de linkse journalistiek in hongarije

j-g. orban

1. Inleiding

Met opzet heb ik de titel Journalistiek in
Hongarije gekozen, omdat ik in bestek
van een korte studie slechts de positie
van de Hongaarse tijdschriften, c.q. jour-
nalisten kan bespreken. Bovendien heeft
de Hongaarse Radio, en zeker de Televi-
sie, nog slechts een korte geschiedenis
(dat maakt die geschiedenis trouwens
niet minder interessant).

Misschien wordt de beperking tot Hon-
garije ook als negatief ervaren.

Toch mag men niet vergeten dat, of-
schoon het Hongaars een taal is die
door slechts ong. twintig miljoen men-
sen in de hele wereld gesproken wordt
en Hongarije slechts een minuskuul
deeltje is van Oost- en Midden-Europa,
het zowel in het verleden als in het he-
den een belangrijke rol gespeeld heeft in
dat deel van de wereld.

2. Korte voorgeschiedenis

De meeste aandacht in mijn artikel zal ik
wijden aan de journalistiek in Hongarije
na 1945, toen het land een grote meta-
morfose heeft doorgemaakt. Het veran-
derde in nauwelijks drie jaar (weliswaar
niet zonder druk van buitenaf) van een
conservatief, feodaal land in een Volks-
republiek naar Sovjet-model. Deze veran-
dering heeft vanzelfsprekend haar stem-
pel gedrukt 60k op de journalistiek.

Naar de mening van vele schrijvers was
de eerste uiting van journalistiek in Hon-
garije het in het Latijn geschreven Mer-
curius Hungaricus, dat tussen 1705 en
1710 verscheen. In die tijd, onder leiding
van Ferenc Rakéczill, een revolutie
plaats tegen Habsburg-Oostenrijk (Hon-
garije was nl. sinds het begin van de zes-
tiende eeuw, na de dood van de Hon-

gaarse koning Lodewijk |l aangesloten,
of liever ingelijfd bij Oostenrijk). Dit tijd-
schrift moest een spreekbuis zijn van de
Hongaarse revolutie onder leiding van
Rékodczi en voor de Europeanen de «leu-
gens» van het Wienerisches Diarium (de
spreekbuis van Wenen in die tijd) ont-
maskeren. Opvallend is echter dat dit
eerste «Hongaarse» tijdschrift niet in het
Hongaars verschijnt. De oorzaak hiervan
moet men grotendeels zoeken in het feit
dat Hongarije gedurende de afgelopen
drie eeuwen door de Qostenrijkse kei-
zers onderworpen werd aan een soort
onvrijwillige assimilatie om een inte-
graal deel van het keizerrijk uit te maken.
Het eerste in het Hongaars verschijnen-
de tijdschrift heette Magyar Hirmondé
(Hongaarse Courier), dat rond 1780 ver-
scheen. Het mocht verschijnen bij gratie
van de liberaal georiénteerde keizer Jo-
zefll. Dit tijdschrift, en 66k andere in die
tijd verschijnende (Hongaarse) tijdschrif-
ten zijn duidelijk een teken des tijds: het
Liberalisme en de Verlichting. Alle in de-
ze tijd verschijnende tijdschriften dragen
bij tot het (verder) uitgroeien van het
Hongaarse bewustzijn, dat ook tot uiting
kwam in de talloze nationalistische
gedichten, verhalen, liederen, etc.

De eerste twee decennia van de negen-
tiende eeuw zijn min of meer lege blad-
zijden in de geschiedenis van de Hon-
gaarse journalistiek. De zwaar afgestraf-
te pogingen in Hongarije om meer natio-
nale onafhankelijkheid leidden tot de in-
stelling van censuur. Maar in de dertiger
jaren, jaren waarin de Hongaarse indus-
trialisatie begon en de Hongaarse burge-
rij aan betekenis won, vindt een herle-
ving plaats van de Hongaarse (nationa-
listische) tijdschriften. Bekende Hon-
gaarse leiders als Lajos Kossuth (editeur
van Orszdggydlési Tuddsitdsok (Parle-

mentaire Informaties) en Istvan Széché-
nyi (Jelenkore (Heden)) spelen hierin een
belangrijke ol. Eén van de belangrijkste
winstpunten van de revolutie van 1848
die in Hongarije overigens vrij snel weer
bloedig met hulp van de Russische tsaar
onderdrukt werd) voor Hongarije was de
afschaffing van de censuur bij wet
XVIII/1848.

De revolutie van 1848 was voor Honga-
rije niet alleen politiek belangrijk, ook in
de journalistiek deden zich opmerkens-
waardige ontwikkelingen voor.

In de eerste plaats een kwantitatieve re-
volutie: terwijl voor 1848 in Hongarije 33
tijdschriften in het Hongaars en 19 in het
Duits verschenen, kwamen er na 1848
binnen zeer korte tijd 86 nieuwe tijd-
schriften bij. Ook de wijze van versprei-
ding maakte een revolutie door: voor de
eerste keer verschenen er op de straten
van Budepest (de nog steeds niet ver-
dwenen) straatverkopers, die openlijk re-
volutionaire bladen als Marcius Tizendt
(Vijftien Maart) te koop aanboden.

Er vonden ook diepgaande kwalitatieve
veranderingen plaats: er verschenen
méér op bepaalde groepen gerichte bla-
den, zoals de Nép Barédtja (Vriend van
het Volk) voor boeren en Munkdsok
Ujsdga (Courant voor Arbeiders).

