robert hersant:
een franse axel springer?

jan servaes

In 1892 telde Frankrijk 414 kranten,
in 1914 waren dat er 302, in 1939 nog
206, 203 in 1946, en er bleven er nog
111 over in 1960. Momenteel nog 92.
Ook in 1892 werden in 69 Franse ste-
den meerdere kranten uitgegeven. Dit
cijfer daalde tot 17 in 1962 en tot 6
in 1975. Vooral Parijs had sterk te lij-
den onder deze teruggang: van de
60 uitgaven in 1914 telde men er vo-
rig jaar nog 9.

In tegenstelling tot deze numerieke
recessie, steeg de totale oplage ge-
stadig : van 9 miljoen in 1914, over
11,7 miljoen in 1939 en 11,3 miljoen
in 1960 tot ongeveer 12 miljoen in
1975.

Al deze cijfers alleen maar om aan
te tonen dat - alhoewel er geen ver-
mindering van de krantenverkoop
merkbaar is o.i.v. radio en televisie -
er steeds meer krantetitels verdwij-
nen. De perswereld ontsnapt dus, net
zomin als andere sectoren, niet aan
de economische marktwetten die de
ondernemingen naar een toenemen-
de concentratie en monopolievorming
drijven.

Slechts weinigen wagen het nog om
met een nieuw dagblad uit te pakken.
Le Quotidien de Paris, dat eigenlijk
een voortzetting is van het verzets-
blad Combat, en de linkse dagbladen
Libération en Rouge zijn de enige uit-
zonderingen.

De oorzaken van deze 'crisis in de
pers’ werden reeds eerder in dit tijd-

schrift behandeld (1), zodat we ons
hier beperken tot de beschrijving van
één van de meest ophefmakende en
terzelfdertijd flagrantste voorbeelden
van monopolievorming in de Franse
pers: het imperium Hersant.

Voorspel

Na een militante deelname aan ex-
treem-rechtse groeperingen en een
kortstondige flirt met het Vichy-regi-
me - waarvoor hij trouwens bij de
bevrijding veroordeeld werd, maar in
1956 amnestie kreeg - lanceerde Ro-
bert Hersant in 1950 het tweemaande-
lijks gespecialiseerde tijdschrift Auto-
Journal. Deze formule kende succes -
zijn verleden werd doodgezwegen -
en hij bracht nog enkele gespeciali-
seerde vrijetijdsbladen op de markt,
o.a. L'Equipement Ménages en Le
Quincailler.

In 1953 kocht hij een regionaal week-
blad op, en, na enkele aanpassingen,
hield hij zijn eerste dagblad ten
doop : Oise-Matin. Hij gebruikte dit
blad als springplank voor zijn car-
riere als volksvertegenwoordiger van
een 'radikaal-socialistische’ lijst. Maar
al vlug veranderde zijn politieke ge-
zindheid en vervoegde hij de gaul-
listen.

Zijn opmars begon. In de periode
1956-1959 legde hij beslag op een
negental kranten die hij tot vier cen-
trumkranten fusioneerde onder de ti-

tel Centre-Presse. In 1957 richt hij
een publiciteitsagentschap Publi-Print
op; in 1959 neemt hij L'Eclair de
I'ouest van Nantes, L'Action Républi-
caine van Dreux en La Liberté du
Perche van Nogent over. In 1960 is
het de beurt aan Le Berry Républicain
en in 1963 kocht hij vervolgens La Li-
berté du Morhiban op. Het ging hem
zo voor de wind dat in 1964 de eerste
France-Antilles van de persen rolt,
hij een nieuw dagblad Seine et Marne
Matin opricht en twee weekbladen
van het Eure- en het Loire-departe-
ment overneemt.

In 1965 deed hij de Oise-Matin van
de hand aan een andere persmag-
naat, Amaury (Le Parisien Libéré,
L'Equipe, Carrefour, Marie-France...).

