
feiten

en

meningen

uit

de

media¬

wereld

J. SERVAES
EN

W. VAN DER BIESEN

Einde september 1977 vierde «GRENZ-
ECHO», het enige duitstalige dagblad in
ons land, haar vijftigjarig bestaan. Er ver¬
scheen een speciale jubileum-uitgave
waarin, aan de hand van teksten en foto’s,

de geschiedenis van deze katholieke krant
uitvoerig werd toegelicht. Het eerste
nummer van «Grenz-Echo» verscheen te

Eupen op 4 juni 1927.

Het twee-wekelijkse culturele blad HOL¬
LANDS DIEP verschijnt sinds 1 juli niet
meer. De uitgever, de Nederlandse Dag¬
bladunie NDU, heeft tot de opheffing be¬
sloten omdat de inkomsten, ook door ge¬
brek aan advertenties, te veel achterble¬
ven.
Het eerste nummer van Hollands Diep, dat
onder hoofdredactie stond van Max van
Rooy, verscheen op 8 november 1975 bij
Zomer & Keuning (Kluwer). Na tien num¬

mers werd het blad overgenomen door
Necomin BV (Jack van Poll) in Rosendaal.
Die staakte de uitgave na zeventien num¬
mers, waarna de NDU het bracht tot veer¬
tien nummers en een dubbelnummer.

De Brusselse Parti Libéral zal aan het

Parlement voorstellen dat de KRAN¬
TENLEZERS hun uitgaven om hun DAGB¬
LADEN TE KOPEN zouden mogen aftrek¬
ken van hun belastbaar inkomen. Volgens
de heer Mundeleer van de P.L. zou dit «de
mensen aansporen meer kranten te lezen,
hetgeen de beste steun is die men aan de
pers kan verstrekken. Het huidig stelsel
van steun aan de pers laat de regering
immers toe bepaalde bladen te bevoor¬
delen».

In 1976 is de NEDERLANDSE DAG¬
BLADPERS de crisis, die reeds sinds 1973
aansleept, te boven gekomen.
Volgens gegevens van de Vereniging van
de Nederlandse Dagbladpers stegen de
kosten nog wel met 10 %, maar de inkom¬
sten uit de verkoop namen toe met 13 %

en deze uit advertenties zelfs met 17 %.
(De verhouding verkoop - reclame is
43-57).
De oplage van de Nationale bladen daalde
met 4,7 %, terwijl de regionale kranten een
groei van 3,1 % kenden. De gemiddelde
omvang van de bladen steeg met 2,25 %

tot 24,5 pagina’s per dag, waarvan 56 %
met redactionele teksten gevuld werden.

Ook voor de meeste NEDERLANDSE
KRANTENCONCERNS is 1976 een goed
jaar geweest. Uit de jaarverslagen blijkt
dat «Het telegraafkoncern» (met o.a. «De
telegraaf», «De Courant Nieuws van de
Dag», «Het Limburgs dagblad» en «De
Verenigde Noordhollandse Dagbladen»)
een totale omzet van 316 miljoen gulden
bereikte ; dit betekent een stijging met
13 %, waarvan 76 % voor rekening van de
dagbladsector komt. De omzet van
«Audet» (o.a. «Het Dagblad van Noord-
Limburg» steeg met 14,6 %, deze van de
«Nederlandse Dagbladunie (NDU)» (met
o.a. «NRC-Handelsblad», «Algemeen Dag¬
blad», «Het vrije Volk») met 12,1 %, de
«Verenigde Nederlandse Uitgeversbed¬
rijven (VNU)» met 16 % en «Wegener’s
Couranten Concern» met 13 %.

Van maart tot eind juni 1977 heeft de
Westduitse publicist GUNTER WALLRAFF,

bekend om zijn sociale reportages, waarin

hij opzienbarende onthullingen heeft ge¬

daan over wantoestanden die in tal van
ondernemingen en bij de overheid heer¬
sen, vermomd op de redactie van Axel
Springers rechtse boulevardblad BILDZEI-
TUNG gewerkt. Wallraff verzamelde mate¬

riaal waarmee hij aantoonde op welke
perfide wijze dit sensatieblad, dat door
miljoenen Westduitsers wordt gelezen

