straks kijkt meer dan de helft
van de belgische bevolking naar
buitenlandse zenders

gust de meyer

In de franstalige Belgische pers ver-
schenen eind oktober 1976 alarmeren-
de berichten over de achteruitgang
van de bealngstelling voor R.T.B.-TV-
programma’s.

Ten opzichte van het eerste trimes-
ter van 1974 is deze voor dezelfde
periode van 1975 van 64 tot 56% ge-
daald. Voor het eerste trimester van
1976 kan de R.T.B. nog slechts voor
50°% op het TV-kijkend publiek in
het zuiden van het land rekenen. Deze
achteruitgang correspondeert met een
vooruitgang in het kijken naar Franse
zenders die samen voor 37% aantrek-
kelijker worden beoordeeld (T.F.1, A2
en Fr.3 respectievelijk 15, 17 en 5%).
R.T.L. haalt, nogal in tegenstelling met
de verwachtingen, 9%, de B.R.T.-pro-
gramma'’s 2% evenals de diverse an-
dere buitenlandse zenders (1). Ter
verklaring van de achteruitgang wor-
den volgende redenen aangevoerd.
Een groter land beschikt, ten eerste,
over meer mogelijkheden en kan be-
ter onthaalde eindprodukten afleve-
ren. Vervolgens : de weg van regiona-
lisering van de omroep, door de R.T.B.
ingeslagen, brengt in de programma-
inhoud een accentverschuiving aan
die in het nadeel uitvalt van de op
een zo groot mogelijk publiek gerich-
te programma’s. Dan is er, tenslotte,
ook nog het algemeen klimaat dat de
omroep schraagt en dat educatief-ver-
velend, ’'vanuit een bepaalde hoek
vooringenomen’ of ook nog te infor-
matief wordt genoemd.

Bij een argument als het laatste wor-
den onderzoeksresultaten duidelijk in

een context geplaatst en publiekson-
derzoek gebruikt om vanuit een an-
dere 'bepaalde hoek’ veranderingen
te eisen. De relativiteit van kijk- en
luisteronderzoek dient in dit verband
speciaal benadrukt, ook met betrek-
king tot de voorgaande argumenten.
Wanneer dit immers uitsluitend wordt
opgevat als 'koppentelling’ van een
onoverzichtelijk-amorf publiek waar-
naar de 'massa’-media zich dienen te
richten, kan men zich best voorstel-
len dat peperdure en populaire - in
de zin van de massa bevallende - pro-
gramma's nodig zijn om de concuren-
tie het hoofd te bieden, wil de om-
roep goed uit de cijfergegevens te-
voorschijn treden. Maar op dergelij-
ke axioma's kan een omroepbeleid
niet gevestigd zijn of beoordeeld wor-
den evenmin trouwens als op deze die
educatief-informatief gelijkstellen met
belerend-vooringenomen.

Het is verkeerd (impliciete) waarde-
oordelen over een omroep te formu-
leren enkel uitgaande van populari-
teitscijfers. Dit blijkt duidelijk uit de
waarderingscijfers door de TV-kijkers
in het zuiden van het land in 1975
aan de verschillende omrocepen ge-
aeven : op 10 haalt RT.L. 64 terwijl
R.T.B. met 6,9 slechts even onder
T.F.1 en A2, met respectievelijk 7 en
7,1 gewaardeerd wordt.

Tot grote schuldige, boeman voor re-
latief kleine omroepen als R.T.B. en
B.R.T., wordt kabeltelevisie uitgeroe-
pen, tenminste door diegenen die po-
pulariteit, waardering en waarde van
programma’s op een ongenuanceerde

wijze gelijkschakelen. Gewapend met
de weliswaar summiere gegevens die
er, samengevat, op wijzen dat onge-
veer de helft van de franstalige Bel-
gische TV-kijkers op buitenlandse
programma’s afstemmen doch de ei-
gen R.T.B.-zender nagenoeg even
hoog waarderen als de butienlandse
concurrenten, valt het echter niet
moeilijk te argumenteren dat kabelte-
levisie mede een stimulans kan bete-
kenen voor de uittekening van een om-
roeppolitiek aangepast aan de tech-
nische mogelijkheden van de tijd, die
schaalvergroting en  tegelijkertijd
schaalverkleining realiseerbaar ma-
ken. Men kan in dit verband vaststel-
len dat informatieve programma's,
maar cok sport, op buitenlandse zen-
ders veel lagere kijkdichtheidscij-
fers halen (ongeveer 7 a 8%) dan
ontspanningsprogramma’s, waaronder
feuilletons, fictie, show- en populaire
muziekprogramma's (tot ongeveer
20%) voor wat het nederlandstalig
gedeelte van Belgié betreft. Daarbij
dient de bedenking gemaakt dat waar
voor 1974 een aansluitingspercentage
van slechts 15% woor kabeltelevisie
kon opgetekend worden, men ver-
wacht dat dit in 1980 tot 80 % zal op-
lopen (2), dat zich in de volgende
jaren m.a.w. nog grotere verschuivin-
gen zullen voordoen. Met een jaarge-
middeld kijkvolume voor 1974 van
68,5% scheen de B.R.T. minder in-
vioed van de concurrentie te onder-
gaan (3). Dat de Vlaamse omroep, zo-
als de R.T.B., sinds 1974 verder Kkij-
kers verloren heeft, blijkt uit meer
recente gegevens van het B.R.T.-kijk-
en luisteronderzoek voor de maanden

