”DE KRANT”

is reeds
persgeschiedenis

Op zaterdag 13 maart 1976 verscheen het
137ste en laatste nummer van het jongste
Belgisch dagblad «De Krant». Gestart
op 1 oktober 1975 kende de onderneming
spoedig - en vooral sinds nieuwjaar -
financiéle en andere moeilijkheden.

Na geruchten over een nieuwe Zwitserse
financieringsbron die er uiteindelijk niet
kwam, is de Koninklijke Van Poll-drukke-
r’j (zelf de belangrijkste aandeelhouder van
c¢e N.V. De Krant) op 12 maart 1976
plots niet langer bereid het blad te
drukken. De reden luidt: onbetaalde re-
keningen ten belope van verscheidene
riljoenen. Nauwelilks enkele dagen later,
op 18 maart 1976, werd op aanvraag van
de uitgevers de N.V. De Krant in faling
gesteld door de Handelsrechtbank te
Hasselt. Zo worden een vijitigtal perso-
reelsleden (journalisten en bedienden)
zonder vooropzeg werkloos en kunnen
nu samen met enkele honderden losse
medewerkers wellicht nog lange tijd
wachten op hun achterstallige lonen en
andere vergoedigen.

Ondertussen waren reeds op 16 maart
1976 de uitgeversrechten en de exploitatie
van het huis-aan-huis blad «Koeriers»
(eveneens nauw verwant met de N.V. De
Krant) verkocht aan het «Limburgs Dag-
blad» (Heerlen), een dochteronderneming
van het welvarende Nederlandse Telegraaf-
concern. De opbrengst van deze verkoop
bedraagt volgens de ene bron drie
miljoen fr. volgens een andere zestien
miljoen | Een bijkomend probleem is het
feit dat het kapitaal van de N.V. De
De Krant (35 miljoen) slechts voor 24
miljoen werd volgestort. Dit betekent
dat diverse aandeelhouders nog 11
miljoen schuld hebben aan de in faling
gestelde N.V. De Krant. Bovendien lijkt
het niet onmogelijk dat er binnen de
vennootschap een - strafbare - «ver-
menging van vermogens» Is geweest
(de aandeelhouders van de N.V. De
Krant en van de Koerier-vennootschappen
zijn in grote mate dezelfden). Dit zou
dan weer als gevolg kunnen hebben dat
de verkoop van de Koerier-activa aan
de Telegraaf-groep nog nietig kan ver-
klaard worden.

Het verdwijnen van «De Krant» stelt dus
niet alleen sociale problemen (niet-betaal-
de personeelsleden, werkloze journalisten
en bedienden enz.), maar wordt onge-
twijfeld ook een juridische Kkiuif.

Al met al blijft dit financieel aandelers-
kluwen een erg duistere en verwarde
zaak, waarvan wellicht alleen de centrale
figuur, de ambitieuze uitgever-directeur
en zevenvoudige voorzitter (of algemeen
beheerder) van Krant-Koerier vennoot-
schappen Louis Croonen, de juiste
toedracht kent.

In dit verband is het wel verontrustend
- zowel voor de directe betrokkenen als
voor de buitenwacht en voor de pers
in het algemeen - dat er tot nog toe
slechts vri] schaarse en zelfs dubbel-
zinnige gegevens over het gebeuren
werden verstrekt. Dit is des te opmerke-
lijker als men even terugblikt naar de
objectieven die de initiatiefnemers van de
ter ziele gegane «KRANT» zich gesteld
hadden! (Conf. «Communicatie», jg. 5,
nr. 3, blz. 26-28).

feiten
uit

de
media-
wereld

W. VAN DER BIESEN

Op 1 januari 1976 Is EMIEL VAN CAUWE-
LAERT, politiek-directeur van het ACV-
dagblad «HET VOLK», op rust gegaan.
Hij stamt uit het geslacht der Van
Cauwelaerts die verviochten waren met
de Belgische politiek en/of met de
Viaamse perswereld (z'n oom, Staats-
minister Frans Van Cauwelaert, was o.a.
mede-oprichter van «De Standaards in
1914). Emiel Van Cauwelaert was in grote
mate een autodidact die in 1936 - na
twaalf jaar het familiepachthof te hebben
geleid - in de journalistiek ging, eerst

bij het vooroorlogse weekblad «Elcerlycs
en vervolgens bi] het dagblad «De Courant»
dat slechts een kort bestaan kende.

Na de oorlog kwam hij bij «Het Volk»
als politiek verslaggever en volgde er
in 1964 z'n broer Karel op als editorialist
en politiek-directeur. Deze laatste was
CVP-senator en was vooral bekend onder
het pseudoniem «Schildwacht» waarmee
hij zijn hooidartikels ondertekende.

Leo Marynissen is nu politiek-directeur
van «Het Volk» geworden, terwijl Paul
Debaere hoofdredacteur werd en Walter
Cabus opvolgde, die met de hoofdre-
dactie van het weekblad «Spectator» werd
belast.

De jaarlijkse grote prijs van de Brusselse
«UNIE van de FILMKRITIEK» werd voor
1975 toegekend aan «Aguirre, der Zorn
Gottes» van de Westduitse cineast Werner
Herzog. De film dateert van 1972, doch
werd pas nu in ons land uitgebracht.

De BERT LEYSEN-PRIJS voor televisie
werd voor de periode 1974-1975 toegekend
aan Jan Van Rompaey voor zijn reportage
«Vrachtrijders in Turkije» die werd
uitgezonden in het BRT-programma
«Terloopsn».

De RADIO- en TV-OSCARS gingen voor
1975 respectievelilk naar het BRT-2
magazine «Splinternieuws» en naar
TV-journalist Walter Geerts, o.m. voor
zijn interviews met Moboetoe en zijn
reportage over de onafhankelijkheld
van Suriname.

De Vereniging van de Viaamse TV- en
Radiopers kende de PRIJS van de TV-

26

COMMUNICATIE 6 (1976) Nr. 1



