J. WIEDEMANN

“Fernsehen wird durch Video erst
schdn”. Eine Synopse der Rundfunkeige-
nen Untersuchungen zum Videoverhal-
ten,

In: Media Perspektiven. Frankfurt am
Main, (zjg.), (1984), 9, blz. 706-714.

XXX

Holocaust in West-Europa,

In: Rundfunk und Fernsehen. Hamburg,
(1980), 4, blz. 473-627.

XXX

De invioed van de TV-serie “Roots”,

In: Massacommunicatie. Nijmegen, jg. 9,
(februari 1979), 1, blz. 28-32.

ADVERTEREN IN DIT
NUMMER

Standaard
Boekhandel 16

Het Belang van
Limburg 49

Gemeentekrediet 50

feiten

en
meningen
uit

de

media-

wereld

KRIS VANSTAPPEN
EN

WIM VAN DER BIESEN

Op vrijdag 5 oktober 1984 vierde de Gentse
socialistische krant VOORUIT zonder veel
ruchtbaarheid haar honderdste verjaardag.
De feestelijkheden gingen gepaard met een
toespraak van professor Balthazar, waarin
de geschiedenis van de krant toegelicht
werd, en de opening van een retrospectieve
tentoonstelling.

“Vooruit” verscheen voor het eerst op 31
augustus 1884. Het dagblad was een initia-
tief van de notoire Gentse socialistische
leider Anseele.

-

FRANCOIS TRUFFAUT overleed op zondag
21 oktober 1984 op 52-jarige leeftijd in
Neuilly bij Parijs aan kanker.

Reeds als filmcriticus voor “Les cahiers du
cinéma"” was Truffaut bezeten door het
filmmedium. als medewerker aan dit -toen-
malige - avant-garde-filmtijdschrift ontwie
hij de zgn. “auteurstheorie”: de regisseu,
is de belangrijkste persoon bij het draaien
van een film.

Truffauts eerste film, “Les 400 coups”,
sloeg in als een bom en wordt algemeen
beschouwd als de inzet van de Franse Nou-
velle Vague. De jeugd bleef in het verdere
oeuvre van Truffaut een belangrijke plaats
innemen (“L’enfant sauvage”; “L’argent de
poche™).

Als andere, bekende films van deze te vroeg
gestorven cineast kunnen we ondermeer
vernoemen: “La nuit américaine”, “Le der-
nier métro”, “L'homme qui aimait les fem-
mes", “Jules et Jim" en “Fahrenheit 451".

Sinds zondagmorgen 4 november 1984
heeft Frankrijk een vierde televisie-net, C
NAL PLUS. Dit station is het eerste priv
zendinstituut in Frankrijk. Bovendien gaat
het hier om betaal-televisie. Alle Fransen
konden weliswaar op 4 november de ge-
boorte van het station rechtstreeks op tele-
visie volgen, maar wie de uitzendingen van-
al maandag wilde bekijken was verplicht
zich een “decoder” aan te schaffen en een
abonnement te betalen.

Naar schatting had Canal Plus bij de start
186.000 abonnees. Men hoopt dit aantal
tegen eind 1987 op te kunnen drijven tot 1,5
miljoen. Nochtans hinderen een aantal
“kinderziekten'’ het station: problemen met
de “decoders”, die technisch lamentabel
van constructie waren en niet in voldoende
aantallen konden aangemaakt worden,
moeilijkheden met het aantrekken van de
potentiéle kliénten, een klacht van de Fran-

COMMUNICATIE 14 (1985) Nr. 4



se vereniging ter verdediging van de au-
teursrechten en een staking van de werkne-
mers van de Franse televisie waren even-
veel remmen op een behoorlijk functione-
ren van Canal Plus als abonnee-televisie-
station.

Canal Plus is bijna voortdurend in de ether.
Tijdens de weekends wordt er 24 uur op 24
uitgezonden, terwijl er tijdens de weekda-
gen een korte, 4 uur durende onderbreking
voorzien wordt.

Het station wordt door een twintigtal bedrij-
ven financieel op de been gehouden, waar-
onder het door de overheid gecontroleerde
mediaconcern Havas (37,13% van het aan-
delenpakket). Publiciteit wordt voorlopig
van het scherm geweerd. De begroting voor
het openingsjaar is op 5,5 miljard Bfr. vast-
gesteld.

