

feiten en meningen uit de media- wereld

RIK ADRIAENS

EN

WIM VAN DER BIESEN

Op 1 juli 1982 STOPTE het Nederlandse opinieweekblad "DE NIEUWE LINIE" zijn publikatie. Dit oorspronkelijk katholieke weekblad werd onder de titel "De Linie" opgericht in 1946 door de paters Jezuïeten. Nadat het blad z'n katholiek karakter gaandeweg verloren had en nadat de Jezuïeten zich hadden teruggetrokken, werd in 1963 ook de titel gewijzigd in "De Nieuwe Linie". De huidige directeur bestempelde de strekking van het blad als "links tot zeer links". De laatste twee jaar ontving "De Nieuwe Linie" van het Bedrijfsfonds voor de Pers renteloze leningen voor een bedrag van twaalf miljoen BFr. Bovendien werkte men al een tijdje met uitsluitend losse medewerkers. De oplage bedroeg 4.000 exemplaren, waarvan 3.000 abonnees.

De Nederlandse regering heeft de bedoeling om in een nabije toekomst de RECLAMEZENDTIJD te VERDUBBELEN. De Sterreclame zou dan zes uur per week bedragen. Uit een studie van de Nederlandse Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) blijkt echter dat de dagbladen in een benarde financiële positie zullen geraken als de reclamezendtijd wordt uitgebreid. In dezelfde studie wordt ook aangetoond dat de economische situatie van de dagbladen, en vooral van de kleine regionale kranten, voortdurend achteruitgaat. De weekbladen en tijdschriften daarentegen boeken de laatste jaren winst.

Georges Filliard, de Franse Minister van Communicatie, heeft aangekondigd dat de FRANSEN er in een nabije toekomst nog TWEE TV-NETTEN zullen BIJKRIJGEN. Dan zal men in Frankrijk kunnen kiezen tussen vijf ketens.

Het vierde net zou reeds in de herfst in de lucht komen; over de programma's is echter nog niet veel bekend.

Men denkt aan een soort "betaaltelevisie", waarbij men 's avonds films en andere amusementsprogramma's zou uitzenden die slechts mits een "decoder" kunnen bekeken worden. Voor deze laatste zou echter extra moeten betaald worden. De vijfde keten zal dan in 1985 in de ether gaan, nadat Frankrijk en de Bondsrepubliek samen een communicatiesatelliet met zes kanalen zullen gelanceerd hebben. Twee van deze kanalen zullen gebruikt worden om TF1 en A2 beter en vooral verder uit te stralen, terwijl een derde kanaal zal dienst doen om de vijfde keten op de Franse TV-schermen te brengen.

Op zaterdag 14 augustus 1982 verscheen het laatste nummer van het 113 jaar oude Haagse liberale dagblad "HET VADERLAND". Sinds oktober 1981 ontvingen de Haagse lezers van het "Algemeen Dagblad" en van de "NRC/Handelsblad", "Het Vaderland" als gratis bijlage bij hun blad. Deze drie bladen werden uitgegeven door de Nederlandse Dagblad Unie (NDU), die dit jaar aan "Het Vaderland" bijna tien miljoen gulden verloor. De hoofdoorzaak van dit verlies en van het uiteindelijk verdwijnen van het blad ligt bij de bijna volledige afwezigheid van advertenties.

Terwijl de aanvragen tot erkenning van de niet-openbare radio's binnenstromen op het kabinet van minister Poma wordt van vele zijden gepeild naar de LUISTERDICHTHEID van de VRIJE RADIO'S.

Volgens een door SIS (Station Indépendante Satelitte) opgezette opiniepeiling van juli II. zouden zowat 60% van de Brusselaars 's morgens en 's avonds naar de vrije radio luisteren. De keuze van radiozenders zou niet beïnvloed worden door het geslacht van de ondervraagden noch door het al dan niet werkloos zijn. Vrije radio zou vooral jonge luisteraars aantrekken.

