feiten

en
meningen
uit

de

media-

wereld

WIM SCHAMP
EN
WIM VAN DER BIESEN

De Raad van Beheervande B.R.T. heeft een
ontwerp van BEGROTING 1981 voorgesteld
voor een bedrag van 4,3 miljard frank. Hier-
bij werd nogmaals de wens geuit dat de
B.R.T.-toelage niet minder zou bedragen
dan 90 % van de opbrengst van het kijk- en
luistergeld in Viaanderen. In een interview
met «De Standaard» gaf administrateur-
generaal Paul Vandenbussche de volgende
verduidelijking: «De opbrengst wordt vol-
gend jaar geraamd op 11 miljard. De verde-
ling van dat geld zou ik willen zien in een
algemeen mediabeleid. Volgens de ver-
deelsleutel zou het ruwweg neerkomen op 4
miljard voor de R.T.B.F., 6 miljard voor de
B.R.T. Het resterende miljard zou ik be-
stemmen voor de schrijvende pers. Liever
dan met de huidige toelagen zouden op die
manier alle media worden gesteund. Ik acht
het schandelijk dat een dienst als de post-
check, die winst zou moeten maken, de ge-
meenschap 8 miljard kost, terwijl juist een
dienst als de omroep, momenteel onrecht-
streeks miljarden opbrengt voor de schat-
Kist».

In Frankrijk is de reeds sterk aanwezige
concentratietendens in de sector van de
communicatiemedia nog toegenomen. De
150 jaar oude uitgeversgigant HACHETTE
ging eind vorig jaar over in handen van de
niet minder gigantische wapen- en satel-
lietconstructeur MATRA. Matra aasde
reeds geruime tijd op de financiéle controle
over Hachette en liet in de loop van 1980 de
voornaamste aandelen opkopen via een
tussenpersoon, de Parijse belegger Jean-
Luc Gendryn wiens investeringsbank tot de
5 grootste van Frankrijk behoort.

Véor de overname door Matra was Hachette
al verantwoordelijk voor een op de vijf
boeken die in Frankrijk verschijnen en een
op de tien week- of maandbladen. Enkele
Hachette-vitgaven: de magazines Elle,
France-Dimanche, Télé 7 Jours, Le Point,
Confidence, ... In de boekensector bezit Ha-
chette de beroemde serie Livres de Poche
en o.m. de uitgeverijen Grasset, Fayard en
Stock. In de distributiesector kan men spre-
ken van een monopolie: 1.200 kiosken in
stations, metro, vliiegvelden en via de Mes-
sageries de la Presse Parisienne verdeelt
zij de totaliteit van de Franse kranten en
bladen. Meer recente activiteiten ont-
plooide Hachette in het audio-visueel be-
drijf: video-cassettes, reclamefilms voor
televisie en bioscoop, databanken en een
aandeel van 8 % in RTL.

De financiéle groep die nu de controle ver-
werft over Hachette en waarin Matra 51 %

van de aandelen beheert, brengt zo moge-
lijk nog groter wild aan. Matra zelf vervaar-
digt niet alleen gesodfistikeerde wapen-
systemen (vnl. raketbouw), maar heeft ook
vaste voet in de automobielsector, de hor-
logerie en het telefoonwezen. Sinds 1973
heeft de president-directeur van Matra,
Jean-Luc Lagardére, de leiding over het
commerciéle station Europe 1. Maar het
laatste snufje vormt ongetwijfeld de con-
structie van communicatie- en televisiesa-
tellieten, waarvan Matra als enige in Frank-
rijk het patent bezit.

De rest van de aandelen vertoeft bij de pri-
vé-bank van de eerder genoemde Jean-Luc
Gendry (19 %), Paribas (10 %) en bij Daniel
Filipacchi (20 %), een oude bekende van
Lagardere, Deze Filipacchi controleert op
zijn eentje o.a. Paris-Match, Lui, de Franse
Playboy, Salut les Copains en Age Tendre.
Deze indrukwekkende operatie kon volgens
ingewijden enkel slagen dank zij discrete
bemoeienissen vanuit het Elysée. Men
denkt daarbij vooral aan de druk die de
staatsholding SOFIRAD op Hachette zou
uitgeoefend hebben om het spel mee te
spelen. SOFIRAD is samen met Matra de
hoofdaandeelhouder van Europe 1 en par-
ticipeert daarnaast volop in Radio Monte
Carlo. Door de kluwen van het netwerk heen
menen waarnemers de begeerte van presi-
dent Giscard d’Estaing te ontwaren om zich
bij een volgende ambtstermijn van 7 jaar
omringd te zien door een media-vriende-
lijke omgeving.

