feiten

en
meningen
uit

de

media-

wereld

JAN DRIJVERS
EN

WIM VAN DER BIESEN

De Nederlandse omroepvereniging VERO-
NICA telt thans meer dan 450.000 leden. Dit
betekent dat de VOO het vereiste ledenaan-
tal bezit om A-omroep te worden naast de
TROS, de AVRO, de KRO, de VARA en de
NCRV. In april 1984 zal de Veronica-
Omroeporganisatie dan ook officieel de
status van A-omroep aanvraen. Tegen die
tijd hoopt men dicht bij het half miljoen
leden te zitten.

De ALGEMENE VERENIGING van de BE-
ROEPSJOURNALISTEN in Belgié maakt
zich bezorgd om haar monopolie inzake
nieuwsversirekking. Naar aanleiding van de
foute berichtgeving van Radio Contact vol-
gens dewelke brandstofverdelers zouden
staken en de daaropvolgende paniekreactie
in de Brusselse agglomeratie, alsmede
door de valse melding van nieuwe aard-
schokken op een Luikse vrije radio na de
aardbeving aldaar, waarschuwde de
A.V.B.B. voor de gevaren van informatie ver-
zorgd door niet-beroepsmensen. Voor het
A.V.B.B. heeft de informatie zo'n essentiéle
waarde voor de democratie dat ze best ver-
strekt wordt door beroepsmensen. Wat de
VRIJE RADIO’S betreft werd er een rege-
ringsballonnetje opgelaten om de zend-
breedte te verruimen tot 108 mHz voor al de
erkende vrije radio’s. Dat zijn er, na absolu-
tie van minister Poma, in totaal 420.

De EUROPESE GEMEENSCHAP heeft een
doorlichting gemaakt van de FILMINDUS-
TRIE in haar lidstaten. In een rapport waar-
schuwt ze dat de filmsector in de Europese
Gemeenschap een ernstige crisis door-
maakt. De oorzaken hiervan dienen deels
gezocht bij de semi-monopolistische posi-
tie van de Amerikaanse distributiemaat-
schappijen maar ook bij de opkomst van de
televisie.

Prof. Marck pleitte dan ook voor een be-
houd van de nationale subsidies en voor
een nauwere samenwerking tussen tv en
film ter heractivering van de Europese film-
produktie.

De DOTATIE die de BRT van de Viaamse
regering voor 1984 zou ontvangen, zou in
vergelijking met 1983, 5,3 % hoger liggen.
In deze dotatie zou een bedrag voorzien zijn
om een vijftigtal nieuwe medewerkers aan

te trekken, die een gedeelte van de 155 va-
catures, ontstaan als gevolg van het bezui-
nigingsbeleid, zouden kunnen opvullen.
Hierbij zal prioriteit gegeven worden aan de
afdeling teletekst, aan de techniek van de
elektronische opnamen en vooral aan de
erg onderbemande nieuwsdienst.

Nog dit jaar start de Vlaamse Uitgevers-
maatschappij (VUM) die De Standaard, Het
Nieuwsblad en De Gentenaar publiceert
met een NIEUW DAGBLAD.

De nieuwe krant, waarvoor voorlopig nog
geen titel gevonden is, dient een uitgespro-
ken gezinsblad te worden: klein van for-
maat, rijk geillustreerd, niet wars van ‘kui-
se' sensatie, zonder lokale edities en met
een geringere belangstelling voor sportbe-
richtgeving. Daarnaast blijft de krant de pa-
rolen van de Standaardgroep skanderen:
Viaams, christelijk, democratisch en voor
de vrije markt.

Voor het project werd een nieuwe vennoot-
schap opgericht, Infotecs, met een startka-
pitaal van 40 miljoen waarvan minstens
75% door de VUM werd ingebracht. De al-
gemene leiding zal berusten bij Piet Anthie-
rens, commercieel directeur van de Stan-
daardgroep en aan het hoofd van een auto-
nome redactie van naar verluidt een vijftig-
tal redacteurs komt Bert Claerhout te
staan, voormalig sportjournalist bij Het
Nieuwsblad.