Vervolgens viel zijn blik op het noor-
den van het land en nam hij de con-
trole op de Nord-Matin (1967) en
slorpte Le Havre Presse in 1969 op.
Daarna, we schrijven 1970, nam hij
even een kijkje in het zuiden van
Frankrijk en richtte er prompt de
groep La Nouvelle Républigue des Py-
rénéés op.

De tijd van de echt grootse verove-
ringen was nu aangebroken. In 1972
slaagde hij erin een meerderheids-
participatie te nemen bij de invioed-
rijke regionale krant Paris-Normandie
en nam hij zijn concurrent in het noor-
den, de Nord-Eclair, over.

Ook op andere terreinen van de pers-
wereld maakte hij naam. Zo is hij
sedert 1966 voorzitter van Socpresse.

14

COMMUNICATIE 6 (1976-77) Nr. 3-4



In 1968 wordt hij voorzitter van de NV
Nord-Presse en komt in 1972 voor in
de vereniging van parlementsleden
die eigenaar zijn van weekbladen.
Verder heeft hij zichzelf benoemd tot
voorzitter van het bestuurscomité in
de persgroep Robert Hersant en wordt
hij opgemerkt als voorzitter van het
Frans Verbond van de Periodieke
Pers en ondervoorzitter van de Bond
van Provinciebladen.

Le Figaro
Na zich alzo knus genesteld te heb-

ben in twee Franse gewesten - Nor-
mandié en het industriéle noorden -

miste hij nog enkele punten in het
mekka van de Franse krantenwereld :
Parijs. Daar immers zijn de nieuwste
technieken op het viak van drukpro-
cédés geconcentreerd en heeft men
een goede uitvalsbasis voor stroop-
tochten in de rest van het land.

Hersant verzekerde zich daarom op
1 juli 1975 van de controle over Le
Figaro. Hiervoor kocht hij 80% van
de aandelen van Jean Prouvost, de
textiel- en krantenmagnaat. Jean Prou-
vost (2), 91 jaar, trok zich definitief te-
rug uit de persmiddens en verkocht
zijn gerenommeerde, maar ook ver-
lieslatende Paris Match (564.000 ex.),

LE HAVRE

LORIENT
LIBERTE
DU MORBIHAN

_ e NANTES
o) Pilkal C.RI
b}{' LECLAIR

"I'OUI.OUSE\
C.R),
\

"h,,-; i
-
.
\

TARBES

HET SPINNEWEB HERSANT

Bron : La Cité, 29.10.76, p. 2

HAVRE PRESSE

RODEZ N
m/vcmmﬁ PAESSE L2

L

LA NOUVELLE REPUBLICUE
DES PYRENEES

Op deze kaart zijn de kranten waarvan Hersant eigenaar is, aange-
duid met esn zwart bolletje. De gedecentraliseerde drukkerijen - of
‘regionale drukcentra’ - zijn met een witte stip gemerkt.

LILLE

NORD MATIN
NORD ECLAIR

AGPL
FRANCE-SOIR

sounces  /
BERRY RAEPUBL.

1
\ rd
1

-

het programmablad Télé 7 jours
(2.120.000 ex.) en het maandblad Pa-
rents (442.000) aan Hachette ; terwijl
hij de vrouwenbladen Marie-Claire
(500.000), La maison de Marie-Claire
(186.000), Cent Idées (238.000) en
Madame Fourneuse (115.000), plus de
franstalige versie van Cosmopolitan
(140.000) overliet aan zijn kleinkinde-
ren. Dit betekende het einde van het
op één na grootste Franse persbe-
drijf.

Hersants intrede aan het hoofd van
het aristocratisch instituut dat Le Fi-
garo altijd geweest is, had iets van
beeldenstormerij. De directeur Jean
d'Ormesson wou uit protest aftreden,
Denis Perrier-Daville, voorzitter van
de 'Société des rédacteurs’ reageer-
de zeer scherp en de redactie ging
onmiddellijk voor 24 uur in staking.
Zij protesteerde zowel tegen de per-
soon van de nieuwe eigenaar als te-
gen de manier waarop de verkoop
plaatsvond. Andere kandidaat-kopers
hadden immers geen kans gekregen
een bod te doen, terwijl men zich af-
vroeg waar het geld voor de aankoop
- 10 miljard oude Franse franken -
vandaan kwam.

