-73-

—— -
-

U.P.I. naar Brussel.

Het persbureau "United Press International" heeft de overplaat-
sing van haar Europese kantoren van Londen naar Brussel aange-
kondigd.

UPI behoudt te Londen een hoofdkantoor voor de geschreven en foto-
grafische informatie in Groot-Brittannié. Dit kantoor zal ook het
administratief centrum van het persbureau blijven voor het depar-
tement "Europa, Midden-Oosten en Afrika".

De verantwoordelijke redacteurs van de dagelijkse berichtgeving
en van de fotodienst, alsook het personeel dat instaat voor de
verbindingen zullen naar Brussel komen en de reorganisatie moet
af zijn tegen 1 maart 1972.

Thomassen, voorzitter wan UPI zei dat de ligging van Brussel door-
slaggevend is geweest voor de geplande verhuis.

Humi, ondervoorzitter van het persbureau, zal te Londen blijven
maar de hoofdredakteur van de algemene Europese berichtgeving,
Daniel F. Gilmore, en zijn voornaamste adjunkt, F. Growald, zul-
len zich te Brussel vestigen..De nieuwe zetel te Brussel zal ge-
leiq worden door Patrick Harden, direkteur van de Europese bericht-
geving. .

Bron : Het Belang van Limburg,
9/10/1971.

Journalist Willy Hofmans overleden.

Op dinsdag 9 november overleed plots de 58-jarige Willy Hofmans
uit Lot, een van de bekendste verslaggevers van Het Volk.

Hij begon zijn loopbaan voor de oorlog bij "De Courant" van Pressa
Catholica en kwam in 1946 in dienst van Het Volk als sportjour-
nalist. Zijn degelijke bijdragen werden herhaalde malen met bie-

zondere prijzen bekroond.

Nadien ging H%fmans zich bezig houden met algemene reportages
en vooral met“ferechtelijke kroniek.

Bron : De Standaard,
10-11/11/71.



-TY=

Gazet van Antwerpen werd tachtig jaar.

Op 3 november 1891 verscheen het eerste nummer van de "Gazet van
Antwerpen". Bij gelegenheid van deze tachtigste verjaardag pu-
bliceerde deze krant in haar jubileumnummer 2 extra pagina's,
waarin naast een overzicht van de voorbije tachtig jaar krante-
leven vooral de klemtoon wordt gelegd op het heden en de toekomst.
Hoofdredakteur L. Meerts schetst de positie van de krant in deze
snel evoluerende tijd, terwijl redakteur E. Winters uitvoerig de
toekomstperspektieven op druktechnisch gebied belicht.

Sprekend over het "Achtjarenplan van een tachtigjerige" onder-
streept Winters dat een dagbladbedrijf een zeer dynamisch en snel
evoluerend bedrijf is dat voortdurend nieuwe technische mogelijk-
heden zoekt en toepast om "zichzelf te kunnen bijhouden".

Een moderne krant bevindt zich op de drempel van de computertijd,
heeft feitelijk die drempel reeds overschreden.

Een studie heeft uitgewezen dat rekening dient te worden gehouden
met een steeds volumineuzer krant, zodat hooguit binnen een acht-
tal jaren het aantal bladzijden van de krant hoger ligt dan men
met het huidige systeem en de tegenwoordige middelen tijdig door
de drukpersen krijgt. Geleidelijk dient men dus over te schake-
len naar een snellere en vooral betere drukwijze : fototype en
een offsetkrant, waarbij vooral kleurenpagina's in de toekomst
een nieuw uitzicht zullen krijgen.

Hoofdredakteur L. Meerts wijst erop dat de krant haar eigen iden-
titeit ook in de volgende decennia wenst te behouden : "Als kris-
telijk, Vlaams en sociaal blad willen wij aan de nieuwe tijd mee-
bouwen zonder ons echter door de huidige snelle evolutie te la-
ten overrompelen of te laten beheersen. In die geest en met die
identiteit willen wij ons eeuwfeest tegemoet gaan".

Bron : Het Belang van Limburg,
4/11/1971.

Nieuw weekblad "Vrijdag".

Het eerste nummer van het "alternatieve" Vlaamse magazine
Vrijdag verscheen op vrijdag 19 november, op vijftig pagina's
zonder publiciteit en met een zeer opvallende vormgeving. Het
gebruikt de "wetenschappelijke" spelling. De direkteur van het
weekblad is Gaby Vandromme, die in de raad van beheer nog wordt
bijgestaan door Ward Bosmans en hoofdredakteur Jos De Man. De
kernredaktie bestaat uit drie man : Henry Coenjaarts, Walter

De Bock en Paul Goossens. Zowel de direkteur als de redaktie-



=P 5=

leden hebben voor enkele jaren een opmerkelijke rol gespeeld in
de linkse studentenbeweging.

