feiten

en
meningen
uit

de

media-

wereld

WIM SCHAMP
EN

LUDO DOSOGNE

De Raad van Beheer van de NOS wil de
omroepwet wijzigen om de wettelijke TV-re-
clametijd van 3 tot 5 1/4 uur per week uit te
breiden. Op 112 uur zendtijd per week zou
met ingang van 1 oktober 1984 DE STER
4,7 % van de televisiezendtijd innemen. De
TV-reclameblokken rond het nieuws van 7
uur worden weer ingevoerd. De uitbreiding
van de reclamezendtijd zou ondermeer in-
gegeven zijn door te verwachten con-
currentie van buitenlandse commerciéle
zenders, die straks via de satelliet de in-
terne reclamemarkt zouden kunnen ver-
storen. Via de STER-uitbreiding zou men
niet alleen trachten de adverteerders in
eigen land te houden maar ook een extra
inkomstenbron aanboren, die nodig is bij de
verdere uitbouw van de gewone pro-
gramma's.

Onder de Belgische ZENDGEMACHTIGDE
VERENIGINGEN wordt in 1981 een bedrag
van 50.406.362 BF en een bedrag van
38.406.363 BF verdeeld. Een ge-
deelte hiervan wordt in functie van de zend-
tijd verdeeld; daarnaast krijgen ze nog 12
miljoen aan vaste toelagen. Daarvan gaat
telkens 2.666.500 fr. naar de Katholieke
Televisie- en Radio-Omroep en naar het
Vrije Woord.

De Kristen-Demokratische Omroep (KDO),
de socialistische Omroepvereniging, de Li-
berale Radio en TV-omroep en de Viaams-
Nationale Omroepstichting ontvangen
ieder telkens 1.066.000 Fr. De andere zend-
gemachtigde verenigingen ontvangen
ieder een bedrag van 266.000 frank. Dit is
dus het geval voor de Agrarische Televisie
en Radio-Omroep, de Middenstands-
tribune, Televisie en Onderneming, ACV-
informatief, de liberale syndicale om-
roepvereniging, de Stichting Syndicale
Omroep; de Viaamse Progressieve Om-
roep; de Protestantse Omroep en de Israé-
litische Godsdienstige Uitzendingen.

Een aantal BRUSSELSE VRIJE RADIO'S,
waaronder Radio Contact, Capitale en
Maeva, hebben aangekondigd zich niet te
zullen neerleggen bij de beschikkingen van
het KONINKLIJK BESLUIT van PTT-minis-
ter WILLOCKX, waarbij aan de vrije radio’s
ondermeer ernstige afstandsbeperkingen
worden opgelegd.

Volgens een woordvoerder van de Brus-
selse zenders werd het K.B. zonder enige
voorafgaandelijke raadpleging opgesteld
(hetgeen onjuist is, want zowel de over-

koepelende organisaties VEBE als VE-
BORA werden hiertoe op het ministerie uit-
genodigd). Anderzijds benadrukken Con-
tact & Co dat zij 'een taak te volbrengen
hebben jegens hun luisteraars en dat de-
zen, als kiezers, wel hun besluiten zullen
trekken uit mogelijke maatregelen tegen
HUN vrije radio’.

De Nederlandse omroeporganisaties
moeten voortaan afzien van al hun COM-
MERCIELE NEVENACTIVITEITEN en zich
‘'nagenoeg uitsluitend’ beperken tot het
vervaardigen van radio- en TV-uitzen-
dingen. Dit staat te lezen in een nota van
MINISTER GARDENIERS van CRM uit het
voormalig kabinet Van Agt-Wiegel. Volgens
de minister laat de vigerende omroepwet
enkel ruimte voor die activiteiten die 'recht-
streeks’ en 'onmiddellijk' verband houden
met 'bepaalde’ uitgezonden programma’s.
Artikel 13 van de wet verplicht de omroepen
aan te tonen dat zij niet gericht zijn op het
maken van winst die niet bestemd is voor de
vervulling van de omroeptaak en niet
dienstbaar zijn aan het maken van winst
door derden. De omroepen mogen hun le-
den of contribuanten ook geen financiéle
voordeeltjes bieden.