Voor de ontwikkelingen van de Hongaar-
se tijdschriften is de periode rond 1867
(Ausgleich) vanzelfsprekend bijzonder
belangrijk. Meer dan ooit te voren heb-
ben journalisten de betekenis van tijd-
schriften begrepen: zij boden een forum
voor het kristalliseren van de nationale
gedachte, van de nationale onafhanke-
lijkheid.

Opvallend is dat confessionele instellin-
gen (de katholieke, protestante of joodse
kerken) zich niet veel aantrokken van de

COMMUNICATIE 13 (1982-1983) Nr. 2



ontwikkelingen in de tijdschriften in de-
ze tijd: zij richtten zich in hun tijdschrif-
ten nog steeds tot één enkele groep van
de bevolking, die men de «bovenlaag»
zou kunnen noemen. Dit blijkt uit het ka-
rakter van de toen verschijnende confes-
sionele bladen: in 1887 verscheen de Ka-
tolikus Szemle (Katholieke Revue) en in
1889 de Protestans Szemle (Protestantse
Revue), beide van vrij hoog wetenschap-
pelijk niveau.

Het is ondoenlijk om in het bestek van
een korte studie alle in deze tijd versche-
nen tijdschriften de revue te laten passe-
ren. Trouwens, er bestaan, jammer ge-
noeg slechts overwegend in het Hon-
gaars, vele goede studies met betrek-
king tot deze tijd, waarin betrekkelijk
veel aandacht wordt besteed aan littera-
tuur, tijdschriften, etc. Ik wil slechts op
een aantal vooraanstaande tijdschriften
van déze tijd wijzen, zoals Uj ld6k (Nieu-
we tijden) (1895); Nyugat (Het Westen)
(1908); Szabad Szé (Het Vrije Woord)
(1899) een tijdschrift voor arbeiders;
AHuszadik Szdzad (De Twintigste Eeuw)
(1900) ; Megindul a Szocializmus (Het So-
cialisme Begint) (1906), het eerste tijd-
schrift van de Hongaarse Sociaal-
Demokratische Partij; A Holnap (Mor-
gen) (1908); A Vildg (De Wereld) (1910);
Magyar Figyel6é (De Hongaarse Waarne-
mer) (1911); A Tett (De Daad) (1915) en
ten slotte A Ma (Het Heden) (1916).

Het jaar 1918 is voor Hongarije zeker om
twee redenen bijzonder belangrijk: Hon-
garije verloor samen met Oostenrijk de
oorlog en moest er de consequenties
van dragen; én Hongarije maakte als
eerste land in het Westen kennis (welis-
waar kortstondig) met een communis-
tisch regime (van Béla Kun). Deze veran-
deringen zijn ook te herkennen in de tijd-
schriften. Het kortstondig optreden van
Béla Kun maakte het verschijnen van de
eerste communistische bladen mogelijk.
Terwijl de verloren oorlog en alle conse-
quenties van dien een stroom van pa-
triottische, nationalistische en soms
zelfs uiterst rechtse tijdschriften veroor-
zaakte.

Het allereerste blad van de Hongaarse
Communistische Partij was de op 7 de-
cember 1918 verschenen Vérds Ujsdg
(Rode Blad). Tegelijkertijd verschenen er
ook communistische bladen voor bv. jon-
geren, als de Ifju Proletar (De Jonge Pro-
letariér) op 7 januari 1919; en voor mili-
tairen speciaal de Vords Katona (De Ro-
de Militair) op 29 januari 1919.

De nieuwe wetten van het regime van Bé-
la Kun garandeerden weliswaar de vrij-
heid van pers, etc. maar van die vrijheid
kwam er niet zoveel terecht. Via allerlei
organisaties probeerde hij schrijvers,
journalisten, etc. zoveel mogelijk tot
spreekbuis te maken van het nieuwe
(communistische) regime. Zo'n organisa-
tie was de op de Duitse Kulturkammer
lijkende Iréi Direktérium (Directoraat van
Schrijvers), die controle uitoefende op
de verschijnende bladen en boeken.

Vanaf medio 1919 kwam de regering van
Béla Kun steeds meer in moeilijkheden.
Er vond een goed georganiseerde con-
trarevolutie plaats onder leiding van ad-
miraal Miklés Horthy, die vrij spoedig tot
regent van Hongarije werd uitgeroepen.
Hiermee begint in Hongarije een periode
van revanchisme, ja zelfs van fascisme,
waarin weinig plaats is voor internatio-
naal georiénteerde bladen zoals die van
de Hongaarse communistische Partij. De
meeste van haar bladen verdwijnen dan
ook helemaal of gaan onder in de illega-
liteit; hun plaats wordt wel eens ingeno-
men door bladen van meer gematigde
socialistische groeperingen.

Op 10 augustus 1919 werd via wet
4507/1919 een einde gemaakt aan alle
maatregelen die B. Kun trof ter beteuge-
ling van de niet-communistische pers.
Zoals ik reeds eerder vermeldde, verdwij-
nen stuk voor stuk alle communistische
bladen; er is slechts hoogstens plaats
voor bladen van een partij als de Hon-
gaarse Sociaal-Democratische Partij.
Haar belangrijkste tijdschrift in deze pe-
riode was de Szocializmus (Het Socialis-
me), dat op 1 januari 1922 begon te ver-
schijnen. Andere links georiénteerde bla-
den in deze tijd waren de door Karoly
Rassay geleide Esti Kurir (Avond-Koe-
rier), de 700 % (100 %), een illegaal blad
van de Hongaarse Communistische Par-
tije en de Munka (Arbeid) onder leiding
van Lajos Kassdk.

