actualiteiten
+
commentaar

pers

ALTERNATIEF PERSAGENTSCHAP

Op 28 april zijn te Brussel

een twintigtal fotografen, militanten en
journalisten samengekomen om naar
het Franse voorbeeld van het

Agence de Presse Libération

in de hoofdstad een alternatief
persagentschap op te richten.

Sinds 19 oktober 1972 werd te Leuven
een driewekelijks bulletin van het
Agence Presse Libération Belgique
uitgegeven. Sinds eind februari

werd te Brussel ook door een groep
fotografen met een alternatief
foto-agentschap van wal gestoken.
Besloten werd de Leuvense en Brusselse
diensten te fusioneren. Binnenkort zal
het experiment van het Agence

de Presse Libération Belgique

te Brussel worden voortgezet.

Dit alternatief persagentschap

stelt zich tot doel verslag over de
strijd van de arbeidersorganisaties

en van diverse aktiegroepen.

BELGISCHE VERENIGING VAN
DAGBLADUITGEVERS

De H. Huybrechts, directeur-generaal
van «Gazet van Antwerpens»

werd tot voorzitter van de

Belgische Vereniging van Dagblad-
uitgevers aangesteld, ter opvolging

van de H. Marcel Brélart («La Derniére
Heure») wiens mandaat afgelopen was.

Als ondervoorzitters werden aangewezen

de H. Vinck («Het Laatste Nieuws»)
en Baron de Thysebaert («Vers
I'Avenir»). De H. Hubrechts is 53 jaar
en doctor in de rechten. Hij was com-
missaris en beheerder van «Gazet van
Antwerpen» van 1952 tot 1962,

waarna hij tot directeur werd benoemd.

«RAAK»

Het meinummer van «Raaks»,
maandblad van de Katholieke Werk-
liedenbonden, stond in het teken

van het 25-jarig bestaan van dit blad.
Het was in mei 1948 dat het eerste
nummer van de pers kwam.
Sindsdien tracht «Raak» trouw te
blijven aan wat het was: een
kristelijk radikaal arbeidersblad

dat kansen bood aan de arbeiders’
om zich te vormen en de arbeiders-
situatie wou hervormen.

«Raak» bereikt momenteel een oplage
van 130.000 exemplaren.

SAMENWERKING
BELGISCHE EN OOSTDUITSE
JOURNALISTEN

In het Pershuis te Brussel werd

op 10 mei een konventie van
samenwerking ondertekend door de
voorzitter van de Algemene Belgische
Persbond (ABP) en de voorzitter

van de Journalistenbond van de DDR
(vDJ). Het akkoord is erop gericht
de samenwerking en de vrede in
Europa te bevorderen en de
uitwisseling van informatie te
vergemakkelijken. Er zullen publikaties
en delegaties worden uitgewisseld
en de journalisten uit het ene land
die het andere land bezoeken

om beroepsbezigheden, zullen daar
op steun kunnen rekenen.

CONCUBINAAT TUSSEN
JOURNALIST EN POLITICUS

Tussen persmensen en politici
moeten vrijmoedige betrekkingen
onderhouden worden. Ook als deze
gewenst gemoedelijke omgang eens
door een of ander misverstand
gestoord kan worden, dient er

voort gepleit voor een gunstige
sfeer van samenwerking tussen pers
en parlement, voor een vorm van
«concubinaat» tussen journalist

en politicus.

Aldus Prof. A. Breyne, Directeur-hoofd-
redacteur van «De Nieuwe Gids»

in een causerie voor de leden

van de Viaamse Club te Brussel.
Hij meende dat een gemoedelijke
omgang tussen journalisten en politici
de objectiviteit kan bevorderen.

BULLETIN CE.CO.WE. 3 (1973) Nr. 3



PRIJS VAN
SOCIALISTISCHE JOURNALISTEN

De prijs van de socialistische
journalisten in Belgi&, toegekend

aan een journalist die zich bijzonder
verdienstelijk heeft gemaakt

bij de verdediging van de persvrijheid
en van de vrije meningsuiting,

is dit jaar toegekend aan Peter
Niesewand, korrespondent in Rhodesi&
voor de BBC en «The Guardian=»,
door het regime van lan Smith

tot 2 jaar dwangarbeid veroordeeld.

UITREIKING PERSPRIJS
«FRANS THEELEN»

Op 7 maart had de uitreiking

plaats van de 12e Persprijs «Frans
Theelen-Hasselt». Deze prijs bekroont
jaarlijks de beste universitaire ver-
handeling over persexploitatie en
perspubliciteit. Hij werd in 1960
ingesteld bij de 75e verjaardag

van wijlen Frans Theelen, stichter
van «Het Belang van Limburg».

Tot laureaat 1972 werd uitgeroepen
Dirk Coolsaet (Rijksuniversiteit Gent)
die een verhandeling schreef over
«De papiervoorziening in de
Belgische dagbladpers gedurende

de periode 1960-71».

Twee aanmoedigingsprijzen gingen
naar A.M. Vioeberghs (Vrije Universiteit
Brussel), voor zijn «Bijdrage tot de
progressistische pers te Brussel - de
studentenpers en de groep «Le Libre
Examen» en naar Marie-Josée
Ceulemans (Katholieke Universiteit
Leuven) voor haar studie «Commu-
nicatiegedrag van de Amerikaanse
krantenlezers na de introductie

van de televisie».

PRIJS VOOR
DE BESTE SPORTREPORTAGE

De jury van de «Martini-prijzen»
kende de prijs voor de beste
nederlandstalige sportreportage

toe aan Luc Van Loon voor

zijn artikel «Guido Mallants : onze
eenvoud is ons sukses», verschenen
in «Het Nieuwsblad».

