feiten

en
meningen
uit

de

media-

wereld

JAN DRIJVERS

EN

WIM VAN DER BIESEN

Op woensdag 4 april werd te Antwerpen
onder de titel “TELELLOYD" de eerste Bel-
gische ELEKTRONISCHE KRANT ten doop
gehouden. Zoals de titel laat veronderstel-
len, is het een initiatief van de Antwerpse
scheepvaartkrant “Antwerpse Lloyd - Lloyd
Anversois”. De berichtgeving van deze
nieuwe “beeldscherm-krant” bestaat
hoofdzakelijk uit up-to-date maritieme in-
formatie en richt zich dus bijna uitsluitend
tot scheepvaartkringen. Dit elektronische
of viewdata-dagblad kost 7.500 BF. per jaar
en heeft tot nog toe slechts één abonnee,
nl. de havendiensten van de stad Antwer-
pen. Men hoopt spoedig andere gegadig-
den en ook adverteerders te kunnen aan-
trekken. Deze laatsten moeten per jaar
90.000 BF. betalen voor drie pagina's.

Eind april 1984 nam MAURICE BREBART
ontslag als voorzitter van de raad van be-
heer en als beheerder van de diverse maat-
schappijen die de krantengroep LA LIBRE
BELGIQUE - LA DERNIERE HEURE uitge-
ven. Ongeveer een jaar vroeger had Brébari
alle (financiéle) zeggingskracht in z'n eigen
bedrijf verloren toen het, op de rand van het
faillissement, werd overgenomen door twee
nieuwe aandeelhoudersgroepen. Brébart
zou z'n activiteiten nog uitsluitend in Frank-
rijk voortzetten; daar is hij o.a. directeur-
generaal van het maandblad Marie-France.
Na Albert De Smaele is Brébart de tweede
Belgische krantenbaas die tijdens het laat-
ste decennium z'n familiaal bedrijf ter ziele
ziet gaan.

-

Nadat Belgische firma’'s de huur van 100 a
120 miljoen frank te hoog vonden diende de
Zweedse groep Esselte Video International
zich als huurder aan voor het satellietka-
naal van de Belgische RTT. Vanaf septem-
ber van dit jaar hoopt de groep van het Bel-
gisch ECS-SATELLIETKANAAL gebruik te
maken om een op de Benelux en Skandina-
vié gericht entertainment-programma met
films, shows en documentaires uit te zen-
den. Dit zal gebeuren in de vorm van BE-
TAAL-TELEVISIE via de kabelnetten. Een
abonnement zal tussen zes- en zevenhon-
derd frank per maand kosten maar is voor-
lopig nog geen spek voor Belgische bek.
Heeft Esselte wel reeds het contract met de
RTT getekend, dan dient zowel op natio-
naal vlak als op het vlak van de gemeen-
schappen de kabel-reglementering te wor-
den gewijzigd. Het grote struikelblok is hier

echter de etherreclame.

Buiten de aangeduide zendtijd ('s avonds
van 18 u. tot 2u.) zal het satellietkanaal wor-
den verhuurd aan de Brugse groep Indepen-
dent Television Services die teleconferen-
ties wil organiseren ten behoeve van o.m.
het bedrijisleven.

Tijdens een buitengewone algemene verga-
dering van de Algemene Vereniging van de
Beroepsjournalisten van Belgié (AVBB)
begin mei werd MIA DOORNAERT, journa-
liste bij De Standaard - Het Nieuwsblad, tot
nieuwe VOORZITTER verkozen. Ze wordt
hiermee de eerste vrouwelijke voorzitter in
de geschiedenis van de Belgische Beroeps-
unie. Mevr. Doornaert haalde het in de
stemming op scheidend voorzitter Guido
Stoffels die met zijn bestuur zijn ontslag
had gegeven nadat de algemene vergade-
ring haar afkeuring had laten blijken over
het ontslag van een secretaresse.

Naast de voorzitter werd dan ook een

nieuwe bestuursraad gekozen. 2

Na zeven jaar procederen door de uitgeef-
ster van Bild, het Axel Springer concern,
tegen het boek “Verslaggever van Bild” van
de Westduitse schrijver GUNTER WAL-
RAFF, heeft Westduitslands hoogste
rechtscollege, het Constitutionele Hof in
Karlsruhe, een vonnis geveld.

