
feiten

en

meningen

uit

de

media¬

wereld

WIM SCHAMP
WIM VAN DER BIESEN

Als het van JIMMY GOLDSMITH, de

tumultueuze eigenaar van het Franse

weekblad L’Express, afhangt, komen

premiejagers in de journalistiek in de

komende jaren aan hun trekken.

Goldsmith maakte onlangs bekend dat

hij jaarlijks een prijs uitlooft van meer

dan 3,5 miljoen BF voor de beste

journalistieke bijdrage over de SUB¬

VERSIE IN DE MEDIA.

’Dat zou de pers moeten aanmoedigen

om zichzelf wat uit te mesten’, zo

schreef Goldsmith aan de Engelse Ti¬

mes. ’In Groot-Brittannië krijgen de

dagbladuitgevers telkens opnieuw te

horen dat zij zich te pas en te onpas

mengen in het werk van hun redacties.

Men zwijgt echter als vermoord over de

inmenging van VREEMDE MOGEND¬

HEDEN bij de kranten. Zoveel is zeker

dat nochtans heel wat journalisten

door hen betaald worden’.

Wie die 'vreemde mogendheden' zijn,

laat Goldsmith in het midden, maar één

naam wil hij alvast noemen: de Lybi-

sche kolonel Kadhafi.

In het Italiaanse Siena was er dit jaar

veel herrie rond de toekenning van de

gerenommeerde PRIX ITALIA. Het TV-

aanbod was kwalitatief ondermaats

zodat het er oorspronkelijk naar uit zag

dat bepaalde prijzen niet zouden toe¬

gekend worden. De Prix Italia voor ra¬

diodocumentaires werd behaald door

een produktie van de Poolse radio

«Poolse zomer», een reportage over

Gdansk 1980. De persprijs in deze

sector ging naarde Spaanse radio voor

het klankbeeld »23 februari», een

montage van de live-uitzending over

de bezetting van het Spaanse par¬

lement op die dag. Radio France ver¬

wierf de muzikale prijs mét «De macht

van Hermes» en de ARD radio be¬

haalde de hoorspelprijs met «Intensive

Care».
«The day after Trinity» van het Ameri¬

kaanse PBS-station over de vader van

de atoombom Oppenheimer behaalde

de prix-ltalia in de sector TV-docu-

mentaires. De toekenning van een prijs

aan het Zweedse TV-spel «Jackpot»

werd fel betwist.

In tegenstelling tot de meeste andere

Europese landen is het DUITSE

BIOSCOOPBEZOEK in 1980 fel toege¬

nomen. Het aantal bioscopen liep dit

jaar op tot 3.354, wat 158 meer is dan in

1979. Het bezoekersaantal evolueerde

met 1,3 % tot 143 miljoen.

Het KIJKVOLUME voor de B.R.T. stijgt

voortdurend.
Tijdens het tweede kwartaal (april-mei-

juni) van 1981 werd 64,50 % van de kijk¬

tijd aan de beide B.R.T.-zenders be¬

steed. In 1980 was dit nog 62,50 %. Tij¬

dens dezelfde periode daalde het kijk-
volume voor de Nederlandse zenders

van 23,50 % tot 20,20 %.

Tussen januari en juni 1981 was DAL¬

LAS de absolute topper (2.080.297 kij¬

kers op 11 juni 1981), onmiddellijk ge¬

volgd door Arnold, de Weerman, het

Nieuws en het Eurovisie-Songfestival
vanuit Dublin.

Onder de titel M.E.P. (= ’’Maatschap¬
pelijk Educatieve Publikatie”) ver¬

scheen op 22 oktober 1981 het eerste

nummer van een soort Vlaamse tegen¬

hanger van het succesrijke franstalig
satirisch weekblad PAN. Het verschijnt

om de veertien dagen en men betaalt 5

Bfr. voor vier pagina’s. De auteur Henri

Floris Jespers en de cartoonisten Jan

en Joke behoren tot de medewerks.