De prijs van de beste franstalige
sportreportage werd gewonnen door
Marcel De Leener voor zijn artikel
«Johan Noureev» verschenen in

«Les Sports».

De prijs voor de beste sportfoto
ging naar Robert Vanden Brugge

van het agentschap «Belga-» voor een
kiekje van de motorcross van Wetteren.
De prijs die bij beurten toegekend
wordt aan radio en televisie,

B.R.T. en R.T.B., wordt voor 1972
toegekend aan een B.R.T.-sportjournalist
en werd gewonnen door Jan Wouters
voor zijn reeks «Wie bent u,

wat was u vroeger».

10 JAAR «DE NIEUWE LINIE»

«De Nieuwe Linie» vierde op 2 mel
zijn tienjarig bestaan. Het blad wil
«met vallen opstaan, deelnemen in
een proces, dat - kort gezegd -
leidt naar meer democratie».
Verder leest men in het jubileum-
nummer : «Wij hebben besloten
een nieuwe vennootschap te creéren
voor ons blad. De aandelen ervan
worden beheerd door een stichting,
die bestaat uit mensen en mede-
werkers van «De Nieuwe Linie»,
gekozen door en uit de bedrijfs-
genoten zelfs.

NEDERLANDSE KRANTEN
DISCRIMINEREN MAROKKANEN
EN TURKEN

Uit een rapport «Surinamers en
Antillianen in de Nederlandse pers»,
een studie van F. Bovenkerk en

L. M. Bovenkerk-Teerink, blijkt dat,
in althans een belangrijk deel van de
Nederlandse landelijke pers, Surinamers
en Antillianen wel enigszins gedis-
crimineerd worden, maar veel minder
dan de betrokkenen zelf denken

of vinden. Belangrijk meer discrimi-
natie wordt in de dagbladen bedreven
ten aanzien van Turken en Marok-
kanen. De discriminatie uit zich

in het bijzonder in de misdaad-
verslaggeving : in de bladen wordt
de indruk gewekt, dat Surinamers,
Antillianen maar dus vooral Turken
en Marokkanen meer wandaden
bedrijven dan de «Hollanderss.

Als het aantal Surinamers en An-
tillianen, dat de laatste jaren werd
veroordeeld, relatief iets hoger is

dan het aantal Hollanders,

dan wordt via de dagbladpers

de onjuiste indruk gewekt,

dat het verschil niet enkele, maar
bijna tientallen procenten is.

Omdat de Surinamers en Antil-
lianen vrij geregeld tegen onjuiste,

dus discriminerende berichtgeving
protesteren valt in hun geval

de overdrijving nogal mee,

de Turken en Marokkanen echter,
vooral door de taal niet in staat
om zich bewust te laten horen,
worden geheel ten onrechte

vrij geregeld als misdadigers
neergezet.

UITGEVER
«FRANKFURTER RUNDSCHAU»
OVERLEDEN

Karl Gerold, uitgever van de
«Frankfurter Rundschau» en een van
de grondleggers van de herleefde
demokratische pers in het na-oorlogse
West-Duitsland, is na een ernstige
ziekte op 28 februari in de leeftijd
van 66 jaar overleden.

DDR : RICHTLIUN VOOR PERS

De Oostduitse regering heeft nieuwe
voorschriften uitgewerkt voor
buitenlandse journalisten die in

de DDR willen werken. In de

praktijk komt het er thans op neer,
dat er niet meer vanuit de DDR

naar het buitenland kan worden
bericht, wanneer de regering in
Oost-Berlijn hiertoe geen toestemming
heeft gegeven. Geéist wordt o.m.,

dat elke journalist «waarheidsgetrouw,
zakelijk en correct» bericht.

Wat de waarheid is, zal door

de Oostduitse regering zelf worden
uitgemaakt. Verder wordt er

in de voorschriften op gewezen,

dat een buitenlandse correspondent
in Oost-Berlijn geen lasterlijke
berichten mag doorgeven over de DDR,
haar staatsorganen en haar leiders
alsook over de met de DDR

verbonden staten. De DDR van haar
kant zal «een kwaadwillige
vervalsing van de feiten» niet tolereren.
Wanneer een krant of een radio-

en televisie-organisatie een journalist
in Oost-Berlijn wil accrediteren,

zal de betrokkene eerst door de
QOostduitsers over zijn rechten en
plichten worden geinformeerd.

O.m. zal hem worden duidelijk
gemaakt, dat hij niets mag doen

voor publiciteitsorganen die in de DDR
niet zijn toegelaten. Wanneer hij
zich niet hieraan mocht houden,

kan hij worden uitgewezen.

Tenslotte is er een einde gemaakt
aan het laatste restje van vrije
berichtgeving in de DDR.

Voortaan zal bij het Oostduitse

28

BULLETIN CE.CO.WE. 3 (1973) Nr. 3



ministerie van buitenlandse zaken
moeten worden gemeld, wanneer
een journalist een verhaal wil schrijven
over een staatsbedrijf of een
staatsorgaan of wanneer hij een
leidende Oostduitser wil Iinterviewen.
Met deze nieuwe voorschriften is de
DDR thans verder gegaan bij de
beknotting van de persvrijheid dan
landen als de Sowjetunie, Bulgarije,
Griekenland of Portugal.

FRANSE «PLAYBOY»

In het najaar verschijnt een
Franse uitgave van «Playboy».
Het zou onmiddellijk een oplage
hebben wvan 300.000 exemplaren.
«Playboy» bestaat reeds in een
Duitse en Italiaanse versie.