Walraff had vier maanden onder de schuil-
naam Hans Esser op de regionale redactie
van Bild Zeitung in Hannover gewerkt en
heeft in zijn boeken verslag uitgebracht van
de compromitterende werkwijze bij Duits-
lands grootste dagelijkse leverancier van
sex, spanning en sensatie.

Eerder had een lager gerechtshof de klacht
van Springer afgewezen omdat de schrijver
beoogd had “misstanden bloot te leggen
waarvan de openbaarheid voor het algeme-
ne belang van bijzondere betekenis is.” In
tegenstelling tot deze vroegere uitspraak
verwerpt het Constitutionele Hof Walraffs
praktijken als “ongrondwettelijk” en als
“niet vallend onder de persvrijheid”. Het
Hof argumenteerde dat Walraff door tal-
rijke citaten uit redactievergaderingen de
“vertrouwelijkheid van de redactionele ar-
beid van het persorgaan” geschonden
heeft, en dat “redactiegeheimen recht heb-
ben op bescherming onder de mantel van
de persvrijheid”. Gunter Walraffs boek
hoeft echter niet verboden te worden.

COMMUNICATIE 14 (1984) Nr. 2

19



Op 8 mei 1980 ging de BRT-TELETEKST van
start. Na vier jaar zijn in Viaanderen mo-
menteel zowat 110.000 teletekst-decoders
in gebruik en dat kunnen er tegen het einde
van dit jaar 150.000 worden.

Naar aanleiding van deze verjaardag stelde
het Centrum wvoor Communicatieweten-
schappen van de K.U.L. een voorlopig rap-
port voor over een onderzoek naar het ge-
bruik dat teletekstbezitters in Viaanderen
van hun nieuw medium maken. Het onder-
zoek baseert zich op een steekproef van
1000 gezinnen die teletekst kunnen ontvan-
gen.

Uit het onderzoek blijkt dat de kijkers tele-
tekst gunstig evalueren omdat op elk mo-
ment informatie kan worden opgevraagd.
Meer dan de helft gebruikt per dag teletekst
minstens een kwartier aan een stuk. Spelle-
tjes en nieuwsflitsen zijn het meest ge-
geerd. Beduidend is nog dat volgens de
(voorlopige) resultaten 17% van de tele-
tekst-lezers minder de krant leest terwijl
3% daardoor vaker naar zijn krant terug-

grifpt.

De Amerikaanse film “Terms of Endear-
ment” (over een dominerende moeder en
haar onafhankelijke dochter) kreeg te Holly-
wood 5 OSCARS, o.a. deze voor de beste
film van het jaar, deze voor de beste regie
(J.L. Brooks) en deze voor de beste actrice:
Shirley Maclaine. De Zweedse film “Fanny
en Alexander” van Ingmar Bergman kreeg 4
Oscars. Nooit voordien werd een niet-Ame-
rikaanse film met zoveel Oscars bedacht.
Deze tilm, die over een excentrieke famillie
van Zweedse acteurs gaat, zou volgens
Bergman z'n “zwanezang” zijn. De Oscar
van de beste mannelijke hoofdrol ging naar
Robert Duvall voor z'n rol in “Tender Mer-
cies”.

De Belgische Vereniging van Dagbladuitge-
vers maakte de OPLAGECIJFERS bekend
van de nationale DAG-EN WEEKBLADEN.

Bij de Vlaamse dagbladpers wordt de spits
afgebeten door De Standaard-Het Nieuws-
blad-De Gentenaar (348.184) voor Het laat-
ste Nieuws:- De Nieuwe Gazet (314.903) en
Het Volk - De Nieuwe Gids (206.032). De
andere oplagecijfers voor de Vlaamse dag-
bladen: Gazet van Antwerpen (150.802), Het
Belang van Limburg (96.638), De Morgen-

Vooruit- De Antwerpse Morgen (47.790). De
meeste kranten vertonen een lichte daling
van hun oplage t.o.v. de vorige jaren.

