60.

Prijs Journalistenklub.

Einde maart werd de uitslag bekend gemaakt van de prijs van de
Vlaamse Journalistenklub voor 1970.

Voor de geschreven pers werden de hh. Frans Verleyen en Hugo De
Ridder bekroond voor hun gezamenlijke artikelenreeks in De Stan-
daard onder de titel "Politieke portretten.

De tweejaarlijkse TV-prijs werd toegekend aan de h. Kris Borms,
voor zijn reportage "Luchtkastelen" in verband met de zaak
Etrimo.

De "Politieke Portretten" werden met eenparigheid van stemmen
bekroond. De opzet van deze reeks was, politici die volop in

de aktualiteit staan, beter te leren kennen, voornamelijk als
mens.

Tot nogtoe verschenen interviews met Theo Lefévre, Leo Collard,
Leo Tindemans, Omer Vanaudenhove, Maurits Coppieters, Paul Van=-
den Boeynants, Jos Van Eynde, Edmond Leburton, Alfons Vranckx,
Gaston Eyskens, Pierre Descamps.

De prijzen werden op 19 april in het pershuis te Brussel plech-
tig overhandigd.

Bron : Het Belang van Limburg,

De Standaard
23/3/71.

Dagblad "Het Volk" tachtig jaar.

21 juni vierde dagblad "Het Volk" de tachtigste verjaardag van
zijn bestaan.

Op 21 juni 1891 opgericht als het orgaan van de christelijke
arbeidersbeweging in Vlaanderen, is het centenblad "Het Volkske"
uitgegroeid tot é&n van de meest gelezen dagbladen in Belgié,
bestuurlijk en redactioneel in handen van een ploeg wiens toe-
wijding en strijdvaardigheid de voortzetting is van een lange
traditie.



61.

Het Volk, De Nieuwe Gids, Het Laatste Nieuws, De Nieuwe Gazet,
Volksgazet, Het Rijk der Vrouw/Femme d'Aujourd'hui, hebben een
Dienst voor Informatie en Media-Onderzoek opgericht om aan de

reklame-adviesburo's en adverteerders meer informatie over de

lezers te verschaffen.

Dit door middel van analyses van de gegevens verschaft door het
Belgisch Studiecentrum voor Reclamemedia. Men wil ook zoeken
naar de best geschikte kombinatie tussen de persorganen om al-
dus nieuwe en doeltreffende oplossingen aan de adverteerders
voor te stellen. DIMO zal geen advertentie~inlassingsprogramma’s
uitwerken en is geen verkoopdienst.

Bron : De Nieuwe Gids
29/73/71.

Het informatieweekblad "Vlan" (liberaal) en de landbouwtijd-
schriften "Le Sillon Belge" en "Landbouwleven" zijn toegetreden
tot de groep Rossel (Le Soir).

Bron : De Nieuwe
23/4/71.

Vranckx pleit voor bescherming opiniepers.

Tijdens een akademische zitting in het stadhuis van Antwerpen,
gehouden naar aanleiding van het 70—jarig bestaan van de Ko-
ninklijke Kring der Kommissarissen en Adjunkt-Kommissarissen
van Politie van de stad Antwerpen en de omllggende gemeenten,
pleitte minister van justitie Vranckx in zijn rede over "Vrij-
heid van voorlichting" voor de oprichting van een parlementaire
kommissie die de middelen zou onderzoeken om het bestaan van
de opiniepers te verzekeren. Hij achtte het bestaan van een
dergelijke kommissie noodzakelijk, omdat de vrijheid om op
objektieve wijze te worden voorgelicht meer en meer in het ge-
drang komt ingevolge het verdwijnen van allerlei opiniebladen
en de koncentratie in de pers.

Hij stelde vast dat belangrijke persbedrijven, op uitzondering
van de politiek geéngageerde dagbladen, ware kapitaalonderne-
mingen geworden zijn. Dit heeft volgens de minister een dubbel
gevolg: de toenemende invloed van de geldmachten op de vrij-
heid van de drukpers en het verdwijnen van bepaalde opiniebla-
den die niet kunnen weerstaan aan financieel-ekonomische druk.

'QI/...



62.

In zijn konlusies onderstreepte de minister dat de vrijheid van
drukpers thans een teoretische vrijheid is geworden voor de le-
zer, ingevolge de toenemende invloed van de geldmachten op de
pers.

Tevens zag hij graag dat een speciale wetgeving voor journalis-
ten zou worden uitgevaardigd die hen bijzondere voorrechten zou
toekennen maar eveneens verplichtingen zou opleggen en zou wa-
ken over de eerlijke naleving van de beroepsplicht.

Bron : De Standaard,
30/4/71

Volgens HLN-direkteur Maertens :
OVERHEID MOET PERS BIJSPRINGEN.

Direkteur-generaal Maertens van "Het Laatste Nieuws" gewezen
voorzitter van de raad van beheer van de BRT, heeft in het LVV=-
blad "Volksbelang" positie gekozen ten gunste van overheidshulp
aan de pers.

De overheid zou, aldus Maertens, de persvrijheid daadwerkelijk
kunnen bevorderen door o.m. steun te verlenen aan het agentschap
Belga "opdat het in staat zou zijn een ruime, objektieve en
internationale berichtgeving aan alle kranten en dus aan de
bevolking te verstrekken", door een zeer sterke verlaging van

de PTT-tarieven (ook voor de distributie van kranten) en door
steun aan de opleiding van journalisten.

Andere gunstige maatregelen zouden volgens Maertens zijn : het
helpen van de uitgevers bij het toekennen van sociale voordelen
(vooral een beter pensioen) aan de kleine zelfstandige dagblad-
verkopers; tegemoetkomingen in de papierprijs en het oprichten
van een investeringsfonds waaruit tegen verlaagde interesten
geleend zou kunnen worden om de technische uitrusting van de
kranten te vernieuwen.

In verband met het BRT-statuut stelt Maertens voor dat een be-
langrijk deel van de zendtijd in radio en TV zou voorbehouden
worden aan stichtingen, opgericht in funktie van de grote ideo-
logische stromingen. Zo zou een verruimde opiniéring mogelijk
worden. Eventuele eter-reklame zou volgens Maertens tenslotte
moeten gepaard gaan met een schaderegeling voor de geschreven
pers. Men zou dan ook moeten onderzoeken of niet beter het
"meer liberale" Britse stelsel gevolgd zou worden, waar naast
de officiéle zender een vrije zender toegelaten is.

Bron : De Standaard
12/5/71



63.

Maandblad "Accent" bewandelt onbetreden journalistieke paden.

