
feiten

en

meningen

uit

de

media¬

wereld

TONY VERHELLE

EN

WIM VAN DER BIESEN

De Amerikaanse televisieketen ABC heeft

de TV-RECHTEN voor de Olympische ZO¬
MERSPELEN VAN 1984 te Los Angeles ver¬
worven voor een rekordbedrag van 6 miljard

BFr. Het netwerk heeft ook de rechten voor
de Olymische winterspelen in 1980 te Lake
Placid, New York.

Het AMSTERDAMSE KABELTELEVISIENET

werd sinds einde september uitgebreid met
het eerste net van de BRT. Er werd een spe¬
ciale antenne geplaatst om het uiterst
zwakke signaal van BRT-1 te versterken.
Wie in Amsterdam op het kabelnet is aan¬
gesloten, kan voortaan naast de twee Ne¬
derlandse programma’s ook drie Duitse,

een Britse en een Belgische zender ont¬

vangen.

Indien het lopende TELETEKST-experiment

door de NOS positief wordt geëvalueerd zal
het systeem, uitgevoerd volgens de Britse
norm, in januari 1981 definitief worden inge¬
voerd.
Ook in Frankrijk gaat alle aandacht naar de
ontwikkelingen in de telematiek, waarvan
TELETEKST en VIEWDATA momenteel de

belangrijkste exponenten zijn. De Franse
PTT heeft trouwens het plan opgevat om de
telefoongids elektronisch aan de abonnees
te bezorgen, die daarvoor gratis een ter¬

minal ter beschikking krijgen.

De geschreven pers dient zich echter drin¬
gend aan te passen aan de evolutie in de
telematiek, zo luidt de conclusie van een
colloquium dat in november 1979 door de
Franse afdeling van het Internationaal In¬

stituut voor Communicatie werd gehouden,
en waarbij de maatschappelijke aspecten

van de technologische (r)evolutie werden

besproken.

Driehonderdzevenenveertig is een getal
dat vele rechtgeaarde Britten nog lang zal
heugen. Zoveel dagen namelijk moesten

zij dat onmisbaar ingrediënt voor hun «real
English Breakfast» missen, het dagblad
THE TIMES. Het blad verscheen OPNIEUW
op 13 November 1979. Het deed direct zijn
bijnamen, excentriek en eerbiedwaardig,
alle eer aan, en startte met een uitgave
die, wat de opmaak betreft, in niets ver¬
schilde van de vorige, een klein jaar
vroeger.

De langdurige krachtmeting tussen druk¬

kersvakbonden en Timesdirectie (rond de
dubbele inzet verbetering sociale ver¬
houdingen en invoering nieuwe technolo¬
gieën) kostte de krantengroep 2 miljard Bfr.
Wat de nabije toekomst betreft blijken de

vakbonden aan het langste eind te trekken.
Zij bekwamen 50 % loonsverhoging én het
recht om de technologische aanpassingen
zelf te bepalen gedurende de eerste 5 tot 10

jaren. Als toegeving bekwam de directie dat
de arbeidskosten met 16 % moeten vermin¬

deren. Hoelang de vrede zal duren weet dus

nog niemand, maar voorlopig kan de fleg¬
matieke Brit zijn excentrieke trekjes weer
kwijt in de lezersrubriek van het eer¬
biedwaardige instituut «The Times».

Hardnekkige GERUCHTEN doen in «door¬
gaans welingelichte kringen» de ronde over

een eventuele OVERNAME van de Groep
BREBART (la Dernière Heure, la Libre Bel¬

gique, la Gazette de Liège, l’Avenir du
Tournaisis) door de Franse persmagnaat

Robert HERSANT, dit onder de vorm van
een deelname in het bedrijfskapitaal. Of¬
ficieel werd nog niets meegedeeld.

