feiten

en
meningen
uit

de

media-

wereld

JAN DRIJVERS
EN

WIM VAN DER BIESEN

Sinds 1 oktober 1983 worden de FM-uitzen-
dingen van BRT-2 elke weekdag tussen 12
en 13 uur ONTKOPPELD. Tijdens dit ont-
koppelingsuur brengt iedere gewestelijke
zender streeknieuws dat erg regionaal ge-
tint is. Om het geheel zo aantrekkelijk mo-

wijden zal het nog tot een heel eind in 1984
duren voor de eerste lokale of vrije radio’s
hun zendvergunning krijgen en legaal in de
ether zullen zijn.

gelijk te maken, streeft men naar een ver- -~

houding van twintig minuten woord en veer-
tig minuten ontspanningsmuziek. Volgens
directeur-generaal Op de Beeck van de
BRT-radio wenst de BRT hiermee “tege-
moet te komen aan het groeiend verlangen
van de bevolking om ook via de media meer
bij het gewestelijk openbaar leven betrok-
ken te worden".

Men heeft dan ook de bedoeling deze ont-
koppeling in de nabije toekomst uit te brei-
den naar de ochtend- en avonduren.

Onder de titel TOPICS wordt sinds 19 okto-
ber 1983 in Vlaanderen een nieuw informa-
tie-magazine uitgegeven. Het is bedoeld als
een concurrent van Knack en “het wil in de
praktijk een centrum-rechtse koers varen in
de ideologische betekenis van het woord”.
Zowel de drukker als de uitgever zijn gesitu-
eerd in het Antwerpse. Hoofdredacteur is
Luk Vandriessche, voorheen hoofd van de
gewestelijke edities van Het Nieuwsblad.
Het nieuwe weekblad dat qua formaat iets
groter is dan andere nieuwsmagazines, telt
144 bladzijden (waarvan 52 in vier kleuren)
en had een startoplage van 70.000 exempla-
ren.

De illegaliteit van de VRIJE RADIO's duurt
nog steeds voort. De “Raad van Niet-Open-
bare Radio’s” (de zgn. ERKENNINGSCOM-
MISSIE) heeft ongeveer een jaar nodig ge-
had om de 677 aanvragen van vrije radio’s
te behandelen. Hiervan werden er 372 goed-
gekeurd en 305 kregen een negatieve be-
oordeling. Van deze 305 heeft Karel Poma,
gemeenschapsminister van cultuur, er 48
terug opgevist ondanks het negatief advies.
Hierbij bevindt zich o.a. de erg betwiste en
vrij commercieel gerichte Brusselse Radio
Maeva. Tevens heeft hij 11 dossiers terug-
gestuurd naar de Raad voor bijkomend
advies. De positief beoordeelde aanvragen
werden doorgezonden naar de Minister van
P.T.T. die voor de frequentieverdeling moet
zorgen. Vervolgens moet de erkennings-
commissie de zendtijdverdeling opstellen.
Pas dan zal minister Poma tot definitieve
erkenning kunnen overgaan. Volgens inge-

Op 31 oktober 1983 werd de VLAAMSE
TELEVISIE dertig jaar. Deze verjaardag ging
onopgemerkt en zonder feestprogramma
voorbij, “omdat”, aldus de BRT-directie,
“financieel de middelen ontbreken”. De
BRT heeft in 1983 inderdaad moeten bezui-
nigen en bovendien moest (in tegenstelling
met de meeste openbare diensten) 3% van
het personeel afvioeien. Concreet bedroeg
het BRT-budget 4.810 miljard B.Fr. of min-
der dan 64% van het Vlaamse kijk- en luis-
tergeld. Voor 1984 hoopt men stellig op
65% of 5.210 miljard B.Fr. leder jaar zou dat
percentage dan met 1% stijgen om over viji
jaar 70% te bedragen.

