
feiten

en

meningen

uit

de

media¬

wereld

TONY VERHELLE

EN

WIM VAN DER BIESEN

De Studiedienst van de BRT, afdeling Kijk¬

en Luisteronderzoek, heeft geconstateerd

dat gedurende het eerste kwartaal van 1978

24 % van de VLAAMSE KIJKERS soms naar

NEDERLANDSE PROGRAMMA’S keek, ter¬

wijl een Nederlands onderzoek van een jaar

vroeger uitwees dat slechts 1 % van de Ne¬

derlanders soms op de BRT afstemde.

Een gedeeltelijke verklaring hiervoor ligt in

het feit dat minstens tweemaal zoveel Vla¬

mingen Nederland kunnen ontvangen dan

er Nederlanders zijn die de BRT kunnen

krijgen. Maar ondanks deze correctie blijkt

toch duidelijk dat heel wat meer Belgen tuk

zijn op bepaalde Nederlandse programma’s

dan omgekeerd.

De door Vlamingen meest bekeken pro¬

gramma’s op de Nederlandse zenders ge¬

durende deze periode waren, in volgorde

van dalende kijkdichtheid : afleveringen

van Hitboulevard, de «Ted show», Tatort,

Charlie’s Angels, Lex Hardings popjournaal

en AVRO’s toppop. Eenmalige pro¬

gramma’s zoals «2 X 10 = Toon» en «Een

Rondje Carnaval» behaalden resp. de

vierde en de achtste plaats in deze «hit¬

parade».

Gaat men de populariteitperomroépzuilna,

dan scoort de TROS het hoogst met 26 %,

gevolgd door de AVRO (15 %), KRO en

NCRV (beide 14 %), daarna de VARA met

10 % en de VPRO sluit het rijtje met 7 %.

Deze cijfers gelden voor de programma’s

uitgezonden door Nederland 2.

De nieuwe voorzitter van de KRO Hendriks

heeft zich op 14 september 1978 afgezet

tegen de mogelijke komst van commercie
binnen de Nederlandse omroep. Hij zei, dat

de KRO zichzelf wenst te blijven en dat af¬

hankelijkheid in het financieel-economi-

sche beleid per definitie naar zijn oordeel

ook het inperken van eigen vrijheid bete¬

kent. Hiermee gaat de KRO-directeur
duidelijk in tegen zijn collega’s Minderop

van de TROS en Van der Zee van de AVRO,

die commerciële inbreng nog steeds als de

enige oplossing zien om uit de geldnood

binnen de omroep te raken.

Uit een onderzoek van de stichting
«Speurwerk betreffende het boek» is ge¬

bleken dat onze NOORDERBUREN in 1977

voor zowat 9 miljard BF BOEKEN hebben

GEKOCHT (1,1 miljard meer dan in 1976).

Het aantal verkochte boeken bleef echter

constant op ruim 34 miljoen. Is de hele prijs¬

stijging dan te wijten aan het duurder wor¬
den van het boek ? Niet helemaal : de ge¬

middelde prijs steeg in ’77 met 20 BF

tegenover ’76, nl. van 240 naar 260 BF.

Deze stijging neemt natuurlijk de grotere

totale uitgave niet geheel voor haar reke¬
ning. Uit het onderzoek bleek dan ook dat de

Nederlanders ook duurdere boeken kopen :

het bedrag dat per hoofd van de Neder¬
landse bevolking aan boeken werd uitge¬

geven in 1977 ging nl. met 75 BF de hoogte

in om te komen tot de som van 650 BF.

De Duitse filmacteur CURD JURGENS ont¬

ving 30 miljoen Fr. om in een Amerikaanse

TV-RECLAMESPOT (voor oploskoffie) van

15 seconden, precies deze 17 woorden te

zeggen : «Dames en Heren ik heb nog nooit

van mijn leven reclame gemaakt. Voor (...

het merk..) doe ik het». Wellicht een nieuw
record in de reclamewereld.

Op 19 september heeft de avondploeg van

de pons- en opmaakafdeling van de GAZET

VAN ANTWERPEN gedurende enkele uren

het werk neergelegd om de wederinvoering

van het vroegere systeem van bezoldiging

teeisen.Eendrietal jaren geleden haddende

arbeiders afgezien van vijf indexverhogin-

gen van 2 % om zo te dalen tot het niveau

van de conventioneel voorziene wed-

deschalen.

