
feiten

en

meningen

uit

de

media¬

wereld

JAN DRIJVERS

EN

WIM VAN DER BIESEN

grammabeleid en wat er dan in de prak¬
tijk met die omroepwet gebeurde.
Deel twee heeft het over de omroepdis-
cussie in de jaren zeventig. Langs ver¬
schillende zijden worden vraagtekens ge¬
zet achter het bestaande statuut. Er ko¬
men alternatieve ontwerpen op tafel,
waarvan het ontwerp van decreet van de
toenmalige Kultuurminister De Backer
(regering Tindemands/De Clercq
1974)77) het meest vergevorderde was.
Toen al voelde men met de natte vinger
aan, dat ieder een zo groot mogelijk deel
van de (politieke) koek zou opeisen bij
een eventuele regeling.
Het derde deel van het boek schetst de
aanloop tot en de totstandkoming van
het nieuwe omroepdecreet (1979). De
meest recente verschijnselen (o.m. loka¬
le radio’s) en dito planmakerijen komen
aan bod in deel vier.

Conclusie

Het is misschien wat jammer dat de au¬
teur te weinig ingegaan is op de socio-
politieke achtergronden, die ervoor zorg¬
den dat het in omroepland zover kon ko¬
men. Ik bedoel daarmee: de verziekende
uitwassen van onze verzuilde samenle¬
ving, het functioneren van de Belgische
’canapé-politiek’, het onderbrengen en
neutraliseren van roodgloeiende proble¬
men in ’pakten’, enz... Vanuit die context
blijkt, dat wat voor de omroep waar is,
ook geldt voor de wijze waarop men de
hele cultuurpolitiek heeft aangepakt,
voor de wijze ook waarop in België
School-, Sociale en Egmontpakten tot
stand kwamen. Maar zulks is effectief
moeilijk haalbaar in een follow-up van 20
jaar geschiedenis. Herroelen zelf heeft
daar trouwens de lezer in de beginregels
van zijn boek op attent gemaakt.

(*) Patrick Herroelen, «1, 2... Veel?» Kroniek
van 20 jaar Belgische Radio en Televisie, Leu¬
ven, ACCO, 1983.

Het project De Wakkere Burger, een project

van de Stichting Lodewijk De Raet, dat

streeft naar een grotere participatie van de

burgers aan het lokale bestuur, geeft een

nieuw tijdschrift uit.

Men doopte het TERZAKE en het bevat alle
mogelijke achter- en voorgrondnieuws inza¬
ke open en inspraakgericht gemeentebe¬

leid.

De Wakkere Burger geeft zo te kennen ook

na de gemeenteraadsverkiezingen van ’82

te blijven verder strijden voor de openbaar¬

heid van het bestuur en activering van de

bevolking rond deze problematiek.

Op 1 april 1983 startte de B.R.T. met de

nieuwe zender STUDIO BRUSSEL. Deze ra-
dio-omroep is - voorlopig - in de ether alleen
op werkdagen tussen 7 en 10 uur ’s mor¬
gens en van 16 tot 19 uur ’s namiddags.
Tussenin en daarna worden de program¬

ma’s van B.R.T.-2 overgenomen. De nieuwe
zender richt zich specifiek tot de 500.000
Brusselse Vlamingen en tot de 200.000
Vlaamse forenzen die iedere werkdag naar
Brussel komen werken. De muzikale pro-
grammatie is afgestemd op een jeugdig pu¬

bliek en qua stijl opteert men voor «flitsen¬
de radio» (plaatjes met korte praatjes). Een

ander belangrijk objectief is specifieke in¬
formatie voor de regio Brussel. Naast korte
nieuwbulletins kunnen er op ieder ogenblik

«nieuws-flashes» worden uitgezonden. Ten¬
slotte zal Studio Brussel voortdurend infor¬
meren over de verkeerssituatie in en rond
Brussel. De nieuwe zender kan beluisterd
worden zowel op FM (102,8 MHz) als op de

middengolf (1512 KHz) en met zijn vermo¬
gen van 50 kilowatt kan hij ontvangen wor¬
den in een kring rond Brussel die gaat tot

Gent, Antwerpen en Tienen. Uiteraard wor¬
den de vrije radio’s die in dit gebied rond de
102,8 MHz, uitzenden, fel gestoord.