Na meer dan tien jaar moeizame onderhan-
delingen werd op 29 september 1983 een
AKKOORD gesloten tussen de Belgische
KABELDISTRIBUTIEMAATSCHAPPIJEN, de
buitenlandse omroepstations, de auteurs-
verenigingen en de filmindustrie. Deze over-
eenkomst, die als voorbeeld zal dienen voor
andere Europese landen en omroepen,
houdt in dat de kabelmaatschappijen per
abonnee en per jaar 405 B.Fr. zullen betalen
aan de diverse rechthebbenden. (Dit bedrag
+ 25% B.T.W., of 506 B.Fr., zal door de ka-
belmaatschappijen - uiteraard - worden
doorberekend aan de abonnees).
Sindsdien mag de R.T.T. de tv-programma’s
van de beide BBC-netten via straalverbin-
dingen doorgeven aan de kabelnetten die
er om vragen (en er technisch voor uitge-
rust zijn). Enkele dagen na het akkoord kon-
den de BBC-beelden reeds bekeken worden
in het grootste deel van het Viaamse land,
zodat men daar nu kan kiezen tussen vijf-
tien tv-programma’s.

Begin november werd bekendgemaakt dat
het weekblad SPECTATOR op 31 december
1983 zou ophouden te bestaan. In een me-
dedeling aan de abonnees stelde de uitge-
verij Het Volk o.a.: “De toestand in de
weekbladenmarkt liet ons geen andere keu-
ze, tenzij ingrijpende besparingen die zou-
den geleid hebben tot de afbouw van de
identiteit en de redactionele kwaliteit van
Spectator”,

COMMUNICATIE 13 (1983-1984) Nr. 4

21



Het blad kampte reeds een hele tijd met
financiéle moeilijkheden en had in de loop
van het jaar z'n redactie nog afgeslankt tot
nauwelijks twee redacteurs. Deze laatsten
zullen in de toekomst belast worden met de
redactie van een bijlage bij het dagblad Het
Volk, die (vermoedelijk) om de veertien
dagen als een extra katern zal verschijnen.

Op 14 november 1983 verscheen het eerste
nummer van het nieuwe Viaamse maand-
blad EOS. Dit populair wetenschappelijk
tijdschrift, dat wordt uitgegeven door de
N.V. Het Volk, wordt geleid door Jef Anthie-
rens die samen met enkele redactieleden is
overgestapt van Spectator. Het wordt geen
vakblad, maar “het wil de geinteresseerde
leek die wil weten wat er op het gebied van
de wetenschap en technologie gebeurt,
deskundig voorlichten op de meest diverse
gebieden, van de geneeskunde tot de sport,
van de natuur tot de economie en van de
wetenschap tot de cultuur”. Dit blad wordt
erg luxueus (kleurendruk, glanspapier, enz.)
uitgegeven en men beoogt binnen de drie
jaar een oplage van 25.000 exemplaren.

Vanaf 1 november 1984 zal in Frankrijk een
begin gemaakt worden van BETAALTELE-
VISIE. Dan zal namelijk CANAL PLUS van
start gaan, een vierde televisienet dat zal
voorbehouden zijn voor abonnees die hier-
voor 120 FF per maand dienen neer te tel-
len. Het project start in de Parijse regio en
men rekent op 700.000 abonnees eind 1985.
Canal Plus is opgezet door het Agence Ha-
vas, Frankrijks grootste reclamebureau
waarvan 80% van de aandelen in handen is
van de Franse staat. Datzelfde Havas heeft
via filialen en deelnemingen ook een voet in
de regionale dagbladpers, het filmdistribu-
tiebedrijf Pathé-Cinéma, audiovisuele pro-
duktiebedrijven en de Compagnie Luxem-
bourgecise de Télédiffusion, die onder
andere RTL beheert. In eerste instantie is
het de bedoeling om via Canal Plus uitslui-
tend oude en nieuwe films uit te zenden ge-
durende zes uur per.dag; een plan dat
reeds tot hevige discussies heeft geleid
met de filmindustrie.

Ook in WALLONIE nemen de politieke par-
tijen hun OMROEP tot SCHIETSCHIJF.

Vooral de politieke nieuwsredactie wordt
hierbij geviseerd. Zo weigerde minister Gol
te praten met de door de redactie aangedui-
de journalisten en rees een conflict tussen
de politieke redactie van de RTBF en haar
administrateur-generaal Wangermée. Deze
laatste weigerde toestemming te geven
voor een interview met scheidend PS-lid Si-
monet in het programma Faire Le Point.
Het programma werd geannuleerd en er
werd een compromis gevonden voor het
programma dat aan beide partijen de moge-
lijkheid geeft om van een soort vetorecht
gebruik te maken. In de Waalse pers heeft
de zaak aanleiding gegeven tot verhitte dis-
cussies en artikels omtrent de politieke
druk op de oproep.