Op een congres van de Internationale
Federatie van Dagbladuitgevers (FIEJ)
te Genève zei Elisabeth NOELLE-
NEUMANN, directrice van het ’’Institut
für Demoskopie” te Allensbach (West-

Duitsland), dat de krant zich hoofdza¬
kelijk tot de linkerhelft van de hersenen
wendt, terwijl de televisie vooral de
rechterhelft aanspreekt. Volgens de
zgn. ”twee-hemisferentheorie” wordt

de linkerhelft van onze hersenen als
het overwegend rationele gedeelte

beschouwd. Hier wordt het woorden¬

materiaal dan ook in een logische vorm
verwerkt. De rechterhelft integendeel
houdt zich specifiek bezig met het op¬

nemen en verwerken van beeldmate¬

riaal. Hieruit volgt, aldus Noelle-Neu-
mann, dat het hersenonderzoek grote

betekenis heeft gekregen voor uitge¬

vers en redacteurs.

26 COMMUNICATIE 11 (1981-82) Nr. 4



Uit een enquête die werd uitgevoerd
door de studiedienst van de Unie van
de Belgische Adverteerders is geble¬
ken dat de uitgaven voor RECLAME in
de GESCHREVEN PERS in 1980 met
5,80 % waren gestegen in vergelijking
met 1979. In totaal ontving de pers
7.262,8 miljoen Bfr. aan reclamegel¬
den. Van deze som ging 2.787,7 miljoen

of 38% naar de dagbladen, 1.584,5
miljoen naar de zgn. familiebladen en
1.451,2 miljoen naar de vrouwen¬
bladen.
Wat de economische sectoren betreft,

komt vervoer en toerisme op de eerste

plaats (22,42%), gevolgd door de
dienstensector (19,79 %), woning¬
inrichting en -onderhoud (11,32 %),

voeding (11,02 %), cultuur en ontspan¬

ning (7,2%), drank (7,06%) enz.

Het weekblad KNACK bestaat sinds de

voorbije oktobermaand 10 JAAR.
Knack werd in 1971 gesticht door Willy

De Nolf, voorzitter van de raad van be¬
heer van de uitgeversgroep

ROULARTA. De rendabiliteit van we¬
kelijks verschijnende magazines el¬
ders ter wereld en het onmiskenbaar

gat in de Vlaamse weekbladmarkt

noopten de initiatiefnemers tot de op¬
richting van Knack. Het heeft de uitge¬
verij — achteraf beschouwd — geen

windeieren gelegd, getuige de indruk¬

wekkende expansie en activiteit die

Roularta in de zeventiger jaren ken¬
merkte. Stichter Willy De Nolf heeft dit

tienjarig bestaan niet meer mogen be¬

leven. Hij overleed op 6 oktober 1981.

Op de Antwerpse boekenbeurs (begin
november 1981) werd het eerste num-
ker van ”DE NIEUWE BOEKENKRANT”
voorgesteld, een nieuw maandblad dat
volledig aan de boekenactualiteit ge¬
wijd is. In opdracht van
de uitgeverij Roularta werd het opge¬
richt door Mark GRAMMENS, stichter
en gewezen hoofdredacteur van "De

Nieuwe” en van het ’’Tijdschrift voor
Diplomatie”.

Grammens blijft ondertussen verder
meewerken aan het economische ma¬
gazine ’’Trends”, eveneens een
Roularta-uitgave.

Het beroep van het weekblad POUR
tegen het vonnis van de correctionele
rechtbank van Brussel, waarbij het
blad een veroordeling opliep wegens
’heling van vertrouwelijke dokumen-
ten’ werd niet aanvaard. Pour had
vroeger op het jaar enkele copieën van
Interpol-telexen gepubliceerd waaruit
bleek dat de politierechercheurs ook
belangstelling toonden voor misdrij¬
ven’ met een politiek karakter. Zowel
de Belgische wetgeving als de inter¬

nationale conventie van Interpol ver¬
bieden soortgelijke opsporingsprak¬
tijken.

In persmiddens maakt men zich zorgen
over de motieven waarmee beide von¬

nissen omkleed zijn. Volgens een

woordvoerdster van de Algemene Ver¬

eniging van Beroepsjournalisten van

België komt er een stuk PERSVRIJ¬
HEID in het gedrang als journalisten

(en hun respectieve uitgevers) niet

langer gedekt zijn wanneer zij bewijs¬

stukken met een vertrouwelijk karakter

aanvoeren ter staving van hun infor¬

matie. Met het arrest van het Hof van

Beroep krijgt immers elke potentiële

’benadeelde’ een juridisch instrument

in handen om al te nieuwsgierige

kranten voor de rechtbank te laten ver¬
oordelen. Collega-journalisten van

andere bladen wilden tijdens het

eerste proces getuigen dat ook zij ge¬

regeld gebruik maken van vertrouwe¬

lijke stukken die hen langs een gun¬

stige wind bereiken, maar de rechter

stond hun getuigenis niet toe.

