
46.

PERS

Oudste weekblad van Heist -op-den-Berg stopt ermee.

’’De Aankondiger”, het oudste weekblad van Heist-op-den-Berg
deelt mee dat het zijn uitgave zal stopzetten. Als redenen
voert het blad aan de stijging der onkosten en het gebrek aan
vakkundig personeel in de drukkerijen, en dit niettegenstaande
het weekblad over een uitgebreide lezerskring beweert te be¬
schikken en het blad zijn 89e levensjaar zou ingaan.

Bron : De Standaard,
3/1/1972.

”Het Volksweekblad" uit Rupelstreek verdwijnt.

Het in 1951 opgerichte en in de Rupelstreek verschijnende a-
politieke weekblad "Het Volksweekblad" heeft van 25 december af
opgehouden te bestaan.

Er waren financiële moeilijkheden gerezen en om uit het slop te
geraken zou men de abonnementsprijs aanzienlijk moeten verhoogd
hebben.

Ook een actie voor het opvoeren van het aantal abonnementen
bleek het blad niet te kunnen redden. Hiermede verdwijnt dan
het laatste nieuwsweekblad uit de Rupelstreek.

Bron : Het Laatste Nieuws,
3/1/72.

Newcomer in Krantenwereld.

De "Société Beige d’Edition et de Publicité" (Sobeledip), uit¬
geversmaatschappij van verschillende dagbladen, meldde dat een
nieuwe Europese editie van de pers zal komen van "La Metropole",
volledig zelfstandig, die als titel krijgt "Journal d’Europe".



47.

In het hoofdartikel van het le nummer staat te lezen dat het
gaat om "een geloofsbelijdenis in Europa, een politiek en eko-
nomisch georganiseerde entiteit, die weliswaar nog niet bestaat
maar reeds haar dimensie heeft gegeven aan al onze problemen”.

Het blad dat er naar streeft geregeld een analyse te brengen
van de informatie in een Europese optiek, verduidelijkt dat de
financiële kontrole berust bij de N.V. Rossel, dat het afhangt
noch van een vakbond, noch van een beroeps- of werkgeversver¬
eniging, en dat het afkerig staat tegenover elk politiek,
ideologisch of levensbeschouwelijk dogmatisme.

De redaktionele leiding berust bij Pierre Beyer, direkteur-
generaal van Sobeledip. De redaktie is gevestigd op nr. 21 van
het Leuvenseplein te Brussel (telefoon 02-19.13.05).

Bron : Het Belang van Limburg,
18/1/72.

Hogere Prijs voor enige Belgische Zondagskrant.

"Dimanche Presse”, de enige alleen op zondag verschijnende
Belgische krant, heeft onder het motto "pompen of verzuipen"
zijn prijs verhoogd van 8 tot 10 frank.

Dat betekent een frank per pagina met inbegrip van de hele
pagina getekende moppen die het blad wekelijks publiceert. De
prijs van "Dimanche Presse" was nog niet zo lang geleden al van
6 naar 8. frank gebracht.

In het blad staat woordelijk te lezen : "Dimanche-Presse" is
het enige Belgische zondagsblad en het wil vrijblijven van elke
invloed. Degenen die de krant steunen, zijn geen bankiers, geen
politici, geen partijen, noch firma’s wier opdracht het is de
verbruiker te bewerken noch geheimzinnige mandatarissen van
duistere machten".

Bron : Het Belang van Limburg,
7/2/72.
De Volkskrant,
9/2/72.



48

Nieuwe Kombinatie in de Belgische Pers : "Group Free”.

Het Laatste Nieuws - Het Volk en Volksgazet, alsmede de dag- en
weekbladen die tot deze uitgeverijen behoren, zullen in de toe¬
komst hun inspanningen bundelen met het oog op de reclamewer¬
ving.

Daartoe hebben zij Group Free opgericht, naam die duidelijk
stelt, dat zij de adverteerder de vrije keuze laten van de com¬
binatie waarin hij zijn boodschap gepubliceerd wil zien.

Group Free zal zich steunen op het studie- en voorlichtingsbureau
Dimo (dienst voor informatie en media-onderzoek) dat reeds be¬
staat en werkt als een neutraal organisme ten bate van de adver¬
teerder.

I fe bladen Het Laatste Nieuws en Het Volk blijven daarenboven lid
van de BDU (Belgische Dagblad Unie) die op nationaal vlak de¬
zelfde doelstellingen nastreeft, terwijl Group Free zich hoofd¬
zakelijk op Vlaams vlak beweegt. De Belgische Dagblad Unie be¬
staat buiten de voornoemde Vlaamse bladen ook nog uit Le Soir
La Meuse - Vers 1’Avenir - La Cité - La Nouvelle Gazette.

Bron : Het Laatste Nieuws
3/2/72.

Antwerpse Kranten.

Op verzoek van de verdelers verschijnt geen namiddageditie van
de Antwerpse kranten meer. De datum waarop de namiddageditie van
de "Gazet van Antwerpen" werd opgeheven was 28 februari. De na¬
middageditie van "Volksgazet" verscheen een laatste maal op
14 februari. "Het Handelsblad" en de "Nieuwe Gazet" hebben sinds
lang geen namiddageditie meer.

Bron : Het Belang van Limburg
10/2/72.

Persbond wil overleg over steun aan opiniepers.

Het bestuur van de Algemene Belgische Persbond is van oordeel
dat de overheid inderdaad tot plicht heeft zich te bekommeren
om het voortbestaan van een gevarieerde gedrukte opiniepers,
omdat alleen door het bestaan van die pers alle opinies dage-



49.

lijks tot uitdrukking kunnen komen, wat het mogelijk maakt dat
een minderheid, dank zij ’n vrije en niet aan de overheid gebon¬
den informatie, eventueel een meerderheid worden kan.

Toch verzoekt de Persbond de regering overleg te plegen over de
uitvoering van het in het regeerakkoord aangekondigde voornemen
maatregelen te nemen om het behoud van de gedrukte opiniepers
te waarborgen, met de pers en met alle partijen en organizaties
die bij het vraagstuk zijn betrokken.

De Persbond zou ook graag worden geraadpleegd over ieder ont¬
werp van hervorming van het BRT-statuut voor zover het betrek¬
king heeft op de informatie of er een weerslag op heeft. Ten
slotte waarschuwt de Persbond voor elke maatregel die reklame
in radio of televisie mogelijk zou maken omdat dergelijke maat¬
regel in de huidige stand van zaken gevolgen zou hebben die
tegengesteld zijn aan de zorg van de regering voor het voort¬
bestaan van een gedrukte opiniepers.

Bron : De Standaard,
19-20/2/72.

Weekblad Vrijdag verdwijnt.

De redakteurs en medewerkers van het sociaalkritische weekblad
’’Vrijdag” hebben op 19 februari in algemene vergadering vast¬
gesteld dat het financieel onmogelijk is verder te gaan met de
uitgave van dit blad.

In een brief aan hun lezers wijzen de kernredaktie en de mede¬
werkers van dit weekblad erop dat zij de oorspronkelijke doel¬
stellingen van de uitgave nog steeds geldig vinden, maar dat
zij daarvoor niet genoeg steun kregen van kapitaalkrachtige
mensen en van adverterende bedrijfsleven. Deze doelstellingen
waren : de opbouw van een socialistische maatschappij door het
aanvallen van het patronaat, de vakbondsleiding, de politieke
partijen en het staatsapparaat. Ook heeft het geldende distri-
butie-systeem (”in handen van een monopolie’’) meegebracht dat
de inkomsten van de verkoop van een blad gedurende meer dan
drie maanden geblokkeerd blijven.

Verder stellen de briefschrijvers onder meer vast ”dat de raad
van beheer de moeilijkheden die rijzen bij het uitgeven van een
blad als Vrijdag onderschat heeft, dat de kernredaktie dit
laattijdig heeft ingezien en op dit ogenblik niet meer de moge¬
lijkheid heeft om een leefbaar (dit is een goedkoper) blad uit
te geven”.