«Flair» is de titel van een NIEUW Viaams
WEEKBLAD dat sinds 10 oktober 1980 ver-
schijnt en — volgens de uitgever — afge-
stemd is op «vrouwen tussen de 18 en 33,
die nog geen eigen blad hadden». Toch is .
«Flair» geen typisch vrouwenblad, maar
moet het veeleer gerangschikt worden bij
de zgn. «gezelligheidspers» (type «Story»s,
«Privé» en dergelijke). Volgens de hoofdre-
dacteur, Wiel Elbersen, is het «een leuk blad
met een kleurig uitzicht en vooral leesbare
informatie». Het wordt uitgegeven door de
Tijdschriften  Uitgevers  Maatschappij
(T.U.M.) en had aanvankelijk een oplage
van 100.000 exemplaren.

Volgens het jaarverslag van het Internatio-
naal Persinstituut gaat de PERSVRIJHEID in
de ganse wereld ACHTERUIT. Zelfs in lan-
den met een democratische traditie neemt
de overheidsbemoeiing toe. Het IPl ver-
noemt hier speciaal Zuid-Korea, Spanje,
Zuid-Afrika en vooral Frankrijk waar de re-

COMMUNICATIE 11 (1981) Nr. 1

27



gering herhaaldelijk pogingen ondernam
om «de pers het zwijgen op te leggen be-
treffende de schenkingen van diamanten
die ex-keizer Bokassa aan president Gis-
card zou hebben gedaan». Het versiag
vernoemt één gunstige uitzondering, nl
Polen, waar de censuur gedeeltelijk werd
afgeschaft.

Hoewel de DAGBLADPRIJS in 1979 nog met
2Fr. verhoogd werd, steeg de prijs in 1980
opnieuw met 1Fr. Deze prijsverhoging had
op 13 augustus 1980 moeten ingaan, doch
wegens interne meningsverschillen bij de
dagbladuitgevers werd de prijsstijging ver-
daagd. Uiteindelijk kosten de kranten sinds
13 oktober 13Fr. Alleen «Gazet van Ant-
werpen=» behield haar prijs op 12Fr. Het is
de eerste maal sinds de Tweede Wereld-
oorlog dat er binnen de nederlandstalige
dagbladpers een verschillende ver-
koopprijs gehanteerd wordt.

Op 4 mei 1981 verhoogde ook «Gazet van
Antwerpen» haar prijs tot 13Fr. wegens
«bedrijfseconomische omstandigheden».

Na jarenlange discussies en onderzoekin-
gen is de N.O.S. op 5 januari 1981 gestart
met een JEUGDJOURNAAL. Deze
nieuwsuitzending is bestemd voor kinderen
van 10 tot 12 jaar en komt alle dagen, van
maandag ftot vrijdag op het scherm om
18.30u. Uit een representatief onderzoek
was gebleken dat 73 % van de Nederlandse
kinderen graag een jeugdjournaal op de
televisie zou hebben. Met dit jeugdpro-
gramma heeft de N.O.S. de bedoeling «aan
de kinderen dat nieuws voor te schotelen
datvoor hen, in hun levensfase van het ont-
dekken van de wereld om zich heen, van
betekenis en van belang kan zijn, en dit op
een wijze die voor hen in hun fase van in-
tellectuele ontwikkeling begrijpelijk en be-
vattelijk is».

Naast berichten uit het zgn. «grote nieuws»
wordt ook aandacht besteed aan onder-
werpen die specifiek tot de kinderwereld
behoren. Hiertoe wordt wekelijks aan 36
vijide klassen van basisscholen gevraagd
wat ze willen weten van het nieuws en welk
nieuws uit hun omgeving ze belangrijk vin-
den voor de kinderen in de rest van Neder-
land.

De reeds jaren aanslepende crisis bij de
Londense TIMES ligt achter de rug. Enkele

maanden geleden bleken de 54 vakbonden
waarin de 4.000 personeelsleden van de
Times Newspapers zijn georganiseerd,
geen verhaal meer te hebben tegen het bod
datde Australische krantenmagnaat Rupert
Murdoch deed op Engelands meest geres-
pecteerd dagblad. Rupert kocht de Times
op, net zoals hij voordien met zovele andere
kranten gedaan had.

