
feiten

uit

de

media¬

wereld

W. VAN DER BIESEN

Uit een KIJKONDERZOEK uitgevoerd

door de Nederlandse Omroepvereniging

AVRO, Is gebleken dat men In Neder¬

land meer naar buitenlandse TV-zenders

kijkt dan doorgaans wordt vermoed. Zo

zou een vierde van de Nederlanders
wel eens naar de BRT kijken, terwijl de

helft af en toe op een Duitse zender

afstemt.

In het zuiden en het oosten van het

land liggen deze cijfers duidelijk hoger

en bedragen respectievelijk 65% en

83%.

Op 14 juni 1975 werd tijdens een

buitengewone algemene vergadering van

de Beroepsunie van de Belgische Pers,

de oprichting geëist van een NATIONALE

PERSRAAD. Alleen dergelijke Raad is,

aldus de Beroepsunie, bi] machte de

problemen waarmee alle media bij het

vervullen van hun informatieopdracht

geconfronteerd worden, te bestuderen

en op te lossen. Een samenhangende

politiek voor de gehele informatlepers,

zowel gesproken als gefilmd en ge¬

schreven, wordt als onontbeerlijk aange¬

zien. In deze Nationale Persraad moeten

ten minste worden opgenomen : de

vertegenwoordigers van de beroeps¬

journalisten van alle media, de uitgevers

van informatiebladen en de directies

van de nationale omroeplnstltuten. De

Beroepsunie dringt er bij de openbare

macht op aan dat In de toekomst geen

enkele beslissing betreffende de

Informatiemedla meer zou worden geno¬

men zonder het advies te vragen van
deze Nationale Persraad en, In afwachting

van z’n oprichting, van de betrokken

beroepsorganisaties.

Op 16 Juni hechtte de ministerraad z’n

goedkeuring aan het ontwerp van decreet

betreffende HET STATUUT VAN RADIO

EN TV voor de Nederlandstalige

cultuurgemeenschap. Hoewel de algemene

beginselen van de omroepwet van 18 mei

1960 gehandhaafd blijven, bevat het
nieuwe decreet toch enkele Innovaties
en verduidelijkingen, zoals 1) de Invoering

van het recht op antwoord ; 2) de

oprichting van een ereraad om «advies

uit te brengen over klachten of betwis¬
tingen Inzake objectiviteit van de
nieuwsuitzendingen» ; 3) de oprichting

van «organismen aan dewelke In radio

en TV zendtijd wordt verleend». Deze

zendgemachtigde verenigingen hebben

uitsluitend tot doel programma’s te maken

die rechtstreeks afgestemd zijn op het

verschaffen van Informatieve en educa¬

tieve duiding en oplniëring van de

actualiteit, vanuit representatieve, sociale
economsche, culturele en maatschappe¬

lijke stromingen in de daarvoor toe¬

gekende zendtijd. Het statuut en de

werking van deze organismen zal door

een decreet geregeld worden, terwijl

de koning jaarlijks de zendtijd zal

bepalen ; 4) oprichting van een adviseren¬

de programmaraad; 5) de koning kan

het Instituut machtiging verlenen om

audiovisuele programma’s door te geven

via een kabelnet ;6) voortaan mag de

omroep Inkomsten verwerven, bv. door
verkoop of verhuring van produktles

en programma’s.

Bovendien werd ook een ontwerp van
wet goedgekeurd waardoor het Instituut

van de Gemeenschappelijke Diensten
ontbonden wordt en de culturele

autonomie volledig verwezenlijkt wordt.
Zowel dit wetsontwerp als het ontwerp

van decreet moeten evenwel nog aan
het parlement worden voorgelegd.

Van 21 Juni tot 27 Juni 1975 voerden de
twee BRT-vakbonden ACV en ACOD

samen met de Bond van Radio- en

TV-Journalisten een stakingsactie waarbij

de nieuwsuitzendingen slechts In zeer

korte vorm gepresenteerd werden. De

actie had een drievoudig doel : 1) op¬

schorting van alle benoemingsprocedures

van hoofdredacteurs (de Raad van
Beheer had de Intentie zes nieuwe hoofd¬
redacteurs te benoemen) ; 2) inspraak

van de hoofdredacteurs ; 3) aanvaarding

van het beginsel van «één hoofdredacteur

per redactie». Op 27 Juni werd de

staking opgeschort nadat de journalisten

de verzekering hadden gekregen dat

de Raad van Beheer van de BRT bereid
was tot een nieuw overleg, waarin de

taakomschrijving van de nieuwsdiensten
centraal zou staan.