Omtrent deze cijfers en de gebruikte methode ontstond enige polemiek in pers- en omroepkringen.

In augustus 1982 heeft een van de belangrijkste Amerikaanse tijdschriften, de "SATURDAY REVIEW", zijn publikatie gestopt. Het blad, dat in 1924 werd opgericht, kende z'n grootste bloei tussen 1940 en 1970 toen het een der beste literaire tijdschriften in de Verenigde Staten was, met meer dan een half miljoen abonnees. In 1971 kreeg het een nieuwe eigenaar die het in vier verschillende magazines splitste die ieder eens per maand verschenen. Sindsdien werden de financiële moeilijkheden steeds groter.

Uit besparingsoverwegingen zendt de RTBF-televisie sinds oktober geen programma's meer uit na elf uur 's avonds. Op deze maatregel worden slechts twee uitzonderingen voorzien: 's zaterdags mag men langer uitzenden en één zondag op vier zal het scherm ook na elf uur nog "verlicht" blijven, nl. wanneer het maandelijks spelprogramma op antenne gaat.

Van 22 augustus af kunnen 250.000 Antwerpse kabelabonnees TV-klank in stereo ontvangen. Voorlopig gaat het nog maar om een experiment van de EBES-intercommunales die het Duitse systeem voor stereoklank bij TV-uitzendingen grondig willen uittesten.

In West-Duitsland kan ruim 75 % van de bevolking deze nieuwigheid mits een aangepast toestel via het tweede Duitse net (ZDF) ontvangen. Via het kopstation van Zoersel wordt het signaal aangevoerd. De schaarse bezitters van stereo-televisies kunnen rechtstreeks van deze service genieten; abonnees met een op de kabel aangesloten stereo-installatie kunnen stereoklank bij de ZDF-programma's kiezen via de FM-band.

Stereoklank kan niet alleen de uitzendingen van klassieke muziek maar ook die van het lichtere genre opfleuren. Bovendien wordt het mogelijk om een speelfilm zowel in de Duitse nagesynchroniseerde versie als in de originele, bv. Engelse klankband te ontvangen. De abonnee kan dan kiezen tussen de Duitse klank via het TV-klankkanaal of de originele versie via de FM-radio, uiteraard in mono dan.

De Franse president Mitterand heeft MICHELE COTTA benoemd tot voorzitter van de nieuw opgerichte Hoge Autoriteit voor de Audiovisuele Communicatie. Deze 45-jarige journaliste had een blitzcarrière: ze werkte voor diverse media ("France Observateur", "Le Point", France Inter en RTL) en was o.a. reeds hoofdredactrice van het weekblad "L'Express" en president directeur-generaal van Radio France. Samen met acht andere leden van de Hoge Autoriteit moet ze er nu voor zorgen dat er een nieuwe wind gaat waaien in de Franse omroep, en meer bepaald dat radio en TV, en vooral hun nieuwsredacties, meer onafhankelijk worden van de regering en van het politieke bestel in het algemeen.

In verband met de besparingen die aan de BRT worden opgelegd en i.v.m. de huidige politieke touwtrekkerij rond de omroep, gaf de TV-criticus van "Volksmacht", Kijker, volgende vrij scherpe commentaar: "... het ideaal dat een aantal mensen in dit Vlaamse land met televisie willen bereiken: inhoudeloos kijkvoer, afgestemd op het begripsvermogen van niet al te snuggere tienjarigen, zoals bij de Amerikaanse commerciële TV meestal het geval is. In regerings-

kringen, waar men de ondergang van de BRT-omroep door langzame financiële wurging wil bewerkstelligen, ziet men dat als hoogste niveau voor het volk (zoniet voor de politici zelf). Inmiddels wordt de BRT met een zeer beperkte toelage langzaam aan de verrotting overgelaten. Geheel volgens het procédé van de verkrottende huizen in de stad, waar nadat zij waardeloos geworden zijn, ook veel geld wordt aan verdiend. De mensen achter die huizen en achter de ondergang van de BRT zijn trouwens gedeeltelijk dezelfde, om wie het uitsluitend om eigenbelang - politiek en geld - te doen is.... Misschien moeten onze politieke leiders, die onze omroep met voorbedachten rade willen vernietigen, toch maar eens bedenken dat de Vlaamse mensen lang niet altijd zo dom en banaal zijn als de politieke wereld het zou willen hebben."