Ondanks straffe maatregelen tegen de
linkse pers, verschijnen er toch regelma-
tig nieuwe linkse tijdschriften: in 1931
de Tdrsadalmi Szemle (Maatschappelij-
ke Revue), ook weer een illegaal blad van
de Communistische Partij onder redac-
tie van Jézef Madzsar; de volledige
redactie van dit tijschrift werd echter op
11 maart 1933 gearresteerd.

In mei 1934 verscheen de Vadlasz (Het
Antwoord); in januari 1935 de Gondolat
(De gedachte); begin maart 1936 de on-
der leiding van Pal Ignotus en Attila J6z-

sef (één der bekendste dichters uit de
twintigste eeuw) staande links georién-
teerde Szép Sz6 (Het Mooie Woord) en
ten slotte aan het einde van 1944 het
illegale Szabad Nép (Het Vrije Volk).

3. De ontwikkelingen na 1945

De Tweede Wereldoorlog is in de ge-
schiedenis van Hongarije weer een be-
langrijke caesuur. Ik zou hier nog liever
van een volledige breuk in de Hongaarse
geschiedenis willen spreken. Over deze
periode heb ik een uitvoerige studie ge-
maakt, waarin ik vooral de katholieke
kerk en haar rol na 1945 centraal gesteld
heb, maar waarin vanzelfsprekend ook
ingegaan wordt op de ontwikkelingen in
de politiek, in de maatschappij, etc. na
1945. (Deze studie is getiteld : De Vredes-
beweging van Hongaarse Katholieke
Priesters, 1945-1956).

Een van de belangrijkste processen die
in déze tijd de politieke geschiedenis
van Hongarije, maar ook die van de me-
dia, bepaalden was de Sovjetisering. Dat
is een proces dat duurde tot ong. 1948
en ten gevolge waarvan Hongarije volle-
dig onder invioed kwam te staan van de
Sovjet-Unie; het hield tevens een nauw-
keurige copiéring in van de media in de
Sovijet-Unie.

De niet-communistische tijdschriften
hebben reeds vlak na de oorlog een ge-
voelige slag geleden: in de Geallieerde
Controleraad en de Voorlopige Regering
Debrecen speelden resp. de Sovjet-Unie
en de Hongaarse Communistische Partij
een belangrijke rol. Gevolg daarvan was
dat na de bevrijding van Hongarije op 4
april 1945 een groot aantal vooroorlogse
bladen niet mochten verschijnen, hetzij
omdat zij (al of niet terecht) van fascisti-
sche sympathie&n beschuldigd werden,
hetzij omdat gebrek aan papier voorge-
wend werd. Opvallend is echter dat tege-
lijkertijd tientallen linkse (dag)bladen
verschenen. De definitieve klap voor de
niet-linkse (lees: niet-kommunistische)
journalistiek volgde in de jaren 1948-
1949, toen de gefaseerde communisti-
sche staatsgreep het verschijnen van
niet-communistische tijdschriften onmo-
gelijk maakte.

In mijn eerder genoemde studie maak ik
in één der hoofdstukken aangaande de
Hongaarse tijdschriften na 1945 de op-
merking dat men na het lezen van één
enkele aflevering van één van de vele

COMMUNICATIE 13 (1982-1983) Nr, 2



linkse bladen reeds weet wat in alle an-
dere tijdschriften met betrekking tot be-
paalde onderwerpen gepubliceerd wordt.
Hiermee bedoel ik dat ten gevoige van
de sterke ideologische beinvloeding van
de pers door de partij een zeer extreme
vorm van uniformiteit is bereikt. Deze op-
merking geldt met name voor de periode
van ong. 1948 tot ongeveer 1960. Vanaf
het begin van de jaren zestig begint er
onder leiding van Janos Kadar in Hon-
garije een liberalisatie, die ook voelbaar
is in de kwaliteit van de pers. De unifor-
miteit van véo6r de jaren zestig maakt
plaats voor een grotere verscheidenheid,
ook al blijft het Marxisme de basis van
alle tijdschriften.

Toch is die verscheidenheid zeer betrek-
kelijk. Ik heb bv. met betrekking tot de
ontwikkelingen in Polen vanaf 1980 een
groot aantal tijdschriften gevolgd. Het
blijkt dat alle tijdschriften, ondanks ver-
scheidenheid van presentatie, etc. in
principe één en dezelfde mening over Po-
len verkondigen: de oorzaak van alle
economische ellende in Polen is te zoe-
ken in de luiheid der Polen, die zich lie-
ver kapot staken dan dat zij werken. Dat
is trouwens tevens de mening van de
Hongaarse Communistische Partij.
Déze uniformiteit, die de pers in Oost-
Europa kenmerkt, beschouw ik als de
grootste zwakte van deze pers. Conse-
quentie hiervan is dat men in Oost-Euro-
pa nauwelijks tot discussie komt aan-
gaande brandende kwesties die in West-
Europa de emoties hoog doen oplaaien,
als kernenergie, atoomwapens, oorlog
en vrede, etc. In al deze kwesties wordt
vrij unaniem, door iedereen van hoog tot
laag, de staatsopvatting verkondigd. Im-
mers, zowel via de kranten, als door de
radio of televisie en in boeken kent men
slechts &én mening: die van de staat,
c.q. de partij.

