In onderstaand artikel werd de tekst opgenomen van het «paper» dat Prof. Dr. L. BOONE naar voor bracht op de
«Workshop on comparative political communications» van het «European Consortium for Political Research», dat
plaatshad te Berlijn van 27 maart tot 2 april 1977.

de toenemende politisering
van de belgische omroep

luk boone

De banden tussen de politieke partijen
en de massamedia zijn in Belgié tradi-
tioneel vrij nauw, Dit blijkt in de eerste
plaats al in de sector van de pers. Een
aanzienlijk aantal dag- en weekbladen
worden uitgegeven door politieke par-
tijen en organisaties. Weer andere zijn
door individuen of groepen opgericht
om filosofische of politieke idealen of
belangen te verspreiden, c.q. te doen
zegevieren, en steunen min of meer
rechtstreeks bepaalde politieke for-
maties. Zo behoren bv. alle socialis-
tische dagbladen van het land toe aan
één of meer organisaties van de «So-
cialistische Gemeenschappelijke Ac-
tie», die de socialistische partij, Vak-
bond, Mutualiteit en Codperatieven
groepeert. Het enige communistische
dagblad wordt eveneens door de gelijk-
namige Partij uitgegeven. De twee
christen-democratische kranten zijn
eigendom van de christelijke vakbond,
enz. Tussen de katholieke en liberale
partijen en dagbladen bestaan welis-
waar vrijwel geen institutionele ban-
den, maar men vindt wel een aantal
prominente politici van die partijen in
Raden van Beheer, in redacties en bij
de «vaste medewerkers» van sommige
van deze bladen.

Toch constateert men in Belgié, zoals in

de meest westerse landen, een afname
van de partijbinding in vele kranten.
Indicatoren van deze evolutie zijn een
minder eenzijdig-partijdige gatekeep-
ing en, in sommige gevallen, minder
intolerante hoofdartikelen.

De verhouding tussen de politieke par-
tijen en de omroep verloopt, daaren-
tegen, in een andere richting : de greep
van de partijen op radio en televisie
neemt in Belgié inderdaad toe. Ditis niet
zozeer te wijten aan de omroepwet-
geving zelf, dan wel aan de wijze waarop
de politieke formaties de toepassing van
die wet (trachten te) oriénteren.

Het huidige omroepstatuut

De huidige Belgische omroepstructuur
wordt geregeld door een wet van 18 mei
1960. Deze wet richt drie structureel
autonome openbare diensten (met
rechtspersoonlijkheid) op, nl. 1e Ra-
diodiffusion-télévision belge, émissions
francaises (RTB); 2de Belgische Radio
en Televisie, Nederlandse Uitzendingen
(BRT); 3de Instituut van de ge-
meenschappelijke diensten. De eerste
twee zijn belast met de openbare dienst
van de radio en de televisie, res-
pectievelijk in de Franse en de Neder-
landse taal. Zijbepalen de programma’s

en verzorgen de informatie. Door as-
sociatie van de twee Instituten wordt
een openbare instelling totstandge-
bracht, die belast is met de technische
dienst, de administratieve en financiéle
dienst, de gemeenschappelijke cul-
turele diensten, de uitzendingen in de
Duitse taal en de werelduitzendingen.
Sinds 1 juli 1977 werd het Instituut der
Gemeenschappelijke Diensten opge-
slorpt door BRT en RTB.