Een nieuw maandblad zag het levenslicht : Accent. Nee, geen
tijdschrift uit de vele die dagelijks uitgestald liggen in de
kiosken. Accent richt zich tot en wordt verspreld in de klasse
waartoe wij allen zouden willen behoren: zij die over een
jaarinkomen ° - beschikken van meer dan 1,5 miljoen fr.

Het zouden er 20.000 zijn. Dat is althans de oplage van dit
gespecilizeerd reklame-medium.

Behoort U tot de gelukkigen, dan ligt het eerste nummer een
dezer dagen in Uw bus en mag U het elke maand opnieuw bij U
thuis verwachten. Gratis, onder gesloten omslag, vierkleurig
en als persoonlijke mail van de hoogste intellektuele en kapi-
taalkrachtige groep, zeggen de uitgevers.

Als dusdanig poogt Accent (alweer) een leemte op te vullen in
de informatie. Niet door de politieke aktualiteit op de voet
te volgen of te handelen over de wetenschap of het zakenleven
maar door het leveren van "randinformatie die niet tot de be-
treden paden behoort®. Dat gebeurt in hetzelfde volume in vier
talen: het Engels, het Nederlands, het Frans en het Duits.

Einde vorige week werd het eerste nummer te Borgerhout aan het
publiek voorgesteld: het brengt een paar korte bijdragen over
antiek, homeopatische geneeskunde en de nieuwste vorm van
modern art: de wegwerpkunst. Tevens werden een aantal merk-
artikelen voorgesteld. Want Accent is ook een blijde boodschap
voor de verkoopspromotie van artikelen "die alleen de top-
klasse zich permitteren kan".

Bron : De Standaard,
4/5/71.

In de Antwerpse Pers.

De N.V. De V1ijt, uitgeefster van "Gazet van Antwerpen" heeft
een meerderheidsparticipatie verworven in de N.V. Antwerpse
Post, die sinds meer dan 25 jaar wekelijks een huis=-aan huis=-
blad uitgeeft en de verspreiding ervan via een gewaarborgd
distributienet over gans de provincie Antwerpen verzekert.

In een mededeling wordt terzake verklaard dat, "in de overtui~
ging dat adverteren in onze moderne maatschappij steeds meer
geldt als ean onmisbaar middel tot kommunikatie en informatie



64 .

de N.V. De V1ijt door haar beslissing terzake de mogelijkheden
daartoe krachtig hoopt te kunnen stimuleren en een uitbreiding
van de advertentiemarkt in de hand te werken.

Bron : Het Belang van Limburg,
18/5/171.

"De Maand" verjongt.

Het tijdschrift "De Maand" (gesticht in 1958) onderging een
grondige redactionele vernieuwing. Sinds het mei=-nummer heet het
"De Nieuwe Maand" en wordt het geleid door een redactieraad van
47 personen met aan het hoofd Mevrouw Rita Jolie=Mulier.

De nieuwe aktiegroep richt zich nadrukkelijk tegen het bestaande
neo-kapitalistische stelsel in maatschappij en politieke konstel-
latie. Men wil pluralistisch werken voor een progressieve kon-
centratie. Daartoe zijn een aantal jongere elementen uit CVP

en BSP en de beide grote vakbewegingen in de redaktieraad op-
genomen met het nadrukkelijk vooropgesteld doel mettertijd te
streven naar "een" grote politieke progressistische formatie,
eventueel gesteund op een "vakbeweging".

Bron : De Standaard,
22-23/5/71.

Persprijs voor persvrijheid

De leden van de Socialistische Persunie van Belgié zullen jaar-
lijks een prijs toekennen aan de persoon die zich in eigen land
of in het buitenland heeft ingespannen voor het behoud van de
persvrijheid. Hij zal voor de eerste maal in de herfst van dit
jaar worden toegekend. Dit werd zaterdag beslist op een bijeen-
komst van socialistische journalisten, te Oostende.

Bron : De Standaard,
15/7/71.



65.

NEDERLANDSE KRANTEN IN NOOD

1. Nederlandse journalisten : SOS-krant.

In een op dinsdag 23 maart gepubliceerd memorandum, waarvan

ook een eksemplaar werd afgegeven aan premier De Jong, pleit
het algemeen bestuur van de Nederlandse Vereniging van Journa=
listen (NVJ) voor staatshulp bij het oprichten van een onafhan-
kelijk fonds dat o.m. het verstrekken van financiéle hulp aan
de pers en met name aan dagbladen tot doel moet hebben.

"De vrije,onafhankelijke pers wordt in haar bestaan bedreigd.
De ekonomische positie van de dagbladpers in Nederland ver-
slechtert onrustbarend snel," aldus het NVJ-memo.

De financi&le hulp is gedacht in de vorm van kredietfacilitei-
ten en andere steun voor herstrukturering, investeringen en
andere maatregelen ter versterking van de ekonomische, tech-
nische en redaktionele mogelijkheden. Ock wordt opgekomen voor
in de tijd beperkte bijdragen in de exploitatiekosten van
kranten die in hun bestaan bedreigd worden.

De ongunstige konjunktuur in de krantensekvor wordt door de
NVJ verklaard door de medio 1970 opgetreden stagnatie in de
advertentiebezetting en het begin 1971 vastgestelde daling van
dat volume. Daartegenover staan immers stijgende produktie-
kosten.

Bron : De Standaard,
24/3/71.

2. Minister vraagt snel advies.
Commissie studeert op dagbladenfonds.

NVJ betwijfelt tijdig resultaat.

Minister Klompé (CRM) heeft een commissie ingesteld, die op

korte termijn moet adviseren over de wenselijkheid en de uitvoer-
baarheid van een bedrijfsfonds voor de dagbladpers.

Op dinsdag 23 maart heeft de Nederlandse Vereniging van Jour-
nalisten (NVJ) met spoed op een bedrijfsfonds aangedrongen.

De commissie die nu ingesteld is vloeit echter voort uit een
voorstel van de interdepartementale commissie Concentratie-
tendensen in de dagbladpers, die vorig jaar een rapport heeft
uitgebracht. In de Tweede Kamer werd op 9 september 1970 een
motie van het KVP-Kamerlid Engels aanvaard, waarin een studie
werd gevraagd naar de mogelijkheden "die een restructie=-
fonds kan bieden ter ondersteuning van samenwerkingsvormen,
die rekening houden met de differentiatie in de dagbladpers."



66.

Een commissie die de instelling van een bedrijfsfonds moet bestu-
deren is al genoemd in het rapport van de Persraad over de con-
centraties in de dagbladwereld, in januari 1968. De commissie-
Concentratietendensen in de pers werkte het uit. In het dinsdag
1l.1. uitgebrachte rapport van de NVJ wordt twijfel uitgesproken
over het tempo waarin het onderzoek tot stand komt.