Hersant wist zich echter stilaan maar
zeker op te dringen. Hij benoemde
zichzelf - en lapte hiermee de in 1976
afgesloten overeenkomst tot schei-
ding van redactie en uitgever aan
zijn laars - tot lid van een driehoof-
dig comité dat de politieke lijn van
de krant zou bepalen.

Na een vergadering van de Franse
CGT-federatie van de arbeiders van
het boek, de nationale unie van de
journalistenvakbonden en het Parijse
intersyndikaal comité CGT van het
boek werd in een gemeenschappelij-
ke resolutie de «machtspositie veroor-
deeld die Robert Hersant nu in de
Franse dagbladwereld bekleedt, wat
de persconcentraties nog in de hand
werkt en een aanslag betekent op de
vrije meningsuiting en op het plura-
lisme van de informatie».

Ook de redactie van de Paris-Nor-
mandie werd tot de orde geroepen
door de benoeming van een nieuwe
hoofdredacteur. Alle journalisten wer-
den gedwongen de richtlijnen van de
directie te onderschrijven : ze had-
den de keuze tussen onderwerping
of ontslag. Ingevolge de huidige

COMMUNICATIE 6 (1976-77) Nr. 3-4

15



structureel-economische crisis van het
westerse systeem en de werkeloos-
heid die deze meebrengt enerzijds,
en het ontbreken van een eensgezind
redactiestandpunt anderzijds, legden
de meesten hun deontologische prin-
cipes terzijde en kozen eieren voor
hun geld.

Op sommige andere redacties, zoals
bijvoorbeeld bij de Nord-Eclair, zag
het er naar uit alsof Hersant de oor-
spronkelijke ideologische lijn van het
blad zou eerbiedigen. Maar dit was
slechts uitstel.

France-Soir 1

De deining en verontwaardiging over
de overname van Le Figaro waren nog
maar net weggeébt, of men werd op-
geschrikt door Hersants ambitieuze
plannen met France-Soir. Dit Parijse
boulevardblad met vele edities was
aanvankelijk opgekocht door de an-
dere persreus Hachette. Pogingen tot
herstructurering, directie- en redac-
tiewisselingen liepen spaak en Ha-
chette besloot om France-Soir van
de hand te doen. France-Soir, eens
'le premier quotidien de France', zag

g
0 > 1 100 000
o -
T s . 5 1000 000
France-Soir [~ Y @
..\ §
& o a3 900 000
3 4 op 3 o
T
o R Al > 8L FL | 00000
> SRS T
Le Parisien | -.—" ~_—r - 3
libére ol 700 000
o %
& o
== 600 000
5 3 o
o = N e 500 000
w0 b for] « ;:,
= o ¢ 8| ¥
= o et -n-a-.-..‘._._-.._---~-----. 'q- /
Le Figaro fe=-== g e 400 000
S — o - 5-8 300 000
] (=] = ]
=] o @
o™ — (5]
Le Monde 3 200 000
100 000
~ o m w w
g : 5 B & &
De evolutie van de oplage van de vier grootste Parijse dagbladen
tussen 1264 en 1974.

op enkele jaren tijds zijn miljoenen-
oplage slinken tot 635.000 exempla-
ren, en sloot 1975 af met een deficiet
van ongeveer 25 miljoen FF. (Dat de-
ze achteruitgang al sinds 1967 aan
de gang was, blijkt uit bijgaande ta-
bel (3).)