Uit een verslag van de Nederlandse stich¬

ting «Bedrijfsfonds voor de Pers» blijkt dat

dit fonds tussen 1971 en 1977 ongeveer

190 miljoen Fr. heeft uigekeerd als STEUN

aan individuele PERSBEDRIJVEN. Zo kreeg

het weekblad «De Haagse Post» in 1977 12

miljoen, terwijl het «Nieuw Israëlitisch

Weekblad» 750.000 Fr. ontving.

Op 31 december 1977 beschikte het «Be¬

drijfsfonds voor de Pers» over een saldo

van nagenoeg 350 miljoen Fr.

Sinds 1 januari 1977 wordt het fonds niet

meer gefinancierd door de vijfprocent-

toeslag op de eterreclame, maar uit al¬

gemene belastingsmiddelen.

Eind september werd de Duitse Bondsrepu¬

bliek twee dagbladen rijker : in Berlijn DIE

NEUE en in Frankfurt DIE TAGESZEITUNG.

Voorlopig blijft het initiatief beperkt tot een

COMMUNICATIE 8 (1978-1979) Nr. 4 29



proefperiode, maar men hoopt weldra met

een continue publikatie te starten. Alhoewel

beide bladen een verschillende journalis¬

tieke conceptie hebben, blijft hun doelstel¬

ling dezelfde : een tegengewicht bieden

voor de burgerlijke pers, een ’Gegen-Bild-

Zeltung’. O.a. H. Böll, D. Cohn-Bendit, G.

Wallraff en R. Dutschke hebben hun mede¬

werking toegezegd.

Begin oktober 1978 werd de heer JEAN-LUC
DEHAENE door de Koning benoemd tot RE¬

GERINGSCOMMISSARIS bij de BRT. Hij

volgt de heer Jan Huygebaert op die sche¬

pen van de haven te Antwerpen werd. J.L.
Dehaene is afkomstig uit Brugge, studeerde

rechten en economie en stamt als C.V.P.-er
uit het Algemeen Christelijk Werkersver-

bond. Sinds juni 1977 was hij kabinetschef
van de Minister van Vlaamse Aangelegen¬

heden, Mevr. De Backer.

De nog niet zo lang geleden ter ziele gegane

Amerikaanse fotomagazines herrijzen uit

hun as. Na «LIFE» dat al een tijdje weer kon
verkregen worden, verschijnt nu ook

«LOOK» weer op de markt met als bijzon¬

derheden dat het nu om een wekelijkse uit¬
gave gaat en dat de «covers» kunnen ver¬

schillen naargelang de regio (b.v. West

Coast of East Coast)

Op 18 oktober 1978 OVERLEED te Parijs op

93-jarige leeftijd de Franse persmagnaat

JEAN PROUVOST. Hij begon z’n carrière als

textielondernemer, doch het gedrukte

woord en het krantenbedrijf werden z’n

grote passie. Hij kocht of stichtte tientallen
kranten en tijdschriften die hij alle tot grote

bloei bracht. Zo was hij o.a. eigenaar van

«Paris Soir», «Le Figaro», «Paris Match»,

«Marie-Claire», «Télé Sept Jours» enz. Bo¬

vendien controleerde hij ook de

Luxemburgse commerciële televisie RTL.
Van Prouvost wordt gezegd dat hij de eerste

was die «brede informatie op een populair

niveau bracht». Wegens financiële moei¬
lijkheden brokkelde zijn imperium de

jongste jaren geleidelijk af : Daniël Filipac-

chi verwierf «Paris Match», terwijl Robert

Hersant «Le Figaro» opkocht.

De BRT-BEGROTING voor 1979 zal 3.556

miljoen Fr. bedragen, dit is — in vergelijking

30

met 1978 — een stijging van 131 miljoen of
3,5 %. Deze verhoging is nauwelijks vol¬
doende om de stijgende personeelskosten
op te vangen. De BRT-directie spreekt dan
ook van een «absolute nulgroei van de toe¬
lagen». Een en ander heeft voor gevolg dat
de geplande uitbreiding van het tweede TV-
net (starten om 19 u en een vijfde
(maandag-)avond)voor onbepaalde tijd is
uitgesteld. (Ter vergelijking : de begroting
van de Nederlandse Omroep is driemaal
groter dan deze van de BRT).

