
feiten

en

meningen

uit

de

media¬

wereld

WIM SCHAMP

EN

WIM VAN DER BIESEN

Vier jaar na het faillissement van de voor¬

malige STANDAARDVENNOOTSCHAPPEN
heeft de zaak wellicht haar definitief be¬

slag gekregen. De correctionele rechtbank

van Brussel veroordeelde op 27 juni afge-

vaardigde-beheerder Albert DE SMAELE

tot een voorwaardelijke gevangenisstraf

van 6 maanden en een fiscale geldboete

van 100.000 fr. De Smaele mag bovendien

geen beheerdersfunctie meer uitoefenen

in enige vennootschap. De rechtbank

weerhield tegen de beklaagde de be¬

schuldiging van eenvoudige bankbreuk

(alleen bij Periodica, niet bij de andere

failliete vennootschappen) en inbreuk op

de BTW-wetgeving. Fonderie en Willems,

die in De Smaeles bedrijf ondergeschikte

functies uitoefenden samen met hun

baas terechtstonden, werden vrijge¬

sproken. Geen enkele partij tekende nader¬

hand beroep aan, zodat het vonnis 'in

kracht van gewijsde’ kon treden.

Begin juli werd Paul Vandenbussche, de

administrateur-generaal van de BRT, te

Frankfurt verkozen tot ONDERVOORZIT¬

TER van de EUROPESE RADIO UNIE. Het

is de eerste maal sinds de oprichting van

de E.U.R. (in 1949) dat een vertegenwoor¬

diger van de Belgische omroep deel uit¬

maakt van het bestuur.

Tijdens de buitengewone algemene ver¬

gadering van 13 mei 1980 der aandeel¬

houders van de N.V. DE ROOS, uitgeefster

van het dagblad DE MORGEN, werd beslist

het kapitaal te verhogen van vijftig miljoen

naar 73.664.000,- fr. door de creatie van

23.664 nieuwe aandelen. Op deze nieuwe

aandelen werd In speciën en a pari inge¬

schreven door de Prévoyance Sociale

voor 10.000 titels, door de Werkerssamen-

werking en de Werkerseenheid ieder voor

6.830 titels.

Door deze maatregel poogt De Roos haar

(te) enge kapitaalsbasis aan te vullen,

wellicht om verliezen op te vangen of om

investeringen te financieren.

Zes maanden later sijpelden opnieuw ge¬

ruchten door, overgenomen door een deel

van de Vlaamse pers en volgens dewelke

De Morgen vroegtijdig zou ophouden te

bestaan. De Morgen zelf logenstrafte dit

gerucht (’de Morgen blijft’, 29 november),

maar erkende terzelfdertijd dat men stil¬

aan de fatale drempel nadert. Een ver¬
zoek van de NV De Roos nieuwe kapitalen

ter beschikking te stellen werd door de

Vlaamse Federatie van Socialistische

Mutualiteiten (één van de machtige takken

van de Socialistische Gemeenschap¬

pelijke Aktie) op 27 november verworpen.

Mogelijk gaat de krant nu op zoek naar

vreemd kapitaal en volgens ’goed inge¬

lichte bronnen’ zouden onderhandelingen

in die zin al gestart zijn.

Hoofdredacteur Paul Goossens over de

afwijzende houding van de socialistische

financiers: 'De Morgen heeft zich in haar

tweejarig bestaan blijkbaar niet alleen

vrienden gemaakt'.

'Ivan, mag ik er u op wijzen dat we door de

Raad van Beheer zijn afgevaardigd om

verslag uit te brengen over sport en niet

over politiek’. Roger Moens, van beroep

inspecteur bij de gerechtelijke politie en

tijdens de OLYMPISCHE SPELEN BRT-re-

porter in Moskou, onderbrak hiermee vol¬

komen onverwacht een TV-debat (20 juli),

dat door thuisfronter Ivan Sonck geani¬

meerd werd samen met Hugo Camps van

”Het Belang van Limburg”. Camps was

uitgenodigd omdat hij enkele dagen tevo¬

ren zijn lezers opgeroepen had niet naar

de Spelen te kijken ten teken van protest.