Hachette

Terloops dient opgemerkt dat Hachet-
te - de grootste onder de groten - ook
na het avontuur met France-Soir nog
steeds hét Franse persconcern blijft.
De weinig hoopvolle economische
toestand van de Franse pers ging ech-
ter ook aan Hachette niet rimpelloos
voorbij. In 1974 kon men een deficiet
van 78 miljoen FF narekenen, dat
vooral uit de krantensector voortvloei-
de. In 1975 zat men nog steeds in de
rode cijfers ; het verlies was nu ge-
reduceerd tot 2,6 miljoen FF. De to-
taaluitgave van 4,14 miljard FF in
1975 werd voor 1,01 miljard FF opge-
vuld door de distributie via boekhan-
dels en krantenkiosken, 9456 miljoen
FF kwamen uit de boekensector en
'slechts’ 672,3 miljoen FF uit de pers-
sector. Terwijl de andere afdelingen
van Hachette zich met 8 tot 18% her-
pakten, stagneerde de persafdeling
ook in 1975 (4). Aanvankelijk wou Ha-
chette hieraan verhelpen door de ver-
koop op 1 september 1976 van 60%
der aandelen der verlieslatende Pa-
ris-Match (5) aan de fotograaf en uit-
gever Daniel Filipacchi (Salut les co-
pains, Lui, Playboy, Mile Age Ten-
dre...), maar al viug besloot men te-
rug te keren naar de oude liefde : de
uitgave en verspreiding van periodie-
ken en boeken. Het concern contro-
leert immers zo'n 30 uitgaven, ver-
spreid over 5 dochterondernemingen
waar het minstens voor 50 % in parti-
cipeert.

Op een rijtje zijn dat :

- de Société France Editions et Pu-
blications (FEP), die France-Soir
verkocht, en nu nog France-Di-
manche, Le Journal du Dimanche,
Elle, Le Courrier du Val-de-Marne
en een tijdschrift in Pantoise uit-
geeft (voor 74,8% van Hachette).

- de Société d'études et de publi-
cations économiques (SEPE) die
participeert in het economisch tijd-
schrift Vision.

16

COMMUNICATIE 6 (1976-77) Nr. 3-4



- de Société Edmonde met Confiden-
ces, Mickey Parade, Le Journal de
Mickey, Femme Moderne, Premier
Sourire en Picsou (voor 99,9 % van
Hachette).

- de Editions Radio met het vakblad
Toute I'électronique en vier andere
vakbladen (voor 98% in handen van
Hachette).

- de Société Presse et Information
die Le Point uitgeeft (voor 74% van
Hachette).

- de onderneming die Télé 7 Jours

uitgeeft en dus van Prouvost (5%)
en zijn concern (45%) overging naar
Hachette. De onderneming heeft
een kapitaalinbreng van 16% in
Radio-Télé-Luxembourg (RTL).

- de Librairie Jules Taillandier met
Historia, Tout pour votre jardin, Le
Journal de la France... (43,88% van
Hachette).

Om dit opstelsommetje af te ronden

dient nog vermeld dat Hachette nog

1160 stationskiosken en het kwasi-mo-

nopolie in de Nouvelles Meénageries

Het Imperium Hersant

Robert Hersant, 56 jaar, gaullistisch afgevaardigde van de Oise, leidt
een persgroep die bestaat uit :

- 13 DAGBLADEN : Le Figaro, Paris (oplage 470.000 ex.) ; France-Soir,
Paris (635.000) ; Nord-Matin, Lille (128.000) ; Nord-Eclair, Roubaix
(111.000) ; Paris-Normandie, Rouen (183.000); Le Havre Presse
(24.000) ; L’Eclair de Nantes (33.000) ; La Liberté du Morbihan, Van-
nes (20.000) ; Centre-Presse, Poitiers, 11 titels (87.000) ; Le Berry
républicain, Bourges (47.000) ; La nouvelle république des pyrénées,
Tarbes (20.000) ; France-Antilles, Fort-de-France, Le Journal de I'lle,
a la Réunion.