«Een koopman in bedrukt papier», noemde
NRC-Handelsblad de nieuwe eigenaar, na-
dat de Engelse regering het licht op groen
had gezet voor de transactie. Murdoch con-
troleert nu 30 % van de Britse dagbladmarkt
en 36 % van de zondagsbladen. Hij heeft de
reputatie van zieltogende bladen opnieuw
kerngezonde jongelingen te maken. Zijn
remedie is eenvoudig: sex, schandalen en
sport. Kortom: sensatie. Zo kocht hij eer-
tijds voor een spotprijs The Sun op, die met
een stagnerende oplage van 900.000
exemplaren op het punt stond te verdwij-
nen. Een paar jaar later viogen er dagelijks
vande Sun 4 miljoen exemplaren de deur uit
en kon Murdoch er zich op beroemen de
grootste krant van Engeland te bezitten.
Rupert Murdoch is tegelijkertijd actief op
drie continenten. Na de Australische markt
te hebben afgeroomd richtte hij zich naar
Noord-Amerika en Groot-Brittannié. Op het
einde van de jaren zestig werkte hij zich in
de Londense News of the World in. Hij ont-
sloeg er de hele bedrijfstop en bouwde de
News of the World uittot 's werelds vulgairste
sensatieblad. Met dat blad veroorzaakte hij
een nationaal schandaal door een foto af te
drukken van een minister, lord Lambton, in
het compromitterend gezelschap van een
prostituée.

Tot dusver was Murdoch's gehengel naar de
meer respectabele pers met minder succes
verlopen. In 1976 diende hij zijn kandidatuur
in voor The Observer, maar op grond van
zijn reputatie werd hij afgewezen. Of het met
The Times even viot (lees: sensationeel) zal
verlopen, blijft af te wachten. In de koop-
overeenkomst moest Murdoch garanderen
dat hij zich niet zou moeien met de redactio-
nele autonomie. Murdoch zegde met de
glimlach toe.

De PRIJS van de T.V.-KRITIEK 1980 ging
naar «Ommekaar», het maandelijks pro-
gramma van Mic Billet en Bea Materne
(beiden oudstudenten van de Faculteit So-
ciale Wetenschappen van de K.U.Leuven),
«voor de bewustmakende en vaak aangrij-
pende manier waarop het programma de
aandacht vestigt op uiteenlopende pro-
bleemgroepen in de samenleving en hierbij
aanzet tot creatieve en concrete oplos-
singen en onderlinge hulp».

De KLOKKE ROELAND-PRIJS 1980 voor de
radio werd toegekend aan het populaire
B.R.T.-2-programma van Martin Dejonghe:
«Service-Telefoon», omwille van zijn ge-
slaagde combinatie van ontspanning, in-
formatie en dienstbetoon, en de manier
waarop het publiek actief bij het programma
betrokken wordt».

De twintigste BERT LEYSEN-PRIJS voor
televisie werd toegekend aan Annie De
Clercq, producer bij de Dienst Kunstzaken
vande B.R.T., voor haar programma over de
Amerikaanse romanschrijfster en essayiste
Susan Sontag. Dit programma werd uitge-
zonden in de reeks «Persona». Het is de
tweede maal dat deze prijs aan een vrouw
wordt toegekend. De eerste laureate was
Lies Huylebroeck, negentien jaar geleden.

Het Luikse dagblad LA MEUSE vierde in ja-
nuari van dit jaar zijn 125ste VERJAARDAG.
Deze 'onafhankelijke’ krant van conserva-
tieven huize stak in die 125 jaar nooit haar
sympathie voor de rechterzijde in dit land
weg. Tijdens de Schoolstrijd stond zij op de
barrikaden tegen onderwijsminister Col-
lard, maar vijf jaar later tijdens de grote
werkstaking ('60-'61) werden de gebouwen
van La Meuse in Luik bijna met de grond
gelijkgemaakt door woedende stakers.

In 1966 werd La Meuse (intussen La
Meuse-La Lanterne) voor de ronde som van
150 miljoen BF opgekocht door de groep
Rossel (Le Soir), zonder dat echter iets aan
de strekking van de krant veranderde. Te-
voren behoorde La Meuse-La Lanterne tot
het bezit van de adellijke familie de Launoit,
een familie met intieme relaties bij het Hof.
Een der telgen uit dit geslacht, graaf J.M. de
Launoit, vindt mentegenwoordig terug inde
financiéle top van de Luxemburgse zender
RTL.

