
feiten

en

meningen

uit

de

media¬

wereld

J. SERVAES

EN

W. VAN DER BIESEN

Op 13 januari 1977 verscheen het
het Britse dagblad «THE TIMES» niet.
Aanleiding daartoe was een conflict
tussen de redactie en de twee vakbonden
ingevolge een artikel van de journalist
David Astor over de praktijken van vak¬
bonden in de grafische sector.
In dit artikel schreef Astor dat de
vakbonden een zware last leggen op de
pers door onnodig hoge lonen te eisen
en veel te veel personeel te willen hand¬
haven. Daardoor lijden de meeste
dagbladen verlies. Ook de closed shop
werd door Astor op de korrel genomen.
Kranten die een dergelijke overeenkomst
aangaan, verbinden zich ertoe enkel
leden van de National Union of Journalists
te werk te stellen. Toen The Times dit
artikel wilde publiceren, ontstonden moei¬
lijkheden met de twee vakbonden. De ene
wilde een weerwoord schrijven en daarmee
ging de hoofdredacteur in principe ak¬
koord. De andere wilde echter zinsneden
uit het artikel weglaten en een zin toe¬
voegen waarin de bond zich distancieerde
van het verhaal en een antwoord
aankondigde. Hiermee ging de
hoofdredacteur niet akkoord en het
resultaat was dat The Times niet ver¬
scheen.
Op 11 maart brak er bij The Times een
vijfdaagse wilde staking uit. Aanleiding
hiertoe was een eis voor meer loon voor
het schoonmaken van de drukpersen.
Er was een regeling getroffen waarbij
het schoonmaken niet meer door de
nachtploeg, maar door de dagploeg zou
worden gedaan. De stakende drukkers ac¬
cepteerden de regeling niet, zodat het
conflict uitliep op een prestigestrijd tus¬
sen drukkers en vakbonden. Aan de actie
kwam pas een einde toen de vakbond
dreigde met een collectief royement van
alle stakers uit de bond. Omdat alleen
vakbondsleden werkzaam mogen zijn op
op de redacties en technische afdelingen
(closed shop) zou dit betekenen dat de
stakers nergens meer in hun vak aan de
slag zouden kunnen.

De verkoop van AMERIKAANSE
DAGBLADEN is in 1977 gemiddeld met
322.000 exemplaren per dag gestegen.
Dagelijks worden er nu 60.977.011 kranten
verkocht. Het aantal dagbladen steeg met
6 in vergelijking met 1976, en bedraagt
nu 1.962. Er verschijnen ook 93 weekbla¬
den meer dan vorig jaar. In het totaal
worden er nu in de V.S.A. 7.579 weekbla¬
den en 650 zondagsbladen gepubliceerd.

De reclame in de gedrukte pers is
eveneens gestegen en bedraagt nu meer
dan 400 miljard Fr.

Op 22 september 1976 verscheen een
Koninklijk Besluit, gebaseerd op artikel
51 van de wet van 1974 op budgettaire
voorzieningen, met richtlijnen voor het
aanwerven van niet-vaste medewerkers.
Losse medewerkers zonder dienstcontract
mochten geen plaatsen van kaderperso¬
neel meer bezet houden en konden nog
alleen aangeworven worden op basis
van een aannemingscontract of na een
geslaagd examen. Zich baserend op dit
KB besloot de BRT-directie eind april
98 LOSSE MEDEWERKERS VAN DE
BRT-RADIO te ONTSLAAN. Deze losse
medewerkers staan in voor de samenstel¬
ling en presentatie van zo’n 35 radio¬
programma’s. De maatregel was
waarschijnlijk ook ingegeven door het feit
dat na het examen voor producer onge¬
veer 50 nieuwe vaste krachten dienden
geplaatst te worden.
De losse medewerkers weigerden hun
ontslagbrief te tekenen en drongen aan
op een regularisatie van hun contract door
het invoeren van een nieuwe graad van
assistent-producer. Aanvankelijk werden
alle eisen door directeur-generaal
Vandenbussche weggewuifd. Na een
korte stakingsactie bleek deze plots tot
onderhandelen bereid. Hierbij werd af¬
gesproken dat alle contracten tot 31
december 1977 verlengd werden. Wat ge¬
noemd wordt ’toevallige muziekprogramma-
samenstellers’ zullen een aannemings¬
contract krijgen. Wie van de losse
medewerkers uiteindelijk ook de volgende
jaren in dienst blijft, zal afhangen van de
programmatie. Concreet betekent dit :
wie dienstig blijkt, blijft aan.