(«de grootste krant ter wereld»), zijn
nieuws vergaart en daarbij in het privéle-
ven van mensen binnendringt.
Wallraff slaagde er tevens in om zijn op¬
treden bij «Bild» te doen verfilmen. Bij de
verspreiding van die film ging het Sprin¬

gerconcern echter in het tegenoffensief :

de WDR wou uitzenden, maar is daarvan
teruggeschrokken uit angst voor een
Springer-lastercampagne ; de kleine Ne¬
derlandse omroepen IKON en VPRO óver¬

kwam hetzelfde lot. De Zweedse televisie
en de Nederlandse VARA zonden de film,

ondanks ’juridische’ dreigementen, toch
uit. De BRT-Panoramaploeg was ook in de
mogelijkheid om de film te vertonen, maar
heeft daar van afgezien omdat «de film
vorm-technisch niet helemaal voldeed».
Verder waarschuwde Springer grote wa¬
renhuizen en boekhandels het boek : «Der
Aufmacher. Der Mann der bei ’Bild’ Hans
Esser war» (uitgegeven door Kiepenheuer

& Witsch, in het Nederlands bij Van Gen-

nek in Amsterdam) niet te verkopen. Des¬
alniettemin gingen in tien dagen tijds
123.000 exemplaren van de hand.

COMMUNICATIE 7 (1977) Nr. 3 23



De ELEKTROMAGNETISCHE GE¬
LUIDSBAND of de cassette eist als ge¬
luidsdrager voor muziek de eerste plaats
van de grammafoonplaat op. In West-
Duitsland werden tegenover 110 miljoen
LP’s (met een waarde van 1,3 miljard DM)
gedurende het jaar 1976 40 miljoen mu-
ziek-cassettes en 100 miljoen onbe¬
speelde cassettes verkocht (gezamenlijke
waarde 1,4 miljard DM). De LP-afzet steeg
in 1974 nog met 39 %, maar de groei
zwakte af naar 9 % in 1975 en 5 % in 1976,
terwijl de verkoop van muziek-cassettes
respectievelijk met 75 % en 50 % aan¬
groeide.

Volgens het gezaghebbende marketing-
blad Advertising Age hadden in 1976 vol¬
gende 11 RECLAMEBUREAUS IN BELGIE
een omzet van meer dan 1 miljoen dollar :
McCann Erickson, Lintas, Benton & Bow¬
les, J. Walter Thompson, Havas Beige,
Houwaert, Hollander & Deneef, Troost
Campbell-Ewald, Young & Rubicam, Ma-
sius & D’Arcy-MacManus, Dechy-Univas
en Intermarco-Farner.

Op 16 augustus is het blad LES SPORTS
door «La Dernière Heure» opgeslorpt. Dit
gespecialiseerd sportdagblad vormt nu
nog slechts de insteek van «La Dernière
Heure».

Na een conflict van 27 maanden bereikten
de directie van LE PARISIEN LIBERE en
de «Vakbond van het boek» (CGT) op 16
augustus jl. een akkoord waarbij 110 van
de ontslagen arbeiders weer in dienst
worden genomen, 40 arbeiders tewerk¬
gesteld worden bij drukkerijen van de Pa-
rijse pers, terwijl 85 anderen met ver¬
vroegd pensioen kunnen en een schade¬
vergoeding van 10.000 FF krijgen. Daar¬
mee is een einde gekomen aan de langste
stakingsactie in de geschiedenis van de
Franse pers.
In maart 1975 besloot de directie van «Le
Parisien Libéré» op een kleiner formaat
over te gaan en 22 regionale edities af te
schaffen. Deze maatregel hield het ontslag
in van 52 journalisten en 233 andere werk¬
nemers. Hiertegen gingen de 600 werkne¬
mers van de krant op 3 maart 1975 in sta¬
king. De als autoritair en conservatief be¬
kend staande directeur van «Le Parisien
Libéré» - Emilien Amaury - sloot prompt
twee Parijse drukkerijen, ontsloeg een