Met zijn 125 jaar is La Meuse niet de oudste
onder de Belgische dagbladen. Le Courrier
de I'Escaut (opgericht als anti-organis-
tische krant) dateert van 1829 en is dus
ouder dan de Belgische staat zelf. Nadien
voigt Le Journal de Charleroi, gesticht in
1845 vanuit liberale kringen. Drie jaar later
kiest le Journal de Charleroi partij voor het
katholieke kamp, om in 1890 onder impuls
van de eigenaar Bufquin des Essarts de so-
cialistische rangen te vervoegen.

28

COMMUNICATIE 11 (1981) Nr. 1



Sinds Watergate is men op het Witte Huis
heel wat minder loslippig geworden tegen-
over nieuwsgierige persjongens. Dat blijkt
nu ook uit een RAPPORT dat de Ameri-
kaanse president REAGAN onmiddellijk na
zijn ambtsaanvaarding liet klaarstomen
door topadviseur Edwin Meese. Het rapport
("Politics and the Oval Office’) bevat richt-
lijnen voor de president en zijn ministers in
hun omgang met de PERS. De studie gaat
ervan uit dat ’journalisten een on-
weerstaanbare neiging hebben om zich
vastte pinnen op het onheilspellende en het
dramatische. Daarom worden ze best op
een zekere afstand gehouden en voor be-
paalde materies in het ongewisse gelaten'.
L.t.m. zijn voorganger doet de nieuwe presi-
dent er best aan niet te pas en te onpas op
het TV-scherm te verschijnen. Al te regel-
matige ontmoetingen met de pers worden
aan Witte Huis-medewerkers en topamb-
tenaren sterk afgeraden. Dringen journa-
listen toch aan op informatie dan geldt als
regel ze te overstelpen met droge en tech-
nische gegevens. Zulke feiten hebben
doorgaans weinig nieuwswaarde, maar
door ze ter beschikking te stellen vangt men
eventuele kritieken op die meermaals in
perskringen geformuleerd worden m.b.t. de
'ontoegankelijkheid en ondoorzichtigheid
van het beleid'.

Het rapport besluit met te stellen dat
journalisten eerder onbetrouwbaar zijn:
gisteren nog beste maatjes met de kan-
didaat Reagan, zullen ze er vandaag niet
voor terugschrikken de nieuwe president
stokken in de wielen te steken telkens de
gelegenheid zich voordoet.

In NEDERLAND zou, naast de twee reeds
bestaande TV-netten een derde COM-
MERCIELE ZENDER op het scherm moeten
komen. Dit is althans het voorstel dat werd
geformuleerd door een groep Nederlandse
omroepdeskundigen die de opdracht had-
den gekregen aanbevelingen op te stellen
met betrekking tot de toekomstige structuur
van de Nederlandse Omroep. Aan deze
commissie hebben alleen Veronica, de Vara
en de NOS hun medewerking willen verle-
nen.

De Commissie heeft voor deze formule
geopteerd, «omdat zij een omroepstructuur,
waarin de commercie een duidelijk te on-
derscheiden plaats inneemt («zodat de kij-
kerweet waar hij aan toe is») verkiest boven
de huidige structuur, waarin allerlei com-
merciéle tendensen voortdurend op een
verkapte manier een rol spelen».

Dit derde net zou dagelijks acht uur zendtijd
moeten hebben, zodat men, voor de drie

Nederlandse TV-netten samen, aan 151
uren en 30 minuten zendtijd per week komt.
De lengte van de reclame op het com-
merciéle net zou maximaal tien minuten per
uur mogen bedragen, eventueel tussen de
programma's door. Op de beide niet-com-
merciéle netten zou een beperkte Ster-
reclame gehandhaafd blijven.

LIBERATION, het dagblad van de Franse
achtenzestigers, IS NIET MEER. Op 21 fe-
bruari besliste een algemene vergadering
van het voltallig personeel de publikatie van
Frankrijks enige autogestionnaire krant
stop te zetten. Het laatste nummer werd een
werkstuk met bedenkingen van alle mede-
werkers. Op de voorpagina: 'Libération: je
t'aime, moi non plus'.