Rond de erkenning van de VRIJE of NIET-
OPENBARE RADIO’S stellen zich nog heel
wat problemen. Zo zijn er in Vlaanderen
slechts 332 frequenties beschikbaar voor
436 gegadigden. Ofwel moet men nu het
vermogen (en dus het zendbereik) van be-
paalde stations beperken, ofwel zullen
sommige stations één frequentie met el-
kaar moeten delen, ofwel moeten een aan-
tal vrije radio’s terug geschrapt worden.
Ondertussen heeft gemeenschapsminister
POMA begin november 1984 de eerste vrije
radio’s erkend: het betreft 98 V.Z.W.'s uit
de provincies Limburg en West-Viaanderen.
Deze kunnen nu hun zendvergunning aan-
vragen bij de minister van PTT, doch dan
moeten ze over een zender beschikken die
aan de RTT-normen voldoet en tevens
moeten ze een technisch verantwoordelijke

anduiden die voor een RTT-examen ge-

aagd is. Om de voorziene frequenties vrij
te krijgen, zal men bovendien nog heel wat
niet-erkende vrije radio’s het zwijgen moe-
ten opleggen. Eén en ander heeft voor ge-
volg dat de legalisatie van de niet-openbare
radio’s nog wel een jaartje op zich zal laten
wachten.

Op 10 oktober 1984 keurde de Viaamse
regering het ONTWERP-DECREET i.v.m. de
KABELTELEVISIE goed. Volgens dit ont-
werp kan de Vlaamse Executieve aan aller-
lei niet-openbare televisieverenigingen
(NOT’s) de toestemming geven om audiovi-
suele programma’s langs de kabel uit te
zenden. Dit betekent dat zowel gewone om-
roepprogramma’s lokaal, regionaal of

nationaal, als betaal- of abonneetelevisie
en zells satelliet-televisie op de kabel kun-
nen toegelaten worden. Midden november
gaf de raad van State een vernietigend
advies over het “kabeldecreet”, zodat alle
werk van vooraf aan kon herbeginnen.

-

Er is heel wat herrie ontstaan rond de Waal-
se uitgeverij DUPUIS, die o.a. de weekbla-
den “Humo”, “Télémoustique” en “Bonne
Soirée”, en de gekende stripbladen en
-albums (Robbedoes, Guust Flater, de
Smurfen enz.) op de markt brengt. Begin
oktober stonden twee ondernemingen kilaar
om 80% van de aandelen van de familie
Dupuis op te kopen, nl. de Franse uitgeverij-
reus Hachette (48%) en de Belgische
financiéle holding Groep Brussel-Lambert
(32%), die beide ook erg actief zijn in de
audiovisuele sector. Nauwelijks een maand
later bleek dat de familie Dupuis dat aande-
lenpakket liever wilde verkopen aan twee
andere gegadigden, nl. de Franse groep
Les Editions Mondiales (55%) en de - even-
eens Franse - AB Productions van Claude
Berra (25%). Deze laatste zouden een bod
gedaan hebben dat 100 miljoen Bfr. hoger
lag dan dat van Hachette - GBL. Wegens
allerlei betwistingen heeft de rechtbank de
aandelen-Dupuis - voorlopig - onder sekwes-
ter geplaatst.

Volgens het personeel moet de groep Du-
puis één geheel blijven met het beslissings-
centrum in Belgi& en niet in Frankrijk.

Op vrijdag 14 november werd in het Vlaams
culturele centrum De Brakke Grond in Am-
sterdam een ééndagstentoonstelling geor-
ganiseerd rond WILLY VANDERSTEENS
200e Suske en Wiske-album *“Amoris van
Amoras"”. De expositie toonde ondermeer
de originele tekeningen van een van de
eerste Suske en Wiske-albums, “De Zwarte
Madam”, dat in 1949 van de persen rolde.
Om het stripgebeuren nog meer te promo-
veren organiseert Standaard Uitgeverij nu
een tweejaarlilkse “Willy Vandersteen-
prijs”, die zal toegekend worden aan een
tekenaar of tekenares, die naar het cordeel
van de jury het meest belovende, van oor-
sprong Nederlandstalige en nog niet in al-
bum verschenen stripverhaal heeft gete-
kend.

Op 15 november 1984 verscheen het eerste

nummer van het nieuwe Weekblad “DAG
ALLEMAAL", dat tegen een vrij lage prijs
(20 Bfr.) op de markt wordt gebracht door de
uitgeverij Sparta. Met een startoplage van
150.000 exemplaren richt de nieuwe publi-
katie zich “tot iedereen in het algemeen en
tot de jongere vrouw van 20 tot 40 in het
biezonder".