groot deel van de arbeiders en ging zijn
krant drukken in St.-Ouen met niet-gesyn-
dikeerd personeel.
De arbeiders van «Le Parisien Libéré»
kregen herhaaldelijk steun van collega’s
van andere bladen, en twaalfmaal kon
door een algemene persstaking geen en¬
kele Parijse krant verschijnen. Onder de
opzienbarende acties die de drukkers on¬
dernamen om hun arbeidsplaatsen te be¬
houden waren de bezetting van de Parijse
effectenbeurs, het grote passagiersschip
’France’, de Notre Dame, het dak van het
Parijse stadhuis, en interventies tijdens de
door «Le Parisien Libéré» gesponsorde
Ronde van Frankrijk.
De dood van Amaury op 2 januari 1977 is
aan de positieve afloop van het geschil
niet vreemd. Zijn opvolger, Claude Bellan¬
ger, toonde zich heel wat soepeler tegen¬
over de vakbondseisen. Ook slaagde hij
erin om de van 900.000 op 320.000
exemplaren teruggevallen oplage stilaan
weer op te krikken. Daarvoor heeft hij de
sensationele en schreeuwerige aanpak
van «Le Parisien Libéré» afgezwakt en
meer politiek nieuws en ernstige infor¬
matie opgenomen.

Op 19 augustus stierf GROUCHO MARX,
de bekendste van de vier «Marx Brothers»,
te Los Angelos. Groucho Marx viel vooral
op door zijn scherpe humor en gevatte
snedige reacties.

De jongste tijd wordt er in de VERENIGDE
STATEN minder naar de TELEVISIE geke¬
ken. In 1974 zaten de Amerikanen gemid¬
deld nog meer dan zes uur per dag voor
hun beeldbuis. Die tijd is in 1975 met on¬
geveer een kwartier teruggelopen. Hierbij
is het wel opmerkelijk dat het de eerste
maal is dat een daling in het TV-kijken
wordt vastgesteld

In amper twee maand tijd overleden twee
trendsetters van de populaire muziek van
de twintigste eeuw : op 16 augustus ELVIS
AARON PRESLEY, 42 jaar, en op 14 ok¬
tober HARRY LILLIS ’BING’ CROSBY, 73
jaar. De laatste wordt tot de ’crooners’
gerekend en verwierf grote bekendheid
via muzikale films. «White Christmas», uit
de film Holiday Inn (1942) wordt genoemd
als de grootste schlager aller tijden. Elvis
Presley kan wellicht niet zozeer als
grondlegger dan wel als het eerste idool
van rock ’n roll in het midden van de jaren

vijftig beschouwd worden. Met
«Heartbreak Hotel» luidde hij de nieuwe
muziekcultuur definitief in. Hij geldt als
symbool voor de eerste rock-generatie
maar, in zijn latere evolutie, eveneens
voor de integratie van rock ’n roll in de
amusementsmuziek. Het overlijden van de
’King’ zorgt voor een overbezetting van de
grammofoonplatenperserijen over de
ganse wereld.

In het Nederlandse economische tijd¬
schrift «Fem», werd het Nederlandse
TELEGRAAF-CONCERN genoemd als mo¬
gelijk koper van de Brusselse HOSTE-
UITGEVERSGROEP. De directeur-generaal
van de Hoste-groep, Albert Maertens, die
«Het Laatste Nieuws» uitgeeft, heeft op 23
augustus deze berichten gelogenstraft.
Tussen beide groepen bestaat er sinds
geruime tijd wel samenwerking voor de
uitwisseling van redacteurs, en zusterven-
nootschappen staan in voor de ver¬
spreiding van de produkten van de
groepen in beide landen. «Fem» haalde
onder meer als redenen voor een over¬
name aan : moeilijkheden bij de groep
Hoste om de continuïteit van de uitgave
van verschillende bladen te kunnen verze¬
keren en de expansiedrang van de Ne¬
derlandse groep.

Einde augustus werd bekendgemaakt dat
de V.U.M. (Vlaamse Uitgeversmaatschap¬
pij, die in juni 1976 de dagbladen van de
«Standaardgroep» overnam), GEEN aan¬
vraag heeft ingediend voor de voor 1977
voorziene PERSSTEUN. Derhalve werd
vrijwillig afstand gedaan van 13 miljoen Fr.
staatssteun. De heer André Leysen, afge-
vaardigde-beheerder van de V.U.M. moti¬
veerde zijn houding met er op te wijzen dat
«zijn bedrijf gezond is en dat afhankelijk¬
heid van het persbedrijf tegenover de
staat niet wenselijk is». Volgens het
weekblad «KNACK» van 21 september
1977 lijkt de heer Leysen met deze beslis¬
sing én motivering «politieke» oogmerken
te hebben, daar ze «wel bijzonder snel in¬
spelen op de standpunten van premier
Tindemans inzake overheidssteun aan
kranten». Tijdens z’n toespraak ter gele¬
genheid van het tienjarig bestaan van het
V.E.V.-dagblad «De Financieel-Ekonomi-
sche Tijd» zei eerste minister Tindemans
nl. : «De financiële autonomie ook t.o.v. de
overheid is één van de grondvoorwaarden
van de vrije pers».
De SYNDICALE DELEGATIE van de V.U.M.
heeft in een motie, die in de onderne-

