
feiten

en

meningen

uit

de

media¬

wereld

J. SERVAES

EN

W. VAN DER BIESEN

Begin juli 1976 verklaarde Minister van

Verkeerswezen Chabert dat RECLAME
langs KABELTELEVISIE - om technische
en financiële redenen - haast niet te
vermijden is. Bovendien zou het
«wegknippen» van de reclame, aldus de
Minister, psychologisch inopportuun zijn
en een indruk van censuur verwekken.
Artikel 21 van het Koninklijk Besluit
(van 24 december 1966) inzake de
teledistributiemaatschappijen verbiedt
nochtans formeel «het verdelen van de
reclamegedeelten van buitenlandse
programma’s en van de programma’s
van buitenlandse reclamezenders».
Op 1 september 1976 geeft Minister
Chabert aan de Regie voor Telefoon en
Telegrafie de toestemming om - via een
straalverbinding - het signaal van de RTL
(de commerciële Luxemburgse TV)
door te geven aan de TV-Oost
(de Gentse kabeltelevisiemaatschappij).
Op die wijze komt de RTL ook op de

Vlaamse TV-schermen, wat te Brussel
en in Wallonië reeds lange tijd het geval

is. Een en ander lokt voortdurend
protesten uit o.a. van de Raad voor het

Verbruik, van het Onderzoeks- en
Informatiecentrum van Verbruiksorganisa-
ties en van het B.S.P.-partijbureau.
«Humo» spreekt van een goed in elkaar
zittend scenario :
« ... met de RTL wordt een paard van

Troje binnengehaald dat de tegenstanders

van reclame op de BRT de laatste argu¬

menten uit de handen moet slaan».

Het Sovjetrussische persbureau NOVOSTI
dat zich - in tegenstelling tot het
officiële persorgaan Tass - onafhankelijk
opstelde, zal verdwijnen. In westerse
kringen meent men dat het gaat om
een reorganisatie om de nieuwsgaring
te centraliseren met het oog op de

komende Olympische Spelen in Moskou.

Gedurende de eerste 4 maanden van
1976 verwierven de Nederlandse dagbladen
48 °/o van het totale advertentie-aanbod ;
(dit is een stijging met 3 °/o t.o.v. 1975)
de tijdschriften kregen 28 % (-1 °/o),

de televisie 22 °/o (- 1 °/o) en de radio
amper 2 °/o (- 1%). Het totaalvolume
van de ADVERTENTIES IN DE
NEDERLANDSE DAGBLADEN evolueerde
voor het eerste halfjaar van 9,5 miljoen
millimeter in 1974 over 8,9 miljoen mm
in 1975 terug naar 9,1 miljoen mm in 1976.

De dagbladen maken het advertentiever-
lies ten gevolge van de economische
krisis en de invoering van de etherreclame
nog niet geheel goed. In de periode
1967-1972 verloren de dagbladen 12 °/o
van hun marktaandeel aan de STER. In
diezelfde periode bleef het marktaandeel
van de tijdschriften gelijk. In de periode
1973-1976 daarentegen heroverden de
dagbladen 8 % vooral ten koste van de
tijdschriften die met 5 % achteruitgingen
en van de STER die 2 °/o verloor.

Op 20 september nam Rita Mulier - na
interne strubbelingen - ontslag als
hoofdredactrice van het weekblad
«DE NIEUWE». Mark Grammens, de
vroegere hoofdredacteur, heeft de
verantwoordelijkheid voor de uitgave
opnieuw op zich genomen. Grammens
is ook directeur van het «Tijdschrift voor
Diplomatie».

Volgens het weekblad «Knack» heeft het
BREBART-IMPERIUM («La Dernière
Heure», «La Libre Belgique» en verschei¬
dene weekbladen) een «reusachtige
achterstand» opgelopen in de stortingen
voor maatschappelijke zekerheid. Naast
deze schulden moet Maurice Brébart ieder
trimester ook nog 11 miljoen Fr. leasing
afbetalen bij de maatschappij Fininvest
(NIM, Anhyp en Brussel-Lambert).
Een en ander zou verband houden met
de nieuwe building die Brébart aan de
Jacqmainlaan te Brussel gebouwd heeft.
Het personeel vreest voor een - na de
Standaard-affaire - nieuw «grootscheeps
incident».