In het rapport staat: "Alleen al door het feit, dat een door de
regering toegezegde studiecommissie een half jaar na het Kamer-
debat nog niet aan het werk is gegaan, vreest de NVJ dat elke
oplossing die de commissie te bieden zal hebben - zo zij al tot
een unaniem standpunt zal geraken - te laat komt. De sterk ver-
slechterde positie van de dagbladpers eist maatregelen op korte
termijn." ‘

Bron : De Volkskrant,
26/3/171.

Slechte tijd voor Nederlandse kranten.

Voor de dagbladen was het jaar 1970 in ekonomisch opzicht een
weinig opwekkend jaar, aldus de eerste regels van het jaar-
verslag van de Nederlandse Dagbladpers (de organisatie van Ne-
derlandse dagbladondernemingen) over 1970.

Hoewel de abonnementstarieven 1 juli opnieuw met tien procent
zullen stijgen, is niet uitgesloten dat die verhoging alsnog
wordt aangepast aan de inmiddels groter gebleken kostenstijgin-
gen.

Het verslag konstateert dat 1970 een negatief bedrijfsresultaat
heeft opgeleverd. De abonnementsprijzen stegen met 15 procent
maar deze dekken niet meer dan een derde van de kosten. "Hier-
door is de bedrijfstak nog steeds te konjunktuurgevoelig".

In 1970 stegen enerzijds de loonkosten aanzienlijk en ander=-
zijds viel inkrimping van de reklamebestedingen door het be=-
drijfsleven te bespeuren omdat daar getracht werd de kosten-
stijgingen te kompenseren.

Volgens het verslag is de uitbreiding van reklamezendtijd via
radio en T.V. mede oorzaak van de terugloop van nationale ad-
vertenties in de bladen. In 1970 was dit ruim 23 procent lager
dan in 1966 toen radio- en T.V.-reklame werd ingevoerd.

Bron : Het Belang van Limburg,
5/5/71 .



67.

Teloorgang van "De Tijd" ?

De malaise in de Nederlandse dagbladpers heeft scherpe vormen
aangenomen, toen bekend werd dat het conservatief-katholieke,
voortreffelijke blad "De Tijd" zou ophouden te verschijnen.
Dit werd meegedeeld door het VNU-concern, dat "De Tijd" uit-
geeft, naar beweerd wordt met een verlies van 50 miljoen BFr.
Het VNU-concern, dat daarnaast nog een stel dames- en familie-
bladen publiceert, boekte echter in 1970 een bruto-winst van
iets meer dan 250 miljoen BFr.

Hoe dan ook, de redacteurs van "De Tijd" hebben zich daarbij

niet neergelegd. Over heel Nederland is een soort "weldadig-
heidsaktie" georganiseerd ten voordele van het veroordeelde blad.
De vraag is nu maar, of deze aktie het onverbiddellijke zal
kunnen opschorten of afwenden.

Bron : Gazet van Antwerpen
15-16/5/71
De Standaard
17/5/71.

Subsidie voor opiniebladen gevraagd

Naar aanleiding van de moeilijkheden waarin het dagblad "De Tijd"
is geraakt, heeft de Nijmeegse hoogleraar prof. dr. F.J.Th.
Rutten in het KRO-radioprogramma Context een pleidooi gehouden
voor de invoering van gesubsidieerde opiniebladen zonder adver-
tenties.

De advertenties zou men volgens Prof. Rutten moeten kunnen
slijten aan landelijke, regionale of stads-advertentiebladen
of aan de STER. "Zodoende zou de opiniekrant weer worden wat
zij in oorsprong ook was: een medium dat zonder economische
doelstelling en zonder advertenties slechts nieuws en meningen
daaromtrent brengt.

Volgens de Nijmeegse hoogleraar moet er een systeem te vinden
zijn, waarin opiniebladen niet meer afhankelijk zijn van
economische wetten. Er zou al een ontwikkeling in die richting
merkbaar zijn.

De subsidie zou moeten komen uit de belasting van de inkomsten
van de STER en de advertentiebladen.

Bron : NRC-Handelsblad,
19/5/71.



68.

Naar fusies in Nederlands-Limburgse krantenwereld.

Nederlands-Limburg met zijn ruim &&n miljoen inwoners, telt nog
steeds vier dagbladen:(in volgorde van hun oplage) Limburgs Dag-
blad te Heerlen, De Nieuwe Limburger te Maastricht, Maas- en

Roerbode te Roermond en het Dagblad voor Noord-Limburg te Venlo.

Dat is wel typisch voor de diversiteit in de Nederlandse dag-
bladwereld, alhoewel hieraan spoedig een einde lijkt te komen:

de inkomsten van de publiciteit lopen sterk terug en sommige
Nederlandse krantenbedrijven, niet eens van de kleinste, hebben
in 1970 enorme verliezen geleden. Om ons tot &&n voorbeeld te be-
perken : De Tijd keek einde vorig jaar tegen een verlies aan van
meer dan 50 miljoen Bfr.

Er doen zich dan ook steeds meer fusies voor; hetzelfde ver-
schijnsel hebben wij in ons land gekend, maar het ligt al en-
kele jaren achter ons.

Zo werd gisteren aangekondigd dat de Maas- en Roerbode zal
fusioneren met De Nieuwe Limburger en het Dagblad voor Noord-
Limburg met het Limburgs Dagblad, zodat in het andere Limburg
nog slechts twee dagbladen zullen overblijven.

Insiders beweren zelfs, dat de operatie hiermede niet ten einde
is en dat binnen afzienbare tijd de twee overgebleven dagbladen
tot één krant zullenversmelten.

Bron : Het Belang van Limburg,
1/4/71.

Nieuwe Nederlandse krant - geen dagblad als een ander.

Na heelwat voorbereiding startte in het Nederlandse Apeldoorn
op 1 april - een ietwat eigenaardige datum - een nieuw dagblad
met 18.000 abonnees. Een maand later is de oplage van deze
nieuweling, "Reformatorisch Dagblad", gestegen tot 23.000.

Het blad is niet in losse bladenverkoop, maar probeert zich bo-
ven water te houden met postabonnementen.

Dit is niet de enige eigenaardigheid aan dit "principieel
protestants kristelijk" dagblad : men zal er geen woord in
vinden over sport of over televisie, en evenmin over radio,
bioskoop, toneel, kabaret enz.