Behalve het vaste redakteursteam worden nog 48 losse medewerkers
aangekondigd. De uitgeefster "SV Alternatieve Uitgeverij" wil een
zeer nauw kontakt met haar lezerskring tot stand brengen, o.m.
door het openstellen van een zogenoemde rode vrijdagtelefoon, het
oprichten van gewestelijke lezersraden en het aanbieden van een
zeer open lezersrubriek.

In zijn eerste hoofdartikel schrijft Jos De Man dat de burgerlijke
pers voor een dilemma staat (enerzijds wil zij graag de kapitalis~-
tische waarden verdedigen (gedrag, volgzaamheid en carriérisme)
maar om verkoopcijfers te boeken is zi]j aangewezen op het hanteren
van het rel-aspekt en dus schokkend nieuws moet brengen. De "ge-
drilde" moderne mens (autoritaire school, repressie door tucht en
straffen en zinledige eksamens) wil immers via sensatie, glamour
en romantiek aan zijn bestaan ontsnappen. Vrijdag, aldus De Man,
wil een derde weg bewandelen en, wars van alle sensatie, een blad
maken van en voor minderheden die anders nooit aan het woord
komen. De traditionele pers en de televisie geven immers'de in-
druk dat Vlaanderen &én grote zwijgende meerderheid is".

Bron : De Standaard,
20-21/11/171.

Belgische prijs voor Schwoebel.

De prijs van de socialistische journalisten van Belgié, is toege~-
kend aan Jean Schwoebel van het Franse blad "Le Monde". De prijs
wordt toegekend aan Belgen en buitenlanders die zich hebben inge-
zet voor de vrijheid van de pers en de democratisering van de
voorlichting. De h. Schwoebel is promotor van de redactievennoot-
schappen in de geschreven pers.

Bron : Het Laatste Nieuws,
22/12/1971.

Oudste weekblad van ons land stopt ermee.

Het oudste weekblad van Turnhout, en wellicht ook het oudste
van het land, het Aankondigingsblad zal van 1 januari 1972 af
niet meer verschijnen. De laatste cijfers die op het blad voor-
komen, luiden : 136e jaargang, nr 52 dd. 25 december 1971.



-76=

Alhoewel het blad de laatste tijd, zowel redaktioneel als tech-
nisch, geen hoge toppen scheerde, blijkt het wel enigszins be-

treurenswaardig dat een prezentabel weekblad voor de Kempen een
onmogelijke zaak blijkt te zijn, ondanks de behoeften welke er

voorzeker bestaan.

Toen enkele jaren gekeden het blad door de huidige eigenaars

werd aangekocht, engageerde het zich onmiddellijk in de plaatse-
lijke en gewestelijke problemen. De redaktie koos een sterk pro-
gressieve weg, hetgeen niet altijd in de smaak van het Turnhoutse
publiek scheen te vallen. Hier ligt evenwel de oorzaak van het
verdwijnen niet. Men kan ze veeleer zoeken in het overspoelen
van de markt door gratis reklamebladen die het bestaan van een
opinieweekblad onmogelijk maakt.

Bron : De Standaard,
28/12/1971.

De Limburger.

De fusie tussen de Nederlands-Limburgse dagbladen "De Maas- en
Roerbode" in Roermond en "De Nieuwe Limburger" in Maastricht
heeft op 1 oktober in konkreto zijn beslag gekregen door het ver-
schijnen van de eerste gezamenlijke krant onder de naam "De Lim-
bgrger“ De nieuwe aanpak wordt bovendien geaksentueerd door een
nieuwe kop op het linker gedeelte van de voorpagina, waardoor
daar belangrijk meer nieuws kan worden geplaatst.

De gezamenlijke hoofdredaktie (Roermond behoudt zijn eigen hoofd~-
redaktie) stelt in een speciaal kommentaar ondermeer vast : "Er
wordt in de nieuwe omstandigheden van provinciale bladen veel meer
verlangd dan vroeger. Zij moeten zowel in algemene als in regio-
nale berichtgeving aan hoge eisen van lezers in alle schakerin-
gen kunnen voldoen en zij moeten fungeren als forum, waarin menin-
gen op elkaar kunnen botsen en waar ieder gehoor kan vinden, die
iets zinnigs te zeggen heeft.

De hoofdredaktie van "De Limburger" zegt alsnog in het kommen-
taar dat de provinciale bladen in redaktioneel en technisch op-
zicht tegen die taak moeten zijn opgewassen. "Omdat dat in al te
klein verband niet meer te verwezenlijken is, hebben onze kranten
tot het vormen van een hecht gefundeerde eenheid besloten, daar-
mee een sterke grondslag leggend op een solide moderne opbouw

van het dagbladwezen in Limburg".