Le Soir blijft met 214.924 ex. de grootste
franstalige krant voor La Meuse-La lanterne
(136.792) en de groep Vers [I'Avenue
(127.800).

Bij de weekbladen zijn de nationale koplo-
pers: Libelle-Rosita (301.500), Humo
(238.764) en Télémoustique (216.741) en valt
vooral de spectaculaire oplageverhoging
van Flair op (van 98.500 naar 165.000).

*

Tussen Frankrijk en Luxemburg lijkt de pro-
loog voor een media-star-war op gang ge-
schoten. Eind mei tekende de Luxemburg-
se premier immers een contract met het
Amerikaanse Home Box Office dat de rech-
ten verwerft om de eigen LUXEMBURGSE
TELEVISIESATELLIET uit te baten. De Ame-
rikanen willen de satelliet Coronet lanceren
met in totaal 16 televisiekanalen die heel
Europa kunnen overstromen met Ameri-
kaanse commercials.

Dat was alvast een streep door de erg dure
Franse rekening die met Luxemburg een
akkoord “in de lucht hangen had” om twee
kanalen op de, in 1985 door de raket Ariane
te lanceren, Franse satelliet TDF-1 aan
Luxemburg te verhuren om een franstalig
en een duitstalig programma uit te zenden.
In Franse maar ook in Europese reclame-
kringen ziet men door deze nieuwe wending
sterretjes.

Het Engelse commerciéle satelliet-televi-
siestation Sky Channel van zijn kant voor-
ziet sinds kort de abonnees van 25 Neder-
landse kabelgemeenten gratis acht uur
lang van Engelstalig televisie-fast food.

Het KIJKVOLUME voor BRT-PROGRAM-
MA’s vanwege de Vlaamse kijkers is, vol-
gens de studiedienst van de BRT, in 1983
met 5% afgenomen t.ov. het gemiddeld
kijkvolume per dag in 1982. Vorig jaar ke-
ken Viamingen dagelijks gemiddeld voor
59% van hun kijktijd naar de BRT. Juist één
kwart van de zendtijd ging in 1983 naar de
Nederlandse zenders. In 1982 bedroeg dat
nog maar 20 t.h. Tesamen met Nederland
lijken ook de Britse zenders meer in trek te
komen bij het Vlaamse kijkerspubliek.

Sinds 4 juni kost een BELGISCHE KRANT
17 frank. De uitgevers van de dagbladen

verantwoorden dit door te wijzen op de ver-
hoogde produktiekosten. De STIJGING met
één frank is vooral te wijten aan de stijging
van de papierprijs en verhoogde distributie-
kosten. Vijf jaar geleden kostte een krant
12 frank. In 1969, dus vijftien jaar terug, be-
taalde men slechts 3,5 frank.

-

Het nieuwe zusje van de kranten De Stan-
daard, Het Nieuwsblad en De Gentenaar,
waarvan de geboorte midden september
wordt verwacht, heeft al een naam: “24
UUR”. Moeder van het nieuwe dagblad is
de NV Infotex, een dochteronderneming
van de Viaamse Uitgeversmaatschappij. De
krant zal verschijnen op tabloid-formaat en
volgens de van zowat overal bijeengezochte
redactie zal de nadruk komen te liggen
“familiaal nieuws en amusement”. Volg
een marktonderzoek liggen een miljoen Vla-
mingen daarop te wachten.

-

Nauwelijks een week nadat de Franse mi-
nisterraad de ongeveer 900 LOKALE
RADIO’s in het land de toestemming gege-
ven had om RECLAMESPOTS uit te zenden,
werd in het Belgisch parlement een soort-
gelijk wetsvoorstel ingediend. Het voorstel
gaat uit van volksvertegenwoordigster Miet
Smet (CVP) en poogt de uitzending te rege-
len van reclameboodschappen door de
“stations voor lokale klankomroep”. In de
geest van haar voorstel mogen de reclame-
inkomsten niet de uitsluitende bron van in-
komsten zijn voor een lokale radio. Daartoe
mogen de reclameboodschappen slechts
één uur zendtijd per week bevatten, moet

in blok uitgezonden worden en mag lou
geadverteerd worden door lokale midden-
standers of KMO’s die niet onder één com-
merciéle, financiéle of belangengroep val-
len.

