STUDIE OVER DE LATIJNS AMERIKAANSE GESCHREVEN

-

Argentinié, Bolivié, Brazilié, Brits Guyana,
Chili, Columbia, Costa Rica, Dominikaanse Re=~
publiek, Ecuador, El1 Salvador, Guateala,
Honduras, Mexico, Nicaragua, Panama, Paraguay,
Peru, Puerto Rico, Urugay, Venezuela.

Ann Gaffney
Jos Janssens
Karel Meuleman




Voorwoord

Een uitgebreide bibliografie van geraadpleegde of te raadplegen
werken en statistieken hoeft men niet te zoeken achteraan, om

de eenvoudige reden dat er weinig of geen gegevens bestaan die
voldoen. De literatuur over de pers in Centraal- en Zuid-Amerika
is al even onderontwikkeld als de pers ginds, vergeleken al-
thans met wat over andere landen - zelfs landen in ontwikkeling -
te vinden is.

Wat achter de schermen gebeurt, blijft eveneens buiten bereik
van de studies: haast nergens wordt over de invloed van het USA-
imperialisme gesproken. Is dat te gevaarlijk ? O0f is de infor-
matie te moeilijk verkrijgbaar ? Feit is dat de laatste ont-
wikkelingen nergens te bespeuren vallen. Geschiedenis van de
pers wordt met kolenschoppen aangevoerd, de huidige toestand met
theelepeltjes. Er wordt dikwijls de nadruk gelegd op het feit
dat er op gebied van censuur veel vooruitgang is geboekt, maar
in hoever er nog "echte" censuur bestaat, wordt verzwegen. We
hebben nochtans getracht zoveel mogelijk informatie te vergaren:
Iespo-, universiteits- en stadsbibliotheek en brieven naar de
ambassades van Mexico, Argentinié, Brazilié, Chili, Columbia,
Peru, Venezuela en Ecuador. Alleen de ambassades van Chili en
Ecuador gaven een "positief" antwoord.

Met deze studie beogen we geen akkuraat beeld van de huidige
pers in Latijns Amerika, maar trachten we de toestand te schet-
sen; de lezer kan er de algemene sfeer, de trend in weervinden.
Zo hopen we toch.



Inleiding

Algemene informatie over de pers in Latijns Amerika

De totale bevolking van Latijns Amerika bedraagt meer dan 200
miljoen ('66). Buenos Aires en Mexico City behoren tot de
grootste steden van de wereld met elk een bevolking van meer
dan 6 miljoen. Rasechte Zuid-Amerikaanse indianen overheersen
in Guatemala; mestiezen (metizos) komen voor in E1 Salvador,
Honduras en vooral in Nicaragua.

In de agglomeraties van de grote steden is de pers goed ontwik-
keld en de leidende kranten moeten niet onderdoen voor hun.Euro-
pese tegenhangers, noch qua uitrusting, noch qua organisatie.

Er zijn ongeveer 1.100 dagbladen met een oplage van meer dan

15 miljoen. Daarbij komen dan nog 1.600 kranten (niet-dagelijkse
bladen) en ongeveer 8.000 tijdschriften (85 % daarvan verschij-
nen in Argentini&, Braziligé, Columbia, Chili, Peru en Venezuela).
De doorsnee-verspreiding van dagbladen is 8 per 100 inwoners,
wat toch nog meer is dan in Azié of Afrika. De oplage van de
kranten stijgt nog steeds: tussen '50 en '60 bijvoorbeeld steeg
de oplage in Paraguay en Peru 100 %. De reden daarvan ligt in

de bevolkingsexplosie (een stijging van 2,6 % per jaar) en ge-
deeltelijk ook in de daling van het analfabetisme - bmv. de
Unesco sinds '57 = dat toch nog altijd 50 % bedraagt. Twee

derde van de bevolking heeft een band, nl. de taal, het spaans;
74 miljoen Brazilianen spreken portugees en in Bolivié, Ecuador,
Guatemala en Peru, leven nog veel rasechte Indianen die hun
eigen inheems taaltje spreken. Waar er al landelijke kranten
bestaan, zijn ze dan nog over 't algemeen klein en slecht ver-
zorgd, terwijl ze zo weinig advertenties kunnen bemachtigen dat
verbetering niet mogelijk is.