Begin Juli werd bekendgemaakt dat

Jean Prouvost, de voornaamste aandeel¬

houder van «LE FIGARO», het merendeel
(80 %) van z’n aandelen heeft verkocht
aan een andere Franse persmagnaat:

Robert HERSANT. De redactie van

Frankrijks oudste dagblad reageerde

hierop onmlddellljk met een staking van

COMMUNICATIE 5 (1975) Nr. 3 29



vierentwintig uur. Zij protesteerde zowel
tegen de persoon van de nieuwe eigenaar

als tegen de manier waarop de verkoop
plaatsvond (andere kandidaten kregen

geen tijd om hun bod bekend te
maken).

Robert Hersant Is 55 Jaar, vader van
acht kinderen, oud-burgemeester en
gemeenteraadslid van Llancourt, en sinds
1956 volksvertegenwoordiger van het

Oise-departement. Z’n persoon wordt fel
omstreden omdat hij na de oorlog

veroordeeld werd wegens zijn activiteiten
onder het Vichy-regime, doch In 1956
amnestie kreeg. Nu is hij de eigenaar
van een belangrijk persconcern dat een
tiental provinciale dagbladen en een
twaalftal weekbladen omvat. Zijn voor¬
naamste publikatles zijn : het invloedrijke
regionale dagblad «Paris-Normandie»
(Rouen) dat hl) In 1972 opkocht en het
weekblad «L’Auto-Journal» dat hij In
1950 zelf heeft opgericht

Hersant staat ook bekend als Iemand
die z’n stempel wil drukken op de
bladen die hl] opkoopt. Zo werden
o.m. de redacties van «Paris-Normandie»
en van «Nord-Matin» onder sterke druk
gezet. De Journalisten van «Le Figaro»
vrezen dan ook dat Hersant een einde
zal maken aan het — In 1971 afgedwon-
gen — statuut van de redactie, waarbij
de scheiding tussen kapitaal en de
redactionele lijn van de krant gegaran¬

deerd bleef. Tevens vermoedde men dat

de nieuwe eigenaar heel wat personeels¬
leden zou afdanken. (Intussen liet Hersant
op 6 september weten dat hij de
bedoeling heeft 115 werknemers van «Le
Figaro» te ontslaan, nl. 70 Journalisten
en 45 bedienden). Ten slotte vraagt

eenieder zich af wie er In feite achter
Hersant staat... of vanwaar het geld
komt (meer dan tien miljard oude Franse
franken), dat nodig was om «Le Figaro»

op te kopen. Om al deze redenen protes¬

teerden niet alleen de Journalisten, maar
ook de directeur, Jean d’Ormessan, die
overwoog af te treden en Denis Perrler-
Davllle, voorzitter van de «Soclété de

Rédacteurs» van «Le Figaro» die zelf

vrij scherp reageerde In... «Le Monde».

De Journallstenstaking, die veeleer een
symbolisch karakter had, werd na vier¬
entwintig uur stopgezet om met de

nieuwe eigenaar te kunnen onderhandelen
over de toekomst van de krant, en

meer bepaald over haar «morele, Intel¬

lectuele en materiële onafhankelijkheid».

Met dit al heeft Robert Hersant zich

op korte tijd een kranten-imperlum

opgebouwd, dat In Frankrijk wordt

bestempeld als «une concentration qul
n’ose pas dire son nom I».

Volgens de officiële cijfers van het
Comité voor Toezicht bedroegen de
netto-ontvangsten van de Belgische

OMROEPBIJDRAGEN (kijk- en luister¬
geld) In 1974 4,180 miljard frank. De
TOELAGE die tijdens hetzelfde Jaar door
de regering aan de omroep werd toe¬

gekend, bedroeg 3,860 miljard voor de
drie omroepinstituten samen. Dit betekent
dus een positief saldo van 320 miljoen
frank. Na aftrek van de werkingskosten
van de Dienst voor Kijk- en Luistergeld
(± 190 miljoen) komt men tot een
netto-overschot van 130 miljoen. Hierbij
dient nog aangestipt dat de staat Jaar¬
lijks ook enkele miljoenen (tussen 300
en 500) uittrekt voor de bouw van het
nieuwe omroepcentrum. Dit is een
Investering die echter totaal buiten de
werkingskosten van de omroep valt
en uiteindelijk resulteert In een blijvend
(staats)patrlmonlum.