Financiéle moeilijkheden speelden in deze
beslissing, hoe paradoxaal ook, geen rol.
Libération haalde het laatste jaar een da-
gelijkse verkoop van 40.000 a 45.000
exemplaren. Ter vergelijking: de kom-
munistische Humanité verloor er hetzelfde
jaar 45.000 en de socialistische partij van
Frangois Mittérand heeft alle moeite van de
wereld om een eigen dagblad van de grond
te krijgen.

Voor het grootste deel van de redactie bleek
het werkconcept waarop de produktie van
Liberation stoelde, niet langer te rijmen met
hun meer professionele verwachtingen. Het
zelfbeheer, het ieder-beslist-over-alles-
principe, van in de drukkerij tot op de redac-
tie, leidde volgens feitelijk hoofdredacteur
Serge July de laatste tijd tot een 'situatie
van broederlijk terrorisme'. Daarom wil July
een nieuw soort krant, steunend op profes-
sionalisme en duidelijke taakverdeling. Het
stopzetten van de huidige formule moet
dienen als eerste stap naar een meer "vol-
wassen' Libé.

Op de algemene vergadering kreeg July 70
procent van het 162 koppen tellend per-
soneel achter zijn project. Daarvan zullen er
40 procent moeten opstappen. Op 13 mei
hoopt July klaar te zijn. Zijn Libération zal
waarschijnlijk advertenties bevatten (wat
tot dusver steeds geweigerd werd), meer
kwaliteit en werkingsmogelijkheden én ho-
gere salarissen voor de medewerkers (op
dit ogenblik zit men zowat rond het levens-
minimum).

Op 27 februari deed de rechtbank van
eerste aanleg van Brussel uitspraak in het
PROCES SIMONET vs. POUR. Oud-minister
van Buitenlandse Zaken Henri Simonet (PS)

had in mei 1980 klacht neergelegd tegen het
linkse weekblad wegens laster en eerroof.
Aanleiding vormde een artikelenreeks
waarin POUR het echtpaar Simonet be-
schuldigde betrokken te zijn bij Belgische
wapenleveringen aan Argentinié en Uru-
guay. Volgens het relaas van POUR had de
Belgische firma Beherman-Demoen op 14
maart 1978 een exportvergunning aange-
vraagd bij minister Simonet voor de levering
van BDX-pantservoertuigen aan beide La-
tiinsamerikaanse landen. Mevrouw Simo-
net (Marie-Louise Angenent) maakte op dat
ogenblik deel uit van de raad van beheer
van het bedrijf. Drie maanden eerder ging
ze in Buenos-Aires nog de laatste modali-
teiten van het contract regelen. Eind 1979
zette Buitenlandse Zaken het licht op groen
voor de levering van 5 pantsers aan Ar-
gentinié. Dit en nog andere ontdekkingen
(0.a. de sleutelrol die de Belgische ambas-
sade in Montevideo zou spelen in de wa-
penverkoop aan Uruguay) leverden POUR
de conclusie dat het met het echtpaar Si-
monet om een geducht tweetal ging: 'le
couple le plus efficace de 'année sur le
marché de la mort et de I'hypocrisie'.

De advokaat van Simonet, Mr. Marcel Gré-
goire, betwistte deze voorstelling van za-
ken. Hij liet opmerken dat mevrouw Simo-
net-Angenent niet langer tot de directie van
Beherman-Demoen behoorde toen in 1979
de uitvoerlicentie afgegeven werd. Wat
haar uitstap naar de Argentijnse hoofdstad
betreft, die had volgens de advokaat een
louter toeristisch karakter ('Zij ging er be-
kende watervallen bezoeken’). In zijn con-
clusies stelt Mr. Grégoire dat POUR 'niet de
gangbare regels van de journalistieke
deontologie respecteert’. 'Het is niet omdat
men de ideeén van POUR niet deelt, dat
men een imbeciel, een huichelaar of een
moordenaar is. Met welk recht menen de
journalisten van POUR iemand te kunnen
belasteren die zomaar niet slikt hetgeen zij
als evangelie beschouwen?' Simonets
raadsman eiste 1 miljoen schadevergoe-
ding voor zijn kliént en de publikatie van het
vonnis in 10 binnen- en buitenlandse kran-
ten.