Bron : Het Belang van Limburg,
2/10/1971.



-77-=

Opbeuring voor "De Tijd" !

Het dagblad De Tijd heeft uitstel van exekutie gekregen. De
beheerders van het bedrijf waar deze krant wordt uitgegeven
hebben besloten "het beraad over de toekomst van De Tijd voor-
lopig voort te zetten in afwachting van een bedrijfsfonds voor
de pers en andere eventuele regeringsmaatregelen". Het Neder-
landse kabinet heeft namelijk besloten een bedrag van nagenoeg
70 miljoen fr. vrij te maken voor een biezondere financiering
van noodlijdende kranten. Aan de procedure moet echter nog een
tijdlang gesleuteld worden.

Inmiddels heerst op de Tijd-redaktie enige opluchting. Men zal
zich herinneren dat de redakteurs een eigen aktie begonnen

("wij gaan door met de Tijd") toen zij in het afgelopen voorjaar
vernamen dat hun krant zou dichtmoeten. Een spectaculaire aktie
leverde sindsdien duizenden nieuwe abonnees op. Over een viertal
weken verwacht men de 25.000ste nieuwe inschrijving.

Bron : De Standaard,
29/10/1971.

Weekblad Nieuwe Linie vecht voor zijn leven.

"De Nieuwe Linie moet verdwijnen tenzij er iets gebeurt. We
staan, met een oplage van 23.900 eksemplaren, voor Nederland
en Belgié met de rug tegen de muur". Deze noodkreet verscheen
woensdag op de voorpagina van het Nederlandse weekblad De
Nieuwe Linie, dat onhoudbare verliezen tegemoet schijnt te
gaan. Het blad zal de abonnementsprijs drastisch moeten verho-
gen en niettemin tienduizend abonnees bijwinnen, om te blijven
voortbestaan.

Samen met de zorgelijke berichten over de levenskansen van
andere weekbladen, De Groene en de Haagse Post, heerst dus op-
nieuw zwaar weer boven de Nederlandse pers.

De Nieuwe Linie ontsnapte in 1966 op het nippertje aan de dood,
na een faillissement bij de bank Teixeira de Mattos. Maar er
konden sinds die tijd geen reserves worden gevormd en de over-
werkte redaktieploeg (schrijvers, loopjongens, bedienden en
telefonisten tegelijk) heeft een zeer diskreet salaris. Ofschoon
dit jaar een stijging van het advertentiebestand werd geboekt
(11 t.h.) stegen de exploitatiekosten nog veel sneller. Alleen
al de duurdere PTT-tarieven zullen het blad dit jaar 25.000
gulden kosten. Hoofdredakteur Van den Boomen wijst erop dat,
met het uitsterven van de dagbladpers, het bestaan van opinie-
bladen nog belangrijker wordt. Niettemin ondervinden wij dis-



_78_

criminatie inzake BTW, vergoedingen uit de STER-pot en post-
tarieven.

Er werd nu ook een komitee gevormd dat de aanwas van de tien-
duizend nieuwe lezers moet bevorderen.

Daarvan maken o.m. deel uit : wethouder Lammers (Amsterdam),
kamerlid Hans van Mierlo (D' 66), PvdA-voorzitter André van
der Louw en VARA-precsident Kloos.

Bren : De Standaard,
29/10/1971.

Nederlands dagblad opent de boeken.

Het Nederlandse dagblad "De Telegraaf" brengt zijn bedrijfs-
resultaten in het volle daglicht. Van 25 november af zullen de
aandelen van de holdingsmaatschappij De Telegraaf op de Amster-
damse beurs worden genoteerd. Hierop vooruitlopend heeft het
concern nu zijn jaarverslag bekendgemaakt.

De cijfers blijken aan de gunstige kant te zijn. De bedrijfs-

winst in de eerste negen maanden van 1971 overtrof met 50 t.h.
deze van de vergelijkbare periode van vorig jaar. Er wordt een
dividend van 2 gulden in het vooruitzicht gesteld tegen 1,80

gulden vorig jaar.

Verwacht wordt dat het aantal abonnees in 1971 weerom met on-
geveer 30.000 zal stijgen. De verhouding tussen advertentie-
en abonnementsinkomsten heeft zich van 66:34% in 1970 gewijzigd
tot 60:40 dit jaar.

De verschuiving wordt in De Telegraaf begroet als een verbetering
van de structuur van het concern. De ontwikkeling begunstigt
immers de financiéle onafhankelijkheid van het blad en maakt

het tevens minder conjunctuurgevoelig.