Toen ook Carl Huybrechts vanuit Moskou

op de antenne kwam meepraten, ontspon

zich een aardig gesprek. Moens, die tot

dusver op de achtergrond was gebleven,

werd het op een bepaald ogenblik te gortig

en hij ritste de micro uit de handen van

collega Huybrechts. Een aangeslagen Ivan

Sonck, de dag nadien: ’Camps getuigde

dat ik lijkwit werd en ik zag hem dezelfde

kleur krijgen. Ik heb drie keer moeten slik¬

ken. Ik ben inderdaad niet op mijn mondje

gevallen, maar deze keer was ik van de

hand Gods geslagen’.

Na het incident zou op de Reyerslaan

gauw het volgende mopje zijn rond¬

gegaan: ’Gerechtelijk politie-inspecteur

Roger Moens is zo gelukkig in Moskou

omdat hij er elke tien meter een collega

tegenkomt’.

Op 1 augustus 1980 startten de Katholieke

Leergangen (Mollerinstituut) te Tilburg met

een nieuwe SCHOOL VOOR JOURNALIS¬

TIEK. Dit wordt, naast de reeds bestaande

in Utrecht, het tweede journalistieke op¬

leidingsinstituut in Nederland. Deze

nieuwe opleiding richt zich vooralsnog op

de volgende vier werkvelden: schrijvende

pers, radio, televisie en voorlichting, en

stelt anderzijds drie kerngebieden cen-

COMMUNICATIE 10 (1980-1981) Nr. 3-4 47



traal: journalistieke technieken, taalbe¬

heersing en massacommunicatie.

Op zondag 7 september zond de BRT op

Sportweekend geen beeldverslag uit van

de voetbalwedstrijd Lokeren-Beveren.

Toen de camera-ploeg op het Lokerense

speelveld aankwam, trof zij er nieuw aan¬

gebrachte RECLAME-PANELEN aan die

door hun opstelling een niet te ontwijken

doelwit vormden voor de lens. Na enig

aandringen, waarbij de plaatselijke club¬

leiding verzocht werd de panelen te ver¬

wijderen, zonder succes echter, zat er

voor het camera-team niets anders op dan

zelf rechtsomkeer te maken.

In een rapport aan de ZWEEDSE minister

van Justitie heeft een speciale commissie

er voor gepleit dat een wet wordt inge¬

voerd tegen CONCENTRATIES IN DE

MASSAMEDIA. In deze nieuwe wet zou

evenwel ook nadrukkelijk moeten worden

verklaard dat er geen richtlijnen of verbo¬

den zouden kunnen worden uitgevaardigd

ten aanzien van de inhoud van een be¬

paald massamedium en dat evenmin zou

mogen worden gestreefd naar het opleg¬

gen van een bepaalde inhoud aan een

massamedium.

In een onderzoek naar de bezitsverdeling

van de massamedia In Zweden heeft de

commissie kunnen vaststellen dat er mo¬

menteel een tendens bestaat naar steeds

grotere en steeds minder ondernemingen

op dit gebied. Sinds de Tweede Wereld¬

oorlog is bijna 40% van de dagbladen in

het land verdwenen, grotendeels kleinere

bladen. In 1978 was Zwedens grootste

dagblad-eigenaar verantwoordelijk voor

meer dan een vijfde van de totale dag-

blad-oplage in het land. De helft van deze

totale oplage was in handen van de vier

grootste eigenaars. Gelijktijdig is het

aantal steden met twee of meer lokale

nieuwsbladen van minstens drie edities

per week verminderd van 51 tot 21.

Volgens het rapport wordt deze con¬

centratie ook merkbaar in andere sectoren

van de massamedia. In 1978 had de groot¬

ste uitgever van tijdschriften een aandeel

van een derde in de totale oplage van de

populaire pers.

De commissie heeft ook vastgesteld dat

ondernemingen met een traditionele ves¬

tiging op de markt van de massamedia

belangen hebben verworven in de nieuwe

elektronische massamedia, en bepaalde

48

grote boek- en krantenuitgevers en film¬

bedrijven hebben zich reeds toegang ver¬

schaft tot de video-markt.

