feiten

en
meningen
uit

de

media-

wereld

RIK ADRIAENS
EN

WIM VAN DER BIESEN

Op 1 juli 1982 STOPTE het Nederlandse
opinieweekblad "DE NIEUWE LINIE" zijn
publikatie. Dit oorspronkelijk katholieke
weekblad werd onder de titel "De Linie” op-
gericht in 1946 door de paters Jezuieten.
Nadat het blad z'n katholiek karakter gaan-
deweg verloren had en nadat de Jezuieten
zich hadden teruggetrokken, werd in 1963
ook de titel gewijzigd in "De Nieuwe Linie".
De huidige directeur bestempelde de strek-
king van het blad als "links tot zeer links”.
De laatste twee jaar ontving "De Nieuwe Li-
nie” van het Bedrijisfonds voor de Pers ren-
teloze leningen voor een bedrag van twaalf
miljoen BFr. Bovendien werkte men al een
tijdje met uitsluitend losse medewerkers.
De oplage bedroeg 4.000 exemplaren, waar-
van 3.000 abonnees.

De Nederlandse regering heeft de bedoe-
ling om in een nabije toekomst de RECLA-
MEZENDTIJD te VERDUBBELEN. De Ster-
reclame zou dan zes uur per week bedra-

gen. Uit een studie van de Nederlandse '

Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) blijkt
echter dat de dagbladen in een benarde fi-
nanciéle positie zullen geraken als de re-
clamezendtijd wordt uitgebreid. In dezelide
studie wordt ook aangetoond dat de econo-
mische situatie van de dagbladen, en voor-
al van de kleine regionale kranten, voortdu-
rend achteruitgaat. De weekbladen en tijd-
schriften daarentegen boeken de laatste ja-
ren winst.

Georges Filliard, de Franse Minister van
Communicatie, heeft aangekondigd dat de
FRANSEN er in een nabije toekomst nog
TWEE TV-NETTEN zullen BIJKRIJGEN. Dan
zal men in Frankrijk kunnen kiezen tussen
vijf ketens.

Het vierde net zou reeds in de herfst in de
lucht komen; over de programma's is ech-
ter nog niet veel bekend.

Men denkt aan een soort "betaaltelevisie”,
waarbij men 's avonds films en andere
amusementsprogramma’s zou uitzenden
die slechts mits een "decoder” kunnen be-
keken worden. Voor deze laatste zou echter
extra moeten betaald worden. De vijfde ke-
ten zal dan in 1985 in de ether gaan, nadat
Frankrijk en de Bondsrepubliek samen een
communicatiesatelliet met zes kanalen zul-
len gelanceerd hebben. Twee van deze ka-
nalen zullen gebruikt worden om TF1 en A2
beter en vooral verder uit te stralen, terwijl
een derde kanaal zal dienst doen om de
vijide keten op de Franse TV-schermen te
brengen.

Op zaterdag 14 augustus 1982 verscheen
het laatste nummer van het 113 jaar oude
Haagse liberale dagblad "HET VADER-
LAND". Sinds oktober 1981 ontvingen de
Haagse lezers van het "Algemeen Dag-
blad” en van de "NRC/Handelsblad", "Het
Vaderland” als gratis bijlage bij hun blad.
Deze drie bladen werden uitgegeven door
de Nederlandse Dagblad Unie (NDU), die
dit jaar aan "Het Vaderland” bijna tien mil-
joen gulden verloor. De hoofdoorzaak van
dit verlies en van het uiteindelijk verdwij-
nen van het blad ligt bij de bijna volledige
afwezigheid van advertenties.

Terwijl de aanvragen tot erkenning van de
niet-openbare radio’s binnenstromen op
het kabinet van minister Poma wordt van
vele zijden gepeild naar de LUISTERDICHT-
HEID van de VRIJE RADIO'S.

Volgens een door SIS (Station Indépendan-
te Satelitte) opgezette opiniepeiling van juli
1l. zouden zowat 60 % van de Brusselaars 's
morgens en 's avonds naar de vrije radio
luisteren. De keuze van radiozenders zou
niet beinvioed worden door het geslacht
van de ondervraagden noch door het al dan
niet werkloos zijn. Vrije radio zou vooral
jonge luisteraars aantrekken.

Omtrent deze cijfers en de gebruikte me-
thode ontstond enige polemiek in pers- en
omroepkringen.