Ondanks deze negatieve ontwikkeling na
1945, betekende de omwenteling van
1945 in vele opzichten een winst. Eén
van de belangrijkste winstpunten was
het feit dat de massamedia voor bredere
lagen van de bevolking toegankelijk wer-
den gemaakt. Die toegankelijkheid werd
door allerlei factoren mogelijk gemaakt.
In de eerste plaats indirect door de be-
strijding van het analfabetisme. In 1930
had 9,3 % van de totale bevolking boven
de tien jaar geen enkele scholing gekre-
gen. In 1949 was dat slechts 4,8 %. In
1970 was dat reeds gedaald tot 1,8 %.
Terwijl in de periode van 1930 tot 1970

het percentage van personen dat een
middelbare schoolopleiding genoot aan-
groeide van 5,5 % naar 15 %, en het per-
centage universitair opgeleiden van
1,7 % naar 4,3 %.

In de tweede plaats werd die toeganke-
lijkheid in ieder geval ook vergroot door
het verschijnen van een groot aantal
nieuwe tijdschriften van nationale, regio-
nale en lokale aard. In 1971 verschenen
er 29 dagbladen, 138 weekbladen en 318
periodiek verschijnende tijdschriften, al-
le samen goed voor 1127 miljoen exem-
plaren.

Indien men bedenkt dat het totaal aantal
inwoners van Hongarije ong. 11 miljoen
is, dan betekent dit ong. 103 exemplaren
per hoofd van de bevolking per jaar.

In de periode van 1961-1970 nam de cir-
culatie van de dagbladen met ong. 50 %
toe. Het bedrag dat per hoofd van de be-
volking aan tijdschriften besteed wordt,
is in diezelfde periode verdubbeld.

In 1972 werden er in Hongarije 7293
boektitels uitgegeven met in totaal meer
dan 70 miljoen exemplaren.

In de derde plaats werd de toegankelijk-
heid tot de pers vergroot door de prijzen
van boeken, tijdschriften, etc. drastisch
te verlagen en/of laag te houden. Zowel
op boeken als tijdschriften legt de staat
miljoenen toe. Alles wordt op dit terrein
zwaar gesubsidieerd. Boeken die voor
brede lagen van de bevolking bestemd
zijn (en de meeste van hoog literair ni-
veau) zijn gemiddeld niet duurder dan
ong. 50 Forint (ong. 5 Hfl). Ook jaarabon-
nementen op tijdschriften liggen zeer
laag; afhankelijk van het aantal num-
mers per jaar, schommelen zij rond de
500 Forint per jaar. Consequentie daar-
van is dat per gezin vele tijdschriften
gelezen worden.

4. Persvrijheid

Reeds in 1945 heeft de eerste naoorlog-
se grondwet in Hongarije allerlei vrijhe-
den aangaande de massamedia gega-
randeerd. Diezelfde vrijheden werden
ook in de eerste grondwet van de Hon-
gaarse Volksrepubliek in 1949 beves-
tigd: «Conform de belangen van het
volkssocialisme, verzekert de Hongaarse
Volksrepubliek de vrijheid van spreken,
de vrijheid van pers en de vrijheid van
vergadering», aldus artikel 62 van de
Grondwet van 1949,

Tegelijkertijd spreekt uit andere artike-

len van de grondwet een sterke invioed
van de partij op de media (Zie hiervoor in
de eerste plaats de grondwet van
1959/26/V.1). Bepaalde artikelen van de
Hongaarse grondwet maakten het aan
de minister én de partij mogelijk om pu-
blikaties die als «foutief» betiteld kun-
nen worden, binnen dertig dagen na
verschijning te doen herroepen.
Formeel bestaat in Hongarije persvrij-
heid en is er geen censuur. De hoofdre-
dacteurs en de hoofden van de Hongaar-
se Radio en Televisie zijn volledig ver-
antwoordelijk voor hun publikaties. Zo-
wel het Hongaarse strafrecht als het ci-
viele recht maken het echter mogelijk
om bepaalde misstappen (ook in ideolo-
gisch opzicht) te bestraffen. In mei 1981
bracht ik een bezoek aan de School voor
Journalistiek in Budapest. Daar is o.a.
de vraag gesteld of er in Hongarije cen-
suur bestaat. Het antwoord van de daar
aanwezige autoriteiten was, zoals te ver-
wachten, negatief. Het bleek echter uit
diezelfde gesprekken duidelijk dat op el-
ke redactie zich een partijfunctionaris
bevindt die de artikelen leest vdér publi-
katie. Trouwens, ook de vereniging van
de Hongaarse journalisten (waarover
later) werkt in dit opzicht preventief:
leden kunnen om eventuele misstappen
geroyeerd worden.

5. De opleiding van a.s. journalisten

De eerste naoorlogse scholen voor de
opleiding van journalisten zijn in Honga-
rije in 1951 opgericht. De eerste oplei-
ding duurde twee jaar. Er namen 134 stu-
denten deel. Na de eerste experimenten
werd in 1953 aan de E&tvés Lérdnt Féi-
skola (Hogeschool 'Lérant Ebtvés') een
faculteit voor journalistiek opgericht. In
1958 nam de organisatie van Hongaarse
Journalisten de verantwoordelijkheid
voor de opleidingen over. Tot dan toe be-
rustte die verantwoordelijkheid bij de
desbetreffende minister (van Volksop-
voeding).

