast werd evenwel beroemd en be-
rucht met zijn uiterst gewelddadige wes-
terns: ““Ride the High Country”, “The Wild
Bunch” en “Pat Garett and Billy the Kid".

-

De strijd om de OSCARS werd dit jaar be-
heerst door “Amadeus”, een film van Milos
Forman, die niet minder dan acht onder-
scheidingen ontving: beste film, beste sce-
nario (Peter Schaffer was de schrijver), bes-
te regie (Milos Forman), beste mannelijke
hoofdrol (Fahrid Murray Abraham als Salie-
ri), beste klank, beste artistieke leiding,
beste make-up en beste kostumering. Zoals
ook in het verleden reeds meermaals het
geval was, werd deze triomf niet weerspie-
geld in de box office-resultaten van de film,
die ver beneden deze van een “Beverly Hills
Cop” of een “Indiana Jones and the Tem-
ple of Doom” bleven. Commercialiteit en
kwaliteit zijn bij de toekenning van de Os-
cars duidelijk geen synoniemen. Traditio-
neel was er dit jaar ook een grote verliezer,
““A Passage to India" van David Lean, die
slechts twee onderscheidingen kreeg. Ja-
mes Stewart ontving een Oscar voor zijn
volledige werk.

Vermeldenswaard is tenslotte dat het spek-
takel bekeken werd door zowat één miljard
mensen uit 77 landen, waaronder de Volks-
republiek China en Polen.

-

Op 1 januari vierde het Londense dagblad
THE TIMES zijn tweehonderdste verjaar-
dag. Deze “eerbiedwaardige Britse instel-
ling” werd, onder de titel “'Daily Universal
Register”, opgericht op 1 januari 1785 door
John Walter, die het drie jaar later herdoop-
te in “The Times”. Deze gezaghebbende
kwaliteitskrant had herhaaldelijk financiéle
en andere moeilijkheden. Tijdens de laatste
tien jaar hing het voortbestaan dikwijls aan
een zijden draadje; zo kon de krant op het
einde van de jaren zeventig gedurende elf
maanden niet verschijnen wegens een con-
flict met het drukkerssyndicaat over de in-
voering van nieuwe druktechnieken.

Sinds de Australische krantenmagnaat Ru-
pert Murdoch het blad in handen nam
(1980), en het ietwat populariseerde, is de
oplage met ongeveer 50% gestegen en be-
draagt nu 460.000 exemplaren. Voor het
eerst sinds lang heeft men nu uitzichten op
winst.

De feestelijkheden die een gans jaar zullen
duren, werden ingezet met een facsimile
van de nieuwjaarseditie van 1785 die bij het
eerste nummer van de huidige jaargang
werd ingesloten.

*

De unie van de Filmkritiek kende haar Prijs
1984 toe aan het Channel 4-produkt “THE
DRAUGHTSMAN'S CONTRACT", van Peter
Greenaway. Twee jaar geleden kreeg deze
film reeds de grote prijs van het Internatio-
naal Filmfestival van Antwerpen. “The
draughtsman’s contract” haalde het nipt
op de Amerikaanse film “Rumble Fish”,
van Francis F. Coppola.

Nummer drie werd “The Right Stuff" (Philip
Kaufman).

Terwijl de bekabeling in Groot-Brittannié
voortdurend verder vertraging oploopt, lijkt
de mediastructuur in de BONDSREPU-
BLIEK DUITSLAND in een stroomversnel-
ling geraakt te zijn.