Prof. Verhuist, voorzitter van de Raad van
Beheer van de BRT, heeft in scherpe be¬
woordingen de wanverhouding aange¬
klaagd die er bestaat tussen de om-
roeptoelagen en de ontvangsten van de
omroepbelasting. Zo zou het kijk- en
luistergeld tijdens de laatste vier jaar een
netto-overschot van ruim drie miljard Fr. in
de staatskas hebben gebracht. Anderzijds
komt 58,6 % van de omroepbelasting uit
Vlaanderen en 41,1 % uit het franstalig
landsgedeelte. Ondanks de cultuurauto-
nomie ontvangen BRT en RTBF echter een
identieke dotatie.

Op 20 oktober 1978 vierde de uitgevers¬

maatschappij van het dagblad «LA
NOUVELLE GAZETTE» te Charleroi haar
HONDERDSTE VERJAARDAG. Van 1878 tot
1945 verscheen deze liberale krant onder
de titel «La Gazette de Charleroi». Dit blad
publiceerde in de loop der jaren ver¬
scheidene regionale nevenuitgaven waar¬
van nu nog alleen «La Province» (voor de
streek van Bergen) verschijnt. Sinds 1968
bezit de N.V. Rossel (uitgeefster van «Le
Soir»)een meerderheidsparticipatie in deze
krantengroep.

RECLAMESPOTS die aanzetten tot over¬
matig drankgebruik of voor-echtelijke sek¬
suele betrekkingen worden sinds november
’78 niet langer op het BRITSE SCHERM ge¬
duld. Scenes die de verkoop van alcohol¬
houdende dranken moeten stimuleren of
waarbij kwistig met het geestrijke vocht
wordt omgesprongen zijn dus uit den boze.
Ook reclame voor voorbehoedsmiddelen
blijft verboden. Zijn wel toegelaten, de
richtlijnen voor echtparen of ongehuwde
personen, uitgaande vancentra voor gezins¬
planning, waarin «voorhuwelijkse betrek¬
kingen niet uitdrukkelijk worden goedge¬
praat».

Op 7 november II. werden de programma’s
van de Nederlandse VARA-omroep voor het
eerst door een ANIMATIE-HAAN aange-
kondigd i.p.v. door de meer gebruikelijke
TV-presentatoren. Niet iedereen binnen de
VARA was hierover erg geestdriftig, maar
de leiding, die er een reclamebureau voor
onder de arm had genomen, drukte de idee
toch door. Nochtans wordt er één uitzon¬
dering gemaakt : de kinderprogramma’s
blijven aangekondigd door een presentator
van vlees en bloed.

Na 8 jaar van soms verhitte discussies is
men in de schoot van de UNESCO tot een
compromis gekomen over PERSVRIJHEID
ende verhoudingSTAATenMASSAMEDIA.
Voor één van de grote twistpunten in het

haast eindeloze debat, nl. over¬
heidstoezicht op de pers, haalden de com¬
munistische landen bakzeil ; uit de door hen

gepromoveerde teksten voor meer over¬
heidstoezicht werden hele zinnen weg¬
gelaten, zodat de inhoud sterk werd afge-
zwakt.

In het thans goedgekeurde ontwerp wordt
gesteld dat er vrijheid van meningsuiting
moet zijn, maar er wordt aan toegevoegd
dat bepaalde beperkingen kunnen nodig
zijn «maar deze moeten binnen de wet¬

telijke voorschriften blijven ...». Ook de be¬
paling dat massamedia een speciale plicht
hebben bij de bestrijding van racisme, werd
door de westerse landen afgewezen.

Een tweede belangrijk punt stelt dat er moet
gestreefd worden «naar een nieuw, billijker
en doeltreffender voorlichtingssysteem
voor de hele wereld (...) waarbij een eind
dient te komen aan de ongelijkheden in de
informatiestroom naar, van en tussen de
ontwikkelingslanden.»

