
feiten

en

meningen

uit

de

media¬

wereld

LUDO DOSOGNE

EN

WIM SCHAMP

Einde 1980 heeft de «Compagnie

Luxembourgeoise de Télédiffusion» (beter

bekend onder de naam RTL), een optie ge¬

nomen op zendruimte van een TELECOM-

MUNICATIESATELLIET die in 1985 moet

gelanceerd worden. Alleen reeds voor deze

optie moet R.T.L. 100.000 dollar (± 3 miljoen

B.Fr.) betalen.

Nauwelijks twee maanden later maakte de

Vereniging van Dagbladuitgevers van de

Duitse Bondsrepubliek (BDZV) bekend dat

er te Luxemburg een nieuwe EUROPESE

TELEVISIEMAATSCHAPPIJ werd opgericht

om TV-programma’s via een satelliet uit te

zenden. De nieuwe maatschappij zal een

kapitaal hebben van 400 miljoen DM (6 mil¬

jard B.Fr.). De R.T.L. zal 51% van dit kapitaal

bezitten, terwijl de andere 49% voorname¬

lijk in handen zullen zijn van de Westduitse

dagbladpers. Om monopolies van de grote

krantengroepen te vermijden zullen de

dagbladen aandelen kunnen opnemen in

verhouding tot hun oplage.

De programma’s die vanaf 1985 in drie talen

(Duits, Frans en Nederlands) worden uitge¬

zonden, zullen kunnen opgevangen worden

via het kabelnet of door parabolische an¬

tennes. Wegens het grote ontvangstgebied

zullen de programma’s een «Europese con¬

ceptie» hebben.

Het vrij verrassende initiatief van de Duitse

dagbladen stootte reeds op heel wat kritiek

en verzet, zowel vanwege Duitse politici als

vanwege de twee Duitse televisienetten

(die een publiekrechtelijk statuut hebben):

ARD en ZDF.

De BRT is niet van plan een TV-KIN-

DERJOURNAAL op antenne te brengen. In

Nederland, waar dit journaal wel blijkt aan

te slaan, beschikt men over een produktie-

ploeg van 6 personen, een regisseur en een

speciale adviesraad. Het budget aldaar

beloopt 1 miljoen gulden. Een dergelijk be¬

drag zou, volgens Rika De Backer in ant¬

woord op een parlementaire vraag van Wi-

vina De Meester naar de wenselijkheid van

zo’n journaal, een te zware druk uitoefenen

op het BRT-budget.

Jarenlang werd er nochtans intensief on¬

derzoek verricht naar de wenselijkheid van

zo’n journaal. Daaruit bleek dat de jeugd

vooral geïnteresseerd is in film. In dalende

volgorde gaat de belangstelling verder naar

popmuziek, dieren, natuur en milieu, sport,

jeugdbeweging, vakantiejobs en werk,

weerbericht, ongevallen en rampen,

sexuele voorlichting, reizen en toerisme.

Die onderwerpen zouden binnen de be¬

staande programma's, volgens Rika de

Backer, voldoende aan bod komen.

Op de OSCARuitreiking in Hollywood

werden 4 oscars aan de film «ORDINARY

PEOPLE» toegekend, nl. voor de beste film,

het script (Alvin Sergeant), de beste

mannelijke bijrol en de regie van Robert

Redford.

Als beste acteur werd Robert de Niro be¬

kroond voor zijn vertolking van de bokser La

Motta in «Raging Buil».

Sissy Spacek sleepte de prijs van beste ac¬
trice weg voor haar rol van de C&W-zan-

geres Lauretta Lynn in «Coal Miner's

Daughter».

De bokser en de country en westernzan-

geres waren bovendien zelf bij de uitreiking

aanwezig.

De prijs voor de beste mannelijke bijrol ging

naar Timothy Hutton, die de zoon speelt in

«Ordinary People». Mary Steenburgen werd

gelauwerd voor haar bijdrage in «Melvin

and Howard». Zij kreeg de prijs voor de beste

vrouwelijke bijrol.

Een speciale Oscar werd toegekend aan de

76-jarige Henry Fonda, die nooit zo’n onder¬

scheiding won in de halve eeuw dat hij

hoofdrollen speelde.

De Russische film «Moskou gelooft niet in

tranen» werd als beste niet-Engelstalige

film beschouwd; «Tess» kreeg de prijs voor

de beste costumering en de beste artistiek-

decoratieve regie en fotografie. «Fame»

werd bekroond omwille van de oorspron¬

kelijke muziek en titelsong. «The Empire

strikes back» tenslotte behaalde de Oscar

voor de speciale effecten.