Eén maand na het Duitstalige satellietpro-
gramma SAT 3 - waar ZDF, de Oostenrijkse
televisie ORF en de Zwitserse Duitstalige
televisie aan meewerken - ging op 1 januari
1985 in de Bondsrepubliek een privé-satel-
lietprogramma van start: SAT 1 (of APF:
Aktuell-Presse-Fernsehen). Het gaat hier
om een televisieprogramma van de Duitse
uitgevers, waarbij in totaal 165 kranten en
150 uitgevers betrokken zijn. Zowat een
half miljoen Duitsers kan het programma
bekijken via het eigen lokaal kabelnet.
Dagelijks wordt gedurende elf uur uitgezon-
den, waarbij het aangeboden pakket hoofd-
zakelijk uit amusementsprogramma’s be-
staat, onderbroken door twee gewone
nieuwsprogramma’s en één nieuwsshow
van drie kwartier. Zowat 40% van het pro-
gramma-aandeel wordt geleverd door de
Programmgesellschaft fiir Kabel- und
Satellitenrundfunk (PKS), 40% komt van
grote uitgevers als Bauer, Burda, Springer
en Holtzbrinck en de overige 20% wordt
aangebracht door de krantenuitgevers. In
deze 20% steken ook de informatiepro-
gramma’s, die aan Springer werden toever-
trouwd. Een recent onderzoek wees uit dat

COMMUNICATIE 15 (1985) Nr. 1

23



39,7% van de personen die SAT 1 kunnen
ontvangen minstens één maal per dag ook
daadwerkelijk afstemmen op SAT 1.
Uitgeversgigant Bertelsmann plant, samen
met RTL-PLUS, een concurrerend kanaal.
Dit station zou, eveneens via de satelliet,
vanaf medio 1985 programma’s beginnen te
verzorgen.

Daarnaast bereiden Bertelsmann, Springer
en de belangrijke filmverdeler Kirch het op-
starten van een betaaltelevisie-firma voor,
die aan haar abonnees, in samenwerkings-
verband met een aantal Amerikaanse ma-
jors, uitsluitend films zou ter beschikking
stellen.

Tenslotte onderhandelt de grootste regio-
nale Duitse uitgever, de vanuit Essen ope-
rerende Westdeutsche Aligemeine Zeitung,
en de WDR (Westdeutsche Rundfunk) reeds
geruime tijd over een programma-akkoord
voor satelliettelevisie met filmproducenten,
boekuitgevers en theaterbedrijven.
Ondertussen mag men niet vergeten dat ka-
beltelevisie in de Bondsrepubliek zich voor-
lopig nog beperkt tot een aantal pilootpro-
jecten, m.n. in Miinchen en Ludwigshafen.
Het zal weinig verwondering wekken dat
het Duitse Kartellamt, een anti-trust-com-
missie, zich sinds kort ernstig bezighoudt
met de media-ordening in de Bondsrepu-
bliek.

De 24ste BERT LEYSENPRIJS voor televisie
werd toegekend aan de Viaamse televisie-
film “Het Koperen Schip". De jury had “gro-
te waardering voor het originele scenario
van Libera Carlier, de vinnige functionele
regie van Peter Simons en de suggestieve
fotografie van Jos Van Schoor”.

De PRIJS van de TV-KRITIEK 1984 ging
naar BRT-journalist Paul Jambers voor zijn
Panoramareportage “Dag Emir-dag”, “voor
de manier waarop de problematiek van de
tweede generatie Turkse migranten in Bel-
gié en in het land van hun voorvaderen, ge-
nuanceerd werd behandeld, waarbij ook
biezondere lof voor de sterke beeldjourna-
listiek”.

De GOUDEN KLOKKE ROELAND voor de
radio werd toegekend aan het BRT-pro-
gramma ‘Zie ... zo ... zaterdag” voor de aan-
gename manier waarop alerte sportjourna-
listiek omkaderd door uitstekende muziek
prettig wordt gepresenteerd”.

De TELEVISIE-OSCAR ging voor 1984 naar
“Boeketje Vliaanderen”, “een wekelijkse
informatierubriek die op een verfrissende
en speelse manier aandacht vraagt voor
onderwerpen en manifestaties van eigen
bodem en aldus al heel wat mensen nieuwe
mooie plekjes in het eigen land heeft laten
ontdekken™.

Het radioprogramma “Met de deur in huis”
kreeg de RADIO-OSCAR” omdat de Lim-
burgse radio-uitzending er in slaagt zeer ge-
varieerde onderwerpen van algemeen be-
lang interessant te maken voor een ruim
publiek, begeleid door smaakvolle muziek”.