Op 12 april, in volle verkiezingsstrijd werd
het vijftiende nummer van het Gentse
stadsmagazine METRO in beslag genomen

na een klacht van de liberale familie De
Clercq die een karikatuur in het blad «bele¬
digend en zedenschennend» vond. Enkele
maanden na verschijnen heeft het blad al

een vooruitzicht op zes processen met een
totale schadeclaim van 11 miljoen, waarvan
het grootste part op verzoek van minister
De Clercq. Telkens werd de burgerlijke pro-

COMMUNICATIE 13 (1982-1983) Nr. 2 25



eedure verkozen om een Assisenzaak te

vermijden.

De GOUDEN PALM van het FILMFESTIVAL

van CANNES ging dit jaar naar de Japanse

cineast Shohei Imamura voor z’n film «De

ballade van Narayama». Deze prent behan¬

delt in balladevorm het oude Japanse ge¬

bruik om 70-jarigen naar bepaalde plaatsen

in de bergen te brengen om ze daar te laten

sterven. De vertolkingsprijzen gingen res¬

pectievelijk naar Gian Maria Volonte («De

dood van Mario Gucci») en naar Hannah

Schygulla («De geschiedenis van Pierra»).

Alhoewel het idee al dateerde van 1970,

werd pas nu een ontwerp van decreet opge¬

steld «houdende de samenstelling en de

oprichting van een MEDIARAAD van de

Vlaamse Gemeenschap». De nota, door cri¬

tici van de hand gedaan als vaag en niets¬

zeggend, is van de hand van cultuurminis¬

ter Poma. Deze haalde bakzeil toen een

werkgroep ad hoc van de Vlaamse regering

besliste dat de Mediaraad niet bij ministe¬

rieel besluit kan worden opgericht, maar

een dekreet vereist. Het ontwerp werd al¬

vast naar de Raad van State gestuurd om

advies te vragen rond enkele complexe pro¬

blemen inzake afbakening van nationale,

regionale en communautaire bevoegdhe¬

den. Ook over de opdracht van de Media¬

raad bestaat onenigheid. In de geest van

minister Poma zal de Mediaraad op eigen

initiatief of op vraag van de Executieve ad¬

vies uitbrengen over alle aangelegenheden

die het mediabeleid in de ruimste zin betref¬

fen. Zowel radio, televisie, geschreven pers

en de nieuwe media zouden tot de bevoegd¬

heidssfeer behoren. Aangaande deze laat¬

ste meent Poma dat het juiste evenwicht

moet gevonden worden tussen technologi¬

sche vernieuwing en het behoud van de tra¬

ditionele communicatiemiddelen.
Ook de samenstelling van de Raad is een

heet hangijzer omwille van het gevaar van

politisering. Poma’s klassieke lijstje omvat

de B.R.T., diens gastprogrammaraad, de

Belgische Vereniging van Dagbladuitge¬

vers, de Nationale Federatie van Informa-

tieweekbladen, de Algemene Vereniging

van Beroepsjournalisten, de beroepsvereni¬

ging van radio- en televisiedistributie, de

centra voor communicatiewetenschappen,

de Raad voor Niet-Openbare Radio’s, de

Hoge Raad voor de Volksopleiding, de

jeugdraad, de vakbonden, de vertegenwoor¬

digers van de reclamewereld.

De Vlaamse universitaire centra voor com¬
municatiewetenschap hebben er bij Minis¬

ter Poma op aangedrongen dat, aanleu¬

nend bij de Mediaraad, een politiek onaf¬

hankelijk Expertencomité zou worden geïn¬

stalleerd. Dit comité zou de advizen van de

Mediaraad wetenschappelijk ondersteu¬

nen.

In de NEDERLANDSE OMROEPWERELD

brak deining uit bij het uitlekken van de ME¬

DIANOTA van minister Brinkman. Kop van

jut in dit ontwerp is de regeling dat omroe¬

pen voor het verkrijgen van zendtijd vanaf

1985 moeten aantonen dat zij een maat¬

schappelijke, geestelijke of culturele stro¬

ming vertegenwoordigen.

De omroeporganisaties AVRO, TROS en Ve¬

ronica verzetten zich, mede door een grote

ledenmobilisatie, tegen deze regeling, die

in 1980 in de Omroepwet is vastgelegd. De

drie omroeporganisaties menen dat zij door

deze regeling in hun bestaan worden be¬

dreigd daar zij zich niet tot de ene of andere

stroming willen of kunnen bekennen. Ook

de Tweede- Kamerfractie van het VVD heeft

zich bij dit verzet aangesloten en kwam met

een eigen medianota op de proppen die een

verregaande commercialisatie van de om¬

roep predikt.