Bron : De Standaard,
25/2/72.



50.

Simonet : zelfstandigheid van drukpers waarborgen.

Op de jaarlijkse algemene vergadering van de Brusselse afdeling
van de algemene Belgische Persbond was ook de heer Simonet, mi¬
nister van Ekonomische Zaken aanwezig.

In antwoord op de redevoering van de h. Breyne, die het probleem
van de invoering van publiciteit op de beeldbuis had behandeld,
verklaarde de heer Simonet, dat er ontegensprekelijk naar een
middel moet worden gezocht om het zelfstandig karakter van de
drukpers te waarborgen.

Voorts zei de heer Simonet : ”Wij gaan meer en meer naar een
eenvormige maatschappij, doch de pers heeft een openbare taak
te vervullen, ook al gaat het om een blad dat in de handen is
van één of meerdere drukkingsgroepen.

Het streven van een blad om zijn opbrengsten en inkomens te ver¬
meerderen, aldus spreker, dient niet noodzakelijk te worden ver¬
oordeeld maar deze wil moet alleszins samengaan met een streven
naar kwaliteit en objektiviteit in de voorlichting.”

Bron : De Standaard,
Het Belang van Limburg
28/2/72.

Moeilijkheden in Nederlandse bladen.

In Nederland.zijn de redakteuren van het socialistische dag¬
blad Het Vrije Volk in opstand gekomen tegen hun direktie, om¬
dat,die zonder enig voorafgaand overleg besloten had een van de
regionale edities op te heffen. Men ziet deze maatregel als
een begin van de "rationalisatie” die het onvermijdelijk gevolg
wordt van de opname van "Het Vrije Volk” in de liberaal-konser-
vatieve groep ’’Nederlandse Dagblad Unie”. Het katholieke dag¬
blad De Tijd sluit haar zetterij in Amsterdam en zal zeventig
man ontslaan. Het protestantse dagblad Trouw is opgenomen in
een groepering van kristelijke bladen, waarvan wordt verwacht
dat zij de progressieve signatuur van het Amsterdamse kwali¬
teitsblad zal aantasten.

Bron : De Nieuwe
13/7/72.



51.

Kommissie-Rooij in eindrapport :

Met geld uit omroepsektor Nederlandse pers redden.

Een meerderheid van de kommissie-Rooij vindt, dat de dag- en
nieuwsbladen geholpen moeten worden met gelden uit de omroep-
sektor. Die overheveling van inkomsten zou moeten gebeuren in
het kader van een overheidsbeleid ten aanzien van alle massa¬
media. Een en ander blijkt uit het eindrapport van de kommissie,
dat het kabinet-Biesheuvel naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Volgens de kommissie is de tijd "meer dan rijp” voor een totaal
beleid ten aanzien van de media, nu ook de financiële moeilijk¬
heden van de omroepen aan de orde zijn gesteld. Overheveling
van inkomsten van de omroep naar de perssektor is in beginsel
verantwoord, omdat de kranten in moeilijkheden zijn geraakt
"mede ten gevolge van een overheidsmaatregel als de invoering
van reklame in de omroep.

De kommissie Rooij werd een jaar geleden ingesteld en pleitte
in juni in een tussenrapport voor de instelling van een bedrijfs¬
fonds voor de pers. De kommissie toont zich "ernstig teleurge¬
steld" in het kabinet omdat het tot nog toe geen beginsel-uitspraak over de aktuele problematiek van de pers heeft gedaan.
Premier Biesheuvel zei donderdag dat het kabinet spoedig een
standpunt zal innemen.

De kommissie verwerpt met kracht het plan van minister Engels
(Kuituur) om een eventueel bedrijfsfonds te spekken via een
tijdelijke verhoging van de tarieven der TV-reklame. De kom¬
missie vreest, dat een dergelijke tariefsverhoging ten koste
zal gaan van de dag- en nieuwsbladen die hun advertentieomzet¬
ten toch al zien teruglopen.

De kommissie is ook niet entoesiast over het plan van de rege¬
ring om het bedrijfsfonds te starten mey behulp van de zestig
miljoen fr. die de kranten nog uit de STER-pot (Stichting Eter
Reklame) te goed hebben.

Die eenmalige uitkering plus de inkomsten uit verhoging van de
STER-tarieven zou het bedrijfsfonds aan 280 tot 350 miljoen hel¬
pen in de komende drie a vier jaar. Een deel van de kommissie
vindt dat bedrag te gering. De anteelijke leden van de kommissie
vinden het een maximum.

De kommissie herhaalt haar pleidooi voor de spoedige instelling
van een bedrijfsfonds, maar dan ruimer opgezet dan de regering
voor ogen staat. De regering wil niet verder gaan dan het ver¬
lenen van kredieten aan kranten die herstrukturerings- of
reorganizatieplannen op tafel leggen, welke het behoud of



52.

herstel van een rendabele bedrijfsvoering garanderen.

De vertegenwoordigers van de dagblad-direkteuren, de journa¬
listen en de grafici in de kommissie vinden een beperkt be¬
drijfsfonds beter dan niets. Maar ook zij menen dat uit het
bedrijfsfonds maatregelen bekostigd moeten kunnen worden die
de gehele bedrijfstak ten goede komen, en niet alleen maat¬
regelen voor kranten die met reorganizatieplannen komen.

Het bedrijfsfonds zou gebruikt moeten worden om een klimaat
te scheppen, waarin kranten kunnen bestaan zonder voortdu¬
rend verliezen te lijden. De huidige situatie is uiterst
somber. In de afgelopen drie jaar zijn de inkomsten van de
kranten met 950 miljoen fr. teruggelopen verhoging van de
advertentietarieven en abonnementsprijzen ten spijt. De
grote meerderheid van de kranten is verliesgevend geworden.

De kommissie verwijt de overheid, dat zij wel zorgt voor het
voortbestaan van zoveel mogelijk omroepen, maar niet voor
dat van zoveel mogelijk kranten. De regering zou beneden de
maat van haar algemene verantwoordelijkheid blijven, aldus
de kommissie, als zij de problematiek van omroepen, kranten,
regionale tv en kabel-tv niet te lijf zou gaan in een totaal¬
beleid.

Om zo’n beleid te ontwerpen zou er een nationaal instituut
voor massakommunikatie-onderzoek moeten komen meent de kommis¬
sie. Zij vraagt zich ook af, of de media zelf niet samen een
moderne "nieuwsinfrastruktuur" moeten opbouwen, die hun alle
de feitelijke basis-informatie verschaft.

De Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) heeft donder¬
dagavond een beroep gedaan op het parlement om het kabinet
duidelijk te maken, dat de kranten niet langer overgeleverd
kunnen worden aan het vrije spel der ekonomische krachten.
Onderzocht zou kunnen worden, aldus de NVJ, of de huidige
ondernemingsgewijze produktie van kranten vervangen kan wor¬
den door een beter systeem. De NVJ vraagt de regering ook,
om gedeeltelijk verliezen te financieren, die de kranten in
1970, 1971 en dit jaar moeten boeken.

Bron : De Standaard,
1-2-3/4/72.

Nederlandse kranten duurder.

De abonnementsprijs van de Nederlandse dagbladen wordt m.i.v.
1 juli met 20 cent (3 frank) per week verhoogd. Daartoe heeft
de Vereniging der Nederlandse Dagbladpers (NDP) op de in



53.

Amsterdam gehouden jaarvergadering besloten. Deze verhoging
is een bindend bestuursbesluit.

Voorts werd de nieuwe KAO voor dagbladjournalisten aanvaard.
De vergadering ging in principe akkoord met een overeenkomst
tussen de NOS en NDP over de publikatie in de kranten (de
wijze waarop en de voorwaarden waaronder) van de gegevens
van de radio- en TV-programma’s in binnen- en buitenland

Bron : Het Belang van Limburg,
29/5/72.