L’ECHO DE LA BOURSE, de Brusselse

beurskrant vierde op 22 mei haar hon¬

derdste verjaardag. Tot 1 januari 1882 ver¬

scheen de krant slechts tweemaal per

week, donderdag en zondag. Sindsdien

kwam daar een derde nummer bij tot de

krant vanaf november 1888 elke werkdag op

de markt kwam. Bovendien kwamen meer¬

dere onderwerpen aan bod, zoals een let¬

terkundige rubriek sinds 1886 en een poli¬

tieke tribune sinds 1921.

In juli 1980 fusioneerde de krant met Agefi-

Belgique, een ander beursblad.

L’Echo de la Bourse wordt op ongeveer

30.000 exemplaren verspreid.

Op 22 mei 1981 kregen alle lezers een her¬

druk van het eerste nummer cadeau.

22 COMMUNICATIE 11 (1981) Nr. 2



De GOUDEN PALM van het Festival van

Cannes werd dit jaar toegekend aan de film

«Man van Ijzer» van de Poolse regisseur

WAJDA.

Boorman kreeg de prijs van de beste ar¬

tistieke bijdrage tot de filmkunst. Isabelle

Adjani werd tot de beste vrouwelijke ver¬

tolkster gekroond voor haar bijdrage in

«Quartet» van Ivory en in «Possession» van

Zulawki. Als beste mannelijke vertolker

werd Ugo Tognazzi aangewezen voor zijn

rol in «Tragedie van een belachelijk man»

van Bertolucci. «Light Years Away» van

Tanner sleepte de speciale prijs van de jury

in de wacht.

Nieuw was een «prijs voor de hedendaagse

kinema». Ken Loach met «Looks and Smi¬

les», Juliet Berto en Jean-Henri Roger met

«Neige» moesten die prijs delen.

Jan Holm kreeg een vertolkingsprijs voor
zijn bijdrage aan «Chariots of Fire» van Put¬

nam. «Mephisto» van Istvan Szabo, ten¬

slotte, verwierf de prijs voor het beste sce¬

nario en de prijs van de filmkritiek.

De politieke onvrede met de BRT-

NIEUWSVERSLAGGEVING lijkt met de in¬

voering der gastprogramma's niet afgeno¬

men te zijn. Op 4 mei reageerde het CVP-

bureau op een interview met SP-voorzitter

Van Miert in het TV-nieuws van 27 april,

waarin Van Miert het onderwijscongres van

de CVP op de korrel nam. Volgens het CVP-

bureau ’werd Van Miert op het scherm ge¬

bracht om in een bovendien nog valse voor¬

stelling van het CVP-kongres, vooral in ver¬

band met het vrij onderwijs, zijn gal te spu¬

wen tegen de CVP. Andere partijvoorzitters

werden niet gehoord’. De tekst van het

communiqué klaagt verder ’deze ergerlijke

politisering van de BRT-berichtgeving aan.

Het (CVP-bureau - n.v.d.r.) waarschuwt de

kijkers die argeloos deze manipulatie

moeten ondergaan, waakzaam te blijven en

te reageren. Het bureau overweegt maatre¬

gelen die in een eerlijk media-beleid derge¬

lijke aggressieve willekeur moeten onmo¬
gelijk maken’.

In een vraaggesprek dat het weekblad

Spectator hierover had met CVP-voorzitter

Tindemans, meent deze laatste dat zijn par¬

tij stelselmatig geviseerd wordt. De CVP

stoomt inmiddels een dossier klaar waaruit

de partijdige berichtgeving moet blijken. Op

de vraag van Spectator of de CVP ondertus¬

sen denkt aan een TWEEDE OMROEP, sloot

Tindemans een dergelijk tegenwicht niet

formeel uit: 'Als men de stijl waarvan we al

enkele duidelijke staaltjes hebben, door¬

trekt, dan kom je fataal tot de conclusie dat

de concurrentie georganiseerd moet wor¬

den’.

• Ofschoon de daadwerkelijke uitzending

van RECLAMEBOODSCHAPPEN op de NA¬

TIONALE OMROEPEN nog niet in het on¬

middellijke verschiet ligt, wordt het dossier

met de dag lijviger. Nadat ondermeer vak¬

bonden, verbruikersverenigingen en tal van

socio-culturele organisaties zich tegen de

reeds onder Martens IV genomen rege-

ringsbeslissing uitspraken, stuit het project

nu ook op verzet van de DAGBLADUITGE¬

VERS. Meer bepaald zouden de reclame¬

bestedingen die in de toekomst naar radio

en TV gaan, het financieel bestaan van me¬

nige krant in het gedrang brengen.

