BELGIE : RADIO EN
TV-ONDERSCHEIDINGEN

De «Bert Leysenprijs
1971-1792» werd begin
februari te Brussel
toegekend aan het

13-delig BRT-jeugdfeuilleton
«Het Zwaard van Ardoe-
waans.

De Vereniging van de
Viaamse TV- en Radio-
Pers bekroonde Kris Borms
met de Prijs van de
TV-kritiek. De Radio Prijs
Klokke Roeland ging naar
Omroep Limburg en naar
de radioserie «De Jaren
Dertig» van Roland van
Opbroecke.

BELGIE : BENOEMINGEN

De h. Jan de Laet

heeft zijn standplaats Hil-
versum, waar hij de BRT
vertegenwoordigde, bij de
jaarwisseling verlaten

om de h. Karel
Hemmerechts,

thans wnd bestuursdirec-
teur bij de Vlaamse tele-
visie, als chef van

het secretariaat

van de algemene directie
der Nederlandse uitzen-
dingen op te volgen.

De h. Jean Hallet,
algemeen secretaris

van de christelijke
mutualiteiten, werd aange-
steld als voorzitter

van de raad van beheer
van de RTB om het
mandaat van de

h. Born, die ontslag-
nemend is, te voltooien.

De h. Bachy, professor
aan de UCL, werd aange-
duid om het vrijgekomen
mandaat als beheerder

te bekleden.

BRT : OPENBARE DIENST

De minister van de
Nedelrandse Cultuur

en Vlaamse aangelegen-
heden, Chabert,

heeft zich uitgesproken
voor het behoud

van de omroep als
openbare dienst

die de emanatie

is van de maatschappij.
Hij deelde mede
onmiddellijk een ontwerp-
decreet te zullen neer-
leggen bij de cultuurraad
van de Nederlandse
cultuurgemeenschap

in verband met de
vernieuwing van

de mandaten

actualiteiten
=
commentaar

radio
tv

van de raadsleden,

en dit overeenkomstig
het regeerakicoord.

Voor het zomerreces

zal een ontwerp

van volledige wet,

een decreet bij het
parlement, respectievelijk
de cultuurraden,

worden neergelegd.

NIEUWE FM-STATIONS
RTB

Benevens de nieuwe
kleuren TV-zender te
Anlier in Luxemburg,
waarvan de bouw
onlangs werd aanbesteed,
heeft de directie van de
technische diensten

van de RTB

eveneens een aanbeste-
ding uitgeschreven

voor de bouw

te Waver van twee
frequentiemodulatie (FM)-
zenders, voor het

derde programma
(franstalige uitzendingen).
Met de werken zal

dit jaar nog begonnen
worden.

PROEFUITZENDINGEN
VARA VIA LOKALE
TELEVISIE

De Nederlandse Omroep-
vereniging VARA

wil informatieve televisie-
programma’s die de
problematiek in een
bepaalde streek

buiten de randstad
behandelen, eerst via een
regionale zender

in de betreffende streek
(buiten de normale
televisie-uren) uitzenden
en aan de hand

van reacties daarop
evalueren alvorens het
programma feitelijk uit te
zenden. De Vara is op
dit idee gekomen naar
aanleiding van de
bevinding, dat vele kijkers
buiten de randstad
zichzelf te weinig
«herkennen» in het lan-
delijke televisieprogramma.
De raad van beheer

van de NOS is om
advies gevraagd.

DE BETEKENIS VAN
HET MEDIUM RADIO

De afdeling Studie

en Onderzoek van de
NOS (Nederlandse Omroep
Stichting) heeft een onder-
zoekje verricht naar

de betekenis van de
radio.

Ongeveer 31 procent

van de Nederlandse
bevolking van 12 jaar

en ouder beschouwt

de radio in de eerste plaats
als bron van amusement ;
30 procent ziet de radio
in de eerste plaats

als brenger van het
laatste nieuws ;

24 procent vooral als
aangenaam achtergrond-
geluid en voor

14 procent is radio
primair een bron van
algemene informatie.
Jongeren zien volgens
dit onderzoek de radio
als bron van amusement
en als aangenaam
muzikaal achtergrond-ge-
luid. Bejaarden be-
schouwen de radio in
meerderheid als brenger
van het laatste nieuws.
Mensen met uitsluitend
lager onderwijs,

onder wie naar verhouding
veel ouderen voorkomen,
zien de radio in sterkere
mate als brenger

van het laatste nieuws
dan mensen met middel-
baar of hoger onderwijs.

Voor deze laatste groep,
waarin naar verhouding
veel jongeren voorkomen,
geldt de radio

in sterkere mate

als aangenaam muzikaal
achtergrondgeluid

dan voor mensen

met uitsluitend

lager onderwijs.

Mannen leggen vooral
de nadruk op de
informatieve functie

van de radio ;

vrouwen benadrukken
daarentegen in sterke
mate de amusements-
functie van de radio.
Hoe meer men naar

de radio luistert,

hoe sterker de amusements-
functie van de radio
wordt benadrukt,

terwijl in omgekeerde
richting de informatieve
functie van de radio
een wat sterker

accent krijgt.

Mensen, die de televisie
als het belangrijkste
medium zien

en vooral mensen,

die de geillustreerde
bladen als het be-
langrijkste medium be-
schouwen, hechten
verhoudingsgewijs

een wat grotere waarde
aan de radio

als bron van

amusement dan de overige
groepen ondervraagden.

-30

BULLETIN CE.CO.WE. 3 (1873) Nr. 2



Mensen, voor wie de
dagbladen het be-
langrijkste medium zijn,
hechten, in verhouding
tot alle onder-
vraagden, een wat grotere
waarde aan de radio
als brenger van het
laatste nieuws.
Conclusie van Studio
(Programmablad KRO) :
de radio moet in ieder
geval blijven !

ETHERPIRATEN

Het einde van de

voor de Nederlandse kust
opererende etherpiraten
(Radio Noordzee, Radio
Caroline, Radio Veronica)
is nabij.

In de op 7 februari 1973
aan de Nederlandse
Tweede Kamer
aangeboden memorie
van antwoord op de
twee wetsontwerpen
betreffende de piraten-
zenders, zegt het de-
missionaire kabinet
Biesheuvel dat het Ver-
drag van Straatsburg

ter bestrijding van
piratenzenders buiten
nationaal gebied

door de Nederlandse
regering moet worden
goedgekeurd. Het tweede
wetsontwerp wil straf-
rechtelijk optreden
mogelijk maken tegen
iedereen die mede-
werking verleent

aan de piraten-

zenders (programma-
makers, advertentie-aquisi-
tie, bevoorrading en
bemanning van het
schip).

Ongeveer een maand
voor het aanbieden

van de memorie

van antwoord,

maakten de Amsterdammers

E. Otten en F. Koller
(uitgevers van het

muziekblad Europop Music

Magazine) bekend plan-

nen te hebben om vanaf

een vierde piratenschip

voor de Nederlandse kust
reclameboodschappen

te gaan uitzenden.

TELEVISIERECLAME

De STER (Stichting
Ether Reclame)

heeft in Nederland
begin dit jaar

voor het eerst

in haar geschiedenis
(opgericht 25 augustus
1965) een reclame-
film van de beeldbuis

verwijderd.

