
wordt». In De Standaard van 14 januari 1982
beoordeelt Mia Doornaert het gebeurde echter
als «een droevige boodschap voor diegenen
die meenden te mogen oordelen dat Le Mon¬
de, een krant die eigendom is van haar mede¬
werkers en in de eerste plaats de redactie, een
voorbeeld was van een vrij, waarachtig onaf¬
hankelijk persorgaan en een democratisch be¬
drijf».

Bronnenmateriaal:

Presse Actualité van juni-juli-augustus
1970, n°59, p. 22-29.
Le Monde van 13 januari 1982, p. 40.
De Morgen van 16 januari 1982, p. 2.
De Standaard van 14 januari en van 25
maart 1982.

feiten

en

meningen

uit

de

media¬

wereld

WIM SCHAMP
WIM VAN DER BIESEN

’Het was gisteren een heuglijke dag voor TV-
kijkend Antwerpen’, gaf De Nieuwe Gazet als
commentaar weg bij het besluit van de Ant¬
werpse kabelmaatschappij INTEGAN om van¬
af 1 januari 82 de programma’s van RTL aan
te bieden aan haar 150.000 abonnees. Proef-
uitzendingen startten al op 18 december, nog
vóór de beslissing formeel genomen was,
want precies op die avond zaten de beheer¬
ders van Integan rond de tafel.
De Antwerpse regio bleef tot dusver als een
der enige in het Vlaamse land verstoken van
Luxemburgse televisie. In het verleden werden
herhaaldelijk PRINCIPIËLE BEZWAREN tegen
etherreclame en commerciële televisie aange¬
voerd, ondermeer door de socialistische be¬
heerders van Integan. Waarom deze bezwaren
nu wegvallen, werd niet duidelijk.
De Integan-directie kon enkel kwijt dat de
doorkabeling van RTL ’niet langer was tegen
te houden’.
Financieel schiet Integan bij de operatie jaar¬
lijks 12 MILJOEN in. De aansluiting op het sig¬
naal van de RTT-straalzenders kost 40 F per
abonnee en voor Sabam-auteursrechten moet
eveneens 40 F betaald worden. In een mede¬
deling verzekerde Integan deze meeruitgaven
niet te zullen verrekenen in de abonnementsta¬
rieven.

BPA, het Leuvens BEVRIJDINGSPERSAGENT-
SCHAP, houdt het voor gezien. In het BPA-bul-
letin nr. 280, het laatste van de zevende jaar¬
gang, wees de redactie zonder omwegen op
de slechte financiële situatie en op de geringe
respons bij het (progressief) lezerspubliek.
Is het zinvol in die omstandigheden door te
gaan?, luidde de vraag, die meteen doorge¬
speeld werd naar de lezers zelf. In enkele open
vergaderingen, waarop alle belangstellenden
welkom waren, hoopte het BPA-collectief een
antwoord op die vraag te vinden teneinde de
knoop door te hakken.
Dit laatste gebeurde ook. Op 15 januari van dit
jaar ontvingen alle abonnees een afscheids¬
brief waarin BPA meedeelt zijn verschijning te
staken. De belangstelling voor de open dis¬
cussieavonden was omzeggens nihil geweest
en ’zeven jaar ploeteren had uitgewezen dat
het voor BPA onmogelijk was om één van de
TWEE MOGELIJKE DOELSTELLINGEN in de
perssector — BPA als alternatief persagent¬
schap, of BPA als links weekblad — te realise¬
ren’. Laten we evenwel ook voor eigen deur
vegen, voegt het communiqué eraan toe, ’BPA
heeft nooit voldoende dynamiek ontwikkeld
om zijn project te kunnen uitvoeren. Een wei¬
nig efficiënt beleid, te weinig energie voor pro¬
motie en andere fouten zorgden er mede voor
dat we in moeilijke papieren geraakten’.
Toch blijft bij de BPA-medewerkers de overtui¬
ging bestaan dat Vlaanderen nood heeft aan
een ongebonden links eenheidsweekblad.
BPA heeft zelfs een tijdlang onderhandeld met
Elcker-lk, Wereldscholen en Oxfam-Wereld-

30 COMMUNICATIE 12 (1982) Nr. 1



winkels om gezamenlijk een dergelijke opzet

te realiseren.
Tot dusver leverden die contacten weinig re¬
sultaat op.