Pompidou prijst het lezen van bladen aan.

De Franse president Pompidou heeft te Parijs tijdens een ont¬
moeting met de pers de vervlakkende invloed van radio en TV
aan de kaak gesteld, maar de geschreven pers aangeprezen, om¬
dat zij de mensen aanzet tot het doen van een inspanning en doet
nadenken.

Over radio en TV zei hij, dat beide media gewoon bij iedereen
binnendringen en van niemand enige inspanning vergen.

- De geschreven pers is een van de motoren van de mensheid, al¬
dus Pompidou. Zij moet zich inzetten voor het verstand en de
cultuur. In de mate dat de mens een inspanning zal doen om na
te denken zal hij belangstelling hebben voor dagbladen. Anders
zullen in de dagbladen nog slechts lokale berichten en kleine
aankondigibgen overblijven.

De president zei ook dat de geschreven pers haar eigen weg moet
vinden tussen snelheid en preciesheid, en tussen het blote
feit en de commentaar in.

- Zij moet in werkelijkheid haar eigen weg vinden in de kwali¬
teit van de commentaar, aldus de Franse president.

Pompidou deed ook een uitval tegen de audio-visuele onderwijs¬
methoden.

Volgens de president beletten de audio-visuele onderwijs¬
methoden de mens nog een inspanning te doen om nog te leren
lezen en schrijven.

Bron : Het Laatste Nieuws,
6/1/72.



54.

Franse pers krijgt overheidssteun.

De Franse regering gaat voor een bedrag van 150 miljoen frank
indirekte steun verlenen aan de dagbladen, zo heeft minister
van Financiën, Valery Giscard d’Estaing meegedeeld. De steun,
bedoeld om de kostenstijgingen en inkomstenverminderingen van
de bladen op te vangen, zal vermoedelijk verleend worden in
de vorm van grote overheidssteun aan de produktie van kran-
tepapier. In september vorig jaar werd de prijs voor krante-
papier verhoogd, waarvan de helft van de verhoging door de
regering werd gedragen. De Franse dagbladen klagen dat hun
advertentieinkomsten danig zijn gedaald, deels door de aan¬
trekkingskracht van de televisie voor de adverteerders. Som¬
mige kranten hebben geweigerd van de mogelijkheid tot prijs¬
verhoging gebruik te maken uit vrees voor daling van hun op¬
lage.

Bron : Belang van Limburg,
6/1/72.

Verloren zonder krant.

Zesentwintig dagen lang hebben de lezers van de ”Sud-0uest”
het gevoel gehad dat de tijd was blijven stilstaan. Dat blijkt
nu uit een peiling, gedaan over de weerslag bij die lezers
van de staking die de grootste krant in de streek van Bordeaux
van P f februari tot 16 maart belette te verschijnen.

Meer dan de helft van de lezers voelden zich gewoon verloren
in die dagen en deze vervelende leegte in hun dagelijks leven
konden de Parijse bladen, evenmin als de radio en de televisie
vullen. Daarin konden ze niet vinden wat ze anders het eerst
in "hun" blad zoeken, namelijk de verslagen over de gebeurtenis¬
sen in de eigen streek, de burgerlijke stand, artikels over
plaatselijke problemen en praktische inlichtingen.

Voor een op vier lezers viel daardoor zelfs met een slag alle
stof weg waarover met vrienden en kennissen kon gesproken wor¬
den.

Bron : Het Laatste Nieuws,
19/2/72.



55.

Franse kranten slaan op.

De nationale, gewestelijke of departementsbladen, kosten sinds
1 maart meer. D.e prijs werd van 50 op 70 F. gebracht met uit¬
zondering evenwel van "Le Monde” en "L’Humanité" waarvan het
nummer 80 F. kost.

Bron : Het Laatste Nieuws,
26-27/2/72.

Poetskrant.

Parijs is een blad rijker geworden. Geen blad zoals de andere
vermits men het in restaurants vindt onder de eetborden als
servet.

Midi-Mini heet de pasgeborene, die zijn gebeurlijke lezers de
programma’s van de Parijse vermaakgelegenheden, radio en tv
voorschotelt. Men vindt er ook een kruiswoordraadsel in, een
horoscoop en de weersvoorspellingen. Voorts zijn er een aan¬
tal advertenties in te lezen.

Maurice Ian Hilleret, directeur van Midi-Mini, bestempelt zijn
geesteskind als een dagblad-voorwerp. En dat klopt wel, vermits
men er ook brilglazen en schoenen mee kan poetsen. De krant kan
ook”gewassen”worden.

De prijs van Midi-Mini is 1 Franse Fr. of 9 Belg. fr.

Bron : Het Laatste Nieuws,
27/3/72.

"Krant van het Jaar”.

De Britse krant "The Guardian" is in Groot-Brittannië tot
"krant van het jaar" uitgeroepen.

In een jaar tijd steeg de oplage van de krant met 35.000 eksem-
plaren tot 350.000 ex. Deze stijging is groter dan die van
welke Britse krant ook. Volgens de Britse minister van Binnen¬
landse Zaken is de suksesformule van de krant ongetwijfeld
het feit dat het nieuws gepresenteerd wordt vanuit een "achter¬
grond"-positie, in die zin, dat er veel méér gebracht wordt
over alle gebeurtenissen, dan radio en televisie samen kunnen
bieden.

Bron : Het Belang van Limburg,
29/1/72.



56.

Regeringssteun aan Italiaanse pers.

Het Italiaanse parlement heeft een wetsontwerp in behandeling,
waarbij de regering de noodlijdende dagbladen en tijdschriften
met een bedrag van meer dan 785 miljoen frank gaat steunen.

De hulp zal bestaan uit direkte financiële steun en uit tegemoet¬
komingen in de vorm van belastingsfaciliteiten, speciale tele¬
foon- en telextarieven en het plaatsen van overheidsadverten-
ties.

De bladen die in een periode van U jaar onafgebroken zijn ver¬
schenen en ten minste vijf beroepsjournalisten in dienst hebben,
zullen de komende veertien jaar gezamenlijk een subsidie van
ruim 27 miljoen frank per jaar ontvangen.

Bron : Het Belang van Limburg,
5/1/72.

De Pers in Italië.

Uit een recent onderzoek blijkt dat in Italië geen enkel dag¬
blad nog winst maakt. Er zijn in Italië 79 dagbladen. Deze
kranten worden te koop geboden tegen 90 lire, maar kosten aan
de uitgever per stuk ten minste 120 lire. De rest moet worden
aangevuld door reklame-inkomsten en, zo die ontbreken, door de
uitgever. Alle dagbladen hangen dan ook af van een partij, een
groepering of een rijke industrieel. Elf dagbladen hangen recht¬
streeks af van een partij, maar 48 dagbladen zijn eigendom van
een rijk industrieel. In Bologna en Florence zijn al de dag¬
bladen eigendom van de suikermagnaat Monti, die ook twee kran¬
ten bezit in Rome. De twee dagbladen van Sardinië zijn eigen¬
dom van de industrieel Rovelli (chemische nijverheid). Fiat is
eigenaar van het voornaamste Italiaanse dagblad, La Stampa
(Turijn).

Bron : De Nieuwe
17/3/72.

Oostenrijkse pers in moeilijkheden.

De vereniging van Oostenrijkse krantenuitgevers heeft de rege¬
ring om financiële steun en belastingfaciliteiten voor de pers
gevraagd.



57.

"In een paar jaar hebben acht dagbladen en 21 weekbladen de
strijd om het bestaan opgegeven. Hoge drukkosten en gestegen
salarissen plaatsen de pers voor grote moeilijkheden. Door het
verlies aan verscheidenheid verdwijnt een flink stuk vrije me¬
ningsvorming".

Enkele dagen later besloot de Oostenrijkse regering een commis¬
sie in te stellen die de mogelijkheden moet nagaan voor het ver¬
zekeren van het voortbestaan van de Oostenrijkse dagbladen.