Karakteristiek voor de meeste Latijns Amerikaanse landen is hun
politieke onstandvastigheid en de overheersing door militairen.
De struktuur van de persvrijheid verandert om de haverklap bij
het wisselen van regeringen, terwijl het verbieden van dagbla-
den en het arresteren van uitgevers dagelijks brood zijn. Maar
de journalisten geven blijk van veerkracht en duiken terug op
bij het keren van het getij.



Terwijl er enige eerste-rangskranten bestaan in zowat een do-
zijn landen, zijn het toch uitzonderingen op de regel. Waar-
schijnlijk meer dan ergens anders in de wereld is het hier mo-
gelijk datkranten en journalisten beinvloed worden door eigen=-
belang. Vanwege de levensduurt en de lage lonen hebben vele
reporters twee jobs en is hun objektiviteit even dubbelzinnig.
Regeringssubsidie of partijsteun eisen natuurlijk een weder=-
dienst, in de vorm van editoriale steun.

Omgekeerd is het ook gebruikelijk dat nieuwsjagers of kranten
een vergoeding eisen van politieke figuren of rijke families
om bepaalde nieuwtjes niet te publiceren. Sommige bladen met
een grote reputatie doen stappen om zulke praktijken te doen
verdwijnen. Sterke kranten (ontstaan door een stijgende publi-
citeit) en meer verantwoordelijke journalisten (resultaat van
betere opleiding) zullen onvermijdelijk aanleiding geven tot
een grotere berocepsethiek.

Heden ten dage gebeuren de grootste schandalen in Mexico City,
in de rangen van de stierengevechtencritici. Men zegt dat to-
readors dikwijls een groot deel van hun inkomsten spenderen aan
pers- en radiokritieken en =-kommentaren.

Om de situatie van de pers daar te begrijpen, moet men weten
dat het land in de meeste gevallen toebehoort aan enkele zeer
rijke families. De invloed van deze mensen en van de grote
(Noord-Amerikaanse) concerns op politiek vlak (en dus ook op
de pers) is zeer groot. Het "Indiaans probleem" drukt eveneens
zijn stempel op de huidige evolutie van dit werelddeel.

Vanzelfsprekend is de publieke opinie in deze landen nog zeer
zwak. Behalve in Costa Rica verstaat men onder de publieke
opinie deze van de geschoolde blanke en van de mesties in de
grote steden. Ook de Indianen nemen niet deel aan de wat men
noemt "movement of ideas".

De invloed van de USA doet zich in gans het politieke leven
gelden. Direkt of indirekt zijn de Amerikanen eigenaar van
verschillende kranten. Ook de Tropical Radio behoort toe aan
de United Fruit Company.

Enkele uitzonderingen terzijde gelaten, hebben de Latijns Ame-
rikaanse kranten, zoals de Europese, steeds hun kolommen ge-
vuld met kommentaren, diskussies en interpretaties, eerder dan
hot news te brengen. De gemiddelde Zuid-Amerikaan is publici=-
teitsschuw. Hij staat weigerig in zijn praten tegenover kran-
tenmensen en poseert niet (graag) voor hun foto's. Het land is
grotendeels ondoordringbaar en de plaatsen waar nieuws "te ra-
pen valt" zijn moeilijk te bereiken. Zodoende kan men verstaan
dat eerder de nadruk gelegd wordt op een opinie dan op een
feit en dat men buitenlands nieuws, verschaft door vreemde
persagentschappen, goedschiks aanneemt.



Algemene geschiedenis van de pers in Latijns Amerika

Een Mexicaans "nieuwsblad", verschenen in 1541, was het eerste
gedrukte nieuws van het westelijk halfrond. Het werd uitgegeven
door Juan Pablos en gaf het verslag van een aardbeving in Guate-
mala een jaar vroeger; de titel luidde: Relacion del terremoto
de Guatemala. In 1594 verscheen te Lima in Peru een "nieuws-
blad" dat de gevangenneming beschreef van de vrijbuiter Richard
Hawkins en de in beslagname van zijn schip The Dainty. Daarna
verschenen er nog van tijd tot tijd blaadjes die éé&n feit be-
schreven tot er in 1620 kranten verschenen die meer dan &&n ge-
beurtenis verhaalden. Als de "vader" van het Zuid-Amerikaanse
journalisme kan Jeronimo de Conteras genoemd worden. We moeten
nochtans tot 1774 wachten vdér er een regelmatig verschijnende
krant werd gedrukt. De naam daarvan was: Gaceta de Lima desde
primero de diciembre de 1743, hasta 18 de enero de 1774.