Sinds 26 april 1977 beschikken BRT en
RTB over TWEE TELEVISIENETTEN die -
volgens wettelijke beschikkingen -
volledig aangepast zijn aan de Europese
(zgn. CCIR-)normen. Deze technische nor¬
menwijziging werd vanaf de eerste dag,
zij het voorlopig op experimentele basis,
ook daadwerkelijk benut. BRT en RTB
zenden sedert april gedurende twee
avonden per week een tweede, zgn.
«alternatief» TV-programma uit. De BRT
doet dit op dinsdag en donderdag, terwijl
de RTB voor maandag en woendag opteer¬
de. Op het tweede net geeft de BRT

26 COMMUNICATIE 7 (1977) Nr. 2



hoofdzakelijk meer hoogstaande program¬
ma’s en interessante herhalingen. Vanaf
oktober a.s. zal men wellicht reeds drie
dagen in de week uitzenden, en binnen
vijf jaar zou een volledig tweede pro¬
gramma tot stand komen.

Begin mei OVERLEED op 69-jarige leef¬
tijd JOAN CRAWFORD. Met haar is een
van de laatste nog levende glamourko-
ninginnen van Hollywood heengegaan.

Op 24 februari 1977 interviewde het radio-
en TV-blad «Humo» de BRT-journalist
JAN VAN NUFFELEN. Hierin sprak
hij over zijn programma ’Rechts in Vlaan¬
deren’ en over de werking van de Raad
van Beheer van de BRT. Voor dit inter¬
view kreeg Van Nuffelen een
BERISPING. Dat is de zwaarste straf die
sinds 10 jaar op de nieuwsdienst is
uitgesproken, en waarbij Van Nuffelens
benoeming tot redactiesecretaris in het
gedrang komt. Als reden tot de maatre¬
gel werd opgegeven : «Wegens belediging
van de hiërarchie... en vermits u niets
terugneemt van wat Humo u in de mond
legt». Het was directeur-generaal Vanden-
bussche zelf die de tuchtmaatregel
uitvaardigde.

De Gouden Palm evenals de Prijs van
de Filmkritiek van het FILMFESTIVAL TE
CANNES werden dit jaar toegekend aan de
gebroeders Taviani voor hun film
«Padre Padrone», de geschiedenis van
een ongeletterde die het tot schrijver
brengt. De prijs voor de beste mannelijke
vertolking ging naar Fernando Rey voor
zijn rol in «Elisa, Vida Mia» van de
Spaanse cineast Carlos Saura. Shelly
Duval en Monique Mercure moesten de
prijs voor de beste vrouwelijke vertolking
delen voor hun prestaties in respectievelijk
«Three women» en «J.A. Martin
photographe».

Het BEVRIJDINGSPERSAGENTSCHAP
(BPA) bracht begin mei zijn honderdste
nummer uit. Dit initiatief, dat eind 1974 bij
een aantal studenten in de communica¬
tiewetenschappen gegroeid is vanuit een
eerlijke journalistieke bezorgdheid,
wil de ’bewust’ geschapen leemte in
de berichtgeving mee helpen opvullen.

Ter gelegenheid van de WERELDDAG
VOOR DE MASSAMEDIA heeft paus
Paulus de RECLAMEWERELD OPGEROE¬
PEN DE MENSELIJKE WAARDIGHEID
TE EERBIEDIGEN. In zijn oproep wijst
de paus erop dat in de reclame
bepaalde verschijnselen zijn aan te duiden
die strijdig zijn met de cultuur en die de
menselijke waardigheid geweld
aandoen. Met name veroordeelde hij
reclamevormen die de menselijke instinc¬
ten uitbuiten.

Op 13 mei 1977 werd de «GUIDE DE LA
BELGIQUE DES LUTTES», een informatief
boekwerk, uitgegeven door «Les Editions
Vie Ouvrière», door het parket IN
BESLAG GENOMEN omdat de gids, naast
500 andere zuiver informatieve gegevens,
adressen publiceert waar men terecht
kan voor abortus. Die informatie was
reeds eerder verschenen en had een
ruime verspreiding gekregen in de
pers. Tegen deze inbeslagname werd o.a.
door de FEDERATIE DER BELGISCHE
UITGEVERS fel GEPROTESTEERD. «Deze
inbeslagneming, aldus de federatie, toont
eens te meer de discriminatie aan van de
overheid tegen de boekuitgevers in ver¬
gelijking met haar lankmoedige houding
tegenover andere communicatiemedia
(zoals de pers) en de organisaties waarover
het gaat zelf. Als de gerechtelijke over¬
heid het citaatrecht met bronvermelding
op zo’n manier beperkt, staat de
uitgever in de toekomst wel voor zeer
zware verantwoordelijkheden.»