Begin september lanceerde de uitgeverij Dupuis een nieuw Televisieblad: TVS. De 'S' in de titel staat voor show. TVS wilde vooral het accent leggen op ontspanning en richtte zich tot een jonger, minder geschoold publiek dat vooral de Nederlandstalige uitzendingen volgt. Initiatiefnemer en manager achter het blad was Pierre Matthews die meende dat het blad een gat in de markt met 80.000 exemplaren kon vullen. Hoofdredacteur werd Piet Teigeler, ex-hoofdredacteur van Panorama. Matthews haalde echter vlug bakzeil. Eind oktober werd namelijk beslist met TVS te stoppen. Het blad bleek de vooropgestelde oplage niet te halen en verwekte nogal wat wreveld binnenshuis o.m. van baas Dupuis zelf en de redactie van HUMO. Ondanks een aanzienlijk lanceringsbudget van 20 miljoen wist het nieuwe televisieblad zich dus geen plaats te verwerven tussen HUMO, TV-expres en TV-Zie, Teve-blad en TV-satelliet.

De Nederlandse minister van CRM De Boer heeft de TROS op de vingers getikt voor haar plannen om via de ECS-satelliet abonnee-televisie aan te bieden aan kabelnetten. Volgens de minister wekt de omroepvereniging bij het publiek verwachtingen die ze helemaal niet kan waarmaken. Het ministerie ontkende voorts een aanvraag van de TROS om een kanaal op de Europese Communicatie Satelliet te exploiteren, ontvangen te hebben. De bewindsman vroeg opheldering en waarschuwde voor het onwettelijk karakter van deze voorbarige mededeling.

"De toekomst van de Vlaamse Bioscoopindustrie biedt een relatief somber beeld, zeker indien geen hervormingen worden overwogen". Dat is het besluit van UFSIA-assistent dr. Erik Faucompret in het tweemaandelijks 'Economisch en Sociaal Tijdschrift' van het Instituut voor Postuniversitair Onderwijs. Het artikel 'De crisis in de Vlaamse bioscoopindustrie' verscheen in september.

De auteur schetst in vijf hoofdstukken de toestand van de solvabiliteit, likwiditeit, rendabiliteit, opbrengst en exploitatiekosten van de Vlaamse bioscoopsector.

Solvabiliteit biedt weinig problemen; qua likwiditeit blijken talrijke Vlaamse bioscopen ver onder het gemiddelde te zitten. Door de dalende opbrengsten kan de rendabiliteit van de Vlaamse bioscopen niet schitterend genoemd worden.

In tegenstelling tot het buitenland loopt het bioscoopbezoek bij ons terug. De exploitatiekosten stijgen voortdurend door de distributieprijs, de publiciteitskosten, onderhouds- en afschrijvingskosten en de belastingen.

Al bij al ziet de toekomst van de Vlaamse bioscoopindustrie er dus niet rooskleurig uit: het ticket is te duur, de zaalcapaciteiten en -ligging laten te wensen over, de concurrentie van niet-commerciële circuits en televisie is betekenisvol. Ook marketingfouten liggen aan de basis van de penibele toestand. Indien het bioscoopbedrijf niet tijdig oplossingen gaat uitdokteren wordt de toestand nog hachelijker. Tragisch hierbij is dat - steeds volgens de studie - de bioscoopuitbaters hierin alleen staan en dat het succes van kabeltelevisie, video en de dreiging van betaaltelevisie het bioscoopbezoek naar ongekende dieptes zou kunnen leiden.