De leiding van dit ortodoks-gereformeerde dagblad heeft uit=-
gerekend dat men na een jaar 25.000 abonnees moet hebben om



69.

recht te blijven. Toch wel een hele onderneming om in deze
tijd van fusies en andere perikelen in de perswereld zomaar
van de grond af te beginnen.

Bron : Het Belang van Limburg,

30/4/71
De Standaard, 29/4/71.

Algemeen Dagblad 25 jaar.

Een kwart eeuw geleden (op dinsdag 29 april 1946) werd de
Nederlandse krantenwereld verrijkt met een nieuwe uitgave: het
Algemeen Dagblad, door de Nieuwe Rotterdamse Courant N.V. op de
markt gebracht als voortzetting van het vooroorlogse Dagblad
van Rotterdam.

In de loop van 25 jaar is dit = naar de woorden van hoofd-
redacteur H.N. Appel "populaire, betrouwbare en politiek on=-
afhankelijke" - ochtendblad uitegroeid van een summier krantje
dat leed onder de papierdistributie, tot een der grootste in
de Nederlandse pers.

De oplaag bijv. steeg van 20.000 bij de start tot 365.000 op
dit moment. Daar zijn wel de dochterbladen bij inbegrepen: de
Dordtenaar, Rijn en Gouwe, de Drentse en Asser Courant, en de
Emmer Courant, die wat hun internationale en landelijke
nieuwsvoorziening betreft, stuk voor stuk op de Rotterdamse
moederborst zijn aangewezen.

Door deze groei heeft de Algemeen-Dagbladgroep in numeriek
opzicht alle andere landelijke dagbladen op &é&n na achter zich
gelaten. Ook qua advertentie-omzet neemt het AD met zijn kopbla-
den de tweede plaats in op de landelijke markt.

Het aantal redactieleden van het AD alleen is in de loop der
tijd gestegen tot 106, nog afgezien van de vele medewerkers,
die vaste of losse bijdragen leveren.

In de hoofdredactie hebben zich in die kwart eeuw nogal wat
mutaties voorgedaan.

In de redactionele kolommen van het AD is weinig ophef van de
25 jaar gemaakt.

Bron : NRC-Handelsblad,
29/4/71.



70.

"Loeloe", nieuw tienerweekblad.

NV uitgeverij Spaarnestad in Haarlem brengt sinds 5 juni 1971
een nieuw weekblad, "Loeloe", voor tieners van 13 tot 20 jaar
op de markt. Van de 32 pagina's is 40 procent aan popmuziek,
platen, groepen en festivals gewijd; 30 procent aan mode en
30 procent aan varia.

Bron : NRC=-Handelsblad,
u/6/71.

Redaktie Figaro krijgt inspraak.

De redaktie en de direktie van het Franse dagblad "Le Figaro"
kwamen overeen dat het beleid van de krant voortaan mede door
de journalisten zal worden vastgesteld.

De overeenkomst, die een einde maakt aan een al jaren durend
konflikt, voorziet in de instelling van een vijf leden tellende
leidingsraad die door een journalist zal worden voorgezeten.
Drie leden ervan zullen worden aangeduid door Figaro-direkteur
Prouvost die 97,3 th. van de aandelen bezit.

Voorts komt er een "raad van waakzaamheid" die uit twaalf leden
zal bestaan, waaronder vier journalisten. Omdat belangrijke be-
slissingen zoals de benoceming van een hoofdredakteur met een
meerderheid van 75 t.h. genomen moeten worden hebben de jour-
nalisten daarmee in feite een vetorecht. De huidige hoofdredac-
teur, Robinet, werd benoemd tot voorzitter van de redaktie-
leiding.

Bron : De Standaard,
2/4/171.

Het Franse dagblad Le Monde kreeg de Europese gouden Mercurius
1971 ad honorem toegewezen. Deze prijs wordt jaarlijks toege-
kend door het Centro annali giornalistici (centrum van pers-
annalen, te Rome) aan een maatschappij of aan een industrieel
bedrijf dat meegewerkt heeft aan de ekonomische ontwikkeling
of aan de Europese gedachte.

Bron : De Nieuwe Gids,
13/4/71.



71.

Kranteruzie.

Twee Franse dagbladen, Le Monde en Le Figaro, hebben weer eens
ruzie. Beide maken aanspraak op de betiteling "ernstige krant", en
en terwijl Le Monde zich de beste serieuze krant van Frankrijk

kan noemen, weet Le Figaro zich gesteund door de trouw van een
lezerspubliek van notabelen en hen, die zich met een conformis-
tisch brok establishment willen vereenzelvigen.

Le Monde noemt zich bij voorkeur "een krant voor intellectuelen".
De Figaro spreekt liever over "lezers met een verantwoordelijke
positie in de maatschappij". Genoeg elementen voor een polemiek,
maar de jongste ruzie gaat over iets anders.

In een op de voorpagina van Le Monde gepubliceerd artikel ver-
wijt hoofdredacteur Jacques Fauvet de Figaro, dat deze zich
schuldig maakt aan dumpingpraktijken. Fauvet maakt zich vooral
kwaad over het feit, dat gasten in vele hotels 's morgens gratis
bij hun ontbijt Le Figaro krijgen en dat huurders van niet al

te goedkope vakantiehuizen voor niets de Figaro in de bus vin=-
den.

Zoals overal in West-Europa is de positie van de meeste kranten
in Frankrijk weinig rooskleurig. Le Monde heeft dan wel ondanks
een prijsverhoging (terwijl alle kranten nog 50 centimes kosten,
moet voor Le Monde:! M centimes worden betaald) haar lezers-
publiek uitgebreid, maar de positie van het blad blijft moei-
1lijk. Fauvet verwijt de Figaro, dat deze de krantenlezers nog
meer afwent om de kostprijs van 'n krant te betalen, dan al
het geval is. Hij verwijt de Figaro verder, dat met deze gratis
uitdelingen het oplagecijfer omhoog gejaagd wordt met alle mis=-
leidende gevolgen van dien voor advertentietarieven en derge-
lijke. En tenslotte meent Fauvet, dat de overheid in de prak-
tijken van Le Figaro een voorwendsel zou kunnen vinden om zich
buiten de financiéle zorgen van de pers te houden.

Le Figaro kwam gistermorgen onmiddellijk terug met een stuk op

de achterpagina. De hotelhouders betalen de helft van de normale
prijs voor de aan hun gasten verstrekte exemplaren, hetgeen over-
eenkomstig de vastgestelde regels is, aldus Le Figaro, die ver-
der zwijgt over de kranten,die naar vakantiehuizen gestuurd
worden.