De taal van een aantal HOOFDREDACTEU¬

REN, die in deze kwestie de mening vertol¬

ken van hun uitgever-broodheer, liegt er

niet om. Volgens Leo Siaens van Het

Laatste Nieuws kan het invoeren van

etherreclame 'leiden tot ontreddering van

de advertentiemarkt en tot moeilijkheden in

de arbeidsintensieve sector van het pers¬

wezen’. Manu Ruys (De Standaard) heeft

het over 'een innovatie met mogelijk ver¬

strekkende gevolgen’. Ook hij vreest de

verschuiving der advertentiebudgetten van

de schrijvende pers naar de audio-visuele

media: Bepaalde persbedrijven zullen in

grote moeilijkheden raken, de tewerk¬

stelling in de sector zal nog meer bedreigd

worden en de overheidssteun aan sommige

reeds zeer zwakke kranten zal nog moeten

worden verhoogd’. KNACK-hoofdredakteur

Frans Verleyen windt er in een scherpe nota

('Gelieve deze regels te lezen als een soort

aangetekende brief aan het adres van de

regering’) geen doekjes om: ’Omroepre-

clame is zeer schadelijk voor mijn uitge¬

verij, mijn blad, mijn beroepssector, mijn

kollega’s en het broze informatiesysteem

bij ons. Het weze de pers toegestaan, zon¬

der fiorituren en met opgestroopte

hemdsmouwen te zeggen: handen af van

mijn vak en mijn levenskansen!’. De Bel¬

gische staat ziet er volgens Verleyen maar

beter van af ’op zijn eigen bevolking in te

rammen met verhuurde zendtijd waarin

Japanse auto’s of Franse barbecue-roos¬

ters als het toppunt van individueel ge¬

zinsgeluk worden aangepraat’.

De perscommentatoren, wier vak erin be¬

staat te polemiseren met elkaar, vormen in

deze kwestie een EENSGEZIND BLOK. Voor

één keer is Paul Goossens van De Morgen

het eens met Jan Veestraeten van de Gazet

van Antwerpen en hekelt de kommunis-

tische Drapeau Rouge het regeringsont¬

werp in dezelfde termen als de bedrijfs-

vriendelijke Financieel-Ekonomische Tijd.

In 1980 werden er 29.163 VLAAMSE DAG¬

BLADEN meer verkocht dan in 1979. Dit is

een stijging met 1,83 %. De oplage ging in

dezelfde periode met 31.877 eenheden

omhoog (+ 1,79 %).

Uit deze gegevens, afkomstig van de CIM-

controle, blijkt voorts dat in absolute cijfers

Het Nieuwsblad het sterkst vooruitging: +
5.183 verkochte exemplaren; in percentage

gaat de grootste stip naar De Morgen: +
11,43% (of een toename van 4.418 ver¬

kochte exemplaren).

De nieuwe directeur-generaal van de BRT-

Televisie is Bert HERMANS. Hij volgt Nic Bal

op, die ondertussen met pensioen ging.

Tot produktieleider van de openbare con¬

certen van BRT 3 werd Raymond

Schroyens benoemd. Zijn voorganger was

Hendrik Daems.

Volgens de Raad van Beheer van de BRT

ontvangt de RTBF ongeveer 90 % van de

opbrengst van het KIJK- EN LUISTERGELD

van de franstalige gemeenschap. De BRT

daarentegen zou 60 % van het Vlaamse kijk

en luistergeld betrekken.

De overwinning van Francois Mittérand in

de Franse presidentsverkiezingen heeft de

kaarten flink dooreengeschud in het media-

bouwsel van de Vijfde Republiek. Hoewel de

meest ingrijpende verandering plaatsvond

bij de radio en de televisie, bleef ook de

geschreven pers niet onaangeroerd. Mit¬

térand was nauwelijks één dag president of

bij L’Express (het weekblad met de grootste

oplage in Frankrijk) zat het er bovenarms

op. Eigenaar JIMMY GOLDSMITH zette in

een woedereactie hoofdredacteur Olivier

Todd aan de deur wegens het plaatsen van

een cover tussen de twee stemrondes,

waaruit - volgens Goldsmith alleszins voor¬

barig - de nakende afgang van Giscard zou

gesuggereerd zijn. Dezelfde dag nog nam

directeur Jean-Francois Revel uit eigen

beweging ontslag en met hem stapte zowat

het kruim van de redactie op. Onder hen :

Max Gallo, Angelo Rinaldi en Jean-Franpois

Held. Als enig journalist met naam blijft nu

Raymond Aron over, die tot dusver de edi-

torialen van L’Express superviseerde.

