feiten

en
meningen
uit

de

media-

wereld

JAN DRIJVERS
EN

WIM VAN DER BIESEN

Sinds 4 januari 1983 kan men via de BRT-
TELETEKST 's avonds vernemen welke be-
langrijke artikelen er 's anderendaags in de
NEDERLANDSTALIGE DAGBLADEN zullen
verschijnen. Volgens een overeenkomst
tussen de BRT en de Vlaamse dagbladuit-
gevers kunnen de kranten de korte inhoud
van hun editie van de volgende dag via een
teletekstpagina op het TV-scherm laten ver-
schijnen.

1983 is tot Belgiés laattijdige verbazing
door de UNO uitgeroepen tot het WERELD-
JAAR van de INTERNATIONALE COMMU-
NICATIE. De klemtoon wordt vooral gelegd
op de nieuwe mogelijkheden inzake tele-
communicatie. Vooral op aandringen van
Afrikaanse en Latijns-Amerikaanse ontwik-
kelingslanden vraagt de Unesco voor het
medialandschap in deze gebieden meer in-
frastructuur en tegelijk minder controle.
Enkele Vlaamse en Nederlandse mensen,
actief binnen of rond de media, hebben de-
ze boodschap alvast begrepen en stichtten
een VZW Derde-Wereldcommunicatie waar-
binnen ze onder andere actieve steun wil-
len verlenen om een nederlandstalige
dienst te beginnen binnen het IPS, het pers-
bureau van en voor de Derde Wereld.

Wie de Unesco-boodschap minder goed
schijnt te verstaan zijn de beleidsverant-
woordelijken van heel wat landen. Getuige
hiervan het volgende lijstje, dat ons wat
dichter brengt bij het Orwell-jaar "84 : Alleen
al in januari gebeurde het volgende:

In Polen moest UPI zijn kantoor sluiten en
kreeg de BBC geen inreisvisa.

In El Salvador werden VS-journalisten over
de grens gezet na een gesprek met de gue-
rilla.

In de DDR verwijderde men de correspon-
dent van Stern.

In West-Duitsland deed de Staatsveiligheid
een inval bij het blad 'Konkret'.

In de VS kondigde de perschef van Reagan
een strengere controle aan op nieuwslek-
ken en mocht als vergelding voor de UPI-
verbanning een Poolse journalist zijn kof-
fers pakken.

In Soedan werden Britse journalisten uitge-
wezen.

In Peru werden 9 reporters vermoord.

De jaarlijkse RADIO- en TV-OSCARS gingen
voor 1982 respectievelijk naar het BRT-2-
programma «Parkeerschijfs van Rita Jae-

nen en naar Jan Bauwens voor het weten-
schappelijk magazine «Verover de Aarde».
Een speciale publiekprijs was voor Johan-
na Geldolf voor de serie «Paradijsvogels».

De Vlaamse radio- en TV-critici hebben de
PRIJS van de TV-KRITIEK 1982 toegekend
aan het programma «De Nieuwe Orde» van
Maurice De Wilde, «omdat daarin een be-
langrijke en vaak omstreden episode uit het
recente verleden van ons land op een gron-
dige en verhelderende manier belicht en
voor een ruim publiek toegankelijk wordt
gemaakt».

De tweeéntwintigste BERT LEYSEN-PRIJS
voor televisie (periode 1981-1982) werd toe-
gekend aan Ludo Bekkers voor zijn pro-
gramma «Roel D'Haese, een portret». Met
deze bekroning wou de jury tevens hulde
brengen «aan het talent en het vakman-
schap waarmee Ludo Bekkers reeds vele ja-
ren de kijkers informeert over de heden-
daagse ontwikkelingen op het gebied van
de plastische kunst».

Begin 1983 hebben de grootste Viaamse
partijen hun STANDPUNTEN inzake MEDI-
ABELEID uit de doeken gedaan:

De CVP deed dit op haar Partijraad van 5
maart waar ze de ontwerpresoluties goed-
keurde om de omroep om te vormen naar
Brits model.

