
feiten

en

meningen

uit

de

media¬

wereld

KRIS VANSTAPPEN

EN

WIM VAN DER BIESEN

De “rode kapitalist”, Robert MAXWELL,

heeft de Britse MIRROR GROUP gekocht.

Dit krantenconcern geeft 7 bladen uit,

waaronder de populaire “The Daily Mirror’.

Hoewel Maxwell er zich expliciet toe ver¬

bond de huidige politieke strekking en de

redactionele onafhankelijkheid van ‘The
Daily Mirror’ te respecteren, stuitte de

transactie op heel wat verzet bij de journa¬

listen en de drukkers van de groep. De over¬

name van de ‘Mirror Group’ was een nieuwe
escalatie in de strijd tussen Robert Max¬

well en Rupert Murdoch, de Australische

uitgever, om de titel “baron van Fleet

Street’. De wapens in deze oorlog zijn bin-

go-spelletjes met een waanzinnige inzet,

vrouwelijk naakt en roddelreportages. Voor¬

lopig blijft Rupert Murdoch met ‘The Sun’
aan de winnende hand wat de oplagecijfers

betreft.

Na maandenlange onderhandelingen slo¬
ten C.V.P. en P.V.V. op 19 juli 1984 een AK¬
KOORD over de manier waarop “het mono¬
polie van de BRT-televisie doorbroken moet

worden”. De inhoud van deze overeen¬

komst wordt elders in dit nummer uitvoerig

toegelicht.

Opmerkelijk was wel dat rond hetzelfde tijd¬

stip binnen het Vlaamse persmilieu TWEE

VENNOOTSCHAPPEN werden opgericht,

met de bedoeling de leefbaarheid van een
zgn. “uitgeverstelevisie” nader te onderzoe¬

ken. Deze twee maatschappijen zijn:

1) de “Onafhankelijke Televisie Vlaande¬
ren” (O.T.V.) opgericht op 29 juni 1984

met een participatie van enerzijds drie

dagbladgroepen (VUM), Concentra en De

Financieel Ekonomische Tijd, samen
57% van de aandelen) en anderzijds en¬
kele financiële groepen (Gevaert en Elec-
trafina, ieder 21,50% van de aandelen).

Deze vennootschap (met een oprich-

tingskapitaal van 10 miljoen Bfr.) heeft

o.a. tot doel “alle voorstellen voor de
doorbreking van het BRT-monopolie te

bestuderen...”;
2) de “Vlaamse Media Maatschappij”

(VMM), opgericht op 3 juli 1984 als reac¬
tie op de OTV. De helft van het startkapi¬

taal (10 miljoen Bfr.) werd ingebracht

door een tiental Vlaamse weekbladuitge-

vers, de andere helft is afkomstig van de

vier dagbladgroepen die niet in de OTV

vertegenwoordigd zijn (Het Volk, De Mor¬

gen, Hoste en De Vlijt). Deze maatschap¬
pij heeft tot doel “het onderzoeken, het

ontwikkelen en de exploitatie van alle
vormen van audiovisuele communicatie,

zowel in de private als in de openbare

sector”.

Indien PTT-Staatssecretaris Paula D’Hondt

haar zin krijgt wordt de RADIOTAKS bin¬

nenkort definitief AFGESCHAFT. Finan¬

cieel zou dit neerkomen op een nul-opera-

tie, vermits het verlies aan inkomsten zou

gecompenseerd worden door een striktere

controle op de betaling van het kijkgeld.

Verschillende Europese landen zagen reeds

eerder in dat radiotaks, mede door de bijko¬

mende administratie, niet lonend is, en dat

het wegvallen ervan de aankoop van vooral

goedkope radiotoestellen bevordert. Moch¬

ten de Minister van Financiën en de deelre-

gering het voorstel tot afschaffing van de

radiotaks niet aanvaarden, dan is de

Staatssecretaris van plan haar initiatief van

november vorig jaar door te drukken, waar¬

bij de radiotaks zou vervallen, maar eenzelf¬

de bedrag bij de kijkbelasting zou geteld

worden. Televisiekijken zou dan een be¬

hoorlijk dure ontspanning worden.