Veel beweging in het front van de LOKALE

RADIO’S.

Begin april vreesden de Brusselse lokale

zenders voor een nieuwe golflengtenoorlog

met de B.R.T. door het van start gaan van

de nieuwe B.R.T.-zender «Studio Brussel»

op frekwentie 102,8, midden in het spec¬

trum dat de vrije radio’s zich toemeten. Na

aandringen van de raad voor de erkenning

van niet-openbare radio’s werd een voorlo¬

pige overeenkomst bereikt tussen vertegen¬

woordigers van de overheid, de BRT en de

vrije radio’s aangaande de bescherming

van de B.R.T. frekwenties op de 100 tot 104

mHz band. Uitbreiding van de zone, toege¬

staan aan de vrije zenders, zit er vooralsnog

niet in.

De erkenningscommissie behandelt onder¬

tussen aan een gezapig tempo de dossiers

van de vrije zenders waarvan er heel wat uit

de mand blijken te vallen. Beroering ont¬

stond toen gewag werd gemaakt van het

feit dat enkele zenders met uitgesproken

katholieke signatuur op grond van filosofi¬

sche en ideologische overtuiging niet er-

kenningsvatbaar werden geacht door som¬

mige leden van de raad.

Geconfronteerd met deze problemen en

een trage beleidsmolen tekenden A.L.O. en
G.R.B., de franstalige tegenhangers van VE-

BE en VEBORA, een wapenstilstand om

door gezamenlijke actie de pat-situatie

waarin men zich waande te doorbreken.
Goed twee weken later werden de wapens

echter terug opgenomen toen de algemene

vergadering van A.L.O. zich tegen het ak¬

koord verzette wegens de «oververzoen-
baarheid van zij die het woord willen geven

aan de plaatselijke bevolking (G.R.I.B.) en
anderen (ALO) die van de radio een com¬

mercieel instrument willen maken».

Ook een flop werd de met grote trom aan-

gekondigde samenwerking voor het verwer¬

ven van publiciteit en het verzorgen van ge¬

meenschappelijke nieuwsuitzendingen over

elf vrije radio’s in ons land. Het initiatief

hiervoor was uitgegaan van Informations et

Publicité Benelux (IPB), de publiciteitsregie

van de Luxemburgse zender R.T.L. Onder

de naam Key had men elf vrije radio’s bij¬

eengebracht om gezamelijk reclame te wer¬

ven en een gemeenschappelijk nieuwspro¬

gramma te lanceren. Dit Key Station News

zou volgens een marktonderzoek 850.000

luisteraars bereiken. Het heeft niet mogen

zijn want eind mei werd het initiatief opge-

doekt omdat het voor IPB economisch niet

rendabel bleek.

Ondertussen publiceerde het Centrum voor

Communicatiewetenschappen een luister¬

onderzoek rond vrije radio’s waaruit alvast

blijkt dat de meeste luisteraars van vrije

zenders, ook de BRT trouw blijven.

Het christelijk-socialistisch gemeenschap¬

pelijk VAKBONDSFRONT van de B.R.T.

heeft een gedeelte van de LIBRADO-UIT-

ZENDING van 22 april van het scherm ge¬

houden, waarin een bijdrage voorkwam

waarvoor de opnamen buiten de B.R.T. op

videoband waren gezet. Het vakbondsfront

wilde hier niet van weten daar volgens on¬

geschreven wetten de B.R.T. het monopolie

heeft op opnamen met video.

Librado van haar kant verdedigde haar wet¬

telijkheid daar het decreet op de televisie¬

uitzendingen, verzorgd door derden, dit pro¬

cédé niet verbiedt. Ze liet, via haar PVV-

mandatarissen «het syndikaal corporatis¬

me op de B.R.T., dat de vrijheid van me¬

ningsuiting in gevaar brengt», hekelen en

spande zelf een kortgeding in om de B.R.T.

veroordeeld te zien. De rechtbank van eer¬

ste aanleg van Brussel hield haar beslis¬

sing op 25 mei in beraad.

26 COMMUNICATIE 13 (1982-1983) Nr. 2



Met zijn nummer van 25 april zorgde het

Duitse tijdschrift «STERN» voor een bom in

de Duitse mediawereld en de wereldopinie.