Van de kommissie maken de Bondskanselier, de vice-kanselier, en
ministers van Financiën, Justitie en Handel deel uit.

Bron : NCR-Handelsblad,
2/2/72.
Het Belang van Limburg,
9/2/72.

Pers strenger aan banden in Portugal.

De Portugese regering publiceerde een nieuwe wet die de pers in
dat land verder aan banden moet leggen en baseerde dat besluit
op een parlementaire resolutie volgens welke er in het land een
"subversieve toestand" heerst. De nieuwe wet heeft zowel be¬
trekking op de interne als op de externe veiligheid van Portugal
en geeft de autoriteiten de bevoegdheid vrijwel onbeperkt in te
grijpen.

Onder de nieuwe wet wordt de cesnuur in de vorm van een groep
censors afgeschaft. In plaats daarvan komt er nu een "kommissie
van voorafgaande beschouwing". Vroeger hadden journalisten en
hoofdredakteuren geen verdere verantwoordelijkheid wanneer een
stuk de censor was gepasseerd en werden er tegen hen geen stap¬
pen ondernomen indien een gewraakt artikel door de mazen glipte.
In het vervolg blijven ze echter, ook na schouwing door de
nieuwe kommissie, verantwoordelijk voor hun pennevruchten en
kunnen ze daarvoor veroordeeld worden tot boetes en gevangenis¬
straffen.

Wel is in de nieuwe perswet gestipuleerd dat de censuur alleen
van kracht is als de noodtoestand heerst, maar dat is in
Portugal al het geval sinds 18 november van het vorig jaar.
Journalisten in Portugal reageerden zeer somber op de nieuwe
wet. Een redakteur van een Lissabonse krant zei "ze halen de
strop weer nauwer aan".

Bron : De Standaard,
6-7/5/72.



58.

Krantenlezers in D.D.R.

Volgens het Oostduitse persagentschap ADN staat Oost-Duitsland
aan de spits onder krantenlezende landen door een gemiddelde
verkoop van 400 dagbladen per duizend inwoners, waarvan er
90 procent naar vaste abonnees gaan.

De kranten "Neues Deutschland", "Junge Welt" en nog een paar
andere belangrijke plaatselijke bladen zagen hun oplagen de
jongste jaren steeds stijgen. Dit geldt tevens voor een aantal
weekbladen zoals "Wochenpost" en "Für Dich", een vrouwenblad.
De dienst voor verspreiding van dagbladen en tijdschriften,
die sinds 1955 door de posterijen wordt beheerd, verkocht vorig
jaar 2,7 miljard binnen- en buitenlandse publikaties of 800
miljoen meer dan in 1955. Deze dienst verdeelt ook meer dan
4.663 verschillende tijdschriften en kranten in vreemde talen.

Bron : Het Belang van Limburg
3/5/72.

"Madrid" verschijnt niet meer.

"Madrid", het liberale Spaanse avondblad, waaraan sinds 26 no¬
vember van vorig jaar op regeringsbevel een verschijningsver¬
bod opgelegd werd, zal definitief ophouden te verschijnen.

Bron : Het Belang van Limburg
29/3/72.

Lening van Deense Vakbonden aan Sociaal-Demokratische pers.

Het verbond van Deense arbeidersvakbonden heeft besloten een
lening van 30 miljoen kronen (ongeveer 198 miljoen B.fr.) toe
te staan aan de naamloze vennootschap "De sociaal-demokratische
pers in Denemarken" om 6 sociaal-demokratische dagbladen te
redden die met financiële moeilijkheden kampen. Zonder die
buitengewone lening waren de bewuste kranten gedoemd te ver¬
dwijnen.

Het verbond stelde een commissie van 5 leden aan die zal nagaan
hoe de naamloze vennootschap opnieuw renderend kan worden ge¬
maakt.

Bron : Het Belang van Limburg
14/3/72.



59.

Pravda 60 jaar.

De ’’Pravda*’, het orgaan van de Sovjetrussische partij viert zijn
60-jarig bestaan.

De eerste uitgave verscheen op 5 mei 1912 in een oplage van
40.000 eksemplaren. Het blad is inmiddels gegroeid tot een op¬
lage van 9,6 miljoen.

De dagelijkse oplage van de kranten die door de ’’Pravda” worden
uitgegeven, bedraagt circa 20 miljoen eksemplaren.

De’’Pravda” publiceert ook een aantal tijdschriften met een ge¬
zamenlijke oplage van 54 miljoen.

De ’’Pravda’’-groep, een van de grootste krantenbedrijven in de
wereld, heeft bijna 10.000 werknemers.

Bron : Het Belang van Limburg,
4/5/72
16/5/72.

’’New York Daily Mirror” verdwijnt.

De "New York Daily Mirror" heeft dinsdagavond definitief opge¬
houden te verschijnen. De Amerikaanse krant was voor 14 maan¬
den opnieuw verschenen na een onderbreking van verscheidene
jaren.

De direktie heeft verklaard dat zij de sluiting betreurt maar
dat zij ertoe verplicht is wegens het gebrek aan fondsen en we¬
gens distributiemoeilijkheden.

New York heeft thans nog drie kranten, de "Times", de "Daily
News" als ochtendbladen en de "Post" als avondblad.

Bron : Het Belang van Limburg,
1/3/72.

Wie leest wat ?

De "Times" uit Londen is het meest gelezen dagblad bij de
Europese elite waarvan de namen voorkomen in de internationale
"WHO’s WHO". Dat blijkt uit een enquête die verricht werd voor
rekening van de "Times".



60.

Zeshonderdnegentig politieke personaliteiten, waaronder staats¬
hoofden en regeringsleiders en zakenlui, die 38 % van de onder¬
vraagde personen vertegenwoordigen, hebben op de gestelde vragen
geantwoord.

De '’Times" wordt door 79 % regelmatig of bij gelegenheid gelezen.
Daarna volgt "Le Monde”, de "Financial Times" en de "Figaro".

Voor de weekbladen komt de "Economist" op de eerste plaats met
72 % van de ondervraagde personen, gevolgd door "Time Magazine",
"Newsweek" en de "Sunday Times".

Uit de door de ondervraagde personen verstrekte antwoorden
blijkt dat de "Times" beschouwd wordt als de beste bron voor
kommentaren op de Britse aangelegenheden; "Le Monde" is volgens
de ondervraagden de beste krant voor Franse aangelegenheden, de
"Neue Zurcher Zeitung" voor de aangelegenheden van de Europese
vrijhandelszone en de "New-York Herald Tribune" voor die van
de Verenigde Staten.

Bron : Het Belang van Limburg,
10/1/72.

Dagbladen:

In 1969 verschenen in heel de wereld 7.680 dagbladen. Dat waren
er ongeveer 300 meer dan 10 jaar tevoren. In dezelfde periode
steeg hun oplage van 275 tot 365 miljoen (in dat decennium
steeg de wereldbevolking met ongeveer 500 miljoen zielen).
Volgens de nieuwste statistische gegevens van het Unesco-jaar-
boek betekent dit dat in 1959 1.000 mensen 122 krantenexemplaren
zouden lezen en dat het er in 1969 130 waren.

Het best voorzien van kranten blijft Oost-Azië (vooral Japan)
met 341 nummers per 1.000 mensen, de Sovjet-Unie met 321, N.-
Amerika met 299, Oceanië met 296, Europa met 259.

De produktie is vooral zeer laag in Latijns-Amerika, n.l. 65
exemplaren, en buitengewoon slecht is de toestand in Zuid-Azië
en Afrika waar zich 1.000 personen 11 tot 16 kranten meeten
verdelen. Zweden blijft het land met het aanzienlijkst aantal
dagbladlezers. Daar kunnen 1.000 personen over 528 exemplaren
beschikken. Daarop volgen Groot-Brittannië met 460 en de DDR
met 450 exemplaren. In de Duitse Bondsrepubliek worden per
1.000 personen 331 nummers aangeboden.