Op het ogenblik dat het «BRUGSCH HAN-
DELSBLAD», een van de meest florissante re¬
gionale weekbladen in Vlaanderen, z’n 75-jarig
bestaan vierde, verscheen (begin januari 1982)

het laatste nummer van de «LASTIGE BRUG¬

GELING».
Deze Brugse stadskrant, die haar naam alle

eer aandeed, heeft zeven jaar bestaan. Het

was trouwens de oudste stadskrant in Vlaan¬

deren. De reden van haar verdwijnen zou niet

moeten gezocht worden in financiële moeilijk¬
heden, maar zou verband houden met een ge¬

brek aan redactionele medewerkers.

Sinds eind vorig jaar staat de UITGEVERIJ DU¬

PUIS uit Marcinelle onder GERECHTELIJK
TOEZICHT. Het bedrijf, waar ondermeer Hu-
mo, Télé Moustique, Robbedoes/Spirou en tal

van stripverhalen van de persen rollen, wordt

allerminst geteisterd door financiële moeilijk¬
heden. Er is echter slaande ruzie tussen de
familieleden-eigenaars, die van oudsher de

aandelen en de bedrijfsleiding in het huis Du¬

puis in handen hebben.
De oude MARCEL DUPUIS, die i.t.m. wat zijn

naam laat vermoeden geen familie is van de

’echte’ Dupuis maar een aangetrouwde ven¬

noot, heeft het al jaren aan de stok met de

jongere generatie, aangevoerd door de af¬

stammelingen Charles en Michel Dupuis en

Pierre Matthews. Marcel Dupuis verdenkt de

jongeren ervan de uitgeverij op Amerikaanse
leest te willen schoeien, wat aanleiding zou

geven tot sluiting van de huidige drukkerij in

Marcinelle en tot de afdanking van heel wat

werknemers. Volgens zijn tegenspelers daar¬

entegen heeft Marcel Dupuis al geruime tijd

de pensioenleeftijd overschreden en worden
zijn directiemethodes stilaan ouderwets.
Ook de vakbonden hebben stelling gekozen.
De FGTB-Centrale van het Boek (waarbij de

meeste werknemers van de uitgeverij Dupuis
aangesloten zijn) steunt de oude directeur, de

CSC ziet hem liever gaan.
Toen het bedrijf stilaan onbestuurbaar raakte,

hebben een aantal leden van de raad van be¬

heer zich tot de rechtbank van koophandel ge¬

wend, die onmiddellijk een nieuwe raad van

beheer aanstelde. In dit (bewust beperkt ge¬

houden) orgaan zetelen nog wel de drie jonge¬

ren, maar niet langer Marcel Dupuis. Deze
laatste beschikt er wel over een vertegenwoor¬

diger. Als voorzitter van de raad benoemde de

rechtbank MARCEL GREGOIRE, de gekende

Brusselse advocaat en oud-minister, die in

zijn vrije tijd ook kroniekschrijver is voor La

Libre Belgiique.

De Vereniging van de Vlaamse radio- en TV-

pers heeft de PRIJS van de TV-KRITIEK 1981

toegekend aan het programma «Tik Tak» van

Mil Lenssens, «die er in slaagt de tot nog toe

op televisie vaak vergeten groep van de aller¬

jongste kijkers (peuters) te boeien met verruk¬
kelijke, creatieve, elektronische vondsten».

De KLOKKE-ROELAND-PRIJS 1981 voor de ra¬

dio ging naar Mare Platei «voor de gevatheid

en helderheid waarmee hij ook in de meest be¬

roerde binnenlandse politieke situaties het

luisterpubliek informeert».