Dat een en ander de jongste jaren uit de
hand liep, blijkt uit een rapport dat in op-
dracht van het ministerie werd opgesteld.
Om de haverklap worden kijkers en leden
overstelpt met aanbiedingen voor boeken,
platen, cassettes, posters, voordeelreizen
en dito lekkernijen. Veelal hebben derden
daar een onmiddellijk commercieel profijt
bij. De omroepverenigingen zelf halen op
hun beurt de nodige extraatjes uit economi-
sche nevenactiviteiten die met radio en
televisie weinig te zien hebben.

Zo presenteert de AVRO elk jaar onder de
naam Avro's Top-pop Disco-Show enkele
honderden platenprogramma's in zalen. De
organisatie ervan isin handen van een free-
lance producer. Zelf bezit de Avro 28 % van
de aandelen in de uitgeverij die o.a. de pro-
grammabladen Avrobode en Televizier uit-
geeft; 50 % van de exploitatieresultaten van
dit bedrijf vioeit op die manier naar de
AVRO. De KRO strijkt 50% van de netto-
winst op, die voort komt uit merchandising
activiteiten van een theaterproduktiebu-
reau. De NCRV participeert voor eveneens
50% in de uitgeversmaatschappij Penta
Media BV, die programma's maakt en
boeken uitgeeft. De exploitatie van
groepsreizen voor haar leden levert de
NCRYV jaarlijks 2,5 miljoen BF op. De so-
cialistische VARA houdt er een aparte afde-
ling Nevenactiviteiten op na. Tot die neven-

26

COMMUNICATIE 11 (1981) Nr. 3



activiteiten, die volgens het ministerieel
rapport 'vrij aanzienlijke omzetten' opbren-
gen, behoren ondermeer de produktie en de
verkoop van grammofoonplaten en boeken
(Vara-leden kunnen die tegen geredu-
ceerde prijs kopen). De orthodox-protes-
tantse EVANGELISCHE OMROEP laat door
een reisbureau vakantiereizen organise-
ren; daarnaast betrekt de EO royalties uit
een co-produktiecontract met een Ameri-
kaanse maatschappij.

De TROS en VERONICA bakken het hele-
maal bruin. Het programmabiad Tros-Kom-
pas wordt in samenwerking met een hol-
dingmaatschappij van De Telegraaf uitge-
geven en geéxploiteerd; de helft van het
exploitatiesaldo vloeit naar de holding. De
Tros richt ook reizen in, geeft boeken en
platen uit en ontvangt royalties van platen-
maatschappijen die het woord of beeldmerk
van de Tros bij hun produkten gebruiken. De
Veronica Omroep Organisatie (VOO) is
eigenaar van de Drive-in-show BV Hil-
versum. Deze beoogt promotie van bedrij-
ven en instellingen, verzorgt handel in Ve-
ronico-artikelen en produceert shows die
op hun beurt door bedrijven worden ge-
sponsord. Ook de Stichting Nederlandse
Top-40 is in handen van Veronica; deze
stichting drukt wekelijks een hitlijst (inclu-
sief ledenwerving) die door platenhande-
laars gratis wordt verspreid.

Alleen bij de VPRO heeft de minister geen
commerciéle nevenactiviteiten vast-
gesteld. In een reactie drukken de meeste
omroepwoordvoerders hun 'verbazing' uit
over het rapport. Zo noemt de Evangelische
Omroep zich 'buitengemeen onaangenaam
verrast’' door de nota van de minister. Wat
de organisatie van reizen betreft zegt de
EO: 'Met die reizen verdienen wij niets.
Christenen reizen nu eenmaal graag met
elkaar. Wij willen ze daarin alleen een
handje helpen’.

Eind juli kreeg het voltallig personeel (7
mensen) van het Nederlandse
opinieweekblad DE NIEUWE LINIE col-
lectief ontslag. Liquiditeitsproblemen, ge-
brek aan advertenties en een slinkende
oplage (nauwelijks 5.000 exemplaren)
noopten de directie tot deze beslissing. Uit-
gever Henk Jan Kuypers haastte zich wel
erbij te zeggen dat het hier om een voorio-
pige maatregel gaat: De Nieuwe Linie hoopt
zijn werknemers opnieuw aan te werven
van zodra de financiéle positie van het blad
verbetert. Om het lopende jaar vooralsnog
uit te doen, werd bij het Bedrijfsfonds voor
de Pers een extra-subsidie van 2,75 miljoen

BF aangevraagd (en inmiddels ook verkre-
gen).