Het blad stelt vervolgens wat natrappend vast, dat Le Monde de
eigen oplage-cijfers omhoog heeft gejaagd "door te profiteren
van de rellen van mei '68 via een toenemende demagogie ten bate
van gauchistische slopers".

Met een grotere oplage en een veel grotere advertentiedekking
kan de Figaro zich zoiets best veroorloven.

Bron : De Volkskrant,
22/4/71.



?2.

"Fleet Street" weer in het nieuws.

The Guardian 150 jaar (5 mei)
Daily Mail een "tabloid" (3 mei)
Daily Sketch verdwijnt (11 mei).

- Jarige "Guardian" lichtpunt in krisis van Britse Pers.

Londens "Fleet Street" vierde feest op woensdag 5 mei.

Aanleiding tot de festiviteiten was de verjaardag van de
"Guardian", 150 jaar geleden als een plaatselijk blad in Manches=
ter geboren en op dit moment &&n van de vier nationale "kwali-
teitsbladen" die Groot=-Brittanié rijk is.

De krant zelf vierde dit heuglijk feit met een extra-bijlage
van twaalf bladzijden waarin wel, wee en historie van de Guar-
dian werden geschetst, en met een diner waarbij Westduitslands
kanselier Brandt en de Britse eerste-minister Heath als ere-
gasten aanzaten. De persorganizaties zetten het verjaardags-
feest extra-luister bij door hoofdredakteur Alastair Heat-
herington ui% te roepen tot de "journalist van het jaar", ter-
wijl de krant als geheel eenzelfde ere-predikaat meekreeg.

Maar hoe goed alle lofuitingen en boeketjes de Guardian-makers
ook zullen doen, het belangrijkste feit in deze verjaardagsda-
gen is wel dat de oplage van de krant nog altijd stijgt.

In april werd de rekordcirculatie van 330.000 eksemplaren per
dag gehaald, waarmee weer iets werd ingelopen op de ondanks
alle inspanningen in lezerstal dalende Times, die nog nauwe=-
lijks 375.000 lezers telt.

Die stijgende oplage is des te opmerkelijker, omdat vrijwel alle
andere kranten in Groot-Brittannié de laatste jaren in schrik-
barend tempo achteruitgaan.

Ie vooral door de komst van de commerciéle televisie zo bittere
strijd om het bestaan - dat wil zeggen om de advertenties - is
ook voor de Guardian nog lang niet gewonnen. Maar de vooruit-
gang die deze krant de laatste tijd maakt betekent voor ieder-
een die het goed meent met de op zo'n roemruchte traditie bo-
gende Britse pers toch een sprankje hoop in ontegenzeggelijk
moeilijke tijden.

Bron : De Standaard,
6/5/71.

-"Daily Mail" in nieuw kleedje.

Op maandag 3 mei verscheen de Britse krant "Daily Mail" voor
het eerst in zijn nieuwe vorm: een 40 pagina's tellende krant
op klein formaat geillustreerd met talrijke foto's.



73.

De "Daily Mail", Engelands oudste populaire krant, een schep-
ping van wijlen lord Northcliffe, kon het ondanks al z'n oude
tradities van goede ondernemende journalistiek, met z'n 1.814.000
lezers financieel niet bolwerken.

In april maakte de groep Associated Newspapers bekend dat de
"Daily Mail" een "nieuw" blad zou worden en om financiéle rede-
nen met de "Daily Sketch" zou fusioneren. De nieuwe krant zou

een dagelijkse oplage van twee miljoen eksemplaren moeten ha-
len.

De "Daily Express" poogde alvast de lezers van de oude "Daily
Mail" voor zich te winnen en blokletterde op de frontpagina:
"De Daily Mail is zoals U weet dood. Ik denk dat U zich meer
thuis zult voelen bij onze krant.

Bron : De Standaard

NRC-Handelsblad,
u/5/771.

- Daily Sketch ter ziele.

Het Britse ochtendblad "Daily Sketch" verscheen voor de laatste
keer op dinsdag 11 mei. Het blad, dat al geruime tijd kampte met
financiéle moeilijkheden, werd in 1909 gesticht. Het gaat nu op
in de "Daily Mail", die sinds begin mei, op klein formaat ging
verschijnen.

Het laatste nummer van de Ketch bestond dinsdag toch al bijna
uitsluitend uit die "Mail". Alleen de voor- en de achterpagina
waren duidelijk te herkennen als behorende tot de "Daily Ketch",
de andere 30 pagina's waren gevuld met "Mailkopi]j".

In een editoriaal, waarin de lezers werden herinnerd aan "de
zaken die we samen hebben meegemaakt", werd beloofd dat de
"niets of niemand ontziende vechtlust van de opgedoekte Sketch
in de nieuwe Daily Mail zal voortleven.

Van de bijna 300 journalisten, die tengevolge van het verdwij-
nen van de "Daily Sketch" zonder werk kwamen te zitten, heeft
nauwelijks een derde nieuw werk gevonden.

Bron : De Standaard
Het Belang van Limburg,
12/5771.



74.

Bondsrepubliek steunt kranten.
Met goedkope leningen.

Volgens het Westduitse ministerie van ekonomische zaken zijn sinds
eind 1968 achtennegentig kredieten ter waarde van 25,4 miljoen
mark (330 miljoen B.Fr.) verstrekt aan kleine en middelgrote
krantenbedrijven, die niet uit eigen kracht in staat waren nood-
zakelijke investeringen uit te voeren.

Het gaat hier om langlopende kredieten met een maximum van
500.000 mark (6,5 miljoen B.Fr.) waarover een rente van 6 th.
moet worden betaald. De kredieten worden verstrekt uit gelden,
die de industrie betaalt ter aflossing van de na-oorlogse
Marshall-hulp.

De Bondsregering heeft zich tot doel gesteld de menigvuldigheid

van de Westduitse pers "als dragers van de politieke meningsvor-
ming te behouden en te versterken". Bonn doet dit door kranten-

bedrijven tot een totale oplage van 160.000 exemplaren goedkope

leningen te verstrekken voor investeringen ter modernisering van
hun ondernemingen. Voorwaarde is dat de kranten en tijdschriften
van deze uitgeverijen de politieke vorming en voorlichting die-

nen.

De kredietaktie van de bondsregering wordt door de Vereniging

van Duitse Krantenuitgeverijen als "waardeloze hulp" ervaren, die
echter niet in staat is ernstig bedreigde ondernemingen uit de
gevarenzone te brengen.

Bron : De Standaard,
5/u4/71.

Westduitse Pers.

Uit Stamm's handboek voor de pers en advertenties blijkt dat het
aantal Westduitse dagbladen en periodieken vorig jaar licht is
teruggelopen.

