inspraak bij «le monde»

marc soumillion

Van oudsher vormt het Franse prestigedag-
blad «Le Monde» een schoolvoorbeeld van in-
spraak en medebeheer.

Medebeheer

Als gevolg van de zeer specifieke omstandig-
heden waarin de Franse dagbladpers na de
tweede wereldoorlog weer van de grond
kwam, groeide de idee dat de pers onafhanke-
lijk moest staan tegenover staat en kapitaal.
Om zich te verdedigen tegen de gevaren van
de persconcentratie en de almacht van de
kranteneigenaars, eisten de redacteurs in het
naoorlogse Frankrijk inspraak in de bepaling
van de redactionele lijn en het beheer van hun
bedrijf. Omdat inspraak het best geconcreti-
seerd wordt door medebeheer en -bezit van
aandelen, werd in 1951 bij Le Monde het kapi-
taal van 200 op 280 aandelen gebracht, waar-
door de pas opgerichte Société des Rédac-
teurs een minderheidsparticipatie verwierf
van 28%. Voor buitengewone beslissingen
was een drievierde meerderheid vereist en
kreeg de redactie een vetorecht. Dit systeem
werd nog verbeterd, zodat de redactie vanaf
15 maart 1968 kon beschikken over 40 % van
de aandelen. De stichters-eigenaars kregen
een even groot pakket toegewezen, terwijl 5%
ging naar het kaderpersoneel, 4 % naar de be-
dienden, 7 % naar de directeur die zelf journa-
list is, en 4% naar de administratieve direc-
teur. Onder druk van de vakbonden partici-
peerden de arbeiders niet. Meteen is het dui-
delijk dat volgens deze verdeelsleutel geen be-
langrijke beslissingen konden worden geno-
men zonder het fiat van de Société des Rédac-
teurs.

Crisis

Dat er in een krantenbedrijf wel eens belang-
rijke beslissingen genomen dienen te worden,
blijkt overduidelijk uit de nu ruim twee jaar
aanslepende verkiezingsprocedure voor de op-
volging van directeur Jacques Fauvet, die niet
probleemloos verloopt.

In december 1979 werden vier namen van jour-
nalisten geselecteerd die in aanmerking kwa-
men voor het directeurschap. Na een stem-
ming op 23 februari 1980 werd bepaald dat
twee onder hen, Claude Julien en Jacques
Amalric, de strijd zouden voortzetten. Om als
kandidaat van de Société des Rédacteurs te
worden aangeduid, moet men de kaap van de
60 % overschrijden. Bij een tweede stemming
behaalde Julien 48,77 %, Amalric 46,59 %.
Toen een derde stemming nog geen meerder-
heid voor Julien opleverde, werd besloten de
strijd te herbeginnen.

Op 31 mei 1980 behaalde Julien 53,1 % van de
stemmen en uiteindelijk versloeg hij op 1 juni
definitief zijn nieuwe rivaal Alain Jacob met
62,78 %. Op 7 april 1981 werd Julien door alle
aandeelhouders tot opvolger van Fauvet aan-
gewezen met 84 % van de stemmen, een score
die ruim boven de drievierde grens uitsteeg. In
afwachting van de opvolging, bekleedde Ju-
lien voorlopig de functie van administratief di-
recteur, verlaten door Jacques Sauvageot.

Maar de democratische verkiezing van Julien
zaaide tweespalt binnen de redactie. Een niet
aflatende minderheid van redacteurs, waaron-
der Fontaine en Amairic, lieten hun ongenoe-
gen blijken buiten het persbedrijf, wat het ont-
slag van laatstgenoemde tot gevolg had. Op
aandringen van de vakbonden mocht hij ech-
ter blijven, maar het incident vergifigde de
stemming voorgoed.

Op 19 oktober steeg de spanning ten top, toen
Pierre Georges aan de deur werd gezet nadat
Julien hem de schuld had gegeven van een
nieuw «lek». Alweer werden de vakbonden in-
geschakeld om Georges in huis te houden en
Julien kreeg een blaam vanwege de redac-
teurs. Ook beslisten zij een nieuwe stemming
te organiseren om uit te maken of Julien nog
langer de kandidaat was van de redactie. De
stemming van 1 juni 1980 werd op 13 novem-
ber nietig verklaard : de jacht naar een nieuwe
directeur werd meteen heropend.

Maart '82 gonsden geruchten als zou de 55-
jarige André Laurens, adjuncthoofd van de po-
litieke redactie, de nieuwe directeur worden.
Korte tijd daarop werd hij inderdaad verkozen.

Democratie

De strubbelingen waarmee de verkiezing van
een opvolger voor ontslagnemend directeur
Jacques Fauvet gepaard zijn gegaan, tonen
aan welke belangen voor Le Monde op het
spel stonden. Het gaat hier immers om de op-
vulling van de belangrijkste functie binnen het
bedriji. Fauvet heeft in 1970 aan het tijdschrift
Presse Actualité verklaard dat een directeur
moet waken over de lijn van het dagblad, zo-
als die destijds door stichter Hubert Beuve-
Méry werd vastgelegd. Voorts moet hij ervoor
zorgen dat de journalisten, die volgens hem
zeker een eigen mening mogen hebben en ui-
ten, binnen deze lijn evolueren. Bij zeer be-
langrijke aangelegenheden zal de directeur
bovendien persoonlijk naar de pen grijpen.
Hier heeft het schoentje gewrongen bij de ver-
kiezing van Claude Julien. De vraag kan im-
mers gesteld worden hoe een persoon met
vrucht de functie van directeur kan waarne-
men, wanneer die door sommige redacteurs
zélf als te extreem wordt beschouwd. Voor
een aantal journalisten bleek Julien inderdaad
te links en zij verweten hem bovendien zijn
stellingnamen ten voordele van de Derde We-
reld. Voorts valt het te betwijfelen dat een om-
streden figuur binnen een krantenbedrijf een
consensus weel te bewerkstellingen waarrond
de werknemers de rangen kunnen sluiten.
Maar belangrijker dan deze overwegingen lijkt
ons de principiéle vraag omtrent het democra-
tisch karakter van de voorbije verkiezingspro-
cedure: Moet het als een tekortkoming be-
schouwd worden dat een democratische
stemming door een minderheid ten gevolge
van omstreden gebeurtenissen kan verbroken
worden, of is het een toppunt van democratie
wanneer een stemming op elk moment kan
herzien worden ?