Per 1 januari 1973

is een televisie-adver-
tentie voor een
bepaald merk deodorant
in de ban gedaan,
nadat tegen deze spot
zeer veel bezwaren
en protesten

van het kijkerspubliek
waren binnenge-
komen.

Terwijl het standpunt
van de STER
tegenover de adver-
teerders zich duidelijk
heeft verhard, hebben
de felste bestrijders
van de STER-reclame
in Nederland juist
een soort gevechts-
pauze aangekondigd.
Voorzitster Ine van
den Heuvel van het
Vrouwencontact in de
PvdA - in de wandeling
de «Rooie Vrouwen» -
stopt voorlopig

met de acties

van haar beweging
tegen de STER.

KABELTELEVISIE
NEDERLAND

De VNU en Polyzathe
(dochter van Heimij,
Nederhorst en Pakhoed)
hebben twee vennoot-
schappen opgericht
voor het ontwerpen,
véoérfinancieren, doen
aanleggen en exploi-
teren van kabel-
distributienetten

en voor het in
exploitatie nemen van
door anderen aange-
legde netten. Ge-
streefd wordt naar de
aanleg van systemen
die geschikt zijn

voor tenminste twaalf
televisie- en FM-kana-
len en die ruimte
openlaten voor de
ontwikkeling van ver-
schillende kabeltoepas-
singen.

VNU en Polyzathe
entameren deze nieuwe
activiteit tegen de
achtergrond van het
reeds geruime tijd
groeiend besef,

dat kabeltelevisie

een belangrijke ver-
ruiming van het
communicatiesysteem
kan geven. Dit

heeft op de eerste
plaats betrekking

op de storingvrije
ontvangst, de uitbreiding
van het programma-
aanbod en de ver-

dwijning van ontsierende
antennewouden uit het
stadsbeeld.

BERISPING VPRO

De Nederlandse minister
van CRM (Cultuur) heeft
begin dit jaar de VPRO
een berisping,

zoals voorzien in art. 61
van de Omroepwet,
toegediend wegens
schending van de
koninklijke waardigheid
in de tweede

Barend Servetshow.

In diverse publiciteits-
organen roepen zeer
velen dat zoiets

niet mag kunnen
omdat rechter en aan-
klager zich hier

op een stoel zitten

te verdringen.

De VPRO ging in beroep.

NEDERLAND : WEG MET

DE SPIEKBRIEFJES

De NOS-nieuwslezers
lezen sinds begin

dit jaar de bul-

letins niet meer af
van een voor hen
liggend papier,

maar van een aan de
camera gemonteerde
monitor, een zgn.
«teleprompters.

Het was in de praktijk
gebleken dat een bericht
voor het publiek
duidelijker en beter
overkwam, wanneer de
nieuwslezer het publiek
meer zou aankijken.

KANS VOOR
MINDERHEDEN
OP BBC

De BBC zal in april

het eerste van een reeks
van dertien televisie-
programma'’s uitzenden
samengesteld door
groeperingen, die van
mening zijn, dat op

het scherm te weinig
aandacht wordt be-
steed aan hun opvattingen
of activiteiten.

leder programma

zal 40 minuten duren.
De BBC stelt hiervoor
zijn studio’s, camera's
en professioneel advies
ter beschikking

van de aanvragers.

De inhoud en de stijl
van de programma's
zullen echter geheel
aan de belangstellenden

worden overgelaten.
Voor de aanvragers

in staat gesteld

zullen worden hun eigen
programma samen te
stellen, moeten zij
echter verklaren

de kijkers niet te
zullen vragen geld

te sturen, geen
obscene of indecente
zaken te zullen ver-
tonen, geen persoonlijke
aanvallen uit te voeren
en individuele personen
niet te belasteren,

niet te zullen aanzetten
tot relletjes,

tot geweldpleging en geen
raciale onlusten te
verwekken.

Er hebben zich al
politieke organisaties
van links en rechts,
studenten, vakbonden,
religieuze instanties,
zonderlingen en zelfs
een Illegale organisatie
aangemeld.

COMMERCIELE RADIO
IN LONDEN

Voor het einde van
dit jaar krijgt de
Britse hoofdstad com-
merciéle radio. Twee
stations hebben van
de onafhankelijke omroep-
raad de daarvoor
vereiste vergunningen
gekregen en zijn als
winnaars tevoorschijn
gekomen uit een
hele groep van
egadigden. Het is de
bedoeling dat de twee
stations straks permanent,
dus 24 uur per dag,
in de ether zijn
met nieuws, muziek
allerlei variéteiten en
natuurlijk de reclames,
waarom het de geinte-
resseerden begonnen is.
De naam van het ene
station [uidt Capital Radio,
die van de andere
London Broadcasting
Corporation. Het eerste
wordt geleid
door de Engelse
filmregisseur en -acteur
Richard Attenborough,
terwijl de voormalige
Lord Mayor van Londen,
Sir Charles Trinder,
de leiding heeft over
de London Broadcasting
Corporation, die zich
voornamelijk zal specia-
liseren in de
nieuwsgaring.
Bij Capital komt de
klemtoon meer op het
amusement te liggen.
Capital was aan-

BULLETIN CE.CO.WE. 3 (1973) Nr. 2



vankelijk het avontuur
van alleen Attenborough,
de Britse filmproducer
Bryan Forbes en een
bevriende tandarts uit
Weybridge. Nu zijn

de directies van een
aantal plaatselijke kranten
in Londen erbij
gekomen en heeft ook
het zondagsblad The
Observer grote interesse.
De London Broadcasting
Corporation is een
aanzienlijk uitgebreider
gezelschap, waarvan
onder andere finan-
ciers uit de Londense
City deel uitma-

ken, een aantal journa-
listen en de Canadees
Ken Baker, die vice-
president is van de
Selkirk Holdings uit
Toronto, een onderneming
die zeventig commerciéle
radiostations in Canada
heeft en dus de nodige
ervaring kan in-
brengen.

BBC TEGEN
ETHERVERVUILING

BBC gaat de taal van
haar radio- en televisie-
programma’s kuisen. De
regisseurs kregen van de
directie een boekje ter
hand gesteld met de
sprekende titel «Goede
smaak en stijl».

Daaruit blijkt dat de
meeste kiachten van
kijkers en luisteraars
slaan op het gebruik
van vioeken en
gemene woorden in lichte
programma’s.

Ook tegen uitgebreide
sekstonelen wordt in het
boekje gewaarschuwd.

OPEN UNIVERSITEIT

Op 1 januari is Enge-
lands Open Universiteit
zijn derde jaar
ingegaan. Zelden is er
in onderwijskringen

uit de gehele wereld
zoveel belangstelling
geweest als voor

deze controversiéle en
revolutionaire vorm van
hoger onderwijs.

De Open Universiteit

is een poging om een
waarachtige volksuniver-
siteit te worden :
goedkoop en doeltreffend.
De methode is niet zo
revolutionair, maar wel
de combinatie van de
methodes, en vermoedelijk
vooral de gevolgen die

lectuele» zender wvan
voor het nog meestal
in zichzelf gekeerde
orthodoxe universiteits-
onderwijs.