Het project zou met de nodige wrevel en on-
gerustheid ontvangen geworden zijn bij het
personeel van de andere bladen van de
Standaardgroep.

Op 1 januari 1984 werden de POSTTARIE-
VEN voor dagbladen en tijdschriften
drastisch VERHOOGD. Voor dagbladen en
tijdschriften die onder omslag worden ver-
zonden, betaalt men nu 2 BF. in plaats van
1,5 BF. Postabonnementen gingen van 0,75
BF. naar 1 BF. De portokosten van “geshrif-
ten met overwegend wijsgerige inslag en
niet-geadresseerd” stegen van 0,60 BF.
naar 0,80 BF.

BRT-2 radio heeft de strijd aangebonden
met de vrije zenders om de populariteit van
de jongere luisteraars. Daarom ging men
begin januari van start met het project
“RADIO 2". Van maandag tot vrijdag hante-

28

COMMUNICATIE 14 (1984) Nr. 1



ren de gewestelijke oproepen een beurtrol
om tussen 17 en 22 uur onder de nieuwe
noemer popprogamma’'s uit te zenden.
Door de nadruk op muziek hoopt Radio 2 zo
de kwalitatief betere en populairdere door-
slag te worden van de vrije zenders.

De jaarlijkse RADIO- en TV-OSCARS gingen
voor 1983 respectievelijk naar het jongeren-
programma “Elektron” ‘voor de manier
waarop een mengeling van wetenschappe-
lijke onderwerpen en moderne muziek voor
elke leeftijd vlot, begrijpelijk, speels en
toch met goede smaak worden voorge-
steld” en naar het zaterdagochtendpro-
gramma “Het Kraaienest” “voor zijn veelzij-
dige actualiteit die op een indringende en
toch zeer aansprekende wijze gebracht
wordt".

we Vereniging van de Vlaamse Televisie- en
Radiopers heeft de PRIJS van de TV-KRI-
TIEK 1983 toegekend aan regisseur Cecil
Marichal voor haar programma *“Het Slacht-
offer”, uitgezonden in de reeks “Kijk Men-
sen’. De jury loofde vooral “de fijngevoelig-
heid en de beeldende kracht waarmee
slachtoffers van machtsmisbruik en geweld
werden benaderd’.

De gouden KLOKKE-ROELAND-PRIJS 1983
voor de radio ging naar de middaguitzen-
ding “Het Vermoeden" van BRT 1, “een pro-
gramma waarin informatie en ontspanning
op een prettige manier worden gepresen-
teerd”.

De Grote Prijs van de UNIE van de BELGI-
“CHE FILMKRITIEX werd voor 1983 toege-
nd aan “Zelig” van Woody Allen.
De bedoeling van deze Grote Prijs, die
reeds voor de dertigste maal werd uitge-
reikt, bestaat er niet in de beste film van
het jaar te bekronen, maar wel die film die
onder de beste films het meest heeft bijge-
dragen tot de filmkunst.

Ondanks een verlies van ruim duizend
leden blijft de AVRO einde 1983 de grootste
omroepvereniging van Nederland (801.250
leden). Ook de KRO verloor meer dan ne-
genduizend leden (598.408), maar de grote
verliezer was de TROS die voor het eerst in
haar bestaan achteruitging en meer dan

22.000 leden verloor (741.194). De grootste
ledenwinst ging in 1983 naar de Veronica
Omroep Organisatie: meer dan honderddui-
zend nieuwe leden (460.977). Veronica
hoopt dan ook zo viug mogeljk A-omroep te
kunnen worden. De Evangelische Omroep
boekte een winst van 78.000 leden (342.769)
en wil in 1984 tot B-omroep promoveren. De
VPRO, die in 1983 B-omroep werd, groeide
met ruim 7.000 leden aan (359.372), terwijl
de NCRV tweeduizend leden bijkreeg
(533.271). De VARA tenslotte, die de laatste
jaren voortdurend achteruitging, zag in
1983 haar ledenaantal met vierhonderd stij-
gen tot 518.121.

