”DE KRANT”

is reeds
persgeschiedenis

Op zaterdag 13 maart 1976 verscheen het
137ste en laatste nummer van het jongste
Belgisch dagblad «De Krant». Gestart
op 1 oktober 1975 kende de onderneming
spoedig - en vooral sinds nieuwjaar -
financiéle en andere moeilijkheden.

Na geruchten over een nieuwe Zwitserse
financieringsbron die er uiteindelijk niet
kwam, is de Koninklijke Van Poll-drukke-
r’j (zelf de belangrijkste aandeelhouder van
c¢e N.V. De Krant) op 12 maart 1976
plots niet langer bereid het blad te
drukken. De reden luidt: onbetaalde re-
keningen ten belope van verscheidene
riljoenen. Nauwelilks enkele dagen later,
op 18 maart 1976, werd op aanvraag van
de uitgevers de N.V. De Krant in faling
gesteld door de Handelsrechtbank te
Hasselt. Zo worden een vijitigtal perso-
reelsleden (journalisten en bedienden)
zonder vooropzeg werkloos en kunnen
nu samen met enkele honderden losse
medewerkers wellicht nog lange tijd
wachten op hun achterstallige lonen en
andere vergoedigen.

Ondertussen waren reeds op 16 maart
1976 de uitgeversrechten en de exploitatie
van het huis-aan-huis blad «Koeriers»
(eveneens nauw verwant met de N.V. De
Krant) verkocht aan het «Limburgs Dag-
blad» (Heerlen), een dochteronderneming
van het welvarende Nederlandse Telegraaf-
concern. De opbrengst van deze verkoop
bedraagt volgens de ene bron drie
miljoen fr. volgens een andere zestien
miljoen | Een bijkomend probleem is het
feit dat het kapitaal van de N.V. De
De Krant (35 miljoen) slechts voor 24
miljoen werd volgestort. Dit betekent
dat diverse aandeelhouders nog 11
miljoen schuld hebben aan de in faling
gestelde N.V. De Krant. Bovendien lijkt
het niet onmogelijk dat er binnen de
vennootschap een - strafbare - «ver-
menging van vermogens» Is geweest
(de aandeelhouders van de N.V. De
Krant en van de Koerier-vennootschappen
zijn in grote mate dezelfden). Dit zou
dan weer als gevolg kunnen hebben dat
de verkoop van de Koerier-activa aan
de Telegraaf-groep nog nietig kan ver-
klaard worden.

Het verdwijnen van «De Krant» stelt dus
niet alleen sociale problemen (niet-betaal-
de personeelsleden, werkloze journalisten
en bedienden enz.), maar wordt onge-
twijfeld ook een juridische Kkiuif.

Al met al blijft dit financieel aandelers-
kluwen een erg duistere en verwarde
zaak, waarvan wellicht alleen de centrale
figuur, de ambitieuze uitgever-directeur
en zevenvoudige voorzitter (of algemeen
beheerder) van Krant-Koerier vennoot-
schappen Louis Croonen, de juiste
toedracht kent.

In dit verband is het wel verontrustend
- zowel voor de directe betrokkenen als
voor de buitenwacht en voor de pers
in het algemeen - dat er tot nog toe
slechts vri] schaarse en zelfs dubbel-
zinnige gegevens over het gebeuren
werden verstrekt. Dit is des te opmerke-
lijker als men even terugblikt naar de
objectieven die de initiatiefnemers van de
ter ziele gegane «KRANT» zich gesteld
hadden! (Conf. «Communicatie», jg. 5,
nr. 3, blz. 26-28).

feiten
uit

de
media-
wereld

W. VAN DER BIESEN

Op 1 januari 1976 Is EMIEL VAN CAUWE-
LAERT, politiek-directeur van het ACV-
dagblad «HET VOLK», op rust gegaan.
Hij stamt uit het geslacht der Van
Cauwelaerts die verviochten waren met
de Belgische politiek en/of met de
Viaamse perswereld (z'n oom, Staats-
minister Frans Van Cauwelaert, was o.a.
mede-oprichter van «De Standaards in
1914). Emiel Van Cauwelaert was in grote
mate een autodidact die in 1936 - na
twaalf jaar het familiepachthof te hebben
geleid - in de journalistiek ging, eerst

bij het vooroorlogse weekblad «Elcerlycs
en vervolgens bi] het dagblad «De Courant»
dat slechts een kort bestaan kende.