De jaarlijkse RADIO- en TV-OSCARS gingen

voor 1981 respectievelijk naar het BRT 2-pro-

gramma «Service-Telefoon» van Martin De-

jonghe (voor de tweede opeenvolgende maal)

en naar het duidingsprogramma van «Panora¬

ma». Beide Oscars worden toegekend hoofd¬

zakelijk op basis van een opiniepeiling bij een

zo ruim mogelijk publiek.

De eenentwintigste BERT LEYSEN-PRIJS voor

televisie werd toegekend aan het programma

«De Regenwegen van Jacques Brei», een co-

produktie van de Dienst Amusement, Woord

en Spel van de BRT en de KRO-televisie.

De BRT heeft een nieuwe REGERINGSCOM¬
MISSARIS. Het is JAN KERREMANS, voorma¬

lig directeur van het Willemsfonds en tot vóór

zijn recente benoeming kabinetslid van ge¬

meenschapsminister Poma. Kerremans volgt

bij de BRT Jean-Luc Dehaene op, die in de re¬

gering Martens V Minister van Sociale Zaken

werd.
In een interview met De Standaard noemde

Kerremans zich voorstander van het doorbre¬
ken van het BRT-MONOPOLIE — een optie die

ook in het regeerakkoord voorzien werd —
zonder daarbij echter op korte termijn in de

richting van een tweede commercieel net te

denken. Volgens Kerremans moeten de zgn.

DERDEN ruimer aan bod kunnen komen dan

totnogtoe het geval is met de gastprogram-

ma’s. Objectiviteit wordt door de BRT-redactie

wel nagestreefd, maar de ervaring wijst uit dat

er tussen willen en kunnen een verschil is.

Door de verschillende politieke en levensbe¬
schouwelijke strekkingen duidelijker aan bod
te laten komen, ontstaat er voor de kijker een
meer evenwichtig beeld en eventueel keuze-
alternatief, aldus Kerremans.
Wat de lokale radio’s betreft denkt de nieuwe
regeringscommissaris aan de oprichting van
een VRIJE REGIONALE OMROEP. De normen
waaraan de vrije radio’s in die constructie zou¬
den moeten beantwoorden, zouden minder ’re¬
strictief’ zijn dan in de regeling die het vige¬

rende KB Willockx oplegt. Meer armslag dus
voor grotere regionale zenders en geen be¬
voogding vanwege de overheid.

Op 13 januari verscheen het (langverwachte)

eerste nummer van het weekblad DE ZWIJ¬

GER. Naar het model van Le Canard Enchaïné
wil De Zwijger ’satire voor blijmoedigen’ bren¬
gen. Hoofdredacteur werd JOHAN ANTHIE-
RENS, die na een lange bedenktijd zijn weke¬
lijkse kroniek in Knack inruilde voor het nieu¬

we blad.

De eerder moeizame start buiten beschou¬
wing gelaten — redacteur Henry Coenjaerts

gaf al na enkele weken forfait en de inder¬
haast aangetrokken KAREL ANTHIERENS

diende snel werk te maken van enige orde in

het huis — lijkt De Zwijger zijn plaats gevon¬

den te hebben in de Vlaamse weekbladsector.
De eerste indicaties wijzen op een verkochte
oplage van om en bij de 45.000 exemplaren.

Het akkoord dat enkele weken geleden binnen

de Vlaamse Raad tot stand kwam over een
dekreet op de VRIJE RADIO’S, werd voorafge¬

gaan door tal van meningsverschillen en dis¬
cussies onder de politici.