In augustus 1982 heeft een van de belang-
rijkste Amerikaanse tijdschriften, de "SA-
TURDAY REVIEW", zijn publikatie gestopt.
Het blad, dat in 1924 werd opgericht, kende
z'n grootste bloei tussen 1940 en 1970 toen
het een der beste literaire tijdschriften in
de Verenigde Staten was, met meer dan
een half miljoen abonnees. In 1971 kreeg
het een nieuwe eigenaar die het in vier ver-
schillende magazines splitste die ieder
eens per maand verschenen. Sindsdien
werden de financiéle moeilijkheden steeds
groter.

Uit besparingsoverwegingen zendt de
RTBF-televisie sinds oktober geen pro-
gramma'’s meer uit na elf uur ’s avonds. Op
deze maatregel worden slechts twee uit-
zonderingen voorzien: 's zaterdags mag
men langer uitzenden en één zondag op
vier zal het scherm ook na elf uur nog "ver-
licht” blijven, nl. wanneer het maandelijks
spelprogramma op antenne gaat.

COMMUNICATIE 12 (1982) Nr. 3



Van 22 augustus af kunnen 250.000 Ant-
werpse kabelabonnees TV-klank in stereo
ontvangen. Voorlopig gaat het nog maar

om een experiment van de EBES-intercom-

munales die het Duitse systeem voor stere-
oklank bij TV-uitzendingen grondig willen
uittesten.

In West-Duitsland kan ruim 75 % van de be-
volking deze nieuwigheid mits een aange-
past toestel via het tweede Duitse net
(ZDF) ontvangen. Via het kopstation van
Zoersel wordt het signaal aangevoerd. De
schaarse bezitters van stereo-televisies
kunnen rechtstreeks van deze service ge-
nieten; abonnees met een op de kabel aan-
gesloten stereo-installatie kunnen stereo-
klank bij de ZDF-programma’s kiezen via de
FM-band.

Stereoklank kan niet alleen de uitzendin-
gen van klassieke muziek maar ook die van
het lichtere genre opfleuren. Bovendien
wordt het mogelijk om een speelfilm zowel
in de Duitse nagesynchroniseerde versie
als in de originele, bv. Engelse klankband
te ontvangen. De abonnee kan dan kiezen
tussen de Duitse klank via het TV-klankka-
naal of de originele versie via de FM-radio,
uiteraard in mono dan.

De Franse president Mitterand heeft MI-
CHELE COTTA benoemd tot voorzitster van
de nieuw opgerichte Hoge Autoriteit voor
de Audiovisuele Communicatie. Deze 45-
jarige journaliste had een blitzcarriére: ze
werkte voor diverse media ("France Obser-
vateur”, "Le Point”, France Inter en RTL)
en was o.a. reeds hoofdredactrice van het
weekblad "L'Express’” en president direc-
teur-generaal van Radio France. Samen
met acht andere leden van de Hoge Autori-
teit moet ze er nu voor zorgen dat er een
nieuwe wind gaat waaien in de Franse om-
roep, en meer bepaald dat radio en TV, en
vooral hun nieuwsredacties, meer onafhan-
kelijk worden van de regering en van het
politieke bestel in het algemeen.

In verband met de besparingen die aan de
BRT worden opgelegd en i.v.m. de huidige
politieke touwtrekkerij rond de omroep, gaf
de TV-criticus van "Volksmacht”, Kijker,
volgende vrij scherpe commentaar: ... het
ideaal dat een aantal mensen in dit Viaam-
se land met televisie willen bereiken: in-
houdloos kijkvoer, afgestemd op het be-
gripsvermogen van niet al te snuggere tien-
jarigen, zoals bij de Amerikaanse commer-
ciéle TV meestal het geval is. In regerings-

kringen, waar men de ondergang van de
BRT-omroep door langzame financigéle wur-
ging wil bewerkstelligen, ziet men dat als
hoogste niveau voor het volk (zoniet voor
de politici zelf). Inmiddels wordt de BRT
met een zeer beperkte toelage langzaam
aan de verrotting overgelaten. Geheel vol-
gens het procédé van de verkrottende hui-
zen in de stad, waar nadat zij waardeloos
geworden zijn, ook veel geld wordt aan ver-
diend. De mensen achter die huizen en ach-
ter de ondergang van de BRT zijn trouwens
gedeeltelijk dezelfde, om wie het uitslui-
tend om eigenbelang - politiek en geld - te
doen is..... Misschien moeten onze politie-
ke leiders, die onze omroep met voorbe-
dachten rade willen vernietigen, toch maar
eens bedenken dat de Vlaamse mensen
lang niet altijd zo dom en banaal zijn als de
politieke wereld het zou willen hebben.”