BBC GEEFT
«GOED NIEUWS»

De BBC begon op 3 fe-
bruari met een wekelijks
programma waarin
alleen «goed nieuwss
wordt bekendgemaakt,
onder het motto

The positive world.
Berichten over ramp-
spoed worden daarin
vermeden. In 10 minuten
worden de luisteraars
op de hoogte ge-

steld van bijvoorbeeld
nieuwe geneesmiddelen
tegen ziekten, verbeterde
methoden in de industrie
en soortgelijke,

een betere toekomst
belovende zaken.

Het nieuwsprogramma
wordt uitgezonden door
Radio lll, de «intel-
lectuele zender van

de BBC.

W.-DUITSLAND

In Miinchen is door

de radio- en TV-leiding
een overeenkomst bereikt
over een voorstel

om de radiotaks op

35 MM. ipv. 26 D.M.
te brengen, en de kijkers
85 D.M. i.p.v. 60 D.M.

te doen betalen.

Een financiéle krisis
zou in de omroep
onvermijdelijk worden,
als de gevraagde
aanpassing niet op

1 januari 1974 kan
doorgevoerd worden.

«FRANGLAIS» TABOE
BlJ FRANSE OMROEP

Het «Franglais» is
voortaan ten strengste
verboden bij de Franse
staatsomroep en bij

alle andere regerings-
instanties. Onder «Fran-
glais» verstaat men zeer
op zijn Frans uitge-
sproken Engelse woorden.
De lijst van 350 Engelse
woorden, die de Franse
staatscourant voor offi-
cieel gebruik in de ban
gedaan heeft, betreft
gangbare termen uit de
communicatie-wereld,

de techniek en de
bouwnijverheid. Merk-

waardig is, dat de
samenstellers hebben
moeten toegeven
voorshands nog geen
Franse equivalenten ge-
vonden te hebben voor
woorden als marketing,
software en hardware.
Maar er zullen meer
lijsten volgen.

Het is niet voor

het eerst, dat de Franse
regering een kruistocht
tegen het Franglais
open. Een verschil

maet vorige acties is
echter, dat ditmaal

ook de omroep erbij
betrokken wordt.

De communicatie-media
immers spelen een be-
langrijke rol bij de
verbreiding van Engelse
mode-woorden - lang
niet alleen in Frankrijk.

DERDE TV-NET
IN FRANKRIJK

In Frankrijk is op oude-
jaarsavond het derde
televisienet (3iéme
chaine) in gebruik
genomen. De uitzendingen
zijn alle in kleur.
Frankrijk is nu het
enige westerse land
dat drie staatstelevisie-
programma's verzorgt.
Het derde programma,
dat nu reeds door

een kwart van de
kijkers te zien Is

in het gebied van
Parijs, in Noord-Frank-
rijk , in de Elzas en in
Lotharingen, zal voorna-
melijk regionale en pro-
vinciale belangen be-
handelen samen met
culturele, geschied-
kundige en jeugduit-
zendingen.

De programma's zijn
ook goed op te vangen
in het zuidwestelijk
deel van Belgié.

Bronnen :

NRC-Handelsblad. De Tijd,

De Volkskrant, Studlo,

Le Monde,

The Times,

Het Volk - De Nieuwe Gids,

Het Belang van Limburg,

De Standaard, Gazet van
Antwerpen, Het Laatste Nlieuws.

Samenstelling :
Herman Van Pelt.

Periode : 1.1-28.2.73,

actualiteiten
-+
commentaar

pers

3z

BULLETIN CE.CO.WE. 3 (1973) Nr. 2




NIEUW VLAAMS
TIENERMAGAZINE

"Top', een nieuw Vlaams
tienermagazine wil, in
aansluiting bij de
actualiteit, ontspanning
en vorming in zijn
kolommen verenigen en
dit op een evangelisch
geinspireerde basis.
Uitgeverij is 'De Goede
Pers' uit Averbode.

De verspreiding van

het blad zal hoofdzake-
lijk via de scholen
gebeuren.
Hoofdredacteur is Karel
Verleyen, rubriekleider
levensvorming Eric Stynen,
rubriekleider informatie
en documentatie Gaston
Van Camp, verantwoor-
delijke voor de
meisjesrubriek Katrien
Seyaene en voor de
ontspanning werd Walter
Capiau geéngageerd.

NIEUW WEEKBLAD

Voortaan zal «Journal
d'Europe», dat een uit-
gave was van het
Antwerps dagblad <«La
Métropole», als
zelfstandig weekblad ver-
schijnen onder dezelfde
titel.

Hoofdredacteur van het
nieuwe weekblad is
Serge de Waersegger.
Directie en redactie
zijn gevestigd

Leuvens Plein 21,

1000 Brussel.

AFSCHEID SYNDICALIST

In «Volksgazet» van

15 februari verscheen

de laatste syndicale kro-
niek van Vic Thijs.
Zesentwintig jaar lang
verzorgde deze socialisti-
sche voorman in dit blad
een wekelijkse bijdrage
over het vakbondsleven.
De syndicale kroniek
van «Volksgazet» zal
voortaan verzorgd wor-
den door de algemene
sekretaris van het
ABVV, Georges Debunne.

VLAAMSE ELSEVIER

Op 2 februari verscheen
het eerste nummer van
'De Viaamse Elsevier'.
'‘De Viaamse Elsevier
wordt uitgegeven

door Elsevier-Sequoia,
dochteronderneming van
het Elsevier-concern.

Hoofdredacteur is de

h. Henri Schoup

(«Wij zijn voor geen
enkele partij te koop.
Onze kolommen staan
echter wel open

voor iedereen, ook

voor politieke partijen, op
voorwaarde dat ze iets
nieuws te vertellen heb-
ben»). Lou Declerck
komt van Gazet van
Antwerpen als rechter-
arm van de hoofd-
redacteur. Het manage-
ment werd toevertrouwd
aan drs. Johan Du-
cheyne.

RAOUL TACK
OVERLEDEN

Op 6 februari werd Raoul
Tack begraven.

R. Tack, oud senator en
gewezen voorzitter van
de Algemene Belgische
Persbond en van de
Beroepsunie van de
Belgische Pers, was ge-
durende meer dan

50 jaar journalist bij
'‘La Derniére Heure'.

PERSPRIJZEN

De persprijzen 1972 van
de Viaamse Journalisten-
klub werden toegekend
aan de heren Vic Lories
(televisie) en Jan Behets
(De Standaard).

De Persprijs Europa-Een,
die in 1962 werd inge-
steld om persmensen
met belangstelling voor
de Europese federalisti-
sche beweging te bekro-
nen en meteen in de
kijker te plaatsen,

werd uitgereikt aan
Victor van Cutsen

van «Het Laatste Nisuws»
en Pierre Istace van
«La Métropole».

DE EECLONAAR :
125 JAAR

'De Eecloonaar, weekblad
voor het Meetjesland’

is aan zijn honderdvijf-
entwintigste jaargang
toe. Het blad werd
opgericht in 1848,

na de afschaffing van
het dagbladzegel.

In die tijd droeg het
blad als ondertitel
«Weekblad gewijd aan
landbouw, handel, nijver-
heid en letterkunde= en
het voerde als leuze
«Volksgeluk door bescha-
ving» en «Geene maat-

schappij zonder orde».
Vandaag prijkt onder de
kop van het blad

«Voor godsdienst, taal

en vaderland».
Gemeenteraadsverslagen,
gemeenteberichten, aan-
kondigingen en verslagen
van de plaat-

selijke verenigingen

en vooral informatie

over jammerlijk gebroken
armen en benen komen
ruimschoots aan bod.