Op 6 september ging in het Zuid-Nederlandse stadje Zaltbommel een KABELCOMMUNICATIEPROJECT van start. De plaatselijke vereniging voor lokale kabelcommunicatie Transmedia, kreeg daartoe een machtiging.

Het uitgeversconcern VNU zal in het project participeren. Het kabelnet van Zaltbommel heeft een transportcapaciteit van circa 200 kanalen. Daarvan wil Transmedia er zowel voor distributie, consultatie als conversatie-doeleinden gaan aanwenden. De uitvoering van de nieuwe communicatievormen zal in fasen geschieden. Transmedia geeft voorlopig prioriteit aan onderwijstoepassingen, een geluidsverbinding met de Tweede Kamer, een elektronische nieuwskrant, een kunstprogramma, een

buurtgebonden telebaby-oppas, een doven-telefoon en plaatselijke kerkuitzendingen... Het bestuur van Transmedia stelde een kabelomroepraad samen ter realisatie en coördinatie van de experimenten. Het produktieteam kan rekenen op de enthousiaste medewerking van vooral jonge inwoners van Zaltbommel.

Op 15 september 1982 verscheen in de Verenigde Staten een nieuw dagblad. Het betreft hier een zeer speciale gebeurtenis, niet alleen omdat de uitgave van een nieuw blad een echt waagstuk is (in 1981 verdwenen er in de USA nog 45 dagbladtitels), maar vooral omdat het hier om een heel bijzondere experiment gaat. Het nieuwe blad wordt de eerste echte "nationale" krant van de Verenigde Staten genoemd en kreeg als titel "USA TODAY", met als ondertitel "Het dagblad van de natie". Aanvankelijk verscheen het blad alleen in Washington en in de omliggende deelstaten; geleidelijk zal de krant de ganse Verenigde Staten gaan bestrijken. Einde 1983 moet het blad een oplage hebben van 1,15 miljoen exemplaren en over vijf jaar zouden er 2,35 miljoen exemplaren moeten gedrukt worden. Ook qua inhoud wil men "iets geheel nieuws brengen". Men zal zich vooral toespitsen op sport, zakennieuws, weervoorspellingen en (erg beknopt) algemeen nieuws. Buitenlands nieuws zal niet aan bod komen, tenzij dat het rechtstreeks belang of gevolgen zou hebben voor de Amerikanen. Ten slotte opteert men ook voor veel kleurenfoto's.

Het brein achter dit opzet is uitgever Neuharth, eigenaar van de Gannett-uitgeverij die verscheidene krantentitels en enkele radio- en TV-stations bezit. Financieel lijkt het bedrijf zo sterk te staan dat men rustig enkele jaren kan experimenteren om na te gaan of het eerste nationale dagblad een kans maakt bij de Amerikaanse lezer.

Het Europese satellietprogramma heeft op 10 september een zware klap moeten incasseren toen de Ariane-raket met een maritieme communicatiesatelliet en een Afrikaanse weersatelliet aan boord tijdens een commerciële vlucht in zee stortte. Hierdoor dreigt het programma vertraging op te lopen en verliest Ariane in de concurrentiestrijd met de Amerikaanse Space Shuttle een belangrijk punt.

Inmiddels is het commerciële ruimtetijdperk volop begonnen. Begin november

moet de Space Shuttle een derde in een reeks communicatiesatellieten van het Amerikaanse Satellite Business Systems in orbit brengen. De maatschappij hoopt een aanzienlijk marktaandeel in de telefoon- en tele-communicatiesector in de wacht te slepen nu president Reagan de telefoonmarkt opengegooid heeft.

Tijdens een grootscheepse razzia op illegaal gecopieerde VIDEOCASSETTEN in het Vlaamse land en in het Brusselse, namen de rijkswacht en de ambtenaren van douane in het totaal 15.795 zg. 'witte' cassettes in beslag. Door het verschijnen in de handel van 'witte' videofilms werden aanzienlijke sommen ontdoken aan auteursrechten, belastingen en BTW. Het grootscheeps onderzoek dat gepaard ging met niet minder dan 150 huiszoekingen vond plaats op 14 september. Slechts in 8 van de 150 bezochte videowinkels werden geen illegaal gecopieerde cassettes gevonden. Naast enkele arrestaties nam de rijkswacht ook copieerapparatuur in beslag.