Op 27 september 1975 vierde het frans-
talig katholiek dagblad «LA CITE»,
orgaan van de Waalse Christelijke
arbeidersbeweging (M.O.C.), zijn 25ste
verjaardag. Het eerste nummer verscheen
Inderdaad op 1 oktober 1950. «La Cité»
was dan ook gedurende een kwart eeuw
het Jongste Belgisch dagblad tot op...
1 oktober van dit Jaar te Hasselt
«DE KRANT» werd uitgebracht. Dit
nieuwe dagblad Is een uitgave van de
P.V.B.A. Agenda, die reeds gedurende
drie Jaar het advertentieweekblad
«Koerier» verspreidt. Louis Croonen
(voorheen o.a. directeur bij «Het Belang
van Limburg») Is de verantwoordelijke
uitgever en het brein achter het initiatief,
terwijl de gekende cursiefjesschrljver
en kleinkunstenaar Louis Verbeeck,
hoofdredacteur Is.

«De Krant» wordt (voorlopig ?) — zoals
«Koerier» — alleen verspreid in de

provincies Limburg, Antwerpen en
Vlaams-Brabant. Het blad wordt In
Hasselt opgesteld, In Roosendaal (Ned.)
gezet en In Hoogstraten gedrukt (op de
persen van de nieuw opgerichte

drukkerij van de Nederlander Jack

Van Poll die In Roosendaal aan het hoofd
staat van de «Koninklijke Van Poll»-
drukkerij). De startoplage bedroeg 32.000
exemplaren en men hoopt op een regel¬
matige oplage van ongeveer 26.000

exemplaren (Voor meer Informatie over
«De Krant», zie elders In dit nummer).

De crisis in de pers Is, mede onder
invloed van de economische recessie
en de inflatie, een internationaal ver¬
schijnsel. Toch lijken de moeilijkheden
In de BRITSE PERS nog iets groter te

zijn dan elders. Zo worden zelfs twee

prestlge-kranten, het befaamde zondags¬
blad «THE OBSERVER» (730.000 ex.)
en de gewaardeerde «FINANCIAL

TIMES» (190.000 ex.) In hun bestaan
bedreigd.

Tijdens het voorjaar werden er van
«The Observer» gemiddeld ongeveer
72.000 exemplaren minder verkocht dan
In 1974 en het blad zou dit jaar een
verlies lijden van ongeveer 750.000 pond
(60 miljoen frank). Volgens de directie
zal het zondagsblad weldra verdwijnen
Indien niet spoedig een derde van het
personeel (nl. meer dan 200 van

de 700 werknemers) ontslagen wordt
Dit chronisch teveel aan personeel
wordt trouwens reeds lang aangezien

als een van de voornaamste oorzaken
van de financiële moeilijkheden bij de
Britse en vooral bij de Londense kranten.
De onderhandellngen met de vak¬
bonden over de ontslagen zullen nu
bepalend zijn voor het voortbestaan van
«The Observer». Deze delicate besprekin¬
gen worden met grote belangstelling
gevolgd door «The Financial Times»,
wier financiële moeilijkheden voor velen

— zelfs in Fleet Street — een verras¬
sing waren. Alan Hares, presldent-direc-
teur van «The Financial Times», ver¬
klaarde zelfs dat nauwelijks twee-derde
van het huldig personeel (1.400 werk¬
nemers) kan behouden blijven, wil het
blad over zes maand nog bestaan. In
combinatie met de afdankingen heeft
de directie van het blad — dat 80%
van z’n Inkomsten uit reclame put —
de bedoeling over te schakelen op
het gebruik van de computer, zowel
voor de produktle (fotografisch zetten)
als voor de administratie (boekhouding,
abonnementen, enz.). Hares noemt zijn

plan «de meest radicale en gedurfde

wijziging, die de Britse krantenindustrie
tot dusver heeft gekend, met een
kostenbesparing die absoluut noodzakelijk
is».