In januari werden nog maar eens een aantal
vrije radio’s door het parket opgepakt. Het be¬
trof 4 zenders, opererend vanuit het Brusselse
en getooid met een inmiddels welbekende re¬

putatie: zij lappen de technische normen die
Freddy Willockx eertijds in een koninklijk be¬
sluit goot, aan hun laars en blijven uitzenden

op ettelijke duizenden watt.
Het vrije radio-dossier bleef ook een heet
hangijzer voor de regering Martens. Van Mi¬

nister van PTT Herman DE CROO is bekend

dat hij het besluit Willockx het liefst zo snel

mogelijk naar de prullenmand ziet verwijzen,

maar daar denkt zijn staatssecretaris Paula
D’HONDT-OPDENBOSCH (CVP-ACW) anders
over. Tussen die twee is het herhaaldelijk tot

wrijvingen gekomen.

COMMUNICATIE 12 (1982) Nr. 1 31



Ook in de Vlaamse deelregering was het lange
tijd bakkeleien. Daar voorzag de beleidsverkla¬
ring dat ’onmiddellijk een regeling zou worden
uitgewerkt om de niet-openbare radio’s hun
functie te laten vervullen’. Gemeenschapsmi¬
nister Karel POMA gaf in een uitzending van
het televisiedebat ’Confrontatie’ de krachtlij¬
nen aan die een toekomstig dekreet van de
Vlaamse Raad zou dienen te bevatten. Vol¬
gens Poma is er op de FM-band tussen 100 en
104 megahertz plaats voor 84 lokale zenders
en 17 ’regionale’ (deze laatste met een reik¬
wijdte tot 80 km). Commerciële reclame zou
verboden worden, maar tevens zou er geen
subsidiëring mogen komen vanwege de over¬
heid.
Een ander voorstel kwam van de hand van
CVP-volksvertegenwoordiger Miet SMET. In
haar voorstel van decreet zouden enkel de
kleine lokale radio’s die zich aan de beschik¬
kingen van het KB Willockx houden, kunnen
erkend worden. Reclame en partijpolitieke
propaganda worden verworpen en inhoudelijk
moeten de lokale radio’s in het voorstel van
Miet Smet aan de volgende voorwaarden vol¬
doen: zorgen voor lokale animatie en informa¬
tie, voorlichting en ontspanning brengen en
bijdragen tot de sociaal-culturele ontwikke¬
ling van elk respectief luistergebied.
De laatste visie lijkt het inmiddels gehaald te
hebben. Nationale zenders worden taboe, het¬
geen een lelijke streep is door de rekening van
Contact, Maeva en Co. Hebben laatstgenoem¬
den nattigheid voorvoeld? Het is alleszins
geen toeval dat de groten sinds korte tijd tal
van kleine lokale radio’s aan het inpalmen
zijn, om daardoor — via een omweg — toch
een nationaal zendbereik te handhaven.

LET POLAND BE POLAND luidde de naam van
een Amerikaanse TV-show die op 31 januari
via de satelliet de wereld werd ingestuurd. Het
90 minuten durend spektakel was opgezet

door het Amerikaanse Witte Huis in samen¬
werking met de vakbondsfederatie AFL-CIO
en gold als solidariteitsmanifestatie van de
Westerse wereld met het Poolse volk. Weken
voordien al had de producer Charles Wiek,
een Californisch zakenman en lid van de pro-
pagandastaf van Ronald Reagan, zich sterk
gemaakt dat de Polen-show de grootste zou
worden die het televisietijdperk ooit aan¬
schouwd had. Wiek rekende op een doorkabe-
ling naar minstens 50 landen overal ter we¬

reld.
In de show traden heel wat BEKENDE POLITI¬
CI op: Thatcher, Schmidt, Trudeau, Spadolini,
Suzuki, Mittérand, Reagan zelf (voor de gele¬
genheid uitgedost in een vakbondspakje) en

de Belgische premier WILFRIED MARTENS.
Voor muziek en ontspanning zorgden onder¬
meer Frank Sinatra, Henry Fonda, Orson Wel¬
les en Bob Hope (’wiens verschijning alleen al
de algemene hilariteit opwekt tussen Phila¬
delphia en El Paso’ — Le Monde). Een andere
oude glorie Charlton Heston praatte de verto¬
ning aan elkaar.
In propagandistisch opzicht werd de grootste