De geest van Citizen Kane leeft voort in de
persoon van de Australische krantenmag-
naat RUPERT MURDOCH. Tot hier toe kan
hij zich al beroemen op het grootste pers-
imperium van de Westerse wereld. Zowel in
Australié (Daily Mirror, Daily Telegraph,
Sunday Telegraph,...), Groot-Brittanni& (The
Sun, The Times, News of the World, The
Sunday Times,...) als de U.S.A. (New York
Post, Boston Herald, Star, The Village Voi-
ce,...) beheert zijn News Corporation tal van
dagbladen, weekbladen en magazines. Nu
lijkt hij ook vast besloten zijn tentakels wit
te spreiden over de satelliet-televisie. Daar-
toe heeft hij in hogergenoemde drie landen
reeds het eigendom verworven van enkele
televisiemaatschappijen. Kroonstuk op het
werk moet echter de overname worden van
het grote Amerikaanse amusements- en
communicatieconcern Warner Comunica-
tions. Door Amerikaanse tegenkanting was
hij er echter einde maart nog niet in ge-
slaagd een meerderheidsparticipatie te ver-
werven. Indien Murdoch in de overname
slaagt, steekt deze Australische “media-
kangoeroe” meteen de suprematie over de
satelliet-tv-markt in eigen buidel.

In het kader van het regeerakkoord tusen
de meerderheidspartijen CVP en PVV tegen
de achtergrond van een partijpolitieke het-
ze tegen de BRT-berichigeving, voert de
Viaamse Gemeenschapsminister Poma ge-
sprekken met de geschreven pers om mee
te participeren bij de oprichting van een
door reclame gefinancierde TWEEDE OM-
ROEP. Die privé-omroep zou naast de open-
bare BRT komen te staan, die met gemeen-
schapsgelden wordt betaald.

Heeft Poma de eventuele oprichting van
zulke omroep afhankelijk gemaakt van het

fiat van de pers, dan hebben de uitgevers
van weekbladen al laten weten weinig heil
te zien in het project. Ze zijn vooral be-
vreesd voor de gevolgen van de invoering
van etherreclame op hun eigen advertentie-
inkomsten. Voorts stellen ze zich ook vra-
gen omtrent de financiering van het pro-
ject. Bij de krantenuitgevers zijn de menin-
gen verdeeld. Wijst een meerderheid de
plannen vooralsnog af dan heeft de Viaam.
se Uitgeversmaatschappij (Standaard,
Nieuwsblad, Gentenaar) alvast laten weten
belangstelling te hebben voor een “onaf-
hankelijk” televisiestation in Vlaanderen.
Ook de NV Concentra (Belang van Limburg)
houdt haar interesse onverminderd gaande.
Is het al dan niet toelaten van etherreclame
een nationale bevoegdheid, dan heeft pre-
mier Martens laten weten dat de gemeen-
schappen moeten beslissen op welke zen-
ders en onder welke voorwaarden die recla-
me zal gevoerd worden.

Vanuit een zelfde (centrum)rechtse wind-
richting wordt de laatste tijd de BRT-
BERICHTGEVING als vogelpikschijf ge-
bruikt om ongenoegen te uiten en desgeval-
lend een pleidooi te houden voor de oprich-
ting van een nieuwe zender, of een ‘alterna-
tief' nieuws.

De eerste pijltjes waren reeds verleden jaar
binnenskamers geworpen door administra-
teur-generaal Vandenbussche die zijn eigen
informatieve en para-informatieve program-
ma’s en hun verantwoordelijken de mantel
uitveegde voor wat hij aanzag als tenden-
sieuze berichtgeving omtrent de plaatsing
van kernraketten en de politieke discussie
daarover.

Bij de behandeling van zijn dossier in de
Raad van Beheer werd deze versie ont-
kracht en door de Raad werden de feiten
gecatalogeerd als ‘tekortkomingen’, veroor-
zaakt door organisatorische moeilijkheden,
die ondermeer verband houden met de
krappe bezetting van de nieuwsdienst.
Ook het satirische programma TV-Touché
diende kritiek te slikken omwille van een
gewraakte pauspassage in de oudejaarsa-
vonduitzending.