NIEUW
SPORTWEEKBLAD

Nederland heeft een
nieuw (voetbal-) sport-
weekblad : «Kicks»,
opvolger van «1-0»
(zelfde uitgeverij).

Het eerste nummer
verscheen op 14 februari
1973.

Met «Kick» wil Oberon
(uitgeveri] voor jeugd
en sport van VNU)

in de slag gaan met
«Voetbal International/
Goal» (BV Weekbladpers)
het andere sportweekblad
dat Nederland naast het
officiéle De KNVB-er
kent. Voetbal Interna-
tional/Goal zit in zijn
achtste jaargang en
heeft een oplage van
150.000. Vier vaste
redacteuren o.l.v. hoofd-
redacteur Joop Niezen
vullen wekelijks 32 pagi-
na's met gemiddeld 2,5
pagina advertenties.

Het op woensdag uitko-
mende «Kick» telt

40 pagina's op groot
tijdschriftformaat
waarvan acht in kleur. Het
«covert= alle sport

van het voorgaande
weekeinde in de vorm
van nabeschouwingen

in weekbladtrant en be-
steedt uitgebreide aan-
dacht aan het buitenlands
sportgebeuren en de
amateursport.
Hoofdredacteur is Ruud
Bonewit, Medewerkers
zijn Koos de Boer,

Ton van Niekerk,

John Drieskens en Lex
Muller. Kick kost in

de losse verkoop

1 gulden 25, vijftien cent
duurder dan VI/Goal.

NEDERLANDSE
'PERSKOMBINATIE'
BOEKT WINST

Over 1972 heeft de
perscombinatie (de
Volkskrant, het Parool

en de Arbeidspers) weer
een bescheiden winst
geboekt. De uitkering
uit de STER-reclamepot
zit daar wel voor iets
tussen.

Een vergaande automati-
sering, die in het voor-
uitzicht wordt gesteld,
zou niet gepaard hoeven
te gaan met ontslagen.
Dit werd meegedeeld

op een persconferentie
door drs. W. Van
Noorden, voorzitter van
de raad van bestuur.

DE NIEUWE LACH

Begin vorig jaar werd
het weekblad 'De Lach'
omgezet in een
veertiendaags mannen-
tijdschrift 'Mach’, dat
geleidelijk in het 'blote’
straatje verzeild raakte
zonder echter de oplage
te kunnen optrekken.
Men heeft het dan

ook wijselijk geacht
terug aan te knopen

bij de oude
'Lach’-traditie. 'De Nieuwe
Lach' brengt romantische
en avontuurlijke verhalen
en reportages, strips,
vrijetijdsinformatie, puz-
zels, horoscopen, glamour,
vele grappen en een
portie 'functioneel’ bloot,
zodanig verhuld dat het

- de fantasie nog moet

kunnen prikkelen ...

AUDET : BETERE
TOEKOMST VOOR
NEDERLANDSE
KRANTEN

Sinds 2 februari zijn
certificaten-AUDET
(Associatie van Uitgevers
van Dagbladen en
Tijdschriften) geintrodu-
ceerd op de Amster-
damse beurs. Dr. A. Tum-
mers, directeur van
AUDET verklaarde naar
aanleiding hiervan het
volgende : «Na de in-
zinking in de afgelopen
jaren, zal naar ver-
wachting de toekomst
voor het Nederlandse
dagbladwezen betere
perspectieven bieden.
Wij hebben er het
vaste vertrouwen in

dat AUDET, dank zij
haar sterke positie op
de regionale dagblad-
markt, haar in betekenis
toenemende vakblad-
uitgeverij en haar
groeiend aandeel op de
markt van de huis-aan-

BULLETIN CE.CO.WE. 3 (1973) Nr. 2



huis-bladen, een stabiele
ontwikkeling zal doorma-
ken en een daaraan
evenredige rentabiliteit
zal tonens.

KRANT
GROOTSTE
NIEUWSBRON

Uit een NIPO-enquéte

in Nederland over de
vraag «hoe laat komt
het nieuws» blijkt

dat er mensen zijn

die tussen acht en tien
uur 's avonds nog
volstrekt niet op de
hoogte zijn van wat

er zich in de wereld
heeft afgespeeld.

Zij hebben op dat
tijdstip nog geen krant
gelezen, geen radio ge-
hoord en geen televisie
gezien. Tegenover deze
weinig geinteresseerden
(22 procent) staat een
percentage van 78 procent
dat 's avonds via een
van de nieuwsmedia kennis
heeft genomen van de
gebeurtenissen in eigen
land of daarbuiten. De
krant is daarbij meestal
de grootste nieuws-
bron.

De ondervragers hielden
dit onderzoek op twee
dagen in januari.

Zij noteerden het
interview-tijdstip zodat
het materiaal in tijdvakken
met minstens honderd
vraaggesprekken kon
worden ingedeeld. Per
tijdvak van een of en-
kele uren stijgen de van
nieuws voorziene per-
centages tot 78.

De televisie blijkt

alleen na acht uur

van grote betekenis,

de radio vooral tussen
en gedurende de middag.
Tot 12 uur 's morgens
weet 61 procent van de
ondervraagden nog van
niets ; 23 procent heeft
dan de krant al gelezen,
een even groot percen-
tage heeft de radio
gehoord. Tussen 12 en
15 uur is het percentage
lezers en luisteraars ge-
stegen tot 54 procent
(33 krant, 36 radio),
tussen 15 en 17 uur
gaat het om 62 procent
(34 krant, 38 radio),
tussen 17 en 19 uur be-
draagt het cijfer 63 pro-
cent (48 krant, 32 radio,
4 televisie). Tussen 19
en 20 uur komt men
op 75 procent (59 krant,
31 radio, 19 tv). Tussen

20 en 22 uur tenslotte
is het 78 procent

(54 krant, 25 radio,

42 tv). Het komt uiter-
aard vaak voor dat men
van meer dan één
nieuwsbron gebruik
heeft gemaakt.

LIMBURGS
MAANDBLAD

IN HANDEN VAN DE
TELEGRAAF

Het nu vier jaar
bestaande onafhankelijke
maandblad «Limburg
Vandaag= is voortaan
voor wat zijn exploitatie
betreft sterk gebonden aan
het Limburgs Dagblad/De
Telegraafconcern. Het
blad werd al door het
Limburgs Dagblad gedrukt,
maar nu zal dit

bedrijf ook de com-
merciéle kant van
Limburg Vandaag

gaan behartigen.
Ondanks de commerciéle
banden met het Limburgs
Dagblad/De Telegraaf-
concern zal aan de re-
dactie van Limburg
Vandaag onafhankelijkheid
zijn gegarandeerd.

CHRISTELIWWKE PERS
IN AFRIKA BEDREIGD

Dat de toestand van de
(christelijke) pers in
Afrika verre van rooskleu-
rig is, blijkt nogmaals

uit een verklaring

van de bisschoppelijke
commissie voor de com-
municatiemedia van de
Franssprekende West-af-
rikaanse landen, die in
Dakar (Senegal) vijf dagen
bijeen is geweest.