Bron : Het Laatste Nieuws,
17/11/1971.

Westduits katoliek weekblad verdwijnt.

De Westduitse bisschoppen hebben geen geld meer over voor het
weekblad "Publik", dat dientengevolge deze week voor het

laatst in de Westduitse kiosken verschenen is. Volgens de kerk-
vaders is het onverantwoord de ver in de rode cijfers belande



-79=-

onderneming nog langer financieel te ondersteunen. Het is echter
geen geheim dat het verdwijnen van "Publik" reeds lang op het
verlanglijstje stond van vooral de konservatieven in de West-
duitse rooms-katolieke kerk.

Bron : De Standaard,
18/11/1971.

Journalisten ontslagen in Bondsrepubliek.

Twee belangrijke funktionarissen van de Westduitse journalisten-
vereniging (DJU) werden door de direkties van de bladen waarbij
zij werkten ontslagen.

De ontslagen journalisten zijn Eckart Spoo, korrespondent in
Minchen van de Links-liberale "Frankfurter Rundschau" en Barc-
zynski, redakteur van de "Main-Echo".

Beide journalisten hadden zich bij de gedachtenwisseling tussen
de journalistenvereniging en de bond van Westduitse dagbladuit-
gevers voor een wijziging in de struktuur van het huidige kran-
tenwezen uitgesproken en hadden zich verzet tegen de stelling
dat de ekonomische belangen van de uitgever voorrang moeten heb-
ben boven de taak van de pers als instrument voor de voorlich-
ting van het publiek.

Bron : De Standaard,
24/11/1971.

Nieuw Duits Persbureau.

Een nieuw Westduits persbureau =-- de "Deutscher Depeschen
Dienst", (D.D.D.) =--is op 1 december te middernacht beginnen
werken. Het persbureau werd opgericht in verband met de ophef-
fing op 30 november van de Duitstalige dienst van U.P.I.

D.D.D. verzorgt ook de duitstalige dienst van het Franse A.F.P.

Bron : Het Belang van Limburg,
2/12/1971.



-80~

Franse kranten hebben het steeds moeilijker.

Het Parijse avondblad "Le Monde" wijdt een lange beschouwing
aan "De Dagbladpers in gevaar", geschreven door Jacques Sauva-
geot. Gewezen wordt op de grote konkurrentie die radio en tele-
visie de krantenwereld aandoen. Advertenties nemen in de exploi-
tatie van de kranten een steeds grotere plaats in. Bepaalde bla-
den leven voor honderd procent van advertenties; voor "Le Monde"
bedraagt dat percentage zestig. Telkens als de nieuwste ekono-
mische sektor tele-reklame gaat maken - vandaag de automobiel-
industrie en morgen de uitgeverijen - betekent dit op korte of
lange termijn een strop voor de dagbladen. Het vrije spel van

de konkurrentie, het ekonomisch "laisser-faire" bedreigt op ge-
vaarlijke manier de veelheid van kranten en bijgevolg de vrije
meningsuiting. Gaan de kranten hun prijs verhogen tot zeventig
centimeters per nummer, dan zal het een gevoelig verlies in de
oplaag betekenen. Van iedere zeventig centimes die de lezer
thans reeds voor "Le Monde" betaalt, krijgt de krant er niet meer
van dan eenentwintig en de rest, negenenveertig centimes, gaat
weg aan distributie en aan de niet verkochte exemplaren. Een
krant tegen lage prijs is tegenwoordig een utopie, tenzij er
twee of drie reuzen overblijven die zonder konkurrentie onder
elkaar de advertenties verdelen en zich van de prijs per
exemplaar we1n1g behoeven aan te trekken. De dagbladpers in
Frankrljk die direkt of indirekt afhankelljk is van staatshulp,
ziet met grote ongerustheid nieuwe PTT-tarieven in de komende
staatsbegrotlng. De krantenwereld in Frankrijk is de enzge
industrie die de belasting op de toegevoegde waarde niet mag af-
trekken en die onderhevig is aan de loonbelasting. Men kan al-
leen maar hopen dat de overheid zich bewust wordt van de ernst
van de toestand en maatregelen neemt om het getij te keren. Ook
de beroepsorganisaties zelf moeten met een konstruktief program=-
ma voor de dag komen en voor zover dat hun mogelijk is een eind
maken aan de politiek van dumping door gratis abonnementen of
abonnementen tegen gereduceerde prijs. Tenslotte moeten ook de
lezers zelf in aktie komen tenzij zij zich willen verlagen tot
"een simpele kijker naar beelden op het scherm".

Bron : Het Belang van Limburg,
28/10/1971.

"Adios" voor kritisch Madrileens avondblad.
Wegens kritiek op het Franco-regime.