Op 5 augustus werd de toneel-, film- en

televisie-acteur RICHARD BURTON in het

Zwitserse Genève getroffen door een dode¬

lijke hersenbloeding. Hoewel hij als een na-

. tuurtalent beschouwd werd op het gebied

van de acteerkunst, haalde Burton de jong¬

ste jaren vaker de kranten met het geroddel

over zijn privé-leven. Hij debuteerde in Lon¬

den in 1944 met het toneelstuk ‘Druid’s

Rest’, en draaide zijn eerste film in 1948,

‘The Last Days of Dolwyn’. De acteur zal bij

het grote publiek vooral blijven leven door

zijn rol in ‘Who’s Afraid of Virginia Woolf,

waarin zijn tegenspeelster Elisabeth Taylor

was, en door zijn ‘Hamlet’-interpretatie. Zijn

laatste filmrol was deze van o’Brien in de

verfilming van George Orwells ‘1984’, een

prent die op dit ogenblik in de bioscopen

draait.

Uit de cijfers van het BRT-KIJKONDER-

ZOEK bijkt dat de Vlamingen van 12 jaar en

ouder tijdens de eerste drie maanden van

1984 59,4% van hun kijktijd aan de beide

BRT-zenders besteed hebben. Dit is iets

meer dan in 1983 (59%), maar nog steeds

heel wat minder dan in 1982 (63,5%). Ander¬

zijds is de gemiddelde kijkdichtheid voor de

BRT-programma’s die tussen 19.45 u. en 22

u. worden uitgezonden fors gestegen van

COMMUNICATIE 14 (1984) Nr. 3 31



29,47% in 1983 tot 33,18% tijdens het

eerste kwartaal van dit jaar. De belangstel¬

ling voor de Nederlandse zenders is ten op¬

zichte van 1983 lichtjes gedaald van 24,9%

tot 24,7%. Opmerkelijk is wel dat de frans-

talige zenders 10,3% van het Vlaamse kijk-

volume krijgen, waarvan 3,4% naar RTL

gaat.

Wat de afzonderlijke programma’s betreft

ging de hoogste kijkdichtheid naast de

klassieke “toppers” zoals Nieuws en Weer¬

man - naar een aflevering van de reeks

“Met voorbedachten rade” (45,5%). Over

het algemeen gaan de hoogste kijkdicht-

heidscijfers naar programma’s van de

Dienst Woord en Spel, zoals Hoger-Lager,

TV-Touché, de IQ-Kwis en Namen Noemen.

Het enige buitenlandse programma dat ge¬

lijksoortige scores kreeg was Dallas.

Wat velen reeds vermoedden wordt nu door

harde cijfers bevestigd. Wang Chien-young,

lid van een onderzoeksteam over gezinsre-

geling in TAIWAN, kwam tot de conclusie

dat Taiwanezen, die in afgelegen gebieden

wonen en daardoor weinig kans hebben

TELEVISIE te kijken of kranten te lezen,

vroeger naar bed gaan dan de gemiddelde

Taiwanees. Het resultaat, aldus Wang, is

een hoger geboortecijfer. De wetenschap¬

per dringt er bij de overheid op aan meer en

sterkere relaisstations voor de televisie te

bouwen, teneinde de vruchtbaarheidscij¬

fers te drukken. De contraceptieve functie

van massamedia?

RTBF-administrateur-generaal Robert

WANGERMEE is met vervroegd pensioen

gegaan en ruimde aldus de plaats voor Ro¬

bert STEPHANE. Als directeur-generaal van

de RTB werkte Wangermée de decentralisa¬

tie uit, die een vrij grote zelfstandigheid gaf

aan de gewestelijke omroepen, zowel voor

radio als voor televisie.De vroegere admini-

strateur-generaal zal vooral bekend blijven

als de man die de RTBF het elektronische

tijdperk binnenleidde, op het gebied van de

kabeltelevisie, de satelliet en de teletekst¬

systemen. De jongste jaren pleitte Wanger¬

mée steeds vaker voor een vorm van eterre-

clame op de RTBF, teneinde te kunnen con¬

curreren met de commerciële zendinstitu-

ten, met name RTL.

Medio september werd bekendgemaakt dat

Paul Goossens, hoofdredacteur van het So¬

cialistische blad “DE MORGEN”, een brief

had geschreven naar een aantal grote privé-

bedrijven om hen te vragen via een kapi¬

taalsinbreng aandeelhouder te worden van

de krant. Tevens werd gesteld dat “de hui¬

dige hoofdaandeelhouder, een V.Z.W. ge¬

controleerd door de Socialistische Partij,

de meerderheid zou afstaan” en dat “de re¬

dactie aldus een autonome koers zou kun¬

nen volgen en de krant een open gezicht

geven”. Een en ander verwekte heel wat op¬

schudding binnen en buiten de perswereld.