De perikelen in LE MONDE namen voorlo-
pig een einde door de verkiezing, op vrijdag
18 januari, van André Fontaine tot direc-
teur. André Fontaine was tot dusver hoofd-
redacteur van het gelijknamige dagblad. De
nieuwe directeur vatte zijn taak aan met
een hoofdartikel, waarin hij aankondigde
het blad “eenvoudiger, duidelijker en lees-
baarder” te willen maken. Hij pleitte er ook
voor dat “Le Monde"” opnieuw zijn rol van
onpartijdig informatie-orgaan zou opne-
men. Zoals bekend werd een deel van de
moeilijkheden van het “vlaggeschip van de
Franse pers” toegeschreven aan de over-
dreven identificatie van het blad met de so-
cialistische machthebbers op het Elysée.
Tevens zag Fontaine, als oplossing voor de
financiéle crisis van de krant, de noodzaak
van een loonsvermindering en het aantrek-
ken van nieuwe aandeelhouders, die echter
het overwicht van de redactie binnen de
groep van eigenaars niet mogen aantasten.

De PERSSTEUN aan de NEDERLANDSTA-
LIGE DAGBLADEN bedroeg in 1984 62,3
miljoen Bfr. De Morgen kreeg hier 17,9 mil-
joen Bfr. van, terwijl Het Belang van Lim-
burg, Gazet van Antwerpen, Het Laatste
Nieuws en Het Volk ieder 10,2 miljoen Bfr.
ontvingen. De Financieel Ekonomische Tijd
kreeg de overige 3,7 miljoen Bfr. Zoals voor-
heen heeft de Krantengroep-De Standaard
de toegekende steun (10,2 miljoen) niet op-
gevraagd.

De 14 FRANSTALIGE DAGBLADEN moes-
ten samen 72.450.000 Bfr. verdelen. La Cité,
La Wallonie en de groep Le Journal et Indé-
pendance-Le Peuple kregen ieder 9.404.000
Bfr. De meerderheid moest het hier echter
stellen met 2.405.529 Bfr.

In het begin van dit jaar kwam de VERGE-
LIJKENDE RECLAME opnieuw in het
nieuws. De Waalse warenhuisketen Cora
vergeleek in een paginagrote advertentie de
prijs van een aantal produkten in haar hui-
zen en bij enkele concurrenten, zoals Col-
ruyt en GB.

Vergelijkende reclame wordt in Belgi& even-
wel bij de wet verboden, zodat deze laatste
ketens weinig moeite hadden hun zaak voor
de rechtbank in kortgeding te winnen.
Bovendien bleek Cora eerder selectief
tewerk gegaan te zijn bij de keuze van de
geadverteerde produkten, zodat de titel van
de opvolger-advertentie, “A quoi bon étre
moins cher toute I'année s'il est interdit de
le prouver ?”, niet overal even ernstig werd
genomen.

De UNIE van de KATHOLIEKE DAGBLA-
DEN van Belgié heeft voor de periode 1985-
1987 Jean HEINEN, directeur-hoofdredac-
teur van La Cité, tot haar nieuwe voorzitter
verkozen. In die functie volgt hij Jan Baert
van Het Belang van Limburg op.

De moeilijkheden zijn lang nog niet van de
baan voor het Franse betaaltelevisiestation
CANAL PLUS. De discussies rond de vrije
televisie in Frankrijk hadden als eerste ge-
volg dat heel wat mensen zich bedachten
vooraleer een abonnement te nemen op het
kanaal. De inschrijvingen vielen terug van
3.000 per dag tot 3.000 per week.

Zelfs een stabilisatie van deze toestand zou
het gecumuleerd verlies voor 1985 op 200
miljoen FF brengen, méér dan twee maal
zoveel als oorspronkelijk geraamd was. Dit
verlies komt voornamelijk ten laste van de
belangrijkste aandeelhouder, de kranten-
groep HAVAS. De wildste geruchten deden
vervolgens de ronde: Canal Plus zou een
normaal, ‘open’ televisiestation worden;
Canal Plus zou overgenomen worden door
Hersant; Canal Plus zou opgedoeki wor-
den... André Rousselet, president-directeur-
generaal van Canal Plus en Havas, wist de
situatie evenwel te klaren. Hij vroeg een ka-
pitaal-inbreng van de staat, minstens een
eigenaardig fenomeen voor een kanaal dat
oorspronkelijk een zuiver privé-initiatief
was. Nieuwe onderhandelingen met de
filmindustrie leidden tot afspraken, die Ca-
nal Plus toelieten meer en recentere films
te verdelen. Tenslotte stond de Franse
regering Canal Plus ook toe publiciteit uit
te zenden.