Eens te meer werd het probleem van piraterij zo oud als de eerste bandopnemeraccuut aan de orde gesteld.

Op 15 september werden de 19 leden van de Raad van niet-openbare radio's aangeduid. Deze raad moet de minister adviseren bij de erkenning van vrije radio's. Eenmaal de erkenningen van de Gemeenschapsminister van Cultuur Poma uitgedeeld, zal de raad ook moeten adviseren over intrekken of schorsen van de vergunning.

Zoals in het decreet van 5 mei bepaald worden negen leden van de raad aangeduid door de Vlaamse regering, en negen door vertegenwoordigers van vrije radio's. De voorzitter wordt Eddy Van Gelder, directeur van het Instituut voor Volksopleiding en Kadervorming, een man met PVV-bindingen.

In de lijst voorgedragen door de Vlaamse regering werden de politieke verhoudingen in de deelregering gerespecteerd: CVP 4, PVV 3, SP 2 en VU 1.

Van CVP-zijde vinden we in de raad: Lou Michiels (persattaché van Vlaamse Eerste minister Geens), Paul Van de Velde (medewerker gemeenschapsminister Steyaert), Herman Van Pelt (docent communicatiewetenschap voorgedragen door het Cabinet van Akkermans) en Jules Albrechts (Cabinetsmedewerker van gemeenschapsminister Lenssens). De PVV vaardigt naast de

voorzitter, Eddy Frans (medewerker bij het coördinatiecentrum Liberaal Socio-Cultureel Beleid) en Dirk Verhofstadt (producer bij Librado) af.

Voor de SP vinden we Jan Ceuleers (Cabinetschef van minister De Wulf) en Luc Wallyn (nationaal secretaris van de SP) terug. Het Cabinet van minister Schiltz (VU) droeg Patrick Herroelen, medewerker bij de Bond van Vormings- en Ontwikkelingsorganisaties voor.

Bij de vertegenwoordigers van de vrije radio's lezen we de namen van Paul Driesen, Ugo Declerck en Eddy Box namens de Vereniging tot bevrijding van de ether (VEBE); Micheline Courtois en Freddy Neyts zeten voor VEBORA (Vereniging voor Belgische Onafhankelijke Radio's). Uit de niet-verenigde vrije radio's koos het Cabinet van Poma 4 leden: Jan D'Haese (CVP) Gie Korthout (CVP), Leo Delcroix (CVP) en Bart Vanden Driessche van wie de binding met enige partij niet zo duidelijk is.

Samen moeten zij er ondermeer voor waken dat de vrije radio's niet aan politiek doen.

De RTBF-TELEVISIE wil graag experimenteren met een LOKAAL TV-PROGRAMMA op plaatselijke kabelnetten, zoals die van Luik, Charleroi, Namen en Bergen waar de regionale TV-studio's van de omroep gevestigd zijn. Voor de Raad van Beheer is dit de meest directe oplossing om tegemoet te komen aan de verzuchting, de televisie te doen inspelen op plaatselijke belangstelling en aldus een directe regionale spiegel én informant te zijn. Inzake RADIO zoekt de RTBF zo snel mogelijk een vierde net te openen via de Brusselse zenders Bruxelles 21 en Radio Cité met de bedoeling veel muziek te brengen, vooral bij jongeren, liefst tot twee uur 's nachts. Hiermee wordt duidelijk op het publiek, stijl en sfeer van de privé-radio's gemikt.

Wat TELEVISIE betreft wil de RTBF het tweede net volwaardig gaan uitbouwen. Hier zouden sportprogramma's en op de jeugd gerichte uitzendingen hun plaats krijgen. Op het eerste net wordt het journaal naar vorm en inhoud gewijzigd en er komt een regionaal journaal.