Er verdwenen 67 kranten, waardoor er nog 998 over zijn. Het aan-
tal periodieken, met inbegrip van vakbladen en geillustreerde
tijdschriften, verminderde met 173 tot 10.516.

Bron : Het Belang van Limburg,
7/4/71.



5.

Het Zweedse parlement keurde een omstreden wetsvoorstel goed
waarbij dagblad- en tijdschriftenadvertenties worden belast met
respektievelijk 6 en 10 t.h. De opbrengst van de belasting zal
worden gebruikt om kranten en tijdschriften die met verlies wer-
ken te steunen.

Bron : De Standaard,
27/5/171.

Osservatore zou verdwijnen voor informatieblad.

Volgens hardnekkige geruchten zal het dagblad Osservatore Romano,
officieus staatsblad van het Vaticaan vervangen worden door een
informatieblad in de voornaamste wereldtalen met uitsluitend be-
richten van katholiek belang. De Osservatore wordt uitgegeven

in het Italiaans met van tijdtot tijd pauselijke documenten en
mededelingen in het latijn. Er is dagelijks wel een bladzijde
Italiaans nieuws.

Het is verder de bedoeling om de zondagsuitgave van de Osserva-
tore, die behalve in het Italiaans ook in het Frans, Engels,
Duits en Spaans verschijnt, te vergroten en er een flink geil-
lustreerd weekblad van te maken, dat dan niet langer zou worden
gedrukt in Vaticaanstad, maar in Rome.

Bron : NRC-Handelsblad,
28/4/71.

"Kranten in VS oppervlakkig en goedgelovig".

De voorzitter van de Amerikaanse Vereniging van Dagbladdirekteuren,
Newbold Noyes jr., zei op een vergadering van de vereniging dat

de Amerikaanse kranten "zo op hun gemak gesteld, oppervlakkig,
vastgeroest aan versleten clichés en goedgelovig zijn, dat ze

hun lezers een visie op de samenleving en haar problemen bieden
waarvan ze weten dat ze niet juist is.

"Mijn boodschap is", aldus Noyes, "dat we n%&%?ecies een eervol
hoofdstuk toevoegen aan de geschiedenis van de dagbladpers. Zo-
als onze critici zeggen hebben we heel wat verantwoording af te
leggen tegenover de openbare mening."

Noyes zei dat de pers in Amerika meer aandacht besteedt aan
Martha Mitchell, "een ministervrouw die vasthoudt aan de illuzie
dat ze een Marie-Antoinette is", dan aan de "gekodrdineerde,



76.

opbouwende aktiviteiten van alle andere vrouwen van de regerings-
funktionarissen in Washington". (Martha Mitchell is de vrouw van
de minister van justitie John Mitchell en staat bekend om haar
scherpe tong). Volgens Noyes zal men harder moeten werken om

aan "het nieuws achter het nieuws" te komen.

Bron : De Standaard,
16/4/71.

Persvrijheid Nihil in Latijns-Amerika.

"Het komitee voor de persvrijheid" van de Interamerikaanse pers=-
unie, dat einde maart te San Iomingo vergaderde, is tot de kon-
klusie gekomen dat de persvrijheid en het recht op informatie

in Latijns-Amerika derwijze zijn aangevreten dat de journalisten
van Latijns-Amerika ernstig verontrust zijn.

Volgens een uitgegeven verslag heerst er op Cuba en Haitie niet
alleengeen persvrijheid, maar is er zelfs helemaal geen pers : er
bestaan slechts de partijpropaganda en de terreur van de dikta-
toriale regimes van Castro en Duvalier. De pers is evenmin vrij
in Panama, Paraguay, Peru, Bolivié, Brazilié, Guatemala. In Co-
lumbié en Uruguay bestaat de persvrijheid in beginsel maar met
ernstige beperkingen, die het gevolg zijn van de abnormale toe-
stand, waarin deze landen zich bevinden. Voor Chili zal het uur
der waarheid vlug komen, aldus het rapport : het zal moeten kie-
zen tussen een "wettelijke diktatuur en de demokratie".

Bron : Het Belang van Limburg,
2713171,



77.

OMROEP

-
-— -

Het nieuwe is er af.

De fabrikanten van merkartikelen gaan in Nederland dit jaar hun
reclame in de televisie beperken ten gunste van de dagbladen en
andere media.

De kosten gaan te zwaar wegen en bovendien : het nieuwe van de
TV is er af, zei de president-directeur van Van Nelle, een van
Nederlands grote koffie~ en theezaken. De televisie heeft vol-
gens hem aan werfkracht verloren en is wat met reclame over-
voerd.

Zijn bedrijf zal daarom dit jaar een deel van het reclamebudget
verschuiven van de televisie naar de dagbladen en de andere
media.

Bron : Het Laatste Nieuws,
14/5/71.

Wat geen radioman durft zeggen.

Het Nederlands omroepbestel is het modernste bestel ter wereld,
vindt de heer Jan Broeksz, die na 42 jaar dienst bij de Vara
afscheid heeft genomen van de radio-omroepwereld. Hij is voor
meer samenwerking tussen pers en omroep en keurt de strijd
tussen beide media grondig af. Pers en omroep zijn geen tegen=
standers, wel rivalen.

Het Nederlandse radio-stelsel is in beginsel een liberaal stel-
sel, in tegenstelling met het Belgische, waarin BRT-RTB als
persconcentratie een keihard monopolie bezitten. Taal zoals de
heer Broeksz sprak is in ons land ook vanwege een radio- of te-
levisieman gewoon ondenkbaar, hoe verfrissend het ook zou zijn
ze te horen. Het monopolie van de Staat is trouwens in lijn-
rechte tegenstelling met de persvrijheid.

Men mag zich dan ook afvragen hoe lang de toestand in Belgié
nog houdbaar zal blijven.

Hoe moeilijker de dagbladen het krijgen, hoe meer de vrije

meningsuiting - een van de hoogste democratische waarden - in
het gedrang komt. In feite is het vreemd dat een industrieel
monopolie voor de overheid een aanleiding kan zijn tot dras-



78.

tisch 'ingrijpen, maar dat tegen een staatsmonopolie op een zo
belangrijk terrein als dat van de persvrijheid geen verhaal mo-
gelijk schijnt.

De jongste tijd zijn nochtans van verschillende zijden stemmen
opgegaan, die daar nadrukkelijk aandacht voor vragen.

Bron : Het Laatste Nieuws,
18/5/71.

Onderwijs-tv in Nederland.