9 WEEKBLADEN EN HALFMAANDELIJKSE BLADEN : La Voix du
Bocage (Vire), Le Courrier de I'Eure (Le Neufbourg), Le Pont-Aude-
mer (Pont-Audemer), La Liberté de la Vallée de la Seine (Poissy),
weekbladen ; Le Pays d'Auge (Lisieux), La Renaissance du Bessin
(Bayeux), Les Nouvelles de Falaise (Falaise), L'Action républicaine
(Dreux, Chateaudun, Nogent-le-Rotrou) en Le Journal d'Elbeuf
(Elbeuf), halfmaandelijkse bladen.

10 TECHNISCHE MAGAZINES EN VAKBLADEN: Auto-Journal,
Sport-Auto, Les Cahiers du yachting, Bateaux, La Revue nationale
de la chasse, La Péche et les Poissons, Points de vente, Market,
Votre tricot, La bonne cuisine.

1 PERSAGENTSCHAP : AGPI (Agence générale de presse et d'in-
formation), opgericht in navolging van het Agence Aigles, dat Le
Progrés en Le Dauphiné Libéré van nieuws voorziet. AGP| bestaat
uit een staf polyvalente journalisten die de bladen van de Hersant-
groep informatie doorspelen.

- 1 PUBLICITEITSAGENTSCHAP : Publi-Print.

- DRUKKERIJEN : gegroepeerd rond verschillende titels, en sinds
kort aangevuld met nieuwe drukcentra om de verspreiding van Le
Figaro en France-Soir op fac-similé te vergemakkelijken.

de la Presse heeft. Deze |laatste staat
in voor de verspreiding van kranten
en periodieken in Frankrijk. Boven-
dien kan Hachette steeds terecht bij
haar bank, de Bank van Parijs en van
de Nederlanden, die goed ingeplant
is in de papierindustrie en een groot
aantal drukkerijen controleert.

France-Soir 2

Terug naar Hersant. Deze maakte bij
France-Soir zijn intrede langs een
achterpoortje. Het was immers on-
denkbaar dat hij - zo vlug na de
moeilijkheden met Le Figaro - deze
krant kon opkopen zonder huilcon-
certen over 'persvrijheid en pluralis-
me' te moeten aanhoren.

Geen nood echter. In een eerste fase
leek het erop of P. Winkler, directeur
van het persagentschap Opera Mun-
di, de nieuwe baas bij France-Soir
zou worden. Winkler richtte echter in
juni 1976 een dochteronderneming op,
Presse Alliance, die belast werd met
het beheer van France-Soir. En via
dit filiaal verscheen op 17 augustus...
Hersant.

Het scenario dat reeds bij Le Figaro
werd uitgeprobeerd, herbegon bij
France-Soir. De journalisten gingen in
staking, riepen de tussenkomst van
de rechter in om enige klaarheid te
scheppen in de uiterst troebele om-
standigheden van de transactie, wei-
gerden hun artikels te ondertekenen
... (6). Ze refereerden naar de veror-
dening over de pers van 26 augustus
1946, opgesteld door de voorlopige
regering van generaal De Gaulle, die
stelde dat het verboden is dat een-
zelfde persoon meer dan één perio-
diek terzelfdertijd leidt.

Hersant liet ook deze storm over zich
heen gaan. De wet ter instandhouding
van het perspluralisme imponeert hem
helemaal niet. En met de Franse ma-
gistratuur schijnt hij goede maatjes
te zijn. Zo weet Le Nouvel Observa-
teur te melden dat Lecanuet en acht
hooggeplaatste magistraten van het
Hof van Rouen met Hersant op de ze-
tel van de Paris-Normandie een onder-
houd hebben gehad. De advokaten,
die door de redactie van de Paris-
Normandie zijn aangezocht, zien de
afloop van hun geschil met Hersant
dan ook met lede ogen tegemoet.

COMMUNICATIE 6 (1976-77) Nr. 3-4

17



Het 'Plan’

Na een tijdje maakte Hersant zijn
plan bekend tot volledige reorgani-
satie van Le Figaro en France-Soir.