show ter wereld een FLOP. De drie grote Ame¬
rikaanse networks toonden geen interesse. In
Europa bleken slechts enkele landen bereid
tot een integrale uitzending (Oostenrijk,
Luxemburg, Noorwegen en Portugal). Elders
werden fragmenten vertoond, meestal bege¬
leid door enige duiding. De BRT had de bedoe¬
ling de openingsminuten in beeld te brengen
tijdens het avondnieuws, maar door techni¬
sche moeilijkheden miste men de aansluiting
met de satelliet (...)

De PRIJS VOOR JOURNALISTIEK 1981 van
het Gemeentekrediet van België werd voor de
televisie (nederlandstalige sector) toegekend
aan Fred Janssen voor zijn bijdrage in «Ter¬
loops» over Niel in de Rupelstreek. Fred Jans¬
sen is oud-student van het Centrum voor Com¬
municatiewetenschappen van de K.U.-Leuven.

Hoewel de dotatie van de BRT voor 1982 nog
niet vastligt, gaat het omroepinstituut dit jaar

nog 230 miljoen fr. BESPAREN. De voornaam¬

ste bezuinigingsmaatregel voor de radio heeft
betrekking op BRT 3, die vanaf 1 mei pas om
12 u. ’s middags met een afzonderlijk pro¬
gramma in de ether zal komen. In de voormid¬
dag zullen BRT 1 en BRT 3 een gezamenlijk
programma uitzenden. Bij de televisie gaat TV

2 met zomervacantie van 12 juli tot einde au¬
gustus. Een aantal produkties worden ge¬
schrapt, o.a. Rondomons, Ook dit is leven,
Met zicht op zee, Lied van mijn land, enz. Er

zal ook geen nieuw jeugdfeuilleton geprodu¬

ceerd worden. Tenzij het tot een «sponsoring»
door het ministerie van onderwijs komt, zullen

vanaf september ook de schooluitzendingen
zowel op radio als op televisie wegvallen.

Tenslotte zal de BRT haar permanente verte¬

genwoordiger te Hilversum niet meer vervan¬
gen.
Dit alles betekent dat de werkingskredieten in

vergelijking met vorig jaar verminderen met

22% voor de televisie en met 15% voor de

radio.

Op 26 februari 1982 startte op de BRT onder
de titel «DE NIEUWE ORDE» de (langverwach¬
te) TV-reeks over de collaboratie tijdens de

Tweede Wereldoorlog. De maker van deze pro¬
gramma’s, de BRT-journalist Maurice DE WIL¬
DE, heeft er ruim zeven jaar aan gewerkt.
Naast archiefmateriaal steunt hij vooral op in¬
terviews en gesprekken met zgn. bevoorrechte
getuigen. De reeks telt zeventien afleveringen
(van ± anderhalf uur) die de vrijdagavond tus¬
sen einde februari en half juni op het eerste

BRT-net worden uitgezonden. In het najaar
worden ze op het tweede net herhaald. In 1983
en 1984 volgen dan nog twee series over het¬
zelfde onderwerp. Alvorens deze programma’s
op antenne kwamen, werden ze gekeurd, niet
alleen door de BRT-leiding, maar ook door een
wetenschappelijk-historische commissie van
zeven professoren van de vier Vlaamse univer-
siteiten. Naar verluidt, werd nog nooit een
BRT-programma (vooraf) zo grondig onder de
loep genomen. Wie aanmerkingen of vragen
heeft, kan na iedere aflevering telefonisch te¬

recht op BRT 1, waar M. De Wilde en z’n mede¬
werkers alle problemen rechtstreeks beant¬
woorden.
Reeds na enkele weken ontstonden er in de
pers diverse polemieken over en rond deze uit¬
zendingen. Het is echter een feit dat deze pro-
grammareeks heel wat oorspronkelijk histo¬
risch materiaal bevat dat van onschatbare
waarde is voor de officiële geschiedschrijving,
die wat de Tweede Wereldoorlog betreft, nog
maar in haar kinderschoenen staat. De TV-cri-
ticus Huib Dejonghe stelt dan ook in «De
Standaard» dat het hier «misschien om het be¬
langwekkendste initiatief uit de geschiedenis
van de BRT gaat».