Aan alle 13000 scholen in Nederland is begin juni het programma=
overzicht met uitzendrooster van de stichting nederlandse onder-
wijs tv voor het seizoen 1971-1972 gezonden. Het gaat om 220 pro=
gramma's opgenomen in 42 projecten (tv-programma's onderdeel van
een onderwijsleerpakket), 19 projecten voor het basisonderwijs

en 23 voor het voortgezet onderwijs. Nieuw is o.m. het project
ontwikkelingssamenwerking, waarbij zowel radio als tv bij betrok-
ken zijn.

Van de 13000 scholen in Nederland hebben er thans 4000 tv. Een
verdubbeling tov verleden jaar.

Bron : Vrije Geluiden
1971, nr. 23.

Radio Capital failliet verklaard.

De exploitatie~maatschappij van de piratenzender Radio Capital,

de International Broadcasters Society (IBS) in Bussum (Nederland),
is door de Amsterdamse rechtbank failliet verklaard. Dit houdt
tegelijk het faillissement in van Radio Capital.

Bron : Het Belang van Limburg,
26/5/71.
NRC-Handelsblad,
4/6/71.



79.

Vier kleine Nederlandse omroepverenigingen verliezen hun
zendtijd.

Minister Klompé van CRM heeft begin juni de beschikkingen gete-

kend waarbij met ingang van 1 oktober 1971 de zendtijdtoewijzin-
gen voor de NVSH, de Morele Herbewapening en de HIRO worden in-

getrokken. De intrekking geldt zowel voor radio- als televisie-

zendtijd.

De minister heeft voorts beschikt dat voor de Bond zonder Naam
alleen de tv=-zendtijd wordt ingetrokken.

Minister Klompé heeft overwogen dat de programma's van andere
zendgemachtigden thans voldoende voorzien in de bedoelde behoef-
ten.

Van verschillende zijden is protest aangetekend tegen dit be~
sluit.

Bron : NRC-Handelsblad,

4/6/71.
De Tijd, 5/6/71.

Poolse inspraak via televisie.

Alle burgers van Polen konden onlangs voor de eerste keer een
leidend vertegenwoordiger van de communistische partij vragen
stellen over allerlei problemen en onmiddellijk daarop een ant-
woord krijgen. De Poolse televisie heeft daartoe een serie pro-
gramma's opgesteld die op gezette tijden, onder de naam Burger-
tribune, worden uitgezonden.

De eerste uitzending was gewijd aan een van de grootste problemen
in het land, de woningbouw.

De leiding van de partij wil met de reeks programma's de nadruk
leggen op haar streven tot een soort dialoog met de bevolking te
komen en de wensen van de burgers beter te leren kennen. De
telefoonkosten van de vragenstellers worden vergoed.

Bron : De Tijd
5/6/171.



80.

Geweld op de kijkkast.

Wie af en toe op de Duitse televisiezenders afstemt, heeft onge-
twijfeld al gemerkt dat onze Oosterburen niet voor het vertonen
van geweld terugschrikken. De televisiedeskundige prof. Heribert
Heinrichs schrijft in het tijdschrift "Eltern" zelfs dat het in
de Duitse programma's brutaler toegaat dan in de Amerikaanse.
Hij heeft een onderzoek ingesteld en is tot resultaten gekomen
die tot nadenken stemmen. In zeven dagen tijds waren op de ARD en
het ZDF samen eventjes 52 harde vuistgevechten te zien en 27
schietpartijen. Daarnaast ook opknopingen, wurgscénes, brutale
aanrandingen van vrouwen en kinderen en vier terechtstellingen
met de kogel.

Professor Heinrichs is in zijn beschuldiging aan het adres van
de verantwoordelijken niet mals. Hij heeft het o.m. over sadis-
tische kameravoering" en "op de zenuwen werkende brutaliteiten".
Een rij voorbeelden bewijst dat deze krachtige termen niet over-
dreven zijn.

In een ander Duits blad, de "Stuttgarter Zeitung", staat te
lezen dat het aantal kinderen voor wie geweld het prettigste
is van wat op het beeldscherm te beleven valt, zich verdrie-
dubbeld heeft (van 14 tot 43 th.) Prof. Heinrichs schijnt het
dus wel bij het rechte eind te hebben in zijn kritiek.

Bron : Het Belang van Limburg,
21/5/171.,

Amerikanen ontevreden over televisie.

Bij een opinie-onderzoek in de VS bleek dat ongeveer 44 t.h.
van de Amerikanen helemaal niet tevreden is over de TV-program-
ma's. Meer dan 50 t.h. oordeelt, dat er teveel reklamebood-
schappen op de beeldbuis komen. De steekproef, uitgevoerd bij
1500 Amerikanen door het Gallupinstituut, in opdracht van het
weekblad "Newsweek", bleek tevens dat nieuwsuitzendingen en
dokumentaires het meest gewaardeerd worden : 79 t.h. van de on-
dervraagden vonden dat de beste programma's.

Bron : De Standaard,
25/5/171.



81.

Zuid-Afrika krijgt televisie.

Een commissie van onderzoek heeft eind april rapport uitgebracht
over de invoering van televisie in Zuid-Afrika. Zij spreekt zich
in positieve zin uit en berekent dat de voorbereidingen drie
jaar in beslag zullen nemen. De kosten worden geschat op 250
miljoen gulden. Op weekdagen zou 10 % van de zendtijd gebruikt
worden voor reclame.

Zuid-Afrika was tot dusverre het enige ontwikkelde land dat
nog geen televisie had.

Bron : De Nieuwe Gids,

NRC-Handelsblad,
28/4/71.

Oprichter van B.B.C. overleden.

Lord Reith, die als eerste directeur van de BBC, de Britse omroep
vanuit een tweekamervertrek te Londen oprichtte, is op 81-jarige
leeftijd in het rusthuis voor officieren te Edinburgh in Schot-
land overleden.

Lord Reith is vijftien jaar directeur-generaal van de BBC ge-
weest. Hij trad in 1939 af en bekleedde daarna ministerposten
in de kabinetten van Neville Chamberlain en Winston Churchill.
Hij werd baron en in 1942 door Churchill niet meer opgenomen in
een gewijzigd kabinet.

Bron : Het Laatste Nieuws,
17/6/71.



82.

Filmregisseur Erich Engels overleden.

In een ziekenhuis in Minchen is op 81-jarige leeftijd de uit
Remscheid afkomstige filmregisseur Erich Engels overleden.

Engels was gespecialiseerd op het gebied van de misdadigers-
films. Tot zijn bekendste werken behoorden Kirschen in Nachbars
Garten, Mordsache Holm, Im Namen des Volkes, Mordprozess dr.
Jordan, Dr. Crippen an Bord, Das himmelblauwe Abenkleidt en
Crippen lebt.