Begin september lanceerde de uitgeverij
Dupuis een nieuw Televisieblad: TVS. De
'S’ in de titel staat voor show. TVS wilde
vooral het accent leggen op ontspanning
en richtte zich tot een jonger, minder ge-
schoold publiek dat vooral de Nederland-
stalige uitzendingen volgt. Initiatieinemer
en manager achter het blad was Pierre Mat-
thews die meende dat het blad een gat in
de markt met 80.000 exemplaren kon vul-
len. Hoofdredacteur werd Piet Teigeler, ex-
hoofdredacteur van Panorama.

Matthews haalde echter vlug bakzeil. Eind
oktober werd namelijk beslist met TVS te
stoppen. Het blad bleek de vooropgestelde
oplage niet te halen en verwekie nogal wat
wrevel binnenshuis o.m. van baas Dupuis
zelf en de redactie van HUMO. Ondanks
een aanzienlijk lanceringsbudget van 20
miljoen wist het nieuwe televisieblad zich
dus geen plaats te verwerven tussen HU-
MO, TV-expres en TV-Zie, Teve-blad en TV-
satelliet.

De Nederlandse minister van CRM De Boer
heeft de TROS op de vingers getikt voor
haar plannen om via de ECS-satelliet abon-
nee-televisie aan te bieden aan kabelnet-
ten. Volgens de minister wekt de omroep-
vereniging bij het publiek verwachtingen
die ze helemaal niet kan waarmaken. Het
ministerie ontkende vooris een aanvraag
van de TROS om een kanaal op de Europe-
se Communicatie Satelliet te exploiteren,
ontvangen te hebben. De bewindsman
vroeg opheldering en waarschuwde voor
het onwettelijk karakter van deze voorbari-
ge mededeling.

"De toekomst van de Viaamse Bioscoopin-
dustrie biedt een relatief somber beeld, ze-
ker indien geen hervormingen worden over-
wogen”. Dat is het besluit van UFSIA-assis-
tent dr. Erik Faucompret in het tweemaan-
delijks 'Ekonomisch en Sociaal Tijdschrift’
van het Instituut voor Postuniversitair On-
derwijs. Het artikel 'De krisis in de Vlaamse
bioscoopindustrie’ verscheen in septem-
ber.

De auteur schetst in vijf hoofdstukken de
toestand van de solvabiliteit, likwiditeit,
rendabiliteit, opbrengst en exploitatiekos-
ten van de Vlaamse bioscoopsector.
Solvabiliteit biedt weinig problemen; qua
likwiditeit blijken talrijke Viaamse biosco-
pen ver onder het gemiddelde te zitten.
Door de dalende opbrengsten kan de ren-
dabiliteit van de Viaamse bioscopen niet
schitterend genoemd worden.

In tegenstelling tot het buitenland loopt
het bioscoopbezoek bij ons terug. De ex-
ploitatiekosten stijgen voortdurend door de
distributieprijzen, de publiciteitskosten, on-
derhouds- en afschrijvingskosten en de be-
lastingen.

Al bij al ziet de toekomst van de Vlaamse
bioscoopindustrie er dus niet rooskleurig
uit: het ticket is te duur, de zaalcapacitei-
ten en -ligging laten te wensen over, de
concurrentie van niet-commerciéle circuits
en televisie is betekenisvol. Ook marketing-
fouten liggen aan de basis van de penibele
toestand. Indien het bioscoopbedrijf niet
tijdig oplossingen gaat uitdokteren wordt
de toestand nog hachelijker. Tragisch hier-
bij is dat - steeds volgens de studie - de
bioscoopuitbaters hierin alleen staan en
dat het succes van kabeltelevisie, video en
de dreiging van betaaltelevisie het bios-
coopbezoek naar ongekende dieptes zou
kunnen leiden.