De opleiding van Hongaarse journalisten
verschilt in sterke mate van de opleiding
hier ten lande. Behalve het verschil dat
in de Nederlandse opleiding de bekende
verzuiling (Utrecht neutraal, Tilburg ka-
tholiek, Kampen protestants) naar voren
komt, moet men de journalistieke oplei-
ding in Hongarije beschouwen als een
applicatie op een voorgaande opleiding.
Diegenen die in Hongarije een School
voor Journalistiek volgen, hebben reeds

COMMUNICATIE 13 (1982-1983) Nr. 2



eerder een universitaire opleiding (of een
Hogeschool) achter de rug. De meest ge-
bruikelijke basisopleiding is die in de ge-
schiedenis of rechten. Na deze universi-
taire studies krijgen de a.s. journalisten
een zuiver technische opleiding van
twee jaar in Budapest. Wel wordt naast
die technische opleiding de theorie in
maatschappijgeschiedenis verplicht.
Daarnaast krijgen de a.s. journalisten de
gelegenheid om zich de kennis van be-
paalde talen toe te eigenen. Opvallend is
de stimulans in Hongarije om vreemde
talen te leren: het spreken van een
vreemde taal betekent extra-salaris.
Maximaal kan dat een salarisverhoging
van 50 % betekenen.

De studenten worden in hun opleiding
geconfronteerd met allerlei bladen uit de
hele wereld; in de eerste plaats uit de
socialistische wereld, maar tijdens mijn
bezoek in Budapest mocht ik constate-
ren dat tijdschriften uit West-Europa
eveneens op de planken liggen.
Tenslotte krijgt elke student een oplei-
ding in (pers)fotografie.

6. De vereniging van Hongaarse journa-
listen

De vereniging van Hongaarse journalis-
ten heet Magyar Ujsagirék Orszdgos
Szévetsége (Bond van Hongaarse Jour-
nalisten), gevestigd in Budapest.

Deze organisatie werd reeds in 1945 ge-
vormd ; de eerste leden werden gerecru-
teerd uit het zgn. Onafhankelijkheids-
front, een bundeling van linkse partijen
tiidens de Tweede Wereldoorlog, die
zich ten doel stelde het Fascisme te be-
strijden. De organisatie had twee doel-
einden: in de eerste plaats de zuivering
van de Hongaarse journalistiek van
rechtse elementen; in de tweede plaats
de materiéle en geestelijke steun aan de
eigen leden. Vooral aan de eerste doel-
stelling werd aanvankelijk veel aandacht
besteed. Zeker in de beginjaren was de-
ze organisatie slechts een verlengstuk
van de Communistische Partij.
Tegenwoordig telt de organisatie ong.
3000 leden. Het aantal journalisten (en
alle journalisten zijn lid van de vereni-
ging) wordt, zoals dat ook geldt voor an-
dere beroepen, in Hongarije kunstmatig
op een bepaald niveau gehouden. Hoe-
veel nieuwe journalisten worden toegela-
ten is afhankelijk van wat men noemt de
smaatschappelijke behoeften.

Ongeveer 17 % van de huidige journalis-

ten is jonger dan 30 jaar, 33 % tussen de
30-40 jaar, 38 % tussen de 40-50 jaar en
12 % is ouder dan 50 jaar. Het percenta-
ge vrouwen binnen de organisatie is
22,2%.

De huidige vereniging heeft in ieder ge-
val haar strijdbare karakter van viak na
1945 verloren. In bepaalde opzichten kan
de organisatie corrigerend optreden (zie
boven), maar voor de rest is ze niets
meer dan een soort platform voor dis-
cussie, gezellige ontmoetingen, etc.

7. Relatie lezer-pers

Indien men de relatie lezer-pers ter dis-
cussie stelt, dan staat in zo'n discussie
de kwaliteit van de pers centraal.

De kwaliteit van de pers wordt globaal
door twee factoren bepaald: pluriformi-
teit en het aantal van de persprodukten.
Reeds eerder heb ik erop gewezen dat
het aantal tijdschriften, etc. in Hongarije
de laatste jaren sterk is toegenomen. De
pluriformiteit blijft echter uit. Uit alle pu-
blikaties blijkt duidelijk het Marxisme
als ideologisch uitgangspunt.

Indien de pluriformiteit in gevaar komt
kan een journalist naar mogelijkheden
zoeken om de behoeften en de verlan-
gens van de lezer te bevredigen. Hij op-
teert dan voor een aantal speiregels. Dit
|laatste wordt in de literatuur aangege-
ven als de theorie van de social respon-
sability.

De basis hiervan is het streven van de
journalist om zijn publiek eerlijk en naar
waarheid te informeren. Met de term eer-
fijkheid wordt bedoeld dat de pluriformi-
teit van de samenleving zo goed moge-
lijk weerspiegeld dient te worden in de
pers.

Manipulatie in de pers is zeker niet uit-
sluitend gepredestineerd voor de com-
munistische pers. Wél is manipulatie in
die systemen duidelijk aanwezig. Die
manipulatie wordt door socialistische
journalisten vanzelfsprekend niet er-
kend. Voor hen is het begrip manipulatie
slechts een typische uiting van de kapi-
talistische pers: «Manipulatie is de bour-
geoisstaat, die het bewustzijn van de
burgers manipuleert door het zelfstandig
denken van de werkende klasse voortdu-
rend af te remmen en te onderdrukken
door middel van tot vervreemding lei-
dend amusement en vertekende informa-
tie, bedoeld om het bewustzijn van het
individu van zijn klassepositie uit te
schakelen».