Bron : NRC-Handelsblad
28/4/71.

Belgische filmpionier Dekeukeleire overleden.

Te Werchter overleed op 68-jarige leeftijd Charles Dekeukeleire,
een van de pioniers van de Belgische film.

Dekeukeleire debuteerde als filmecriticus en realizeerde op
22-jarige leeftijd zijn eerste kortfilm "Combat de boxe". Met
"Ongeduld" en "Detectiveverhaal" verrichtte Dekeukeleire baan-
brekend werk, terwijl "Witte Vlam", "Lourdesvizioen" en "Ver-
zengde aarde" werken waren die getuigden van een sterke sociale
belangstelling. "Tema's van inspiratie" was de eerste merkwaar-
dige film over de kunst die in Belgié werd gerealizeerd. Deze
film kreeg op het festival in Veneti& in 1938 een gouden medaille.
Met de verfilming van "Het kwade oog" van Teirlinck waagde de
overleden kineast zich op het terrein van de speelfilm.

Als essayist was Dekeukeleire ver op zijn tijd vooruit. In
"L'émotion sociale" beschreef hij zijn reisindrukken over
Afrika, terwijl zijn filmteorie gestalte kreeg in "Le cinéma
et la pensée". In totaal realizeerde hij 83 werken.

Bron : De Standaard,
3/6/1971.



83.

ALGEMEEN

- -
R

Een nieuw tijdperk.

Schooltelevisie kan een heel nuttig hulpmiddel zijn in het
onderwijs. Toch zijn er betrekkelijk weinig onderwijzers of
leraars die er gebruik van maken. De voornaamste reden hiervoor
lijkt wel te zijn : de moeilijkheden met de uitzendtijd. Een
leraar moet al veel geluk hebben als hij juist zo'n rechtstreekse
uitzending in zijn lesuur kan inbouwen. Bovendien moet hijzelf
het programma al eens gezien hebben, opdat hij het op een didak-
tisch verantwoorde wijze kan gebruiken.

Sommige scholen beschikken al over een video-recorder. Dit ap-
paraat dat wij volgens Marc Galle een televisie-opnemner zouden
moeten noemen, maakt het al heelwat makkelijker. Toch moet nog
steeds een bediende of een technicus op alle mogelijke uren
klaarstaan om een uitzending op te nemen.

Met cassettes zal ook dit probleem van de baan zijn. Via een
afspeel-apparatuur zal men naar hartelust ingeblikte lessen op
het TV-toestel kunnen afdraaien. Het laat dan ook geen twijfel
dat deze uitvinding pas de beginnende stoot aan het audio-
visueel onderwijs zal geven. Voorlopig is dat echter nog toe-
komstmuziek, want zo'n cassette is peperduur.

In de Bondrepubliek gaat men nu al het eksperiment wagen en wel
met een deel van de bevolking dat kapitaalkrachtig genoeg is,
nl. de artsen.

Een dochteronderneming van het Springerconcern komt in juli

voor de dag met het eerste audiovisuele tijdschrift ter wereld,
dat "Medicolloc" gedoopt werd. Dit wekelijks verschijnend tele~-
visiecassetteprogramma zal de huisartsen op de hoogte houden

van de laatste ontdekkingen op medisch gebied. Om de geweldige pro-
duktiekosten het hoofd te bieden, heeft men ook reklamespots
moeten inlassen. Zelfs met die reklame zal de Duitse huisarts
nog ongeveer 250 fr. per aflevering moeten neertellen. Hij heeft
dan veertien dagen tijd om zijn "stof" in te studeren, want na
die periode moet hij de cassette doorsturen naar een andere
abonnee. Hoe dan ook, de kogel is-door de kerk en een nieuw
tijdperk is ingeluid. Over enkele jaren zal het allemaal al een
stuk goedkoper zijn en wie weet waar de cassettes dan al dan
niet goed voor zullen zijn.

Bron : Het Belang van Limburg,
24/5/71.



84,

USSR-boekenoplaag in 197S.

De Sowjetuitgeverijen laten thans boeken het licht zien in een
oplaag van anderhalf miljard exemplaren; in 1965 waren dat er

1.2 miljard. Gedurende het achtste 5-jarenplan (1966= 970) zijn
er 26 pct. meer studieboeken verschenen en 28 pct. meer politieke
literatuur. De uitgave van kinderliteratuur nam met 25 pct toe.

Bij het nieuwe, het negende 5-jarenplan (1971-1975) is niet al-
leen voorzien in een toeneming van de boekenoplaag en van de
oplagen aan kranten en tijdschriften, maar ook in het verbeteren
van hun thematiek en van hun uiterlijk. In 1975 zullen er voor

de Sowjetlezers ongeveer 200 miljoen exemplaren meer ter beschik-
king komen dan in 1970. De oplaag van tijdschriften zal met

7 3 8 milard exemplaren toenemen.

Bron : Informatiebulletin
Weekblad van de Ambassade
van de USSR in Nederland,
27/5/171.

Paus over kommunikatiemedia: vrede en vriendschap bevorderen.

In een toespraak ter gelegenheid van de wereldddag der kommuni-
katiemedia heeft de Paus verklaard dat de snelle berichtgeving
een kenmerk van elke dag is geworden en dat de Kerk op dit gebied
niet onverschillig mag blijven daar de moraal en de mentaliteit
van de mensen bij dit gebeuren betrokken zijn. Hij onderstreepte
tevens dat van de nieuwsmedia in de eerste plaats dient verlangd
te worden dat zij de vriendschap en de vrede in de wereld bevor-
deren.

Bron : De Nieuwe Gids, 18/5/71

Het Belang van Limburg,
24/5/71.

Vatikaan over massamedia.

Door het Vatikaan is begin juni een herderlijk schrijven over
communicatie en de massamedia openbaar gemaakt, waarin het recht
van ieder om over alles te worden geinformeerd en de plicht van
de officiele instanties (ook de kerkelijke) om open en eerlijke
informatie te ver'trekken worden vastgelegd.



85.

Het document is opgesteld in opdracht van het tweede Vatikaanse
Concilie. Er is zeven jaar door deskundigen aan gewerkt.

Het geschrift bevat richtlijnen voor het inrichten van informa-
tiebureaus bij alle kerkelijke instanties en geeft aanbevelingen
aan journalisten om hun objectiviteit te verdedigen tegen de in-
vloeden, die op hen worden uitgeoefend.

Bron : NRC-Handelsblad, 4/6/71
Gazet van Antwerpen,
4/6/71.