De opperste leiding van elk van de In-
stituten berust bij een Raad van Beheer.
Van 1960 tot 1972 bestonden de Raden
van Beheer van de RTB en van de BRT
uit 10 leden. Acht ervan werden om de
beurt door de kamer van Volksverte-
genwoordigers en door de Senaat bij
geheime stemming verkozen. Kamer en
Senaat moesten deze leden kiezen uit
een lijst van kandidaten aangewezen
door de Provincieraden, de Academies,
de Universiteiten en de Hoge Raad voor
de Volksopvoeding. De twee overige le-
den werden door hun acht reeds geko-
zen collega’s gecotpteerd. De leden van
de Raden van Beheer dienden (en
dienen nog steeds) van Belgische na-
tionaliteit te zijn, de burgerlijke en poli-
tieke rechten te bezitten, de leeftijd van
65 jaar niet te hebben bereikt en hun
woonplaats in Belgié te hebben. Het

W“ﬁ 277-19?8! nr. 4

I



lidmaatschap van een Raad van Beheer
is onverenigbaar met dat van de Kamer
van Volksvertegenwoordigers of van de
Senaat, of met het statuut van per-
soneelslid van de Instituten.

Elke Raad benoemt bij geheime stem-
ming een voorzitter en twee ondervoor-
zitters onder zijn leden. De Minister die
bevoegd is voor radio en televisie (i.c. de
Minister van Franse of van Nederlandse
Cultuur) mag de vergaderingen van de
Raad van Beheer bijwonen.

Aan het hoofd van het Instituut staat een
Directeur-Generaal. Hij bestuurt het on-
der de leiding van de Raad van Beheer.
Hij wordt bijgestaan door twee pro-
grammadirecteurs : éen voor de radio en
een voor de televisie, die evenals hijzelf
door de Koning worden benoemd. De
Directeur-Generaal mag de vergaderin-
gen van de Raad van Beheer bijwonen.
Hij heeft geen stemrecht. Hij voert de
besluiten uit van de Raad en vertegen-
woordigt het Instituut in rechte. De
Raad van Beheer benoemt de leden
van het personeel.

In elk Instituut bestaat een «vaste com-
missie», samengesteld uit de voorzitter
en de ondervoorzitters van de Raad van
Beheer. De commissie bereidt de verga-
deringen van de Raad voor. De direc-
teur-Generaal mag de vergaderingen
van de commissie bijwonen.

Het gezag over het Instituut van de ge-
meenschappelijke diensten was door de
wetgever aan een Algemene Raad toe-
vertrouwd. De Algemene Raad was sa-
mengesteld uit de leden van de Raden
van Beheer van RTB en BRT. Het voor-
zitterschap van de Algemene Raad werd
om de beurt en gedurende een jaar
waargenomen door de voorzitters van
de Raden van Beheer van BRT en RTB.

De nieuwsuitzendingen van de Instituten
dienen te gebeuren in een geest van
strenge objectiviteit en zonder enige
voorafgaande censuur van de regering.
Verboden zijn alle uitzendingen die
strijdig zijn met de wetten, de openbare
orde, de goede zeden of het algemeen
belang of die kwetsend zijn voor de
overtuiging van anderen of beledigend
voor een vreemde Staat. Tevens zijn alle
uitzendingen verboden die het karakter
van commerciéle reclame dragen. BRT
en RTB moeten kosteloos gedurende
tien uren per maand op elk van de ter

beschikking gestelde golflengten de
uitzendingen verzorgen van medede-
lingen van de Regering.

De uitzendingen van radio en televisie
mogen aan bijzondere verenigingen en
stichtingen worden toevertrouwd.

Naar aanleiding van de grondwetsher-
ziening van 1971 werden aan de zojuist
geschetste wetgeving bepaalde wijzi-
gingen aangebracht. Vanaf 1973 wor-
den de leden van de Raden van Beheer
aangeduid door de Nederlandstalige en
Franstalige Cultuuraden. Het aantal le-
den werd tot 13 opgevoerd, die allen
worden verkozen (de codptatie van een
aantal leden is dus afgeschaft). Voort-
aan zijn de Cultuurraden ook veel vrijer
in de keuze : de verplichte voordracht
van kandidaten door de Provincieraden,
de Universiteiten, enz. werd inderdaad
geschrapt. Het aantal ondervoorzitters
van de Raden van Beheer werd tot 3
verhoogd.