Met het oog op het grote belang van de

massa-media bij het verstrekken van in¬

formatie aan het grote publiek en bij het

vormen van de publieke opinie is controle

op aankoop-transacties in deze branche

zowel gewenst als vereist, aldus de com¬

missie.

Volgens een enquête van Inusop (ULB),

verricht in opdracht van ’’L’Evènement” (6

september), zou 63,3 % der Belgen voor¬

stander zijn van RECLAME op RADIO EN

TELEVISIE; slechts 27,3 % is resoluut

tegen. Onder de voorstanders bevinden

zich vooral mannen, ouderen en inwoners

van kleine agglomeraties. De trend is het

zwakst bij jongeren en Brusselaars. Frans-

taligen spreken zich nadrukkelijker uit

voor een reglementering van de etherre¬

clame dan Vlaamssprekenden. Bij de so-

cio-professionele groepen is de voorkeur

het grootst bij handelaars en bedrijfsvoer¬

ders, maar meer dan de anderen eisen

dezen ook strikte voorschriften.

Ongeveer gelijktijdig met de enquête van

’’L’Evènement” verscheen het WITBOEK

'La RTBF, Ie service public et son finan-

cement’ (11 septelber). Auteurs van deze

studie: R. Wangermée, administrateur van

de RTBF, en J. Hallet, voorzitter van de

raad van beheer. Beiden luidden de

alarmbel over de zorgwekkende financiële

toestand bij de FRANSTALIGE OMROEP

en concludeerden dat alleen de invoering

van ether-reclame noemenswaardig ver¬

betering kan brengen. Door het nijpend

geldgebrek is de RTBF niet langer in staat

- aldus de opstellers van het witboek - zijn

viervoudige opdracht in het kader van de

wet naar behoren te vervullen (te weten:

informatie, culturele ontwikkeling, per¬

manente opvoeding en ontspanning). Met

zijn 3,65 miljard dotatie uit de pot van de

Franse Gemeenschapsraad staat de RTBF

machteloos tegen de concurrentie van de

reclameverslindende RTL en de drie

Franse kanalen (TF 1, A2 EN FR 3), die

samen over 28 miljard beschikken.

Wangermées bedenkingen ontlokten niet

overal de verhoopte instemming. De

ACOD-afdeling (CGSP) van de RTBF

reageerde daags nadien met 1 minuut

’stilte’ vóór het TV-journaal. De socialis¬

tische vakbond verweet de administrateur-

generaal op eigen houtje gehandeld te

hebben zonder voorafgaandelijke con¬

sultatie van personeel en syndikale dele¬
gatie. Volgens de CGSP miskent het wit¬

boek bovendien alle buitenlandse rap¬

porten die wijzen op schadelijke invloeden

van omroepreclame op de kwaliteit van de

programma’s. Ook de Parti Socialiste

bleek niet gelukkig met het rapport en

herinnerde eraan ’principieel gekant te

blijven tegen elke invoering van ether-re¬

clame’. Het feit dat Wangermée zelf lid is

van de PS en tot de intiemste vrienden¬

kring van voorzitter A. Cools behoort, kan

hier wel voor enige complicatie zorgen.

Ter verantwoording roepen de auteurs een

dienstopdracht in van Minister Hansenne

van de Franse Gemeenschap, die tot op¬

stelling van het witboek zou bevolen heb¬

ben teneinde ’informatie aan te brengen

met het oog op een breed en degelijk ge¬

sprek waaraan alle geïnteresseerden

zouden kunnen deelnemen’.