In een ander proces werd het dagblad

DE MORGEN veroordeeld tot het be¬

talen van 25.000 F schadevergoeding

aan de Zaïrese president MOBUTU.

Twee jaar geleden maakte De Morgen

melding van berichten als zou Mobutu

’ongeneeslijk ziek’ zijn. Voor de bur¬

gerlijke rechtbank van Gent eisen Mo¬

butu’s advokaten eerherstel ter

waarde van een half miljoen BF. Als

repliek las de verdediging o.a. een

stukje voor uit de Zaïrese partijkrant

Elima van eind 1979: Elima verdacht

Sovjetleider Brezjnev er namelijk van

al een tijdje dood en begraven te zijn...

Bij hoofdredacteur Mortier en uitgever

Dupuis van het weekblad HUMO lag op
10 december een dagvaarding in de

bus vanwege SPEKPATER Werenfried
van Straaten. Humo had de dag voor¬
dien het eerste deel gepubliceerd van
’Het Spekpater-schandaal’, een ar¬
tikelenreeks waarin over het privéle-
ven en de politieke connecties van de

pater werd uitgeweid. De advokaat van
de Spekpater vroeg aan de rechter in
kortgeding een onmiddellijk verschij¬

ningsverbod voor verdere afleverin¬

gen uit deze reeks, een eis die de
rechter niet inwilligde. Humo drukte

intussen wel een recht van antwoord
af, maarzal zich op een latere datum en
voor dezelfde feiten moeten verweren
tegen de beschuldiging van laster en
eerroof. Hoofdredacteur Guy Mortier

maakt zich sterk dat de aanklacht op de
agenda van het Assisenhof komt, de

aangewezen gerechtelijke instantie
voor de behandeling van persmisdrij-
ven.

Begin november 1981 werd Luc TES-
SENS, oudstudent van het Centrum
voor Communicatiewetenschappen
(K.U.Leuven), benoemd tot secretaris¬
generaal van de NATIONALE FEDE¬
RATIE DER INFORMATIEWEEKBLA-
DEN (N.F.I.W.). Sinds 1 oktober 1980

was hij reeds secretaris van dezelfde
instelling. De Nationale Federatie van

de Informatieweekbladen is een pa-
tronale organisatie die de belangen

van de weekbladuitgevers verdedigt

en op dit ogenblik 45 weekbladtitels

groepeert.

Op 3 november 1981 was het feestvie¬
ren bij de GAZET VAN ANTWERPEN,
die er nu NEGENTIG JAAR heeft op¬
zitten. De Gazet van Antwerpen werd
opgericht in 1891, het jaar van de

pauselijke encycliek Rerum Novarum.
Net zoals de ACW-krant Het Volk putte
zij haar inspiratie uit dit pauselijk
schrijven. Hoofdredacteur Louis
Meerts herinnerde eraan dat zijn blad
’doorheen de beroerde omstandighe¬
den die de 20ste eeuw hebben geken¬
merkt’, nooit zijn christelijk, sociaal en
Vlaams karakter heeft verloochend.
Even belangrijk bleek de zin voor de

fundamentele waarden uit het traditio¬
neel erfgoed: een ’grote eerbied voor
de menselijke waardigheid en het
menselijk leven, (...) een grote bekom-

COMMUNICATIE 11 (1981-82) Nr. 4 27



mernis om het waardevolle uit het ver¬
leden niet te laten teloorgaan, en een
intense bezorgdheid ook voor de de-
mokratische vrijheden, die zowel naar

binnen als naar buitenuit moeten wor¬
den beschermd’.

Het regeerakkoord van het christen-

democratisch-liberaal cabinet-Mar¬
tens V bevat een belangrijke passage
i.v.m. het DOORBREKEN van het
B.R.T.-MONOPOLIE: ”Op het vlak van

radio en televisie,zal de regering in het
raam van haar bevoegdheden, in

overleg met de gemeenschappen en
met de geschreven pers, maatregelen
nemen opdat het feitelijk monopolie
vervangen zou worden door het stelsel
van mededinging”.