Ondanks alles ziet de bedrijfsleiding nog
PERSPECTIEVEN voor het blad. De losse
verkoop zou 20 % meer bedragen dan vorig
jaar en met wat geluk zit er tegen eind 1981
een groei in van 50 %. Nog steeds volgens
de directie zit het gat in de markt bij jonge-
ren, die totnogtoe geen opiniebladen lazen.
Een eigen markionderzoek gewaagt zelfs
van 20.000 potentiéle lezers voor De Nieuwe
Linie. Inhoudelijk zal er daarom gepoogd
worden nog meer dan vroeger als spreek-
buis te fungeren van 'KLEIN LINKS’ in Ne-
derland: krakers, de antikernenergiebewe-
ging, de comités tegen de neutronenbom,
de vrouwen- en homobeweging, mi-
lieugroepen en niet te vergeten de politieke
partijen links van de PvdA.

Contrasterend met dit optimisme is de vast-
stelling dat een wekenlange en intensieve
WERVINGSCAMPAGNE onder het poten-
tiéle lezerspubliek, eind vorig jaar, op vrij-
wel niets uitliep. Volgens het concurrerende
Vrij Nederland bestaat er bij het publiek
waarop De Nieuwe Linie mikt, trouwens
geen behoefte meeraan 'opinies die zich op
het snijvak van christendom en socialisme
bevinden’.

.

QOok in Frankrijk zal vanaf 1 januari 1982 een
wet tot PRIJSBINDING VAN BOEKEN in
werking treden. De vorige jaren konden
boekhandelaars immers zelf de prijs van
hun boeken bepalen. Dit had voor gevolg
dat de boeken globaal duurder werden en
het aanbod inkromp. Ook het aankondigen
van prijsverminderingen zal niet langer
toegelaten zijn.

Door de brand waarbij de gebouwen van het
weekblad POUR vernield werden, zou het
blad voor 15 a 20 miljoen frank materiéle
schade geleden hebben. Daarnaast spreekt
men in eigen kring ook van een «onherstel-
bare intellectuele schade», doordat 60.000
archieffoto's en een sinds lang opgezette
documentatie op politiek- en socio-cul-
tureel gebied werd verwoest.

Sinds 1 september ligt in Vlaanderen het
TEVE BLAD wekelijks in de winkel. 'Teve
blad' komt uit dezelfde stal als Zie-Maga-
zine en TV-Ekspress (uitgeverij Perexma uit
Antwerpen). Het bevat TV-programma’s
aangevuld met commentaren, huisspel-
letjes, kruiswoordraadsels, e.d.

Teve blad is niet groter dan een zakwoor-
denboek (formaat 19 en 13 cm), telt 96 blad-
zijden en kost 20 F. Bij wijze van proef werd
het eerst drie maand lang in de provincie
Limburg verspreid. De uitgever noemt het
een 'wit produkt’.

Uit recente KIJK- EN LUISTERON-
DERZOEKEN blijkt dat de BRT in Viaande-
ren hogere cijfers scoort. De televisie haalt
62,5% en de radio 82,5% als gemiddelde
van de kijk- en luistertijd die in Viaanderen
aan deze media wordt besteed. De herople-
ving van de radio zou vooral te danken zijn
aan de populaire programma's van BRT 2,
zoals de Top 30, Vragen staat vrij, Service-
telefoon, Te bed of niet te bed en Rond-de-
tafel.