Een ander WITBOEK is van de hand van

PRL-voorzitter JEAN GOL. In een 91-blad-

zijden lang document (’Le tour des ondes

ou comment la RTBF pratique l'objectivité’

- 10 juli) citeert Gol 50 verschillende items

die bewijzen dat ’bepaalde journalisten

van de RTBF op 14 verschillende wijzen de

informatie manipuleren’. Het witboek

kwam tot stand na een systematisch on¬
derzoek van het ochtendnieuws op de

RTBF-radio tussen 14 november 79 en 8

februari 80, weekends en feestdagen niet

meegerekend. Vooral de 'syndikale pro¬

paganda waaraan de RTBF zich dagelijks

bezondigt’ en het ’kritiekloos opdissen van

eenzijdige en onvolledige informatie, met

de bedoeling de belangen van een be¬

paalde politieke partij te dienen’ zijn bij

Gol in het verkeerde keelgat geschoten.

Het alternatief ligt voor de liberale leider,

die zich voorstander noemt van 'de totale

vrijheid van meningsuiting’, o.a. in het

doorbreken van het zendmonopolie van de

RTBF en een wettelijk statuut voor de vrije

radio’s (’de concurrentie moet een eerlijke

kans krijgen’).

Volgens de vorige minister van PTT, Her¬

man De Croo werden er in 1978 onder het

stelsel van de POSTABONNEMENTEN
217.064.000 dagbladen thuisbesteld. Dit
betekent 715.000 exemplaren per dag. In

hetzelfde jaar bedroeg het aantal thuisbe¬
zorgde tijdschriften 283.339.000.

COMMUNICATIE 10 (1980-1981) Nr. 3-4



Ook de SPAANSE OMROEP kampt met

OBJECTIVITEITSPROBLEMEN. De opposi¬

tie verwijt premier Suarez het medium te

gebruiken als propaganda-instrument voor

zichzelf en de regerende UCD. Dit zou

vooral tot uiting gekomen zijn tijdens ver¬

kiezingscampagnes en de onlangs ge¬

houden referenda over regionale autono¬

mie en de nieuwe grondwet. Deze grond¬

wet, die voorziet in een pluralistisch sa¬

mengestelde raad van beheer voor radio

en televisie, blijft intussen zonder toepas¬

sing. In de parlementaire commissie die

de vertegenwoordigers voor de raad van

beheer moet,aanduiden, blokkeert de UCD

elke beslissing en zolang de oppositiepar¬

tijen over geen 2/3 meerderheid beschik¬

ken in de commissie (en dus in het par¬

lement), komt in deze situatie geen veran¬
dering.

De AMERIKAANSE TV-NETWORKS kon¬

den de voorbije maanden opnieuw feest

vieren. Sinds de definitieve doorbraak van

de televisie in het duel Kennedy-Nixon in

1960 leggen de TV-stations voor VER¬

KIEZINGSCAMPAGNES een zelden ge¬

ziene belangstelling aan de dag. Dit jaar

hebben de drie groten (ABC, CBS en NBC)

50 miljoen dollar (1,5 miljard BF) geïnves¬

teerd in het spektakel.

Daarvan ging alleen al 15 miljoen naar het

verslaan van de Demokratische en de Re¬

publikeinse conventies, waar de uiteinde¬
lijke kandidaat officieel aangeduid wordt.

Op de eerste conventie - die van de Repu¬

blikeinen in Detroit - liepen de televi-

siemensen mekaar letterlijk voor de

voeten; niet minder dan 2.000 man hadden

de networks ter plaatse geconcentreerd In

de meedogenloze slag om de kijkcijfers.

Reagan, voor de gelegenheid geheel in

het wit gestoken, acteerde zoals in zijn

beste (?) filmjaren. Enige nummertjes met

oud-president Gerald Ford moesten de

tientallen miljoenen kijkers de indruk ge¬

ven dat het nog om politiek ging. Een en¬

thousiaste Walter Cronkhite, dit jaar onder

contract bij CBS: ’De conventies tonen de

basis-democratie aan het werk’.

Hoe intens Gols liefde voor de totale

VRIJHEID VAN MENINGSUITING wel is,

moge blijken uit de stappen die de PRL-

voorzitter ondernam, nadat het dagblad De

Morgen het bericht publiceerde over toe¬

komstige para-manoeuvers In Zaïre (9

september). Volgens de inlichtingen waar¬

over De Morgen beschikte dankzij ver¬

trouwelijke informatie zou de toenmalige

liberale defensieminister Poswick op

eigen houtje deze zending para’s beloofd

hebben aan Mobutu en dit in strijd met het

regeerakkoord. Gol wou hierop van Pos¬

wick weten waar het lek zich had voorge¬

daan en eiste zware sancties tegen deze

’onduldbare praktijk’. ’Men kan niet straf¬

feloos blijven toezien dat het geloof van

de burger in de staat wordt ondermijnd.