Tijdens de maanden april en mei deed
omroep Antwerpen, en met name
producer Edwin Brys van het programma
«Het Oorbeest», een interessant
EXPERIMENT. Bij vijf ANTI-TELEVISIE
GEZINNEN - die het medium bewust
hadden afgewezen - werd gedurende vijf
weken een TV-toestel geplaatst. Iedere
week werden de ervaringen van de
proefpersonen uitvoerig nagegaan en sa¬
men met een begeleidende commentaar
uitgezonden in het betreffende
radioprogramma. Uit de resultaten van
dit experiment blijkt o.a. dat geen van
de proefgezinnen zich na vijf weken
«bekeerd» had. Hun houding tegenover de
beeldbuis was evenwel milder geworden:
pro en contra van het medium werden
meer tegen elkaar afgewogen.

De «WEEKBLADPERS BV», uitgever van
«Vrij Nederland» en «Voetbal Internatio¬
nal», heeft zich van het vakverbond
NVV en haar levensverzekeringsmaat¬
schappij De Centrale losgemaakt. De
invloed van deze twee instellingen op
het beleid is geheel opgegeven, waarmee
werknemerszelfbestuur een feit is ge¬
worden.

Op 23 mei 1977 besloot het grafisch
personeel van het grootste Deense kran¬
tenconcern «Berlingske Hus» na een
staking van 4 maanden het werk weer te

hervatten. Daarmee had DENEMARKEN
zijn GROOTSTE ARBEIDSCONFLICT OP
PERSVLAK SINDS 30 JAAR achter de rug.
Hieraan ging een bewogen periode voor¬
af van stakingen, massa-ontslagen en
sympathiebetuigingen van grafisch
personeel uit andere Deense bedrijven zo¬
dat geen kranten konden verschijnen, en
demonstraties waarbij een politieman het
leven verloor. De aanleiding tot het
conflict was een oud en gekend zeer.
In 1976 maakte Berlingske Hus bekend
dat het de hoge loonkosten niet meer kon
opbrengen en grote verliezen leed. Op
20 december 1976 werd daarom aan 300
man grafisch personeel ontslag aange¬
zegd, terwijl het overige personeel te
horen kreeg dat het harder zou moeten
werken. De grafici stoorden zich niet aan
deze dreigementen en bleven volgens de
oude voorwaarden werken. De kranten
verschenen hierdoor enkele malen met
witte ruimten.
Het «Berlingske Hus» samen met het
«Politiken Hus» het grootste dagbladcon¬
cern in Denemarken, geeft naast twee
dagbladen - de «Berlingske tidende»,
gesticht in 1749 en daarom beschouwd
als het oudste dagblad ter wereld, met
130.000 week- en 250.000 exemplaren
zondagoplage, en «B.T.» met een oplage
van 235.000- ook een aantal geïllustreerde
familiemagazines uit : «Weekendavisen»
(45.000), «Billed-Bladet» (400.000) en
«Soendags-BT» (220.000). Daarbij is
Berlingske Hus nog eigenaar van drie
provinciale kranten en een twintigtal
lokale weekbladen.
Op 31 januari 1977 sloot de directie de
poorten voor de grafici en ontsloeg op
26 maart het 1000 man sterke personeel.
Hierop gingen alle bij de vakbond aange¬
sloten grafici in staking. De vakbond
stelde als voorwaarde tot werkhervatting :

COMMUNICATIE 7 (1977) Nr. 2 27



opiossing van het conflict bij de Tidende

en nieuwe C.A.O.’s waarbij ook de

invoering van technieken zoals papiermon-

tage geregeld zou worden. De directies
gingen over tot de verspreiding van nopd-

edities, maar eind april - na het afsluiten

van de nieuwe C.A.O.’s - gingen alle

grafici terug aan het werk, behalve deze

van de Tidende. Na heel wat schermut¬

selingen bleek de directie van Berlingske

Hus tenslotte toch bereid tot onderhande¬

len. Als compromis werd overeengekomen

dat een 250-tal personen weliswaar met

een gouden handdruk van 100.000 Deense

kronen, zullen moeten afvloeien.