Hoe het B.R.T.-monopolie concreet zal

doorbroken worden, staat nog niet

vast. Hierover doen allerlei geruchten
de ronde. Sommigen spreken van een

grotere liberalisering van de vrije ra¬
dio’s of van het uitzenden van eigen

programma’s door de kabelmaat¬
schappijen. Anderen zien meer heil in

een ernstige uitbreiding van de
gastprogramma’s, terwijl er ook duide¬
lijk stemmen opgaan voor de oprich¬
ting van een commerciële zender
naast de B.R.T.
Bij dit (eventueel) doorbreken van het

omroepmonopolie had Kijker in

’’Volksmacht” (20 november 1981) vol¬

gende commentaar:
"....voor goede of betere programma’s

heeft de brave kijker aan dergelijk
doorbreken geen enkele, maar dan ook

geen enkele boodschap. De kijker

heeft er niets aan en om hem is het ook

niet begonnen. Het gaat enkel om be¬

langen van mensen, bankrekeningen

en politieke partijen. Programma's zijn

in die dingen van tweede, zoniet derde
orde”.

Op 21 november 1981 verscheen een

ministerieel besluit dat toestemming
verleende om de TOEGANGSPRIJZEN
VOOR BIOSCOOPZALEN te verhogen.

De maximumprijs mag sindsdien 140

Bfr. bedragen.

’Waar kijken de Belgen naar?’ is een
nieuwe bijdrage van het weekblad

Spectator, gewijd aan het KIJK- EN

LEESGEDRAG van Belgen en Neder¬

landers. Rekening houdend met de

voortschrijdende bekabeling van het

Belgisch grondgebied en de ’door¬

braak’ van het Luxemburgse TV-sta-

tion RTL, is zo’n rapport uiteraard op

zijn plaats.
Men zwijge dan nog van de etherre-

clameplannen van de vorige regering

en de meer recent geuite intentie om

het feitelijk uitzendmonopolie van de

BRT en de RTBF te doorbreken.
Uit de kijk- en luisterstatistieken van

onze omroepen blijkt dat de VLAAMSE

TELEVISIE het best standhoudt tegen¬

over de buitenlandse concurrentie. De

BRT trok in 1980 62,5% der Vlaamse

kijkers aan, terwijl 34% naar buiten¬
landse programma’s keek (overwe¬

gend op Ned. 1 en 2). Voor de RTBF zijn

de cijfers minder vleiend : franstaligen

stemmen meer af op de Franse netten

(38%) en op RTL (toch ’slechts’ 16%)

dan op hun eigen zender (46 %).

ONTSPANNING en entertainment blij¬

ven het hoofdmotief voor de TV-con-
sument. In de top-tien der meest beke¬
ken programma’s van 1980 (BRT 1)

vindt men naast Dubbel Dobbel (num¬

mer één), Ontsnappingsroute, Para¬
dijsvogels en het Eurosongfestival al¬

leen nog het weerpraatje van Armand

Pien. Als Vlaamse kijkers op Neder¬

land afstemmen, is dat hoofdzakelijk

om de Herdershond, Columbo en Flip

Fluitketel aan het werk te zien.

Met zijn eerder educatief en infor¬

matief programmapakket is de RTBF
een gemakkelijke prooi voor de

Luxemburgse en Franse kapers.

Het TV-nieuws van half acht ondervindt

daar weinig hinder van, maar na acht

uur zoeken de Waalse kijkers in dichte

drommen hun vertier bij buitenlands
amusement.

Op 8 december 1981 werd te Brussel
de tweede EUROPESE CONCENTRA-
PRIJS voor Communicatieweten¬
schappen uitgereikt. Zoals twee jaar
geleden, bij de eerste toekenning, be¬
kroonde de jury twee laureaten ex-
aequo, nl. de heer Lawrence J. Jor¬
genson (K.U. Leuven) voor z’n werk
’’The Freedom of the Press and the
Right to Information” en de heer Guido
Ros (R.U.Gent) voor zijn werk ”De pers
van de Duitse radicale en communis¬
tische emigranten te Parijs en te Brus¬
sel in de jaren 1844-1849”. Zij ontvin¬

gen ieder een kunstwerk en 50.000 Bfr..
Vijf andere deelnemers kregen een
eervolle vermelding.
De inzendingen kwamen uit acht uni-
versiteiten van vier Europese landen.