De RTBF haalt, om dit plan de realiseren, fors de buikriem dicht. Zo werd in het personeelsbestand van 2.555 gesnoeid zodat momenteel 200 kaderfuncties open staan. De RTBF-top laat zich voorts niet onbetuigd om overtredingen van de mediawetten aan de kaak te stellen. De omroep dien- de klacht in tegen reclame-uitzendingen op

radio Contact en Radio-Basse-Meuse (Luik). In laatste geval kreeg de omroep gelijk. In de klacht tegen de Radio Contact verklaarde de rechtbank van Brussel zich (in kortgeding) onbevoegd.

Eind september geraakte het nieuws bekend dat RTL van plan is op 15 december met specifiek op Vlaanderen gerichte commerciële televisieprogramma's te starten. Daartoe worden reeds (show)programma's ingeblikt en werd een Vlaamse hoofdredacteur voor een nieuwsjournaal aangeworven. De opzet kadert in een plan om Engels-, Duits- en Nederlandstalige programma's te brengen. Via de respectieve kanalen van RTL zouden van 12 tot 14 uur Duitstalige uitzendingen gericht op huisvrouwen uitgezonden worden; van 17 tot 19 zou vooral de jeugd met Engelstalige programma's aangesproken worden. De hoofdbrok, de avond-uitzendingen zullen in het Nederlands zijn. Eerst nieuws en daarna een speelfilm met zowel Duitse als Nederlandse ondertiteling. RTL - International, zoals het initiatief zou geheten worden, zal gebruik maken van frequenties die aan de Luxemburgse staat zijn toebedeeld. Om in Vlaanderen te geraken moet de RTT echter toelating verlenen om een straalverbinding te exploiteren. De liberale minister van PTT Decroo evenals gemeenschapsminister Poma verklaarden RTL niet in Vlaanderen te willen.

Inmiddels blijft RTL alle juridische argumenten in de wind slaan en trok de omroep Marc Van Impe als hoofdredacteur aan om 'een moderne, ritmische, onpolitieke, niet-vertelende RTL-nieuwsploeg' op te zetten. Van Impe was tot voor deze benoeming perschef van PVV-voorzitter Guy Verhofstadt en doorzwoom al heel wat journalistieke watertjes. De vraag dient gesteld hoe de race naar de Vlaamse kijker en de reclamecenten gaat verlopen.

In de filmwereld valt vooral een reeks overlappende bekende figuren op. Na het vroegtijdig afsterven van Romy Schneider, Rainer Werner Fassbinder en Patrick Dewaere overleed Henry Fonda op zevenenzeventigjarige leeftijd in Los Angeles. Hij trad op in meer dan zeventig films en kreeg daarvoor talrijke onderscheidingen. Zijn eerste belangrijke film was "The trail of the Lonesome Pine" uit 1936. Andere toppers werden "The grapes of wrath" (1940) en "War and Peace" (1961). Voor zijn

vertolking in "On Golden Pond" aan de zijde van Katherine Hepburn en zijn dochter Jane kreeg hij slechts dit jaar zijn eerste Oscar. Fonda kende ook succes als toneelacteur.

In september overleed de Zweedse filmactrice INGRID BERGMANN op zevenenzeventigjarige leeftijd. Ze werd wereldberoemd na haar vertolking als tegenspeelster van Humprey Bogart in de prent "Casablanca" uit 1943. Ze won drie Oscars voor haar prestaties in "Gaslight" (1944), "Anastasia" (1956) en "Moord in de Orient-Express" (1974). Ingrid Bergmann werd algemeen beschouwd als één der laatste grote Hollywood-sterren.

GRACE KELLY, prinses Grace van Monaco, overleed op tweeënvijftigjarige leeftijd in een verkeersongeval. Als filmster boekte Grace Kelly haar grootste successen in "Dial M for Murder" en "Rear Window" van Hitchcock, en vooral in "The Country Girl" waarvoor ze in 1954 de Oscar voor de beste vrouwelijke vertolking kreeg. Op 18 april 1956 trad ze in het huwelijk met prins Rainier III van Monaco.