Zulke lekken zijn een zware fout tegen de

déontologie, tevens roepen zij vragen op

naar de plichtenleer van de pers’, aldus

een woedende voorzitter in gesprek met

De Morgen..

De veelbesproken ZDF-commentator GER¬

HARD LOEWENTHAL mag zich opnieuw

voor de rechter verantwoorden omwille

van dubieuze uitlatingen. Tegenspeler is

ditmaal de Oostduitse regime-criticus RU¬

DOLPH BAHRO. Löwenthal liet in een uit¬

zending een ex-gedetineerde uit de DDR

’onthullen' hoe Bahro, die zijn straf uitzat

in dezelfde gevangenis, een geprivile¬

gieerde behandeling genoot vanwege de

gevangenisdirectie. Volgens deze getuige

zou Bahro zelfs meermaals medegevan¬

genen hebben verklikt, waarmee Löwen¬

thal zinspeelde op het feit dat het met de

auteur van ’Die Alternative’ best om een

agent van de Oostduitse Staatssi-

cherheitsdienst (geheime politie) kon

gaan. Het getuigenis raakte op losse

schroeven toen Löwenthals medewerker

zich na een confrontatie met Bahro’s ad-

vokaten niet meer nauwkeurig wist te

herinneren of de verklikker wel dezelfde

persoon was als Bahro. Toen nog later

bleek dat Bahro nooit in de bewuste ge¬

vangenis had vertoefd, kon Löwenthals

verhaal geheel de prullemand in.

In Groot-Brittannië hebben de rechters

van het Hogerhuis (House of Lords) uit¬

spraak gedaan in het proces Granada vs.

British Steel Corporation. De Lords be¬

krachtigden op 30 juli jl. een vonnis van

het Hof van Beroep, waarbij de televi¬

siemaatschappij GRANADA (ITV) veroor¬

deeld werd de bron bekend te maken die

tijdens de grote STAALSTAKING van fe¬

bruari documenten had uitgebracht over

wanbeheer bij de British Steel Corpora¬

tion. De bedrijfsleiding van BSC (En-

gelands grootste staalproducent en onder

overheidscontrole) maakte eind vorig jaar

een ’herstructureringsprogramma’ bekend

dat voorzag in de afdanking van duizen¬

den werknemers. De geringe produktivlteit

en de niet langer meer te dragen loon¬

kosten zouden het bedrijf financieel in de

grond boren, aldus de toelichting bij de af-

dankingsnota. Volgens de door Granada

buitgemaakte dokumenten zou dit alles

echter klein bier zijn, vergeleken met de

anarche methodes waarmee de staalgi-

gant tot dusver geregeerd is.

Granada beschouwt de uitspraak van het

Hogerhuis als een fundamentele aantas¬

ting van de persvrijheid en weigert nog

steeds namen te noemen. Als alle interne

rechtsmiddelen uitgeput zijn, wil de TV-

maatschappij het dossier bepleiten voor

het Europees Hof van de Rechten van de

Mens in Straatsburg. Naar de motivatie

van het vonnis heeft men voorlopig het

gissen; de rechters zouden hun beweeg¬

redenen op een latere datum bekend ma¬

ken. Deze eigenaardige handelwijze -

normaal is een vonnis steeds vergezeld

van een motivatie - vindt haar oorzaak In

minder juridische gronden: daags na de

zitting brak het zomerreces aan en

'niemand van de Lords wenste zijn wel¬

verdiende vakantie ingekort te zien.