Bij het Franse dagblad LIBERATION is
de interne bedrijfshervorming nu (defi¬
nitief?) voltooid. Via een geheime
stemming gaf het personeel (144 man
sterk) zijn fiat aan het voorstel van de
directie om ondermeer vanaf 1 januari
82 ADVERTENTIES op te nemen in de
krant (ten belope van maximum 3 blad¬
zijden per dag) en af te stappen van het
in voege zijnde egalitair LOONSTEL-
SEL. Aan het principe dat het blad
eigendom blijft van hen die het ver¬
vaardigen, wordt niet getornd, al
sluiten de zaakvoerders ’min-
derheidsparticipaties van buitenaf’
niet uit.
Libération, dat de jaren zeventig inging
als het lijfblad der Franse achtenzes¬
tigers, maar in mei 81onvoorwaardelijk
partij koos voor Francois Mittérand en
de Parti Socialiste, neemt daarmee
voorgoed afscheid van een bepaald
’gauchisme’ dat zijn kolommen gedu¬
rende jaren doordrong. Directeur-
uitgever Serge July kijkt met opti¬
misme de toekomst in:als de krant zich
voort ontwikkelt tot een journalistiek
goed gemaakt produkt, dat tevens in¬
formatie op niveau verschaft, volgt de
financiële rendabiliteit vanzelf. De
eerste tekenen zijn gunstig : de huidige
oplage ligt meer dan één derde hoger
dan die van vorig jaar.

De partijkrant van de Franse kom-
munisten, L’HUMANITE is daaren¬
tegen zwaar ziek. Het aantal onver¬
kochte exemplaren neemt met de dag
toe en van de 700.000 partijleden heeft
het overgrote deel het eerder begre¬
pen op kranten als France-Soir of
Ouest-France. Enigszins contradic-
torisch met de sociale fundamenten
van het eigen partijprogramma beslo¬
ten de verantwoordelijken in het najaar
van 1981 een ver gaande kostenratio-
nalisatie door te voeren. Zestien
journalisten en bedienden kregen een
AFDANKINGSBRIEF, met de toezeg¬
ging ’geherklasseerd’ te zullen worden
in andere organen van de partij. De

28 COMMUNICATIE 11 (1981-82) Nr. 4



meesten van hen weigerden deze
overplaatsing (er was o.a. nieuw werk
voorzien in de overzeese koloniën !) en
maken nu aanspraak op de wettelijke

ontslagvergoedingen.

Aan de afvloeiingsoperatie kleeft nog
een politiek tintje: de helft van de af-
gedankten tekende eertijds een petitie
tegen de uitsluiting uit de partij van de
oprichters van 'Rencontres Com¬
munistes', een oppositionele groep die
het niet eens is met de lijn van par¬
tijleider Marchais. In een reactie gaf
Roland Leroy, directeur van L’Huma-
nité, blijk van misprijzen voor het ge¬
drag van zijn ex-werknemers, die er
volgens hem op uit zijn 'geld te ontfut¬

selen aan de krant en de partij onder
het voorwendsel van schadevergoe¬
ding’.

DE NIEUWE LINIE blijft, zo leek het er in
oktober van vorig jaar nog naar uit te

zien. Via het Bedrijfsfonds voor de Pers
kwam in extremis een overbrug-
ginskrediet tot stand van circa 3 mil¬
joen BF. Daarmee hoopte De Nieuwe
Linie rond te komen tot het einde van

1981 en tevens haar onmisbaarheid op
de weekbladmarkt te bewijzen.

Eind november was de stemming an¬
ders. De raad van beheer nam unaniem
een voorstel van directeur-uitgever
Henk-Jan Kuypers over, dat luidde:
STOPPEN! Verder gaan was volgens
de uitgever 'niet langer verantwoord

op basis van de omstandigheden’.
Tegenover een lichte stijging van de
losse nummerverkoop in de tweede
helft van 1981 stond een verdere afkal¬
ving van het abonnementenbestand.
Met 4.500 verkochte exemplaren

hoefde men zich ook geen illusies te

maken over een mogelijke toename

van de advertentieinkomsten.
In het nummer van 18 december
maakte hoofdredacteur Gerard van
den Boomen bekend dat De Nieuwe Li¬

nie 'op de valreep’ TOCH DOORGAAT.
Aan de basis van deze onverwachte
beslissing ligt een juridisch ’truukje’:

het blad werd verkocht aan een nieuwe
eigenaar (Lumen BV uit Hilversum), die
voor de aflossing van de oude schul¬
den (o.a. het terugbetalen van een om¬
vangrijk krediet aan het Bedrijfsfonds

voor de Pers) naar de vorige eigenaar
verwijst. Het Bedrijfsfonds verklaarde
zich akkoord met deze regeling.