Na de bevrijding van de spanjaarden in 1820 kenden de meeste
Zuid-Amerikaanse landen een persvrijheid. Een eeuw later be-
stond er een regeringskontrole in verscheidene landen; telkens
er een revolutie uitbrak werd de persvrijheid terug ingesteld.
Telkens ook is zij slechts van korte duur, maar er bestaat een
trend om ze standvastiger te maken. In '55 rapporteerde de
Inter-American Press Association dat 1/5 van de bevolking van
Latijns Amerika leefde onder "voortdurende of periodische cen-
suur of intimidatie, wat neerkomt op censuur".

I. DE PERS IN CENTRAAL-AMERIKA

1. Mexico

De Mexicaanse pers evolueerde van een religieuse en literaire
gedurende de Spaanse overheersing, over een politieke pers tus=-
sen 1810 en het einde van de 19° eeuw, tot een informatie-pers
in de 20° eeuw.

Negen grote gebeurtenissen kenmerken de geschiedenis van het
Mexicaanse journalisme : 1. Het eerste drukwerk in 1536;

2. de eerste onregelmatig gepubliceerde "hojas volantes" (lett.
"vliegende bladen"), nieuwspamfletten, in 1541; 3, de stich-
ting van de eerste regelmatige periodiek: Gaceta de Mexico,

in 1722; 4. stichting van het eerste dagblad in 1805, Diario
de Mexicoj; 5. start van de revolutionaire pers in 1810;

6. eerste persvrijheid onder de Constitutie van Cadiz in 1812;



7. opkomst van een vrije en liberale pers, aangevoerd door
E1l Monitor Republicano en El Siglo XIX in de tweede helft van
de 19° eeuw; 8. oprichting van El1 Imparcial, Mexico's eerste
moderne krant in 1896; 9. stichting van E1 Universal in 1916
en Excelsior een jaar later.

De persvrijheid ontwikkelde zich van de licensieverlening en
censuur van het Spaanse Rijk, over de tijdelijke vrijheid en
onderdrukking tussen 1810 en 1876 en de gebonden pers van de
Porfirio Didz diktatuur, tot de in princiep door de grondwet
gewaarborgde persvrijheid. Op dit ogenblik ('64) genoot Mexico
een even grote persvrijheid als elk ander Latijns Amerikaans
land. Zij streeft naar een financiéle en regeringsonafhankelijk-
heid.

Op dit ogenblik ('66) hadden 260 dagbladen een totale oplage
van 4.500.000 (in een bron van '6Y4% wordt dit cijfer, dat toen
officieel 3 miljoen bedroeg, niet hoger geschat dan 1.250.000)
en meer dan 100 twee-wekelijkse en weekbladen en ongeveer 2.000
tijdschriften zien in Mexico het daglicht. Het nieuwsagent-
schap Informex, dat radio- en tv-stations van nieuws voorziet,
is nog geen echt nationaal persagentschap, maar tracht het wel
te worden. UPI, AP en AFP hebben een afdeling in Mexico-City.

Er verschijnen twee belangrijke engelstalige kranten, nl.
"Daily Bulletin" en "The News" (oplage : 15.950 ('69). Beide
kranten verschijnen in Mexico-City. Verder kunnen we nog &é&n
franstalige krant vermelden, terwijl de rest van de kranten in
het spaans verschijnt.