-

Op 6 september ging in het Zuid-Neder-
landse stadje Zaltbommel een KABELCOM-
MUNICATIEPROJECT van start. De plaat-
selijke vereniging voor lokale kabelcommu-
nicatie Transmedia, kreeg daartoe een
machtiging.

Het uitgeversconcern VNU zal in het pro-
ject participeren. Het kabelnet van Zalt-
bommel heeft een transportcapaciteit van
circa 200 kanalen. Daarvan wil Transmedia
er zowel voor distributie, consultatie als
conversatie-doeleinden gaan aanwenden.
De uitvoering van de nieuwe communica-
tievormen zal in fasen geschieden. Trans-
media geeft voorlopig prioriteit aan onder-
wijstoepassingen, een geluidsverbinding
met de Tweede Kamer, een elektronische
nieuwskrant, een kunstprogramma, een

COMMUNICATIE 12 (1982) Nr. 3

R



buurtgebonden telebaby-oppas, een doven-
telefoon en plaatselijke kerkuitzendingen...
Het bestuur van Transmedia stelde een ka-
belomroepraad samen ter realisatie en
codrdinatie van de experimenten. Het pro-
duktieteam kan rekenen op de enthousiaste
medewerking van vooral jonge inwoners
van Zaltbommel.

Op 15 september 1982 verscheen in de Ver-
enigde Staten een nieuw dagblad. Het be-
treft hier een zeer speciale gebeurtenis,
niet alleen omdat de uitgave van een nieuw
blad een echt waagstuk is (in 1981 verdwe-
nen er in de USA nog 45 dagbladtitels),
maar vooral omdat het hier om een heel bij-
zonder experiment gaat. Het nieuwe blad
wordt de eerste echte "nationale” krant
van de Verenigde Staten genoemd en kreeg
als titel "USA TODAY", met als ondertitel
“Het dagblad van de natie”. Aanvankelijk
verscheen het blad alleen in Washington
en in de omliggende deelstaten; geleidelijk
zal de krant de ganse Verenigde Staten
gaan bestrijken. Einde 1983 moet het blad
een oplage hebben van 1,15 miljoen exem-
plaren en over vijf jaar zouden er 2,35 mil-
joen exemplaren moeten gedrukt worden.
Ook qua inhoud wil men "iets geheel
nieuws brengen”. Men zal zich vooral toe-
spitsen op sport, zakennieuws, weervoor:
spellingen en (erg beknopt) algemeen
nieuws. Buitenlands nieuws zal niet aan
bod komen, tenzij dat het rechtstreeks be-
lang of gevolgen zou hebben voor de Ame-
rikanen. Ten slotte opteert men ook voor
veel kleurenfoto’s.

Het brein achter dit opzet is uvitgever Neu-
harth, eigenaar van de Gannett-uitgeverij
die verscheidene krantentitels en enkele ra-
dio- en TV-stations bezit. Financieel lijkt
het bedrijf zo sterk te staan dat men rustig
enkele jaren kan experimenteren om na te
gaan of het eerste nationale dagblad een
kans maakt bij de Amerikaanse lezer.

Het Europese satellietprogramma heeft op
10 september een zware klap moeten in-
casseren toen de Ariane-raket met een ma-
ritieme communicatiesatelliet en een Afri-
kaanse weersatelliet aan boord tijdens een
commerciéle vlucht in zee storite. Hierdoor
dreigt het programma vertraging op te lo-
pen en verliest Ariane in de concurrentie-
strijd met de Amerikaanse Space Shuttle
een belangrijk punt.

Inmiddels is het commerciéle ruimtetijd-
perk volop begonnen. Begin november

moet de Space Shuttle een derde in een
reeks communicatiesatellieten van het
Amerikaanse Satellite Business Systems in
orbiet brengen. De maatschappij hoopt een
aanzienlijk marktaandeel in de telefoon- en
tele-communicatiesector in de wacht te
slepen nu president Reagan de telefoon-
markt opengegooid heeft.

Tijdens een grootscheepse razzia op ille-
gaal gecopieerde VIDEOCASSETTEN in het
Vlaamse land en in het Brusselse, namen
de rijkswacht en de ambtenaren van doua-
ne in het totaal 15.795 zg. 'witte’ cassettes
in beslag. Door het verschijnen in de han-
del van 'witte’ videofilms werden aanzienlij-
ke sommen ontdoken aan auteursrechten,
belastingen en BTW. Het grootscheeps on-
derzoek dat gepaard ging met niet minder
dan 150 huiszoekingen vond plaats op 14
september. Slechts in 8 van de 150 bezoch-
te videowinkels werden geen illegaal geco-
pieerde cassettes gevonden. Naast enkele
arrestaties nam de rijkswacht ook copieer-
apparatuur in beslag.