34

COMMUNICATIE 6 (1976-77) Nr. 3-4



augustus, september en oktober 1976,
waar het B.R.T.-kijkvolume varieerde
van ongeveer 54 tot ongeveer 60%.
De grootste B.R.T.-concurrenten zijn,
nogal begrijpelijk, de Nederlandse
zenders, het tweede net lichtelijk
voorop met in Vlaanderen een kijk-
volume van soms bijna 20%, gevolgd
door de R.T.B. met nog geen 5%,
Duitsland 1 en 2, schommelend rond

1,5 & 2%, tenslotte de drie Franse
zenders, Duitsland 3 en de andere
zenders.

Voor 1975 en vergeleken met het jaar
voordien (4) liggen de kaarten van de
kijkcijfers als volgt verdeeld : BRT :
65,6 (—2,9), RTB: 47 (—0,2), Ned.1:
11,7 (—08), Ned. 2: 114 (+ 27),
ORTF 1: 16 (+ 01), ORTF 2: 1,7
(+ 05), ORTF 3: 06 (— 05), D 1:

1,2 (idem), D 2: 09 (+ 07), D 3: 01
(idem), andere : 05 (+ 0,2).

(1) La libre Belgique - Gazette de Liége, Brus-
sel, 21 oktober 1976, blz. 1 en 17.

(2) Kabeltelevisie, Leuven, 1974, blz. 85-88,
(congresbrochure).

(3) Besluiten uit het kijk- en luisteronderzoek
voor 1974, blz. 28-34, studiedienst B.R.T.

(4) Cnkele Facetten van het Kijk- en Luister-
onderzoek in 1975, blz. 36, (Studiedienst
BRT).

MIMO: DE TERUGGANG

De vrouwenpers in Vlaanderen is weer een stuk armer
geworden. «Mimo» heeft een stap achteruit gezet en is
opnieuw een traditionele koers gaan varen. Daarmee is
niet alleen het feminisme uvit de Vliaamse vrouwenpers ver-
dwenen, wat een betreurenswaardig verlies mag genoemd
worden, er zijn ook enkele hoofden gevallen. De redactie
van «Mimo» werd in oktober jl. de laan uitgestuurd zon-
der veel opschudding te verwekken in de mediawereld.
Honidredacteur Georges Van den Bossche - één van de
twee redactieleden die gehandhaafd werden - boycotte
al geruime tijd het feminisme van de redactie. Vanuit
die hoek viel dus geen steun te verwachten voor de ont-
slagen redactieleden. Ingrid De Bie verklaarde zich wel
solidair met haar ex-collega's, maar haar ontslag werd
door de directie geweigerd, waarschijnlijk omdat haar
elf dienstjaren te zware financiéle compensaties zouden
vergen.

De feministische strekking van het blad, waarvoor de
redactie onder leiding van ex-hoofdredacteur Karel An-
thierens geopteerd had, werd verantwoordelijk gesteld
voor =Mimo's» achteruitgang. Ten onrechte. De verkoop-
ciffers waren reeds teruggelopen voor de aanstelling van
Karel Anthierens als hoofdredacteur. Juist om hieraan
te verhelpen gooide Anthierens het over de feministische
boeg, oogluikend toegelaten door de uitgever Dupuis in
de hoop dat de nieuwe strategie winstgevend zou zijn.
«Mimo» is het slachtoffer geworden van wanbeheer en
gebrek aan financiéle en technische middelen, die de
concurreniie met andere, technisch meer verzorgde vrou-
wenbladen onmogelijk maakten. Belemmerend was onge-
twijfeld ook de band met «Bonne Soirée», «Mimo's» frans-
talige Dupuis-tegenhanger. Dit zeer traditioneel georién-
teerde blad leverde aan «Mimo» de huis-, tuin- en keu-
kenkopij, die moeilijk te verzoenen was met de feminis-
tisch-geinspireerde produkten van de «Mimos-redactie.
De oktober-koerswijziging heeft er voor gezorgd dat het
inhoudelijke evenwicht opnieuw hersteld werd. Het ge-
wraakte feminisme van de ex-redactie wordt geschrapt.
De «nieuwe» Mimo is een kleurloos samenraapsel van
weinig originele kookrecepten, ongesofistikeerde mode-
pagina's en andere traditionele ingrediénten. De overblij-
vende (grote) leemtes worden opgevuld met eindeloze
vervolgromans. Meent men hierdoor de concurrentiepositie
overtuigd van de eventuele mislukking van «Mimo», Blijk-
van het blad te verstevigen ? De hoodredacteur zelf is
overtuigd van de eventuele mislukking van «Mimos. Blijk-
baar zijn de belangen van de adverteerders de voornaam-
ste bekommernis van de directie. «Mimo» vertegenwoor-
digt het Vlaamse gedeelte van de vrouwenmarkt in Belgié,
en dat is haar enige bestaansrecht. Het hoeft ons dan
ook niet te verwonderen dat de uitgever hoegenaamd niet
geinteresseerd is in het opzetten van een nieuw service-
blad, wat door de ex-redactie werd voorgesteld. De ter
hulp geroepen vakbond en de Beroepsunie van de Bel-