Hiertoe wil de CVP naast de BRT, die een
percentage van het kijk- en luistergeld ont-
vangt, de oprichting van een soort 'OTV’ of
'Onafhankelijke Televisie Vlaanderen'. Deze
zou gefinancierd worden door reclamegel-
den, en liefst met deelname van de dag-
bladuitgevers.

In haar strijd tegen de berichtgeving op de
BRT, oppert de CVP de oprichting van een
Ereraad voor journalisten met een advise-
rend karakter en in een niet-politieke sa-
menstelling om problemen rond de objecti-
viteitsplicht te behandelen. Het globale
raam van de mediaproblematiek dient be-
sproken in een Mediaraad, samengesteld
uit de verschillende media, gebruikers, jour-
nalisten en wetenschapslui, teneinde een
samenhangend mediabeleid uit te werken.
Verder moedigt de CVP nog experimenten
aan met lokale TV.

De SP heeft middels een wetsvoorstel van
Van Elewijck en Willockx haar standpunten

44

COMMUNICATIE 13 (1982-1983) Nr. 1



bekendgemaakt: Ze opteert, eerder uit
praktische dan uit principiéle overwegin-
gen, voor de invoering van een gelimiteerde
reclame, uitsluitend op de openbare om-
roep (BRT en RTBF) en met compensaties
voor de geschreven pers. Ze verzet zich te-
gen het idee van een commerciéle omroep
die «het pluralisme en de persvrijheid zou
bedreigen. en de media in handen geven
van kapitaalsterke groepen en politici».
Verder hekelde ze bij monde van haar voor-
zitter Van Miert het «verspilzieke» INBEL
dat Belga zou degraderen tot haar door-
geefluik, laakte de vermindering van de
overheidssteun aan de pers, en beschuldig-
de ze de CVP ervan de BRT-informatie insti-
tutioneel te willen politiseren.

De PVV tenslotte kantte zich tegen Inbel uit
besparingsoverwegingen. Ze toont zich ook
geen voorstander van invoering van recla-
me op de BRT, daar dit het staatsmonopo-
lie op de omroep zou versterken. Voor de
liberalen dient dit monopolie doorbroken
en de kabel ontsloten voor private groepen
die een begin willen maken met een com-
merciaal omroepbestel voor Vliaanderen.

In Belgié startte het voorlichtingsinstituut
van de overheid INBEL zijn werkzaamhe-
den. Het werd van bij de start fel gecontes-
teerd en wekte wantrouwen bij heel wat
perslui, niet in het minst omdat aan het
hoofd van dit reeds geruime tijd onder het
zwaard van de bezuinigingen vegeterende
instituut de woordvoerder van de premier
Lou De Clerck werd benoemd. Als Direc-
teur-Generaal krijgt hij de directe assisten-
tie van Frangis Burstin, vertrouweling van
vice-premier Gel. Niet alleen bij de opposi-
tiepartijen heerst begrijpelijke wrevel rond
dit dure staaltje van politieke benoemings-
lust, doch ook binnen de meerderheid
kwam er tegenwind van CVP-jongeren en
PVV, die de regering op media-viak liever
zag afslanken. Wantrouwen heerst er ook
binnen de dagbladwereld die omwille van
INBEL haar eigen overheidssteun ziet te-
ruggeschroefd en vooral bij het in nood ver-
kerende persagentschap Belga. INBEL wil
namelijk de abonnementen van alle kabi-
netten op Belga tot één verschralen en bij
zichzelf centraliseren, teneinde zelf de bin-
nen- en buitengaande media-post van en
naar de ministeries te verwerken.

Volgens het kijkonderzoek van de BRT kij-
ken de Vlamingen steeds MEER naar de El-

GEN ZENDERS, ten nadele van de buiten-
landse omroepen. Tijdens de eerste drie
kwartalen van 1983 bedroeg het kijkvolume
voor de beide BRT-zenders gemiddeld 65 %.
In 1981 was dit 61,70 %. Tijdens dezelfde
periode kregen de Nederlandse zenders
19,50 % van de «Viaamse kijktijd». De jaren
voordien lag dit gemiddelde nog een eindje
boven de 20 %. Een en ander zou wellicht
gedeeltelijk kunnen verklaard worden door
de Mundial die de kijkdichtheid op het
tweede BRT-net in sterke mate deed toene-
men. De drie topprogramma’s uit de betref-
fende periode waren Dubbel-Dobbel, Dallas
en het Eurovisie-Songfestival.