De kans dat RTL op korte termijn met een
VLAAMS TELEVISIENET van start gaat, is bij¬
zonder klein. In technisch opzicht werd noch¬
tans een belangrijke stap vooruit gezet, sinds
de Antwerpse kabelmaatschappij Integan het
licht op groen zette voor de distributie van
RTL in de Antwerpse regio. RTL schat de jaar¬
lijkse RECLAME-INKOMSTEN uit zo’n Vlaam¬
se zender op 2 miljard BF. Er is echter tegen¬
wind. Een belangrijk deel der Vlaamse DAG¬
EN WEEKBLADUITGEVERS vreest een plotse
minderopbrengst van 300 miljoen BF uit publi¬
citeit. Vooral de gezins- en vrouwenpers voelt
zich bedreigd. Eerste Minister Martens heeft
de gemoederen alvast bedaard: er komt geen
Vlaamse RTL zonder het akkoord van de ge¬
schreven pers.
Een niet minder belangrijk obstakel vormt het
gebrek aan POLITIEKE CONSENSUS binnen
de huidige centrum-rechtse meerderheid. Of-

32 COMMUNICATIE 12 (1982) Nr. 1



schoon de regeringspartners de intentie geuit

hebben het BRT-monopolie te doorbreken,
denkt lang niet iedereen aan een ’Luxemburg¬

se oplossing’. De (Vlaamse) LIBERALEN heb¬
ben recent nog hun voorkeur laten blijken voor
een tweede net, geproduceerd door de zgn.
derden en in samenwerking met de geschre¬

ven pers. In ruil voor de covering van nieuws-
en actualiteitsprogramma’s zou deze laatste

een deel van de reclame-opbrengsten binnen¬
rijven. Dit tweede net zou meteen authentiek

’Vlaams’ zijn en beter gecontroleerd worden

door de politieke families dan een zuiver com¬
merciële en niet-partijpolitiek gebonden RTL.

Uit het LUISTERONDERZOEK van de BRT-Stu-

diedienst blijkt dat de VRIJE RADIO’S 15%
van het totale Vlaamse luistervolume naar

zich toetrekken.
De drie BRT-zenders samen verloren in 1981

ongeveer 10% tegenover het jaar voordien.
BRT 2 krijgt nog steeds het grootste gedeelte

van het Vlaamse luistervolume, nl. 56,70 % (te¬

genover 61,20% in 1980). Het aandeel van
BRT 1 ging van 20 % naar 16 % en BRT 3 kreeg

nauwelijks 1,60% van het luistervolume.

Uit een «Onderzoek naar de gevolgen van de

invoering van TV-reclame voor de geschreven

pers», dat werd uitgevoerd in opdracht van de
Belgische Vereniging van Dagbladuitgevers
en van de Nationale Federatie der Informatie-
weekbladen, blijkt dat de gedrukte pers onge¬
veer een vijfde van haar advertentie-inkom-
sten zou VERLIEZEN bij de invoering van RE¬

CLAME op BRT en RTBF. Op basis van de re¬
clamebestedingen van 1980 zou het reclame¬
budget voor de pers dalen met 22,2 procent,

nl. van 7,2 miljard fr. tot 5,6 miljard fr. De dag¬
bladen zouden hun inkomsten uit advertenties
zien verminderen met 12,2%, de regionale
weekbladen met 15,7%, de gezinsweekbladen
met 30,1 % en de vrouwenweekbladen met

39%. Het verlies van de weekbladpers zou
dus heel wat groter zijn dan dit van de dagbla¬
den.
Het voornemen van de regering Martens IV
(maart 1981) om reclame in te voeren op BRT

en RTBF, wat jaarlijks ongeveer twee miljard

B.Fr. zou opbrengen, werd in het regeerak¬

koord van Martens V niet meer overgenomen.