Een andere procureur was cultuurminister
Poma die, toen bleek dat 8 van de 10
nieuwe BRT-journalisten op hun examen
voorbereid waren geworden door een cur-
sus van het ACOD, het voorstel opperde om
in de toekomst de BRT-journalisten bij hun
kandidatuurstelling politiek kleur te laten
bekennen.

COMMUNICATIE 14 (1984) Nr. 1



Tenslotte wraakt de CVP de gebrekkige be-
richtgeving over de eerste dag van hun par-
tijcongres en riep haar coalitiepartner op
om werk te maken van het doorbreken van
het BRT-monopolie.

Toch is het niet al tegenwind die de nieuws-
redactie te verwerken krijgt. In zijn rekwisi-
toor schaarde de auditeur van de Raad van
State zich achter de journalistieke aanpak
van radio-journalist Daniel Buyle die door
Vandenbussche werd gesanctioneerd om-
wille van zijn te harde aanpak van premier
Martens na de coalitievorming in 1981.

Bakkeleien in eigen land de betrokken par-
tijen met slagen boven en onder de gordel
over het doorbreken van het BRT-monoplie
en de eventuele oprichting van een “onaf-
hankelijk”" televisienet, dan zijn ook onze
buurianden druk bezig hun programmapark
uit te bouwen.

In Nederland bereikten CDA en PVDA over
de coalitiegrenzen heen een akkoord tot
oprichting van een DERDE NET.

In Frankrijk ging CANAL PLUS van start,
een eerste experiment met betaaltelevisie.
Vanaf het begin van dit jaar is ook TV 5 van
de grond gekomen. Dit is een project van
vijf Europese franstalige netten (TF 1, A2,
FR3, SSR en RTBF) om elke avond tussen
19 u. en 22 u. een bloemlezing van hun bes-
te programma’s via de E.C.S.-satelliet te
verspreiden.

Het Franse persboegbeeld “LE MONDE"”
staat op een erg wankel voetstuk. Een ver-
lies van ongeveer 50.000 lezers over de laat-
ste twee jaar ging gepaard met een finan-
cieel tekort van 23 miljoen in 1983. Men
slaagt er bovendien niet in een nieuw lecto-
raat aan te boren en door haar specifieke
eigendomsstructuur die de krant tot bezit
maakt van haar werknemers, kan ze ook
niet uit reservefondsen putten. Het inkrim-
pen van de premies bleek als bezuinigings-
maatregel onvoldoende zodat weldra 110
werknemers van boven de 55 jaar op ge-
dwongen pensioen zullen gaan. Onder de
37 betrokken journalisten bevinden zich en-
kele kopstukken van het blad.

In zijn concurrentieslag met “Le Matin” en
vooral met het succesrijke “Libération”
stampt het trouwens ook andere heilige
huisjes in. Waren FOTO'S tot nu toe taboe,
dan krijgen die nu wel hun plaats in het ge-
zaghebbende Franse dagblad. Onder de

titel “L’évasion et la modernité” heeft di-
recteur André Laurens in een soort hoofdar-
tikel (dat op de eerste pagina verscheen
van het nummer van 21 januari 1984) mee-
gedeeld dat men voortaan ook in *Le Mon-
de” foto’s zal aantreffen. Dit betekent
echter niet dat men overdadig zal illustre-
ren of dat de tekst er zal onder lijden, want,
aldus de directeur, het geschrevene zal bij
“Le Monde” steeds de pijler van de infor-
matie blijven.

De foto's verschijnen dan ook hoofdzakelijk
in de bijvoegsels en vooral in de twee
nieuwe weekeindbijlagen: “Le Monde Loi-
sirs” (vijdag) en “Le Monde Aujourd’hui”
(zaterdag). Wellicht zijn deze ‘“vernieuwin-
gen” niet vreemd aan de opmerkelijke da-
ling van de oplage van deze kwaliteitskrant.