Met uitzondering van
Kameroen en Zambia

is van de bloeiende
bladen weinig meer over.
In 1972 zijn opnieuw twee
belangrijke publikaties
verdwenen : in Oeganda
het enige katholieke
dagblad Munno, dat in
1911 werd opgericht, en
in Senegal het bekende
weekblad 'Afrique Nou-
velle’, dat sinds 1947 voor
geheel Franssprekend
Afrika wordt uitgegeven
door de Witte Paters. De
bladen die nog niet

het onderspit hebben ge-
dolven, ondervinden grote
moeilijkheden, vooral van
financiéle aard.

In Ghana heeft men het
katholieke weekblad

'‘The Standard’ voorlopig

weten te redden door
een inzameling onder
de gelovigen.

JAAR VOOR DE PERS

Op de 17de alge-
mene konferentie van de
UNESCO heeft de h.
Michel De Saint-Plerre
direkteur van het
internationaal verbond
van dagbladuitgevers
(FIEJ), voorgesteld een
«internationaal jaar van
de geschreven pers»
te houden.

PERSVRIJHEID OP
WERELDVLAK :
NEGATIEVE BALANS

Volgens het Internationaal
Persinstituut, dat te Zi-
rich gevestigd is en dat
1600 leden uit 62 landen
telt, geniet nauwelijks

20 th. van de 132 lidstaten
van de UNO van een
echte persvrijheid (be-
doeld wordt de 'politieke’
persvrijheid t.o.v. de Staat).
Dat staat te lezen in

het jaarlijks overzicht

van de persvrijheid in
de wereld.

Het tot zwijgen brengen
van de Filippijnse pers
wordt een van de
ernstigste inbreuken op
de vrijheid van menings-
uiting genoemd.

Verder wordt de toe-
stand in een aantal
belangrijke landen als
volgt omschreven.
Sovjet-Unie : Westerse
journalisten worden nog
steeds door de autori-
teiten gehinderd en
bedreigd.
Tsjechoslowakije : meer
dan 1.200 journalisten
zijn sinds augustus 1968
uit de bond van journa-
listen gestoten.

China : de opvallendste
ontwikkeling was de om-
mezwaai van de regering
wat haar politiek bij

het internationaal vrijge-
ven van informatie betreft.
Een groot aantal Westerse
persvertegenwoordigers
kreeg toelating om voor
het eerst sinds het
communistische regime
aan de macht kwam in
1949, in het land te
werken.

Turkije : de rechtbanken
houden zich bezig met
het voorbereiden van
honderden zaken tegen
de pers en journalisten.
Griekenland : na vijf jaar

militair bestuur steunt de
Griekse pers de regering
zonder vragen te stellen.
De enkele overgebleven
zelfstandigen worden
gedwongen de despotische
voorschriften van de
overheid te volgen.
Spanje : in de afgelopen
twee jaar zijn 133 bladen
gestraft. Twaalf tijd-
schriften werden door
de regering en dertig
andere door rechtbanken
in beslag genomen. Zij
werden ervan beschuldigd
de oppositie aan te
moedigen.

Portugal : de regering
voerde in juni nieuwe en
hardere censuurmaatrege-
len in.

Frankrijk : verscherpte
maatregelen bij de O.R.T.F.
(de Franse radio en tele-
visie) overschaduwen alle
andere persperikelen in
dat land.

Italié : de inval van de
politie in de kantoren van
het Milanese dagblad
«Corriere della Sera» was
voor zover bekend het
eerste overheidsingrijpen
van deze aard sinds het
fascistische regime.
West-Duitsland : een
gunstig beeld. Geen
werkelijke problemen met
de persvrijheid.
Groot-Brittannié : de
Britse pers is vrij
gebleven, maar er zijn
steeds meer tekenen die
erop wijzen dat politieke
partijen de wens koeste-
ren bepaald nieuws op
een of andere wijze te
controleren. Twee be-
ruchte voorvallen waren
het effect van de wet
op de industriéle ver-
houdingen op de pers
en de dreigende taal
van minister Anthony
Wedgwood Benn over de
rol van een vrije pers

in een democratie.
Verenigde Staten: de re-
gering probeert op ver-
schillende manieren via
rechtbanken en met be-
dreigingen inzake gerech-
telijke stappen, de pers-
vrijheid te belemmeren.

Het lijkt erop dat zij de
journalisten bij hun
speurwerk naar feiten
angst wil inboezemen en
het publiek schuw wil
maken voor het contact
met de pers. De grond-
vesten van de vrijheid
van meningsuiting en de
hierop rustende pers is
echter zo goed als onaan-
getast gebleven.
Latijns-Amerika : de pro-

34

BULLETIN CE.CO.WE. 3 (1973) Nr. 2



blemen van de pers zijn
op alarmerende wijze
toegenomen. Verslagen

uit afzonderlijke landen en
een algemeen onderzoek
op het hele continent door
de Interamerikaanse Pers-
associatie hebben aan het
licht gebracht dat alleen
in Columbia, Costa Rica,
Porto Rico, Salvador

en Venezuela en op een
zestiental eilanden in de
Antillen de pers als wvrij
kan worden beschouwd.
Zelfs in Argentinié, Boliva,
Guatemala, Mexico en
Nicaragua, waar de rege-
ringen nog betrekkelijk
liberaal zijn, kampt de
pers steeds meer met
moeilijkheden, zo zegt het
I.P.l.-rapport.

In Chili, Ecuador, Guyana,
Peru en Uruguay groeit de
druk die van verschillende
kanten op de pers wordt
uitgeoefend, waardoor
deze in steeds grotere
moeilijkheden geraakt.

In Brazilié, op Cuba,

in Haiti, Panama en Para-
guay bestaat geen pers-
vrijheid meer.

Afrika : ondanks het feit
dat 1972 een jaar is
geweest waarin het me-
merendeel van de pers

in Afrika onder druk
stond, is steeds weer

de veerkracht, vaak

moed en een groelend
professionalisme van de
Afrikaanse journalisten
aangetoond.

De ernstigste bedreiging
van de persvrijheid in Afri-
ka is de ontstellende te-
ruggang in het aantal dag-
bladen. Tien jaar geleden
waren er op het

gehele continent 220

tot 250 dagbladen. Thans
zijn het er nauwelijks
175, waarbij in tropisch
Afrika de zwaarste ver-
liezen werden geleden.
Zaire : de oude pers-
structuur in het land
werd weggevaagd waarbij
slechts vier van de
vroegere 13 dagbladen in
de hoofdstad en amper
2 van de vroegere 20
provinciale kranten bleven
bestaan.

In Zuid-Afrika is de pers
over het algemeen wrij
gebleven, hoewel zich
voortdurend conflicten
tussen regering en pers
voordoen die soms uitlo-
pen op incidenten en dik-
wijls tot gerechtelijke
stappen leiden.

Rhodesié heeft verschei-
dene buitenlandse corre-
spondenten de deur ge-

wezen.
Libié : de regering van
kolonel Gaddafi heeft alle
dagbladen verboden en
dertig journalisten laten
vervolgen.

Midden-Oosten : strenge
censuur in Egypte en
Libanon.