Op 26 mei deed de arrondissementsrecht¬

bank van Amsterdam uitspraak in een

kortgeding dat 5 uitgevers en de

Vereniging ter behartiging van de

belangen van de boekhandel hadden

aangespannen tegen het grootwinkelbe¬

drijf Maxis (van het Bijenkorf-concern) in

Muiden. Maxis kondigde eind april aan

een aantal boeken, kaarten en reisgidsen

met 15 °/o korting te gaan verkopen en

poogde zodoende het PRIJSKARTEL IN

DE NEDERLANDSE BOEKHANDEL te door¬

breken. Sommige Nederlandse grootwinkel¬

bedrijven zien de vaste boekenprijs als

een belemmering voor hun eigen

distributiepolitiek. De andere uitgevers

menen echter dat door dergelijke acties

de belangen van het hele boekenvak en

ook van de lezers geschaad worden. De

rechtbank trad deze laatste zienswijze

bij en verbood, op straf van een

dwangsom van 100.000 gulden per

overtreding, in Nederland gekochte

boeken beneden de vastgestelde prijs

aan de man brengen.

Op 31 mei werd het GASTPROGRAMMA

VAN HET HUMANISTISCH VERBOND OP

DE BRT-TV VERBODEN. Dit programma

was de neerslag van een nationaal con¬

gres van de Humanistische Jongeren

onder de titel «Vlaanderen, CVP-staat ?».

Reeds eerder was een gelijknamig

radioprogramma, dat op 20 april werd

uitgezonden, door de CVP-leden van de

Raad van Beheer fel bekritiseerd. De

uiteindelijke beslissing tot niet-uitzendng

werd genomen door de liberaal Maurice

Dieudonné, verantwoordelijke voor de
gastprogramma’s, de BSP’er Marcel Coole,

bestuursdirecteur van de instructieve om¬

roep, en de socialist Nic Bal, program¬

madirecteur van de televisie. Zij

argumenteerden dat de gastprogramma’s

van het Humanistisch Verbond veronder¬

steld worden levensbeschouwelijk van

aard te zijn en dat «Vlaanderen, CVP-

staat ?» van deze normen afwijkt door

een uitgesproken politiek polemische in¬

slag. Het Humanistisch verbond voert

hiertegen aan dat het zich als filosofische

minderheid door een concreet politiek be¬

stel bedreigd voelt en dan ook het

recht heeft hiertegen te reageren.

Volgens het personeelsblad van de RTB

wordt er in het OMROEPCENTRUM aan

de Brusselse Reyerslaan heel wat

GESTOLEN. Zo heeft men berekend dat

er sinds 1 januari 1976 voor 2.094.000

frank voorwerpen ontvreemd werden ten

nadele van de RTB. TV-toestellen, micro’s,

rekenmachines, allerlei elektronisch mate¬

riaal, kleren en zelfs een matras zijn in die

tijdspanne spoorloos verdwenen. Ook

private personen, waaronder de zangeres

Annie Cordy, waren binnen het omroep-

gebouw het slachtoffer van gauwdieven ;

(ADVERTENTIE)

DELGAY
audio-visueel didactisch materiaal

C.C.T.V.

hitashi-ampex-electrocraft-nivice-barco

koningsstraat 219, 1030 brussel

tel. 02. 2191459

28 COMMUNICATIE 7 (1977) Nr. 2



hier bedroeg de totale buit 162.555 Fr.

Bij de BRT, waar men met betrekking tot

dit onderwerp eerder terughoudend is,

zouden eveneens allerlei «omroep-attribu-

ten» (o.a. dure sierplanten) regelmatig

van openbaar tot privébezit worden.

Begin juni namen de algemene directeur,

Jean d’Ormesson, en de politieke direc¬

teur, Raymond Aron, ontslag bij het

Franse dagblad «LE FIGARO». Hierin

volgden ze de ongeveer 200 reeds eerder

ontslagen journalisten.

De eigenaar Robert Hersant heeft zelf
het hoofdredacteurschap overgenomen.

Alle plechtige beloften en afspraken ten

spijt heeft Hersant, die bekend staat om

zijn uiterst rechtse ideeën, het speciaal

redactiestatuut - dat een strikte schei¬

ding tussen uitgever en redactie

voorzag - systematisch met de voeten

getreden.

