feiten
uit

de
media-
wereld

W. VAN DER BIESEN

Op 6 juni vierde de «<EUROVISIE»

haar twintigjarig bestaan. In 1954
konden de kijkers van acht Europese
landen, waaronder Belgi8, de recht-
streekse reportage volgen van het
«Narcissenfeest» in Montreux. Dit was
de eerste feitelijke Eurovisie-uitzending.
De naam «Eurovisie» werd bedacht
door George Campey van de B.B.C.
en het waren eveneens de Britten
die als Indicatlef een fragment

uit het «Te Deum» van Marc-Antoine
Charpentier kozen. Het technisch centrum
van de Eurovisie bevindt zich in de

koepel van het Brusselse Justitiepalels.
@

De Franse en zelfs de buitenlandse
Journalistieke wereld werd in jull
opgeschrikt door het bericht dat

«LE MONDE» zou gaan «STRIPPEN~.
Men noemde het een «historische be-
slissing» dat het ernstige en zeer sobere
Parijse blad, waarin - bulten de
advertenties - noolt één folo verschijnt,
plots een stripverhaal ging publiceren.
De keuze viel op een onverschenen
verhaal van de Franse strip
«Asterix» : «Het geschenk van
Caesar». In een begeleldend artikel
waarin de beslissing wordt aange-
kondigd en waarin wordt uligeweld over
Asterix en over het beeldverhaal

in het algemeen, stelt men dat de
voornaamste kwaliteit van de strip
erin bestaat «de minst aanmatigende

te zijn van de literalre kunsivormen».
Alles blijft voorloplg beperkt tot een
experiment tijdens de vakantieperiode.
Want vanaf 1 september Is Asterix

en z'n gezel Obelix terug verdwenen

en wordt er bi] «Le Monde» niet meer
gelachen.

L]

Een groep parlementsleden van vijf
verschillende partijen (BSP, PVV, VU,
PLP en FDF-RW) hebben een voorstel
Ingediend om het mandaat van de
tijdens de vorige legisiatuur opgerichte
ONDERZOEKSCOMMISSIE INZAKE
SLUIKRECLAME in radio en TV,

te hernieuwen. Het is de bedoeling
dat de commissie die op 22 juni 1972
werd opgericht maar door de parle-
mentsontbinding was opgeheven,

haar ulteindelijk verslag

zou kunnen publiceren.

@

Sinds 12 jull, nauwelilks twee maanden
na de verklezing van Giscard d'Estaing
tot Frans president, Is de uitgesproken
gaullistische krant «LA NATION»
opgehouden te verschijnen.

Het blad was op Initiatief van president

de Gaulle op 5 maart 1962 opgericht.
Het heeft noolt een hoge oplage
gehad. De laatste maanden werden

er amper enkele duizenden exemplaren
per dag verkocht. Het orgaan van de
gaullistische partl] zou, volgens «Le
Monde», slechts hebben kunnen
vooribestaan dank zij de financigle
steun van de overheid.

®

Einde Jull heeft het Franse parlement
het overhaastig Iingediende plan tot
HERVORMING VAN DE O.R.T.F.
goedgekeurd. Hiermee heeft de Franse
staatsorganisatie voor radio en TV
opgehouden te bestaan. Vanaf 1 Januarl
1975 wordt het huldige monsterorganisme
ingedeeld In zeven autonome, openbare
en concurrerende Instellingen onder
staatscontrole : de techniek, vier pro-
gramma-maatschappljen (de drie TV-netten
en de radio-omroep), een produktiemaat-
schappl] en de buitenlandse dienst.
Men hoopt nu dat de nleuwe structuur
een einde zal maken aan de reeds Jaren
aanslepende malaise binnen de O.R.T.F.
De kern van deze moellijkheden

lag In de verpolitisering (vnl. regerings-
Inmenging) In het Franse omroepbestel.
De vakbonden vrezen nu dat de

zeven autonome Instellingen een ver-
kapte vorm van privatisering

met zich zullen brengen.

@

Sinds 19 augustus kosten de Belgi-
sche kranten 8 fr.,, voorheen was

dat 6 fr. De prijs van de weekbladen
steeg van 12 tot 16 fr. In een mede-
deling van de Belgische Vereniging
van Dagbladuitgevers wordt er op
gewezen dat deze PRIWSVERHOGING
niet meer kon vermeden worden,
omdat de alomvattende stijging

der kosten een gevaar (nhield

voor het financleel evenwicht en
aldus voor de onafhankelijkheid

en voor de kwallteit van de
geschreven pers.