De grootste en beste krant, Lxcelsior, heeft een oplage wvan
120.753 (alle cijfers voor Mexico, zijn voor '64). De andere
nationale kranten; La Prensa (120.000), de eerste editie van
Ultimas Noticias de Excelsior 103.000, El Universal ongeveer
100.000, Novedades en Ovaciones, elk 80.000; Excelsior, La
Prensa en Novedaded hebben omvangrijke zondagsuitgaven en ge=
affilieerde radiostations. De grootste en beste provinciale
krant is E1 Norte van Monterrey met een oplage van ongeveer
50.000; verder: Diario de Yucatdn van Merida, E1 Provenir
van Monterrey, El Informador van Guadalajara, El1 Dictamen van
Veracruz en El Siglo de Torréon. Een dagbladketen van 28 meestal
provinciale kranten is de grootste van Latijns Amerika.

De doorsnee-krant heeft een oplage van 2.500 exemplaren en
bevat 4 tot 6 pagina's. Er heerst veel wedijver tussen de kran-
ten en tijdschriften onderling. Mexico-City heeft een 18-tal
kranten en verscheidene worden ook uitgegeven in nog 38 andere
steden. Het ochtendblad Exelsior is in handen van de leidende
figuren van het land; het heeft een invloedrijk lezerspubliek
en het behoudt, net als de andere grote kranten, meer dan de



helft van haar kolommen voor aan publiciteit. In 't algemeen
is de pers in handen van partlkulleren (E1 Nacional is een re-
gerlngskrant) en biedt zij een grote verscheidenheid aan poli~-
tieke stromingen. Eenzelfde variéteit bestaat er wat betreft
kwaliteit; sommige eerste-rangskranten geven ook reklamebladen
uit en daar verdienen ze meer aan dan aan hun krant.

De pers is onderworpen aan een "Ethische Kode", uitgevaardigd
door de CCP (Comisidn Calificadora de Publicicaciones); er
staat onder andere in dat de publikatie van artikelen die het
regime aanvallen, door de CCP mogen geschrapt worden. Zodoende
wordt in praktijk noch de regering, noch de president op een
direkte wijze gehekeld. De meest effektieve kontrole is wel
"igualas" (intimidatie van reporters) en officiéle advertering,
wat soms tot 20 of 30 % van de dagelijkse publiciteit bedraagt.
Nacional Financiera verstrekt zo het grootste deel van het
kapitaal voor het dagbladenconcern in handen van José Garcia
Valseca. De dagbladen in elk van de 6 geografische streken van
Mexico, weerspiegelen de karakteristieken ervan. De kranten

van het Federaal Distrikt zijn groots opgezet en kosmopoliet,
met een sterke verspreiding en invloed. De bladen van het Noor-
den 213n op Amerikaanse leest geschoeid. Die van de North Paci-
fic zijn grenskranten die dikwijls de stempel dragen van ver-
vlogen tijden. De dagbladen van het Centraal Plateau worden be-
invloed door de nabijheid van Mexico City. Die van de Gulf
Coast en het schiereiland Yucatdn worden beheerst door de kran-
ten in de twee grote steden van deze relatief geisoleerde
streek: Veracruz en Mérida. De kranten van de South Pacific zijn
verspreid en klein, het eerste net als de bewoners van deze
streek.

De meeste Mexicaanse kranten bevatten minder dan 30 % publici=
teit zodat ze hun inkomen moeten aanvullen met "gacetillas"
(betaalde advertenties). Een typische krant besteedt 5 % van
haar totale oppervlakte aan buitenlands nieuws, 3 % aan natio-
naal, 12 % aan provinciaal en lokaal nieuws, 9 % aan sport,

4 % aan society-nieuws en evenveel aan "nota roja" (misdaden
en ongevallen, meestal op een speciale pagina).

De vijf grootste problemen van de Mexicaanse (en van gans de
Latijns Amerikaanse) pers :

- regeringsdrukking: huidige regeringen gebruiken dezelfde
technieken als onder de Didz-diktatuur, maar op een meer sub-
tiele manier. Vele kranten zijn nog altijd verkocht aan de
administratie.

- onbekwaamheid: zoals José Pages Llergo, uitgever van het
meest invloedrijke tijdschrift van Mexico, zegt : slechts 10 %
van de Mexicaanse journalisten zijn professional. Bij een
wedde van minder dan 200 Bfr. per dag, beoefenen de meeste
journalisten hun beroep als een hobby (dikwijls naast nog een
andere job).



9.