In India, Pakistan en
Bangla-des| bestaat pers-
vrijheid, hoewel de ver-
houdingen met de rege-
ringen van de eerste
twee landen vaak ge-
spannen zijn.
Zuid-Vietnam : sinds in
mei de noodtoestand is
afgekondigd, is het voor
de pers nagenceg onmo-
gelijk geworden kritiek uit
te oefenen op het bewind-
Thieu.

Indonesié : alle buiten-
landse persbureaus moeten
hun kopij aan het offi-
ciéle Indonesische pers-
bureau Antara voorleggen.

TURKIE

De Turkse autoriteiten
hebben de kranten van
Istanbul verboden bewe-
ringen over het marte-
len van politieke ge-
vangenen in Turkije te
publiceren.

Het verbod is alleen
voor Istanbul van kracht,
maar aangezien deze
stad het Turkse pers-
centrum is, is de uitwer-
king veel groter.

ZAIRE VERBIEDT
KERKELIJKE PERS

De staatscommissaris
voor nationale oriéntatie,
Sakombi Inongo, heeft
de gehele kerkelijk ge-
richte pers van Zaire

een verschijnings-

verbod opgelegd. Onder
het verbod vallen beken-
de tijdschriften als
Afrique Chrétienne, Orien-
tations Pastorales en het
Protestants Informatie-
bulletin.

In zijn maatregel ver-
wijst de staatscommissaris
naar de grondwet van
Zaire waarin staat dat

in het kader van de
nationale oriéntatie de
gehele pers zich moet
houden aan de richt-
lijnen van het politieke
bureau.

ERNST FRIEDLAENDER
OVERLEDEN

Op 18 januari overieed
Ernst Friedlaender (1896).

Van 31 tot '46 leefde
deze vooraanstaande
journalist in Zwitserland.
Hi] werkte na de oorlog
mee aan de ontwikkeling
van het Hamburgse
weekblad «Die Zeit». Tot
1950 was hij er plaats-
vervangend hoofdredacteur
van .

OPLAGE VAN
ENGELSE BLADEN

Voor de eerste maal

in de geschiedenis

is de Guardian qua
oplage (337.000) de Times
(335.500) voorbijgestreefd.
De totale oplage van de
landelijke «kwaliteits»-
kranten (Times, Daily Tele-
graph, Financial Times

en Guardian) is met

2,3 miljoen wvrijwel
onveranderd gebleven.
Ook de totale oplage
van de vier «populaire»
kranten (Mirror, Express,
Sun en Mail) is met

12 mijoen weinig ver-
anderd.

Bij de Londense grote
zondagsbladen is de
Observer opnieuw met
verlies van enige dui-
zenden lezers tot een
oplage van 790.000 ge-
daald en de Sunday
Telegraph heeft 20.000
lezers gewonnen en een
oplage van 780.000 be-
reikt. Het tien jaar
geleden begonnen zon-
dagsblad van de
Daily-Telegraph heeft dus
al bijna de Observer in-
gehaald.

Overigens heeft alleen de
Times meer lezers ge-
wonnen, al is het nog
net niet aan de anderhalf
miljoen toe.

De gezamenlijke oplage
van genoemde «kwali-
teits=-zondagsbladen is
met 3 miljoen niet noe-
menswaard veranderd. De
gezamenlijke oplage van
de vier «populaire» lande-
lijke zondagsbladen (News
of the World, People,
Express en Mirror) is met
een half miljoen gedaald
tot 191/2 miljoen.

'LE POINT’
EN 'LE POINT

De twee Parijse week-
bladen 'Le Point' mogen
elk hun naam behouden,
zo heeft de burgerlijke
rechtbank van Parijs
besloten, die hiermee

de eis heeft afgewezen

van Jean-Claude Garot en
'Pilitique Hebdo' ener-
zijds en Olivier Che-
vrillon en de 'Société
Anonyme de Presse et
d'Information’ (groep Ha-
chette) anderzijds, die
beide(n) aanspraak meen-
den te kunnen maken

op de naam 'Le Point’
voor hun weekblad.

FRANSE REGERING
TEGEN DE PERS

Dat er met de persvrijheid
in Frankrijk ook lets
verkeerd zit, blijkt uit de
aankondiging van twee
series processen. Een
eerste serie processen

is gericht tegen drie
kranten, 'Le Monde’,
'Combat’ en 'L'Humanité’,
die documenten hebben
gepubliceerd over de
hoge ambtenaar Aranda,
wat nogal wat deining heeft
veroorzaakt bij onze
zuiderburen.

Een tweede serie pro-
cessen werd aangekondigd
tegen drie weekbladen.
'Paris Match’, 'L'Express’
en 'Special Derniére’
omdat zij bijzonderheden
hebben gepubliceerd

over de terechtstelling
van twee ter dood
veroordeelden.

SARTRE WIL
EEN VOLKSKRANT
NIEUWE STIJL

Jean-Paul Sartre wil een
half jaar lang zijn literaire
en wijsgerige arbeid

laten rusten om zich
geheel op de komende
verschijning van de
krant «Liberation» te
concentreren.

Hij zegt, de enige

echte «volkskrant» in
Frankrijk te willen schep-
pen. Het nodige geld

zou uitsluitend bijdragen
van «het volk= en niet
van «het kapitaal» of uit
advertenties moeten
komen

BRONNEN

Het Laatste Nieuws
Het Belang van
De Nieuwe Gids

NRC-Handelsblad
De Standaard

Samenstelling
G. DE MEYER

Perlode : 1.1-28.273

BULLETIN CE.CO.WE. 3 (1973) Nr. 2



actualiteiten
+
commentaar

reclame

LELIJK

Senator Vanhaegendoren
wil wat doen tegen

de verlelijking van het
landschap. Hij diende
daartoe bij de cultuur-
raad een voorstel van
decreet in «tot het
verbieden van tekens
die storend zijn voor de
aard of de gaafheid
van het landschap».

De indiener streeft met
dit voorstel een drievoudig
oogmerk na: de be-
staande reglementering
op de reclameborden

in een decreet vastleg-
gen (nu is dat een
koninklijk besluit), een
betere beteugeling mo-
gelijk maken van schen-
dingen door reclame

in het landschap,
passende sancties te
voorzien.

VERBRUIKERS
WANTROUWIG
TEGENOVER RECLAME
RECLAME

Het verbond der Belgi-
sche codperaties
maakte de uitslagen
bekend van een
onderzoek over de
houding van de ver-
bruikers tegenover de
reclame : 62 procent van
de ondervraagde
personen is van mening
dat de reclame niet
helpt bij het kopen

en dat zij de
verbruikers beinvioedt
en conditioneert; 50 pro-
cent meent dat reclame
over het algemeen leugen-
achtig is en 33 procent
is van oordeel dat re-
clame reéle voordelen
aan het licht brengt .
Over het algemeen

zijn de mannen eer-
der dan de vrouwen
geneigd te zeggen dat
er teveel reclame wordt
gemaakt, en lijken de
jongeren het meest ge-
voelig te zijn aan

«het leugenachtige
karakter» van de re-
clame.

HOGE RAAD VOOR HET
VERBRUIK ONEENS
OVER ETHERRECLAME

Dat het debat over
de invoering van ether-
reclame voorlopig nog
niet is doodgebloed,

blijkt nogmaals uit de
tegenstrijdige standpunten
die in de hoge raad

voor het verbruik

werden ingenomen.