Een OPINIEPEILING naarde mening van de
FRANSE BURGERS over hun MEDIA bracht

onlangs volgende resultaten. Volgens 48 %

wordt bij de audiovisuele media censuur
toegepast en voor 31 % is dit ook zo bij dc
pers. 25 % denkt dat op radio en TV ook aan
autocensuur wordt gedaan. Op de vraag of

een krant compromitterend nieuws over het
privé-leven van een politicus moet uitbren¬
gen antwoordt 47 % bevestigend en 45 %

ontkennend. 51 % vindt het «wenselijk» dat
politici gegevens over hun privé-leven,
vermogen en gezondheid zelf bekend¬
maken, 38 % vindt dit niet.

Tenslotte vinden 2/5 van de Fransen hun
verkozenen en politieke leiders «nogal

corrupt», terwijl 36 % ze «nogal eerlijk»
vindt.

De keniaan ALEX QUARMINE wijdde
een STUDIE aan het AFRIKAANSE ME-
DIABESTAND. Volgens hem zijn er 190
krantentitels in Afrika, gespreid over 40 lan¬
den. Dit wil zeggen dat 9 landen over geen
enkele krant beschikken terwijl 13 slechts
één titel rijk zijn. In 17 landen is er ook geen
TV en in de andere slechts in min of meer
beperkte mate. Alleen radio schijnt zich tot
een echt massamedium ontwikkeld te heb-

36 COMMUNICATIE 9 (1979-80) Nr. 4



ben, hoewel er een schrijnend gebrek is aan
ontvangsttoestellen. Tot slot merkt Quar-

mine laconiek op dat de kwaliteit van de
radiostations dikwijls te wensen overlaat.

Volgens een FRANS PSYCHOLOOG, dr.
MOOR kijken KINDEREN uit ARBEIDERS¬
GEZINNEN MEER TV dan die uit meer be-

goede. De kinderen uit midden- en hogere
klassen besteden meertijd aan sport, lezen,
of een andere vorm van vrijetijdsbesteding.
Volgens de man zal die TV-belangstelling
echter wel afnemen met stijgende leeftijd.

De UITGEVERIJ van «LLOYD ANVERSOIS»
heeft vanaf 2 oktober 79 een NEDER¬
LANDSTALIGE KRANT uitgebracht, «De
Lloyd-Dagblad voor Transportekonomie».
Buiten een belangrijk gemeenschappelijk

gedeelte met de «Lloyd Anversois» is de
redactionele informatie en commentaar
verschillend en toegespitst op de belang¬
stelling van het beoogde lezerspubliek.

Vanaf 1 januari 1980 heeft NEDERLAND er
een NIEUW KANSSPEL bij, de NATIONALE
HIT-TOTO. Hierbij moet de stand van de Ne¬
derlandse Nationale Hitparade (uitgezon¬
den op Hilversum 3) voorspeld worden. Het
Buma-Stemra (Bureau voor Mu-
ziekauteursrecht) heeft de organisatie op
zich genomen. De wekelijkse prijzenpot be¬
draagt 150.000 Bfr. onder de vorm van (vi¬
deo) recorders, versterkers, tuners, platen¬
spelers e.d. De opbrengst gaat naar het Na¬
tionaal Jeugdfonds Jantje Beton. Ook Bel¬
gische popliefhebbers kunnen meegokken.

10 tot 25 % van de PLATEN- en CAS-
SETTENMARKT in NEDERLAND zijn VER¬
VALSINGEN. Dat zegt «Contrapunten», het
tijdschrift van de Nederlandse Muziekver-
delers. Vervalsers worden ook alsmaar
brutaler en handiger. «Piracy», het on¬
geoorloofd copiëren van opnamen en
«bootlegging», het illegaal opnemen van
optredens, zijn reeds lang bekend. Nu
doet ook het zgn. «counterfeiting», het co¬
piëren van niet alleen opnamen, maar ook
labels, hoezen en merknamen zijn intrede.
Deze vervalsingshandel zou over de hele
wereld zo’n 25 miljard Bfr. per jaar opbren¬
gen en natuurlijk ondervinden de topar¬
tiesten er het meeste hinder van. Het zit
namelijk zo dat naast de omzeiling van de

auteursrechten ook de kwaliteit van deze
«piraatplaten» onnoemelijk slecht is.