Tenslotte dient er nog op gewezen dat in
het voorjaar van 1977 een regeling is
uitgedokterd inzake het recht van ant-
woord op radio en televisie.

Vergeleken met de omroepstructuren
van voor 1960, zoals die werden vast-
gelegd door een wet van 18 juni 1930 en
de daaraan vooral na 1945 aange-
brachte wijzigingen, betekende de wet
van 1960 een duidelijke beperking van
de regeringsinvioed. Tussen 1930 en
1960 was de greep van de regering op de
omroep inderdaad erg aanzienlijk. De
bevoegde Minister zat niet alleen van
rechtswege de Raad van Beheer voor,
hij kon bovendien rechtstreeks tus-
senkomen (lees censureren) in alle
programma’s, met inbegrip van de
nieuwsuitzendingen. Censuur op de
nieuwsuitzendingen heeft trouwens een
paar keren plaatsgevonden. Verder be-
noemde de regering drie van de negen,
en vanaf 1945 zelfs tien van de zestien
leden van de Raad van Beheer.

De toenemende politisering

Men kan de wet van 1960 uiteraard op
verschillende manieren evalueren,
naargelang men voorstander is van een
zgn. monopolie voor een openbare
dienstomroep, dan wel opteert voor een
systeem van concurrentie, of nog, naar-
gelang men meent dat omroepen al dan
niet onder strenge regeringscontrole

moeten worden geplaatst. Vast staat in
elk geval dat in 1960 een poging is
ondernomen om een van de regering
onafhankelijke omroep op te richten,
waarbij kennelijk de BBC model stond.

Vanaf de invoegetreding van de nieuwe
wet bleek en blijkt echter dat de poli-
tieke partijen die de regering als be-
langrijkste politieke instantie in de BRT
aflosten, niet bereid waren en zijn om
de structurele autonomie van de om-
roepen werkelijk te erkennen.

In de eerste plaats wordt dit bewezen
door de wijze waarop de Raden van
Beheer werden en worden samen-
gesteld. Uit de verplichte aanwijzing van
de kandidaat-leden door een aantal in-
stanties kan worden afgeleid dat de be-
doeling voorzat om in die Raden van
Beheer kwalitatief hoogstaande indivi-
duen te laten verkiezen. Zij zouden uit-
eraard wel verwant zijn met de belang-
rijkste ideologische stromingen van de
Natie, maar toch in staat om afstand te
nemen t.0.v. particularistische belangen
van politieke partijen en andere
geinstitutionaliseerde groeperingen en
lichamen.

€]
De politieke partijen hebben dit opzet
van bij het begin genegeerd, zoals a#‘
blijkt uit de touwtrekkerij in de begin3't
fase van de nieuwe omroepsituatie. Na
heel wat pietluttige dicussies tussen de
hoofdkwartieren van de politieke par-
tijen werden in de BRT-Raad van Beheer
vier katholieken, vier socialisten en twee !
liberalen gekozen. Deze verdeling
weerspiegelde de reéle machts-
verhoudingen niet ; ze kwam tot stand
na een akkoord met de franstaligen.
Daar kregen de katholieken vier leden in
de Raad van Beheer van de RTB. Bo- !
vendien sloten de toenmalige voorzit-
ters van de katholieke, socialistische en
liberale partijen een (publiek) geheim
akkoord m.b.t. de verdeling van de top- |
mandaten in BRT en RTB. De voorzitter
van de Raad van Beheer van de RTB zou
een katholiek zijn, deze van de Raad van
Beheer van de BRT een niet-katholiek.
Daarentegen zou de directie-generaal
van de BRT toekomen aan een ka-
tholiek, de programmadirectie televisie
eveneens, en de programmadirectie ra-
dio aan een liberaal. De directie-gene-
raal van de RTB werd aan een socialist
voorbehouden ; de programmadirectie
radio aan een katholiek en de pro-
grammadirectie televisie aan een libe-
raal,