-

In het FRANSE PARLEMENT is een wets-
voorstel hangende dat ertoe strekt de MO-
NOPOLIEVORMING IN DE PERS tegen te
gaan. Het socialistisch-communistische
kabinet Mauroy heeft een wetsvoorstel ter
tafel gelegd dat aan één eigenaar verbiedt
meer dan drie nationale dagbladen te bezit-
ten met een totale oplage boven 15% van
de nationale verkoop, een verbod oplegt
tegelijk een nationaal en een regionaal dag-
blad te hebben, en verbiedt provinciale
kranten te bezitien die meer dan 15% van
de provinciale verkoop beduiden. De recht-
se oppositie voert een verwoede campagne
tegen het wetsvoorstel en betuigt dat de
enige bedoeling van de regering is om de
macht van krantenmagnaat Hersant te bre-
ken. Die wordt immers dubbel door het
wetsvoorstel geviseerd: Hersant is eige-
naar van drie nationale kranten met een
totale oplage van 40% van het totaal en is
eigenaar van 14 provinciale kranten.

Een motie van de oppositie die de regering
beschuldigde van censuur werd door de
meerderheid verworpen.

De Waalse krant LE PEUPLE heeft zich op
een NIEUWE LEEST geschoeid. Door een
doorgedreven vernieuwingsproces in al
haar geledingen (redactie, produktie, ver-
koop, directie) wil de in zware moeilijkhe-
den verkerende krant haar traditioneel le-
zerspubliek behouden en vooral jonge
lezers van linkse strekking aantrekken.
Hiertoe werd de redactie geherstructureerd
en uitgebreid, blijft de klemtoon niet langer
gelegd op het socialistische partij- en vak-
bondsleven, maar werden nieuwe rubrieken
ingelast. Tegelijkertijd werd een marketing

departement opgericht om de broodnodige
advertenties te werven en zo het verdere be-
staan te garanderen van wat heet “een pro-
gressieve volkskrant™ te willen zijn.

In het kielzog van de veranderingen ver-
schijnt vanaf 25 november 1983 Le Journal,
de uitgave van Le Peuple voor Charleroi,
onder de titel: “Le Journal et Indépendan-
ce”.

De herschikte en uitgebreide Raad van Be-
heer van de socialistische krant DE MOR-
GEN heeft een beslissing genomen voor
haar drukprobleem. Daar in de verschillen-
de geledingen van de socialistische partij
geen geld voorhanden werd gevonden om
een nieuwe en broodnodige rotatiepers te
financieren, werd het contract met de uitge-
verij Het Licht beéindigd en wordt uitgeke-
ken naar een derde als drukker. Hiertegen
heeft het personeel van het Licht geprotes-
teerd daar met het vertrek van De Morgen
afdankingen onvermijdelijk lijken. De
nieuwe drukker en de verhuis naar een
nieuw adres in Gent met een on-line-zetsys-
teem kaderen in het reddingsplan dat het
studiebureau McKinsey over de krant had
opgemaakt en waarin werd gesteld dat de
op 1 december 5 jaar oud geworden krant
slechts kon overleven als er tot modernise-
ring van de infrastructuur en van de wer-
king werd overgegaan.

De BRT is eens te meer het strijdtoneel
voor een nieuwe KRACHTMETING tussen
administrateur-generaal Vandenbussche
en zijn programmamakers. Kop van jut is
ditmaal de BRT-berichtgeving omtrent de
vredesbeweging en de Installatie van de
kernraketten. Vandenbussche beschuldigt

‘de makers van enkele informatieve en para-

informatieve programma’s van tendensieu-
ze berichtgeving en verwijt zijn hoofdredac-
teurs ruggegraatioosheid. De bond van
radio- en televisiejournalisten meent dat
“‘de positie van haar administrateur-gene-
raal onhoudbaar is geworden daar deze ge-
tuigt van een politiek getinte selectieve ver-
ontwaardiging inzake de rakettenkwestie”.
Eind december werd het beruchte dossier
niet behandeld in de Raad van Beheer daar
de sfeer te verhit werd geacht om een
serene discussie te voeren.

22

COMMUNICATIE 13 (1983-1984) Nr. 4