Naar aanleiding van de beslissing in de Ne¬

derlandse Kamer om aan de Nederlandse
maatschappij «Delta-kabel» GEEN TOE¬
STEMMING te geven om de Luxemburgse

commerciële zender RTL IN NEDERLAND te

verdelen, is de hele problematiek hierrond
nog maar eens naar boven gekomen.
Dat RTL aan een onstuitbare expansie toe

is, waaraan binnenkort ook nog satellieten
zullen te pas komen, werd reeds vroeger

gemeld. Nu zou een nog grotere zendcapa-
citeit van «super-TROS» RTL velen een
doorn in het oog zijn. Men is dan ook reeds
begonnen met tegenmaatregelen. Zo heb¬

ben kanselier Schmidt en president Giscard
d’Estaing voor hun resp. landen een over¬
eenkomst gesloten omtrent de lancering
van een gemeenschappelijke satelliet die
exclusief de programma’s van hun eigen
nationale zenders zou uitzenden.
De Duitse kanselier liet het hier niet bij en
zijn regering is met ongekende ijver op
kruistocht gegaan tegen de commerciële
televisie. Natuurlijk heeft ze hierbij de wind
van voren gekregen van de christendemo¬
cratische oppositie, die Schmidt en de zijnen
van demagogie, verkiezingsstunts en col¬
lectivisme beschuldigt. Meer neutrale
waarnemers wijzen op het feit dat Schmidt 2

maten en 2 gewichten hanteert als hij RTL in

de BRD weigert en Radio Free Europe en
Radio Liberty blijft toelaten, en zich verder
opwerpt als de kampioen van het anti-pro-
tectionisme.
Gustave Graas, de directeur van wat of¬
ficieel de «Compagnie Luxembourgeoise
de Télédiffusion» heet, is natuurlijk hele¬
maal niet te spreken over Schmidt’s be¬
moeienissen. Men had hier namelijk ge¬
hoopt een kanaal te kunnen kopen op de
Frans-Duitse satelliet. Directeur Graas
spreekt nu van een eigen satelliet, maar ge¬
zien de astronomische bedragen die hier¬
mee gemoeid zijn, wordt hieraan sterk ge¬
twijfeld.
Een Luxemburgse satelliet zou trouwens
volgens de heer Gewillig, directeur-gene-
raal van de technische diensten van de
BRT, ook in strijd zijn met de in 1977 geslo¬
ten akkoorden van Genève. Daar werd be¬
sloten dat de landen hun «overspel» (de
mate waarin zij buiten hun grenzen kunnen
uitzenden) zoveel mogelijk dienen te be¬
perken. Het «overspel» van een RTL-satel-
liet zou internationaal dan ook als te zwaar
worden aanzien. Op de vraag of ook de BRT
in deze satellietenslag zal meespelen, ant¬
woordde de heer Gewillig ontkennend. «Wij

kunnen met onze huidige «aardse» moge¬
lijkheden zonder probleem het hele grond¬
gebied bestrijken. Waarom dan de zware
kosten van een deelname aan een satelliet
overwegen?»

Sinds 1 november 1979 is het gebruik van de
BURGERBAND of de Citizen Band (CB) of de
27 meter-band in ons land gelegaliseerd. Dit
betekent dat de overheid uiteindelijk heeft

toegegeven aan de jarenlange strijd van de
talrijke gebruikers van dit nieuw communi¬
catiemiddel, om hun hobby niet meer in de

illegaliteit te moeten beoefenen. De Bur-

gerbandradio wordt «de grootste explosie
van communicatie sinds de uitvinding van
de telefoon» genoemd. Het aantal «cibis-
ten» of «burgerbandzenders» wordt in ons

land op zowat 300.000 geschat.