- lage oplage : 31 exemplaren per 1.000 inwoners (1/10 van de
USA- en Europese).

- laag inkomen

- slechte technische uitrusting: volgt uit het lage inkomen.
Door de miserabele uitrusting verkrijgt men een dito produkt,
wat dan weer de oplage en het inkomen drukt.

De enige echte kommunistische krant is Politica. E1 Dia en La
Prensa, twee kranten van Mexico-City, zijn wel links maar niet
kommunistisch. Siempre ! is een liberaal tijdschrift dat zowel
links als rechts aan 't woord laat. Het grootste deel van de
pers hangt het regime aan en richt zich tot het volk.

De belangrijkste oogmerken van de Mexicaanse pers zijn :

- staatsinterventie beperken, om een vrijere pers te verkrijgen
groei van de krantenadvertenties

verhoging van het kranteninkomen

aanmoediging van journalistenopleiding

beter technische uitrusting.

I ERE A

Algemeen besluit : Mexico heeft minder kranten nodig, maar
wel betere.

2. Guatemala

El Imparcial (opgericht in '22) is steeds de belangrijkste ge-
weest in de hoofdstad en is, technisch gezien, de best ver-
zorgde. Haar oplage bedroeg in '55 meer dan 20.000, tegenover
een bevolking in de hoofdstad van 200.000. La Hora, de tweede
belangrijkste krant, is meer pro-amerikaans dan El1 Imparcial
en samen met l'Espectador vormt ze een publicitaire groep.
Verder hebben we nog Diario de Centro America (voorheen El
Guatemalteco, gesticht in 1880) en Prensa Libre ('51).

Er bestaan in heel Guatemala slechts 6 kranten, alle uitgege-
ven in de hoofdstad. Slechts enkele exemplaren bereiken de
landelijke bevolking (75 % van de totale bevolking). Alleen
een symbolische oppositie is er toegelaten. Sinds '63 heerst
er volledige censuur.

3. Brits Guyana

- -

De Britse Daily Mirror Dagbladen hebben er de Guiana Graphic
en de Sunday Graphic opgelocht.



10.

4., Honduras

Het is de grootste en meest geisoleerde staat van Centraal
Amerika. De invloed van de United Fruit Company is er groter
dan waar ook. Lange tijd was de beste krant, uitgegeven te San
Pedro Sula, een Amerikaanse. De meeste bladen zijn in handen
van de regering of van de politieke partijen. Het analfabetisme
is eer zeer hoog en in '66 was er geen oplagecijfer groter dan
10.000. In de hoofdstad Tegucigalpa, verschenen rond de vijfti-
ger jaren El Diario, een Centrum-krant, El1 Cronista, El1 Pueblo,
liberaal getint naar Dr. Morales (anti-amerikaans), Prensa
Libre en La Epoca, eigendom van de United Fruit Co.

De totale oplage bedraagt 2,5 exemplaren per 100 inwoners, ter-
wijl het nationaal inkomen per hoofd 8.200 Bfr. was in '61.
Buiten de 5 dagbladen, verschijnen er nog zo'n 25 week-, veer-
tiendaagse en maandelijkse bladen.

Alleen El Cronista bezit een rotatiepers. Slechts twee kranten
hebben een abonnement op een persagentschap: El Dia op AP en

El Cronista op Prensa Latina (Cubaans persagentschap) en op
AFP; voor zover ze deze dan nog gebruiken !

Beide kranten zijn 8 pagina's dik"; E1 Dia kan er slechts 8 in
*één keer drukken. Het grootste deel van de ruimte wordt dan nog
ingenomen door politieke polemieken, eerder dan aandacht te
schenken aan lokaal, nationaal of internationaal nieuws. E1l Dia,
die dan nog het meeste nieuws geeft, heeft 4 editoriaal schrij-
vers en 3 reporters !