Sternredakteur HEIDEMANN dacht ter gele¬

genheid van de 50e verjaardag van Hitlers

machtsgrijpen diens verborgen dagboeken

op de markt te moeten brengen. Deze ble¬

ken echter het geestesprodukt van een han¬

dige vervalser die met medeweten van Hei¬

demann zowel de Stern als enkele buiten-

lande bladen die er als gieren opgespron¬

gen waren (waaronder The Sun en Panora¬

ma - Ons Land) ettelijke miljoenen lichter

maakte. Zowel Heidemann als twee hoofd¬

redacteuren van «Stern» kregen of namen

ontslag. Omtrent de opvolging van de laat¬

ste twee ontstond er op de redactie een fel¬

le strijd en een bezetting omdat de redac¬

tieleden vreesden dat onder de nieuwe

hoofdredacteurs het blad een koerswen-

ding naar rechts zou maken.

Er werd een compromis bereikt omtrent een

nieuw redactiestatuut. Ondertussen werd

het voorval gretig leesvoer voor bladen uit

de gehele wereld.

In Nederland publiceerden zowel de organi¬

saties van de dagbladuitgevers (NDP) als

die van de Tijdschriftuitgevers (NOTU) hun
jaarverslagen over 1982.

Het NDP spreekt over een teleurstellend
jaar voor de NEDERLANDSE DAGBLADEN.

Uit een enquête waaraan 37 van de 48 dag¬

bladuitgevers deelnamen, blijkt dat slechts

in 17 gevallen een redelijk resultaat over

het boekjaar 1982 verwacht werd. Tien dag¬

bladen leden verlies en tien andere behaal¬

den geen of slechts een marginale winst.

De voornaamste oorzaak van de tegenval¬

lende resultaten blijven de dalende adver-

tentie-inkomsten. In 1982 nam het adverten¬
tievolume verder af met 9,5 %, waardoor de

achteruigang over de voorbije drie jaar op

bijna 25% komt. Voor 1982 verwacht de

NDP een geringere teruggang van 6 pro¬

cent. Wegens een lichte daling van het aan¬

tal abonnees daalde de totale oplage met

0,6 % tot 4.562.000.

Met deze cijfers geconfronteerd wijzen de

uitgevers nog eens op het gevaar voor het

voortbestaan van de kranten als de STER-

reclame op radio en televisie wordt uitge¬

breid. Invoering van regionale en lokale

etherreclame wijst men resoluut af. Men

hoopt op meer goodwill van de overheid
door het toestaan van een soepeler prijsbe¬

leid (o.a. door verhoging van de advertentie¬

tarieven met 4%) en rekent voor 1983 op

meevallende kostenstijgingen, zodat men
voor dit jaar een betere rendabiliteit ver¬
wacht.
Die positieve noot ontbreekt helemaal in
het verslag van de NOTU. De toestand van
de NEDERLANDSE TIJDSCHRIFTEN¬
MARKT lijkt ronduit dramatisch. De opla¬
gen gingen gemiddeld met 2% achteruit
terwijl het advertentievolume op de markt
van de populaire bladen met 15 t.h. in¬
kromp. Men verwacht voor dit jaar nog eens
een inkrimping van 20 % zodat in drie jaar
de Nederlandse tijdschriften 50 % van hun
advertentiepagina’s zullen zijn kwijtge¬

raakt. Ook het aantal tijdschriftenlezers
liep in de periode 1981-1982 terug. Door dit
alles vreest men voor een verlies van enkele
honderden arbeidsplaatsen in de sector.

In GROOT-BRITTANNIE werd de KABELTE¬
LEVISIE in banen geleid. Er werden strikte
normen uitgewerkt voor privé-kabeltelevi-

siemaatschappijen en voor betaaltelevisie.
Twaalf systemen van kabeltelevisie worden
toegelaten. Eigen programma’s worden
aangemoedigd doch pornotelevisie is uit
den boze. Door een afzonderlijke taxatie
van bepaalde programma’s door de maat¬

schappijen wordt een begin gemaakt met

een soort betaaltelevisie. Om alles in de ga¬
ten te houden werd een speciaal bevoegde
instantie in het leven geroepen.