Eens te meer werd het probleem van pirate-
rij -zo oud als de eerste bandopnemer-
acuut aan de orde gesteld.

Op 15 september werden ue 19 leden van
de Raad van niet-openbare radio’s aange-
duid. Deze raad moet de minister adviseren
bij de erkenning van vrije radio’s. Eenmaal
de erkenningen van de Gemeenschapsmi-
nister van Cultuur Poma uitgedeeld, zal de
raad ook moeten adviseren over intrekken
of schorsen van de vergunning.

Zoals in het decreet van 5 mei bepaald wor-
den negen leden van de raad aangeduid
door de Vlaamse regering, en negen door
vertegenwoordigers van vrije radio’s. De
voorzitter wordt Eddy Van Gelder, directeur
van het Instituut voor Volksopleiding en
Kadervorming, een man met PVV-bindin-
gen.

In de lijst voorgedragen door de Vlaamse
regering werden de politieke verhoudingen
in de deelregering gerespecteerd: CVP 4,
PVV 3,SP 2en VU 1.

Van CVP-zijde vinden we in de raad: Lou
Michiels (persattaché van Vlaamse Eerste
minister Geens), Paul Van de Velde (mede-
werker gemeenschapsminister Steyaert),
Herman Van Pelt (docent communicatiewe-
tenschap voorgedragen door het Cabinet
van Akkermans) en Jules Albrechts (Cabi-
netsmedewerker van gemeenschapsminis-
ter Lenssens). De PVV vaardigt naast de

voorzitter, Eddy Frans (medewerker bij het
cobrdinatiecentrum Liberaal Socio-Cultu-
reel Beleid) en Dirk Verhofstadt (producer
bij Librado) af.

Voor de SP vinden we Jan Ceuleers (Cabi-
netschef van minister De Wulf) en Luc Wal-
lyn (nationaal secretaris van de SP) terug.
Het Cabinet van minister Schiltz (VU) droeg
Patrick Herroelen, medewerker bij de Bond
van Vormings- en Ontwikkelingsorganiza-
ties voor.

Bij de vertegenwoordigers van de vrije ra-
dio’s lezen we de namen van Paul Driesen,
Ugo Declerck en Eddy Box namens de Vere-
niging tot bevrijding van de ether (VEBE);
Micheline Courtois en Freddy Neyts zete-
len voor VEBORA (Vereniging voor Belgi-
sche Onafhankelijke Radio’s). Uit de niet-
verenigde vrije radio’'s koos het Cabinet
van Poma 4 leden: Jan D'Haese (CVP) Gie
Korthoudt (CVP), Leo Delcroix (CVP) en
Bart Vanden Driessche van wie de binding
met enige partij niet zo duidelijk is.
Samen moeten zij er ondermeer voor wa-
ken dat de vrije radio’s niet aan politiek
doen.

De RTBF-TELEVISIE wil graag experimente-
ren met een LOKAAL TV-PROGRAMMA op
plaatselijke kabelnetten, zoals die van
Luik, Charleroi, Namen en Bergen waar de
regionale TV-studio’s van de omroep geves-
tigd zijn. Voor de Raad van Beheer is dit de
meest directe oplossing om tegemoet te
komen aan de verzuchting, de televisie te
doen inspelen op plaatselijke belangstel-
ling en aldus een directe regionale spiegel
én informant te zijn. Inzake RADIO zoekt de
RTBF zo snel mogelijk een vierde net te
openen via de Brusselse zenders Bruxelles
21 en Radio Cité met de bedoeling veel mu-
ziek te brengen, vooral bij jongeren, liefst
tot twee uur 's nachts. Hiermee wordt dui-
delijk op het publiek, stijl en sfeer van de
privé-radio’s gemikt.

Wat TELEVISIE betreft wil de RTBF het
tweede net volwaardig gaan uitbouwen.
Hier zouden sportprogramma’s en op de
jeugd gerichte uitzendingen hun plaats krij-
gen. Op het eerste net wordt het journaal
naar vorm en inhoud gewijzigd en er komt
een regionaal journaal.