Volgens de raad van beheer van de S.V. De

Morgen betreft het hier een persoonlijk ini¬

tiatief van de hoofdredacteur. Toch zouden

sommige topfiguren van de Socialistische

Gemeenschappelijke Actie op de hoogte

zijn geweest. Feit is dat “De Morgen”

nieuw geld nodig heeft (60 miljoen Bfr. vol¬

gens de brief) en dat Paul Goossens dit

elders gaat zoeken als de socialistische

beweging niet (meer) bereid is bij te sprin¬

gen.

Anderzijds blijkt uit een nota die de brief

begeleidde dat met de krantengroep Hoste

(uitgever van “Het Laatste Nieuws”) “een

principieel akkoord werd bereikt over een

administratieve samenwerking (distributie,

verzending en facturatie) tegen marginale

kostprijs”.

De Belgische platenindustrie zal over af¬

zienbare tijd aan de BRT-radio voorstellen

doen om een andere hitparade dan de we¬

kelijkse BRT-TOP-30 uit te zenden. Uit con¬

trole van een aantal firma’s was gebleken

dat de samenstelling van de Top-30 vaak

een belangrijke vertekening vertoonde, die

voornamelijk voortkwam uit het mechanis¬

me volgens hetwelk deTop-30 opgesteld

wordt. Enkele vedetten en maatschappijen

schrikken er niet voor terug afspraken te

maken met winkeliers, om op deze wijze

kunstmatig hun positie in de Top 30 te ver¬

beteren. Zowel SIBESA als SABAM hopen

dat een nieuwe methode, die nauwer zou

aansluiten bij de reële verkoopscijfers, een

en ander zal verhelpen.

Op 25 september 1984 heeft de Raad van

State arrest geveld in het reeds jaren aan¬

slepende conflict tussen de administrateur-

generaal van de BRT, Paul VANDENBUS-

SCHE en radiojournalist Daniël BUYLE. Het

betreft hier een interview dat Buyle in de¬

cember 1981 afnam van formateur Martens

onmiddellijk na de regeringsvorming.Van-

denbussche vond dat dit interview en
vooral de vraagstelling strijdig was met de

objectiviteitsplicht van de BRT, en sanctio¬

neerde de journalist met een berisping. Na¬

dat de Raad van Beheer van de BRT dit

standpunt (met 6 tegen 3 stemmen) had bij¬

getreden, ging Buyle in beroep bij de Raad
van State. Deze laatste heeft de radiojour¬

nalist in het ongelijk gesteld, hoewel de

auditeur van de Raad van State in februari

II. de zijde van Buyle had gekozen. In het

betreffende arrest worden de interview-vra-
gen van Daniël Buyle “eenzijdig negatief”

genoemd. Opmerkelijk is ook dat dit arrest

een vrij uitvoerige omschrijving bevat van
de manier waarop de BRT het nieuws en de
duiding moet brengen.

De Algemene Vereniging van Beroepsjour¬

nalisten van België (AVBB) meent dat de

uitspraak van de Raad van State “een ver¬
ontrustend precedent heeft geschapen”.

Volgens de AVBB is een instantie die bui¬
ten de journalistiek staat niet bevoegd om

een uitspraak te doen over de wijze waarop

een journalist de deontologische regels van
zijn beroep toepast. “De journalistieke dé¬

ontologie kan alleen vanuit het beroep be¬

oordeeld worden”, aldus de journalistenor¬

ganisatie.

Het Nederlandse weekblad DE TIJD be¬

staat 10 jaar. Ontstaan uit het gelijknamige

katholieke dagblad raakte De Tijd, ondanks
het omschakelen naar de weekblad-formu-

Ie, een aantal jaren geleden in zware pr*-

blemen. In 1979 koppelde de VNU, uitgi

van het blad, de benoeming van mediaspe¬

cialist Joop Swart aan een radikale redac¬

tionele ommekeer. De Tijd engageerde zich

niet langer in de doolhof van kerkelijke con¬

flicten, maar ging zonder meer de moderne
toer op: imponerend fotowerk en flitsende

koppen. De ‘nieuwe” Tijd bleek onder deze

aanpak allerminst te lijden, wat resulteerde

in betere advertentie-inkomsten en een
langzaam stijgende oplage. Het weekblad

viert nu zijn tiende verjaardag.

32 COMMUNICATIE 14 (1984) Nr. 3