De rechtbank hield het bij de symbolische
frank, maar verplichtte POUR het vonnis te
publiceren in 7 kranten. Totale kost: 1 mil-
joen F (proceskosten inbegrepen). Volgens
POUR stond Simonet maar één doel voor
ogen: het blad de grond in boren via een
reeks financiéle veroordelingen door de
rechtbanken. De voormalige socialistische
excellentie nam hiervoor met mr. Marcel
Grégoire een op zijn minst merkwaardige
bondgenoot in dienst. Deze Brusselse ad-
vokaat, die na de oorlog een tijdlang minis-
ter was als lid van de Union Démocratique

COMMUNICATIE 11 (1981) Nr. 1

29



Belge, is nl. al jaren editorialist bij La Libre
Belgique. POUR gaat tegen het vonnis in
beroep.

Bij het weekblad SPECTATOR viel einde
maart de keuze op een nieuwe hoofdre-
dacteur. De uitverkorene is JEF ANTHIE-
RENS, broef van Johan en Karel. De beslis-
sing drong zich op nadat voormalige
hoofdredacteur Jos Wieérs zijn vroegere
functie heropgenomen had als journalist bij
Het Volk. Zowel Het Volk als Spectator wor-
den uitgegeven (en gefinancierd) door het
ACW.

In sommige kringen werd de keuze van Jef
Anthierens met enige verbazing onthaald.
Zo constateerde het dagblad De Morgen dat
de activiteiten van de oudste der drie broers
zich de laatste jaren meer en meer naar de
rechterzijde verlegden. In zijn boek 'De
Bidsprinkhanen' waarschuwde hij voor de
manipulatie van de opinie door de media via
linkse infiltratie in de pers. Uittreksels van
dit boek verschenen in het maandblad
Nouvel Europe Magazine (NEM), voorloper
van het huidige Front de la Jeunesse. Jef
Anthierens zelf is nog enige tijd beheerder
geweest van de uitgeverij Oidep bij wie
NEM uitkwam. In 1977 behoorde hij tot de
oprichters van de Belgisch-Zuidafrikaanse
vriendenkring Protea; later verzorgde hij de
TV-kroniek van het Antwerpse weekblad 't
Pallieterke.

Mogelijk werd Anthierens aangetrokken, zo
voegt De Morgen eraan toe, omwille van zijn
ontegensprekelijke commerciéle talenten.
Jef Anthierens deed eertijds Humo uit-
groeien tot Viaanderen populairste radio-
en TV-magazine en zette er zowaar een
progressieve stempel op. Als 'dank' be-
noemde de uitgeverij Dupuis hem tot al-
gemeen hoofdredacteur van alle Dupuis-
bladen. In de jaren zeventig werkte Anthie-
rens voor De Post en Panorama, vooraleer
hij bij Roularta introk. Bij Roularta had hij de
leiding over Family en Sportmagazine.

DE MORGEN heeft toch 1981 gehaald. Op
het einde van vorig jaar zag het er belab-
berd uit voor Viaanderens progressief
dagblad. De schuldenlast was aangezwol-
len tot boven de 100 miljoen en een eerste
reddingsplan werd in december koudweg
afgewezen door de financiers van de so-
cialistische mutualiteiten en de verzeke-
ringskas Sociale Voorzorg (Prévoyance So-
ciale).

Tegelijk gonsde het van geruchten over de
toekomst. Zo zou Roularta (Knack, Trends,
...) interesse getoond hebben voor een pak-
ket aandelen in de krant. Manu Ruys van
zijn kant schreef in De Standaard dat 'men
in de wandelgangen (van het parlement —
n.v.d.r.) een uitleg had voor de ongewone
braaftheid van de SP-fractie; zij verwacht
steun van de kristendemokraten om de
krant De Morgen te redden en onthoudt zich
daarom van heibel die de partner kan er-
geren'. Meer dan een gerucht waren de
contacten met de holding IBEL, een doch-
termaatschappij van Paribas (Bank van Pa-
rijs en van de Nederlanden). IBEL beschikt
over de voornaamste aandelen in de
Viaamse Uitgeversmaatschappij (VUM), die
eigenaar is van de Standaard-groep. Pro-
motor van dit zonderling aanbod was Hugo
Schiltz, sinds vorig jaar voorzitter van IBEL.
Naar verluidt zou het ABVV zich verzet heb-
ben tegen enige inbreng vanuit de priveé-
sector, 0.a. wegens de harde voorwaarden
die daar gesteld werden (vnl. i.v.m. de af-
lossing van de schulden).