De manipulatie in de pers gebeurt er
langs de geijkte kanalen: via selectie
van het nieuws, de bronnen, etc.; via de
plaatsing van de berichten (lang/kort,
voorpaginal/achterpagina, etc.) en de
taal; en ten slotte door de wijze van
interview.

De MTI, Magyar Taviratir Iroda (Hon-
gaars Persbureau) is wel geabonneerd
op de telex van de grootste agentschap-
pen, zoals AP, UPI, AFP, Reuter, DPA,
TASS, ADN, PAP, CTK, Agerpress, BTA,
ATA, New China, TANYUG, MENA, VNA,
Kyodo, PAS, SANA, APA, Prensa Latina,
KCNA, IPS, Anatolie Turkey, JPS, Mon-
came, Tunis Afrique Presse, Indinfo,
MAP, ANSA, Fineuro, INA.

De MTI werkt met 1036 employés, 180
journalisten en 44 persfotografen. Ech-
ter, relevant is niet hoeveel aansluitin-
gen op de telex-agentschappen er zijn,
maar wel wat men met die informatie
doet.

In de relatie pers-lezer doet zich in Hon-
garije iets paradoxaals voor. Reeds eer-
der heb ik opgemerkt dat de Hongaarse
bladen zeer uniform zijn, subjectief ge-
schreven vanuit het Marxisme, etc. Ook
merkte ik op dat de laatste tijd het aan-
tal tijdschriften per hoofd van de bevol-
king sterk is toegenomen. De voor de
hand liggende conclusie, dat de lezer in
Hongarije zeer tevreden is met de pers-
produkten, mag men echter zeker niet
trekken.

Waarom leest men dan al die bladen,
indien men bij voorbaat weet dat ze
inhoudelijk toch niet veel van elkaar
verschillen ?

Het antwoord op deze vraag wordt duide-
lijk als ik een verklaring geef voor de toe-
name van het aantal tijdschriften per
hoofd van de bevolking gesplitst in soor-
ten tijdschriften. Nauwkeurige cijfers
heb ik niet; het is echter uit vele publika-
ties duidelijk geworden dat het grootste
aantal tijdschriften dat de lezer bereikt
niet politiek georiénteerde bladen zijn,
maar tijdschriften met een specifieke
thematiek, zoals sport, hobby, weten-
schap, gezondheid, etc. Naast déze the-
matische tijdschriften leest men ook
veel regionaal georiénteerde (politieke)
bladen.

Mijns inziens worden de politiek georién-
teerde bladen ook niet eens gelezen om
achtergrondinformatie te verkrijgen over

COMMUNICATIE 13 (1982-1983) Nr. 2



het dagelijkse gebeuren. |k heb de in-
druk dat velen tijdschriften lezen om hun
vrije tijd te vullen. Opvallend is dat in de
meeste Qost-Europese landen, &6k in
Hongarije, het leven zo rond 20.00 uur
stil valt. De straten zijn verlaten. Veel
amusementsmogelijkheden zijn er niet,
met uitzondering van de grote steden;
de televisie biedt ook niet veel variatie,
de radio evenmin. Zo brengt een groot
aantal mensen de vrije tijd door met le-
zen. Wel dien ik erop te wijzen dat de
laatste jaren 66k in Hongarije het even-
wicht tussen «lezers» en «kijkers» ver-
schoven is in de richting van ’Kijkers'.
Dat blijkt uit het aantal geregistreerde
televisietoestellen. Op 31 december 1972
bedroeg dat meer dan twee miljoen. In
de zeventiger jaren is ook in Hongarije
de toename zeer snel: nu beloopt het
aantal ong. zes miljoen.

Opvallend voor Hongarije is, en dat be-
wijst mijn opmerking dat dagbladen niet
vanwege het politieke nieuws gelezen
worden, dat men zich voor het nieuws
meestal bedient van buitenlandse radio-
zenders (zoals Radio Free Europe, The
Voice of America en Radio London) die
Hongaarstalige programma’s uitzenden.

Het is inherent aan het systeem dat men
niet geinteresseerd is in de belanstelling
van de lezer. Men is er niet in geinteres-
seerd om te weten te komen of de lezer
tevreden is over de tijdschriften die aan-
geboden worden. Zij bieden de lezer een
produkt aan waarvan zij de kleur, etc. be-
palen. Niet alleen omdat zi] ervan over-
tuigd zijn dat de enige kleur die van het
socialisme kan zijn, maar ook omdat zij
ervan uitgaan dat tijdschriften een edu-
catieve taak hebben. En educatie is in
Hongarije nog steeds het ouderwetse
eenrichtingsverkeer tussen de opvoeder
en diegene die opgevoed dient te
worden.

8. Stand van zaken anno 1982

Volgens de uitgaven van KULTURA (Bu-
dapest, Postbus 149), de organisatie die
zich bezighoudt met de verspreiding van
Hongaarse tijdschriften naar het buiten-
land, verschijnen er in Hongarije ong.
500 verschillende tijdschriften, variérend
van dagbladen tot kwartaalbladen. Déze
tijdschriften worden niet alle in het Hon-
gaars uitgegeven: er verschijnen ook
tijdschriften in het Frans, Duits en
Engels.

Binnen de tijdschriften is er dan nog een
grote verscheidenheid: van satirische
bladen tot wetenschappelijke tijd-
schriften

8.1. Tijdschriften in één der West-Euro-
pese talen

Zowel uit de inhoud als uit de kwaliteit
van papier, het drukken, etc. is af te lei-
den dat déze tijdschriften niet voor Hon-
gaarse consumptie bedoeld zijn.