Behalve 2 zijn alle kranten in handen van politieke partijen of
van de regering. E1 Pueblo is in het bezit van de liberale
partij, E1 Nacional is van de Nationalistische Partij en

El Correo de Norte hangt af van de regering. Fl Dia, die mis~-
schien wel de meest "onafhankelijke" krant is, kleeft het natio-
nalistische standpunt aan en is sterk anti-Castro. E1 Cronista
is de jongste tijd links geworden en drukt soms zijn pro=-
kommunistische en pro-Cubaanse gevoelens uit. Hondurase journa-
listen moeten eerst politieker zijn en dan pas journalist,
willen ze hun plaats houden. El Cronista die als "onafhankelijke"
krant de grootste financiéle moeilijkheden zou moeten hebben,
wordt op de been gehouden door buitenlandse fondsen.

Te dikwijls verzaakt de pers in Honduras (en geheel Latijns-
Amerika is daar geen uitzondering op) aan haar verantwoordelijk-
heid tot informatie,opvoeding, oriéntatie en vervalt ze in
beinvloeding, zonder er de gevolgen voor het land van te willen
onder ogen zien.

Een voorbeeld van polemiek die dagelijks in de vijf kranten
wordt gevoerd, in volgend gedicht, verschenen in E1 Pueblo
van 23 juli '62



11.

! Pizarrazo
con tu misma moneda !
All3d en su tumba immortal
el caddver de Lempira se contorsiona fatal,
de tanta farsa y mentira
de "E1 Dia" y "E1 Nacional';
pues en tal prensa infernal
el culto al indio viril
con el cacique cenil
en un acto criminal
confunden el Aguila Real
con un misero reptil ...

Rl slA‘

5. E1 Salvador

- ————————— -

De gehele pers van El Salwvador staat onder kontrole van de
"cafeteros" (koffieplanters, ofte de grote landeigenaars) die
het regime steunen omwille van hun zakelijke belangen. Haar
informatiebronnen bestaan uitsluitend uit AP en UPI.

De kranten uit de hoofdstad worden ook in de belangrijkste ste-
den verspreid, maar in de landelijke gebieden, waar het anal-
fabetisme groter is dan 50 %, worden ze weinig gelezen. De
modern-uitziende La Prensa Gradfica heeft de hoogste oplaée nl
45.000; het is een Centrum-krant, met elke dag minstens één
pagina kultureel nieuws. Verder: Diarrio Latino, pro-ameri-
kaans en anti-regeringsgezind; Tribuna Libra is de min of
meer officiéle spreekbuis van de regering met als hoofddoel:
propaganda maken voor de industrialisatie van het land;
Ultimas Noticias, pro-amerikaans; El1 Diario de Hoy. Al deze
kranten worden uitgegeven te San Salvador. Sonsonate en Santa
Ana hebben elk é&n dagblad.

6. Nicaragua

25 jaar lang was er hier een strenge censuur, die in '61 ver=
soepeld werd. Tevoren was er censuur als in geen ander land
van Centraal-Amerika door de Amerikaanse invloed en de autori-
taire regering. Elk gecensureerd artikel werd toen vervangen
door een foto van Ava Gardner (dikwijls 2 of 3 per pagina).

In 1835 verscheen de eerste krant, El Telegrafo Nicaraguense,
te Léon en in 1884 het eerste dagblad, Diario de Nicaragua,

te Granada. In '66: La Prensa (16.000); Novedades (18.000),

de spreekbuis van de president; La Flecha (8.000), liberaal,
heeft veel minder invloed dan beide eerste.



12.

7. Costa Rica

Hier bestaat een tamelijk sterke publieke opinie. De totale op-
lage bedraagt ongeveer 10 % van de totale bevolking. Het is het
minst analfabete land van Centraal Amerika. De 6 kranten die
van een volledige politieke vrijheid genieten, hebben een to=-
tale oplage van ongeveer 120.000.

La Nacion, dat een sterk konservatief beleid voert, is in han-
den van de cafeteros. De tweede belangrijkste krant, La Repu-
blica, is de spreekbuis van de regering. Verder nog : El Diario
de Costa Rica en La Prensa Libre dat een onafhankelijke avond-
krant is met een veel grotere invloed dan al de andere.

Zoals in de andere republieken van de landengte, wordt het bui-
tenlands nieuws hoofdzakelijk door de Noord-Amerikaanse agent-
schappen geleverd.

In San Jose wordt een Engelstalig blad uitgegeven, de Daily
Express.