Hieromtrent willen wij geen uitsluitsel geven,
maar veeleer laten we twee Vlaamse kranten
aan het woord:

De Morgen blijft in een artikel van 16 januari
1982 de verkiezingsmodaliteiten die bij Le
Monde van kracht zijn «een unieke democrati-
sche procedure» noemen, waarbij «de journa-
listen van het blad uiteindelijk de beslissende
stem krijgen over wie hun dagelijkse chef

COMMUNICATIE 12 (1982) Nr. 1

29



wordts. In De Standaard van 14 januari 1982
becordeelt Mia Doornaert het gebeurde echter
als «een droevige boodschap voor diegenen
die meenden te mogen oordelen dat Le Mon-
de, een krant die eigendom is van haar mede-
werkers en in de eerste plaats de redactie, een
voorbeeld was van een vrij, waarachtig onaf-
hankelijk persorgaan en een democratisch be-
drijfs.

Bronnenmateriaal :

Presse Actualité van juni-juli-augustus
1970, n°59, p. 22-29.

Le Monde van 13 januari 1982, p. 40.

De Morgen van 16 januari 1982, p. 2.

De Standaard van 14 januari en van 25
maart 1982.

feiten

en
meningen
uit
de

media-

wereld

WIM SCHAMP
WIM VAN DER BIESEN

'Het was gisteren een heuglijke dag voor TV-
kijkend Antwerpen’, gaf De Nieuwe Gazet als
commentaar weg bij het besluit van de Ant-
werpse kabelmaatschappij INTEGAN om van-
af 1 januari 82 de programma’s van RTL aan
te bieden aan haar 150.000 abonnees. Proef-
uitzendingen startten al op 18 december, nog
voor de beslissing formeel genomen was,
want precies op die avond zaten de beheer-
ders van Integan rond de tafel.

De Antwerpse regio bleef tot dusver als een
der enige in het Vlaamse land verstoken van
Luxemburgse televisie. In het verleden werden
herhaaldelijk PRINCIPIELE BEZWAREN tegen
etherreclame en commerciéle televisie aange-
voerd, ondermeer door de socialistische be-
heerders van Integan. Waarom deze bezwaren
nu wegvallen, werd niet duidelijk.

De Integan-directie kon enkel kwijt dat de
doorkabeling van RTL ’niet langer was tegen
te houden'.

Financieel schiet Integan bij de operatie jaar-
lijks 12 MILJOEN in. De aansluiting op het sig-
naal van de RTT-straalzenders kost 40 F per
abonnee en voor Sabam-auteursrechten moet
eveneens 40 F betaald worden. In een mede-
deling verzekerde Integan deze meeruitgaven
niet te zullen verrekenen in de abonnementsta-
rieven.

BPA, het Leuvens BEVRIJDINGSPERSAGENT-
SCHAP, houdt het voor gezien. In het BPA-bul-
letin nr. 280, het laatste van de zevende jaar-
gang, wees de redactie zonder omwegen op
de slechte financiéle situatie en op de geringe
respons bij het (progressief) lezerspubliek.

Is het zinvol in die omstandigheden door te
gaan?, luidde de vraag, die meteen doorge-
speeld werd naar de lezers zelf. In enkele open
vergaderingen, waarop alle belangstellenden
welkom waren, hoopte het BPA-collectief een
antwoord op die vraag te vinden teneinde de
knoop door te hakken.

Dit laatste gebeurde ook. Op 15 januari van dit
jaar ontvingen alle abonnees een afscheids-
brief waarin BPA meedeelt zijn verschijning te
staken. De belangstelling voor de open dis-
cussieavonden was omzeggens nihil geweest
en 'zeven jaar ploeteren had uitgewezen dat
het voor BPA onmogelijk was om één van de
TWEE MOGELIJKE DOELSTELLINGEN in de
perssector — BPA als alternatief persagent-
schap, of BPA als links weekblad — te realise-
ren’. Laten we evenwel ook voor eigen deur
vegen, voegt het communiqué eraan toe, 'BPA
heeft nooit voldoende dynamiek ontwikkeld
om zijn project te kunnen uitvoeren. Een wei-
nig efficiént beleid, te weinig energie voor pro-
motie en andere fouten zorgden er mede voor
dat we in moeilijke papieren geraakten’.
Toch blijft bij de BPA-medewerkers de overtui-
ging bestaan dat Vlaanderen nood heeft aan
een ongebonden links eenheidsweekblad.
BPA heeft zelfs een tijdlang onderhandeld met
Elcker-lk, Wereldscholen en Oxfam-Wereld-

COMMUNICATIE 12 (1982) Nr. 1