Op 31 december 1979 werd de samen¬
werkende vennootschap SODEPE (Société
d’Edition du Peuple), uitgeversmaatschap¬
pij van de socialistische dagbladen «LE
PEUPLE», «LE TRAVAIL» en «LE MONDE
DU TRAVAIL», door de beheerders zelf ont¬
bonden. Daarmee kwam er een einde aan
een jarenlange doodsstrijd die reeds in 1974

begonnen was, toen «Le Peuple» een tech¬
nisch en redactioneel akkoord sloot met

«Le Journal et Indépendance» uit Charleroi.
Nadat de socialistische organisaties begin
1979 weigerden nog langer financiële steun

te verlenen aan een pers «waarvan de kwa¬
liteit en het publiek van jaar tot jaar in da¬
lende lijn ging», werd een vereffenaar aan¬
gesteld met de bedoeling het faillissement
van de krantengroep te vermijden. Op 1 juli
1979 kregen de journalisten en de be¬
dienden hun ontslagbrief en begin novem¬
ber werd beslist dat de titel «Le Peuple» en
het kliënteel van het blad met ingang van 1
januari 1980 worden afgestaan aan «Le
Journal et Indépendance». Deze laatste
hoopt er een nevenuitgave van te maken
voorde Borinage en oostelijk Henegouwen,
om aldus een deel van het lezerspubliek op
te vangen.

Met «Le Peuple» verdween het laatste of¬
ficiële socialistische partijdagblad in Bel¬
gië. Voor de pluralistische opiniepers is dit
alleszins een verlies. Manu Ruys schreef
dienaangaande in «De Standaard»: «.... bij
deze langzame doodsstrijd past toch geen
leedvermaak. De rode krant heeft haar
adelbrieven: zij stond vooraan in de strijd
voor het algemeen stemrecht, voor de ver¬
dediging van de rechten van de kleine man.

COMMUNICATIE 9 (1979-80) Nr. 4 37



Omdat zij vastgehaakt werd aan die eenzij¬

digheid van de partijpolitiek, heeft de lezer

die zakelijke informatie en eerlijke kom-

mentaar verkiest boven de blinde volg¬

zaamheid van de militant, zich van de krant

afgewend. Maar waarom zouden wij ons
verheugen over een verdere inkrimping van

de opiniewaaier?
Het zwijgen van «Le Peuple» zal straks een

stilte zijn, die verarmt».

Eerste minister Wilfried MARTENS heeft tot

tweemaal toe - op de opening van het Insti¬
tuut voor Journalistiek (2 oktober 1979) en
op de inhuldiging van de nieuwe V.U.M-ge-

bouwen (5 oktober 1979) - aangekondigd

dat zijn regering werk wil maken van een

«ernstig en waarachtig MEDIABELEID». Dit

beleid, aldus de premier, «zal in de eerste

plaats aan de cultuurgemeenschappen
worden toegewezen, die zullen moeten in¬
staan voor de noodzakelijke samen¬

werking, tussen omroep en kranten». Te¬

vens pleitte hij voor de oprichting van een
Hoge Raad voor de Informatie, «om de be¬
leidsverantwoordelijken te advizeren in de
politiek die ze terzake willen voeren». In

deze Raad moeten naast de journalisten

ook de omroep, de dagbladuitgevers en de

vakbonden vertegenwoordigd zijn.

Hopelijk blijft het hier niet bij plannen en

vrome wensen.