Goldsmith, die van geen kleintje vervaard is

en bekend staat als een intimus van voor-

COMMUNICATIE 11 (1981) Nr. 2 23



malig president GISCARD D’ESTAING - hij

liet ooit de volledige oplage van zijn inmid¬

dels ter ziele gegaan nieuwsmagazine

'Now' uit de winkels halen omdat een pas¬

sage uit een artikel kritiek bevatte op Gi-

scards beleid - bezweert intussen de

buitenwacht dat L’Express open blijft staan

voor alles wat zich tussen ’gematigd rechts

en niet-totalitair links’ beweegt. Wel heeft

hij genoeg van 'die intellectuelen’ die het

cultureel gedeelte van zijn blad herschapen

hebben in een ’onverdraagzaam elitair

brouwsel’. En de nieuwe machthebbers in

Frankrijk waarschuwt hij: 'Zelfs vanuit hun

relatief autonome opstelling t.o.v. de KP

moeten de socialisten niet denken dat zij de

enige volbloed-verdedigers zijn van het li¬

beralisme, waaraan ik in elk geval fun¬

damenteel gehecht blijf’.

Nog stormachtiger ging het eraan toe in het

AUDIO-VISUEEL bedrijf, een van de para-

depaardjes van het gaullistisch bewind en

volgens velen verworden tot een persoon¬

lijk machtsinstrument in handen van Giscard

d’Estaing. Reeds tijdens de ver¬

kiezingscampagne regende het klachten

van de toen nog linkse oppositie over de

wijze waarop de televisiezenders (TF 1, A 2

en FR 3) en Radio-France de diverse kan¬

didaten aan bod lieten komen. Eenmaal

Mittérand verkozen was het hek van de

dam. Zowat de hele top heeft inmiddels ont¬

slag genomen uit wat rustig kan beschouwd

worden als het meest gecentraliseerde en

door de staat gepatroneerde omroepap-

paraat van West-Europa. Bij de vertrekkers

bevinden zich o.a. Maurice Ulrich (P.-D.G.

van A 2), Claude Contamine (FR 3), Roland

Faure (hoofd van de informatie bij France-

Inter), Xavier Gouyou-Beauchamps (voor¬

zitter van de financieringsmaatschappij

SOFIRAD) en last but not least JEAN-

PIERRE ELKABBACH, hoofd van de infor¬

matie bij Antenne 2 en het zwarte schaap

van de linkse feestvierders op de Place de

la Bastille, tijdens de illustere verkiezings-

nacht van 10 mei.

Sinds de socialistische triomf in de par¬

lementsverkiezingen anderhalve maand

later roffelt het ook bij de zogenaamde PE¬

RIFERE ZENDERS (Radio-Monte Carlo,

RTL, Europe 1). De oude directeurs - voor¬

zover ze nog niet opgestapt zijn - hebben er

af te rekenen met journalistencomités die

overal als paddestoelen uit de grond rijzen

en een verregaande medezeggenschap

eisen in het beheer van de zenders. Het

conservatieve dagblad Le Figaro aarzelt in

dit verband niet gewag te maken van ’groot¬

scheepse zuiveringen' en ziet het spook

van Mei 68 opnieuw opdoemen. Eerste mi¬

nister PIERRE MAUROY bekijkt het voor¬

alsnog nuchter: 'Wij vragen aan niemand

24

Op te stappen, maar wij vragen evenmin aan

iemand te blijven’.

De raad van beheer van de BRT heeft

journalist JAN SCHODTS een nieuwe rol

toebedacht binnen het omroepinstituut.

Sinds 9 juni is Schodts HOOFDREDACTEUR

TV-DUIDING (weliswaar ten voorlopige ti¬

tel) en hij vervangt in deze functie Julien

Peeters, die bevorderd (?) werd tot direc¬

teur ad interim van de Wereldomroep.