France-Soir zal France-Matin gaan
heten en 's morgens uitkomen. Le Fi-
garo daarentegen, dat tot nu toe een
ochtendblad is, zal een avondblad
worden. Proeven met het doorseinen
van hele bladzijden zijn positief uit-
gevallen zodat het mogelijk wordt
het blad op meerdere plaatsen tege-
lijk te drukken. Nu gebeurt dit reeds
te Nantes, Marseille, Toulouse, Nancy
en Lyon. Andere steden zullen vol-
gen: Bourges, Poitiers, Lille-Rou-
baix-Tourcoing, Amiens en Caen. De-
ze 'regionalisering’” van het Parijse
dagblad is waarschijnlijk ingegeven
door de vaststelling dat alleen de pro-
vinciale bladen toekomst hebben. In
de lijst van de thans meest verkoch-
te kranten immers prijkt de regionale
Quest-France met 639.173 exempla-
ren aan de kop, gevolgd door France-
Soir, Le Monde, Le Progrés de Lyon,
Le Figaro, La woix du Nord, Sud-
QOuest (Bordeaux), Le Parisien Libéré
en L'Aurore. Ook de stijging van de
reclame-inkomsten bij de provinciale
bladen schijnt deze trend te beves-
tigen. Zo is volgens gegevens van het
Institut de Recherches et d'Etudes
Publicitaires het reclamebudget van
de regionale kranten in de periode
1971-1973 met 33°% gestegen tegen-
over 17%. voor de Parijse bladen (7).
Een rechtstreeks gevolg van deze re-
organisatie is dat Le Figaro twaalf
uur eerder dan Le Monde (ook een
avondkrant) in de provincie zal kun-
nen verkocht worden. Een oude
droom van de Franse bourgeoisie is
in vervulling gegaan : te kunnen con-
curreren met Le Monde.

Verder wil Hersant bepaalde bladzij-
den van ziin kranten uniformiseren.
Hiervoor richtte hij een Parijs pers-
agentschap AGIP op, dat persklare
artikels voor zijn bladen moet l|eve-
ren.

Ook kwam hij tussen op het viak van
de verspreidina en werden de plaat-
selilke edities (Nantes en Poissv) van
de Paris-Normandie aan Le Figaro
doorverkocht. Het is de bedo=zling dat
Paris-Mormandie en lLe Figaro in de
toekomst fusioneren (8).

Al deze rationaliseringen brachten
met zich mee dat 115 werknemers
bij Le Figaro - 70 journalisten en 45

bedienden - ontslagen werden. Als
eersten kwamen de 'gauchisten’ aan
de beurt. Maar deze ontslagen kunnen
niet uitsluitend Hersant worden aan-
gerekend. Sinds het najaar 1973 zijn
de lonen met 20% gestegen, de druk-
kosten met 80% per halfjaar en de
posttarieven tussen de 40 en de
130%.. Daarentegen zijn de reclame-
inkomsten met 40°% geslonken. De
speciale staatssteun van 60 mil-
joen FF vinden de uitgevers te ge-
ring om aan de stijgende produktie-
kosten het hoofd te bieden (9).

Twee nieuwe kranten

Als reactie op de huidige evolutie in
de perswereld bestaan er plannen
voor de oprichting van twee nieuwe
dagbladen. En dit vanuit totaal aan
elkaar tegengestelde hoeken.