24

COMMUNICATIE 15 (1985) Nr. 1

-



Een en ander bevestigt het al vaak geuite
vermoeden dat betaaltelevisie, in het van
ongecodeerde kanalen overspoelde
Europa, een zware financiéle gok met zich
meebrengt.

De tweejaarlijkse PRIJS Smith Kline-RIT
VOOR MEDISCHE JOURNALISTIEK werd
op woensdag 13 februari door staatssecre-
taris Firmin Aerts uitgereikt in het Inter-
nationaal Pers Centrum. Voor de Neder-
landse taalgroep ging deze prijs naar een
journalist van De Standaard, Philip Wou-
ters. Voor de Franse taal werd Jacques
Poncin bekroond, wetenschapsredacteur
bij Le Soir.

Na de prijsuitreiking behandelde Prof. G.
Fauconnier het thema: “De wetenschaps-
journalist: koning éénoog in het land der
blinden ?”', waarbij hij concludeerde dat de
massamedia wel degelijk in gunstige zin
bijdragen tot de evolutie, die inhoudt dat de
“blinden” - zij die geen of onvoldoende
wetenschappelijke basis hebben - niet lan-
ger blindelings steunen op “Koning Eén-
ooq"”, de wetenschapsjournalist.

De wetenschap, de informatie en het recht
op informatie zijn onafscheidelijk gewor-
den, waarbij aan de wetenschapsjournalist
een hoofdrol voorbehouden is als één van
de belangrijkste schakels in het communi-
catieproces tussen wetenschap en maat-
schappij.

Begin januari behandelde de Raad van Be-
heer van de BRT het televisienieuws voor
doven en slechthorenden. Dit afzonderlijke
journaal diende wegens geldgebrek opge-
schort te worden. Tegelijk besliste de Raad
van Beheer “TELETEKST" zo adequaat mo-
gelijk uit te bouwen, zodat ook het journaal
van 19.45 u bij de rechtstreekse uitzending
zou kunnen ondertiteld worden.

De uitbreiding van “Teletekst” werd een
feit vanaf zondag 24 februari. Voortaan kan
gebruikgemaakt worden van zg. ‘rollende
pagina’s’ en van een attentiesein, die door
een nieuw computersysteem mogelijk wor-
den. Wat de inhoud betreft wordt het pro-
gramma ingedeeld in 8 magazines, elk van
theoretisch 100 pagina’s. Voorlopig wordt
het journaal van 19.45 u niet ondertiteld. In-
tussen is er dagelijks om 17.55 u Teletekst-
nieuws, dat op het gewone scherm zonder
decoder kan worden gelezen.

Volgens de eerste onderzoeksresultaten
zouden acht miljoen Nederlanders van bo-
ven de zestien jaar (= 80%), op donderdag
21 februari geheel of gedeeltelijk de recht-
streekse TV-UITZENDINGEN van de der-
tiende Friesche ELFSTEDENTOCHT ge-
volgd hebben. Merkwaardig hierbij is dat de
waardering 8,4 op 10 bedroeg, dit is de
hoogste die ooit in Nederland voor een tv-
programma werd opgetekend.

Het AMERIKAANSE MEDIALANDSCHAP is
in volle beweging. Twee van de belangrijk-
ste ‘networks’, CBS en ABC, doken sinds
medio 1984 telkens opnieuw op in verband
met geruchten betreffende een nakende
overname.