In het kader van een technisch reorganisa¬

tieplan voor alle door hem uitgegeven

bladen (zie «Communicatie», nr. 3-4, 1976)

overweegt Hersant om «Le Figaro» en
«France-Soir» in België te Moeskroen te

laten drukken. Tegen deze plannen is

reeds door de vakbonden geprotesteerd

en heeft men in het Franse Parlement

geïnterpelleerd.

Tijdens het jaarlijks overleg tussen

BRT en NOS van begin juni werd

geopteerd voor de OPRICHTING VAN

EEN GEMEENSCHAPPELIJK CO—PRO-

DUKTIEFONDS VOOR TV-PROGRAMMA’S

naar analogie van wat bestaat voor de

film. Verder werd gesproken over de

instructieve omroep, over de satelliet-

ontvangst, over de ontwikkeling op het

gebied van de kabeldistributie en de aan

België en Nederland gezamenlijk toegewe¬

zen lange golf voor de radio-omroep.

Volgens het blad «US News and World

Report» hebben de DRIE GROTE AMERI¬

KAANSE TELEVISIEMAATSCHAPPIJEN in

1976 naar schatting een WINST VAN 224

MILJOEN DOLLAR gemaakt. Dat is 192 %

meer dan 5 jaar geleden, terwijl de winst¬

stijging van alle ondernemingen in deze

periode gemiddeld ’slechts’ 90 % bedroeg.

Op 3 juni is de 71-jarige Italiaanse

filmregisseur ROBERTO ROSSELLINI aan

een hartaanval OVERLEDEN. Hij verwierf

vooral bekendheid door zijn film «Roma,

citta aperta», die het manifest van het

Italiaanse neo-realisme wordt genoemd,

en door zijn relatie met de Zweedse

actrice Ingrid Bergman. Rossellini wou

in september in België starten met de

opnamen van een film over Karl Marx.

•
Het Franse ochtendblad «Le Matin de

Paris» heeft op 10 juni 1977 zijn naam

gewijzigd in «LE MATIN». Als reden werd

opgegeven dat het blad - dat drie maand

geleden voor het eerst verscheen * niet

slechts een Parijse krant is, maar een

nationaal dagblad dat ook in de provincie

veel gelezen wordt.

Het gebruik van de naam «Le Matin» is

in principe verboden, omdat een voor¬

oorlogse krant met die naam bleef

verschijnen tijdens de Duitse bezetting.

De krant schreef dat zij op de hoogte

was van dit verbod, maar dat de wet voor

iedereen gelijk dient te zijn en dat

andere perswetten ook openlijk worden

genegeerd.

Hiermee doelt men op de machtshonger

van de persmagnaat Robert Hersant.

•
De door André Gérard een dertigtal jaren

geleden opgerichte UITGEVERIJ MARA¬

BOUT van Verviers was in feite de eerste

die het Franstalige pocketboek op de

markt bracht. In totaal werden door hen

zo’n 165 miljoen pockets verspreid over

100 landen. Deels door de huidige con¬

currentie van de Franse uitgeverijen

Hachette en Flammarion, deels door een

zekere verzadiging op de pocketmarkt,

v’el de produktie terug en boekte Mara¬

bout een verlies van 226 miljoen.

Hachette nam 8 maand geleden een op¬

tie op de uitgeverij en is nu mede-eige-

naar voor 50%. Om uit de financiële

moeilijkheden te geraken werd het

concordaat aangevraagd en werd een

groots rationalisatieplan opgesteld. De

drukkerij-afdeling zal worden opgedoekt,

en alleen de uitgeverij- en distributiesec¬

tor blijft bestaan.

174 werknemers zijn sinds 20 juni werk¬

loos.

(ADVERTENTIE)

NIEUW BIJ STANDAARD WETENSCHAPPELIJKE

UITGEVERIJ

NAAMSESTRAAT 57

3000 LEUVEN

Jan HENDRICKX :

Een identiteit voor kristelijke demokraten ?

met een voorwoord van Wilfried Martens, voorzitter van
de CVP.
Een zeer belangrijk boek over het eigen gelaat van de
kristelijke demokratie.
146 bladzijden, paperback 250 fr.

W. VAN GERVEN & J. LEYTEN :

Theorie en praktijk van de rechtsvinding

Plaats en functie van regelgeving, rechtspraak en rechts¬
leer in het kader van de rechtsvorming
82 bladzijden, paperback 225 fr.

COMMUNICATIE 7 (1977) Nr. 2 29