ITALIE : PERS-TOELAGE

De Italiaanse senaat heeft een
steuntoelage voor de kranten en
nationale persbureaus goedgekeurd

van 6 miljard lire (ong. 420 miljoen Bfr.,)
De toelagen voor elk persbedrijf

zullen berekend worden op basis

van hun papierverbruik in 1972.

De Italiaanse krantendirekteurs

klagen al geruime tijd over hun
financidle moeilijkheden en ver-
scheidene kranten verschijnen niet
meer of hebben met andere
gefusioneerd.

Men meent overigens te weten

dat de regering eraan denkt de

prijs der ltaliaanse dagbladen

van 90 op 100 lire (ong. 7 Bfr.) te
brengen, zoals talrijke krantendirekteurs
reeds drie jaar hebben gevraagd.

ZWITSERLAND :
HET DAGBLAD OP SCHOOL

Zoals reeds in sommige landen
gebruikelijk is o.a. in Denemarken,
Frankrijk, Itali& en de Verenigde Staten,
is nu ook in Zwitserland, speciaal

in enkele scholen in Genéve,

het lezen en analyseren van de
dagbladpers verplicht geworden.

Het is inderdaad bewezen dat de krant
het beste middel is om het onderwijs
aan de werkelijkheid te toetsen

en bij de jeugd een kritischer geest

te ontwikkelen.

TURKWE : CENSUUR

Het begrip censuur heeft een nieuwe
definitie gekregen in Turkije terwijl de
autoriteiten blijven ontkennen dat

hun censuur werkelijk censuur is.

«De autoriteiten willen alleen maar
van te voren weten wat er zal

worden gedrukt», zo kreeg een
journalist te horen in verband

met instrukties die werden gegeven
aan het Turkse persbureau

waarbij werd gelast dat alle nieuws-
berichten eerst aan de autoriteiten
dienden te worden voorgelegd voordat
zij naar de abonnees werden gezonden.

GRIEKENLAND :
VERZET TEGEN PERSWET

De Griekse Vereniging van Journalisten
heeft geprotesteerd tegen de perswet
die sinds 1970 van kracht is.

De bezwaren van de vereniging zijn

in het bijzonder gericht tegen het

feit dat korte gevangenisstraffen
wegens overtredingen van deze wet
niet kunnen worden vervangen door
geldboetes. Hierdoor worden journalisten
op é&én lijn gesteld met handelaars

in blanke slavinnen, souteneurs

en handelaars in verdovende middelen.

VIER EUROPESE KRANTEN
GAAN SAMENWERKEN
IN MAANDBLAD

Vier grote Europese kranten,

The Times, Le Monde, Die Welt

en La Stampa zijn van plan in oktober
een maandblad te lanceren

dat «Europa» zal heten en vooral
ekonomisch, financieel en industrieel
nieuws zal publiceren.

Het nieuwe maandlbad dat een

klein formaat zal hebben en minimum
zestien pagina’s tellen, zal worden
verdeeld als apart onderdeel van

de vier kranten. Op die manier

zal het 55 miljoen lezers bereiken.
«Europa» betekent een nieuwe stap
vooruit in de samenwerking van de
vier dagbladen. Die samenwerking
begon vorig jaar met een reeks ge-
meenschapeplijke studies over bepaalde
Europese problemen die in de vier
kranten werden gepubliceerd.
Journalisten en medewerkers van

de vier kranten zullen het maandblad
gezamenlijk schrijven waarna de
kranten elk afzonderlijk voor de

druk ervan in de eigen taal zullen
instaan.

20.000ste PRAVDA-UITGAVE

In de Sovjetunie werd op 5 mei
de «Dag van de pers» gevierd.
Op die dag wordt elk jaar,

gewoontegetrouw, het ontstaan van
de «Pravda», het orgaan van de
kommunistische partij van de Sovjet-
unie, herdacht. Het eerste

nummer van de «Pravda» verscheen
op 5 mei 1912.

Op zondag 6 mei verscheen het
20.000ste nummer van de krant.

De «Pravda» heeft een oplage van
tien miljoen exemplaren.

«Pravda» betekent «waarheid»

en de krant van Moskou

schrijft o.m.: «De hoogste taak

van de krant bestaat erin

door haar bestaan en scheppende
aktiviteit het vertrouwen in de partij
te rechtvaardigen en deze voortdurend
te helpen het kommunisme verder

uit bouwen».

«LIFE» VERSCHIJNT IN NIEUWE
FORMULE

Het Amerikaanse tijdschrift «Lifes,
waarvan de uitgave in december
vorig jaar is stopgezet, verschijnt
opnieuw met een nieuwe formule.
Voortaan zal een nummer helemaal
aan een onderwerp zijn gewijd.

Het eerste nummer dat op stapel
staat, gaat over Israél ter gelegenheid
van het 25-jarig bestaan van deze staat,
en een tweede uitgave zou het
|aaroverzicht bevatten, dat Life

ook voorheen altijd in de kersttijd
publiceerde.

PULITZERPRIJS VOOR
«WASHINGTON POST»

Aan de Amerikaanse krant

«The Washington Post» is de Pulitzer-
prijs voor journalistiek toegekend voor
haar reportages over de Watergatezaak.
Het blad was het eerste dat wees

op de mogelijkheid van een verband
tussen sommige hoge ambtenaren

van het Witte Huis en de spionage

in het hoofdkwartier van de demo-
kraten. Het Witte Huis beschuldigde
de «Washington Post» daarna van het
verspreiden van «ongegronde geruch-
ten», waarvoor Witte Huis-woordvoerder
Ronald Ziegler achteraf in het
openbaar verontschuldigingen aanbood.