Reeds in 1979 verkreeg het Amerikaanse te-
levisienet ABC de exclusieve TV-RECHTEN
voor de Olympische Zomerspelen van 1984
in Los Angeles voor de onvoorstelbaar ho-
ge som van 225 miljoen dollar (10,8 miljard
BFr.) ABC had meer geboden dan haar bei-
de concurrerende TV-maatschappijen CBS
en NBC. Men vond het een gekke som die
heel wat risico’s inhield. Nu, ruim drie jaar
later, heeft ABC die investering reeds om-
gezet in een forse winst. Door de verkoop
van RECLAMEZENDTIJD zal ABC in totaal
615 miljoen dollar ontvangen (bijna 30 mil-
jard BFr.). Na aftrek van alle onkosten zal
ABC nog een netto winst maken van ruim
250 miljoen dollar of bijna 13 miljard BFr.
Het is dan ook niet te verwonderen dat ABC
op dit ogenblik reeds onderhandelingen
voert met Zuid-Korea over de televisierech-
ten voor de Olympische Zomerspelen van
1988 in Seoel. Nu wil men er zelfs tussen
de 500 en 700 miljoen dollar voor betalen!

De Brusselse persgroep BREBART, die o.a.
de dagbladen «La Libre Belgique» en «La
Derniére Heure-Les Sports» uitgeeft, heeft
einde 1982 een KAPITAALSVERHOGING
doorgevoerd. Om het persbedrijf rendabel
te houden werd de holdingmaatschappij La
Société d’'Edition et de Publicité (SEPE) ge-
herstructureerd door een uitbreiding van
het aantal aandeelhouders. Aan deze kapi-
taalsverhoging, die meer dan 200 miljoen
B.Fr. bedraagt, zou o.a. zijn deelgenomen
door een Zwitserse maatschappij en door
de vennootschap Papierfabrieken van
Belgié (groep Generale).

Op 14 december 1983 werd te Brussel in het
Internationaal Perscentrum de twintigste
«PERSPRIJS FRANS THEELEN= uitgereikt.
Laureaat werd Luk Van Onsem, oud-stu-
dent van het Departement Communicatie-
wetenschappen van de K.U.Leuven, met z'n
eindwerk «Belang en betekenis van de le-
zersbrief», een historische en theoretische
benadering van het verschijnsel lezersbrie-
ven met praktische toepassing op de week-
bladpers in Viaanderen.

De aanmoedigingsprijs ging naar Bart Stur-
tewagen, eveneens oud-student van het
Leuvense Departement Communicatie,
voor z'n studie «De Krantengroep De Stan-
daard sinds het faillissement».

De uitgeverij Roularta bracht enkele NIEU-
WE BLADEN op de markt.

Sinds nieuwjaar verschijnt het «\WEEKEND-
BLAD», een wekelijks verschijnend «vere-
deld» familiemagazine waarin de gezamen-
lijke redacties van Knack, Trends en Sport-
magazine hun meer populaire aspiraties
kwijt kunnen. Deze lijken te gaan van cine-
ma, show, muziek en theater over spelletjes
en strips tot een reeks over paranormale
verschijningen en winkelstraten.

Dezelide Roularta houdt haar persen ook
vrij voor een nieuw franstalig weekblad «LE
VIF», dat naast Pourquoi Pas? een gat
moet vullen in de markt van de meer «ern-
stige» magazines. Men heeft er alvast de
lay-out van Knack voor gecopieerd.

