

feiten en meningen uit de media- wereld

JAN DRIJVERS

EN

WIM VAN DER BIESEN

Sinds 1 oktober 1983 worden de FM-uitzendingen van BRT-2 elke weekdag tussen 12 en 13 uur ONTKOPPELD. Tijdens dit ont-koppelingsuur brengt iedere gewestelijke zender streeknieuws dat erg regionaal ge-tint is. Om het geheel zo aantrekkelijk mo-gelijk te maken, streeft men naar een ver-houding van twintig minuten woord en veer-tig minuten ontspanningsmuziek. Volgens directeur-generaal Op de Beeck van de BRT-radio wenst de BRT hiermee "tege-moet te komen aan het groeiend verlangen van de bevolking om ook via de media meer bij het gewestelijk openbaar leven betrok-ken te worden".

Men heeft dan ook de bedoeling deze ont-koppeling in de nabije toekomst uit te brei-den naar de ochtend- en avonduren.

Onder de titel TOPICS wordt sinds 19 okto-ber 1983 in Vlaanderen een nieuw informa-tie-magazine uitgegeven. Het is bedoeld als een concurrent van Knack en "het wil in de praktijk een centrum-rechtse koers varen in de ideologische betekenis van het woord". Zowel de drukker als de uitgever zijn gesitu-eerd in het Antwerpse. Hoofdredacteur is Luk Vandriessche, voorheen hoofd van de gewestelijke edities van Het Nieuwsblad. Het nieuwe weekblad dat qua formaat iets groter is dan andere nieuwsmagazines, telt 144 bladzijden (waarvan 52 in vier kleuren) en had een startoplage van 70.000 exempla-ren.

De illegaliteit van de VRIJE RADIO's duurt nog steeds voort. De "Raad van Niet-Open-bare Radio's" (de zgn. ERKENNINGSCOM-MISSIE) heeft ongeveer een jaar nodig ge-had om de 677 aanvragen van vrije radio's te behandelen. Hiervan werden er 372 goed-gekeurd en 305 kregen een negatieve be-oordeling. Van deze 305 heeft Karel Poma, gemeenschapsminister van cultuur, er 48 terug opgevist ondanks het negatief advies. Hierbij bevindt zich o.a. de erg betwiste en vrij commercieel gerichte Brusselse Radio Maeva. Tevens heeft hij 11 dossiers terug-gestuurd naar de Raad voor bijkomend advies. De positief beoordeelde aanvragen werden doorgezonden naar de Minister van P.T.T. die voor de frequentieverdeling moet zorgen. Vervolgens moet de erkennings-commissie de zendtijdverdeling opstellen. Pas dan zal minister Poma tot definitieve erkenning kunnen overgaan. Volgens inge-

wijden zal het nog tot een heel eind in 1984 duren vóór de eerste lokale of vrije radio's hun zendvergunning krijgen en legaal in de ether zullen zijn.

Op 31 oktober 1983 werd de VLAAMSE TELEVISIE dertig jaar. Deze verjaardag ging onopgemerkt en zonder feestprogramma voorbij, "omdat", aldus de BRT-directie, "financieel de middelen ontbreken". De BRT heeft in 1983 inderdaad moeten bezui-nigen en bovendien moest (in tegenstelling met de meeste openbare diensten) 3% van het personeel afvloeien. Concreet bedroeg het BRT-budget 4.810 miljard B.Fr. of min-der dan 64% van het Vlaamse kijk- en luis-tergeld. Voor 1984 hoopt men stellig op 65% of 5.210 miljard B.Fr. Ieder jaar zou dat percentage dan met 1% stijgen om over vijf jaar 70% te bedragen.