In het najaar van 1982 zou dan toch een
NEDERLANDS-BELGISCHE ZENDER op de
1512 Khz. van start gaan onder de viag «Ra-
dio-Delta». Het plan voor een gezamenlijke
langegolfzender wordt hierdoor van de
baan geschoven. Deze zender maakt een
kans als in Nederland de nodige kredieten
worden gevonden. Deze golflengte onder-
ging in het verleden al heel wat veranderin-
gen. Aanvankelijk was dit de golfiengte van
de particuliere omroepverenigingen. Later
kwam hier BRT 2. Sinds een jaar wordt BRT
3 via deze golfiengte op de middengolf ge-
bracht. Binnenkort wordt dat de Wereld-
omroep. Tenslotte zal het radio Delta wor-
den, die informatie over de nederlandsta-
lige gemeenschap zal verschaffen.

e« Op 16 september ontvingen de Belgi-
sche reclamebureaus (en adverteerders bij
RTL) een brief van IPB, de regie van RTL,
waarin hun een aantal fikse TARIEFVER-
HOGINGEN meegedeeld werden voor het
jaar 1982. De verhogingen bedragen ge-
middeld 20 % en voor sommige spots zelfs
40 a 50 %. Bij de Unie van Belgische Ad-
verteerders (UBA) staat men verstomd: de
verhogingen vonden plaats zonder het ge-
bruikelijk overleg en bovendien hebben de
meeste adverteerders in de maand sep-
tember hun reclamebudgetten voor het vol-
gende jaar, uit te smeren over de diverse
media, al lang vastgelegd. RTL zelf roept ter
verantwoording de gestegen kijkcijfers en
de toename van de produktiekosten in. Als
toemaatje werden de nieuwe tarieven voor
Belgié voor het eerst uitgedrukt in
LUXEMBURGSE FRANKEN, dit met het oog
op mogelijke wijzigingen in de pariteit tus-

COMMUNICATIE 11 (1981) Nr. 3

27



sen de Belgische en de Luxemburgse
munt...

In Luxemburgse topkringen maakt men zich
blijkbaar zorgen over het Belgische besluit
omroepreclame in te voeren op de BRT en
de RTBF. De Luxemburgse PREMIER WER-
NER vond het zelfs nodig hierover met zijn
ambtgenoot Eyskens een gesprek onder
vier ogen te voeren. Op de agenda van dit
babbeltje stond o.a. het VERDER DOORKA-
BELEN van Luxemburgse publiciteit naar
Belgié; in zijn huidige versie verbiedt het
Belgisch reclame-ontwerp immers het uit-
zenden van programma’s van commerciéle
stations (in casu RTL).

Bange dagen maakte RTL ook mee op de
BRUSSELSE BEURS. Het aandeel
‘Audiofina’ (Audiofina is de meerderheids-
aandeelhouder van de RTL-vennootschap
CLT) zakte er naar haar tot dusver laagste
koers. De holding Brussel-Lambert, die op
zijn beurt de meerderheid der aandelen in
Audiofina bezit, pareerde met de oprichting
van een nieuwe vennootschap AUDIPAR
(met maatschappelijke zetel in Belgié).
Deze vennootschap, waarin ook de GENE-
RALE MAATSCHAPPIJ van Belgié partici-
peert, heeft inmiddels 30.700 aandelen
Audiofina verzameld, of 10 % van het kapi-
taal. Samen controleren beide Belgische
holdings daardoor 63 % van het RTL-kapi-
taal.

Op 18 september pakte Het Belang van
Limburg uit met het sensationele bericht als
zou HUGO CAMPS, hoofdredacteur van
de krant, op een DODENLIJST staan
die de Zairese president Mobutu heeft op-
gesteld samen met zijn sc hoohbroer Bolozi,
het hoofd van de Zairese veiligheidsdienst.
De gegevens over Mobutu's dodenlijst zijn
volgens de Limburgse krant afkomstig uit
de omgeving van de president zelf en wer-
den grondig nagecheckt voor de publika-
tie. Naast Camps staan ook de voormalige
ministers Nguza Karl | Bond en Mungul
Diaka, beiden verblijvend in Belgié&, op de
lijst. PAUL GOOSSENS, hoofdredacteur van
De Morgen, en de Belgische Zaire-kenner
Ronald Van den Bogaert maken eveneens
deel uit van het gezelschap.

Voor de uitvoering van het plan staan drie
Zairese commando’s in. Buiten de executie
van voormelde personen is hun opdracht
een aanslag te plegen op de kantoren van
Het Belang van Limburg, van De Morgen en
van het Belgisch Zaire-comitéé. Afwach-
ten!