Volgens de kijkcijfers van de BRT-Studiedienst zijn de meest bekeken TV-programma's van het eerste halfjaar van 1982 achtereenvolgens: het spelprogramma "Dubbel-Dobbel" (januari, februari én maart); het Eurovisiesongfestival (april); een TV-spel van Jan Matteredne in de reeks "Met voorbedachten rade": "De Wurgmoord" (mei); de voetbalwedstrijd Hongarije-België in het kader van de eindronde voor het wereldkampioenschap (juni). Een andere eindrondewedstrijd, Argentinië-België kreeg van de BRT-kijkers de hoogste waardering van de juni-programma's, nl. 4,6 op 5.

In Gent verscheen op 28 september het eerste nummer van Metro, een nieuw Stads-magazine met een uitgebreide uitkrant. Volgens de redactie slaat de titel van het nieuwe magazine op hun bedoeling de Gentse stadspolitiek en andere hangijzers met onthullingen en commentaar te ondermijnen in een kritisch-satirische toonaard. Metro wordt voorlopig op tienduizend exemplaren verspreid in zowat 250 Vlaamse stads- en stationskiosken en kost 40 Fr.

Op 30 september konden de Brusselse televisiekijkers een piratenuitzending meema-

ken van een vrije televisiezender, S.I.T. genaamd. De proefuitzending duurde anderhalf uur en werd in het net van Coditel op het kanaal van de RTBF gestraald. De uitzending bevatte enkele fragmenten van RTBF-programma's, straatinterviews, een imitatiestuk en wat vage beloften in het vervolg meer sex en geweld op het scherm te brengen.

De aangekondigde attractie dat de naakte speakerin zich na de uitzending naar de camera zou omdraaien bleek een loze belofte te zijn. Het geheel duurde amper 10 minuten maar werd gedurende anderhalf uur herhaald.

De RTBF diende onmiddellijk klacht in. Na een gelijkaardig experiment in Heist-op-den-Berg enige tijd geleden is dit het tweede geval van piratentelevisie in ons land.

Sinds 23 juni is de ZENDTIJD Van de "uitzendingen door derden" met vier uur VERMEERDERD. Het totaal komt nu op negentig en een half uur. Hiervan gaan achttendertig uren naar de politieke uitzendingen, evenveel naar de levensbeschouwelijke uitzendingen, negen en eenhalf uur naar sociale beroepsorganisaties en vijf uren naar enkele kleinere verenigingen. Agalev, met haar "Groene Omroep" en RAD krijgen vooralsnog geen zendtijd omdat zij onvoldoende handtekeningen konden verzamelen.

Minister van Justitie en van Institutionele Hervormingen JEAN GOL verklaarde tijdens een toespraak over 'Informatie en Objectiviteit' voor de Joodse gemeenschap B'Nai B'rith dat de regering zou geneigd zijn straalverbindingen te laten inrichten om de Luxemburgse commerciële TV-zender RTL naar België te brengen. De bedoeling zou zijn zo snel mogelijk tot een alternatieve nieuwsuitzending voor en over België te komen ter correctie van de eenzijdig genoemde berichtgeving van de RTBF. De straalverbinding is de snelste en goedkoopste oplossing nu blijkt dat een nieuw commercieel TV-net niet meteen haalbaar is om het omroepmonopolie te doorbreken, aldus de vice-premier. GOL wekte verder nog enige verbazing door zijn rethorische vraag waarom Belgisch nieuws, voor wat Vlaanderen betreft, niet vanuit Nederland zou kunnen uitgezonden worden ter correctie van de BRT-berichtgeving. De uitspraken van GOL veroorzaakten enige deining. Premier Martens verklaarde over de uitspraken van Gol geen enkele verklaring te zullen afleggen.