De producenten zijn

van oordeel dat Belgié
inzake marketing zich
in een bijzonder zwakke
positie bevindt. De re-
clameuitgaven per

hoofd mogen tot de
laagste der westerse
wereld gerekend worden.
Verder wijzen zij er op
dat, mede door de
evolutie in het buiten-
land, een verbod tot
etherreclame onze
economie in een min-
derwaardige positie zou
kunnen dwingen.

Met nadruk wordt
derhalve gewszen op de
dwingende noodzaak
om in de wetteksten een
bepaling in te lassen
die het formeel mogelijk
maakt, onder zekere nog
te bepalen voorwaarden,
de toegang tot de me-
dia niet voorgoed onmo-
gelijk te maken. De
producenten zouden
zich mogen uitspreken
over de modaliteiten

van een eventuele in-
voering van etherrecla-

me.
Als motivering voeren
de producenten aan

dat de invoering

van de etherreclame
de concurrentie zal
stimuleren en dat
reclame op TV tenslotte
de verbruikers en dus
de arbeiders kan ten
goede komen. Ether-
reclame kan het verbruik
en de werkgelegenheid
verhogen. Het contact
tussen koper en ver-
koper kan worden
verstevigd, als een
tegengewicht voor de
grote uitbreiding

van de zelfbedienings-
zaken. Een feitelijke
discriminatie van de
Belgische TV ten aan-
zien van de buitenlandse
zou weggewerkt worden
en bovendien zou
TV-reclame sommige
ongelijkheden op de
Belgische markt kunnen
nivelleren.

Het advies van de
verbruikers staat lijnrecht
tegenover deze argu-
mentatie. Zij eisen dat
het statuut van de
omroep integraal behou-
den blijft en dat de
wetgever voorziet in het
behoud van de socio-
culturele zending van

de omroep en dat het
algemeen belang niet
opgeofferd wordt aan
privé-belangen.

De verbruikers klagen
ook de omvang aan
van de reclame

die tot doel heeft

de verbruiker te condi-
tionneren en die zeer
dikwijls leidt tot de
vervalsing van zijn
oordeelsvermogen,

wat nadelige financiéle
gevolgen met zich
brengt. De verbruikers
wijzen er verder op

dat de reclame,

in haar huidige vorm,
het verbruik richt in de
uitsluitend door de
producenten gewenste
zin. De reclame

brengt geen objectieve
informatie doch ba-
seert haar overredings-
kracht veeleer op
prikkelende erotiek,
agressiviteit en over-
heersingsdrang.

De functie van de
omroep zou door met
dit alles mee te spelen,
diepgaand ontaard
worden. Betere pro-
gramma’'s zullen door
de invoering van de
etherreclame niet kun-
nen gebracht worden.
De verbruikers zijn
bovendien van oordeel dat
uiteindelijk de luisteraar
en Kijker de last

zullen dragen van de
hoge kostprijs van de
reclame, gezien deze
kostprijs in de verkoop-
prijs der verbruiksgoede-
ren zou verrekend wor-
den, zelfs indien - zoals
de producenten be-
weren - de door de
etherreclame bevorderde
massaproductie een
prijsvermindering moge-
lijk maakt.

In een volgende ver-
gadering van de hoge
raad voor het verbruik
zal de reclame via
radio- en TV-distri-
butie onderzocht
worden.

Periode : 1.1-28.2.73.

BULLETIN CE.CO.WE. 3 (1973) Nr. 2



actualiteiten
+

commentaar

film

PRIJZEN

Op het "Nationaal
Festival van de Belgi-
sche Film' te Knokke
gingen zowel de
'Grote Ereprijs van

de Jury' als die van
het publiek naar
'Weekend ou la qualité
de la vie' van Manuel
en Péché. Robbe de
Hert kreeg de «Grote
Ereprijs van de Pers»
voor het geheel van
zijn werk. De 'Prijs
van de lange Speelfilm’
werd toegekend aan
'Palaver’ van Degelin.

De 'Unie van de Film-
kritiek' heeft te Brussel
haar grote prijs 1973
toegekend aan de
Amerikaanse film «Cabarets
van Bob Fosse.

De buitenlandse filmeritici
in Hollywood kenden

hun prijs voor de beste
film in 1972,

de «Golden Globe»,

toe aan «The God-
father» wvan Francis

Ford Coppola en

«Sleuth» van Joseph
Mankiewicz.

De dertigste filmprijs
«Louis Delluc» (Frank-
rijk) werd toegekend aan
«Etat de siége=» van

Costa Gravas.

De Londense filmeritici be-

kroonden de Franse film
van Eric Rohmer,
«L'Amour ['aprés-midi»,
als beste buitenlandse
film van het jaar 1972.

De vereniging van bui-
tenlandse journalisten
in Itali& heeft de
«Gouden Wereldbols
voor de beste

film van het jaar
toegekend ex-equo aan
de films «De Zaak Mat-
tei» van Francesco Rossi
Rossi en «Deze Liefde»
van Alberto Bevilacqua.

Op het «Filmfestival 73»
te Belgrado is de

eerste prijs toege-

kend aan Francis Ford
Coppola’s «The God-
father».

OVERLIJDEN

De Amerikaanse acteur
Edward G. Robinson

is op 79-jarige leeftijd
in Hollywood overleden.

Op 27 maart ek. zou
hem een speciale
Academy Award
(Oscar) toegekend
worden voor zijn
«uitmuntende bijdrage
aan de film».

CENSUUR

In het Zwitserse kanton
Freiburg werd «A Clock-
work Orange», de film
van Stanley Kubrick,
verboden. Het departe-
ment van politie en
van openbare gezond-
heid, dat de beslissing
tot het verbod nam,
noemde deze film «een
ziekelijk spectakel».

Drie Britse rechters
hebben op 16 januari
het vertonen van een
documentaire film over
het leven en het werk
van Andy Warhol, een
paar uur voor de Britse
commerciéle televisie
hem zou uitzenden, ver-
boden zonder dat ze de
film gezien hadden.
Achteraf werd dit
verschijningsverbod
door het hof van
beroep ingetrokken.
Deze zaak vercorzaakte
een hevig dispuut over
het beginsel dat de
gerechtshoven als
censor zouden mogen
optreden wanneer een
particulier persoon (in
dit geval de sport-
commentator Ross McWhir-
ter) een klacht indient
omdat hij vreest dat
een bepaald programma
hem zou kunnen
kwetsen.

COMMERCIE

De film «The Godfather»
heeft in het afgelopen
jaar alle kasrecords
gebroken. Alleen al in de
Verenigde Staten en
Canada bracht hij 81,5
miljoen dollar op, waar-
mee hij de in 1939
uitgekomen film «Gone
with the wind» van de
eerste plaats verdrong.

De uitgaven van de
Nederlandse consument
aan foto en film zullen
in de komende tien jaar
de grens van één miljard
(gulden) passeren. Dit
wordt mede mogelijk
gemaakt door de foto- en
filmindustrie zelf, die

kans ziet telkens een
additionele vraag te creé-
ren. Voorbeelden daar-
van uit de afgelopen
jaren zijn de cassette-
camera, de eenogige
relfex-camera enz. Aldus = |
een van de conclusies
uit een marktonderzoek
van het Amsterdamse
bureau Ecoplan. Onder-
zocht werden zes deel-
markten die gerekend
kunnen worden te be-
horen tot de actieve
vormen van vrije-
tijdsbesteding.