Een dertigtal bekende Europese cineasten,
waaronder Michelangelo Antonioni, Bernar-
do Bertolucci, Kenneth Loach, Costa Ga-
vras en Volker Schiondorff discussieerden
in de maand november te Parijs, onder aus-
picién van de Franse minister van Cultuur
Jack Lang, over de TOEKOMST van de
EUROPESE FILMINDUSTRIE. De conclu-
sies van deze bijeenkomst waren zonder
meer alarmerend. Eén op twee Westeurope-
anen gaat nooit naar een Europese film
kijken. De Europese produkties zullen in de
komende 10 jaar verdrinken in de vioed van
Amerikaanse bioscoopprodukten, indien de
regeringen van de Europese landen op dit
viak hun verantwoordelijkheid niet snel op-
nemen. Minister Jack Lang kondigde in dit
verband aan dat hij de discussie over de
Europese filmproduktie-problematiek op
Europees niveau zou opstarten.

-

Als contrast met de aanslepende mijnsta-
king was de VERKOOP van 50,2% van de
aandelen van het Britse -voormalige-
staatstelecommunicatiebedrijf BRITISH TE-
LECOM een onvervalst succes voor de Brit-
se regering. Deze privatisering vond plaats
in de week van 20 tot 28 november. De on-
gekend grote aandelen-emissie bracht zon-
der moeite de voorziene 300 miljard Bir. op.
Het merendeel van de op de markt gebrach-
te aandelen werd verkocht aan kleine inves-
teerders.

Aan de emissie gingen 4 jaar planning en
een campagne van 1,6 miljard Bfr. vooraf.
Vermits men zich vooral op de “man in de
straat” richtte, bedacht het bankiershuis
Kleinwort Benson, het brein achter de ope-
ratie, een vernuftig stelsel van “lokkertjes”
om de gewone man en vrouw over de streep
te halen. Kortingen op telefoonrekeningen
bij aankoop, mogelijkheden van afbetaling
en een bijzonder interessant aanbod aan de
werknemers van British Telecom zelf ble-
ken inderdaad succesvolle initiatieven.

COMMUNICATIE 14 (1985) Nr. 4



Bij het socialistische blad “DE MORGEN"
blijven de MOEILIJKHEDEN voortduren; ze
worden zelfs steeds uitzichtlozer. Toen de
directie einde november 1984 aan het per-
soneel vroeg om 7% op het brutoloon in te
leveren en aldus “tegemoet te komen aan
de financiéle moeilijkheden van het be-
drijf”, werd dit categoriek geweigerd. Het
personeel is tevens van mening dat “de
mensen die het bedrijf verlieten moeten ver-
vangen worden"” en dat “er moet geinves-
teerd worden in een betere en bredere
krant”. Eén en ander had tot gevolg dat de
relaties tussen directie, aandeelhouders,
hoofdredacteur en personeel erg vertroe-
beld werden.

Op 30 november sloten de beide uitgevers-
groepen - Onafhankelijke Televisie Vliaan-
deren (0.T.V.) en de Vlaamse Media Maat-
schappij (V.M.M.) - een beginselakkoord om
samen een COMMERCIELE TV-ZENDER op
te richten. Hun voornaamste voorwaarde
luidt echter dat hun net een wettelijk vast-
gelegd monopolie op televisiereclame moet
krijgen. Daar er nog diverse wetten, decre-
ten en Koninklijke Besluiten moeten gewij-
zigd worden, zowel op het stuk van de
etherreciame als op dit van de techniek, zal
een derde (commercieel) televisienet ten
vroegste in 1986 kunnen starten.

Het heeft er even slecht uigezien voor de
Franse prestigekrant LE MONDE. Een da-
lende verkoop, saneringsplannen die opdo-
ken en weer verdwenen, stakingen en ten-
slotte, als klap op de vuurpijl, het ontslag
van André Laurens, directeur van het dag-
blad, waren de aanleiding tot verregaande
en zeer pessimistische voorspellingen.

Le Monde kampt met een tekort van meer
dan 450 miljoen Bfr, ondermeer als gevolg
van de gedaalde oplage van de krant, die in
drie jaar tijd 100.000 van haar 500.000 lezers
verloor. Financiéle reorganisaties en pogin-
gen tot modernisering stuitten al in het ver-
leden op grote weerstand, en bleven, als
halfslachtige compromissen, dan ook vaak
zonder resultaat. De krant wordt geken-
merkt door een strenge opmaak, wat in-
houdt dat principieel bij de artikels geen
foto’s afgedrukt worden.

Tot 1980 kende de krant vrijwel geen pro-
blemen en ondanks alles blijft zij nog
steeds het Franse kwaliteitsblad met de
grootste verspreiding. Velen menen even-
wel dat de traditioneel linksgeoriénteerde

Le Monde met de verkiezing van de socia-
list Frangois Mitterand tot Franse president
een vergiftigd geschenk toegeschoven
kreeg.