Daarmee is een (voorlopig) einde gekomen

aan de pendeltocht die Jan Schodts al sinds

een jaar aan de Reyerslaan onderneemt en

die hem achtereenvolgens van de Wet¬

straat naar de hoofdredactie van de Wereld¬

omroep bracht en vandaar naar de radio-

nieuwsdienst (eveneens als hoofdredac¬

teur). Elke nieuwe overplaatsing ging ge¬

paard met de nodige moeilijkheden en tel¬

kens sprak men links en rechts van POLI¬

TIEKE MANOEUVERS. Zo is bekend dat

Schodts’ nieuwste benoeming tot stand

kwam op uitdrukkelijk aandringen van de

CVP-fractie binnen de raad van beheer. Jan

Schodts zelf wijst enig aandeel in ge¬

beurlijke intriges van de hand: ’Politieke

broodheren heb ik niet. Het is niet omdat ik

de steun van de CVP heb, dat ik een soort

CVP-mandataris binnen de BRT zou zijn.

Integendeel. Ik ben geen CVP-er. Daar mag

geen misverstand over zijn. Ik ben en blijf

een politiek onafhankelijk journalist’.

Als hoofdredacteur TV-duiding krijgt Jan

Schodts de supervisie over de pro¬

gramma’s Panorama, leder zijn Waarheid/

Confrontatie en Terloops.

In de Verenigde staten maakt de «LOW

POWER TELEVISION» (LPTV) een grote op¬

gang. Bij LPTV wordt uitgezonden met een

gering vermogen. Dergelijke stations mo¬

gen geen andere storen. Op de nog vrije

kanalen van de VHF-band bedraagt het

maximum vermogen 10 watt; bij UHF is dit 1

Kw. Daarmee wordt nog een comfortzone

van 25 km bestreken. De kosten om een

dergelijk station de lucht in te krijgen zijn

twintig maal minder dan bij de klassieke.

Aanvragen voor het «runnen» van een

LPTV-station werden door meer dan 4.000

personen en/of bedrijven bij de FCC (Fede¬

ral Communications Commission) inge¬

diend. Belangstellenden zijn ondermeer de

grote «networks» (ABC, NBC, CBS, MBS).

Maar ook firma’s momenteel tot een regio

beperkt, hopen via LPTV-stations zich na¬

tionaal te spreiden. Ook religieuze organi¬

saties, zoals ondermeer de American

Christian Television System (ACTS), die op

niet minder dan 300 vergunningen aast, zijn

in LPTV geïnteresseerd. De stations zelf

zouden uit plaatselijke collectes moeten

gefinancieerd worden, de programma’s

door het ACTS-network. Ook gespeciali¬

seerde particuliere programmamakers en

organisaties als consumentenclubs hopen

binnenkort hun boodschap via LPTV uit te

dragen. Dat ook bij LPTV de «format» ten¬

dens aanwezig is blijkt uit de aanvraag van

sommige geïnteresseerden een gespe¬

cialiseerd station, zoals een «country &

western-TV-unit» op te richten.

Voor de financiering van al die LPTV-sta¬

tions hoopt men voldoende commerciële

spots te kunnen betrekken bij de adverteer¬

ders. De FCC maakt het de aspiranten niet

te moeilijk. Enerzijds zijn het voor hen sta¬

tions van tweede rang, anderzijds moet wel

toegezien worden op het naleven van de

déontologie, die ook voor de HPTV (High

Power Television) geldt.

Op 26 juni nam de cabinetsraad een voor¬

stel van minister van PTT, Willockx, aan
waarbij het de VRIJE RADIO’S voortaan

verboden is uit te zenden buiten een straal

van 8 km. De zendapparatuur mag hooguit

100 watt sterk zijn en commerciële reclame

blijft verboden. Aan een echte legalisering

is men voorlopig niet toe. Daarvoor moeten

de deelregeringen en de gemeenschaps¬

raden een decreet goedkeuren dat een

aantal socio-culturele normen oplegt aan

vrije radio-programma’s. (In de Franse Ge¬

meenschap is dat inmiddels gebeurd).

Met deze technische reglementering is de

oorlog in de ether, die al geruime tijd woedt

tussen vrije, lokale, onafhankelijke en dito

radio’s, in een nieuwe fase getreden. De

VEBE (Vereniging ter Bevrijding van de

Ether) lijkt met de ministeriële beslissing

best tevreden, maar de VEBORA (Vereni¬

ging van Belgische Onafhankelijke Radio’s)

heeft al aangekondigd het daarbij niet te

zullen laten. Deze vereniging, die hoofdza¬

kelijk de Brusselse vrije zenders omarmt,

neemt geen vrede met het toegestane

zendbereik - Radio Contact bv. zet regel¬

matig 4.000 watt in - en dreigt ermee com¬

merciële reclame in te brengen vanaf het

ogenblik dat de BRT/RTBF hetzelfde doet.