De RTBF haalt, om dit plan de realiseren,
fors de buikriem dicht. Zo werd in het per-
soneelsbestand van 2.555 gesnoeid zodat
momenteel 200 kaderfuncties open staan.
De RTBF-top laat zich voorts niet onbe-
tuigd om overtredingen van de mediawet-
ten aan de kaak te stellen. De omroep dien-
de klacht in tegen reclame-uitzendingen op

a2

COMMUNICATIE 12 (1982) Nr. 3



radio Contact en Radio-Basse-Meuse
(Luik). In laatste geval kreeg de omroep ge-
lijk. In de klacht tegen de Radio Contact
verklaarde de rechtbank van Brussel zich
(in kortgeding) onbevoegd.

Eind september geraakte het nieuws be-
kend dat RTL van plan is op 15 december
met specifiek op Vlaanderen gerichte com-
merciéle televisieprogramma’s te starten.
Daartoe worden reeds (show)programma’s
ingeblikt en werd een Vlaamse hoofdredac-
teur voor een nieuwsjournaal aangeworven.
De opzet kadert in een plan om Engels-,
Duits- en Nederlandstalige programma’s te
brengen. Via de respectieve kanalen van
RTL zouden van 12 tot 14 uur Duitstalige
uitzendingen gericht op huisvrouwen uitge-
zonden worden ; van 17 tot 19 zou vooral de
jeugd met Engelstalige programma’s aan-
gesproken worden. De hoofdbrok, de
avond-uitzendingen zullen in het Neder-
lands zijn. Eerst nieuws en daarna een
speelfilm met zowel Duitse als Nederland-
se ondertiteling. RTL - International, zoals
het initiatief zou geheten worden, zal ge-
bruik maken van frequenties die aan de
Luxemburgse staat zijn toebedeeld. Om in
Viaanderen te geraken moet de RTT echter
toelating verlenen om een straalverbinding
te exploiteren. De liberale minister van PTT
Decroo evenals gemeenschapsminister Po-
ma verklaarden RTL niet in Vlaanderen te
willen.

Inmiddels blijit RTL alle juridische argu-
menten in de wind slaan en trok de omroep
Marc Van Impe als hoofdredacteur aan om
‘een moderne, ritmische, onpolitieke, niet-
vervelende RTL-nieuwsploeg’ op te zetten.
Van Impe was tot voor deze benoeming
perschef van PVV-voorzitter Guy Verhof-
stadt en doorzwom al heel wat journalistie-
ke watertjes. De vraag dient gesteld hoe de
race naar de Vlaamse kijker en de reclame-
centen gaat verlopen.

In de filmwereld valt vooral een reeks over-
lijdens van bekende figuren op.

Na het vroegtijdig afsterven van Romy
Schneider, Rainer Werner Fassbinder en
Patrick Dewaere overleed Henry Fonda op
zevenenzeventig jarige leeftijd in Los Ange-
les. Hij trad op in meer dan zeventig films
en kreeg daarvoor talrijke onderscheidin-
gen. Zijn eerste belangrijke film was "The
trail of the Lonesome Pine" uit 1936. Ande-
re toppers werden “"The grapes of wrath”
(1940) en "War and Peace™ (1961). Voor zijn

vertolking in "On Golden Pond" aan de zij-
de van Katherine Hepburn en zijn dochter
Jane kreeg hij slechts dit jaar zijn eerste
Oscar. Fonda kende ook succes als toneel-
acteur.

In september overleed de Zweedse filmac-
trice INGRID BERGMANN op zevenenzes-
tigjarige leeftijd. Ze werd wereldberoemd
na haar vertolking als tegenspeelster van
Humprey Bogart in de prent "Casablanca”
uit 1943. Ze won drie Oscars voor haar
prestaties in "Gaslight” (1944), "Anasta-
sia” (1956) en "Moord in de Orient-
Express” (1974). Ingrid Bergmann werd al-
gemeen beschouwd als één der laatste gro-
te Hollywood-sterren.

GRACE KELLY, prinses Grace van Monaco,
overleed op tweeénvijftigjarige leeftijd in
een verkeersongeval. Als filmster boekte
Grace Kelly haar grootste successen in
"Dial M for Murder” en "Rear Window" van
Hitchcock, en vooral in "The Country Girl”
waarvoor ze in 1954 de Oscar voor de beste
vrouwelijke vertolking kreeg. Op 18 april
1956 trad ze in het huwelijk met prins Rai-
nier lll van Monaco.