De Franse uitgeverij Hachette, die hoofd¬
aandeelhouder was van het Belgisch

30 COMMUNICATIE 5 (1975) Nr. 3



(ADVERTENTIE)

vrouwenweekblad «HET RIJK DER

VROUW» (en haar franstalig zusterblad

«Femmes d’AuJourd’hul»), verkocht begin

september meer dan de helft van het

aandelenpakket (396.000 van de

720.000 aandelen) aan drie Belgische

groepen. De groep Hoste (die o.a.

het «Laatste Nieuws» uitgeeft en sinds

lange tijd nauwe banden met de

N.V. Rijk der Vrouw heeft), de groep

Astra-Sparta (uitgeverij van «De Post»)

en Maurice Brébart (eigenaar van «La

Demlère Heure» en van 70% van het

kapitaal van «La Libre Belgique») kochten

leder een derde van de 396.000 te koop

gestelde aandelen voor een totaal

bedrag van 11.800.000 frank.

Dit betekent nog geen 30 frank per

aandeel. In 1969 haalde «Het Rijk der

Vrouw» op de beurs nog een notering

van 4.520 frank en dit {aar was de hoogste

koers nog 508 frank en de laagste

344 frank.

Hachette zelf behoudt nog ongeveer

30% van de aandelen, terwijl de rest

(± 15% In handen Is van particulieren.

Deze aandelenverkoop houdt ongetwijfeld

verband met de slechte financiële

toestand van het blad (In 1974 een verlies

van honderd miljoen frank). Een ernstige

sanering Is dan ook de eerste taak

van de nieuwe aandeelhouders, die

tevens eigenaar zijn geworden van de

grootste Belgische hellodrukkerij, de

N.V. A.S.A.R. «Het Rijk der Vrouw»

bestaat sinds 1932 en had In 1974,

samen met haar franstalige uitgave

een oplage van 394.079 exemplaren.

Op een persconferentie over het nieuwe

R.T.B.-selzoen verklaarde de directeur-
generaal, Robert Wangermée, dat het

TWEEDE R.T.B.-NET In de lente

van 1977 een feit zal zijn. Het huldig

programmaschema wordt zelfs reeds

helemaal afgestemd op dit tweede net,

nl. door de verdere uitbouw van twee

regionale produktlecentra (Luik en

Charleroi). Met deze regionalisering

hoopt men zowel de verstarring van de

centrale diensten (Brussel) als de

scherpe buitenlandse concurrentie (RTL

en de drie Franse zenders) tegen te

gaan. Daarom wordt nu reeds vanuit Luik

(wekelijks op zondag) en vanuit Charleroi

(twee-wekelljks op dinsdag) een eigen

nationaal programma uitgezonden, in de

toekomst is het echter de bedoeling regio¬

nale programma’s te maken die uit¬

sluitend voor de kijkers van de eigen

regio bestemd zijn.

Nieuwe uitgaven op het domein van de massacommunicatie:

— SOCIOLOGIE VAN DE MASSACOMMUNICATIE

door Alphons SILBERMANN / Udo Michael KRUEGER

153 biz., 162 fr. (Aulareeks)

— JEUGD ALS LADING

Levensfasebeleving en de bruikbaarheid van het image jeugd voor
reclame en marketing
door G. W. MARSMAN
262 biz., 435 fr.

— DE KRONKELWEGEN VAN DE INFORMATIE

door Karel DE GOEYSE
86 biz., 110 fr. (Horizonreeks)

— DE TELEVISIE EN DE IJSBERG

Het verhaal van een televisieuitzending
door René BODSON
38 blz., 50 fr.

— ENTSCHEIDUNGSORIENTIERTE WERBETRAEGERPLANUNG

Am Beispiel ausgewahlter Massenmedien
door L. KNUEPPEL
170 blz., 432 fr. (reeks ’Schwerpunkt Marketing’)

— DIE ROLLE VON PRODUKT UND VERPACKUNG IN DER MARKT-

KOMMUNIKATION
door H.G. KALTENBACH
165 blz., 360 fr. (reeks ’Schwerpunkt Marketing’)

— MEDIENBUCH 1

Ein kritisches Jahrbuch
door Hans JANKE / Werner van TREECK (Hrsg.)

220 blz., 266 fr.

— PUBLIKUM UND PROGRAMM

door Matthias F. STEINMANN
272 blz., 722 fr. (reeks ’Communicatio publica’, Schriftenreihe zur

Schweizerischen Publizistikwissenschaft)

deze uitgaven zijn verkrijgbaar bij

WETENSCHAPPELIJKE BOEKHANDEL

a cc o
tiensestraat 134 - 136

3000 LEUVEN
tel. 016/23.35.20

COMMUNICATIE 5 (1975) Nr. 3 31