Uit een ONDERZOEK door de afdeling Kijk¬
en Luisteronderzoek van de NOS bij KIN¬
DEREN van 3 tot 11 jaar is gebleken dat in
Nederland tijdens het 2de kwartaal van 1978
gemiddeld 200.000 van deze kleinste kij¬
kertjes ook van 8 tot 10 uur ’s avonds nog
aan de buis gekluisterd zitten. De grootste

dichtheid haalden hierbij de vrijdag- en za¬
terdagavond met ongeveer 350.000 kij¬
kende kinderen per avond.
Deze kinderen keken gemiddeld 43 minuten
per dag TV, onderverdeeld in 8 minuten tus¬
sen twee uur en kwart voor zeven, twintig
minuten van kwart voor zeven tot acht uur,

COMMUNICATIE 8 (1978-1979) Nr. 4



twaalf minuten van acht tot tien en zelfs nog

2 minuten na tien uur.

Uit het onderzoek bleek ook nog dat deze

jeugdige beeldbuisfreaks totaal geen be¬

langstelling vertonen voor godsdienst en

actualiteit.

De ERASMUSPRIJS 1979 werd toegekend

aan het Zwitserse dagblad «Neue Zürcher
Zeitung» en aan het Duitse weekblad «Die

Zeit». Het Zwitserse kwaliteitsblad kreeg de

prijs «omdat het gedurende twee eeuwen
door zijn onafhankelijke houding en hoog

journalistiek peil een lichtbaken is geweest

voor de openbare meningsvorming in

Europa». Voor «Die Zeit» luidde de motiva¬

tie : «omdat dit weekblad er in geslaagd is

een democratisch-humane geesteshou¬

ding in het na-oorlogse Duitsland te helpen

opbouwen door een politiek en cultureel

forum te zijn voor een ruime schakering van
opinies».

De Erasmusprijs werd in 1958 gesticht op

initiatief van prins Bernard en wordt toege¬

kend aan personen of organisaties die een
bijzondere bijdrage hebben geleverd tot de
Europese cultuur.

Op donderdag30 november 1978 verscheen

het eerbiedwaardige Londense dagblad

«THE TIMES» — voorlopig ? — voor de
LAATSTE MAAL. Ook de wekelijkse «Sun¬
day Times» en de literaire en opvoedkun¬

dige supplementen zijn sindsdien verdwe¬

nen. De oorzaak van dit alles is een conflict

tussen de directie en de vakbonden, dat

echter stoelt op de chaotische sociale ver¬
houdingen binnen de Britse perswereld in

het algemeen. De uitgevers van «The Tl-
mes»-groep hadden reeds geruime tijd de

bedoeling om hun verlieslatend bedrijf te

saneren door een technologische hervor¬
ming (o.a. computer-zetten) in te voeren,

waardoor de mankracht en dus de uitgaven

drastisch gereduceerd zouden worden,

doch de vakbonden willen het verlies van
arbeidsplaatsen ten allen prijze voorko¬

men. Allerlei wilde stakingen hadden tot

gevolg dat de groep in 1978 12 miljoen

exemplaren en 340 miljoen Fr. verloor. Na

een ultimatum besliste de directie de pu-

blikatie van haar kranten volledig stop te

zetten. Aldus verdween na 193 jaar en na
meer dan 60.000 nummers een dagblad dat

voor de Britten niet alleen een begrip, maar

een soort nationale instelling was gewor¬

den.

Er ontstond enige beroering in beleidskrin-

gen toen bekend werd dat Teveo, een Oos-

tendse kabelmaatschappij, van plan was

om rond Kerstmis 1978 BBC-ITV-TELE-

TEKST-INFORMATIE door te zenden ten

behoeve van haar klanten. Teveo wou zelf

een decodeerapparaat inschakelen, zodat

de kijker zonder speciale apparatuur tele¬

tekst zou kunnen ontvangen. Volgens de

thans geldende Belgische reglementering

mag een kabelmaatschappij slechts tele¬

tekst uitzenden indien deze deel uitmaakt

van het aanbod van een bepaalde zender

en op voorwaarde dat teletekst integraal

wordt uitgezonden. Het oorspronkelijke Te-

veo-experiment zou aan dit laatste punt niet

voldoen vermits er decodeerapparatuur

werd ingeschakeld en er een selectie werd

gemaakt uit het totale Britse teletekst-

pakket. Wil men het echter de kabelmaat¬

schappijen mogelijk maken om eventueel

later gratis een kanaal ter beschikking te

stellen voor ondertiteling ten behoeve van

gehoorgestoorden (zonder dat een speciaal

decodeerapparaat is vereist), dan is een

herziening van de huidige reglementering

noodzakelijk.