Op 4 augustus 1976 overleed op 82-jarige
leeftijd LORD THOMSON OF FLEET OF
NORTHBRIDGE, de in Canada geboren
Britse krantenmagnaat. Zijn imperium -
het grootste ter wereld - omvatte meer
dan 200 dag- en weekbladen in 10 landen,
TV-belangen in 16 en radiostations in 10
landen. Daartoe behoren o.a. «The Times»,
«The Sunday Times» en «The Scotsman».
Daarnaast was hij directeur van het Britse
persagentschap Reuter, eigenaar van
4 reisbureaus, 19 drukkerijen, vrachtver-
voerbedrijven, en had aandelen in de
Noordzee-oliewinning en tal van andere
zakenbelangen.

38 COMMUNICATIE 6 (1976-77) Nr. 3-4



Alhoewel hij zich niet direct inliet met
het redactionele beleid van zijn kranten,
wendde hij wel zijn invloed aan bij de
benoeming van commentaar-schrijvers.
Tot die opinies behoorden een
overtuigende verdediging van de vrije
onderneming, van het behoud van de
doodstraf, van de herbewapening van
Duitsland en van de Britse toetreding
tot de EEG. Over het algemeen liet
Thomson zijn redacties echter een grote
mate van vrijheid.
Het vermogen van het Thomson-concern
wordt geschat op ongeveer 14 miljard Fr.

De NV Astra, met voorzitter Ludo van
Thillo, heeft op 20 augustus 1976 50
procent van de aandelen van het
weekblad «DE POST» verkocht aan de
groep-Hoste («Het Laatste Nieuws»).
Het is de bedoeling om tot een nauwe
redactionele en publicitaire samenwerking
te komen tussen «De Post», «Kwik» en
«Zondagsnieuws». «De Post» zal voortaan
worden opgesteld in Brussel, maar blijft
gedrukt op de persen van NV Astra in
Deurne. Alleen Jef Anthierens blijft nog
op de redactie van het weekblad.

Op 30 augustus 1976 werd de hoofdredac¬
teur van «VOLKSGAZET», JOS VAN EYN-
DE, in de bloempjes gezet omdat hij vijftig
jaar journalist is. Hij trad inderdaad op 30
oogst 1926 in dienst van het Antwerps
socialistisch dagblad waaraan hij
onafgebroken verbonden bleef. Ondertus¬
sen is hij ook reeds 32 jaar hoofdredacteur
van dezelfde krant. Jos Van Eynde wordt
algemeen aangezien als een van de
beste Belgische editorialisten. Tot nog toe
heeft hij meer dan 6.500 hoofdartikels
op z’n actief. Hij wordt vooral gewaar¬
deerd om z’n directe, volkse en
gepassioneerde stijl.

De Bond van Bedienden, Technici en
Kaders (BBTK) van het ABVV organiseerde
op 4 september 1976 een colloquium
over de toekomst van het PERSAGENT¬
SCHAP BELGA en over de wijze waarop
het zijn informatieopdracht het best
kan vervullen. De problemen waar Belga
mee worstelt, zijn volgens de BBTK nauw
verbonden met de crisissituatie waarin

de Belgische pers verkeert. De grote
dagbladen, die willen bezuinigen, denken
er geregeld aan hun abonnement bij
Belga op te zeggen en samen een eigen
persagentschap op te richten. Die
oplossing zou niet alleen de werkgelegen¬
heid bij het persagentschap sterk
verminderen, ze zou tegelijk Belga tot
een hulpbureau degraderen. De kleinere
dagbladen, die niet over een eigen staf
beschikken, en die dus van Belga
afhankelijk blijven, zouden de waaier van
onderwerpen en de kwaliteit van de
aangeboden informatie gevoelig zien
verminderen. De BBTK noemt die
evolutie een bedreiging voor de vrije pers,
waarbij grote persgroepen het monopolie
van de informatie zouden verwerven. De
BBTK stelt daarom voor Belga te
veranderen in een nationaal persagent¬
schap, daar waar het nu eigendom is
van de persbedrijven die tegelijk eige¬
naars en klanten zijn. Er wordt daarbij
gedacht aan een openbare dienst naar
het voorbeeld van de BRT-RTB, waar de
journalisten over een statuut beschikken
dat het pluralisme van de informatie
waarborgt.