Op initiatief van Claude Perdriel, de
dynamische industrieel die het week-
blad Le Nouvel Observateur tot bloei
heeft gebracht, worden plannen op-
agevat voor een populair ochtendblad
dat waarschijnlijk Matin de Paris of
Paris-Matin gaat heten. De bedoeling
is om 'de rechtse manipulatie van de
publieke opinie' te doorbreken. De
socialistische partij van Mitterand,
die non niet over een eigen of ver-
want daablad beschikt, heeft wel oren
voor dit initiatief. En vooral Gilles
Martinet, bestuurslid van de PS, is
wild enthousiast. Perdriel zou het
liefst van de goede naam van de
Nouvel Observateur gebruik willen
maken om ziin blad te lanceren ; maar
de journalisten en het personeel van
het weekblad zijn daar niet zo voor
tz vinden. Ze staan huiverig tegeno-
ver een te sterke binding van het
h'ad met de PS en hebben het pro-
iect dan ook verworpen met 103 te-
aen 20 stemmen.

Perdriel zet echter door en heeft
reeds een dertigtal journalisten aan-
neworven en lokalen gehuurd. (10)

Anderziids zijn ook Joseph Fontanet,
nud-minister onder Pompidou, en
Phiilnne Hzyman, de vroegere hoofd-
redacteur van het economisch tijd-
schrift Vision, van plan begin 1977
een avondblad op de markt te bren-
aen. Hierbij kunnen ze rekenen op
de steun van de autobandenfabriek
Michelin en van de machtige Union
des Industries métallurgiques et mi-
niéres. Het blad moet liberaal en her-

vormingsgezind worden en gericht op
een «veeleisend publiek van niveau».

Op het vlak van de informatieverstrek-
king wordt de toekomst door de
meeste journalisten somber ingezien.
Het recht op informatie blijft immers
dode letter voor hen die niet over de
middelen beschikken om hun mening
kenbaar te maken. Voor gewetens-
volle journalisten die voortdurend
met ontslag bedreigd worden, bestaat
geen informatievrijheid. Vooral nu
niet, nu voor elke vrijkomende plaats -
van de 13.300 beroepsjournalisten in
Frankrijk heeft één op de zeven geen
werk - er tientallen kandidaten staan
te drummen. Toch hebben 56 jour-
nalisten van France-Soir vrijwillig ont-
slag genomen - gebruikmakend van
de 'gewetensclausule’ - omdat ze zich
niet langer konden akkoord verklaren
met de ideologische lijn van het blad.

En verder ?

Al deze operaties zijn van economisch
en politiek belang. De Parijse markt,
en deze van Frankrijk in het alge-
meen, heeft een lezerspotentieel dat
rijp is voor meerdere kranten. De
vraag is slechts: welke kranten ?
Als nu reeds één krantelezer op 6
Hersant leest, ziet de toekomst er niet
zo hoopvol uit.

Men moet zich hierbij minstens twee
vragen stellen: vanwaar komt het
geld ? Wat betekent deze operatie ?
Tijdens een onderhoud met Jean-
Louis Servan-Schreiber in het tijd-
schrift L'Expansion zegt Hersant dat
hij het geld geleend heeft bij ver-
schillende banken. Dit is slechts mo-
gelijk indien hij geruggesteund wordt
door machtige belangen en invioed-
rijke politici. En hier komt de ex-pre-
mier van Giscard d'Estaing, Jacques
Chirac, om de hoek kijken.

Terwijl het staatshoofd graag erg ly-
risch doet over de noodzaak van een
pluriforme en onafhankelijke pers als
autoncom tegengewicht ten opzichte
van de regering, gaf hij zijn premier
Chirac de vrije hand om Hersant bij
zijn handelingen te beschermen en ze
in het geheim te subsidiéren. Sinds
de opzienbarende breuk tussen Gis-
card en Chirac heeft Hersant nu eer-
der partij gekozen voor Chirac, de zo-

18

COMMUNICATIE 6 (1976-77) Nr. 3-4



pas verkozen partijvoorzitter van het
Rassemblement pour la République
(RPR), de ex-gaullisten. Met het oog
op de komende verkiezingen lijken
twee nationale kranten van het kali-
ber van France-Soir en Le Figaro als
bondgenoten niet geheel en al te ver-
smaden.

Daarom zal men de - naar beweerd
wordt - nog steeds deficitaire France-
Soir pas na de verkiezingen van 1978
opdoeken.