-

Volgens een beslissing van de regering zou
de rechtstreekse STEUN aan de PERS in
1983 nog slechts 161 miljoen frank bedra-
gen. Dit is, tegenover 1982, een VERMINDE-
RING met 50 miljoen frank of 23,60 %. In
1981 bedroeg deze overheidssteun nog 234
miljoen. De Koninklijke Besluiten die de
verdeling van deze steun regelen zouden
onveranderd blijven, wat betekent dat alle
bladen die de staatssteun aanvragen pro-
portioneel minder zullen ontvangen. Zo ziet
«De Morgenn, die van alle Belgische dagbla-
den de grootste steun geniet en in 1982 nog
23.920.737 fr. ontving, haar overheidshulp
dit jaar met ruim 5,6 miljoen frank teruglo-

pen.

Einde 1982 bezat 6,4 % van de Belgische
gezinnen een VIDEORECORDER. Tussen
1976 en 1981 werden er in ons land onge-

COMMUNICATIE 13 (1982-1983) Nr. 1

45



veer 150.000 verkocht. In 1982 steeg de ver-
koop geweldig en werden er nog eens
65.000 videocassetterecorders verkocht, zo-
dat men er in totaal 215.000 telt.

Op 28 januari verging Frankrijk het lachen
bij het nieuws van het overlijden van LOUIS
DE FUNES, de lachmaniak van het Franse
filmdoek. «Fufu», de komische held van o.a.
films als La Grande Vadrouille, Rabbi Ja-
cob, Fantomas, en de gendarme-reeks van
St. Tropez, overleed op 68-jarige leeftijd te
Nantes.

Aan de andere kant van de camera, maar
nu aan dezelfde kant van de eeuwigheid
staat GEORGE CUKOR, de 84 jaar oude
Hollywood-veteraan, legendarisch regis-
seur van My Fair Lady en specialist in het
op pellicule zetten van vrouwenpsyches.
Georges Remi, als HERGE schepper van
één der grootste helden uit de historie van
het stripverhaal: Kuifje, liet zijn schepping
en andere Haddocks en Zonnebloemen ver-
weesd achter bij zijn dood op 3 maart 1983.
Politiek één der meest gecontesteerde en
artistiek één der meest gelauwerde stripte-
kenaars, bereikte hij een leeftijd van 75
jaar, nog twee jaar verwijderd van de limiet-
grens om lezer te zijn van het door hem ge-
stichte en naar zijn held genoemde week-
blad Kuifje.

In januari stierf nog ARMAND BACHELIER,
één der Waalse journalistieke boegbeelden
en jaren lang de RTBF-correspondent uit
Parijs.

In FRANKRIJK begint het BIOSCOOPBE-
ZOEK terug te stijgen. In 1982 telde men er
meer dan 200 miljoen bezoekers. Dit was
voor de bioscoopuitbaters dan ook het suc-
cesrijkste jaar sinds ... 1967.

Noodklokkengelul over VLAAMSE
BOEKLANDSCHAP?

Het aantal in Viaanderen geproduceerde
boektitels is het voorbije jaar lichtjes (=
3 %) gedaald terwijl de prijs gemiddeld met
zowat 10 % is gestegen. De prijsstijging is
vooral merkbaar bij geimporteerde boeken
(hoofdzakelijk uit Nederland). Het aantal in-
gevoerde titels daalde fors met bijna 14 %.
De gemiddelde prijs van een Viaams boek
bedraagt nu 393 fr.

het

Ondertussen biedt ook in de boekenindus-
trie een nieuw tijdperk zich aan met de
komst van het elektronische of video-boek.
De teneur van een symposium rond deze
problematiek eind maart te Diepenbeek,
bleek echter eerder positief: de nieuwe me-
dia zouden niet in staat zijn het boek dood
te knijpen.

De Belgische REGERING lijkt haar greep op
de MEDIA te versterken. Na de weigering
van de regering om een televisiedebat toe
te laten tussen minister Eyskens en PS-
voorzitter Spitaels op de RTBF, heeft vice-
premier Gol middels een korigeding de
RTBF ertoe weten te dwingen zijn rege-
ringsverklaring op het door hem gewenste
tijdstip via de radio te laten uitzenden. Na
een vroegere discussie tussen premier Mar-
tens en de BRT om prioritaire regeringsme-
dedelingen véér het BRT-journaal te laten
beginnen, lijkt door deze uitspraak het ge-
recht een precedent geschapen te hebben
in de princiepskwestie of het precieze tijd-
stip van een regeringsmededeling een pre-
rogatief is van de regering of van de om-
roep.