In de SOVJET-UNIE kijken meer dan
190 miljoen mensen of 75 °/o van de
bevolking televisie. Omwille van de
uitgestrektheid van het land worden er
speciale TV-kanalen en verschillende
technieken gebruikt om de programma’s
vanuit Moskou naar de andere steden
over te brengen. Ongeveer 400 stations,
1400 zenders en 70 satellietstations
zorgen voor een goede ontvangst. Het
«$poe*nik-commumcatie»-systeem is
reeds van in 1965 in gebruik ; sinds 1967
wordt er in kleur uitgezonden.

De Japanse film «Het Rijk der Zinnen»
van de cineast Nagisa Oshima werd op
zaterdag 25 september 1976 op last
van het Brussels parket IN BESLAG
GENOMEN omdat hij in strijd zou zijn
met de goede zeden. Enkele dagen
voordien was deze prent door de Belgische
filmcritici bijna unaniem als een meester¬
werk bestempeld. Hoewel deze film o.a. in
Frankrijk in het normale bioscoopcircuit
loopt, had de Belgische verdeler hem op
eigen initiatief reeds met twaalf minuten
ingekort. Van diverse zijden werd tegen
deze inbeslagname geprotesteerd.

In Nederland werd op 2 en 3 oktober
1976 het 25-JARIG BESTAAN VAN DE
TELEVISIE herdacht met telkens een
dagprogramma (vanaf 8 uur ’s ochtends)
waarin onder de titel «Reprise-theater»
werd teruggekeken op de programma’s
die sinds 1951 de ether ingingen. Het
hoogtepunt van de viering was echter
een vierdelig gelegenheidsprogramma,
een show-documentaire over het
fenomeen televisie, met als titel
«Een dure grap».

In haar strijd tegen de zwartkijkers
en -luisteraars heeft de regering besloten
het stelsel van het KIJK- EN LUISTER¬
GELD te hervormen. In 1975 werden
belastingen betaald voor 700.000 huisra-
dio’s, 1.100.000 draagbare radio’s
925.000 autoradio’s, 873.000 zwartwit
televisie toestellen en 145.000 kleuren-
TV’s. Dit bracht de schatkist 5,3 miljard
fr op en voor 1976 zal dat vermoedelijk
5,6 miljard worden. Naar schatting wordt
15 tot 20 procent - d.w.z. 1 miljard fr. -
voor de radio- en televisiebelasting
ontdoken.
Het stelsel van belasting per toestel
wordt vanaf 1978 vervangen door
gezinsvergunningen voor radio- en/of
televisietoestellen. Daarnaast blijft er
een afzonderlijke vergunning voor de
autoradio. Het jaar 1977 wordt een
overgangsjaar, waarbij iedereen de kans
krijgt zich in regel te stellen.

Op 27 oktober 1976 hebben de onderhan¬
delaars van de ALGEMENE BELGISCHE
PERSBOND en van de BEROEPSUNIE
VAN DE BELGISCHE PERS een beginsel-
akkoord aanvaard over de FUSIE van
beide organisaties in één enkele beweging
die al de beroepsjournalisten verenigt.
Het is de bedoeling om in het voorjaar
van 1977 definitief samen te smelten.
Tot nog toe werkte de Algemene Belgische
Persbond eerder op het deontologisch
vlak, de Berospsunie daarentegen
evolueerde naar een syndicaat en sluit
o.m. met de Vereniging van de Dagblad¬
uitgevers collectieve arbeidsovereenkom¬
sten af.

COMMUNICATIE 6 (1976-77) Nr. 3-4 39



Op 15 november 1976 overleed te Neuilly

(nabij Parijs) de 72-jarige Franse acteur

JEAN GABIN. Als jongste van zeven
kinderen werd hij in Parijs geboren op
17 mei 1904 als Jean Alexis Moncorge.
Na enkele jaren handarbeider te zijn
geweest (z’n droom was treinmachinist
te worden), debuteerde hij als 18-jarige in
de Folies-Bergères. Sedert het begin
van de jaren dertig tot nu trad hij in
meer dan honderd films op. Hij vertolkte
vooral personages met een ruw uiterlijk
en een goede inborst». Met z’n
doorgroefd gelaat, z’n typische diepe
stem en z’n natuurlijke manier van
spelen, bleef hij een enorme aantrekkings¬
kracht uitoefenen op het - vooral Franse -
publiek. Naast de creatie van Commissaris
Maigret in verscheidene Simenon-verfilmin-
gen, werd Gabin vooral beroemd om
z’n vertolkingen in o.a. «La Béte humaine»,
«Le clan des Siciliens», «Quai des
brumes», «Les Grandes Families» en
«Les Misérables».