®

Op 25 augustus overleed - op 47-jarige
leeftijd - de bekende kritische
Journalist en curslefjes-schrijver

PIET THEYS. Lange jaren was hij
hoofd van de BRT-radlo-sportredactie.
Sinds 1 augustus was hi] dienstchef
van de literaire uitzendingen van BRT L
Onlangs werd hij ook voorzitter

van de Hoge Raad voor de Sport

Van Piet Theys wordt gezegd dat hij

de basis heeft gelegd van de nieuwe
sportjournalistiek In Viaanderen.

(Zle elders In dit Bulletin

een uitvoerig In Memoriam).

16

BULLETIN CE.CO.WE. 4 (1974) Nr. 3



vingeroefeningen

verkiezingspropaganda

«VOORUIT», 7-3-74, blz. 2

Achter deze maskers zitten de gezichten verbor-
gen van de keepers van Amerika's nationale hockey
liga. Het zijn lichte plastic maskers die vaak op maat
worden gemaakt, en hun dragers moeten beschermen
tegen de puck (de schijf die dienst doet als bal).

(Foto AP)

«VOLKSGAZET», 7-3-74, blz. 11

Weiger deze mensen uw stem | Ruk ze op 10 maart het masker af |

BULLETIN CE.COWE. 4 (1974) Nr. 3

17



Op 30 augustus verscheen te Parljs
het laatste nummer van het linkse
dagblad «COMBAT». Deze krant
werd in december 1941 opgericht
als clandestien weerstandsblad.
Albert Camus was medestichter en
eerste hoofdredacteur.

Onmiddellijk na de oorlog was
«Combat» met een oplage van
185.000 exemplaren een van de meest
gelezen en meest welvarende Franse
dagbladen. Daarna is zowel

de oplage als het aanzien

van de krant voortdurend gedaald.
Einde 1973 - begin 1974 waren

er interne moellijkheden. De redactie
ging In staking en een gedeelte
van de journalisten verliet het blad.
De oplage viel terug tot ongeveer
20.000 en de krant kwam

financieel volledig aan de grond,
zodat de uitgever, Henry Smadja,
de ultgave moest staken.

@

Op 31 augustus verscheen het arschelds-
nummer van het Nederlandse dagblad
«DE TID». In de loop van de
honderddertigste jaargang en na een
jarenlange strijd voor het voortbestaan,
hebben zowel ondernemingsraad als
redactie zich bij het onafwendbare
moeten neerleggen. Dit betekent dat
ook de sinds Januari van dit jaar door
de regering toegekende overheidssteun
niet kon baten (Conf. Informatiebulletin
4.74.1). Aan deze seleclieve perssteun
was immers de voorwaarde verbonden
dat de oplage niet beneden de 55.000
betaalde exemplaren zou dalen. Blijk-
baar werd aan deze voorwaarde

niet meer voldaan, zodat de uitgevers-
maatschappi] van «De Tijd», de
«Verenigde Nederlandse Uitgeversbe-
drijven», besliste de uitgave van het
dagblad op te heffen en om te zetien
in een weekblad. Onder de titel

«de Tijd» verscheen op 4 september
het eerste nummer van dit weekblad
dat op 93.000 exemplaren gedrukt wordt
en dat dezelfde katholieke tendens
heeft als de verdwenen krant. Van de
137 werknemers van «De Tijd» werden
er ongeveer vijfentwintig bi] het
weekblad tewerkgesteld.

Wegens het In werking treden

van de wet die de illegale omroep-
uitzendingen in Nederland verbiedt,
werden de gekende PIRATENZENDERS
Radio Veronica, Radio Noordzee, Mi
Amigo en Atlantis verplicht hun
uitzendingen te staken op 31 augusius.

Sinds 1 september is het maandblad
«DE VLAAMSE ELSEVIER» verdwenen.
Het eerste nummer was pas op

2 februarl 1973 van de pers gekomen
op initiatief van een van de grootste
uitgeverijen ter wereld, de

N.V. Elsevier - Bonaventura uit Amsterdam,
die o.a. ook «Elseviers Magazine»,
«De Haagse Post» en «Deze Week»
uitgeeft. De oplage van de Viaamse
editie van Elsevier kwam nooit boven de
10.000 exemplaren en het blad werkte
voortdurend met verlies. Bonaventura
zou nog aan de uitgeveri] Hoste

(«Het Laatste Nieuws») voorgesteld
hebben de kosten van de Viaams-Neder-
landse coproduktie te delen. Toen dit
aanbod werd afgewezen, besloot men
de uitgave te stoppen. Hiermee
mislukte de zoveelste poging

om In Viaanderen een volwassen
weekblad van de grond te krijgen.