De Belgische afdeling van Elsevier, MIS-
SET BELGIE, werd opgedoekt. De 11 titels
van vaktijdschriften werden verkocht aan
de Gentse uitgeverij Vyncke of aan uitge-
verij Kluwer uit Antwerpen. Deze laatste
nam «Ars Medici» - «Medeci-Magazine»,
«Elektro-verkoop», «Electro Verte», «De
kruidenier» - «L'épicier» voor haar reke-
ning. Uitgeverij Vyncke tekende voor «lk
vaar», «Sur l'eau», «Set magazine», «Ho-
reca Magazine» en «Boerderij revue».
Missets uitgever Carlos Herbots begon een
eigen uitgeverij «Spin Publishing», dat
«Foto Magazine» exploiteert.

De internationale afdeling van Elsevier Bu-
siness Press blijft verder in Brussel haar
vaktijdschriften uitgeven.

Op 18 september 1981 overieed de 43 jarige
journalist JAN VAN NUFFELEN, die sinds
1966 aan de omroep verbonden was. In
1974 behaalde hij de Pro Civitate prijs voor
journalistiek. In 1975 werd hij bekroond
door de Viaamse journalistenclub n.a.v.
een programmaserie over de macht van
de Amerikaanse kranten. Voor Panorama
maakte hij de opmerkelijke uitzending
«Rechts in Vlaanderen», een analyse van
de rechts-extremistische groeperingen.

Binnen de Nederlandse omroep wordt ge-
werkt aan een plan voor een nieuwe ra-
diozender, HILVERSUM 5. Deze zender zou
enkele uren per dag in de lucht zijn met
programma’'s voor gastarbeiders en et-
nische minderheden. Daarnaast zouden
ook het cursussenpakket van Open School
en de Schoolradio via deze zender uitge-
zonden worden, zodat Hilversum 2 meer
informatieruimte krijgt. In de Nederlandse
omroepbegroting wordt al enkele jaren geld
voor deze zender, die jaarlijks een 8 miljoen
gulden zal kosten, gereserveerd. Als
streefdatum voor de ingebruikname van
deze nieuwe zender wordt 1 oktober 1982
voorgesteld. Hilversum 5 zou uitzenden
langs de huidige middengolfzender van Hil-
versum 1 (298 meter), die dan ontkoppeld
wordt van de FM-zenders. De plannen voor
Hilversum 5, die een zestal uren per dag zou
uitzenden, zouden prioriteit genieten t.o.v.
de geplande Nederlands-Belgische zender.

In Brusselse perskringen speelt zich een
nogal ongewone geschiedenis af. Enkele

maanden geleden meldde de Waalse vak-
bondskrant La Cité dat PIERRE DAVISTER,
voormalig directeur-beheerder van 'Spé-
cial' en vandaag werkzaam in dezelfde
functie bij 'Le Nouvel Impact/'De Nieuwe
Impact’, een PARTICIPATIE genomen had
van meer dan 100 miljoen BF in de GROEP
BREBART, uitgever van La Libre Belgique
en La Derniére Heure. In een brief aan La
Cité logenstrafte Maurice Brébart dit be-
richt. Het vroegere blad van Davister, in-
middels omgevormd tot 'Special-L’Even-
tail', pakte echter uit met het nieuws dat
het akkoord tussen Brébart en Davister in
feite al dateert van 15 oktober 1978, maar
dat het - om een totnogtoe onbekende re-
den - moest geheim blijven tot 1 december
1981, Voligens Spécial-L'Eventail bedraagt
de inbreng van Davister 150 miljoen BF,

' hetgeen neerkomt op een overname van

de groep Brébart voor 50 %.

La Libre Belgique, die officieel van het ak-
koord niets afweet, had het op hetzelfde
moment maar in een andere context over
de 'warpraktijken’ van Davister, daarmee
doelend op de spectaculaire ommezwaai
in diens verhouding met zijn vroegere
vriend en beschermeling, de Zairese pre-
sident Mobutu. Op zijn beurt doorbrak Da-
vister het stilzwijgen met een artikel in de
Nouvel Impact: volgens Davister is het
akkoord goed en wel getekend en zal het
in de nabije toekomst bekendgemaakt
worden. Davister wou ook nog kwijt dat
Brébart ('mijn vriend en associé’) 'geen
vat meer heeft op de evoluties binnen zijn
bedrijf', maar dat hij er zich voorlopig goed
doorheen slaat...