8. Dominikaanse Republiek

Politiek wordt hier zeer gewaardeerd en het eigenaarschap van
sommige kranten wordt in vraag gesteld. Het hoge percentage
analfabetisme is de grootste struikelblok voor elke publikatie
die er verschijnt; het bedraagt er ongeveer 60 % van de bevol-
king. In '67 bedroeg de totale oplage der kranten (haast uit-
sluitend uitgegeven en verspreid in de hoofdstad, Santo Domingo)
82.000 of 2,7 ex. per 100 inwoners.

In de tijd van Trujillo was de ganse pers in zijn handen., Het
meest gewaardeerde dagblad, Listin Diario, gebruikte zelfs

de nieuwe datering: "in het tijdperk van Trujillo". Nadat de
diktator vermoord was, bleef de nieuwe president Juan Bosch nog
steeds een zekere censuur uitoefenen. Hij verbood La Nacion
omdat deze een advertentie geplaatst had voor een radikale
linkse politieke partij; het was nochtans een regeringskrant.
Zij bleef toch verschijnen, zelfs na de revolutie van '65 toen
haar eveneens een verschijningsverbod werd opgelegd. Tijdens
Bosch's bewind werd Prensa Libre opgericht door Rafael Bonilla
Aybar. Deze vroegere uitgever van La Nacion gebruikte dit
nieuwe blad om Bosch aan te vallen. In '65 werd deze krant

door het volk vernield, terwijl de uitgever naar Puerto Rico
werd verbannen.

Het dagblad Listin Diario werd onder Trujillo verboden, maar
weer toegelaten onder Bosch. Radikalen, zowel van links als

van rechts, zeggen dat het eigendom is van de regering Balaguer.



13.

El Caribe: de eigenaar German Ornes kreeg, dank zij de hulp
van de IAPA (Inter American Press Association), het beheer
over zijn krant terug, die verboden was onder de Trujillo-
diktatuur. Zij wordt beschouwd als de beste en meest invloed-
rijke krant van het land omdat ze steeds naar onpartijdigheid
streeft.

De IAPA meldde dat slechts één van haar vijf publikaties na de
revolutie van oktober '65 verder bleef verschijnen, nl. La
Informacidén. Deze krant wordt uitgegeven in Santiago. Op de
frontpagina leest men volgende boodschap :

Om onafhankelijk te zijn kan een krant zich niet verbinden met
de regering, een politieke partij, een oligarchie. Zij kan zich
alleen wijden, en exclusief, aan de belangen van het volk...
Als buitenlandse nleuwsagentschappen heeft zijn UPI, King Fea-
tures Syndicate, NEA budget en International Feature Service.

La Hoja werd gesticht in '65. De krant pretendeert onafhanke-
lijk te zijn; zij bevat weinig advertenties.

Verder verschijnen er nog 20 3 30 kranten die niet dagelijks
verschijnen. Het zijn dikwijls de organen van de politieke
partijen, met meestal anti-USA opvattingen.

Zonder twijfel bestaat er in de Dominikaanse Republiek een
sterk streven naar een vrije en onafhankelijke pers. Buiten-
lands nieuws wordt goed verzorgd.

9. Puerto Rico

- —————————

In 1807 verscheen La Gaceta, het officiéle orgaan van de
spaanse regering; deze krant bleef bestaan tot de Amerikaanse
bezetting in '98.

Rond 1960 verschenen in San Juan twee spaanse kranten, El
Imparcial ('17) en E1 Mundo ('19) elk met een oplage van meer
dan 50.000, en é&n engelstalige.

In Ponce en Arecibo verschijnt één krant.

10. Panama

- -

In 1822 werd Misceldneo en in 1849 Panama Star gesticht. Van
deze laatste werd er later een spaanse uitgave gedrukt : La
Estrella de Panamd. The Panama Herald ging over in de Panama
Star & Herald. In '25 verschenen Panama American en E1l Panamd-
America dat met het eerste geassocieerd isj; in 'u44 verschenen
Nation en La Naclén. De meeste van de 10 dagbladen die er
verschijnen zijn tweetalig (spaans-engels). De nationalistische
kranten op tabloied-formaat die verschljnen in Panama-City,
zijn de spreekbuis van de anti-imperialistische propaganda,

die de Kanaalzone in eigen bezit wil.