Volgens de kijkcijfers van de BRT-Studie-
dienst zijn de meest bekeken TV-program-
ma’s van het eerste halfjaar van 1982 ach-
tereenvolgens: het spelprogramma "Dub-
bel-Dobbel” (januari, februari én maart);
het Eurovisiesongfestival (april); een TV-
spel van Jan Matterne in de reeks ""Met
voorbedachten rade”: "De Wurgmoord”
(mei); de voetbalwedstrijd Hongarije-Belgié
in het kader van de eindronde voor het we-
reldkampioenschap (juni). Een andere eind-
rondewedstrijd, Argentinié-Belgié kreeg van
de BRT-kijkers de hoogste waardering van
de juni-programma’s, nl. 4,6 op 5.

In Gent verscheen op 28 september het eer-
ste nummer van Metro, een nieuw Stads-
magazine met een uitgebreide uitkrant.
Volgens de redactie slaat de titel van het
nieuwe magazine op hun bedoeling de
Gentse stadspolitiek en andere hangijzers
met onthullingen en commentaar te onder-
mijnen in een kritisch-satirische toonaard.
Metro wordt voorlopig op tienduizend
exemplaren verspreid in zowat 250 Viaam-
se stads- en stationskiosken en kost 40 Fr.

Op 30 september konden de Brusselse tele-
visiekijkers een piratenuitzending meema-

ken van een vrije televisiezender, S.I.T. ge-
naamd. De proefuitzending duurde ander-
half uur en werd in het net van Coditel op
het kanaal van de RTBF gestraald. De uit-
zending bevatte enkele fragmenten van
RTBF-programma’s, straatinterviews, een
imitatiestuk en wat vage beloften in het
vervolg meer sex en geweld op het scherm
te brengen.

De aangekondigde attractie dat de naakte
speakerin zich na de uitzending naar de ca-
mera zou omdraaien bleek een loze belofte
te zijn. Het geheel duurde amper 10 minu-
ten maar werd gedurende anderhalf uur
herhaald.

De RTBF diende onmiddellijk klacht in. Na
een gelijkaardig experiment in Heist-op-
den-Berg enige tijd geleden is dit het twee-
de geval van piratentelevisie in ons land.

Sinds 23 juni is de ZENDTIJD Van de "uit-
zendingen door derden” met vier uur VER-
MEERDERD. Het totaal komt nu op negen-
tig en een half uur. Hiervan gaan achten-
dertig uren naar de politieke uitzendingen,
evenveel naar de levensbeschouwelijke uit-
zendingen, negen en eenhalf uur naar soci-
ale beroepsorganisaties en vijf uren naar
enkele kleinere verenigingen. Agalev, met
haar "Groene Omroep” en RAD krijgen
vooralsnog geen zendtijd omdat zij onvol-
doende handtekeningen konden verzame-
len.

Minister van Justitie en van Institutionele
Hervormingen JEAN GOL verklaarde tij-
dens een toespraak over 'Informatie en Ob-
jectiviteit’ voor de Joodse gemeeschap
B'Nai B'rith dat de regering zou geneigd
zijn straalverbindingen te laten inrichten
om de Luxemburgse commerciéle TV-zen-
der RTL naar Belgié te brengen. De bedoe-
ling zou zijn zo snel mogelijk tot een alter-
natieve nieuwsuitzending voor en over Bel-
gié te komen ter correctie van de eenzijdig
genoemde berichtgeving van de RTBF. De
straalverbinding is de snelste en goed-
koopste oplossing nu blijkt dat een nieuw
commercieel TV-net niet meteen haalbaar
is om het omroepmonopolie te doorbreken,
aldus de vice-premier. GOL wekte verder
nog enige verbazing door zijn rethorische
vraag waarom Belgisch nieuws, voor wat
Viaanderen betreft, niet vanuit Nederland
zou kunnen uitgezonden worden ter correc-
tie van de BRT-berichtgeving. De uitspra-
ken van GOL veroorzaakten enige deining.
Premier Martens verklaarde over de uit-
spraken van Gol geen enkele verklaring te
zullen afleggen.

COMMUNICATIE 12 (1982) Nr. 3