COMMUNICZ 7 (1977-1978) pr 4



Hoewel de greep van de politieke par-
tijen op de nieuwe omroep dus reeds
van bij het begin merkbaar was, bleef hij
aanvankelijk toch binnen bepaalde per-
ken. Dit was vooral te wijten aan de
keuze van de beheerders die, zoals aan-
gestipt, werden voorgedragen door een
aantal niet-partijpolitieke instanties. Op
de tien leden trof men, tijdens de pe-
riode 1960-1966, hooguit twee of drie
uitgesproken partijlui. De meerderheid
van de Raad van Beheer van de BRT
bestond uit politiek duidelijk geprofi-
leerde, maar t.a.v. de partij die hen had
gekozen toch nog betrekkelijk auto-
nome figuren. Twee of drie leden ten-
slotte stonden vrij duidelijk boven of
naast de partijpolitieke opsplitsingen.
Tijdens deze eerste «legislatuur» nam
trouwens slechts één lid ontslag om in
het parlement te gaan zetelen.

Tijdens de tweede zittingsperiode
(1967-1973) nam de politisering toe. Het
aantal uitgesproken onafhankelijke
personaliteiten bedroeg weliswaar nog
steeds twee of drie, maar daartegen-
over kwamen tenminste vier uitgespro-
ken partijfiguren te staan. Niet minder
dan drie leden namen ontslag om in het
arlement te worden opgenomen.

'P politisering bereikt haar - voorlo-

.
b

4 7- hoogtepunt vanaf 1973. Van dan
af telt de Raad van Beheer van de BRT
dertien leden, nl. 6 katholieken, 3 so-
cialisten, 2 liberalen en 2 verkozenen
van de Volksunie, die haar intrede deed
‘n de selecte club. Ondertussen was de
verplichte voordracht van kandidaten
door autonome instanties afgeschaft.
Het resultaat bleef niet uit. Tenminste
+even van de dertien leden zetelen in het
hoogste beslissingsorgaan van een po-

ieke partij, en twee anderen behoren

Jt de topfiguren van de christelijke en
socialistische vakbonden. Behalve twee
t.a.v. hun partij of strekking vrij onaf-
'ankelijke hoogleraren, vindt men
weinig figuren van enige bekendheid
buiten de obscure cenakels van de par-
tijmilieus.

De toenemende partijpolitisering van de
Raad van Beheer laat slechts de top van
de ijsberg zien. Zij wordt hoogst waar-
schijnlijk verlengd en aangevuld door

. 2en toenemende druk van de politieke

partijen op de Raad van Beheer en van
deze Raad van Beheer binnen de om-
roep zelf. In tegenstelling met de
londsrepubliek, waar een groeiend

aantal bijdragen over deze aspecten van
de omroepproblematiek verschijnen (1),
ontbreekt het in Belgié aan elke studie
die deze tweede indicator van de par-
tijpolitisering van de omroepen op een
wetenschappelijk wijze analyseert. De
onderzoeker moet het derhalve stellen
met gegevens die hij sporadisch van
insiders verneemt, met de meestal po-
lemische uitlatingen uit parlement en
pers en met resultaten van buiten-
landse, vnl. Westduitse studies.

Uit deze gegevens blijkt onmiskenbaar
dat de pogingen toenemen om de om-
roepverantwoordelijken een «Mitpoliti-
kerrolle» op te dringen. Bewijzen hier-
van zijn de partijpolitisering van de be-
vorderingen en de meer en meer re-
strictieve definitie van de journalis-
tenrol.