In februari kreeg het ‘definitief’ red-
dingsplan dan toch gestalte. Eerder al had
hoofdredacteur Paul Goossens ontslag ge-
nomen als verantwoordelijke uitgever en lid
van het directiecomité, teneinde druk uit te
oefenen op de socialistische geldschieters.
Het uiteindelijk akkoord bepaalt dat de So-
cialistische Gemeenschappelijke Actie de
bestaande verliezen aanzuivert en dat er
een nieuwe kapitaalinbreng van 85 miljoen
komt vanwege het ABVV, de SP en de druk-
kerij Het Licht. De rol van de socialistische
verzekeringen en ziekenfondsen wordt in
de nieuwe vennootschap die de NV De Roos
opvolgt, tot minieme proporties herleid. Elf
redacteurs (waaronder Jos De Man) en vier
bedienden vioeien af.

De nieuwe uitgeversmaatschappij Samen-
werkende Vennootschap De Morgen staat
onder leiding van afgevaardigde-beheer-
der Jo Vermaesen (lange tijd economisch
adviseur van Willy Claes), Louis Melis (als
vertegenwoordiger van het ABVV) en Luk
Wallyn die de vzw. Solidariteitsactie De
Morgen vertegenwoordigt. Deze VZW codr-
dineert de steunmanifestaties en geldin-
zamelingen vanuit de lezers- en sympathi-
santenkring.

'‘De atmosfeer waarin de maatregel om
RECLAME OP DE BRT te brengen is geno-
men, laat het slechtste verhopen. De ten-
dens is aanwezig om de BRT zelf daar
weinig van te gunnen, om alles in de grote

-

staatspot te steken. Men heeft bovendien
alweer geopteerd voor het nemen van een
geisoleerde beslissing, terwijl we toch al
jaren zitten te wachten op een globaal me-
diabeleid, dat er maar niet komt'. Zo luidt de
commentaar van Herman Balthazar, voor-
zitter van de raad van beheer van de BRT,
op de regeringsbeslissing van 22 maart. De
maatregel maakt deel uit van een globaal
pakket besparingsingrepen (totaal bedrag:
33 miljard) waartoe het kabinet Martens IV
overging een week voor zijn val. In de
laatste zes maanden van 1981 zou via de
omroepreclame 1 miljard F in de schatkist
moeten vioeien. Voor de concrete regle-
mentering en modaliteiten moet de regle-
ring Eyskens zorgen.

De tot dusver genoteerde reacties zijn eer-
der negatief. Tot de tegenstanders van het
project behoren ondermeer de BRT/RTBF-
vakbonden, de Bond van Grote en Jonge
Gezinnen, de verbruikersverenigingen, de
Belgische dagbladuitgevers, de Unie van
Uitgevers van de Periodieke Pers, de Na-
tionale Federatie der Informatieweekbla-
den, ... Het ACV-dagblad Het Volk verklaart
zich eveneens contra.

Binnen de politieke partijen houdt men zich
voorlopig op de viakte. Vooral de SP moet
hier een harde noot kraken. De partij die
zich in het recente verleden bij monde van
voorzitter Van Miert nog principieel tegen-
stander noemde van elke vorm van etherre-
clame, maakte tijdens het conclaaf van 22
maart een ommezwaai van 180 graden. Van
Miert, hierover ondervraagd door Humo,
beroept zich op pragmatische motieven: de
reclame stroomde toch al binnen via de ka-
bel, weliswaar in weerwil van de wet, en met
verder tegen te stribbelen bereikt men al-
leen dat er een echte commerciéle zender
komt o.i.v. de liberalen. Door nu reclame toe
te laten, strikt gereglementeerd en gekop-
peld aan de oprichting van een Mediaraad,
wordt tenminste het omroepmonopolie van
de BRT/RTBF gered, aldus Van Miert.

Voigens het veertiendaags media- en re-
clametijdschrift PUB stegen de totale RE-
CLAME-INVESTERINGEN in BELGIE in 1980
met 7,76 %, vergeleken met 1979. Het meest
vooruitgang boeken radio- en bioscoopre-
clame en in mindere mate televisie, tijd-
schriften en affichage. Alleen de dagbladen
moesten het met minder reclame stellen:
98,83 % van de vorige pot.

30

COMMUNICATIE 11 (1981) Nr. 1