Een van Spanjes meest gedistingeerde en uitgesproken dagbladen,
"Madrid", is op bevel van de regering gesloten. Het avondblad
had een oplage van zeventigduizend, maar zijn lezerskring en



] -

invloed waren naar verhouding veel groter.

Schendingen.

Het ministerie van Informatie heeft verklaard dat het tot deze
aktie gedwongen was in verband met verscheidene schendingen van
de Spaanse perswetten en met veronderstelde onregelmatigheden
ten aanzien van het eigendomsrecht van de uitgeversmaatschappij.
Volgens de verklaring was het ministerie zich er 'volledig van
bewust, dat een dagblad een kultureel instituut is dat noodza-
kelijk is voor de samenleving", maar de wet moest worden gehoor=-
zaamd.

"Madrid" zal tegen het verbod, dat voor een onbepaalde tijd is
afgekondigd, in beroep gaan. Onder de kop "Adios", uitte het
blad in zijn laatste nummer kritiek op de beslissing.

Reeds een keer tijdelijk gesloten.

leeraal geZLnde Madrilenen zijn niet overtulgd door de verkla-
ring van het ministerie. De afgelopen vijf jaar is de regering
Franco een aantal malen vertoornd geraakt over de objektieve
verslaggeving en de milde kritiek op het regime die "Madrid"
leverde. De krant heeft wegens haar uitgesproken ideeén al eens
een boete gekregen en is ook een keer tijdelijk gesloten.

Volgens welingelichte bronnen had de regering het blad eigenlijk
willen laten voortbestaan, onder voorwaarde dat de hoofdredakteur
Antonion Fontan en zijn kollege zouden worden vervangen door
mensen die bereid waren het regime blind te volgen. De eigenaar,
Calvo Serer, die niet in Spanje verblijft en naar men aanneemt

in Duitsland in vrijwillige ballingschap verkeert, plaatste zich
echter onwrikbaar achter zijn staf.

Bron : The Guardian,

Het Belang van Limburg,
27/11/1971.

Italiaanse regering steunt pers financieel.

Rome (AFP) - De Itallaanse regering keurde in de nacht van
dinsdag op woensdag 'n wetsontwerp goed, dat een reeks maat-
regelen inhoudt van financiéle aard met het doel de pers te
steunen.

Na afloop van de bijeenkomst werd een communiqué uitgegeven,
waarin het heeft dat de maatregelen onder meer behelzen fis-
kale verrichtingen, verlaging van post-, telegram- en telefoon-
tarieven en verhoging van kredieten aan kulturele publikaties
en aan Italiaanse berichtgeving aan het buitenland.



-82~-

Een woordvoerder van het bureau van de Italiaanse premier gaf
te kennen dat genoemde maatregelen ten doel hebben de dagbladpers
te helpen bij het overwinnen van de huidige moeilijkheden.

Bron : De Standaard,
9/12/1971.

Kranten in Canada sluiten.

Twee grote kranten in Canada leggen er het bijltje bij neer.
De 95 jaar oude "Toronto Telegram", op vier na de grootste
krant van Canada wordt gewoon opgedoekt. De Telegram heeft in
de laatste twee jaar ongeveer 2 miljoen dollar (100 miljoen
B.Fr.) verloren. De grootste franstalige krant "La Presse"
(225.000 eks.) heeft "voor onbepaalde tijd" de publikatie ge=-
staakt, wegens uitzichtloze sociale moeilijkheden op het be=-
drijf.

Bron : De Standaard,

De Tijd,
29/10/1971.

Grote kranten gaan samen reeks stukken publiceren.

"Vier grote Europese kranten, "The Times" (Londen), "Le Monde"
(Parijs), "Die Welt" (Hamburg) en "La Stampa" (Turijn) beginnen
op 23 februari 1972 met een Europese samenwerking. Op die datum
zullen de vier dagbladen een eerste gemeenschappelijk artikel
brengen onder de titel "Vooruitzichten van Europa voor 1975",
dat zal worden samengesteld onder de leiding van Le Monde. Bat
verslag zal worden gevolgd door andere - gezamenlijke produk-
ties van de journalisten en medewerkers van de kranten.

De vier dagbladen hebben samen 5,3 miljoen lezers onder wie,
volgens de Times, "de opinieleiders in de vier landen". Onder-
nemingen kunnen nu ook met één boeking in de vier bladen adver-
teren. Verder behouden de vier kranten elk hun eigen identiteit,
aldus de Times.

Bron : De Standaard,
18/10/1971.



-83=-

Le pers in Europa.