Uit een onderzoek van een reclamebureau
bleek dat een gemiddeld AMERIKAANS
gezin in 1983 ongeveer een derde van de
dag voor het TELEVISIESCHERM door-
brengt, nl. zeven uur en twee minuten. Dit
was een absoluut record; in 1982 keek men
nog zes uur en 48 minuten. In december
1983 bedroeg de gemiddelde kijkduur zelfs
7 uur en 37 minuten.

In de jaren vijftig keek dat gemiddelde
gezin slechts vier en een half uur per dag
naar de televisie. In 1956 werd de vijfuren-
grens doorbroken en vijftien jaar later keek
men reeds meer dan zes uur.

Zette het NEDERLANDSE parlement eind
januari een punt achter het debat omtrent
de MEDIANOTA van minister Brinkman,
dan had het er enkele weken later al alle
schijn van dat de politiekers hun huiswerk
opnieuw zouden moeten maken. De NOS is
erg ongelukkig door de beslissing om de
meerderheid van het bestuur van de toe-
komstige programmastichting van de NOS
te laten bestaan uit omroepvertegenwoordi-
gers, de uitsluiting van deelname aan de
zenduitbreiding van twintig uur en de drei-
gende ontslagen van 150 werknemers door
de opgelegde 30 miljoen besparingen. Het
monopolie van de bedrijven over de toe-
gang tot de abonneetelevisie bleek reeds
een loze belofte bij het akkoord tussen CDA
en PVDA

» Deze overeenkomst over de coalitiegren-
zen heen houdt in dat de PVDA de CDA zou
steunen in haar eis tot een derde tv-net ter-
wijl de PVDA steun zou verleend worden bij

haar voorstel om ook de omroepen tot de
abonnee-tv toe te laten. De geinteresseerde
bedrijven, VNU en Delta-distributie hebben
al laten weten van deelname te zullen af-
zien als de omroepen zelfstandig abonnee-
tv zouden mogen exploiteren.

De Kamer steunde ook het kabinetsbeleid
om de pers toegang te geven tot de nieuwe
media en om ook de tijdschriften te laten
mee-eten van de staatssteun via het be-
drijfsfonds voor de pers. Over de eis van de
VVD om reclame toe te laten op de regiona-
le en lokale omroep werd nog geen duide-
lijkheid bereikt. De beslissing omtrent de
medianota was half maart nog niet geval-
len.

LA LIBRE BELGIQUE viert dit jaar zijn HON-
DERDSTE VERJAARDAG.

Het is immers een eeuw geleden dat Le Pa-
triote verscheen, de voorioper van La Libre
Belgique. Het blad was opgericht door
broers Luis en Victor Jourdain met de b
doeling op adequate wijze de katholieke
ideeén te verspreiden. Dit bleef het ook
doen nadat na W.0O. | het blad de naam ver-
anderde in La Libre Belgique.

De krant is lang de spreekbuis van de
P.S.C. geweest tot het blad een meer onaf-
hankelijke koers ging volgen in katholiek-
conservatieve richting. Die principiéle be-
ginselvastheid uit zich niet alleen in haar
opiniérende artikels op religieus vlak, maar
manifesteerde zich ook in de oprichting van
een ideologisch comité dat de redactionele
onafhankelijkheid diende te vrijwaren toen
Maurice Brébart van het liberale “La Der-
niére Heure” in 1973 77 t.h. van de aande-
len kocht.

Het lezersaantal van La Libre Belgique
brokkelt gestaag af en de oplage wordt nu
nog maar geraamd op 60.000 exemplaren

De “MARKETING PRIJS"” van het Brusselse
marketing- en reclamebureau VVL/BBDO,
ter waarde van 30.000 BF., werd toegekend
aan de heer Ludo Jacobs, oud-student van
het Departement Communicatieweten-
schappen van de K.U. Leuven, voor z'n eind-
verhandeling “Het fear appeal in de persua-
sieve communicatie. Een literatuur- en
praktijkonderzoek".

30

COMMUNICATIE 14 (1984) Nr. 1