Minister Decroo (PVV) van zijn kant wil in
zijn pleidooi voor reclame de weg vrijmaken
voor op commerciéle leest geschoeide sta-
tions als alternatief voor de BRT en RTBF.
Ondertussen werd middels een koninklijk
besluit de technische reglementering voor
de lokale radio’s in die zin gewijzigd dat de
frequentieband werd uitgebreid van 100 tot
108 mHz. Dit moet de R.T.T. toelaten om ge-
makkelijker de laatste hand te leggen aan
het frequentieplan dat de zendbreedtes
onder de lokale stations dient te verdelen.

Medio april heeft de redactie van het week-

20

COMMUNICATIE 14 (1984) Nr. 2



blad DE NIEUWE collectief ONTSLAG GE-
NOMEN. De ploeg, onder aanvoering van
hoofdredacteur Piet De Moor, nam het niet
dat in de raad van beheer een meerderheid
van Volksunie-strekking tot stand zou zijn
gekomen. De aanhangers hiervan zouden
het verlieslatende blad door de Volksunie
willen laten overnemen. De redactie, die
vasthield aan de onathankelijkheid van De
Nieuwe, zei niet te kunnen dulden dat zelfs
maar overwogen wordt om De Nieuwe in
VU-vaarwater te laveren en stapte op. In
een spoedvergadering van de raad van be-
heer van “De Nieuwe Pers”, uitgever van
het weekblad, logenstrafte de raad de ge-
ruchten van de redactie met de mededeling
dat men ‘“de continuiteit van het blad zou
verdedigen in de traditie van onathankelijk-
heid waarin het sinds zijn ontstaan is ver-

enen”. De raad van beheer acteerde het
___.slag van de redactie. Half juni kende De
Nieuwe nog geen nieuwe hoofdredacteur,
al wordt overal de naam genoemd van Mark
Grammens, die het blad leidde van 1964 tot
1979.

De GOUDEN PALM van het 37ste FILMFES-
TIVAL van CANNES ging naar *“Paris,
Texas" van de Duitse regisseur Wim Wen-
ders.
De prent gaat uitvoerig en fijnzinnig in op
een gezinssituatie. De prijs voor de beste
mannelijke vertolking moest gedeeld wor-
den tussen Francisco Rabal en Alfredo
Landa voor hun prestatie in de Spaanse
film *Los Santos Inocentes” van Mario Ca-
mus. Helen Mirren werd uitgeroepen tot
ste actrice voor haar vertolking in het ler-
melodrama “Cal” van Pat O'Connor.

Voor het eerst sinds het omroepdecreet van
28 december 1979 diende de RAAD VAN
BEHEER van de BRT HERKOZEN. De
nieuwe voorzitter werd prof. Adriaan Ver-
hulst, die prof. Balthazar opvolgt. Verhulst
is reeds van 1969 tot 1980 voorzitter van de
raad geweest. Tot zijn belangrijkste taken
rekent hij naar eigen zeggen ondermeer het
garanderen van voldoende werkingsmidde-
len voor de omroep, het aandringen op een
duidelijk beleid inzake sponsoring en mer-
chandising, het toezicht op de naleving van
de objectiviteitsverplichting en het beant-
woorden van de uitdaging van de nieuwe
technologie&n. Naast prof. Verhulst werden
Frans Janssens als ondervoorzitter en prof.
Balthazar, Johan Fleerackers en Toon Van

Overstraeten als overige leden van de Vas-
te Commissie verkozen. Met hen werd de
voltallige raad van 12 leden herkozen. In de
nieuwe raad werd de zetelverdeling als
volgt gewijzigd: CVP: 5 (= 1), SP: 2 (- 1),
PVV:3(+ 1)en VU: 2 (+ 1). De gewijzigde
politieke spreiding van de raad van beheer
van de BRT heeft te maken met de gewijzig-
de politieke verhouding in de Vlaamse
Raad. Daar werd ook meerderheid tegen
minderheid beslist dat de twaalfde zetel
aan de CVP toekwam, nadat SP en CVP er
met identieke kiesdelers aanspraak op
maakten. Ontzeggen alle vier de gevestigde
partijen de kleinere fracties een vinger in de
pap van het BRT-beleid, dan wordt er voorts
op gewezen dat zowel in de beheerraad als
in de vaste commisie de tegenstanders van
het zogenaamde monopolie (CVP en PVV)
dubbel zo sterk vertegenwoordigd zijn bin-
nen onze monopolie-omroep als haar oppo-
sitie.