Na de oorlog kwam hij bij «Het Volk»
als politiek verslaggever en volgde er
in 1964 z'n broer Karel op als editorialist
en politiek-directeur. Deze laatste was
CVP-senator en was vooral bekend onder
het pseudoniem «Schildwacht» waarmee
hij zijn hooidartikels ondertekende.

Leo Marynissen is nu politiek-directeur
van «Het Volk» geworden, terwijl Paul
Debaere hoofdredacteur werd en Walter
Cabus opvolgde, die met de hoofdre-
dactie van het weekblad «Spectator» werd
belast.

De jaarlijkse grote prijs van de Brusselse
«UNIE van de FILMKRITIEK» werd voor
1975 toegekend aan «Aguirre, der Zorn
Gottes» van de Westduitse cineast Werner
Herzog. De film dateert van 1972, doch
werd pas nu in ons land uitgebracht.

De BERT LEYSEN-PRIJS voor televisie
werd voor de periode 1974-1975 toegekend
aan Jan Van Rompaey voor zijn reportage
«Vrachtrijders in Turkije» die werd
uitgezonden in het BRT-programma
«Terloopsn».

De RADIO- en TV-OSCARS gingen voor
1975 respectievelilk naar het BRT-2
magazine «Splinternieuws» en naar
TV-journalist Walter Geerts, o.m. voor
zijn interviews met Moboetoe en zijn
reportage over de onafhankelijkheld
van Suriname.

De Vereniging van de Viaamse TV- en
Radiopers kende de PRIJS van de TV-

26

COMMUNICATIE 6 (1976) Nr. 1



KRITIEK 1975 toe aan Emy Janssen,
producer van het programma «Luister
naar de Film», «om de hoge kwaliteit
die deze reeks al jarenlang kenmerkts.
DE RADIOPRIJS KLOKKE ROELAND ging
naar Jan Wauters voor «de boeiende
manier waarop hij de sport kritisch bege-
leidts.

Ongeveer een kwart-eeuw na de meeste
westerse landen kreeg ZUID-AFRIKA haar
eerste officiéle TELEVISIE-UITZENDING
op 5 januari 1976. De opbouw van het
TV-net (34 zenders) heeft 5 miljard fr.
gekost en de 220.000 bezitters van een
TV-toestel betalen meer dan 5000 fr.
kijkgeld. Wegens de tweetaligheid ge-
schieden de uitzendingen afwisselend in
het Engels en in het Afrikaans. Slechts
een kleine helft van de programma's
komt uit eigen studio’s, de rest wordt
ingevoerd uit de V.S.A., Engeland en

- voor de Afrikaanse programma’s -
vooral uit West-Duitsland.

Alle FRANSE DAGBLADEN wier oplage
in 1975 niet boven de 200.000 exemplaren
lag en die minstens vijfmaal per week
verschijnen, kunnen ongeacht hun poli-
ticke tendens, aanspraak maken op een
overheidssubsidie van 0,05 Fr. per
verkocht exemplaar in 1975. De basis-
voorwaarde is echter dat hun advertentie-
inkomsten lager lagen dan 309/, van
de totale inkomsten.

Uit de officiéle gegevens van de Dienst
voor Kijk- en Luistergeld blijkt dat er
einde 1975 in Belgié 2.650.000 TV-TOE-
STELLEN ingeschreven waren. Hiervan
zijn 550.000 kleuren-apparaten. Dit be-
tekent dat op een jaar tijd het aantal
kleuren-toestellen met 200.000 gestegen
is, terwijl ook de zwart-wit-apparaten met
50.000 stegen. Ondanks de inflatie be-
leefde de Belgische TV-Industrie (en de
kijkgeld-ontvangsten) een gouden jaar.
Hoewel bepaalde regio’s (0.a. Luxemburg
en Limburg) nog bijna volledig van kabel-
televisie verstoken blijven, was einde
1975 ongeveer de helft van de Belgische
TV-toestellen aangesloten op het
kabelnet.

Op 11 februari 1976 overleed te Los

Angeles op 64-Jarige leeftild de Ameri-
kaanse toneel-, film- en TV-acteur LEE
J. COBB (pseudoniem van Leo Jacoby).
Toneelroem verwierf hij met de rol van
Willy Lohmann in «Death of a Salesman»
van Arthur Miller. Deze laatste noemde
Cobb «de allergrootste Amerikaanse
acteur», Als film-acteur kreeg hij vooral
bekendheid met zijn prestaties in «On
the Waterfront»., «The man in the grey
flanel suit» en «Twelve angry men».
Een van z'n laatste filmrollen vertolkte
hi] In «The Exorcist».