Alleen al de omzet in
foto- en filmartikelen

had in 1972 een omvang
van meer dan 450 miljoen
gulden. Dit betekent dat
deze markt zich in vijf
jaar bijna heeft verdub-
beld. Uitgaande van een
toenemende schaalver-
groting, een verdere uit-
breiding van het assor-
timent en aangenomen
dat de welvaart de ko-
mende tien jaar slechts
gering zal stijgen, wordt
deze omzet voor 1980
op tenminste één miljard
gulden geraamd. Foto-
graferen en filmen plus
alles wat erbij komt is
momenteel een hobby
voor een zeer grote groep
consumenten. Per jaar
worden in Nederland
270 miljoen foto's gemaakt.
In bijna tweederde van
alle Nederlandse gezin-
nen is tenminste één foto-
toestel aanwezig ;
veertien procent bezit
zelfs meer dan één
camera.

VLAAMS
FILMINSTITUUT

Senator Bascour (P.V.N
heeft in een voorstel

van decreet de op-
richting van een
Nationaal Viaams Film-
instituut voorgesteld.

Dit instituut zou zelf
films produceren of door
middel van toelagen de
produktie bevorderen.

Bronnen :

De Standaard

Het Laatste Nieuws
Het Belang van Limburg
De Tijd
Samenstelling
Johan Van Heddegem

Periode : 1.1-3.2.73.

BULLETIN CE.CO.WE. 3 (1973) Nr. 2



Literatuur

Aanwinsten Bibliotheek

1 Algemene AUFERMANN, Joérg : Kommunikation und MASER, Siegfried : Grundlagen der allge-
Werken Modernisierung. Meinungfiihrer und Ge- meinen Kommunikationstheorie. Eine Ein-
meinschaftsempfang im Kommunikationsprozess. fihrung in ihre Grundbegriffe und Methoden.
Kommunikation und Politik - Band 3. Stuttgart, Verlag Berliner Union,
Miinchen, Verlag Dokumentation, 1971, 239 blz. (1971), 205 blz.
BERELSEN, Bernard : Content analysis in MASSENKOMMUNIKATIONSFORSCHUNG...
communication research. New York, Hafner Massenkommunikationsforschung. Vol. 1:
Publ. Cy., 1971, 220 blz. Produktion. Herausgegeben von Dieter
CARTER, Martin D.: An introduction to mass Prokop. Frankfurt/Main, Fischer Taschen-
communications. Problems in press and buch Verlag, (1972), 424 blz.
broadcasting. London, Macmillan (1971), PEOPLE... People, soclety, and mass com-
142 blz. munications. Editors : Lewis Anthony Dexter
CHANEY, David : Processes of mass com- & David Manning' White. New York, The
munication. New Perspectives in sociology. Free Press (1964), xii, 585 blz.
London, Macmillan (1972), 187 biz. PETERS, J. M. : Analoge en digitale com-
CHERRY, Colin: On human communication. municatiemiddelen. Overdruk uit «Handelingen
A review, a survey, and a criticism. van het 28e Vliaams Filologencongres. 1971».
Second edition. Studies in communication. blz. 239 tot 248.
Cambridge, The M.L.T. Press (1968), PROSS, Harry : Die meisten Nachrichten
337 blz. sind Falsch. Fiir eine neue Kommunikations-
COMMUNICATION... Communication in politik. Kélhammer Urban-Taschenbiicher
international politics. Edited by Richard Reihe 80. Stuttgart, Verlag W. Kohlhammer,
L. Merritt. Urbana, University of lllinois (1971), 146 blz.
Press (1972), x, 461 blz, READER... Reader Massenkommunikation.
COMMUNICATION... Communication through Band 1. Herausgegeben von
the mass media. A reader in com- Alphons Silbermann. (Bielefeld), Bertels-
munications. Edited by Ralph Berry. mann Universitdtsverlag, (1968), 125 blz.
(London), E. Arnold, (1971), 172 blz. SELECTIVITEIT... Selectiviteit in de massa-
COMMUNICATION... Communication : concepts communicatie. Opstellen aangeboden aan
and perspectives. Edited by Lee Thayer. Prof. Dr. M. Rooij ter gelegenheid van
Washington, Spartan Books (1967), 439 blz. zijn afscheid als hoogleraar aan de
COMMUNICATIONS... Communications and Universiteit van Amsterdam. Samengesteld
political development. Edited by Luclan onder red. v. H. Daudt, F. Bergsma e.a.
W. Pye. Studies in political development. Deventer, Van Loghum Slaterus, 1971, 258 blz.
Princeton, Princeton University Press STEPHENSON, William : The play theory of mass
(1963), 381 blz. communication. Chicago, The University of
CONCEPTS... Concepts of communication : Chicago Press (1967), x, 225 blz.
interpersonal, intrapersonal, and STOSBERG, Manfred : Analyse der Massen-
mathematical. Edited by Edwin F. Bec- kommunikation : Einstellungsmessung. Gesell-
kenbach & Charles B. Tompkins. schaft und Kommunikation. Band 7/1. (Dis-
Engineering and physical sc. extension seldorf), Bertelsmann Universitétsverliag,
series. New York, John Wiley (1971), (1972), 155 blz.
X1V, 446 blz. WERSIG, Gernot: Inhaltsanalyse. Einfiihrung
EINFUHRUNG... Einfilhrung in die Massen- in ihre Systematik und Literatur. Schriften-
kommunikationsforschung. Herausgeber : reihe zur Publizistikwissenschaft 5. (Berlin),
Gerhard Maletzke. Verlag Volker Spiess, (1968), 160 biz.
Berlin Verlag Volker Spiess, 1972, 187 blz. WILLIAMS, Raymond : Communications. Pelican
HOMO... Homo res sacra homini. books. (Harmondsworth), Penguin books
Bijdragen Prof. Dr. H.J. Prakke. (1971), 185 blz.
Assen, Van Gorcum & Cy, 1970, 198 bilz. WRIGHT, Charles R.: Mass communication.
KOMMUNIKATION... Kommunikation. For- A sociological perspective. Studies in
schung und information. - Band 3. sociology. New -York, Random House,
Berlin, Colloquium Verlag, (1969), 187 blz. (1959), 124 blz. ~
2 Massa- BAGDIKIAN, Ben H.: The information machines. brairies techniques, (1971), 56 +
media Their impact on men and the media. XVIl + 94 blz.
New York, Harper & Row, (1971), GABEL, Emile : L'enjeu des média. (Paris),
xxxvi, 359 blz. Mame (1971),469 blz.
BURNET, Mary: Les moyens d'information INFORMATION... L'information a travers le
dans un monde de violence. Etudes et monde. Presse, radio, télévision, film.
documents d'information - nr. 63). (Paris), Quatrieme édition. (Paris), Unesco, (1966),
Unesco, (1971), 49 blz. 424 blz.
COMMUNICATION... Communication et réseaux KIENTZ, Albert: Pour analyser les media.
de communications. - Applications pratiques. L'analyse de contenu. Collection medium.
- Connaissance du probléme. (Paris), Li- (Paris), Mame (1971), 175 blz.
MASS... The mass media and modern society.
38 BULLETIN CE.CO.WE. 3 (1973) Nr. 2