Het Westvlaams uitgeversbedrijf

ROULARTA (Knack, Trends, Sportmaga-

zine, De Streekkrant, Family,...) kent een

gestadige EXPANSIE. Het laatste boekjaar

werd afgesloten met een zakencijfer van

1,3 miljard, een vertienvoudiging sinds

1970. Bij Roularta werken momenteel 450

werknemers. Sinds het begin van dit jaar

deden zich ook verschuivingen voor in de

structuur van het bedrijf. Rond de centrale

maatschappij, de NV Roularta, werden vier

uitgeversvennootschappen opgericht (o.a.

de NV Vlaamse Tijdschriften Unie en de

NV Sportmagazine); de directie van deze

vennootschappen berust echter in de¬

zelfde handen. In september maakte de

raad van beheer nog een aantal wijzigin¬

gen in het topmanagement bekend, die de

juridische herstructurering vervolledigen.

Stichter van het bedrijf en afgevaardigde-

beheerder-directeur-generaal Willy De

Nolf wordt in die functie opgevolgd door

een jonger driemanschap: zoon Rik De

Nolf, schoonzoon Leo Claeys en

nieuwkomer Iwan Bekaert. Leo Claeys be¬

hoort tot de bekende ondernemersfamilie

uit Zedelgem (Flandria, Claeysen,...), die al

jaren de zwaarste aandelen bezit bij

Roularta. Met Iwan Bekaert treedt een niet

minder gekende familie van textielin¬

dustriëlen uit Kortrijk toe.

COMMUNICATIE 10 (1980-1981) Nr. 3-4 49



Sinds kort gonst het ook van geruchten

over de oprichting van een heus dagblad

door Roularta, maar totnogtoe worden

deze door de bedrijfsleiding tegengespro¬

ken.

VRIJ NEDERLAND lijkt al een paar maan¬

den bijzonder begaan met het wel en wee

van het VLAAMSE SOCIALISME. Ach¬

tereenvolgens werden daar geïnterviewd:

kamerfractieleider Louis Tobback (19 juli),

partijvoorzitter Karei Van Miert (2 augus¬
tus) en Minister van Nationale Opvoeding

Willy Calewaert (13 september). Een han¬

dige zet van het Vrij Nederland-manage-

ment om de verkoopcijfers in Vlaanderen

te doen stijgen? Feit is dat twee van de

drie vraaggesprekken heel wat stof deden

opwaaien in Belgische politieke milieus.

Tobback, die het voortdurend links en

rechts manoevreren van de Belgische

christendemocratie had vergeleken met

de bewegingen van een kwal, kreeg van

CVP-voorzitter Tindemans een heel ver¬

haal te horen over politieke déontologie

en moest terstond zijn excuses aanbieden

(wat niet gebeurde). Het interview met

Calewaert, waar voornamelijk over am¬
nestie, anti-fascisme, kernraketten en mi¬

nisteriële machtshonger was gesproken,

kreeg een ander staartje. Enkele al¬

gemene bedenkingen van de minister over

de pluralistische gemeenschapsschool

werden door het CVP-bureau aangegre¬

pen om Calewaert ervan te beschuldigen

de schoolvrede in gevaar te brengen en

het katholiek onderwijs te willen afschaf¬

fen. Volgens het CVP-partijblad ZEG

vormden de uitlatingen van Calewaert ’het

zoveelste bewijs voor de onverdraag¬

zaamheid van de SP en dit in weerwil van

mooie beloftes over vernieuwing en pro¬

gressieve samenwerking'. Het merendeel

der Vlaamse katholieke kranten deed flink

mee in dit verbaal opbod. Zelfs de cabi-

netsraad vond het nodig zich over deze

belangrijke kwestie te buigen. Uiteindelijk

legde Calewaert een publieke verklaring

af waarin hij iedereen geruststelde en het

katholiek onderwijs nog een lang leven

toewenste.

In België is veel mogelijk, maar dat een

Amsterdams weekblad er - met zichtbaar

genoegen - in slaagt België’s toppolitici

als belhamels tegen elkaar in het harnas

te jagen, dat is nieuw.

Volgens de Neue Zürcher Zeitung drijft de

SOVJET-UNIE sinds kort haar inspan¬

ningen gevoelig op om via de KORTE

GOLF luisteraars te winnen in het Westen.