De perikelen rond CBS trokken zeker de
meeste aandacht. Ted Turner, eigenaar van
o.m. het kabel-nieuwsstation Cable News
Network, maakte bekend dat hij geinteres-
seerd was in het verwerven van een meer-
derheidsparticipatie in CBS. Nauwelijks
had het station getracht zich hier tegen te
verdedigen of een groep, behorende tot de
zg. republikeinse ‘moral majority’ gaf ruime
ruchtbaarheid aan het feit dat zij fondsen
aan het verzamelen was om zoveel mogelijk
aandelen in het té liberaal geachte concern
te verwerven. Opnieuw slaagde CBS er in
een zware schommeling in de waarde van
haar aandelen en een overname te vermij-
den.

In tegenstelling tot het ‘media event’, die
de CBS-zaak zeker was, verliep de overna-
me van ABC door Capital Cities vrijwel ge-
ruisloos. De onderhandelingen waren in juli
vorig jaar in alle discretie opgestart. Een
opvallend aspect aan deze zaak wordt ge-
vormd door het feit dat Capital Cities een
eerder kleine media-onderneming is: het
zakencijfer voor 1983 bedroeg ‘slechts”
939 miljoen dollar. De waarde van ABC
wordt daarentegen geschat op 4 miljard
dollar. Het concern levert programma’s aan
200 tv-stations en 1596 radiostations, en
heeft tevens belangen in de platenindus-
trie, film, pers en kabeltelevisieketens. ABC
was evenwel een reus op lemen voeten. Te
zware investeringen bleken op middellange
termijn onrendabel. Bovendien hadden de
Olympische Spelen de keten niet die duw
gegeven waarop de beheerders hadden ge-
hoopt.

De golf van restructurering heeft ondertus-
sen dusdanige afmetingen aangenomen,
dat de Federal Communication Commis-
sion (FCC) er op dit ogenblik aan denkt
maatregelen te treffen om de negatieve ge-

volgen van haar eigen deregulatie in te dij-
ken. '

Het Britse Wereldnieuwsagentschap REU-
TER heeft in 1984 (voor de belastingsafhou-
ding) een WINST gemaakt van 74,3 miljoen
pond (x 5,4 miljard Bfr.). Dit is 34% meer
dan in 1983. De globale omzet steeg van
242,6 tot 313 miljoen pond (= 22,8 miljard
Bfr.).

*

Vanaf dinsdag 3 september zal de BRT-tele-
visie tweemaal per week, op dinsdag en
vrijdag, tiem minuten GEWESTELWK
NIEUWS uitzenden via het tweede net, om
halfacht. Hiervoor werd vijf miljoen extra
uitgetrokken. De BRT heeft reeds met ge-
westelijke informatie geéxperimenteerd in
het 14-daagse magazine ‘Terloops’' maar
deze aanpak van regionale berichtgeving
werd niet als ideaal ervaren. Nu ‘Terloops’
overgeheveld werd naar de Dienst Vrije Tjd,
zal de Nieuwsdienst voor het gewestelijk
nieuws moeten instaan. De rubriek zal, vol-
gens Journaal-hoofdredacteur Lucien
Boussé, een geheel eigen leven leiden. Het
gewestelijk nieuws zal niet samengesteld
worden door journalisten uit het kader,
maar door losse medewerkers. De bedoe-
ling is belangrijke onderwerpen op provinci-
aal of gemeentelijk viak te verslaan, die
eventueel ook een publiek van buiten het
betreffende gewest zouden kunnen interes-
seren.

In afwachting van een nieuwe regeling van
de kabelwetgeving in Belgié, greep begin
1985 een ernstig BEVOEGDHEIDSCON-
FLICT OP MEDIAGEBIED plaats tussen de
gemeenschappen en de nationale regering.
Télédis/ALE-Luik en Brutélé-Charleroi ver-
deelden, na een akkoord met de ltaliaanse
publiekrechtelijke omroep RAl en na goed-
keuring van de Waalse gemeenschapsmi-
nister voor Cultuur Philippe Moureaux, de
RAl-uitzendingen voor de kabel. Deze sig-
nalen kunnen in Belgié evenwel niet recht-
streeks gecapteerd worden door de anten-
nes van de kabelmaatschappijen zelf. Ze
worden aangevoerd via de Italiaanse trans-
ponder op de telecommunicatiesatelliet
ECS-1. De huidige wetgeving staat de ka-
belmaatschappijen wel toe signalen van
omroepsatellieten te verdelen, maar tele-
communicatiesatellieten behoren tot het