Na meer dan tien jaar moeizame onderhan-delingen werd op 29 september 1983 een AKKOORD gesloten tussen de Belgische KABELDISTRIBUTIEMAATSCHAPPIJEN, de buitenlandse omroepstations, de auteurs-verenigingen en de filmindustrie. Deze over-eenkomst, die als voorbeeld zal dienen voor andere Europese landen en omroepen, houdt in dat de kabelmaatschappijen per abonnee en per jaar 405 B.Fr. zullen betalen aan de diverse rechthebbenden. (Dit bedrag + 25% B.T.W., of 506 B.Fr., zal door de ka-belmaatschappijen - uiteraard - worden doorberekend aan de abonnees).

Sindsdien mag de R.T.T. de tv-programma's van de beide BBC-netten via straalverbin-dingen doorgeven aan de kabelnetten die er om vragen (en er technisch voor uitge-rust zijn). Enkele dagen na het akkoord kon-den de BBC-beelden reeds bekeken worden in het grootste deel van het Vlaamse land, zodat men daar nu kan kiezen tussen vijf-tien tv-programma's.

Begin november werd bekendgemaakt dat het weekblad SPECTATOR op 31 december 1983 zou ophouden te bestaan. In een me-dedeling aan de abonnees stelde de uitge-verij Het Volk o.a.: "De toestand in de weekbladenmarkt liet ons geen andere keu-ze, tenzij ingrijpende besparingen die zou-den geleid hebben tot de afbouw van de identiteit en de redactionele kwaliteit van Spectator".

Het blad kampte reeds een hele tijd met financiële moeilijkheden en had in de loop van het jaar z'n redactie nog afgeslankt tot nauwelijks twee redacteurs. Deze laatsten zullen in de toekomst belast worden met de redactie van een bijlage bij het dagblad Het Volk, die (vermoedelijk) om de veertien dagen als een extra katern zal verschijnen.

Op 14 november 1983 verscheen het eerste nummer van het nieuwe Vlaamse maandblad EOS. Dit populair wetenschappelijk tijdschrift, dat wordt uitgegeven door de N.V. Het Volk, wordt geleid door Jef Anthierens die samen met enkele redactieleden is overgestapt van Spectator. Het wordt geen vakblad, maar "het wil de geïnteresseerde leek die wil weten wat er op het gebied van de wetenschap en technologie gebeurt, deskundig voorlichten op de meest diverse gebieden, van de geneeskunde tot de sport, van de natuur tot de economie en van de wetenschap tot de cultuur". Dit blad wordt erg luxueus (kleurendruk, glanspapier, enz.) uitgegeven en men beoogt binnen de drie jaar een oplage van 25.000 exemplaren.

Vanaf 1 november 1984 zal in Frankrijk een begin gemaakt worden van BETAALTELEVISIE. Dan zal namelijk CANAL PLUS van start gaan, een vierde televisienet dat zal voorbehouden zijn voor abonnees die hiervoor 120 FF per maand dienen neer te tellen. Het project start in de Parijse regio en men rekent op 700.000 abonnees eind 1985. Canal Plus is opgezet door het Agence Havas, Frankrijks grootste reclamebureau waarvan 80% van de aandelen in handen is van de Franse staat. Datzelfde Havas heeft via filialen en deelnemingen ook een voet in de regionale dagbladpers, het filmdistributiebedrijf Pathé-Cinéma, audiovisuele productiebedrijven en de Compagnie Luxembourgeoise de Télédiffusion, die onder andere RTL beheert. In eerste instantie is het de bedoeling om via Canal Plus uitsluitend oude en nieuwe films uit te zenden gedurende zes uur per dag; een plan dat reeds tot hevige discussies heeft geleid met de filmindustrie.

Ook in WALLONIE nemen de politieke partijen hun OMROEP tot SCHIETSCHIJF.

Vooral de politieke nieuwsredactie wordt hierbij geïnteresseerd. Zo weigerde minister Gol te praten met de door de redactie aangeduide journalisten en rees een conflict tussen de politieke redactie van de RTBF en haar administrateur-generaal Wangermée. Deze laatste weigerde toestemming te geven voor een interview met scheidend PS-lid Simonet in het programma Faire Le Point. Het programma werd geannuleerd en er werd een compromis gevonden voor het programma dat aan beide partijen de mogelijkheid geeft om van een soort vetorecht gebruik te maken. In de Waalse pers heeft de zaak aanleiding gegeven tot verhitte discussies en artikels omtrent de politieke druk op de oproep.