Gestart op 13 januari 1982, is eind mei de
PUBLIKATIE STOPGEZET van het satiri-
sche weekblad “DE ZWIJGER”. De directe
doodsoorzaak zou het totaal ontbreken van
enig commercieel beleid zijn geweest, zo-
wel promotioneel, publicitair als admini-
stratief, door de uitgever Het Stille Water,
een VW onder de vleugels van Kritak. Het
was echter al lang bekend dat het blad for-
se verliezen leed. De Zwijger werd eerst uit-
gegeven door uitgeverij Biblo, maar werd
einde '83 genoopt daar te verirekken we-
gens “concurrerende belangen”. Bij de uit-
geverij Kritak werd De Zwijger het lelijke
eendje toen bleek dat het blad, ondermeer
door zijn slechte financiéle situatie, een
hinderpaal zou kunnen betekenen voor de
overname van Kritak door uitgeverij Man-
teau. De zigeuner van de Vliaamse week-
bladpers zou nu onderhandelen met nieuwe
kandidaat-overnemers, waaronder het Ant-
werpse modeblad OH-magazine.

Het Franse pers-“instituut” LE MONDE ver-
keert TUSSEN HANGEN EN WURGEN. Een
verlies aan lezers met 16% tot 385.000
exemplaren en de daaraan gekoppelde pu-
blicitaire aderlating hebben over een perio-
de van twee jaar een financieel gat gesla-
gen van 47 miljoen FF. Zoals de Franse wet
voorziet wanneer het deficiet van een krant
de helft van het kapitaal (voor Le Monde 21
miljoen) overschrijdt, diende een algemene
vergadering van de aandeelhouders over

het voortbestaan van Le Monde te stem-
men.

Gezien 40% van de aandelen in handen is
van de eigen soiété des rédacteurs, lag het
voor de hand dat men zou opteren voor het
voortzetten van de krant. De vergadering
heeft evenwel geen oplossing gevonden
voor de dwingende eis binnen de twee jaar
uit de rode cijfers te zijn. Een herstelplan
dat voorziet in een honderdtal afdankingen
vindt geen genade bij het personeel, en in-
breng van vers privé-kapitaal houdt een be-
dreiging in voor het zelfbeheerstatuut van
de krant. De journalisten trachten nu het tij
te keren door ondermeer aan de inhoud van
de krant te gaan sleutelen. De uitgave van
een magazine, de invoering van foto’s in
het dagblad en de omvorming van avond-
krant tot ochtendblad dienen het herstel in
te luiden. Le Monde heeft geweigerd om te
sterven; de vraag kan echter gesteld of ze
niet tegelijkertijd negeert zich in leven te
houden.

Volgens het jaarverslag van de Koninklijke
Nederlandse Uitgeversbond (KNUB) werden
er in 1983 in NEDERLAND voor 50 miljoen
gulden (900 miljoen BF.) minder BOEKEN
VERKOCHT dan het jaar voordien. Hiermee
werd de in 1982 begonnen tendens voortge-
zet. Een van de oorzaken is, volgens het
jaarverslag, het teruglopend besteedbaar
inkomen van de partikuliere ccnsument.
Anderzijds schijnt ook het enorme gebruik
van bibliotheken een belangrijke reden van
de achteruitgang van de boekenverkoop te
zijn. De uitgevers vinden deze situatie bij-
zonder onrustwekkend. Zij vrezen nl. dat de
teruglopende omzet en de stijgende kosten
hun rendement ernstig in gevaar zullen
brengen.

ADVERTEREN IN DIT
NUMMER
Standaard
Boekhandel 33
Het Belang van
Limburg 37
Gemeentekrediet 38

COMMUNICATIE 14 (1984) Nr. 2

21