De belangrijkste politieke bladen zijn de
in het Duits verschijnende Budapester
Rundschau (weekblad), en de in het
Frans en Engels verschijnende Bulletin
Hebdomadaire (weekblad). Daarnaast
Neueste Nachrichten (eveneens in het
Engels uitgegeven: Daily News), dat 260
keer per jaar verschijnt. Ten slotte noem
ik nog in dit verband Neuve Zeitung
(weekblad), Weekly Bulletin (dat in het
Frans ook verschijnt) en Ungarn (dat
slechts twee keer per jaar wordt uitgege-
ven en zich met name bezighoudt met de
economische situatie in Hongarije).
Tijdschriften met politieke inhoud wor-
den ook in het Slavisch uitgegeven. De
oorzaak daarvan kan niet zijn dat in Hon-
garije een Slavische minderheid zou wo-
nen; het aantal Slavisch sprekende per-
sonen in Hongarije is te verwaarlozen.
Mijns insziens zijn deze tijdschriften be-
doeld ter informatie over Hongarije met
als verspreidingsgebied de Slavische
buurlanden: Tjechoslowakije en Joego-
slavié. Deze tijdschriften zijn de Ludové
Noviny en Narodno Novine (beide zijn
weekbladen). Ten slotte noem ik in dit
verband nog de in het Roemeens ver-
schijnende Foaia Noastra, eveneens een
weekblad.

Een aparte categorie vormen die tijd-
schriften die bedoeld zijn om informatie
te verstrekken over Hongarije over ande-
re dan de politieke ontwikkelingen. Be-
halve de Budapester Rundschau (52)
noem ik in dit verband de Hungara Vivo
(in het Esperanto, verschijnt 6 keer per
jaar), de Hungarian Digest (in het Frans
en Engels, 6 keer per jaar), Hungarian
Travel Magazine (in het Engels, Frans én
Duits, 4 keer per jaar), Look at Hungary
(Engels en Frans, 4 keer per jaar),

In deze categorie verschijnen eveneens
tijdschriften in de Slavische talen: Ven-
gerskie Novosti (12 keer per jaar) en in
het Roemeens Hungria (12 keer per jaar).
Daarnaast worden er vele tijdschriften
op allerlei terreinen van de wetenschap
uitgegeven. In dit verband streef ik volle-
digheid niet na, maar noem slechts de

belangrijkse tijdschriften van verschil-
lend karakter: Analysis Mathematica
(Engels, 4), Hungarian Journal of Indus-
trial Chemistry (4), Journal of Thermal
Analysis (2 delen), Problems of Control
and Information Theory (1 deel), Haema-
tology (4 keer), International Urology and
Nephrology (4 keer), Hungarian Law Re-
view (1 a 2 keer per jaar), The Hungarian
Economy (4 keer), Computational Lin-
guistics and Computer Languages (2 a 4
keer).

8.2. Tijdschriften in het Hongaars

Het belangrijkste, in het Hongaars ge-
schreven, politieke dagblad is vanzelf-
sprekend het centraal orgaan van de
Hongaarse Communistische Partij, de
Népszabadsdg (Volksvrijheid). Hierin
worden dagelijks de officiéle partij- en
regeringsstandpunten ten aanzien van
nationale én internationale kwesties be-
kendgemaakt. Daarnaast heeft de Hon-
gaarse Communistische Partij de publi-
katie in handen van vele lokaal en regio-
naal georiénteerde dag-, week- en
maandbladen. In dit verband wil en kan
ik volledigheid niet nastreven. Ik noem
slechts de in Hongarije meest gelezen
bladen. Deze zijn: Dél-Magyarorszdg
(Zuid-Hongarije), 305); Dolgozdk Lapja
(Blad van Arbeiders, 305); Eszakmagya-
rorszag (Noord-Hongarije, 305); Kisalfdld
(De Kleine Laagvlakte, 305; Magyar
Nemzet (De Hongaarse Natie, 305 ; Néps-
zava (Volkswoord, 305); Népujség (De
Volkskrant, 305); Szabad Féld (Het Vrije
Land, 52).

Als één van de beste commentariérende,
opiniérende weekbladen beschouw ik
Magyarorszag (Hongarije).

Op het gebied van de niet-politieke tijd-
schriften verschijnt in Hongarije even-
eens een hele scala van bladen. Ook hier
noem ik slechts de bekendste. Eén van
de meest gelezen weekbladen is Ludas
Matyi (Mattie de Ganzehoeder), een sati-
risch weekblad, waarin de draak wordt
gestoken met alles, 66k met de politiek
in Hongarije. Ludas Matyi is in Hongarije
een legendarische figuur (door vele be-
kende schrijvers beschreven) die op een
eigen en eigenzinnige wijze het feodalis-
me in Hongarije aan de kaak stelde. Lu-
das Matyi geeft ook een, eveneens sati-
risch, jaarboek uit. Hiernaast noem ik
nog Képes Ujsdg (Geillustreerd Blad),
N6k Lapja (Blad voor Vrouwen, 52) en
Orszdg-Vildg (Land-Wereld, 52).