WATERGATE : PERSKLUIF

Sedert het uitlekken van de
Watergate-affaire is de verkoop

van de dagbladen in de Verenigde
Staten met ongeveer 10 th. gestegen,
zo is uit een onderzoek van het pers-

BULLETIN CE.CO.WE. 3 (1973) Nr. 3



bureau UPI bij 200 New-Yorkse
handelaars gebleken. Elders in de
Verenigde Staten is de verkoop
iets minder gestegen.

Uit hetzelfde onderzoek blijkt

dat ten gevolge van die zaak

de verkoop van weekbladen als
«Time» en «Newsweek» met 20 t.h.
is opgelopen.

BRAZILIE : TIJDSCHRIFTEN
VERBODEN

Brazilié heeft 66 binnen- en buitenlandse
tijdschriften verboden omdat ze

«tegen de moraal en de goede zeden»
zouden zijn. De order daartoe is
uitgevaardigd door de direkteur

van het federale bureau voor censuur.
Onder de verboden bladen bevinden
zich o.a. de Duitse «Stern»,

de Amerikaanse «Playboy» en de
Italiaanse «Playmens».

(ADVERTENTIE)

PAUS OVER DE PERS

Paus Paulus VI heeft naar aanleiding
van de 7e werelddag van de sociale
kommunikatie, een oproep gericht

tot alle kristenen en mensen van

goede wil, opdat zij de voorlichting
zouden verbeteren. De paus wenst

dat de beroepsmensen meer
belangstelling tonen voor de geestelijke
waarden. Hij stelt met bezorgdheid
vast dat de media vaak worden
gebruikt om de fundamentele waarden
van het menselijk leven te ont-

kennen of aan te tasten of zelfs

om het onbegrip en de boosheid

onder de mensen op te wekken.

De verspreiding van valse ideologieén en
het ophitsen van het mateloos verlangen
naar materieel bezit, doen vaak

de belangstelling voor de echte

wijsheid en de vaste waarden
verdwijnen. De Heilige Vader

sprakt tot besluit zijn grote waardering
uit voor de radio- en TV-stations

en voor de persorganen, die bekom-
merd zijn om het verspreiden van

het nieuws over de kerk en de
Heilige Stoel.

De jaarlijkse kemmunikatiedagen

zijn ingesteld door het Tweede
Vatikaans Koncilie «voor de ont-
wikkeling van de sociale kommunikatie
in dienst van de mens».

EEN BSP-KRANT ?

In een resolutie van het arrondis-
sementeel congres van Roeselare,

ter voorbereiding van het nationaal
administratief BSP-congres, werd sterk
aangedrongen op dringende stappen
van het partijbureau bij de uitgevers
van erkende socialistische dagbladen
om te komen tot één groot socialistisch
dagblad voor Vlaanderen

BULLETIN CE.CO.WE. 3 (1973) Nr. 3



.

en een groot socialistisch blad
voor heel franssprekend Belgid,
ieder met pewestelijke uitgaven.

Bronnen : Het Belang van Limburg
Het Laatste Nieuws
De Nieuwe Linie
NRC-Handelsblad
De Standaard
Het Volk - De Nieuwe Glds
Samenstelling : W. Van der blesen
Periode : 1.3 - 31.5.73.

film

FOTO + FILM CENTRUM V.ZW.

Onlangs werd te Antwerpen een
Vereniging zonder winstoogmerk ge-
sticht onder de benaming «Foto +
Film Centrum» (F.+F.C.). Zij wil

in het Internationaal Cultureel Cen-
trum, Meir 50 te Antwerpen, regelmatig

fototentoonstellingen en filmvoorstellingen

inrichten, teneinde in Vliaanderen
een degelijke informatie te brengen
op internationaal gebied over

deze hedendaagse kunstvormen.
Tevens zal men er naar streven
musea en privé-verzamelaars te
stimuleren tot grotere belangstelling
voor deze kunstvormen terwijl de
jeugd zal gewezen worden op de
socio-kulturele mogelijkheden van
deze visuele informatie-media.

Lid worden kan geschieden door
storting van 200 Fr. op bankrekening
220/0002838/61 van het Foto +

Film Centrum V.ZW. Meir 50 - 2000
Antwerpen of postrekening Nr. 2.14
van de Generale Bankmaatschappij,
Zetel van de Metropool voor het
nummer 220/0002838/61.

PRIJZEN

Francis Ford Coppola's «The Godfathers

kreeg te Hollywood de Oscar voor
de beste film van 1972.

Voor zijn rol als maffia-leider

in deze film kreeg Marlon
Brando de Oscar voor de beste
mannelijke acteur. Brando
weigerde echter deze onderscheiding
«omwille van de manier waarop
de filmindustrie en de V.S. de
Indianen behandelen=,

Liza Minelli kreeg de prijs voor de
beste vrouwelijke vertolking voor
haar hoofdrol in de musical
«Cabaret» die ook Oscars kreeg
o.a. voor de beste regie, geluid,
decors en draaiboek.

Luis Bunuels «Le charme discret
de la bourgeoisie» werd als beste
buitenlandse film bekroond.

De door het Koninklijk Belgisch
Filmarchief ingestelde prijs
«L'Age d'or» werd toegekend

aan de film «W.R. Misterije Organizma»

van de Joegoslaaf Dusan Makavejev.
De «Gouden Palm», grote prijs van
het Internationaal Filmfestival van
Cannes 1973 werd gezamenlijk
toegekend aan de Amerikaanse film
«The Scarecrow» van Jerry Schatz-
berg en aan de Britse prent «The
Hireling» van Alan Brides. De jury
deelde mee dat men met de bekroning
van deze twee films vooral het
bijzonder knappe spel van de hoofd-
vertolkers in beide films heeft willen
bekronen.