In februari 1976 kreeg het half-maande-
lijks financieel-economisch magazine
«TRENDS» een franstalig zusterblad. Het
werd uitgebracht onder de titel «TRENDS-
TENDANCES» en wordt voorlopig uitge-
geven door Roularta (Roeselaere) en IVB
(Edegem). Deze beide groepen zullen
onder de naam EFS (Economle, Finance
et Société) een nieuwe vennootschap
oprichten die de beide bladen zal uitgeven.
Het is echter de bedoeling Iin de

nabije toekomst de beide magazines

te versmelten.

Op 3 maart 1976 werd door de Minister
van Franse Cultuur H.F. Van Aal, aange-
kondigd dat vanaf april in vijf franstalige
gemeenten mag begonnen worden met
experimentele uitzendingen van LOKALE
TELEVISIE via het bestaande kabelnet.
Deze gemeenten zijn: St.-Joost-ten-Node,
St.-Hubert, Gembloux, Luik en Gilly. De
toelating wordt niet zozeer aan de
gemeenten gegeven dan wel aan audio-
visuele groepen die in die gemeenten
werkzaam zijn. Deze groepen moeten
aan een aantal voorwaarden voldoen,
waarvan de voornaamste luidt: de wil
hebben om «andere» televisie te maken.
Voor deze proefnemingen werd een krediet
van 8 milioen fr. uitgetrokken, nl. 4 miljoen
voor het vervolledigen van de apparatuur
en 4 miljoen voor werkingskosten. Het
aanse opzet wordt om diverse redenen,
doch vooral weaens juridische bezwaren
fel bekritizeerd. (Zie hierover ook elders
in dit nummer).

De AVRO was in 1975 de meest bekeken
Nederlandse Omroepvereniging. Uit het
kijk- en luisteronderzoek van de NOS
blijkt nl. dat op de lijst van de vijfen-
twintig meest bekeken TV-programma’s,

dertien AVRO-produkties voorkomen,
tegen acht voor de TROS en telkens één
voor de KRO, de VARA, de NCRV en de
NOS. De hoogste kijkdichtheid (69,3 9/;)
was voor het AVRO-programma «Een mens
wil ...» van Mies Bouwman. De overgrote
meerderheid van deze succesrijkste pro-
gramma’s horen thuis in de sectie
«ontspanning» (shows, quizes, enz.).

Op 17 maart 1976 overleed te Rome op 69-
jarige leeftijd de Italiaanse cineast
LUCHINO VISCONTI, hertog van Modrone.
Hi] stamt uit een oude adellijke Milanese
familie en wou een beroemd componist
of dirigent worden. Na enkele jaren
conservatorium-studies te Milaan verlaat
hi] ouders en familie omdat hij ze wit-
buiters van het proletariaat vindt.

In 1936 leert hij te Parijs Jean Renoir
kennen die z'n vriend en leermeester
wordt. Van die tijd dateren ook zijn
marxistische sympathieén, hi] wordt zelis
lid van de communistische partij. Terug

in Italié begint hij z'n eigen filmcarriére.
Tussen 1942 en 1976 maakt hi] een
vijftiental films waaronder een aantal
ware meesterwerken. Tot zijn bekendste
produkties behoren: La terra trema
(1947), Rocco e i suol fratelli (1960), Il
Gattopardo (1963), The Damned (1969),
Death in Venice (1971) en Ludwig Il
(1972). Visconti wordt algemeen gerang-
schikt bij de grootste regisseurs aller
tijden. Zijn oeuvre heeft de naocorlogse
cinematografie in belangrijke mate be-
invioed. Hoewel hij steeds een overtuigd
marxist bleef, leefde hi] als een verfijnd
aristocraat, maar was in de eerste plaats
een groot kunstenaar.

Volgens Westduitse onderzoekingen
beleeft de RADIO een onmiskenbare
HEROPBLOEI. De Westduitsers keken in
1974 gemiddeld 125 minuten per dag naar
de TV en luisterden 113 minuten naar de
radio. In 1970 was dit respectievelijk
113 en 73 minuten. Derhalve genieten
radio en TV nu ongeveer evenveel be-
langstelling. Betekenisvol is echter wel
dat men buiten de vrije tijd (dus tijdens
de werkuren) gemiddeld 78 minuten per
dag naar de radio luistert. Dit alles
houdt ongetwijfeld verband met de
snelle evolutie van de transistor.

COMMUNICATIE 6 (1976) Nr. 1

27