De TELETEKST-EXPERIMENTEN van de
BRT zijn sinds 1 oktober in hun tweede fase
beland. Dit betekent dat er nu 80 pagina's
tekst door de 40,000 via een decoder op hun
toestel aangesloten kijkers kunnen opge-
vraagd worden, tenminste wanneer de TV-
zender in de lucht is. De nieuwsrubriek be-
slaat op dit moment 20 pagina’s, die de hele
dag door geactualiseerd worden.

Daarnaast is er een dagelijks aangevulde
cultuurrubriek met een kalender van film-
premiéres, tentoonstellingen, theater- en
concertvoorstellingen. Bovendien is er ook
ruimte wvoor taaltips en wekelijkse
boekbesprekingen. Rond 16 uur worden de
nieuwe beurs- en wisselkoersen uitgezon-
den. Resultaten van Lotto, Nationale Loterij
en Tiercé worden nu onmiddellijk nadat zij
bekendgemaakt werden, in het teletekst-
pakket opgenomen. Er ontstond ook een
dienstenrubriek die de TV-programma’s,
toeristische tips, een dagelijks recept en

28

COMMUNICATIE 11 (1981) Nr. 3



een geactualiseerde verkeerspagina om-
val. Daarnaast bericht een vacaturebank
over de werkgelegenheid.

Tenslotte worden nog inleidingen op de
Open-School-uitzendingen uitgezonden.

In de loop van het nieuwe seizoen zullen
ook experimenten worden uitgevoerd met
ondertiteling van de programma’s via tele-
tekst, zodat de kijker zelf kan bepalen of hij
al dan niet voettitels wenst bij de normale
BRT-programma’s.

Nederlanders zijn thuiszitters en harts-
tochtelijke lezers. De oplagecijfers van
hun kranten en weekbladen liggen veel ho-
ger dan bij ons. Elke dag verschijnen er ruim
4,5miljoen dagbladen. Sinds de jaren zestig
vinden vooral de boulevardbladen en de
sensatiemagazines een massale afzet,
maar ook de op kwaliteit gerichte kranten
gaan er op vooruit.

Tot deze conclusies kwam het weekblad
Spectator in een goed gedocumenteerd
dossier, gewijd aan het LEESGEDRAG
DER NEDERLANDERS. Met zijn 600.000
verkochte exemplaren is De Telegraaf ver-
reweg de grootste krant van Nederland, op
een afstand gevolgd door het Algemeen
Dagblad, waar dagelijks 360.000 exempla-
ren de deur uitgaan. Stijgers op de ranglijst
zijn De Volkskrant (240.000 ex.) en de NRC-
Handelsblad (135.000 ex.). Het Parool, een
der best verkopende kranten uit de jaren
zestig, kampt momenteel met een ernstig
lezersverlies (oplage: 160.000 ex.). Belang-
rijk hierbij is de expansie der regionale
dagbladen: meer dan de helft van de in Ne-
derland verkochte dagbladen  zijn
streekkranten. Bij de weekbladen ligt El-
seviers Magazine/Weekblad voorop (opla-
gecijfer: 138.000). Vrij Nederland komt op
de tweede plaats met 112.000 exemplaren.
De ONTZUILING in de Nederlandse pers
lijkt bij het begin der tachtiger jaren quasi
voltooid. Sterk organisatiegebonden kran-
ten gingen ofwel overkop (cfr. het socialis-
tische Vrije Volk), of schakelden over op een
formule waar informatie het haalt op de
duiding (cfr. De Volkskrant, eertijds het ka-
tholiek viaggeschip). Parallel met deze be-
weging klom de sector van de VER-
STROOIINGSMAGAZINES naar een zeld-
zame piek: van de roddelperiodieken
"Story’, 'Privé’ en 'Weekend' gaan er elke

week één miljoen nummers over de toon-
bank. Leraren en onderwijzers doen intus-
sen hun beklag dat jongeren tegenwoordig
'weinig anders meer lezen dan stripverha-
len en ondertitels bij televisiepro-
gramma's’.