De RTBF blijft vice-premier JEAN GOL kopbre-

kens bezorgen. Gebrek aan objectiviteit en so¬

cialistische betutteling, luidt de liberale diag¬

nose terzake.
Toen einde vorig jaar RTBF-journalist Jean-

Louis Roefs op de radio uitleg verschafte bij

de volmachten van het kabinet Martens, eiste
Gol prompt een interview voor de dag nadien,
op hetzelfde uur en m.b.t. dezelfde materie.
Gol kreeg genoegdoening. Een soortgelijke

INTERVENTIE maakte het de Minister van

Justitie mogelijk deel te nemen aan de uitzen¬
ding ’Face a la Presse’ van 3 januari, daar
waar oorspronkelijk alleen de aanwezigheid

van premier Martens geprogrammeerd was. In

de Franse Gemeenschapsraad kwam het op
20 januari trouwens tot een incident tussen

Jean Gol en gemeenschapsminister Mou-
reaux (PS) die de voogdij waarneemt over de
RTBF.
De berichtgeving over de stakingen in de

Waalse siderurgie zette nog meer kwaad

bloed bij Gol. Op een PRL-militantenvergade-

ring te Ciney noemde de minister de RTBF een
’onderneming van collectieve subversie’. ’De

RTBF schaart zich niet alleen aan de zijde van
de socialistische oppositie’, ging het verder,

’neen, onze omroep heeft zichzelf tot opposi¬
tie uitgeroepen. (...) De regeringsverklaring

voorziet wel veranderingen, maar wat kan men
nog doen als zelfs het aanstellen van nieuwe
beheerders, als wetten en decreten niet meer
helpen? Moeten we zover gaan burgercomités

op te richten, die de vrijheid van informatie in

dit land kunnen garanderen?’.

ROBERT GILLON is door de Vlaamse publieke
opinie vooral gekend als chef van het Luikse
ABVV en voorzitter van de socialistische me-
taalvakbond. Minder bekend zijn de activitei¬
ten van Gillon als directeur van het Luikse

dagblad LA WALLONIË. Gillon volgde in deze

functie Robert Lambion op, die in 1962 zelf de

fakkel overnam van de overleden MPW-leider

ANDRE RENARD.
Dat Gillon zijn job als uitgever niet enkel als

een eretitel opvat, moge blijken uit welomlijn¬

de plannen die La Wallonië met de rest van

het socialistisch krantenbedrijf in Wallonië

heeft. In het licht van de verdergaande aftake¬
ling van LE JOURNAL & INDEPENDANCE/LE
PEUPLE — hetgeen op termijn mogelijk tot

het faillissement leidt — hoopt Gillon deze
(momenteel uitsluitend) Henegouwse krant bij

zijn eigen blad onder te brengen en aldus uit¬
gever te worden van de ENIGE SOCIALISTI¬
SCHE KRANT die Wallonië nog zou resten.

Het blijft de vraag of deze operatie de goed¬

keuring wegdraagt van de leiders van de Soci¬
alistische Gemeenschappelijke Aktie, die tot

dusver Le Journal & Indépendance de hand

boven het hoofd houdt. Tussen de Gemeen¬
schappelijke Aktie en de eerder autonoom in¬
gestelde FGTB-Luik heeft het nooit honderd
procent geboterd. Zo heel lang is het niet ge¬
leden dat een bekend socialistisch voorman
La Wallonië als ’crypto-communistische
krant’ taxeerde.

ADVERTEREN IN DIT
NUMMER

Standaard
Boekhandel 7

Het belang van
Limburg 15

Gemeentekrediet 41

COMMUNICATIE 12 (1982) Nr. 1 33