Uit een LEZERSONDERZOEK van het Ame¬

rikaanse Newspaper Advertising Bureau
blijkt dat 114 miljoen AMERIKANEN dage¬
lijks, gedurende gemiddeld 44 minuten, de
krant lezen. Toch wendt men zich meer en
meer tot de televisie als eerste nieuwsbron.
In 1982 keken 67% van de Amerikanen da¬
gelijks naar het televisienieuws; tien jaar

geleden was dit slechts 48%. De dagbla¬
den zijn voor 30% van de ondervraagden
een exclusieve nieuwsbron; de televisie is
dit voor 45% (bij universitair afgestudeer¬
den is dit respectievelijk 42 % en 30 %).

Volgens een onderzoek, uitgevoerd door de
School voor Journalistiek van de Universi-
teit van Indiana bij 1.000 journalisten, is de
huidige dagbladjournalist bekwamer en
meer onderlegd dan zijn voorganger. Het
«ideaal type» van de Amerikaanse journa¬
list zou 32 jaar zijn, mannelijk, blank, afge¬

studeerd aan een universiteit, afkomstig uit

een kerkbezoekend gezin en 19.000 dollar
per jaar verdienen.

Medio mei congresseerden twee internatio¬
nale organisaties in de Lage landen.

Op de algemene vergadering van het IN¬

TERNATIONAAL PERS INSTITUUT (IPI) te

Amsterdam werden in 8 landen aanslagen

veroordeeld op de vrijheid van de pers : Ar¬

gentinië, Brazilië, Uruguay, Nicaragua, Tur¬
kije, Kenia, Zuid-Afrika en Marokko.
De internationale FEDERATIE VAN DE PE¬
RIODIEKE PERS (FIPP) boog zich in het
Brusselse Hilton over de invloed van de
nieuwe elektronische media, en in het bij¬
zonder van de kabeltelevisie op de ontwik¬
keling en verkoop van magazines.

Volgens het slotwoord van W. Broyles,

hoofdredacteur van Newsweek, wijzen de

nieuwste ontwikkelingen, althans in de
V.S., erop dat gezinnen die de kabel benut¬
ten ook relatief meer magazines lezen, ter¬
wijl er een groter aanbod opduikt van ge¬
specialiseerde magazines.

Vanuit Belgisch oogpunt werd echter ge¬

vreesd voor de - ook door Broyles toegege¬

ven - problemen bij algemene magazines
waar de inkomsten uit advertenties zullen
stagneren.

Op 15 mei 1983 overleed te Jette op 62-jari-
ge leeftijd de bekende journalist KAREL DE
WITTE. Sinds 1946 was hij parlementair re¬
dacteur bij de «Gazet van Antwerpen», waar
hij in 1960 tevens hoofd van de Brusselse
redactie werd. Hij was de belangrijkste edi¬
torialist van het Antwerpse blad en stond
vooral bekend om z’n radikaal-Vlaamse
standpunten. In 1947 was hij medestichter
van de Vlaamse Journalistenclub waarvan
hij tot 1962 secretaris bleef en van 1962 tot
1964 voorzitter. Karei De Witte was ook di¬
recteur van het Beknopt Verslag van de Ka¬
mer van Volksvertegenwoordigers.

Tijdens de bespreking in de Senaat van de

begroting van de eerste minister verduide¬
lijkte premier Martens dat de vermindering
van de STEUN AAN DE OPINIEPERS (van

211 naar 161 miljoen) om louter bugettaire
redenen gebeurt. Verder betoogde de eer¬
ste minister dat deze vermindering «in geen
geval aanleiding mag geven tot het verdwij¬
nen van kranten die deel uitmaken van de

COMMUNICATIE 13 (1982-1983) Nr. 2 27



opiniepers». De regering is zelfs bereid de¬

ze maatregelen te herzien, indien zou blij¬

ken dat de vermindering van de overheids¬

steun aanleiding zou geven tot het verdwij¬

nen van bladen die tot de opiniepers beho¬

ren.

Dat 17 mei doorging als een speciale «WE¬

RELDDAG VAN DE COMMUNICATIE» zal

wel aan Jan Publiek en aan het grootste ge¬

deelte van onze pers voorbijgegaan zijn.

Niet aan onze regering, want die dag werd

te Lessive door Koning Boudewijn, in aan¬

wezigheid o.m. van enkele ministers de

«eerste Belgische audiovisuele verbinding

met glasvezel» in werking gesteld met het

12km. verder gelegen Jemelle.

Hiermee stelde de regering nog eens duide¬

lijk dat het «Wereldcommunicatiejaar» voor

hen louter een aangelegenheid is van (vaak

nog enkel nationale) technische infrastruc¬

tuur, en dat ze volledig wenst voorbij te

gaan aan het tweede facet van de UNO-

boodschap, nl. zich buigen over de vragen

omtrent de media-informatie betreffende en

naar de Derde Wereld.