De Franse krantenmagnaat ROBERT HER-

SANT werd door de rechter van onderzoek

aangeklaagd wegens inbreuk op de pers¬

wet. De aanklacht steunt op een wet van

augustus 1944, die bepaalt dat niemand

meer dan éénkrant mag bezitten. Hersant is

eigenaar van 11 dagbladen, waaronder de

twee grote Parijse kranten «Le Figaro» en

«France Soir», 9 weekbladen en 11 vak¬

tijdschriften. Hoewel Hersant niet de enige

is die in Frankrijk meer dan één krant bezit,

is het de eerste maal dat het probleem van

de persconcentratie wordt aangeklaagd op

basis van die wet van 1944.

Geleidelijk aan begint een 4 jaar geleden

gestart initiatief van de niet-gebonden lan¬

den, nl. een NIEUWSPOOL voor de DERDE

WERELD, degelijk werk te leveren. Het is

één van de concrete manieren waarop de

Derde Wereld probeert de informatiekloof

tussen de ontwikkelingslanden en de rijke

wereld te overbruggen. Waar in januari ’75

slechts 10 nationale persbureaus van deze

pool deel uitmaakten, zijn het er op dit mo¬

ment reeds 46. De coördinatie wordt ver¬

zorgd door Tanjoeg, het Joegoslavische

nieuwsagentschap. De bedoeling van deze

pool is niet de grote internationale
nieuwsagentschappen te beconcurreren

maar wel ze aan te vullen. Journalist Bosa

Rafailovic van het Tanjoeg-coördina-

tiecentrum stelt duidelijk dat er nog vele

tekortkomingen zijn. De berichten zijn

veelal niet precies genoeg of reeds ver¬

ouderd, wat te wijten is aan het ama¬

teurisme (zowel technisch als inhoudelijk)

van vele nieuwe persbureaus. Een ander

probleem is dat de goed werkende agent¬

schappen (b.v. MENA (het Egyptisch pers¬

bureau voor het Midden-Oosten), het Iraaks

persbureau, de Indische nieuwspool of het

Cubaanse Prensa Latina) de neiging heb¬

ben de poolverslagen te domineren. Daar

tracht men op het coördinatiecentrum wel

tegen in te gaan door voor de nieuwe agent¬

schappen veel lagere eisen te stellen.

Het hoofdprobleem blijft natuurlijk, hoe

kan het ook anders, geldgebrek. Op deze

nieuwspool wordt door de grote westerse

agentschappen en journalisten met de ge¬

kende arrogantie en minachting ge¬

reageerd en zijn berichten worden meestal

niet opgenomen. Dit belet deze grote

nieuwsagentschappen echter niet de be¬

richtgeving van de pool aan het coördina¬

tiecentrum af te luisteren en de voor het

westen interessante nieuwsberichten, dank

zij hun gesofistikeerde apparatuur, veel

sneller te verspreiden dan de pool dit zelf

kan doen. Als bron wordt hierbij door¬

gaans «eigen berichtgeving» vermeld.

Binnen de pool is dan ook een tendens ont¬

staan die ijvert voor een zich toeleggen op

achtergrondinformatie die duidelijk minder

te lijden zou hebben van deze trage

nieuwsverspreiding.

Op 18 december 1978 STAAKTEN de zelf¬

standige DAGBLADVERKOPERS in ons

land. Die dag weigerden ze de bladen te

verdelen of in hun winkels te verkopen. De

krantenverkopers eisen een verhoging van

hun winstmarge (sedert 1975 onveranderd

gebleven), die bovendien hoogdringend

geïndexeerd moet worden. Een en ander

had voor gevolg dat vele lezers — vooral in

de steden — uitgerekend de «verkiezings-

krant» moesten missen.

COMMUNICATIE 8 (1978-1979) Nr. 4 31