«THE OBSERVER», samen met
«The Sunday Times» het invloedrijkste
Britse weekblad, is op 24 november 1976
opgekocht door de Atlantic Richfield Oil
Company in Los Angeles. «The Observer
Ltd.», de vroegere eigenaar van het
185 jaar oude zondagsblad, hebben 90
procent van hun aandelenpakket van de
hand gedaan. Reeds geruime tijd had
het blad af te rekenen met financiële
moeilijkheden die voortvloeiden uit een
daling van de advertentie-inkomsten en
van de oplage (momenteel nog 700.000
exemplaren), en te hoge drukkosten.
De stijl van «The Observer» is bezadigd

en zijn politieke opstelling varieert van
progressief waar het rassenkwesties
betreft tot liberaal en conservatief ten

aanzien v^n binnenlandse problemen.
De Atlantic Richfield Oil Company heeft

beloofd geen verandering in het
redactioneel beleid te zullen aanbrengen.

Een RESOLUTIE OVER DE MASSAMEDIA,
die door de Derde-Wereld-landen
ingediend en door de Sovjet-Unie
verdedigd werd, is op 29 november 1976
door de algemene UNESCO-conferentie
in Nairobi (Kenia) doorverwezen naar de
volgende vergadering in 1978. De

Verenigde Staten en enkele Westeuropese

landen hadden fel gereageerd tegen een

passage die stelt dat «staten verantwoor¬
delijk zijn voor de activiteiten op
internationaal gebied van alle massamedia
die onder hun jurisdictie vallen».
De westerse landen oordelen dat deze
passage een poging tot beknotting van
de persvrijheid inhoudt.
Wel werd - net zoals op de vergadering
van de niet-gebonden landen in augustus

1976 in Colombo - beslist een onafhanke¬
lijk PERSAGENTSCHAP VOOR DE DERDE
WERELD op te richten, teneinde een
halt toe te roepen aan de greep die de
westerse landen hebben op de informatie¬
kanalen van de niet-socialistische
wereld.

lijk zijn vermits zij een wezenlijk element
voor inzet en spanning vormen». Boven¬
dien werd voor deze geldprijzen vaak
een beroep gedaan op derden (o.a.
Gemeentekrediet, Nationale Loterij, enz.).

Het weekblad «LA GAUCHE» bestaat
20 jaar, het Vlaamse zusterblad
«Rood» 8 jaar. Beide weekbladen,
uitgegeven door de Revolutionaire
Arbeiders Liga (RAL), verschijnen vanaf
1 januari 1977 in een nieuwe formule
en op 12 bladzijden.

De meerderheid van de Nederlandse
Tweede Kamer heeft zich op 1 december
1976 uitgesproken voor het verdwijnen
van de STER-RECLAME van 19 uur op
het Nederlands TV-scherm. De regering
kreeg tevens de opdracht om de
gevolgen van het geleidelijk geheel
afschaffen van de beeldbuisreclame te
onderzoeken.
Het voorstel van Minister van Doorn
om het lidmaatschap van een
omroepvereniging los te koppelen van
het abonnement op de omroepbladen werd
door de Kamer echter afgewezen.

Robert Gillon, voorzitter van de federatie
van de metaalbewerkers van de provincie
Luik, werd aangesteld als directeur-
generaal van het dagblad «LA WALLONIË».

Hij volgt Robert Lambion op, die in
september op rust ging. Sinds de
oprichting van het blad in 1919 was de
directeur-generaal steeds ook voorzitter
van de Luikse federatie der Metaalbewer¬
kers. De voorganger van Lambion was
de gekende Waalse federalist en stichter
van de MPW (Mouvement Populaire
Wallon), André Renard.

Uit een antwoord van de Minister van
Cultuur - Rika De Backer - aan de
Nederlandse Cultuurraad blijkt dat de
BRT in 1976 meer dan 16 miljoen Fr.
heeft besteed aan de PRIJZEN van
SPEL- EN QUIZPROGRAMMA’S. De
Minister is echter van oordeel dat prijzen

voor dergelijke programma’s «onontbeer¬

Adverteren in dit nummer

Standaard Boekhandel 13

Acco 19

Philips 24

Politiek Alternatief 26

Cinama 42

Cabay 45

Luvox 48

Delgay 52

Allumalux 56

Concentra 58

Inelco 65

Columbia 66

40 COMMUNICATIE 6 (1976-77) Nr. 3-4