De Raad van Europa overweegt aan de 17 aangesloten landen maat-
regelen aan te bevelen in verband met de samensmeltingen in de
pers. Een comité van deskundigen is belast met de studie van
deze aanbevelingen, maar vooraf, zo vernemen wij uit Straats-
burg, gaat het contact opnemen met de betrokken beroepsorganisa-
ties.

Het comité zal de persorganisaties vragen de invloeden te be-
lichten, die volgens hen de 'vrije meningsuiting en de vrije
berichtgeving kunnen aantasten. Daarbij wordt o.m. gedacht aan
de vermindering van het aantal dagbladen, de samensmelting van
kranten of het bestaan van persmonopolies.

De beroepsorganisaties zullen voorstellen kunnen doen over de
noodzakelijkheid van economische steun aan de pers en de mid-
delen om die steun te verlenen.

Begin volgend jaar zullen deskundigen van de Raad van Europa
en van de internationale persorganisaties elkaar te Straatsburg
ontmoeten.

Bron : Het Laatste Nieuws,
30/11/1971.

De pers in Amerika.

Ondanks de vele problemen waarmede de pers ook in de Verenigde
Staten worstelt, zijn er aldaar nu 12 dagbladen meer dan in 1945.
Toen waren er 1.749. In Amerika heeft men hoofdzakelijk plaat-
selijke en gewestelijke kranten. Eigenlijk is er maar een blad,
dat werkelijk het hele land bestrijkt, dat is de "Wall Street
Journal".

In de afgelopen drie jaar stegen de arbeidskosten voor de Ameri-
kaanse dagbladen met 40 t.h., de papierkosten gingen in vijf
jaar met 14 t.h. omhoog en de postverzzndngskosten zullen in de
komende vijf jaar met ruim 140 t.h. stijgen.

Amerika heeft 6.976 radiostations en 892 televisiestations.

Van de televisiestations zijn er 696 commercieel en 196 niet=-
commercieel.

Bron : Het Laatste Nieuws,
26/11/1971.



-84~

OMROETP

- -
-

Kommissie voor konsumptierubrieken bij BRT geinstalleerd.

Op woensdag 27 oktober heeft minister van Nederlandse Kultuur
Van Mechelen in het omroepcentrum te Schaarbeek de Raadgevende
Kommissie voor konsumptierubrieken in de BRT geinstalleerd.

De h. Verhulst, voorzitter van de raad van beheer van de BRT,
wees op de problemen in verband met het bepalen van de zend-
tijd en op de juridische vraagstukken met betrekking op de
rechtsverantwoordelijkheid van de BRT. Hij wenste een samen-
werking met .de RTB ten einde de kosten te beperken.

De commissie is samengesteld uit afgevaardigden van verbruikers-
verenigingen en van sociale organisaties. De hh. Van Rijckegem,
hoogleraar aan de VUB, en Neirinck, lectpr aan de KUL, maken

er ook deel van uit.

Bron : De Standaard,

Het Laatste Nieuws,
28/10/1971.

Monopolie B.R.T. doorbreken.

In Vliaams liberale kringen wordt sedert geruime tijd het stand-
punt verdedigd, dat een einde moet gemaakt worden aan het mo-
nopolie van de BRT. Daartoe wordt voorgesteld een ruimere zend-
tijd te verlenen aan stichtingen, een formule die nu beperkt

is tot "ideologische gastprogramma's". Een gelijkaardige ziens-
wijze heeft zich ook aan socialistische zijde ontwikkeld. Het
socialistisch instituut voor radio en televisie heeft stelling
gekozen in verband met de voorgenomen herziening van de wet op
de radio's en de televisie. Het eist o.m. "uitbreiding van

de zendtijd toegewezen aan zendgemachtigde verenigingen die in-
staan voor een totaalprogramma, dat alle programmasoorten en
alle materies omvat; die buiten alle voogdij hun uitzendingen
op eigen aansprakelijkheid verzorgen en die een beroep kunnen
doen op de technische en artistieke medewerking van het kader-
personeel"”. Volgens het socialistisch instituut zouden de
stichtingen dus niet alleen politieke en ideologische aange-
legenheden behandelen, maar show, film, voetbal, toneel en zo
meer kunnen programmeren. Deze formule gaat de richting uit



-85_

van een verzuiling, zoals men die in Nederland kent.

Het socialistisch instituut stelt ook eisen in verband met het
beheer en het bestuur van de radio en de televisie: een filo-
sofisch en ideologisch evenwicht op alle beslissingsniveau's
en in het ganse personeelskader; verruiming van de inspraak-
mogelijkheid der kijk- en luistergemeenschappen door een uit-
breiding van de raad van beheer.