Radioverslaggever DANIEL BUYLE
heeft van de BRT-directie een beris¬
ping gekregen en werd tevens voor

onbepaalde tijd met huiswerk belast op

de binnendienst van de Reyerslaan. De
berisping, die de tweede graad is in

een serie van administratieve sanc¬
ties, is het gevolg van een interview dat
Buyle afnam van premier MARTENS de
nacht waarin het regeerakkoord tus¬

sen christendemocraten en liberalen

tot stand kwam. Daniël Buyle vroeg de
eerste minister ondermeer waarom het
akkoord in geen enkel punt de kwestie

van de kernraketten behandelde, of hij

aan het parlement een blanco-check
voor de regering vroeg en of het so-
ciaal-economisch hoofdstuk niet on¬
vermijdelijk naar sociale afbraak
moest leiden. De vermoeide premier —
het vraaggesprek vond plaats in de

morgenuren na het beëindigen van de
ultieme onderhandelingen — had ook

moeite met een vraag van Buyle

waarin deze teruggreep naar het

vroeger engagement van Martens voor
de progressieve frontvorming.
Het interview dat onverkort te be¬
luisteren was op het radionieuws van 7
uur ’s morgens, keerde een uur later in
gekuiste versie terug.

Volgens administrateur-generaal

Vandenbussche heeft Buyle gezon¬

digd tegen artikel 8 van de BRT-voor-
schriften inzake berichtgeving bij de
omroep. Dit artikel waakt over de OB¬

JECTIVITEIT, die elke journalist moet

in acht nemen door geen eigen stand¬
punten in te nemen noch de indruk te

wekken andermans standpunten aan
te kleven. De Bond van Radio- en TV-
Journalisten en de ACOD-BRT hebben
inmiddels protest aangetekend.

Van 2 tot 4 juni 1982 wordt aan de Uni-

versiteit te Münster (West-Duitsland)

een congres gehouden over MAS¬

SAMEDIA EN VERKIEZINGEN in de¬

mocratische landen.
Volgende thema’s worden er behan¬

deld telkens door een Duitse en een
buitenlandse hoogleraar:
1. Massamedia en verkiezingen:oude

en nieuwe researchperspectieven.
2. Effecten van media in verkiezings¬

campagnes.
3. Het beeld van de verkiezingscam¬

pagne in de massamedia.
4. Massamedia en de campagne-

strategie van de politieke partijen.
5. Verkiezingscommunicatie en het

politiek systeem.
Bijkomende papers, kaderend in deze
thema’s, worden aanvaard. Geïnteres¬
seerden kunnen hiervoor contact op¬
nemen met:
Winfried SCHULZ, Institut für Publizis-
tik, Bispinghof 3/E, D-4400 Munster, tel.
251-834261
of met:

Klaus SCHOENBACH, Department of

Communication, Cleveland State Uni¬
versity, 1983 E. 24th Street, Cleveland,

Ohio 44115, U.S.A., tel. 216-687.4630.

•
Op 24, 25 en 26 maart 1982 organiseert

de Stichting Onderzoek Massamedia

ter gelegenheid van haar 10-jarig be¬

staan SOMMATIE 82 in De Koningshof
te Veldhoven met als titel: De Com¬
municatiekloof, onvermijdelijk ver¬

schijnsel of oplosbaar probleem?
Gerenommeerde wetenschappers en

praktijkmensen uit Nederland en daar¬

buiten zullen inleidingen houden rond
volgende vragen: Wat zijn de maat¬

schappelijke consequenties van de

communicatiekloof en zullen de tech¬
nologische ontwikkelingen deze kloof

nog vergroten? Welke zijn de oorza¬
ken?

Wat is de relatie tussen boodschap en
werkelijkheid, het verschil tussen be¬

richt en gebeurtenis? Media en tech¬
nologie, de kloof tussen techniek en
maatschappij; Wat zijn de gevolgen

van de communicatiekloof? Wat kun¬
nen de media doen aan het vergroten

of verkleinen van de kloof tussen be¬

paalde bevolkingsgroepen?
Deelname kost f 450,- (f 100,- voor een
beperkt aantal "junior-onder-

zoekers”); logies en maaltijden f 250,-

Aanmelding bij: NIVEKON, Van Al-

kemadeplein 700, NL-2597 AW Den
Haag.

COMMUNICATIE 11 (1981-82) Nr. 4 29