Volgens een verklaring van Jean Devèze,

hoogleraar aan de Universiteit van Paris VII

(verschenen in Le «Monde» van 9/12/79) zou

de LOKALE TELEVISIEOMROEP RTC-CA-

NAL PLUS te Luik de enige in Europa zijn die

het experimentale stadium is ontgroeid.
Deze TV-zender werd opgericht op 26 fe¬
bruari 1977 en heeft thans meer dan 120 uit¬
gezonden programma’s op zijn actief. Aan¬
vankelijk werd begonnen met één uur an-

tenne-tijd, elke zaterdag op een kanaal van
Antenne 2. Twee maanden later werd de

zendtijd verdubbeld. Thans wordt uitgezon¬

den op het R.T.B.-kanaal. Het ligt in de be¬
doeling in 1980, ter gelegenheid van het
1000-jarig bestaan van de stad Luik, over te

schakelen op dagelijkse uitzendingen.
RTC-Canal Plus zou beschikken over een
budget van 6 millioen frank, afkomstig uit
subsidies van de stad Luik, het ministerie
voor Franse Cultuur en de R.T.B. De pro¬
gramma's zijn hoofdzakelijk gericht op de
zgn. gemeenschapstelevisie en worden

gedeeltelijk gemaakt door socio-culturele
verenigingen. De Luikse bevolking krijgt in
een programma getiteld «Entr’ autres» ook
de kans per telefoon vragen te stellen aan
gemeentelijke mandatarissen uit het
Luikse, die deze in een rechtstreekse uit¬
zending beantwoorden. Ook confrontaties
tussen lokale politici komen rechtstreeks
op de beeldbuis.
Volgens hetzelfde krantenartikel neemt de
kijkdichtheid van de programma’s van RTC-
Canal Plus snel toe.

•
Op 2 november 1979 overleed te Brussel op
55-jarige leeftijd LOUIS CLICTEUR, de
sportrubriekleider van «Het Laatste

Nieuws». Hij begon z’n journalistieke loop¬

baan in 1944 en werd onmiddellijk belast

met de leiding van de sportredactie van

«Het Laatste Nieuws», een taak die hij tot

aan z’n dood bleef vervullen. Clicteur
schreef of werkte mee aan een aantal

biografieën van enkele beroemde sport-

figuren, zoals Sylveer Maes, Jef Mermans,
Rik Van Looy en Eddy Merckx.
•
Einde 1979 kwam de B.R.T. meer in het

nieuws dan het haar zelf lief was. Een we¬

kenlange STAKING, die het gevolg was van
een sociaal conflict tussen het ge¬
meenschappelijk vakbondsfront en de re¬
gering, veroorzaakte heel wat beroering bij

de publieke opinie. Het conflict draaide
vooral rond de optrekking van de laagste
weddeschalen, de modaliteiten van de 38

urenweek en de daarmee gepaard gaande

uitbreiding van de kaders. Om de moeizame

onderhandelingen kracht bij te zetten wer¬
den er vanaf 11 oktober diverse prik-acties
en programma-onderbrekingen gehouden.
Op 30 oktober besliste men tot een al¬
gemene staking die meer dan veertien da¬
gen zou duren. Wel werd er een mini- of
vervangingsprogramma uitgezonden: de
radio zorgde voor een gemeenschappelijk
muziekprogramma, om 19 u. onderbroken
voor 5 minuten nieuws; op de televisie
kreeg men af en toe een speelfilm en even¬
eens 5 minuten nieuws (zonder beeld).

Vanaf 15 november werden de normale uit¬
zendingen hervat, doch deze werden her¬
haaldelijk onderbroken door schokstakin-
gen. Uiteindelijk werd er op 29 november
een nieuw sectorieel akkoord bereikt tus¬
sen de regering en het gemeenschappelijk
vakbondsfront, zodat de B.R.T. sindsdien
weer normaal werkt. Discussies over het
stakingsrecht van journalisten en over het
recht op informatie bleven echter hun gang
gaan.
Ook bij R.T.B.F. had men tijdens dezelfde
periode en om nagenoeg gelijkaardige re¬
denen verscheidene werkonderbrekingen
en schokstakingen met een mini-pro-
gramma gehad.

(ADVERTENTIE)

audio-visueel didactisch materiaal

koningsstraat 219, 1030 brussel

tel. 02. 21914 59

38 COMMUNICATIE 9 (1979-80) Nr. 4