Bron : Het Belang van Limburg,
29/3/72
De Tijd,
22/4/72.



61.

Informatie.

Volgens het jaarverslag van het Internationaal Pers Instituut
te Zurich kan men in het Westen niet meer gewagen van pers¬
vrijheid. Deze vrijheid ’’waarop het Westen zo prat gaat", al¬
dus het instituut, is bezig met geheel te verdwijnen. Er is de
ekonomische druk, de druk van de grote adverteerders, de intimi¬
datie van journalisten, de pressie om bronnen te onthullen en
een algemene vermindering van belangstelling voor kranten die
onvoldoende inschikkelijk zijn. De overheid en de grote ekono¬
mische koncentraties hebben de macht en de magie ontdekt van de
gerichte informatie. De pers is in de strijd om het bestaan
"vertrikt geraakt in een net van afhankelijkheid en dienst¬
baarheid", waardoor de grenzen van de persvrijheid verplaatst
werden. Er is nog nauwelijks in het Westen sprake van een pers
die vrij zou zijn van iedere invloed van buitenaf en dit ge¬
brek heeft direkt gevolgen voor de demokratie. Het Persinstituut
vervolgt: "De uitgevers, die onder grote druk staan om hun
publikaties in stand te houden, kunnen slechts in berusting toe-
zien". De pers is verplicht steeds grotere eenheden te vormen
(fusies) om leefbaar te blijven.

Een en ander begint de laatste tijd ook door te dringen tot de
verbruiker van nieuwsbladen. Althans is uit een opiniepeiling
van de EEG gebleken dat de bevolking van West-Europa niet zo
erg tevreden is over de wijze waarop zij wordt voorgelicht.
De meerderheid zelf der ondervraagden achtte zich onvoldoende
geïnformeerd. Zeer in het biezonder waren de ondervraagden,
blijkens de gepubliceerde cijfers, ontevreden over de ekonomische
informatie die zij ontvingen, en die zij geheel ontoereikend of
onbetrouwbaar vonden. Ongeveer zestig procent der ondervraag¬
den was van oordeel dat de informatie over Europese vraagstuk¬
ken onvoldoende was. Een en ander gold zowel voor de geschre¬
ven pers als voor radio en televisie die, in tegenstelling wel¬
licht met wat sommigen zouden verwachten, niet beter blijken
te informeren dan de geschreven pers.

Bron : De Nieuwe,
14/1/72.

Persprijzen.

1.
De persprijs van de Vlaamse Journalistenklub over het jaar
1971 werd toegekend aan de H. Willy Frangois (De Standaard)
en Jos Ombiets (Het Laatste Nieuws) die de prijs voor de ge¬
schreven pers delen, en de heer Piet van Roe voor de radio¬
pers.

Bron : Het Belang van Limburg,
8/3/72.



62.

2. "Volkskrant" won prijs voor journalistiek.

De prijs voor dagbladjournalistiek 1972 van de Vereniging der
Nederlandse Dagbladpers werd toegekend aan de financiële re-
daktie van "De Volkskrant" voor haar feitelijke berichtgeving,
beschouwingen en kommentaren over de dollarkrisis in 1971. De
prijs, een penning van 2.500 gulden, werd uitgereikt aan de
zes journalisten, die samen bij De Volkskrant de financiële
redaktie vormen.

Bron : De Standaard
29/5/72.

New York Times bekroond.
Pulitzerprijs voor onthulling Pentagon-dokumenten.

De Amerikaanse krant "New York Times" heeft de Pulitzerprijs
1972 voor verdiensten jegens de maatschappij gekregen in ver¬
band met de publikatie vorig jaar van de zogenaamde "Pentagon-
dokumenten", een geheime studie van het ministerie van Defensie
over de rol van de VS in de Indochinese oorlog. Ook de Ameri¬
kaanse journalist, rubriekschrijver en "onthuller nr 1" Jack
Anderson kreeg een Pulitzerprijs voor zijn openbaar maken van
de Amerikaanse beleidsvormende besluiten tijdens de oorlog van
vorig jaar tussen India en Pakistan.

Bron : Het Belang van Limburg
3/5/72.



63.

O M R O E P

Etherreklame.

In 1971 bedroeg de opbrengst van reklame via televisie en ra¬
dio in Nederland ruim 100 miljoen gulden d.i. 1,4 miljard B.fr.
Daarvan is globaal 90 procent afkomstig uit de tv- en 10 pro¬
cent uit de radioreklame.

De opbrengst van de Nederlandse etherreklame in 1971 overtreft
met 10 miljoen gulden deze van 1970.

In 1971 werd voor ongeveer 700 produkten van 375 adverteerders
tv-reklame uitgezonden, in 1970 voor 816 produkten van 440 ad¬
verteerders.

Bron : Belang van Limburg,
4/1/72.

Nederlandse Omroep in financiële slop.

De Nederlandse omroep zit in het financiële slop. De enige
hoop ligt bij de Tweede Kamer, die in 1972 het reeds vroeger
aangekondigde wetsontwerp op de omroepbijdragen zal voorgelegd
krijgen. Wordt het goedgekeurd dan zal de omroepbijdrage wel¬
licht vastgesteld worden op 100 in plaats van 75 gulden
(1.400 fr. tegen 1.050 fr.) in het jaar. Maar in de praktijk
betekent dat toch dat het tekort op de begroting voor dit jaar,
dat ongeveer 45 miljoen gulden bedraagt, onmogelijk te dekken
is. Er zal dus uit de reservemiddelen moeten geput worden om
vele problemen in verband met de nijpende financiële toestanden
op te lossen.

Verder overwegen de omroepen en de NOS enkele andere maat¬
regelen, zoals het uitbreiden van de maximum zendtijd op tele¬
visie met acht uur per week, het aanpassen van Hilversum III
aan de populaire smaak, na de ratificatie van het verdrag van
Straatsburg waardoor een einde zal komen aan de uitzendingen
van de piratenzenders, het tegengaan van nieuwe snipperomroep-
jes.

Bron : Het Laatste Nieuws,
17/1/72.



64.

Nederlandse adviescommissie wil geen reklame in gewestelijke TV.

Invoering van reclame in gewestelijke en plaatselijke kabel¬
televisie- en draadomroepprogramma’s moet verboden worden. Het
winstmotief zou ook bij deze T.V.-systemen volledig moeten wor¬
den uitgesloten.

Tot dit belangrijk advies kwam de Nederlandse commissie, samen¬
gesteld uit de bestuursleden van de N.O.S., die tot doel heeft
de vraagstukken in verband met de kabeltelevisie te bestuderen.

De commissie was verder van oordeel dat als de Nederlandse re¬
gering de weg zou openen voor kabel-T.V., de N.O.S. de aange¬
wezen omroepvereniging is om de programma’s te verzorgen.

De commissie gaf eveneens een negatief advies in verband mét het
onderbreken van de binnenlandse programma’s voor plaatselijke
en gewestelijke kabeltelevisie-uitzendingen.

Bron : Het Laatste Nieuws,
3/2/72.

Britse televisie.

Vanaf april zal men in Engeland 24 uur op 24 naar de televisie
kunnen kijken en wel dank zij een besluit van de regering, waar¬
door het onafhankelijke tweede net ITV gemachtigd wordt, dag en
nacht uit te zenden.

BBC 1 blijft bij zijn 53 uur per week TV-programmatie, en
BBC-2 zal niet meer dan 32 uur blijven uitzenden per week -althans voorlopig.

Bron : Het Belang van Limburg,
10/2/72.

Driedimensionale T.V. in Engeland.

Chirurgen, deskundigen op het gebied elektronica, ingenieurs
en ontwerpers, allen van de Britse ’’Microsurgical Instruments
Research Association”, hebben gezamenlijk een drie-dimensionaal
T.V.-systeem ontwikkeld, te gebruiken als hulpmiddel bij opera¬
ties.