Maar vooral is er de eis tot hervorming van de top. De socialis-
ten zijn niet erg blij met de levenslange heerschappij van vast
benoemde directeurs-generaal. Zij willen deze alleenmacht opvan-
gen met een collegiale macht; een college van directeurs dat het
hoogste uitvoeringsorgaan zou zijn onder het gezag van de raad
van beheer; de voorzitter van dat college zou voor de duur van
maximum vier jaar gekozen worden en de functie van topambtenaar
vervullen.

Bron : Het Laatste Nieuws,
4-5/12/1971.

Nederlands Parlement tekent doodvonnis van Veronica en Radio
Nordsee.

De dagen van de piratenzenders Veronica en radio Nordsee, die
vanop de Noordzee hun programma's de ether insturen, lijken ge-
teld te zijn. Het Nederlandse parlement is immers van plan het
Verdrag van Straatburg te ondertekenen. Door dit verdrag wordt
beoogd een einde te maken aan het piratenwerk. Tegen de uitzen-
dingen zelf kan weliswaar niets ondernomen worden, maar het
bevoorraden en herstellen van de zendschepen wordt strafbaar.

Van de 150 Tweede-Kamerleden zullen slechts enkelen zich tegen
de ratificering van het verdrag verzetten. Dit bleek tijdens

een parlementsvergadering, waarop de standpunten der fracties
werden bekendgemaakt.

Na de zomer van volgend jaar zullen Veronica en radio Nordsee
dan ook zeer waarschijnlijk definitief verdwijnen.

Bron : Het Laatste Nieuws,
10/12/1971.



-86_

Enquete.

"Elseviers Magazine" publiceerde de resultaten Van een opinie-
peiling die het Nipo (Ned. Instituut voor Publieke Opinie en
Marktonderzoek) eksklusief voor dit weekblad heeft gehouden.
Tema van de enquéte was de Nederlandse radio en televisie.

Over het algemeen blijken de Nederlanders nogal tevreden over
hun zuilenbestel. 60 % is tegenstander van een nationale omroep
zoals die o.m. in Belgié bestaat. Ook de programma's vindt

men doorgaans bevredigend.

De vraag welke omroep de beste televisieprogramma's brengt,
werd als volgt beantwoord :

de Tros : 24 %
de Avro : 17 %
de NCRV : 17 %
de Vara : 15 %
de KRO : 8 %
de VPRO : 3 %

Deze eerste plaats van de Tros is bijzonder verrassend, al is
er een verklaring voor : deze omroep legt de klemtoon op ont-
spanning en heeft geen aktualiteitenprogramma waarmee altijd
een stel kijkers op de tenen getrapt worden.

Niettegenstaande de vaststelling dat heelwat kijkers zich aan
sommige informatieve programma's ergeren, acht men zulke uit-
zendingen toch wenselijk. Slechts 21 % vindt dat er te veel aan
informatie wordt gedaan en slechts 15 % kijkt er nooit of zelden
naar. Van de vijf aktualiteitenprogramma's haalt "Brandpunt"

de hoogste score :

"Brandpunt" (KRO) 33 %
"Avro's Televizier" : 25 %
"Achter het Nieuws" (Vara) : 24 %
"Hier en Nu" (NCRV) : 12 %
"Berichten uit de samen- 2%

leving" (VPRO) :

Interessant is ook dat slechts 5 % van de KRO-leden en 4 % van
de NCRV-leden van oordeel zijn dat er te veel godsdienstige ele-
menten in de programma's van hun omroep zijn.

De Vara doet voor 1 op vier ondervraagden te veel aan politiek.

Mies Bouwman komt eens te meer als de aantrekkelijkste vrouwe-
lijke TV-persoonlijkheid uit de computer. Zij haalt 37 % van

de stemmen. Ageeth Scherphuis staat op de tweede plaats met
slechts 7 %. Bij de mannelijke TV-persoonlijkheden haalt Willem
?gy:)het met 1% % tegen Frits Thors (10 %) en Koos Postema



-87-

Twee groepen die volgens vele ondervraagden op de beeldbuis
stiefmoederlijk behandeld worden, zijn de kinderen en de
huismoeders.

Vermelden we tenslotte nog dat de AVRO aan de top staat inzake
radioprogramma's en dat deze omroep ook het meest gelezen pro-
grammablad heeft. Uit nog andere gegevens blijkt eveneens dat
de kwaliteit van de programma's van een omroep slechts zelden
(in 23 % van de gevallen) het motief is voor lidmaatschap.

Bron : Het Belang van Limburg,
18/12/1971.

Kleur voor een op vier.

Zweden verwacht, dat volgend jaar een op vier gezinnen aldaar
kleurentelevisie in huis heeft. Thans hebben al 16 op honderd
gezinnen zo'n toestel, waarmee Zweden terzake verreweg aan de
leiding staat in Europa.