De speciale prijs van de jury kreeg
«La mére et la prostituée»,

een Franse film van Jean Eustache.

OVERLIJDENS

Op 53-jarige leeftijd overleed

te New York de acteur Lex BARKER,
die in 1948 Johny Weismilller
opvolgde als de «Tarzan van het
witte doek».

De Russische regisseur Grigori
Kozintsev, die ondermeer de Russische
versie van Hamlet regisseerde,

is op 6B-jarige leeftijd te Leningrad
overleden.

Het rijkelijk met nostalgieke foto's
geillustreerde Nederlandse film-
maandblad «Filmfan» is na het vierde
nummer opgedoekt.

CENSUUR

De bekende Franse kineast Claude
Chabrol voltooide enkele dagen

gelden zijn zoveelste film, «Les Noces
Rouges». Op dringend verzoek van
de Franse justitie verdween de film
«in de ijskast».

Het tema van de film van Chabrol

is het lief en leed van de geliefden
van het Franse plaatsje Bourganeuf,
die wegens de strafrechterlijke ver-
wikkelingen rond hun idylle reeds

een eerste keer een proces dienden
mee te maken. Tegen de uitspraak
van dat proces werd door beide
partijen, zowel de beschuldigden als
het openbaar ministerie, beroep aan-
getekend, zodat de hele

«affaire Bourganeufs binnenkort voor
een hogere rechtsinstantie behandeld
dient te worden.

Aangezien de film van Chabrol

bij vertoning nu de straks te
benoemen juryleden zou kunnen
beinvioeden, ook al bracht Chabrol
aan zijn personen in de film enkele
lichte wijzigingen aan, verzocht
(lees : eiste) het Franse gerecht,

dat de film voorlopig zou worden
opgeborgen en niet in roulatie zou
komen tot na het tweede proces
Bourganeuf. Chabrol stemde
schoorvoetend toe.

De film «Canterbury Tales= van de
Italiaanse regisseur Pier Paolo
Pasolini mag voorlopig niet vertoond
worden in ltalié. Van partikuliere
zijde werd de beschuldiging geuit
dat het werk obsceen is. Een recht-
bank, die de zaak in behandeling nam,
stelde dat «Canterbury Tales» een
kunstwerk is; tegen deze beslissing
ging de openbare aanklager in beroep.
Het Italiaanse hooggerechtshof
bepaalde dat de film uit de
cirkulatie moet blijven, tot het hof
definitief heeft beslist of het werk

al dan niet obsceen Is.

MINISTER

Bij de opening van de «Negende
Internationale week van de
educatieve film» te Brussel pleitte
minister voor Nationale Opvoeding
Calewaert voor de visuele com-
municatie als leervak en leermiddel
in het onderwijs. Leraars zouden
dus filmopvoeding als verplicht

vak in hun beroepsopleiding moeten
krijgen.

BIOSCOOPSITUATIE VERBETERT

In het bioscoopbezoek in Nederland
is sedert 1970 een zekere mate van

BULLETIN CE.CO.WE. 3 (1973) Nr. 3



stabilisatie opgetreden met een
tendens tot verbetering. Deze ge-
wijzigde toestand na vele jaren

van onafgebroken sterke dalingen

is mede te danken aan het succes
van een aantal Nederlandse speelfiims.
Dit constateert de Nederlandse
Bioscoopbond in zijn jaarverslag over
1972.

Het succes van de Nederlandse
speelfiims valt af te lezen uit de lijst
van de films die in 1972 in Nederland
de meeste bezoekers lokten, waar

de 1ste («Blue Movie»), 6de («De
Inbreker») en 9de («Wat zien ik»)
plaats door Nederlandse produkties
worden ingenomen.

BIOSCOOPSITUATIE
VERSLECHTERT

Uit het jaarversiag 1972 van de
Belgische Beroepskamer voor de
Cinematografie blijkt dat het gemiddeld
aantal bioscoopbezoekers per week
daalde van 529.000 in 1971 tot 510.000
in 1972. Het landelijk gemiddelde
blijft beneden de 3%, een der
laagste cijfers in Europa.

Met een jaarlijkse omzet van meer
dan anderhalf miljard fr. vertegen-
woordigt het bioscoopbedrijf een
belangrijke economische sector. Meer
dan 50% der inkomsten komen uit
slechts 10 % van de bioscopen

en 50°% der zalen vertegenwoordigen
minder dan 10% van de inkomsten.
Boven het jaarlijks gemiddelde aantal
bezoekers stijgen enkel Brussel, Ant-
werpen en Luik uit.

CONTINENTALE FILMTOER

Na een tocht van twee maanden
door Belgié, Duitsland, Frankrijk
en Nederland is de mobiele bioscoop
teruggekeerd naar haar vertrekpunt :
het |I.C.C. te Antwerpen.

Tijdens deze reis hebben ongeveer
15.000 toeschouwers in de filmbus
van de Antwerpse «Artworker
Foundation» recente films van kun-
stenaars en marginale filmmakers,
overwegend uit Belgié, kunnen zien.
Kosteloos |

Bronnen : Het Belang van Limburg

De Standaard

Het Laatste Nieuws

Gazet van Antwerpen
Samenstelling : Johan Van Heddegem.
Periode : 1.3 - 31.5.73.

reclame

RECLAME-BUDGET

Enkele socialistische kamerleden
hebben een wetsvoorstel ingediend
om de naamloze vennootschappen

te verplichten hun uitgaven voor
reclame en publiciteit jaarlijks open-
baar te maken.