Intussen werd een derde belangengroepe¬

ring opgericht: de UNIE VAN LOKALE EN

REGIONALE RADIO’S. De ULRR, voorna¬
melijk franstalig, typeert zichzelf als een

neutrale beweging die het midden houdt
tussen het ’Militantisme’ van de VEBE en de

commerciële aspiraties van de VEBORA.

COMMUNICATIE 11 (1981) Nr. 2



In het schandaal rond de Italiaanse vrijmet¬

selaarsloge PROPAGANDA DUE (P 2) blij¬

ken niet alleen topfiguren uit politieke, mi¬

litaire en politiekringen verwikkeld te zijn;

ook bankiers en krantenbazen worden er¬

van beschuldigd menige intrige via de loge

opgezet te hebben. Vooral het grootste en

meest vooraanstaande dagblad, de COR-

RIERE DELLA SERA, zou tot in zijn wortels

besmet zijn. Op de ledenlijst van P 2 komen

o.a. de eigenaar Angelo Rizzoli en diens

directeur-generaal Bruno Tassan Din voor.

Hoofdredacteur Franco Di Bella heeft ’om

gezondheidsredenen’ ontslag genomen en

6 journalisten, allen lid van de loge, hebben

zijn voorbeeld gevolgd.

Voorlopig heeft een redactiecomité van de

overblijvende journalisten het beheer van

de krant overgenomen. Het wachten is nu

op een kapitaalsverhoging, want de Cor-

riere kampte de laatste jaren met ernstige

financiële verliezen. De man die oorspron¬

kelijk het kapitaal moest toeschieten, de

bankier Roberto Calvi, prijkt echter ook op

de omstreden namenlijst en vertoeft mo¬

menteel in de gevangenis.

Het franstalige weekblad POUR maakt be¬

wogen dagen mee. Op 3 juni veroordeelde

rechter Joosten van de Brusselse cor¬

rectionele rechtbank vier medewerkers van

het blad tot 15 dagen VOORWAARDELIJKE

GEVANGENISSTRAF wegens ’heling van

vertrouwelijke documenten’. De documen¬

ten in kwestie betroffen twee Interpol-

telexen, waaruit een nauwe samenwerking

moest blijken tussen de Interpol-afdelingen

uit Brussel en Wiesbaden (West-Duitsland)

bij het opsporen van politiek verdachte in¬

dividuen, een praktijk die door de Interpol-

conventie verboden is. De uitspraak van de

Brusselse rechter stuitte op een unanieme

verontwaardiging in de Belgische pers.

Getuige de kop van een editoriaal in La

Libre Belgique: ’Persvrijheid in België in

gevaar!’. Het was sinds 1870 niet meer ge¬

beurd dat een krant om dergelijke reden

veroordeeld werd.

Een maand later zou POUR door een veel

ergere ramp geteisterd worden. In de nacht

van 5 juli gingen de gebouwen aan de rue de

la Concorde te Brussel IN DE VLAMMEN

OP. Het onderzoek wees 13 brandhaarden

uit vanwaar het vuur aangestoken was.

Naar de brandstichters heeft men voorals¬

nog het zoeken. Daarmee werd een lelijke

streep getrokken door het project van POUR

om in de herfst van dit jaar met de uitgave

van een DAGBLAD te starten. Enkele dagen

voor de brand waren met het oog hierop

gloednieuwe ordinatoren, ten belope van

ettelijke miljoenen, aangekocht.

POUR blijft echter vastbesloten met haar

plannen door te gaan. In de inmiddels op¬

gerichte raad van beheer die de nieuwe

krant financieel moet runnen, zetelen naast

leden van de huidige redactie o.a. ge¬

schiedschrijver Marcel Liebman, FDF-se-

nator Serge Moureaux en de Brusselse

communicatiewetenschapper José Nobre-

Correia. Via het uitschrijven van 2.000 aan¬

delen ter waarde van elk 6.000 F, 10 miljoen

F overheidssteun en een dagelijkse ver¬

spreiding van 17.000 nummers (abonne¬

menten inbegrepen) hoopt men het project

ruimschoots te kunnen financieren.

Gemeentekrediet 2

7

10

Van Loghum 38

Standaard
Boekhandel

Het belang van
Limburg

ADVERTEREN IN DIT
NUMMER

COMMUNICATIE 11 (1981) Nr. 2 25