Vergeleken bij de 460.000 kleurentelevisie-toestellen aldaar
slaan onze 50.000 maar een pover figuur, te meer daar er meer
Belgen zijn dan Zweden. Weliswaar dient toegegeven, dat Zweden
al enkele jaren geleden met kleurentelevisie begon.

Bron : Het Laatste Nieuws,
27-28/11/1971.

ALGEMEEN

- -
=R

Partijen en Massamedia.

Wat zegden de verschillende politieke partijen over de massa-
media in hun verkiezingsprogramma's naar aanleiding van de par-
lementsverkiezingen van 7 november 1971 ?

1. Christelijke Volkspartij (C.V.P.)
- Oprichting van een tweede TV-net in dienst van de volwas-
senvorming.
- Grotere inbreng van de vrije kreativiteit en de kulturele
organizaties in radio en TV.




-88~

2 Belglsche Socialistische Partij (B.S.P.)
Persconcentratie door technische en financiéle middelen
verhinderer.

- Pers en media zijn belangrijke onderhandelingspunten bij
regeringsvorming.

- Herstel van het ideologisch evenwicht op B.R.T.-R.T.B.
en rekening houden met de weerspiegeling van de verschil-
lende opinies.

- Tweede TV-keten.

- Geen radio- of TV-reklame.

- Tegen de taboes in de programmering op BRT-RTB.

3. Partij voor Vrijheid en Vooruitgang (P.V.V.)
- Tegen overdreven perskoncentratie.
- Belangrijk deel van radio- en TV-zendtijd ter beschikking
stellen van "Stichtingen".
-~ Geen TV-reklame zonder kompensatie voor de pers.
- Herziening Omroepbestel.
- Tweede televisienet met educatieve opdracht.
- Oprichting van een vrije zender overwegen.

4. Volksunie (VU)
- Vertegenwoordiging van alle ideologische (ook volksnatio-
nalistische) en politieke strekkingen in BRT-raad.
- Regeling van het "recht op antwoord" in de BRT.
- BRT-personeelsbeleid op basis van bekwaamheid en bevoegd-
heid.

5. Communistische Partij (CP)
= Vrije meningsulting voor alle filosofische en ideologische
strekkingen. _
- Terbeschikkingstelling van de daartoe vereiste middelen,
als radio en T.V.

Bron : Het Laatste Nieuws
29/10/1971
De Standaard - 5/11/1971.

"Beroepsjournalist".

Het begrip "beroepsjournalist" dient in de E.E.G. wettelijk be-
schermd te worden. Dit is het besluit van een bijeenkomst van
afgevaardigden van de journalistenverenigingen van de zes E.E.G.
landen, plus Zwitserland en Oostenrijk, die woensdag in Miinchen
beéindigd is.

De konferentie waaraan eveneens vertegenwoordigers van de E.E.G.
kommissie te Brussel deelnamen, had tot taak de betrekkingen
onder de journalisten in de gemeenschap te koSrdineren.



-89~

Zoals de voorzitter van de Duitse persbond, Helmut Crous, mee-
deelde, is besloten dat een journalist na drie jaar beroeps-
praktijk de titel "berocepsjournalist" zal kunnen dragen.

Bron : Het Belang van Limburg,
25/11/1971.

Ophefmakende Nederlandse Uitvinding.
GOEDKOOP OPNEMEN MET VERAVISIE.

Zullen wij binnenkort een televisieprogramma kunnen vastleggen,
een foto maken, muziek opnemen, zonder dat daar een magneet-

band of een film bij te pas komt ? Als wij geruchten mogen ge-
loven, is het binnenkort zo ver. Het systeem zou bovendien
minder dan een derde kosten van de toestellen, die thans gebruikt
worden.

Veel is er nog niet bekend over deze "Veraviste". Wel is geweten,
dat het ernst wordt. Want in ondernemingen als Telefunken en
Philips werd al belangstelling getoond en sommigen zijn al afge-
zakt naar Voorburg, een voorstad van Den Haag, waar Veravisie
ontdekt en ontwikkeld werd.

De uitvinders laten voorlopig nog niet veel los, omdat nog niet
alle brevetten werden toegestaan. Wel weet men, dat met Vera-
visie vlugger en goedkoper foto's en films kunnen worden opge-
nomen. Het opnametoestel dat de videorecorder zou vervangen, is
30 cm breed, 35 cm. lang en 12 cm. hoog en zou tienduizend frank
kosten. Voor zelfbouwers zou er zelfs duizend frank afgaan.
Alleen is nog niet zeer duidelijk of met Veravisie ook kleuren-
beelden kunnen worden opgenomen.

Bron : Het Laatste Nieuws,
4-5/11/1971.