De vakbonden en de verbruikers-
verenigingen zouden aldus over een
interessante bron van informatie
beschikken.

GRAFISCHE BEDRIJVEN
TEGEN TV-RECLAME

De Federatie der Grafische Bedrijven
van Belgi& is gekant tegen het invoeren
van reclame op de televisie,

Deze houding wordt in de eerste
plaats ingegeven door de bezorgdheid
van de federatie om de broodwinning
van de meer dan 35.000 werknemers,
die in de grafische sector een
behoorlijk bestaan vinden.

De federatie is de mening toegedaan,
dat het invoeren van reclame op TV
een herverdeling van de publiciteits-
budgetten voor gevolg zal hebben,
wat onvermijdelijk ten nadele van de
gedrukte publiciteit zal uitvallen en
alzo werkloosheid voor gevolg zal
hebben in deze sector. In geval pu-
bliciteit op TV, tegen alle verwachtingen
in toch zou doorgevoerd worden,

moet aldus FEGRAB, een gedeelte
van de opbrengst, volgens in gemeen
overleg vast te stellen normen, aan
de grafische nijverheid worden voor-
behouden.

Tenslotte is de federatie van oordeel
dat televisie-publiciteit strijdig is

met het BRT-RTB statuut. BRT en RTB
zijn parastatale instellingen, die in leven
gehouden worden door openbare
fondsen. Deze instellingen wordt het
recht betwist om de grafische

sector een oneerlijke concurrentie
aan te doen.

UITLEG OVER
AUTORECLAME

Het Amerikaans ministerie van Handel
heeft aan zes automobielfabrikanten,
waaronder twee Europese en een
Japanse, gevraagd de reclame-

leuzen te rechtvaardigen die zij

in de Amerikaanse pers publiceren

om de loftrompet over hun modellen
te steken. Het gaat om General Motors,
Ford, Chrysler, Renault, Volkswagen,
Audi en Nissan.

OVERDREVEN MEDISCHE RECLAME

«Terug aan afzender. Deze reclame
is onvoldoende informatief en overdre-
ven luxueus uitgevoerd en werkt
derhalve kostenverhogend en
milieubedervend». Deze tekst heeft
de Zaandamse chirurg N.B. Vissel
op etiketten laten drukken, waarmee
hij al het «irritante reclamemateriaal
van de geneesmiddelenindustrie terug-
stuurt. In het blad «Medisch Kon-
takt» riep de h. Vissel bovendien al
zijn kollega's in Nederland op om
hetzelfde te doen.

De arts zendt alle reclame terug,

die niet in een redelijk be-
grijpelijke terminologie de samen-
stelling van het produkt aangeeft
of waarbij een redelijke litera-
tuurvermelding ontbreekt, alles wat
op hoogglanspapier is gedrukt en
voorzien is van «zinloze of schade-
lijke versiersels, zoals plastic ver-
pakkingen.

Bronnen : Het Belang van Limburg
Het Laatste Nieuws
De Standaard.
Samenstelling : G. De Meyer
Periode : 1.3. - 31.5.73.

boeken

BOEKENCLUBS IN FRANKRIJK

Veertien procent van de boeken in
Frankrijk worden verkocht per kor-
respondentie of door «courtierss,

32

BULLETIN CE.CO.WE. 3 (1973) Nr. 3



d.w.z. huis-aan-huis verkopers. «Le
Monde» publiceerde daarover een
enquéte, waaruit o.m. blijkt dat

de kollekties met auteurs uit de
vorige eeuw het grootste sukses
kennen.

De oplagen stijgen wel eens tot
duizelingwekkende cijfers : de «Club
Frangais du Livre» verkocht 85.000
reeksen met het werk van Balzac,
de «Cercle du Bibliophile» bracht
145.000 reeksen met het werk van
Victor Hugo aan de man.

Ter vergelijking : een Frans werk
dat via de gewone boekhandel
10.000 eksemplaren haalt, wordt be-
schouwd als een sukses.

De reuzen van wat men de «direkte
verkoop» noemt, zijn: «Le Livre de
Paris», afdeling van de «Librairie
Hachette» die in 1971 een zakencijfer
van 193 miljoen Franse frank haalde ;
«Frangois Beauval», 130 miljoen

Fr. frank zakencijfer; «Le Cercle

du Bibliophile», 100 miljoen ; Sélection
du Reader's Digest», 100 miljoen ;
«Rencontre» (verbonden met «Le Cercle
du Bibliophile»), een Zwitserse firma,
80 miljoen (in Frankrijk) ; «Rombaldi»,
ongeveer 80 miljoen.

Verder is er nog =France-Loisirs»,
voor de helft eigendom van de
«Presses de la Cité», voor de andere
helft van de Duitse boekenclub
«Bertelsmann=. Zij bestaat nog maar
drie jaar, heeft al 300.000 leden en
hoopt er tegen het einde van de
jaren zeventig één miljoen te
bereiken.

Bronnen : De Standaard
Samenstelling : G. De Meyer
Periode : 1.3 - 31.5.1973.

omroep

TV-JOURNAAL VOOR KINDEREN

Met medewerking van het ministerie
van CRM wordt in Nederland

de mogelijkheid bestudeerd om een
televisiejournaal voor kinderen van

zoo wu Twaalf jaar te gaan uitzenden.
Volgens een toelichting van het
ministerie zou een dergelijk programma
«gen aanzet kunnen zijn om kinderen
belangstelling voor politieke en
culturele zaken en wereldproblemen

bij te brengens.