gische pers slaagden er alleen in de opzeggingsvoor-
waarden te verbeteren. De positie van de vakbond - de
afdeling Boek en Papler van het ABVV - kan trouwens op
zijn minst dubieus genoemd worden in de onderhandelin-
gen met de uitgever. Tenslotte werden de vier redactrices
opgeofferd om de nieuwe CAO, die ter ondertekening
voorlag, te bedingen. Hierin wordt o.m. bepaald dat geen
enkel personeelslid zou ontslagen worden voor septem-
ber 1977. De ex-Mimo-redactie vond ook weinig steun
bij haar broeders van «Humo», alhoewel de «Humo»-re-
dactie het tegendeel beweert in een gedetailleerde uit-
eenzetting van haar standpunt naar aanleiding van een
we-holgen lezersbrief. De «Humo»-collega’s achtten een
staking - wellicht terecht - inopportuun, omdat de arbei-
ders van de drukkerij te Marcinelle er weinig voor voel-
den wegens de CAO-onderhandelingen. Aan de andere
kant maakte de directie gewag van een nieuw TV-blad,
wat «Humo'ss marktpositie gevoelig zou aantasten. De
situatie van «Humo» vormt trouwens een uitstekende il-
lustratie van de prioriteiten in het Dupuis-beleid : het pro-
gressisme van «Humo» mag, omdat - en zolang - de ver-
koopscijfers gunstig zijn ; «Mimo's» aarzelende feminisme
moet wverdwijnen bij gebrek aan commercieel succes.
De solidariteit met het lot van «Mimo» bleef niet alleen
achterwege bij de Dupuis-medewerkers. Ook de andere
media getuigden van een ontgoochelend gebrek aan be-
fangstelling. Een drietal dagbladen ruimden plaats in voor
het standpunt van de ontslagen redactie: twee kranten
publiceerden het door de vier «Mimo»-vrouwen verspreide
communiqué, een derde gaf een relaas van de leiten bij
monde van een sympathiserende redactrice. In de week-
bladpers besteedden - naast het «Humow»-artikel - een
vijftal bladen - drie nederlandstalige en twee franstalige -
min of meer uitvoerig aandacht aan het droevige lot van
«Mimo». Het gebrek aan bekommernis om de zielige si-
tuatie van de vrouwenpers in Viaanderen wordt daardoor
nogmaals geillustreerd. «Mimo» is niet het eerste slacht-
offer van de economische belangen, die het gezicht van
de vrouwenbladen bepalen. Slechts enkele maanden ge-
leden werd «Ons Volk»/«Chez Nous» overgenomen door
«Het Rijk der Vrouws/«Femmes d'Aujourdhuis. De titel
bleef weliswaar bestaan. De redactionele inhoud is echter
een trouwe kopie van «Het Rijk der Vrouws. «Mimo» is
hetzelfde lot toebedeeld : het werk van de redactie zal
quasi herleid worden tot een klakkeloze vertaling van
«Bonne Soirées-materiaal. Alarmerend is vooral de onver-
stoorbaarheld van het lezer(essen)publiek. Of stellen zij
zich inderdaad tevreden met de keukenrecepten/hartspro-
blemen/moderubriekenformule, waaraan de vrouwenbladen
zo krampachtig vasthouden ? In dat geval staat het ont-
luikende feminisme in Vlaanderen voor een zware taak,
waarbij het niet op de conservatieve vrouwenpers moset
rekenen.

Mieke CEULEMANS

COMMUNICATIE 6 (1976-77) Nr. 34