De vacature, ontstaan na het ontslag van
André Laurens, die zijn lot verbonden had
aan een verworpen saneringsplan, werd op-
gevuld door André Fontaine, die met grote
meerderheid aangeduid werd door de jour-
nalisten en de aandeelhouders van de
krant.

De BRT-DOTATIE voor 1985 werd door ge-
meenschapsminister Poma met 271 miljoen
Bfr. verminderd en bedraagt nu 5.034,5 mil-
joen Bfr., wat ongeacht de inflatie 35,5 mil-
joen minder is dan in 1984 en 660 miljoen
minder dan de ontwerpbegroting. De voor-
ziene toelage bedraagt nauwelijks 56% van
het Viaamse kijk- en luistergeld (ruim 9 mil-
jard in 1985) en ligt 200 miljoen lager dan
het RTBF-budget. Volgens de raad van be-
heer zal de BRT in die omstandigheden “z'n
wettelijke verplichtingen niet meer kunnen
nakomen in 1985". Ook wordt er aan ge-
dacht om niet-wettelijk verplichte opdrach-
ten (zoals de schooltelevisie, de sponsoring
van het Festival van Vlaanderen enz.) af te
stoten. Ter vergelijking: het Zwitserse om-
roepbudget bedraagt het dubbele, en het
Zweedse en het Nederlandse zelfs het drie-
dubbele van dat van de BRT.

De machtige Franse persmagnaat, RO-
BERT HERSANT, die in Frankrijk reeds 38
krantentitels bezit en die sinds 1983 ook be-
heerder is van de N.V. Rossel (“Le Soir"),
heeft begin november 1984 een meerder-
heidsparticipatie verworven in het katholie-
ke Henegouwse blad LE RAPPEL (en z'n ne-
venuitgaven “L’'Echo du Centre” en “Le
Journal de Mons”). Nauwelijks een maand
later kocht Hersant het liberale blad LA
PROVINCE op, een nevenuitgave van “La
Nouvelle Gazette” voor de streek van Ber-
gen. Als men er rekening mee houdt dat hij
reeds eigenaar is van de belangrijke Noord-
Franse krant “Nord-Eclair”, die een specia-
le editie heeft voor het Henegouwse, mag
men rustig stellen dat de Franse persmag-
naat de dagbladpers in deze provincie do-
mineert en dat de Franse greep op de Waal-
se pers onrustwekkend vergroot.

De Régie générale de Presse, de uitgeefster
van o.a. “La Libre Belgique” en “La Dernié-
re Heure”, heeft in december 1984 een
meerderheid verworven in het Duitstalige
blad GRENZ-ECHO, dat al enkele jaren ver-
lieslatend is. Na een staking van het niet-
journalistiek personeel en na onderhande-
lingen met de directie is beslist dat de
krant in haar huidige vorm zal blijven ver-
schijnen en verder in Eupen zal gedrukt
worden. Aanvankelijk was men van plan
“Grenz-Echo™ te Verviers te drukken op de
persen van LE JOUR, dat in juli Il. ook al
door de Brusselse groep Régie générale de
Presse werd overgenomen. Door deze “ver-
huizing” zouden zes drukkers hun job verlo-
ren hebben.

In december 1984 werd in Amsterdam de
STICHTING HET PERSINSTITUUT opge-
richt. Doel van het instituut is het leveren
van een bijdrage tot wetenschappelijke
studie, onderzoek, documentatie en oplei-
ding op het gebied van de openbare com-
municatie en informatievoorziening.

De Stichting neemt de plaats in van twee
bestaande instellingen: het Instituut voor
Perswetenschap aan de Universiteit van
Amsterdam en de Nederlandse Persbiblio-
theek in Amsterdam. De nieuwe Stichting,
die meer onderlinge samenhang in de werk-
zaamheden wenst te brengen, betrekt daar
ook de Vrije Universiteit in Amsterdam bij.
Samenwerking met andere instituten voor
wetenschappelijk onderwijs wordt in de
toekomst niet uitgesloten.

Op 28 december 1984 overleed in het Gent-
se Academisch Ziekenhuis WALTER CA-
BUS, hoofdredacteur van het christen-
democratische dagblad Het Volk, op 64-jari-
ge leeftijd.

Walter Cabus werd te Mechelen geboren op
9 februari 1920. In 1945 trad hij in dienst bij
Het Volk, toen de krant na de bezetting
opnieuw werd uitgegeven. Tot 1968 was hij
chef-buitenland, daama hoofdredacteur.
Daarnaast was Walter Cabus jarenlang lid
van het bestuur van de Beroepsunie der
Belgische Journalisten en voorzitter van de
Bond der Katholieke Journalisten.

40

COMMUNICATIE 14 (1985) Nr. 4