In 1978 werd de engelstalige dienst om¬
gevormd tot Radio Moscow World Service,

analoog met de ideologische tegenvoeter

BBC World Service. De houterige presen¬

tatie van de programma’s moest wijken

voor een vlottere stijl en door de ether

klinkt zowaar westerse popmuziek. Som¬

mige populaire BBC-uitzendingen worden

zelfs Integraal opgenomen en terug in de

andere richting gestuurd zonder enige

’retouchering’.

De voornaamste doelgroep van de sovjet¬

propaganda blijft de Verenigde Staten.

Vermits slechts 3 % van de Amerikaanse

radiotoestellen uitgerust is met korte golf-

apparatuur, werd eind 1979 een samen¬

werkingsakkoord gesloten met Cuba. De

Voice of Cuba stelt sindsdien haar zend¬

masten ter beschikking om de Russische

'agit-pop’-uitzendingen naar Noord-, Cen¬

traal en Zuid-Amerika te stralen. In ruil

daarvoor zorgt Moscou voor de ontvangst

van Radio Havanna in Europa.

De Leuvense vrije radio SCORPIO bestaat

1 jaar. Scorpio staat voor 'Socio-Culturele
Organisatie voor Regionale en Pluralis¬

tische Informatie-Overdracht’. Op 1 sep¬
tember ging de tweede editie van start,

met een pak nieuwe programma's, ideeën

en medewerkers. Naast een meer profes¬

sionele presentatie en een grotere nadruk

op muziek van eigen (Belgische) bodem
wil de zender ook heuse informatie
bieden. De klemtoon ligt hierbij vooral op

nieuws dat in de andere media (te) weinig

aan bod komt.

Ongeveer gelijktijdig met Scorpio vierde
Radio Country zijn éénjarig jubileum.

Country werkt hoofdzakelijk met scholie¬

ren en nlet-studerende jongeren uit het

Leuvense. Even was ook 'Studio 17’ in de

ether en vanaf oktober zendt de ’Vrije Ra¬

dio Leuven’ (VRL) zijn programma’s uit.

Animator van VRL is Jos De Clercq, alias
Jo met de Banjo. Van het goede teveel?

Sinds begin 1980 hebben geregeld informele ontmoetingen plaats tussen

een aantal mensen die, in Nederlandstalig België, werkzaam zijn in organi¬

saties of instellingen op het terrein van vormingswerk, gezondheidszorg,

onderwijs of welzijnswerk en daar verantwoordelijk zijn voor of betrokken

bij een of andere vorm van mediagebruik.

Vanuit hun uiteenlopende organisatievormen en inhoudelijke doelstellingen

werden zij bijeengebracht door een gemeenschappelijke zorg: hoe verwerf

ik audiovisuele programmatuur en op welke manier kan Ik ze optimaal

aanwenden?

Vanuit deze bijeenkomsten groeide het idee om begin 1981 een hearing te

organiseren rond de problematiek van produktie, distributie en gebruik van

audiovisuele programma’s in de niet-commerciële sector. Ter voorbe¬

reiding van die hearing wordt gepoogd een inventaris van alle terzake be¬

langhebbende organisaties op te maken. Wie denkt tot die categorie te be¬

horen en nog niet werd aangeschreven, wordt verzocht contact op te nemen
met het hieronder vermeld voorlopig secretariaat.

De initiatiefnemers (Federatie van Centra voor Gezinsplanning en Sexuele

Opvoeding - werkgroep audiovisueel; Info-Jeugd Nationaal; Koning

Boudewijnstichting - Alert; Nationale Vereniging voor Geestelijke Gezond¬

heidszorg; Audiovisuele Dienst K.U.Leuven) hebben Mark Van Riet van de

Nationale Vereniging voor Geestelijke Gezondheidszorg bereid gevonden

het voorlopig secretariaat waar te nemen.

Zijn adres en telefoonnummer: N.V.G.G., Kortrijksesteenweg 231, 9000

GENT tel.: 091/21.44.34.

50 COMMUNICATIE 10 (1980-1981) Nr. 3-4 .