De groeiende politisering van de be-
noemingen bleek andermaal en met een
nooit geziene intensiteit, toen in 1974-
1975 de nieuwsdienst werd gereorgani-
seerd. Tengevolge van het vroegtijdig
overlijden van de Katholieke pro-
grammadirecteur televisie, moest de
katholieke partij deze sleutelpositie aan
de socialistische afstaan. Naar aan-
leiding van dit alles besliste de Raad van
Beheer dat de Informatiediensten van
radio en televisie, die tot dan toe afzon-
derlijk werkten, zouden worden samen-
gevoegd ; een op zichzelf rationele
maatregel. Aan het hoofd van deze
nieuwsdienst werd een katholieke «Be-
stuursdirecteur Informatie» geplaatst.
Onder zijn direct toezicht zouden voort-
aan drie «redacties» werken, nl. één
voor radio, één voor televisie en één
voor het sportnieuws. Ze zouden wor-
den geleid door vijf voor het eerst te
benoemen hoofdredacteurs : twee voor
de radio, twee voor de televisie en een
voor het sportnieuws. Het aantal alleen
al was het gevolg van touwtrekkerij tus-
sen de politieke formaties binnen de
Raad van Beheer en daarbuiten. Beslist
werd dat twee dezer «mandaten» naar de
Katholieken zouden gaan, twee (waar-
onder het reeds bestaande voor het
sportniauws) naar de Socialisten en één
naar de liberalen. Toen de gegadigden
voor de posities van hoofdredacteur op
radio en televisie dienden aangeduid,
achtten de partijen hun ogenblik aan-
gebroken. Nochtans statutair vast-
gelegde bevorderingscriteria zoals de
bekwaamheid en de anciénniteit
moesten wijken voor de partijpolitieke
loyauteit. «Van de vier (benoemde

hoofdredacteurs, L.B.) is er één, aldus
het kritische weekblad «De Nieuwe=, die
op professionele gronden door de
journalisten echt wordt aanvaard. De
drie anderen worden niet bevorderd
voor hun vakbekwaamheid, maar als
beloning voor dociel partijlidmaat-
schap. Ze hebben alle drie destijds hun
diensten aangeboden aan een minister
als cabinetsattaché. (2) Bij deze gele-
genheid kwam ook aan het licht dat de
te benoemen hoofdredacteurs - al-
thans van één strekking - door de
hoogste partij-instanties waren aan-
gewezen. .
De vakbonden van de BRT gingen tege
het hele scenario in staking, maar niets
mocht baten. De partijen hielden voet bij
stek.

Evenzeer symptomatisch is de steeds
meer restrictieve definitie door de poli-
tici van de journalistenrol. Deze beper-
king gebeurt op twee viakken, nl. - de
«conversion downwards» van BRT-
journalist tot partij-journalist en de in-
perking van de informatiefunctie van de
BRT als instelling.

De «conversion downwards» van
BRT-journalist tot partij-journalist werd
op de meest duidelijke wijze gefor-
muleerd door de ondervoorzitter van de
socialistische fractie in de Kamer. «Als
absolute objectiviteit of neutraliteitin de
berichtgeving inderdaad onbereikbaar
zijn, aldus schreef deze man in 1972, dan
kan een benadering ervan in de praktijk
alleen tot stand komen door het op elkaar
inspelen van tegengestelde ten-
densen en doordat in de beheersor-
ganen en in heel de sector van de infor-
matie (tot en met de graad van journa-
list) de politieke verhoudingen van het
ogenblik, zoals ze tot uiting komen op
basis van het algemeen stemrecht,
geéerbiedigd worden. (...). Het medium
in kwestie is te belangrijk om het over te
laten aan politieke amateurs en tele-
craten die enkel zichzelf vertegenwoor-
digen. Het zal daarom ook duidelijk
dienen gesteld dat het hier gaat om
vertrouwensfuncties waarbij elke partij,
in de mate van haar numerieke beteke-
nis, op adequate vertegenwoordiging
en op totale loyauteit moet kunnen re-
kenen.»