Op deze laatste problematiek rustte wel de

klemtoon tijdens het colloquium van het

Centrum voor Communicatiewetenschap¬

pen op 27 mei dat de internationale infor¬

matie ter discussie stelde. Tijdens deze

studienamiddag zette Cees Hamelinck zes

stellingen uiteen, waarin hij wees op het

feit dat de huidige gang van zaken bij de

internationale informatie bijdraagt tot een

nog grotere onmondigheid voor de landen

van de 3e Wereld.

Op een buitengewone vergadering van de

landelijke Stuurgroep van AGALEV, onder

het thema «Het mediabeleid in Vlaande¬

ren», heeft de groene partij haar standpun¬

ten gevormd i.v.m. het MEDIAPOLITIEKE

BESTEL.

In haar ontwerptekst toont Agalev zich

voorstander van een zo objectief en volle¬

dig mogelijke informatie en kant zich daar¬

om tegen de partijpolitieke invloed op zo¬

wel BRT als vrije radio’s. Commerciële tele¬

visie en etherreclame - zowel op BRT als op

de vrije radio’s - zijn voor de groenen taboe.

Agalev pleit als alternatief voor ruimere

middelen t.a.v. de programmamakers, door

de integrale toekenning aan de omroep van

de opbrengst van het kijk- en luistergeld.

Verder drukt men de vrees uit dat de op te

richten Vlaamse mediaraad een onderonsje

zal worden van de grote politieke formaties.

Sinds 16 juni 1983 kosten de BELGISCHE

DAGBLADEN 16 Fr. Volgens de dagbladuit¬

gevers is de PRIJSVERHOGING «een ge¬

volg van de stijging van de produktiekos-

ten». De laatste verhoging dateert van 7 ju¬

ni 1982. Tien jaar geleden kostte een dag¬

blad slechts 5 Fr.

De Waalse pers raakt dit jaar meer en meer

in de wurggreep van financiële groepen en

personen.

Vooreerst werd de krantengroep LA LIBRE

BELGIQUE - LA DERNIERE HEURE in Brus¬

sel overgenomen door de twee holdings

SOFEP en COMPRODIME met respectieve¬

lijke banden met PRL • en PSC- politici.

De nieuwe aandeelhoudersgroepen namen

het roer over van de h. Brébart die de greep

op het bedrijf verloor wegens de grote ex¬

pansie en kostenstijging in zijn persbedrijf

en de daaruit voortspruitende verschuldi-

ging bij banken en grote bedrijven.

Grote beroering ook bij LE SOIR waar de

interne strijd binnen de raad van beheer

van de uitgeverij Rossel tot gevolg had dat

de Franse persmagnaat HERSANT Geko¬

zen werd als lid van de raad van beheer.

Hersant is de grote persmanitou in Frank¬

rijk, die in het voorbije decennium een waar

imperium wist uit te bouwen en eigenaar is

van o.m. Le Figaro, France-Soir en Nord

Eclair.

Niettegenstaande de raad van beheer zich

spoedde om te verklaren dat de aanwezig¬

heid van Hersant in de raad van beheer

niets zal wijzigen aan de verdeling van de

bevoegdheden, de eigendomsstructuur en

de redactionele lijn van de krant, bracht het

nieuws grote beroering teweeg bij de jour¬

nalisten van de krant. Dezen reageerden

door een vergadering waarop ze het ontslag

van Hersant eisten. Tevens gingen ze over

tot de oprichting van een «société de rédac¬

teurs» en een verbindingscomité tussen de

onderscheiden redacties van Le Soir, La

Meuse, La Lanterne, La Nouvelle Gazette

en La Province, alle kranten van de groep

Rossel teneinde de morele, intellectuele en

professionele belangen van de journalisten

te verdedigen.

Het dispuut tussen de meerderheids- en

minderheidsaandeelhouders van de NV

Rossel zou nog in de maand juni voor het

gerecht beslecht worden.

ADVERTEREN IN DIT
NUMMER

CeCoWe 11

Standaard
Boekhandel 16

CeCoWe 20

CeCoWe 23

CeCoWe 30

Het belang van
Limburg 37

Gemeentekrediet 38

28 COMMUNICATIE 13 (1982-1983) Nr. 2