=]

De Amerikaanse TV-keten NBC

heeft voor de recordsom van

400 miljoen BF. de rechten verworven
om de gekende film «THE GODFATHER»
van Francis Ford Coppola op het
kleine scherm uit te zenden.

De regisseur zelf zal de film

In twee helften verdelen,

zodat er twee avonden kunnen mee
gevuld worden. Tevens zal

Coppola de fllm ook versnijden

voor het Inlassen van reclame.

Deze advertentie-onderbrekingen
werden verkocht voor 9 miljoen BF.
per minuut. Dit zou ook een absoluut
recordbedrag betekenen.

®

De Gouden Beer van het

BERLIUNSE FILMFESTIVAL werd toege-
kend aan de Canadese prent «The Ap-
prenticeship of Duddy Kravitz» van Ted
Kotcheff. Volgens de critici,

een onverdiende prijs voor een on-
volwassen en volkomen onevenwichtig
werk. De Viaamse inzending

«De Loteling» van Roland Verhavert
kreeg op hetzelfde festval de
«Cidalprijs», dit is de prijs van het
«Comité International pour la Diffusion
des Arls et des Letires

par le Cinéman.

@

Voor de tweede opeenvolgende maal
ging de grote prijs van het
TSJECHISCHE FILMFESTIVAL te Karlovy
Vary naar de Russen. Michalkov-
Konchalovski kreeg de kristallen vaas
voor z'n film «Romance tussen
verliefdens.

Sinds 1 oktober Is de Nederlandse
radio- en televisievereniging TROS
A-omroep geworden en komt daardoor
- wat het aantal zenduren betreft -
post valten naast KRO, AVRO, NCRV
en VARA. Dit betekent een zendtijd-
wijziging zowel voor alle zendgemach-
tigden als voor de NOS.

(Zie hiervoor uitvoeriger informatie
elders in dit Bulletin).

L]

De moellijkheden In de Belgische
SOCIALISTISCHE PERS zijn de laatste
maanden meer acuut geworden. De
soclalistische «Gemeenschappelijke
Actie» (= parti], vakbonden, mutuali-
teiten en codperatieven), die reeds

van oudsher de socialistische pers
financiert, heeft laten verstaan dat zi]
haar steun zou beknotten «indien de
verschillende socialistische persbedrijven
niet tot een economisch beter verant-
woorde exploitatie zouden overgaann».
Dit is wellicht de reden waarom zowel
langs franstalige als langs nederlands-
talige zijde besprekingen begonnen zijn
over mogelijke fusies of althans toch
samenwerking en rationalisatie.

De beraadslagingen tussen «VOLKS-
GAZET» en «VOORUIT» vorderen

zeer traag. Blijkbaar willen geen van
beide afstand doen van hun historisch
gegroelde autonomie. Georges Debunne,
secretaris-generaal van de socialistische
vakbonden, zou voorstander zijn van
een samensmelting van «Volksgazet»,
«Vooruit» en het syndicaal weekblad
«De Werker» tot één grote socialistische
krant die automatisch aan de leden
van de vakbond zou verkocht worden
door de abonnementsprijs in te calculeren
in de syndicale bijdrage. Tot nog toe
heeft het er echter de schijn van

dat geen enkele strekking of geleding
binnen de parti] afstand

kan doen van haar persorgaan.

De besprekingen tussen «LE PEUPLE»
en «LE JOURNAL ET INDEPENDANCE»
vorderen heel wat beter. Vanaf 1 oktober
zou het tot een volledige technische
fusie komen tussen beide kranten.
«Le Peuple» met z'n neven-uitgaven
«Le Travail» en «Le Monde du Travall»
zou dan gedrukt worden op de
moderne persen van «Le Journal et
Indépendance». Ook op redactioneel
viak zouden deze beide groepen tot
een begin van samenwerking beslist
hebben, nl. op het stuk van de buiten-
landse berichigeving en de sport.

Dit alles houdt vanzelfsprekend in dat
zowel drukkers als bedienden en zelfs
Journalisten zullen moeten afvioelen.

18

BULLETIN CE.CO.WE. 4 (1974) Nr. 3