TV-NIEUWS EN OMROEPSTER
VANAF OKTOBER IN KLEUREN

De Viaamse Televisie hoopt eind
oktober haar twintigste verjaardag

helemaal in feestelijke kleuren te vieren.

Waar het aanvankelijk de bedoeling
was eerst tegen het einde van

het jaar zowel de omroepster als het
tv-nieuws in kleuren uit te zenden,
zal dit nu vanaf oktober gebeuren.
Dit geldt ook voor de R.T.B.

DIRECTEUR VAN EUROPE NR. 1
OVERLEDEN

Frederic Billmann (24.10.1908), directeur-

generaal van de Compagnie Euro-
péenne de radiodiffusion et télévision
en eigenaar van het partikuliere
zendstation Europe nr. 1 is op 64 jarige
leeftijd overleden (27.3.73).

TV-BEZIT IN BELGIE

Per 1 januari stonden in Belgié
2.287.517 tv-toestellen waarvoor
kijkgeld werd betaald of waarvoor
het niet verschuldigd is krachtens
vrijstelling. Het aantal aangegeven
kleur-tv's was op die datum nog
zeer beperkt. In Brabant

bedroeg het bijv. slechts 1,7 t.h.
van het totaal dat 502.968 toestellen
bereikte. Het hoogste percentage

- 35 th. - is te vinden in Limburg,
maar het totale aantal toestellen be-
draagt er slechts 133.132.

Voor de overige provincies luiden
de gegevens als volgt (tussen haakjes
het procent kleur-tv's in het totaal).
Antwerpen : 379,101 (3,4) ; West-
Vlaanderen : 268.309 (2,3) ; Oost-
Viaanderen : 328.867 (3,1) ; Henegou-
wen : 304.104 (0,6) ; Luik : 243.679 (1,9) ;
Luxemburg : 42,925 (0,3) ; Namen :
84.432 (0,7).

PVV-VOORSTEL VOOR
NIEUW B.R.T.-STATUUT

Tijdens een perskonferentie op 14 april
heeft PVV-voorzitter Grootjans
toelichtingen verstrekt bij een voorstel

van dekreet houdende het statuut
van de openbare radio- en tv-dienst,
dat door de PVV aan de minister van
Nederlandse kultuur werd overgemaakt.
Bij het uitwerken van dit statuut
werd gestreefd naar een liberaler
stelsel, dat meer inspraak aan de
luisteraars en de kijkers toekent

en dat een grotere vrijheld waarborgt
op het stuk van de opiniéring.

De Viaamse PVV hecht uitzonderlijk
veel belang aan het ter beschikking
stellen van zendtijd aan zendge-
machtigde verenigingen, aan wie het
verboden is uitzendingen met han-
delspubliciteit op stapel te zetten.
De kultuurraden erkennen aan de
hand van objektieve kriteria de
zendgemachtigde verenigingen, die over
maximaal de helft van de gehele
zendtijd kunnen beschikken.

Deze verenigingen moeten rechtsper-
soonlijkheid bezitten, niet gericht zijn
op winstbejag, maar moeten uitsluitend
tot doel hebben radio- en tv-uitzendingen
te verzorgen, inzonderheid met het oog
op kommentaar en opiniéring.

VERBRUIKERSPROGRAMMA
OP B.R.T.

Sinds 14 april wordt om de vier weken
een verbruikersrubriek uitgezonden
door de BRT-televisie.

EXTRA TV-ZENDTHWD
VOOR BEJAARDEN

De raad van beheer van de NOS
heeft het bestuur voorgesteld, bij de
minister aan te dringen op het
beschikbaar stellen van extra televi-
siezendtijd ten behoeve van pro-
gramma's voor zieken en bejaarden.

STER-RECLAME

Stichting Ether Reclame (STER)

heeft vorig jaar meer dan 20.000
televisie-spots en bijna 25.000 reclame-
boodschappen op de radio uitgezonden.
Vrijwel alle beschikbare zendtijd

voor radio- en televisiereclame werd
gebruikt. De netto opbrengst van de
STER-reclame liep vorig jaar in de

105 miljoen gulden. Dit blijkt uit het
jaarverslag van de STER over 1972.

GOUDEN ROOS VAN MONTREUX

De Gouden Roos van Montreux
ging naar «Not so very important
peoples van de Zweedse radio en T.V.

BULLETIN CE.CO.WE. 3 (1973) Nr. 3

33



De «Zilveren Roos» werd toegekend
aan «Julie Andress hour» van de

ABC te New York.

De «Bronzen Roos» viel te beurt aan
«Carla Fracci» van de Italiaanse
radio en televisie.

De speciale prijs van de stad Montreux
werd toegewezen aan «International
wall to wall show» van de Norsk
Rikskringkasting van Oslo. «NS V.I. 20's»
kreeg de internationale persprijs,

toegekend door een jury van journalisten.

Zevenentwintig programma’s van
24 landen werden beoordeeld.

RADIO VRIJ EUROPA
MOET BLIJVEN

Het ziet er naar uit dat Radio Liberty
en Radio Vrij Europa ook in de toekomst
met Amerikaanse regeringssteun uit-
zendingen zullen verzorgen voor
Qost-Europa.

Op het ogenblik ontvangen zij nog
subsidie op grond van een tijdelijke
regeling. Vorig jaar kwam hun
voortbestaan in gevaar als gevolg
van bezwaren in het Amerikaanse
Congres.

Oosteuropese regeringen hebben
vaak heftig geprotesteerd tegen de
uitzendingen.