Bij een dergelijke uitspraak lijkt enige
commentaar gewenst. Het pluralisme
dat door de wetgever uitdrukkelijk werd
nagestreefd, wordt er versmald tot een
kruideniersproportie tussen de erkende

COMMUNICATIE 7 (1977-1978) nr. 4



politieke partijen. De uitlating illustreert
bovendien op een zeer duidelijke wijze
wat M. SCHATZ-BERGFELD de «Mit-
politikerrolle» heeft genoemd, die de
partijen de omroepjournalisten willen
opleggen. Van de journalisten wordt
een «totale loyauteit» (aan de politieke
partijen) verwacht; een dividend dus
voor benoeming en bevordering. Zij die
in dit schema niet wensen te passen
worden beschreven als «politieke ama-
teurs en telecraten die enkel zichzelf
vertegenwoordigen.»

Uit confidenties van insiders blijkt dat
de pogingen om die «Mitpolitikerrolle»
ingang te doen vinden, op weerstand
stuitten in de BRT zelf. Vooral de
journalisten kwamen (komen) tegen het
groeiende partijpolitieke imperialisme
in opstand, hoewel ook in andere gele-
dingen hier en daar verzet rees. Zij
weigeren hun objectiviteitsverplichting
te beperken tot het politieke «es-
tablishment» en zich te laten degrade-
ren tot partijmilitanten. Zij voeren te-
recht aan dat de inwendige partijpoli-
tieke verkaveling van de BRT in strijd is
met de letter en de geest van de wet van
1960 en met de meest elementaire
plichtenleer.

Toen de vakbonden der journalisten
tegen deze herstructureringen en tegen
deze benoemingen in staking gingen en
de pers de politieke trouwtrekkerij op de
korrel nam, publiceerden 18 BRT-
journalisten (op ongeveer vijftig) een
opgemerkte lezersbrief in het dagblad
«De Standaard». «Wij willen er op wij-
zen», aldus de brief, «dat wij geen enkel
partijpetje wensen te dragen. Wij heb-
ben geen enkele direkte of indirekte
binding met welke partij dan ook. Wij
stellen vast dat de traditionele politieke
partijen objectiviteit zeggen na te stre-
Vven via een evenredige vertegenwoor-
diging in de redakties van de bestaande
partijpolitieke verhoudingen. In de
praktijk komt dat er op neer, dat elke
partij zoveel mogelijk pressie probeert
uit te oefenen. Op die manier is geen
onafhankelijke en kritische informatie
mogelijk. Wij weigeren daarom elke
partijpolitieke promotie. Het is de politci
duidelijk niet ontgaan dat het aantal van
die zogenaamd politieke daklozen de
jongste jaren is toegenomen. Is het niet
onder meer daarom dat ze nu dreigen
met omroepverenigingen, precies om
hun partijpolitieke invlioed veilig te stel-
len 7» (4).

Geconfronteerd met deze weerstand
pogen sommige vooral rechtse politici,
daarin gesteund door de conservatieve
pers, de BRT-informatie te beperken tot
het voorlezen van perstelegrammen en
communiqués. De meer actieve journa-
listiek - zoals commentaar en «back-
ground» - zou worden toevertrouwd
aan zendgemachtigde verenigingen.
Dit merkwaardig model schijnt echter
weinig kans te maken, vooral na de re-
cente ontbinding van het Parlement.

De voornoemde evolutie is geenszins
typisch voor Belgié. Conflicten tussen
de politieke overheid en de omroep en
de partijpolitisering zijn in vele landen
naar voren getreden, vnl. na 1968. In de
krant «Le Monde» kan men geregeld
artikels lezen, waarin tussenkomsten
van de Franse regering in de omroepen
van dat land op de korrel worden geno-
men.

Soortgelijke problemen zijn in de Duitse
Bondsrepubliek voorhanden, in welk
land het grootste aantal studies over
deze problematiek verscheen. M.
Schatz-Bergfeld schrijft b.v. dat de le-
den van de «Fernsehrat» van het ZDF
zich meer en meer als mandatarissen
van hun partijen gedragen en steeds
meer rechtstreeks in de programma’s
tussenkomen. De partijpolitisering in
de Bondsrepubliek leidt, zoals deze in
Belgié, tot een promotiepolitiek die ge-
trouwe partijleden bevoordeligt en tot
een groeiende onzekerheid van de
programmatoren. Deze laatsten pro-
beren problemen bij voorbaat te ver-
mijden door de inachtneming van een
kruideniers-«Proporz» in de pro-
gramma’'s door neutrale, d.i. passieve
informatie, door het taboe-verklaren
van sommige thema's en door het an-
ticipatief raadplegen van de leden van
de «Rundfunkrate» en van hun man-
danten.