65.

Het systeem is zeer eenvoudig. De kamera van het "Mirasysteem"
heeft twee ogen. De twee beelden worden met eenvoudige, gepola¬
riseerde lenzen bekeken en dat geeft een dieptebeeld.

Het systeem werkt als een mikroskoop. De beelden kunnen worden
vergroot tot een groot driedimensioneel beeld. Mira ziet heil
in toepassing op edukatief gebied. Maar het systeem heeft niet
alleen waarde voor de studenten, maar ook voor de chirurg zelf,
bijv, als tijdens een operatie weefselhechtingen moet worden
gemaakt. Ook op niet-medisch terrein kan deze kamera van nut
zijn : kontrole van apparatuur, die radio-aktief materiaal be¬
handelt,als T.V.-beveiliging voor moeilijk toegankelijke delen
van een fabriek.

Bron : Het Belang van Limburg,
9/3/72.
De Tijd,
10/3/72.

Oostenrijkse kanselier wil TV-net overmaken aan coöperatie van
dagbladen. r

De Oostenrijkse kanselier Bruno Kreisky heeft voorgesteld een
van de twee netten van de Oostenrijkse staatstelevisie over te
laten aan een coöperatie van dagbladen. De opbrengsten van dit
net zouden dan dienen om bladen te steunen die in moeilijkheden
verkeren.

Kreisky heeft een en ander voorgesteld op een congres van de
Oostenrijkse socialistische partij.

De Oostenrijkse TV (OeRF) is een staatsorganisme dat onafhan¬
kelijk is van de politieke partijen en de regering.

De dagbladdirecteurs die vooraf niet op de hoogte waren van
Kreisky’s voorstellen zijn erg verwonderd. Zij hebben onmiddel¬
lijk een vergadering belegd van hun beroepsvereniging om de
voorstellen van de kanselier te bestuderen.

Bron : Het Laatste Nieuws,
27/4/72.



66.

Achteruitgang van Omroep in V.S.A.

1971 is een slecht jaar geweest voor de Amerikaanse radio- en
TV-maatschappijen, aldus een verslag van de federale kommissie
van verkeerswezen. De radio boekte 7,9 % minder winst, terwijl
de TV een achteruitgang van 18 % noteerde.

Bron : Het Belang van Limburg
8/1/72.

Anti-Amerikaanse TV.

Van alle Westeuropese televisiezenders is de Zweedse het meest
anti-Amerikaans; op de tweede plaats prijkt de Nederlandse.

Dat meent Merill Panitt te kunnen zeggen na een verblijf in
West-Europa waar hij de televisieprogramma’s bestudeerde.

Panitt is hoofdredacteur van "TV-Guide", het meest gelezen, on¬
afhankelijke televisieprogrammablad in de Verenigde Staten. Die
anti-Amerikaanse gezindheid verklaart hij door het feit, dat de
meeste tv-verslaggevers erg jong zijn.

Bron : Het Laatste Nieuws
18/1/72.

Luisteren en kijken.

In tien jaar tijd is het aantal radiotoestellen in de wereld
bijna verdubbeld. In 1959 waren er 358 miljoen en in 1969 - het
laatste jaar waarover statistieken beschikbaar zijn - 653 mil¬
joen.

Koplopers zijn de Verenigde Staten en Canada, waar iedere in¬
woner gemiddeld meer dan een toestel bezit. Om precies te zijn,
men telde daar 1.339 toestellen per duizend inwoners. Ver daar¬
na volgen de Sovjet-Unie met 375 toestellen per duizend inwo¬
ners, Europa (280), Oost-Azië (192), Oceanië (190), Latijns
Amerika (167), Afrika (45) en Zuid-Azië (33).

Met de 251 miljoen televisietoestellen liggen de verhoudingen
wel enigszins anders. De Verenigde Staten en Canada prijken
weliswaar nog steeds op de eerste plaats met 397 toestellen
per duizend inwoners, maar op de tweede plaats komt Europa met



67.

188. Daarna volgen Oceanië (175),
Unie (128), Latijns Amerika (54),
(2,3).

Bron

Oost-Azië (138), de Sovjet-
Afrika (3,2) en Zuid-Azië

: Het Laatste Nieuws,
5-6/2/72.

Slaapwekkend.

De kijkcijfers voor politieke tv-uitzendingen behoren in Neder¬
land tot laagste van alle programma's en de waarderingscijfers
liegen er ook niet om.

In de loop der jaren heeft men voor de politieke uitzendingen
alle denkbare middelen beproefd: vraaggesprekken op straat,
gefilmd huisbezoek, discussies, fragmenten van Kamervergade¬
ringen, reportages, het inhaken bij actuele gebeurtenissen,
bij voorkeur tijdens de rust van voetbalwedstrijden. Maar, al¬
dus het Nederlandse dagblad "Het Parool", niets heeft gehol¬
pen, ondanks de betaalde en onbetaalde hulptroepen, die de
partijen bijstaan om er iets van te maken.

Waaraan het hem ligt ? Misschien aan het "politieke dier" zelf.
"Het kent de eerste zin van zijn toespraak uit het hoofd. Om
de volgende zinnen op te rapen van een papier buiten beeld
knikt hij telkens even voorover. De meer behendigen slagen er¬
in zo'n zin met licht geloken ogen op te pikken".

Misschien is het ook "omdat de uitzendingen bij de kijker ver¬
dacht zijn door de in eigenaard verankerde eenzijdigheid" of
nog "omdat er aan het slot altijd weer die adressen en tele¬
foonnummers voor nadere inlichtingen op het scherm komen,
wóarom geen sterveling verlegen zit"...

Bron : Het Laatste Nieuws,
10/3/72.

T.V.-geweld - I.

Geweld op het televisiescherm roept bij kinderen verborgen
agressieneigingen op. Tot dit besluit zijn twaalf Amerikaanse
geleerden gekomen na een onderzoek van 30 maanden, waarvan de
uitslagen nu aan de minister van Volksgezondheid zijn voor¬
gelegd.

Hoewel de resultaten nog niet definitief zijn, zeggen de ge¬
leerden toch over voldoende bewijzen te beschikken van het



68.

verband tussen geweld op het scherm en het agressief gedrag
van kinderen.

Veel hangt volgens hen af van de ouders bij een uitzending
met geweld, omdat zij hun kinderen dan kunnen verduidelijken,
dat het om verbeelding of werkelijkheid gaat.

Volgens het onderzoek is tussen 1967 en 1969 het aantal geweld-
scènes op de Amerikaanse televisie onveranderd gebleven, name¬
lijk... acht per uur.

Sterk toegenomen is het geweld in de tekenfilms. In deze bij
kinderen bijzonder geliefde prenten komt nu meer geweld voor
dan in welk ander televisieprogramma.

Bron : Het Laatste Nieuws,
20/1/72.

T.V.-geweld - II.

De voorzitters van de drie grote Amerikaanse televisieketens- de N.B.C., de C.B.S. en de A.B.C. - kondigden hun inzicht
aan om de geweldscènes die de geest van de jonge televisie¬
kijkers kunnen prikkelen uit de kinderprogramma’s te weren.

Enkele dagen geleden had een eminent psychiater voor de se¬
naatskommissie, die belast was met het onderzoek over het ge¬
weld op de televisie, beweerd dat er inderdaad een causaal
verband bestaat tussen de geweldscènes die men op het kleine
scherm vertoont, en de agressieve houding van talrijke kinde¬
ren. Elton Rule, de voorzitter van de A.B.C.-keten, kondigde
de ogenblikkelijke afschaffing aan van een kinderprogramma
en zijn vervanging door een ander programma waarin de konflik¬
ten niet door geweld, maar door intelligentie en verbeelding
worden opgelost.

Julian Goodman, de voorzitter van de N.B.C.-televisieketen,
herinnerde eraan dat hij sedert 1961 reeds 139 van de 317
films had geweigerd, die werden voorgesteld voor uitzending
op het kleine scherm, en dit omdat ze niet overeenkwamen
met de geestesgesteldheid van een kind.