10

COMMUNICATIE 13 (1982-1983) Nr. 2



Ten slotte vernoem ik nog de bekendste
tijdschriften van wetenschappelijke
enlof semiwetenschappelijke aard:
Botéanikai K6zlemények (Botanische Me-
dedelingen, 1 deel per jaar); Elet és Tu-
domaény (Leven en Wetenschap, 52); Fizi-
kai Szemle (Natuurwetenschappelijke
Revue, 12); /déjdrds (Weerkunde, 6); Ma-
gyar Kémiai Folydirat (Hongaars Tijd-
schrift voor Scheikunde, 12); Epités Epi-
tészettudomany (Bouw en Wetenschap
der Bouwkunde, 4); Agrartért enelmi
Szemle (Revue van de Agrarische Ge-
schiedenis, 4); Agrdkémia és Talajtan
(Agrochemie en bodemkunde, 4); Antro-
polégiai Kézlemények (Anthropologi-
sche Mededelingen, 1 deel per jaar); Ma-
gyar Pszihologiair Szemle (Hongaars
Psychologische Revue, 6); Orvosi Heti-
lap (Weekblad voor Artsen, 52); Allam és
Jogtudomdny (Staat en Rechtsweten-
schap, 1 deel per jaar); Magyar Filozéfiai
Szemle (Hongaarse Filosofische Revue,
12); Tdrsadalmi Szemle (Maatschappelij-
ke Revue, 12); Szdzadok (Eeuwen, 6)
Térténelmi Szemle (Historische Re-
vue, 4); Vildgtdrténet (Wereldgeschie-
denis, 4).

8.3. Tijdschriften van religieuze aard
Op dit terrein tracht ik wel volledig te
zijn. Niet zozeer omdat ik van mening
zou zijn dat déze tijdschriften meer aan-
dacht dienen te krijgen of zelfs kwalita-
tief beter zijn dan de politiek georién-
teerde bladen, maar omdat op dit terrein
slechts een zeer gering aantal tijdschrif-
ten verschijnt, c.q. mag verschijnen.
Wél dien ik eerst op te merken dat ook
alle religieuze tijdschriften onder de
reeds eerder genoemde wetten vallen.
Publikaties, etc. kunnen verboden wor-
den. Dat komt de laatste jaren niet meer
voor; maar in de jaren vijftig werd van
regeringswege een aantal keren publika-
tie-verbod opgelegd op bepaalde (katho-
lieke) tijdschriften.

Het door de Baptisten-kerk in Hongarije
uitgegeven blad heet Békehirnék (Vre-
desbode, 52). Tijdschriften van de Evan-
gelische kerk zijn: Evangélikus Elet
(Evangelisch Leven, 52) en Lelkipédsztor
(De Pastor, 12). De Joodse kerk in Hon-
garije publiceert Uj Elet (Het Nieuwe
Leven, 24).

De Katholieke kerk vormt in Hongarije
met ong. 60 % van de totale bevolking de
grootste kerk, en geeft dus ook een gro-
ter aantal bladen uit dan de andere ker-
ken. Deze zijn: Katolikus Sz6 (Het Katho-
lieke Woord, 26), een tijdschrift dat oor-

spronkelijk door de Hongaarse Vredes-
priesterbeweging (gesticht in 1950) werd
uitgegeven. Invioed van die (staatsgezin-
de) vredespriesters is nog steeds herken-
baar. Verder Teoldgia (Theologie, 4); Uf
Ember (De Nieuwe mens, 52), een uitgave
van de Hongaarse Actio Catholica; en
tenslotte Vigilia (12), een semi-weten-
schappelijk tijdschrift.

De Gereformeerde kerk geeft uit: Hunga-
rian Church Press (ook in het Duits) (24) ;
Reformatus Egyhdz (Gereformeerde
Kerk, 12); Reformadtusok Lapja (Blad van
Gereformeerden, 52) en Teoldgiai Szemle
(Theologische Revue, 24).

Tenslotte geeft ook de kleine Unitarische
kerk in Hongarije een blad uit: Elet (Het
Leven, 6).

Bibliografie

H.M. ENZENSBERGER, Bouwdoos voor
de theorie van de massamedia, (Gronin-
gen, 1970).

G. GLEISSBERG, Zur pressekonzen-
tration und Meinungsmanipulierung,
(Frankfurt, 1971).

B. MANSCHOT, Massacommunicatie en
beinvioeding, (Amsterdam).

K. BRANTS, Journalistiek onderstebo-
ven, (Amsterdam, 1974).

B. DEZSENYI-GY NEMES, 250 év Magyar
Sajté; (Tweehonderdvijftig jaar Hongaar-
se Pers), (Budapest, 1954).

F. JOZSEF, A Magyar Népkoztdrsasdg
sajtoja, (Pers van de Hongaarse Volksre-
publiek), (Budepast, 1969).

Verder artikelen uit: Sajtétudomaényi
Kézlemenyek (Mededelingen van de
Perswetenschappe), 1970. Tarsadalmi
Szemle (Maatschappelijke Revue),
(maart 1972).

Z.P. PACH (ed), Magyarorszdg Térténete,
(Budepast, 1979 - heden). (De geschiede-
nis van Hongarije. Hiervan zijn er reeds
vijf delen verschenen, die de geschiede-
nis van Hongarije tussen 1890-1945 be-
handelen.

HOMENSZEKFU, Magyar Tdrténet, (Hon-
gaarse Geschiedenis) (Budapest, 1936)
(vijf delen).

Zal binnenkort
verschijnen

Bruno Verpoorten

De Vliaamse Film

een uitgave van:

Centrum voor
Communicatiewetenschappen
E. Van Evenstraat 2A,

B-3000 Leuven

COMMUNICATIE 13 (1982-1983) Nr. 2

1