In het FRANSE PARLEMENT is een wetsvoorstel hangende dat ertoe strekt de MONOPOLIEVORMING IN DE PERS tegen te gaan. Het socialistisch-communistische kabinet Mauroy heeft een wetsvoorstel ter tafel gelegd dat aan één eigenaar verbiedt meer dan drie nationale dagbladen te bezitten met een totale oplage boven 15% van de nationale verkoop, een verbod oplegt tegelijk een nationaal en een regionaal dagblad te hebben, en verbiedt provinciale kranten te bezitten die meer dan 15% van de provinciale verkoop beduiden. De rechtse oppositie voert een verwoede campagne tegen het wetsvoorstel en betuigt dat de enige bedoeling van de regering is om de macht van krantenmagnaat Hersant te breken. Die wordt immers dubbel door het wetsvoorstel geïnteresseerd: Hersant is eigenaar van drie nationale kranten met een totale oplage van 40% van het totaal en is eigenaar van 14 provinciale kranten. Een motie van de oppositie die de regering beschuldigde van censuur werd door de meerderheid verworpen.

De Waalse krant LE PEUPLE heeft zich op een NIEUWE LEEST geschoeid. Door een doorgedreven vernieuwingsproces in al haar geledingen (redactie, productie, verkoop, directie) wil de in zware moeilijkheden verkerende krant haar traditioneel lezerspubliek behouden en vooral jonge lezers van linkse strekking aantrekken. Hiertoe werd de redactie geherstructureerd en uitgebreid, blijft de klemtoon niet langer gelegd op het socialistische partij- en vakbondsleven, maar werden nieuwe rubrieken ingelast. Tegelijkertijd werd een marketing

departement opgericht om de broodnodige advertenties te werven en zo het verdere bestaan te garanderen van wat heet "een progressieve volkskrant" te willen zijn. In het kielzog van de veranderingen verschijnt vanaf 25 november 1983 Le Journal, de uitgave van Le Peuple voor Charleroi, onder de titel: "Le Journal et Indépendance".

De herschikte en uitgebreide Raad van Beheer van de socialistische krant DE MORGEN heeft een beslissing genomen voor haar drukprobleem. Daar in de verschillende geledingen van de socialistische partij geen geld voorhanden werd gevonden om een nieuwe en broodnodige rotatiepers te financieren, werd het contract met de uitgeverij Het Licht beëindigd en wordt uitgekeken naar een derde als drukker. Hiertegen heeft het personeel van het Licht geprotesteerd daar met het vertrek van De Morgen afdankingen onvermijdelijk lijken. De nieuwe drukker en de verhuis naar een nieuw adres in Gent met een on-line-zetsysteem kaderen in het reddingsplan dat het studiebureau McKinsey over de krant had opgemaakt en waarin werd gesteld dat de op 1 december 5 jaar oud geworden krant slechts kon overleven als er tot modernisering van de infrastructuur en van de werking werd overgegaan.

De BRT is eens te meer het strijdtonel voor een nieuwe KRACHTMETING tussen administrateur-generaal Vandebussche en zijn programmamakers. Kop van jut is ditmaal de BRT-berichtengeving omtrent de vredesbeweging en de installatie van de kernraketten. Vandebussche beschuldigt de makers van enkele informatieve en para-informatieve programma's van tendensieuze berichtengeving en verwijt zijn hoofdredacteurs ruggegraatloosheid. De bond van radio- en televisiejournalisten meent dat "de positie van haar administrateur-generaal onhoudbaar is geworden daar deze getuigt van een politiek getinte selectieve verantwoordiging inzake de rakettenkwestie". Eind december werd het beruchte dossier niet behandeld in de Raad van Beheer daar de sfeer te verhit werd geacht om een serene discussie te voeren.