Bron : Het Belang van Limburg,
27/3/72.



69.

FILM

Prijzen 1971.

I. Prijs T.V.-kritiek en Klokke Roeland-Radioprijs

Door de Belgische Vereniging voor Radio- en TV-kritici werden
de jaarlijkse prijzen toegekend. De prijs van de TV-kritiek
ging naar Jef Cassiers, regisseur in de amusementsafdeling van
de Vlaamse Televisie. De motivering: ’’...voor zijn konstante
poging om door een vindingrijke regie een artistiek peil in de
amusementsprogramma’s te bereiken”.

De klokke Roeland-prijs (radio) werd toegekend aan Sportmagazi-
ne ’’voor de kritische en nuchtere aanpak van deze programma's
in de gekommercialiseerde wereld van de sport van vandaag”.

Een speciale vermelding werd gegeven aan het inmiddels verdwe¬
nen radioprogramma "Dagboek”, van Jan Geysen.

Bron : De Standaard,
Het Belang van Limburg,
8/1/72.

II. Oscar Radio en T.V.

Na urenlange besprekingen werden de Oscars voor het beste
radio- en televisieprogramma bij de B.R.T. toegekend. In de
radio werd het programma ’’Brussel bij gaslicht" verwezenlijkt
door omroep Brabant, als het beste in 1971 beschouwd. Voor de
televisie ging de Oscar naar "Wachtwoord", de kwis gepresenteerd
door Nand Baert.

Bron : Het Laatste Nieuws,
15-16/1/72.

Prijzen :

- Unie der Filmkritiek

Na acht stemronden hebben de leden van de Unie der filmkritiek
hun 18de grote prijs toegekend aan "De konformist" van de
Italiaanse kineast Bernardo Bertolucci. Die film behaalde in



70.

de eindronde vierentwintig stemmen terwijl nog elf stemmen
naar Milos Formans "Taking off" gingen.

Met deze prijs wil de Unie van Filmkritiek niet zozeer de beste
film van het jaar bekronen, maar wel een aanmoediging zijn voor
de film die ondanks zijn verdiensten niet steeds het sukses
heeft gekend dat hem toekomt.

Bron : De Standaard,
Het Belang van Limburg,
10/1/72.

- Prijs Delluc

De Belgische cineast André Delvaux kreeg te Parijs de "Prijs
Delluc" 1972 voor zijn jongste film "Rendez-vous te Bray".

Bron : Het Belang van Limburg,
15/1/72.

- Oberhausen

De Belgische film "De dood van een sandwichman", is op de
Westduitse Dagen van de Korte Film in Oberhausen door de evan¬
gelische jury "Inter Church Film Center" (Interfilm) onder¬
scheiden met een"aanbeveling".
"De dood van een sandwichman", een film van Guido Henderickx en
Robbe De Hert (produktie Fugitive Cinema, Antwerpen), kreeg als
enige ingezonden film uit B elgië een eervolle vermelding. De
film handelt over de uitbuiting in de moderne sport in het al¬
gemeen en de tragische dood van Jempie Monséré in het bijzonder.

- Cannes

Op het filmfestival van Cannes 1972 ging in de reeks van de
kortfilm een speciale prijs naar de Belg Raoul Servais voor
zijn tekenfilm "Operatie X-70".

Bron Het Belang van Limburg,
20/5/72.



71.

Filmregisseur Wesley Ruggles overleden

Wesley Ruggles, die in de jaren dertig als filmregisseur in
Hollywood op de voorgrond is getreden, is op 82-jarige leeftijd
aan een beroerte bezweken.

Zijn film ’’Cimarron1’ kreeg in 1931 een onderscheiding. Andere
bekende films van hem zijn ”I’m no Angel” met Mae West in de
hoofdrol en "Somewhere I’im find you".

Bron : Belang van Limburg
10/1/72.

Walter Lang overleden

Walter Lang, die meer dan 50 films regisseerde (ondermeer :
"The King and I" en "Call me Madam"), is maandag in de ouder¬
dom van 75 jaar in het Desertziekenhuis te Palm Springs over¬
leden.

Lang werd geboren in Memphis in Tennessee en diende in de
eerste wereldoorlog in Frankrijk. In 1927 ging hij naar Holly¬
wood.

Andere films van Lang waren "Cheaper by the Dozen", "There's
no Business like Show Business", "Moon over Miami", "Tin Pan
Alley" en "State Fair".

Bron : Het Belang van Limburg
9/2/72.

Bioskoopbezoek

In 1971 hebben 174.852.000 Fransen de bioskoop bezocht. Dit is
5 % minder dan in 1970. In dat jaar was het bioskoopbezoek in
Frankrijk gevoelig gestegen, vergeleken bij 1969. Het was
12 jaar geleden dat een stijging van het bioskoopbezoek werd
vastgesteld.

Bron : Het Belang van Limburg
26/2/72.



72.

Koninklijke Cinemateek van België.

1. Nieuwe filmprijs
De Cinemateek wil einde 1973 een nieuwe wedstrijd voor de expe¬
rimentele film organiseren. Zij heeft besloten een jaarlijkse
prijs met een bedrag van 10.000 fr. uit te loven.
De prijs wordt "L’age d’or" genoemd, naar Bunuels gelijknamige
film, en zal worden toegekend aan de beste film die te Brussel
wordt vertoond en die, analoog met het werk van Bunuel, poë¬
tische en revolutionaire kenmerken in zich verenigt.

2. Overzicht actualiteiten
In 1971 werd de Cinemateek verrijkt met vijfhonderd films.
De Cinemateek heeft de lokalen die haar door het Paleis voor
Schone Kunsten werden ter beschikking gesteld volledig ingericht
en heeft het dertiende deel van het Jaarboek van de Belgische
Film gepubliceerd met de steun van het ministerie van Ekono-
mische Zaken. Voorts heeft zij de programma’s en de dokumentatie
opgesteld van het Filmmuseum en heeft zij in samenwerking met
de twee ministeries van Kuituur de organizatie uitgewerkt van
een retrospektieve van de Belgische dokumentaire film, die
plaatshad tijdens het festival van Venetië.
Jammer genoeg diende de dokumentatiedienst van de Cinemateek
bij gebrek aan de nodige kredieten te worden gesloten. Ook het
klassement in de fototeek en van de dagbladknipsels in de
mikrofilmdienst werd aan zijn lot overgelaten.
De inrichting van een vrije opslagplaats voor films met de goed¬
keuring van het ministerie van Landsverdediging in de Citadel
van Namen, diende te worden onderbroken en uitgesteld tot 1972.

Bron : De Standaard,
27-28/5/72.



73.

RECLAME

Postzegels en Reclame

In de VS wordt wellicht een serie postzegels op de markt
gebracht met afbeeldingen van advertenties van ondernemingen.
Een bedrijf in Cincinnatie heeft dit plan gelanceerd om mede
hiermee het tekort van de Amerikaanse PTT te bestrijden. Ook
een regeringscommissie die postzegels bekijkt en/of ontwerpt
houdt zich met de suggestie bezig. Een beslissing is nog niet
genomen.

Bron : NRC-Handelsblad
22/1/72.

Reclame

iN 1971 werd in Nederland ruim 4U7 miljoen gulden besteed aan
reclame voor merkartikelen en -diensten. Zestien miljoen gul¬
den meer dan in 1970, becijferde het Bureau voor Budgetten Con¬
trole. Wie waren nu de beste adverteerders of m.a.w. welke pro-
dukten moesten er bij het publiek worden ingehamerd ?

Een overzicht van reclame-besteding per produktgroep laat zien
wat al werd verwacht: aan de dingen waar we het minst om zit¬
ten te springen, wordt het meeste geld besteed om ons te doen
geloven dat we ze het hardst nodig hebben.

1970
in min

meer dan ‘70
in min.