Al deze ontwikkelingen hebben, vol-
gens Raymond Lavigne (11), een dui-
delijk politiek doel : de geschreven
pers terug in het (conservatieve) ga-
reel brengen. Na de machtsgreep op
radio en televisie poogt men ook de
pers - of althans de belangrijkste ti-
tels - het zwijgen op te leggen. De
gebeurtenissen bij Le Figaro en Fran-
ce soir wijzen in ieder geval in die
richting.

(1) Zie L. BOONE, «Crisis Iin de pers: con-
centratie, monopolievorming, direkte over-
heidssteun en hun politieke en sociale
gevolgen», in Communicatie, zomer 1975,
nr. 2, p. 1-16. Een zeer overzichtelijke
en heldere analyse van de Franse situ-
atie vindt men bij G. SCHMITT, «Der Zu-
sammenhang von Pressemonopolen und
Manipulation in Frankreichs, in der Anteil
der Massenmedien bei der Herausbildung
des Bewusstseins in der sich wandelnden
Welt, Sektion Journalistik der Karl-Marx-
Universitat, Leipzig, 1975, p. 79-00

(2) Voor meer gegevens over deze boeiende
figuur uit de Franse krantenwereld kan
men terecht bij P. BOEGNER, Oui, patron,
Plon, Paris, 1976, 320 p.

(3) Presse Actualité, januari 1976, p. 15

(4) K.I., «Frankreich: Das Pressekarussel

dreht sich - die Konzentration wéachsts,

in Media Perspektiven, 1976, nr. 7, p. 326

De geschiedenis van deze krant wordt

verhaald door G. HANOTEAU, La fabuleu-

se histoire de Paris-Malch, Plon, Paris,

1976, 198 p.

Voor een kroniek van de feiten, zie o.a.

FlJ, En ligne directe, juli-augustus 1976,

p. 56: en J. BUISSON, «France-Soir

sous Hersants, in Presse Actualité, sep-

tember-oktober 1976, p. 16-26

(7) De Pers-La Presse, mei-juli 1976, p. 57

(8) G. ALBOUY, «Les projets de M. Hersanl
et la crise de Paris-Normandie», in Le
Monde, 11-11-76, p. 26

(9) IPl-report, december 1975, p. 3

(10) Ondertussen werd bekend dat het eerste
nummer van Le Matin de Paris op maandag
28 februari 1977 zal verschijnen.

(11) R. LAVIGNE, «La concentration de la pres-
se en France~, In Le Journaliste démo-
cratique, 1976, nr. 10,1 p. 6-7

(5

6

—

(ADVERTENTIE)

WETENSCHAPPELIJKE BOEKHANDEL
Tiensestraat 134 - 136

a C C 3000 LEUVEN
tel. 016/23.35.20

nieuwe werken verkrijgbaar in onze boekhandel :

— HET GEZIN IN VLAANDEREN

door prof. Dr. Wilfried Dumon
93 blz., 120 fr

— DE POTENTIE VAN EEN DWERG

Een halve eeuw VPRO, van Spelberg tot Servet
onder redactie van Ad Kooyman - Max Van Rooy
247 blz., 451 fr

— SOCIOLINGUISTIEK

Overzicht van de maatschapoelijke aspecten van taal
256 blz., 154 fr (aulareeks)

— OVER DE PSYCHOLOGIE VAN MEDITATIE

Technieken en implicaties
door Claudio Naranjo & Robert E. Ornstein
254 blz., 355 fr

— DE STAD VAN AXEN

Een topologische verkenning van de krachten tussen mensen
door Ferdinand Cuvelier
195 blz., 395 fr

— IS '"WERKELIJK' WAAR ?

Spraakverwarring, zinsbegoocheling en onvoorstelbare werkelijk-
heid

door Paul Watzlawick

235 blz., 400 fr,

COMMUNICATIE 6 (1976-77) Nr. 3-4

19