COMMUNICATIE 15 (1985) Nr. 1

25



RTT-telecommunicatiemonopolie. De toe-
stemming van de RTT, in dit geval noodza-
kelijk, was niet gevraagd, zodat deze denst
de betreffende installaties liet verzegelen.
De gemeenschappen zijn derhalve op dit
ogenblik wél bevoegd om kabelmaatschap-
pijen toestemming te verlenen een bepaald
programma te verdelen. Indlen dit program-
ma evenwel aangevoerd wordt via telecom-
municatiesatelliet of straalverbinding moet
een bijkomend fiat van de RTT bekomen
worden.

Bovenden heeft de RAIl het princiepsak-
koord betreffende de auteursrechten van
juli 1983 niet mee ondertekend, zodat
nieuwe onderhandelingen met de auteurs
tot de mogelijkheden behoorden.
Uiteindelijk werd een overeenkomst geslo-
ten tussen de RAI, de Italiaanse PTT en de
RTT, waarbij Italié de meerprijs die betaald
moet worden aan de RTT en Eutelsat - de
vereniging van Europese PTT's met betrek-
king tot het gebruik van de telecommunica-
tiesatellieten - voor haar rekening zou
nemen. De investering van de kabelmaat-
schappijen voor de particuliere apparatuur
zou mogelijk doorgerekend worden naar de
abonnee.

Op dit ogenblik geven IEGA-Genk, Télé-
dis/DALE-Luik, Coditel-Luik en Brutélé-
Charleroi de RAl-uitzendingen via de kabel
door. Andere kabelmaatschappijen kijken
de kat uit de boom. Problemen bljven be-
staan op het gebied van de auteursrechten
en men kan zich sowieso de vraag stellen
of voldoende abonnees geinteresseerd zijn

in de betreffende programma’s om de bijko-

mende kosten te verantwoorden.

Sinds 2 maart 1985 verschijnt HET VOLK in
een volledig NIEUWE OPMAAK:

een groter formaat, een ander lettertype,
foto’s in vierkleurendruk en een moderne
en luchtige make-up. Tevens bestaat de
krant nu uit vier afzonderlijke katernen: al-
gemeen nieuws, regionale berichtgeving,
extra-nieuws en sportnieuws.

Eén en ander houdt verband met het in
dienst nemen van een nieuwe computerge-
stuurde offsetrotatiepers.

Het Volk kwam ook in het nieuws door en-
kele opmerkelijke overlijdens. Na Walter
Cabus op 28 december 1984 overleed op 28
februari 1985 Bob CANTRE (50) die sedert
vele jaren de radio- en televisierubriek van
Het Volk verzorgde. Enkele weken later, op
21 maart, stierf Jef CLAES (63), parlemen-
tair redacteur en de meest gezaghebbende
politieke commentator van dit christen-

democratisch dagblad.

Een zeer onverkwikkelijke zaak deed begin
maart heel wat beroering ontstaan in de
Belgische perswereld. MARTIN COENEN,
journalist van het weekblad Humo, werd
door onderzoeksrechter De Roeck aange-
houden op beschuldiging van heling van
gestolen documenten.

Coenen had in een artikel, dat ongeveer
een jaar tevoren in Humo verschenen was,
immers gebruikgemaakt van een proces-
verbaal van de BOB. Een proces-verbaal is
geen openbaar gocurneni. en als Coenen
het in zijn bezit had moest iemand het ‘ont-
vreemd’ hebben. De BOB vermoedde een
lek in eigen rangen en Coenen werd aange-
houden om achter de namen van zijn tipge-
vers te komen. De verontwaardiging binnen
de pers was algemeen, maar sloeg om in
verbijstering toen Coenen reeds na twee
dagen cel doorsloeg en zijn bronnen noem-
de. Jan Blokker stelde scherp in De Volks-
krant: “Als het weekblad Humo een bron
moet beschermen, gaat het na anderhalve
dag voor justitie door de knieén en jammert
nog nummers lang dat het zo donker was in
de gevangenis”. Andere reacties waren
genuanceerder en wezen op het onhoudba-
re van de beschuldiging in het kader van de
journalistieke praktijk en op het misbruik
van de voorhechtenis. De Algemene Vereni-
ging van Beroepsjournalisten van Belgié
(A.V.B.B.) gaf uiteindelijk een blaam aan
Coenen, Guy Mortier en Pierre Matthews,
respectievelijk als journalist, hoofdredac-
teur en verantwoordelijke uitgever van Hu-
mo.