24 COMMUNICATIE 7 (1977) Nr. 3



mingsraad werd voorgelezen, het niet-

aanvaarden van de perssteun betreurd en
tevens gesteld dat, gezien deze 13 miljoen
nu verdeeld zullen worden over de zeven
andere Vlaamse kranten, «deze pers¬

bedrijven miljoenen toegespeeld worden
om onze bladen te beconcurreren». In de

motie wordt de directie er bovendien aan

herinnerd «dat het personeel ruim een jaar

na het faillissement van de vroegere
N.V.’s nog steeds wacht op de uitbetaling
van achterstallige gelden». Tenslotte
drong de syndicale delegatie er op aan dat

de regering de uitkering van de V.U.M.-

gelden aan de andere persbedrijven
voorlopig zou blokkeren om de werkge¬
meenschap van de V.U.M. vooralsnog de
kans te geven een beroep te doen op deze

toelagen.

De BBC publiceerde begin september een

rapport dat suggereert dat GEWELD OP

DE TELEVISIE geweld in het dagelijks le¬

ven uitlokt. De studie is gebaseerd op ge¬

gevens over 1500 jongens in London, die

tijdens het onderzoek tussen de 13 en 16

jaar waren. De gegevens werden verza¬
meld tussen 1958 en 1971. Het bleek dat
één op de acht jongens gedurende een
periode van zes maanden betrokken was

geweest bij tien tot honderd geweld¬

plegingen, waaronder poging tot ver¬
krachting, sigaretten uitdrukken op

iemands lichaam en schoppen in het kruis.
Jongens die weinig televisie keken pleeg¬

den opvallend minder geweld. Vooral het

getoonde geweld in televisie-series en
ontspanningsfilms heeft een slechte in¬

vloed ; er was geen reden te veronder¬
stellen dat geweld in nieuws- en actuali¬
teitenprogramma's, sportreportages,
science-fiction films, tekenfilms of blijs¬
pelen tot meer gewelddadigheid leidde.

Het rapport wees er op dat het belachelijk
zou zijn om televisie als enige oorzaak van
geweld aan te duiden.

Op 9 september 1977 overleed te Berchem

(Antwerpen) de tachtigjarige sportjour¬

nalist POL JACQUEMIJNS. Hij begon z’n

bijna vijftigjarige journalistieke loopbaan

bij het dagblad «Sportwereld», dat na de

overname door de «Standaardgroep» werd

samengesmolten met «Het Nieuwsblad».
Hij schreef er vooral over voetbal en later

ook over duivensport. Tussen 1954 en

1970 werkte hij mee aan verscheidene
TV-programma’s ; zijn voetbalpraatje op

zondagavond maakte hem ontzettend po¬

pulair. Hij publiceerde een viertal suc¬

cesrijke boeken over voetbal en over
sportjournalistiek, en in 1966 verschenen
zijn memoires onder de veelzeggende titel
«Ik heb mensen gekend». Pol Jacquemijns
wordt algemeen beschouwd als de
grondlegger van de moderne sportjour¬

nalistiek in Vlaanderen. Zowel wegens zijn
vakmanschap als wegens zijn minzame
menselijkheid werd hij door iedereen
geëerd en bewonderd.

Vanaf 1978 komen er in België heel wat

wijzigingen in het stelsel van het KIJK- EN
LUISTERGELD. Vooreerst wordt de een¬
malige inning bij het begin van het kalen¬
derjaar vervangen door een gespreide in¬
ning, die zal gebeuren op basis van de
eerste letter van de familie- of firmanaam
van de belastingsplichtige. (Als over¬
gangsmaatregel zal men einde 1977 een
proportioneel gedeelte moeten betalen). In

de tweede plaats wordt de betaling per

toestel vervangen door een zgn. gezins-

vergunning ; d.w.z. dat men voortaan per
gezin slechts eenmaal moet betalen, res¬
pectievelijk voor alle radio's (draagbaar of