Besluit

De groeiende partijpolitisering doet des
te meer problemen rijzen, daar de twee
laatste regeringen beloofden de huidige
omroepwet te herzien. Hun vroegtijdig
ontslag verhinderde dat tot nog toe. Het
lijkt waarschijnlijk dat de regering die na
de verkiezingen van 17 april zal worden
gevormd, deze traditie zal voorzetten.
Drie formules schijnen een kans te heb-
ben, al naargelang van de politieke
meerderheid. Vooreerst de voortzetting,

- mits een aantal aanpassingen - van d¢
uitstekende wet van 1960.

In de tweede plaats de doorbreking vag
het monopolie. Deze wordt voorgestaag
door sommige rechtse bladen, com
servatieve kringen en ook door eerst:
minister Tindemans in zijn persoonlijke
naam. Deze hypothese heeft wellich:
weinig kans. Voor een derde formule
werd door de vorige regering reed:
geopteerd in een ontwerp van decreet
Zijzag de oplossing in de uitvoering var
zendgemachtigde verenigingen die
sterk samenhangen met de politieke en
ideologische formaties. Een dergelijk
systeem zou de partijpolitisering van dv
informatie allicht tot een absolud’
hoogtepunt brengen.

De Socialistische Partij, die meer dan
waarschijnlijk tot de regering zat toetre
den, is tegen een dergelijke formule
gekant. Indien echter weer een ke
tholiek-liberale coalitie aan de mach:
zou komen, zullen de zendgemachtigde
verenigingen wellicht worden opge-
richt. De toekomst is dus weer open,
maar waakzaamheid blijft geboden.

(1) Conf. o.m. SCHATZ-BERGFELD, M.,
Massenkommunikation und Herrschaft,
Meinsenheim am Glan, Anton Hain, 1974, -
MEIN, H., Der Vormarsch der Parteien im
Rundfunk. Der Bayerische Rundfunk, in
Rundfunk und Fernsehen, vol. 17, 1968, pp.
230-339.

SEIFERT, J., Probleme der Parteien- und
Verbandskontrolle von Rundfunk- und Fern-
sehanstalten, in PROKOP, D., (ed.), Mas-
senkommunikationsforschung, 1. Produk-
tion, FrankfurtMain, Fisher, 1973

KEIDEL, G., Politische Aspekte der Aufsichi
uber den Rundfunk, in Rundfunk und Fern-
sehen, vol. 25, 1976, pp. 15-38.
HOFFMANN, R.. Die Entwickiung von Qr-
ganisations- und Machtstrukturen im West
deutschen Rundfunk Koln und das selbst-
verstandnis der Programmacher, Berlin
Volker Spiess 1975.

KOTTERHEINRICH, M.e.a. (eds), Rund-
funkpolitische Krontroversen, Frankfurt/
Main-Cologne, Europaische Verlagsanstalt,
1976, passim, etc.

(2) E.R. Omroep en politieke partijen. Het
grote offensief tegen «baloriges BRT-infor-
matie, in «De Nieuwe=, nr. 659, 12 nov. 1976,
blz.4)5.

(3) GELDOLF, W., BRT : Vlaamse Socialisten

geen tweemaal dupe, in Socialistische
Srasndpumen, vol. 19, n* 5, Brussel, 1972, blz.
258.

(4) Geen partijpetje, in De Standaard, 11-12
januari 1975, blz. 7.

COMMUNICATIE 7 (1977-1978) nr. 4

i

3
“