Een en ander leidde opnieuw tot dringende
vragen om zo snel mogelijk de tot nog toe
tussen pers en gerecht bestaande ‘modus
vivendi' te vervangen door een wettelijk ge-
regeld zwijgrecht of een verschoningsrecht,
zoals dat bvb. ook in de Bondsrepubliek be-
staat.

De Algemene Vereniging van Beroepsjour-
nalisten in Belgié (AVBB) die ongeveer
2.500 journalisten groepeert, viert dit jaar
haar EEUWFEEST. Op 8 november 1885
werd te Antwerpen de Algemene Belgische
Persbond (ABP) gesticht als eerste journa-
listenvereniging. In 1914 ontstond de meer
syndicaal gerichte Beroepsunie van de Bel-
gische Pers. Beide organisaties smolten in
1979 samen tot de huidige AVBB.

Dit honderdjarig bestaan wordt gevierd met

allerlei festiviteiten die over het ganse jaar
gespreid zijn, zoals de uitgifte van een spe-
ciale postzegel, een academische zitting te
Antwerpen, een speciale persprijs op de Ivo
Van Damme Memorial, een filmfestival te
Brussel met 18 films waarin journalisten
een hoofdrol spelen enz.

Op dinsdag 19 maart 1985 werd in het Brus-
selse Sheraton-hotel de NIEUWE MORGEN
aan het publiek voorgesteld.

Zowel naar de vorm als naar de inhoud on-
derging het blad een grondige wijziging.
Vooreerst werd het klassieke dagbladfor-
maat ingeruild voor het meer handzame ta-
bloidformaat. (Drie weken voordien had Het
Volk juist het omgekeerde gedaan). Ander-
zijds werd het aanbod verruimd, terwijl ook
“de journalistieke formule wordt bijge-
stuurd”. Zo zal men o.a. meer regionaal
nieuws brengen en zal, onder de titel “Fo-
cus”, “het feit van de dag” uitvoerig behan-
deld worden op twee of meer pagina’s.
Deze vernieuwing van “De Morgen” is de
derde en laatste faze van het in 1983 door
het Amerikaanse studiebureau McKinsey
voorgestelde herstructureringsplan.

Men hoopt nu met deze nieuwe formule ook
een groter lezerspubliek te bereiken, want -
zoals men zelf stelt - “als de redactie er op
31 december van dit jaar er niet in geslaagd
is de dalende verkoopstrend om te buigen
en het aantal verkochte exemplaren boven
de 35.000 te tillen, is de kans groot dat Bel-
gié in 1986 nog altijd met 16 kruisraketten
zit, maar dat Vlaanderen geen Morgen meer
heeft”.

Bij GAZET VAN ANTWERPEN komen er aan
de top heel wat VERNIEUWINGEN. Op 1
augustus wordt Romain VAN TONGERLOO
(51) directeur-generaal van de N.V. De Vlijt
(uitgeefster van het Antwerpse blad), dit in
opvolging van Jan Huybrechts, die met
pensioen gaat. Van Tongerloo komt van het
dagblad “Het Volk”, waar hij diezelide
functie uitoefende. Ook hoofdredacteur
Louis Meerts gaat op 31 mei met rust.

Hij wordt eveneens vervangen door iemand
van “buiten het huis”, nl. door de woord-
voerder van de regering en directeur-gene-
raal van INBEL, Lou DE CLERCK (48). Ten-
slotte vertrekt ook de adjunct-hoofdredac-
teur Theo Poppe, die zal worden opgevolgd
door Jos HUYPENS, het huidige hoofd van
de regionale redacties.

26

COMMUNICATIE 15 (1985) Nr. 1