niet) en voor alle TV-toestellen binnen
hetzelfde huis. Toestellen in een tweede
verblijfplaats en autoradio’s dienen afzon¬
derlijk betaald. Mede door het feit dat de
gecombineerde betaling (voor radio én TV)

wordt afgeschaft, zal het kijk- en luister¬

geld ook fors verhogen : 528 Fr. voor een
radio, 1.980 Fr. voor een zwart-wit televisie
en 3.096 Fr. voor een kleurentoestel. Vol¬
gens de directeur van de Dienst Kijk- en
Luistergeld is het niet uitgesloten dat de
radiotaks over enkele jaren wordt afge¬

schaft, omdat het jaarlijks luistergeld nu
reeds hoger ligt dan de prijs van goedkope

radiotoestellen.

De franstalige beurskrant L’ECHO DE LA

BOURSE, tot voor kort eigendom van de

S.A. Imifi, is in september 1977 overge¬

gaan in handen van een pas opgerichte

vennootschap, de S.A. d’Edition de L'Echo
de la Bourse. De nieuwe vennootschap

werd gesticht door een groot aantal on¬
dernemingen, instellingen en personen uit

de financiële en economische wereld.

Maurice Brébart, directeur van «La Der-

nière Heure», wordt afgevaardigd-beheer-
der en zal het dagelijks beleid van de

krant voeren. De nieuwe uitgever zal de

lijn van de krant voortzetten als verdediger

van de vrije markteconomie.

Binnenkort zal zowel de duur ais de uurre¬
geling van het NOS-NIEUWS gewijzigd
worden. Het journaal zal voortaan dertig
minuten duren en voor het avond¬
programma, om halfacht (i.p.v. om acht

uur) op antenne komen. Daardoor zullen
de nieuwsuitzendingen van 19 uur en van

21.30 uur (op Nederland 1) wegvallen. Ook

het tweede nieuws, op het einde van de
uitzending, zal meer zendtijd krijgen. Een

en ander is een gevolg van een opmer¬
kelijke daling van de kijkdichtheidcijfers
van het nieuws. In nauwelijks twee jaar tijd
is het aantal «nieuws-kijkers» in Neder¬
land van 4 miljoen op 3 miljoen terug¬
gevallen.

•
Naast verschillende nieuwe tijdschriften

zijn dit jaar ook twee nieuwe kranten op de
Franse markt gekomen. In maart ver¬
scheen «Le Matin», een linksgericht och¬
tendblad ; sedert 19 september is er J’IN-

FORME. Directeur van «J’lnforme» is Jo¬

seph Fontanet, centrumpoliticus, gewezen
leider van de kristendemokratische MRP.

Philippe Heyman, de 39-jarige hoofdre¬
dacteur van «J’lnforme», komt van de

economische tijdschriften «Vision» en

«Entreprises».
De belangwekkendste ontwikkeling in de

Franse nationale dagbladpers is wel - met

het oog op de verkiezingen in maart 1978 ?

- de terugkeer naar politieke bladen na

een jarenlange trend in de richting van

’populaire’ kranten met veel sensatie en
zo weinig mogelijk politieke informatie.
Deze laatste richting wordt verpersoonlijkt
door Robert Hersant, de Franse Axel
Springer, eigenaar van o.a. «Le Figaro» en
«France-Soir».
Tijdens een TV-interview verklaarde Fon¬
tanet dat zijn krant mikt op de lezers van

«Le Monde» die zich ergeren aan be¬
paalde stellingnamen van deze krant. Ook
het feit dat de geldschieters van «J’ln¬
forme» absoluut wilden dat het (net als

«Le Monde») een avondkrant werd, wijst in

die richting. Temeer daar een och¬
tendkrant meer kans zou maken aange¬
zien de lezers van «Le Figaro» volgens
een marktonderzoek voor het grijpen’
zouden liggen. Naar de enorme publici¬

teitscampagne die aan het eerste nummer
voorafging te oordelen, ontbreekt het
J’lnforme niet aan geld. De herkomst van
dit geld is evenwel nogal duister. Geruch¬
ten doen de ronde dat een aantal van de
geldschieters dezelfde zijn als die welke in

1956 zonder succes «Le temps de Paris»
tegen «Le Monde» lanceerden. Toen
moest men na 80 dagen en met een deficit
van zowat 85 miljoen Fr. de strijd staken.

COMMUNICATIE 7 (1977) Nr. 3 25