Een presidentiéle commissie in de
VS heeft het Congres voorgesteld
een commissie toezicht te laten uit-
oefenen op beide radiostations.

Zi] beveelt aan dat voortaan bij begin
en einde van ledere uitzending

zal worden meegedeeld dat deze
mogelijk is gemaakt door Amerikaanse
regeringssteun. Zij merkt op dat de
uitzendingen kunnen worden gestaakt
«zodra zij overbodig zijn geworden
door uitbreiding van de informatie
in Oost-Europa zelf~. Zij constateert
dat de toon van de uitzendingen is
aangepast aan de veranderde
omstandigheden en besluit : «Matiging,
geen overdrijving, behoort de norm

te zijns.

KRO-VOORZITTER
H.W. VAN DOORN
MINISTER VAN CRM

Mr. HW. van Doorn is op 11.5.73
afgetreden als voorzitter van de
Katholieke Radio Omroep. Hij is
minister geworden van Cultuur,
Recreatie en Maatschappelijk Werk.
Het voorzitterschap van de KRO
zal worden waargenomen door de

vice-voorzitter, drs. J.F.A.G. Kdnig.
Mr. Van Doorn Is bijna twaalf jaar,
sinds 1 juli 1961, voorzitter van de
KRO geweest. Hij volgde pater drs.
E.H.J. van Waesberghe O.P. op

en was de eerste leek die het
voorzitterschap van de KRO
vervulde.

De heer drs. J.F.A.G. Konig (63),
vice-voorzitter van de KRO, Is
sinds 1962 lid van het KRO-bestuur
waarin hij werd benoemd door de
Nederlandse Katholieke Schoolraad.
De heer Konig is sedert 1966
vice-voorzitter van de KRO.

NIUMEEGS ONDERZOEK
MEDIAGEBRUIK JONGEREN

Zowel schoolgaande als werkende
jongeren hebben de meeste belang-
stelling voor popmuziek wat betreft
de radio en voor amusementsprogram-
ma's wat betreft de televisie. Beide
categorieén jongeren zeiden vrij weinig
belangstelling te hebben voor sport
op de televisie. Schoolgaande jonge-
ren hebben meer belangstelling voor
informatieve programma’s en lezen
ook wat meer in kranten dan
werkende jongeren. Dit zijn

enige resultaten van een onderzoek
naar het mediagebruik door school-
gaande en werkende jongeren in
Nijmegen en omgeving (Nederland).

ITALIE : KABEL TV

De [taliaanse Republikeinse Parti]
heeft op 15 mei het ontslag van de
minister voor de P.T.T., Giovanni
Gioia, geéist. Zij verwijten de minister
dat hij zonder overleg met het
parlement de kabeltelevisie onder
staatsmonopolie heeft gebracht.

OVERGANGSRADEN
VAN BEHEER BRT EN RTB
SAMENGESTELD

De Franse en Nederlandse Cultuur-
raden hebben op 22 mei de leden
benoemd van de raden van beheer
van B.R.T. en R.T.B. Voor de C.V.P.
Zullen in de B.R.T. zetelen de hh.
Frans Janssens, Pol Marck,
Marcel Storme, Petrus Storme, Lode
Wils en mevr. Clara Smitt.

Voor de B.S.P.-fractie werden verko-
zen de hh. Georges Broget en
Roger Dekeijen en mevr. Solange
Vervaeck. Voor de V.U. de hh.

"

Paul Martens en Antoon Van Over-
straeten. Voor de P.V.V. de hh.
Adriaan Verhulst en Armand Beyens.
Uiteindelijk zullen in de R.T.B. zetelen
voor de P.S.B.: de hh. Close, Hicter,
Stiévenart, Lhoest en Gayetot.

Voor het F.D.F-RW.: de hh.

Monfils, Duvieusart en Van Mulders.
Voor de P.S.C.: de hh, Hallet,
Vandromme en Hanquet. Voor de P.L.P.:
de hh. Bock en Maréchal.

Deze leden, worden in principe be-
noemd tot het einde van het jaar.
De regering zal na het reces een
nieuwe omroepwet indienen. Deze
overgangsmaatregel was nodig omdat
de organieke wet van 18 mei 1960
op de B.R.T.-R.T.B. op 31 december
1972 ten einde liep.

KENNETH ALLSOP OVERLEDEN

Kenneth Allsop, een der meest be-
kende radio- en televisiejournalisten
is op 24 mei te West-Milton (Zuid-
Engeland) overleden in de leeftijd
van 53 jaar.

Allsop werkte mee aan verscheidene
bladen en tijdschriften, voornamelijk
«New Stateman» en «Punchs.

Hij was van 1955 tot 1960 reporter
van de kommerciéle televisie en
stapte daarna over naar de B.B.C.-
televisie waar hij het aktualiteiten-
programma «24 Hours» voorstelde.

OO0ST-DUITSLAND

Partijleider Erich Honecker, van
Oost-Duitsland, heeft de Qostduitsers
toestemming gegeven op Westduitse
radio- en televisiezenders af te stem-
men.

De agitatie die Oost-Berlijn jarenlang
tegen de nieuwsmedia in het Westen
heeft gevoerd, kwam in de praktijk
neer op een verbod er kennis

van te nemen.

Bronnen : Het Belang van Limburg
Het Laatste Nieuws
Het Volk - De Nieuwe Gids
De Volkskrant
NRC-Handelsblad
De Tijd
Samenstelling : H. van Peit
Perlode : 1.3. - 31.5.1973.

34

BULLETIN CE.CO.WE. 3 (1973) Nr. 3 .