Op de BEGROTING 1981 van de Viaamse
Gemeenschap werd 4.498 miljoen frank uit-
getrokken voor radio- en telvisie-uitzen-
dingen op de BRT. Dat is 416 miljoen of 10,2
procent meer dan in 1980. Voor de radio
werd 491 miljoen voorzien; voor televisie
1,2 miljard. De technische diensten slorpen
1,2 miljard op ; de administratieve en finan-
ciéle 792 miljoen. De gemeenschappelijke
kosten belopen 753 miljoen.

Voor 1981 is er een staatstussenkomst
voorzien van ruim 4 miljard ; ditis 9,5 % meer
dan in 1980.

De raad van beheer van de BRT stelt vast
dat de BRT slechts 61,46 % van de bruto-
opbrengst van de kijk- en luistergeld krijgt.
Ze vraagt de overheid voor 1982 een toe-
lage van 4.733.989.000 Fr. De omroep zou de
financiéle moeilijkheden het hoofd kunnen
bieden als men over 9/10 van het Viaamse
kijk- en luistergeld zou beschikken. De
RAAD verwijst naar de situatie in Wallonié,
waar dit reeds een feit is.

Eind september kreeg de Engelse PTT van
Eutelsat, waarin alle Europese PTT's zijn
vertegenwoordigd, de toestemming om het
kanaal waar zij recht op hebben door te ver-
huren aan het Engelse particuliere bedrijf
SATTELITE-TV en dit voor de duur van één
|aar. De satelliet die gebruikt zal worden is
de in 1978 gelanceerde OTS. Zij bestrijkt
haast heel Europa. Het startkapitaal is af-
komstig van twee banken, Barclays en
Guinness Mahon. Daarnaast zal vooral uit
advertenties van multinationals geld be-
trokken worden. Men hoopt nog veéor
Kerstmis met de uitzendingen van wal te
kunnen steken. Naast speelfilms zal er en-
gelstalig nieuws uitgezonden worden en
zullen programma’s met Europees impact
van de bestaande zenders aangekocht
worden. Men hoopt wel dat de kabelmaat-
schappijen en de nationale PTT's bereid

zullen gevonden worden een plaats voor
deze omroep in te ruimen.

De Nederlandse mediawereld werd opge-
schrikt door het bericht dat EURO-TV, een
particulier tweemansbedrijf van D. Minning
en J. Brown, de eerste Nederlandse gega-
digde zou worden voor ruimtezendtijd op de
in 1982 te lanceren ECSC (European Com-
munication Satellite).

Op 16 oktober is in het Kasteel van Ham een
hearing doorgegaan over de problematiek
van AUDIOVISUELE MIDDELEN in de non-
profit sector.

Aan deze hoorzitting werd deelgenomen
door een 80-tal vertegenwoordigers van or-
ganisaties uit diverse sectoren, zoals wel-
zijnswerk, onderwijs, vormingswerk en niet-
commerciéle filmdistributie. Zij wisselden
ervaringen uit en inventariseerden de knel-
punten m.b.t. produktie, distributie en ge-
bruik van audio-visuele middelen.

De deelnemers willen volgende aanbeve-
lingen onder de aandacht van het beleid
brengen:

1. De toegankelijkheid van audiovisuele
apparatuur, programmatuur, produktiemo-
gelijkheden moet worden bevorderd. Dit
dient te gebeuren binnen het kader van een
globaal mediabeleid.

2. Eris een grote behoefte aan bijkomende
mediakundige opleiding en vorming, dit zo-
wel binnen het algemeen vormend onder-
wijs als bij de specifieke opleiding van bvb.
bibliothekarissen en welzijnswerkers.

3. Het audiovisuele luik binnen het biblio-
theek-decreet dient te worden uitgebreid
en gerealiseerd.

4. Bij de documentatieverschaffing over de
beschikbare audiovisuele programma's
moet een centrale rol worden toegekend
aan de openbare bibliotheken.

5. Voorzieningen voor audiovisuele pro-
duktie en dienstverlening (copiéren, onder-
titelen, distributie,...) dienen op centraal en
regionaal niveau te worden uitgebreid. Met
name de opdracht van Mediabib en Klank
en Beeld Centrum zou moeten worden ver-
ruimd.

Waar het overheidsbeleid tekort schiet,
nemen de deelnemers aan de hearing zich
voor eigen samenwerkingsinitiatieven te
ontwikkelen.

COMMUNICATIE 11 (1981) Nr. 3

29