De Viaamse Gemeenschapsminister Poma
heeft intussen de banvioek op zijn hals ge-
haald van zowel zijn eigen filmcommissie
als van Viaamse cineasten en studenten
van de filmscholen. Hem wordt zowel ver-
weten een te eigenzinnig filmbeleid te voe-
ren als het Viaamse filmwezen te ampute-
ren door al te drastisch in de subsidies te
snijden. Diezelfde Poma wil ook zijn zegje
hebben in de problematiek rond de omroep-
reclame.

Deze omroepreclame werd ondertussen
door de regering in de ministerraad van 4
maart de diepvries ingeschoven. Als de
hoofdoorzaak voor deze beslissing wordt
algemeen aanvaard dat de meerderheids-
partijen in het Vilaamse landsgedeelte niet
tot eensluidendheid konden komen daar de
PVV het invoeren van etherreclame als een
bevestiging beschouwt van het door hen
gelaakte BRT-monopolie. Aan Waalse kant
daarentegen trekt de PSC-PRL coalitie wel
aan hetzelfde zeel, zodat op diezelfde mi-
nisterraad werd beslist om de RTL een
hertzstraalverbinding met Brussel te gun-
nen waardoor de op reclamegelden steu-
nende Luxemburgse omroep de eigen
RTBF nog beter concurrentie aan kan doen.
Dit tot groot ongenoegen van Waals ge-
meenschapsminister Moureaux (OS), die
heeft aangekondigd maatregelen te nemen
tegen deze beslissing.

Het overleg tussen Brussel en Wallonié
aangaande de RTL-kwestie was eind maart
alvast afgesprongen.

Ook de commerciéle televisie is niet vrij van
problemen.

In GROOT-BRITTANNIE wordt er een ver-
woede strijd geleverd om de kijkcijfers van
de begin dit jaar gestarte ONTBIJT-TELEVI-
SIE, tussen het ontbijtprogramma van de
BBC en TV-am van de commerciéle omroep.
«Breakfast Time» van de BBC ging op 17 ja-
nuari op antenne van 6u30 tot Suur. De uit-
zending is een mengelmoes van nieuws,
sport, weerberichten, amusements- en spel-
programma’s. Hetzelfde recept wordt ge-
volgd door TV-am dat op 1 februari van
start ging en elke dag haar kijkers om 6 uur
wekt.

Waren de verwachtingen vooraf aan beide
zijden hooggespannen, dan verging het
commerciéle TV-am al snel het lachen toen
bij het bekendmaken van de eerste kijkcij-
fers bleek dat ze, ondanks hun met dure
(o.a. David Frost) vedetten volgestouwde
programma, de initiéle achterstand op de
BBC niet hadden kunnen goed maken, zelfs
integendeel met rasse schreden terrein ver-
loren. Begin maart kon de ontbijttelevisie
van de ITV nog nauwelijks 300.000 kijkers
lokken tegen de 1,6 miljoen van de BBC.
Voor de ITV, die voor haar overleven uitslui-
tend is afgestemd op adverteerders die
vonden dat ze nu wel teveel voor hun spots
moesten betalen, gingen de noodklokken
luiden. Aitken-Hume, de grootste geld-
schieter van het project, opteerde dan half
maart voor een, ook in het voetbal populai-
re taktiek: ze gaven directeur Peter Jay een
gouden handdruk en plaatsten Jonathan
Aitken, een conservatief parlementslid, aan
het hoofd van het op de rand van de af-
grond verkerende instituut.

Vanaf april brengt de Spaarnestad, een
dochteronerneming van het V.N.U.-concern
(Verenigde Nederlandse Uitgevers) een ne-
derlandstalige «<PLAYBOY» op de markt. De
oplage van het blad, dat ook in ons land te
koop is, schommelt tussen de 80.000 en de
100.000 exemplaren

46

COMMUNICATIE 13 (1982-1983) Nr. 1