1 Cosmetica
2 Wasmiddelen
3 Vervoermiddelen
4 Bovenkleding
5 Waren-verzendhuizen
6 Grootwinkellevensmiddelen .
7 Tabaksprod
8 Banken
9 Alcoholische dranken

10 Collect, camp
11 Alc.vrije dranken
12 Reizen
13 Geneesmiddelen

23,1
21,2
20,8
18,3
17,1
15,7
15,7
12,1
12,1
11

33,4
28,2
24

vrijwel gelijk

(+ 1)
(+5,4)
(+2,5)

(+ 2)
(+1,6)
(+0,5)
(-1,2)
(+3,5)
(+0,5)
(+1,6)
(+0,5)
(+ 1)



74.

vrijwel gelijk
(-0,5)
(+1,7)
(-1,3)
(-1,5)
(-0,5)
(-0,7)
(+ 1)
(+0,5)

Maar "NODIG” is een moeilijk, in betekenis gedevalueerd begrip.
Daarom komt het ook zo veel voor in reclameboodschappen. We we¬
ten nauwelijks zelf meer wat we nodig hebben. Als we de pro-
dukten uit bovenstaand overzicht (met uitzondering van de no.
5, 6, 8 en 10) toetsen aan het begrip ’’nodig" zoals dat in het
woordenboek wordt omschreven als "wat niet gemist kan worden",
dan blijft er weinig "nodigs" over.

Dat is ook logisch, want voor dingen die werkelijk nodig zijn,
hoeft geen reclame te worden gemaakt (bijv. Gebruik Leiding¬
water !).

14 Koffie, thee, cacao 9,1
15 Suikerwerk 7,9
16 Soepen en smaakstoffen 7,1
17 Woninginrichting 6,6
18 Poets- en reinigingsmiddelen .... 5,6
19 Radio, tv etc 5,5
20 Tricot en lingerie 4,4
21 Fotografie 3,8
22 Dierenvoedsel .ïi 3.2

Bron : NRC-Handelsblad,
6/5/72.

Paus : reklame kan de mens dienen maar ook verlagen

"De reklame kan de mens veel diensten bewijzen maar hem ook
verlagen", aldus paus Paulus VI in een toespraak tot de leden
van de grote Europese publiciteitsorganen die te Rome in kon-
gres samen zijn. De paus wees op "het toenemend belang van de
reklame en het feit dat de informatiepers, die onafhankelijk
wil blijven en subsidies van staat en partijen weigert, steeds
meer genoodzaakt is plaats in te ruimen voor de reklame.

Deze situatie, vervolgde de paus, moet realistisch worden over¬
wogen: noch de grond van het probleem, noch de wijze waarop
de publiciteit wordt gevoerd, mogen aan een morele beoordeling
ontsnappen.Het is duidelijk, zei hij, dat de publiciteit de
verkoop van produkten of de vraag naar diensten bevordert en
hierdoor in hoge mate bijdraagt voor de verhoging van de
levensstandaard.

Maar, voegde hij eraan toe, zelfs als men een goede zaak wil
propageren, moeten een aantal vragen gesteld worden: wordt de
keuze en de beoordelingsvrijheid geëerbiedigd of worden in¬
tegendeel bedrieglijke argumenten gebruikt ? Is de reklame-
verpakking in overeenstemming met de goede zeden en met de
edele zin van het leven, of staat zij in dienst van een ver¬
kwistende en verderfelijke genotzucht ?



75.

Daarnaast rijzen nog fundamenteler vragen: hebben de aanbevolen
goederen werkelijk enige waarde of nut ? Wordt door de reklame
niet vaak een overdreven aantrekkingskracht uitgeoefend voor
het overtollige, het kunstmatige, het immorele, ten nadele van
hetgeen noodzakelijk en eerlijk is ?

Met één woord, besloot de paus, in de sektor reklame is mis¬
schien meer dan om het even waar, een grote moed vereist. Men
moet technische bevoegdheid, gericht op doelmatigheid, kunnen
paren aan de zorg om zowel enkelingen als de maatschappij te
dienen. De waardigheid van de pers zelf staat hierbij op het
spel.

Bron : De Standaard
17/5/72.

ALGEMEEN

Massa-communicatie - Een vierde werkterrein van de Unesco

Aan het eind van de jaren ’70 zal het mogelijk zijn dat via te¬
lecommunicatie een wereldwijd en onmiddellijk contact kan plaats¬
vinden per radio, televisie, telefoon, telex en telegraaf. De
Unesco organiseert opleidingen voor journalisten, drukkers
e.d. ter verbreiding van het geschreven woord. Zij heeft rege¬
lingen getroffen voor een soepele gang van zaken in verband met
het copyright en voor de in- en uitvoer van boeken. Momenteel
wordt 70 procent van de wereldbevolking niet of nauwelijks in¬
gelicht over wat er in hun land en in de wereld gaande is.
De Unesco waakt over het ’’vrije woord” en organiseert onderlinge
bezoeken van mensen uit verschillende landen.

Dit overzicht van werkzaamheden is verre van volledig, maar
het geeft toch een indruk. Vele aktiviteiten worden gezamen¬
lijk ontplooid met andere Gespecialiseerde Organisaties van de
VN, zoals de FAO (Voedsel- en Landbouworganisatie), de ILO
(Internationale Arbeidsorganisatie), en met de UNICEF (Kinder¬
fonds van de VN).

Al konden de idealen van de oprichters nog maar tot op zekere
hoogte worden verwezenlijkt, toch is de Unesco erin geslaagd
een klimaat te scheppen, waarin 126 landen, ondanks politieke
tegenstellingen, op velerlei gebied zijn gaan samenwerken.

Publicatie Stichting Synthesis
Jan.-Febr. 1972.



76.

Uitgevers in Stichting Moderne Media

Drie grote Nederlandse uitgeversorganisaties, de Koninklijke
Nederlandse Uitgevers Bond (boeken) KNUB, de Nederlandse Or¬
ganisatie van Tijdschrift-Uitgevers, NOTU en de Vereniging de
Nederlandse Dagbladpers, NDP, hebben de Stichting Moderne Media
(SMM) opgericht.

De stormachtige ontwikkeling op het gebied van de geavanceerde
communicatietechnieken, waarbij de opkomst van de kabelsystemen
vooraan gaat, resulteren in de nabije toekomst in een verstrek¬
kende wijziging van het informatiepatroon. De traditionele uit¬
gevers in de informatie-industrie achten zich bij deze ontwik¬
kelingen nauw betrokken, aldus wordt de oprichting toegelicht.

Om te bereiken dat vanuit een gezamenlijk uitgangspunt aan deze
betrokkenheid voldoende gewicht zal worden gehecht door degenen,
die zeggenschap bezitten over deelneming aan het nieuwe infor¬
matiepatroon, hebben de Nederlandse uitgevers hun belangenbe¬
hartiging opgedragen aan de SMM, welke gehuisvest zal worden
in Amsterdam.

Bron : De Tijd,
28/1/72.

200000 boeken

In Oost-Berlijn werd een internationale boekenbeurs geopend,
volgens het Oostduitse agentschap ”ADN” de grootste ter wereld.

Twee verdiepingen van een nieuw flatgebouw werden hiervoor ter
beschikking gesteld en men kan er 200.000 boeken uit binnen en
buitenland bekomen.

Volgens "ADN” is Oost-Duitsland een boekenland. Jaarlijks wor¬
den er meer dan 5.000 werken in ongeveer 120 miljoen exempla¬
ren gepubliceerd en de produktie bedraagt zeven boeken per
jaar en per inwoner.

In 1970 kocht ieder burger gemiddeld voor 27 mark boeken.
De algemene staatsbibliotheek leent jaarlijks zeventien boe¬
ken per lezer uit. Er zijn alles bij mekaar 78 uitgeverijen
in Oost-Duitsland.

Bron : Het Belang van Limburg,
17/3/72.