14.

II. DE PERS IN ZUID-AMERIKA

1. Columbia

De Columbiaanse pers groeide sedert 1785 (toen werd Gaceta ge-
sticht, 6 jaar later gevolgd door Papel Periodico) uit tot een
betrekkelijk vrije groep van 40 kranten in 1953. Deze situatie
veranderde plotseling toen Rojas Pinilla president werd. Spoe=~
dig volgde hij een politiek van strenge censuur, welke zijn
hoogtepunt bereikte met het verbieden van de drie grootste kran-
ten, waaronder Bogota's El Tiempo, liberaal en de meest invloed-
rijke van Columbia. Na het afzetten van de president in mei '57
werd de censuur afgeschaft door de militaire 5 man junta. De
kranten E1 Tiempo, El Espectador en El Siglo verschenen opnieuw.
De beide eersten hadden de grootste oplage in '61, met respek-
tievelijk 156.000 en 109.000 exemplaren.

De tweespalt tussen de konservatieve en de liberale partij,
wordt eveneens weerspiegeld in de pers; de uitgevers van de
kranten E1 Tiempo en El1l Siglo zijn beiden rivaliserende partij-
leiders en president geweest.

Vijf dagbladen, uitgegeven in de hoofdstad Bogotd, zijn ver-
antwoordelijk voor de helft van de oplage van de in totaal 26
kranten. Het uitgeven is nochtans gedecentraliseerd en in
vele landelijke steden verschijnen er bladen met een oplage
van meer dan 10.000. De grootste krant buiten de hoofdstad
is E1 Colombia, gesticht in '12.

2. Ecuador

In 1785 werd de eerste krant opgericht te Quito, de Gaceta de
Santafé. Na de revolutie van 1809 werd de Gaceta de la Corte

de Quito gesticht.

De 27 dagbladen van dit ogenblik, verschijnen in het spaans en
richten zich eerder tot de geletterde bevolking in de steden.
De meerderheid van de bevolking woont nochtans op het land

en spreekt enkel Quecha, de inlandse taal. Negen van die bladen
verschijnen in Quito, de hoofdstad (E1 Commercio - 1900;

El Tiempo - 1964), en in Guyaquil (El Universo - 1921; La Razon
- 1964; E1 Telgrafo - 1884), en nemen 85 % van de totale oplage
voor hun rekening. De grootste krant drukt elke dag 60.000
exemplaren, terwijl de provinciale bladen er elk 2.000 tot
5.000 hebben. De pers is in handen van private personen en is
vrij en relatief onafhankelijk van politieke kontrole. De
voornaamste kranten geven én internationaal én plaatselijk
nieuws. E1 Commercio, een invloedrijke ochtendkrant, heeft een



15.

bijzondere reputatie voor verantwoorde en objektieve nieuws-
garing. Het Internationaal Centrum voor Hogere Studies in
Journalistiek (CIESPAL), is gevestigd te Quito.

3. Venezuela

De eerste krant verscheen in 1808 en heette Gaceta de Caracas.
Tot '58 ging politieke diktatuur steeds samen met perscensuur,
maar in dat jaar kwam er een demokratische regering aan het
bewind en kon de pers alle facetten van de politieke opinie
uitdrukken. Wegens verscheidene subversieve aktiviteiten werd
de persvrijheid nochtans verscheidene malen opgeheven.

Er zijn ongeveer 30 dagbladen en een 80 algemene weekbladen

in het land. Negen kranten worden in de hoofdstad Caracas uit-
gegeven en deze zijn verantwoordelijk voor 2/3 van de totale
oplage. De grootste oplagen hebben E1l Mundo en El Nacional,
nl. meer dan 100.000. De meeste ernstige ochtendbladen geven
verantwoord plaatselijk politiek en buitenlands nieuws.

4. Peru

De eerste krant van Zuid-Amerika werd uitgegeven door Antonio
Ricardo in 1594 te Lima. In 1744 verscheen de Gaceta de Lima.

Ten allen tijde stonden de kranten onder censuur van de over-
heid.

Van de 50 dagbladen die er verschijnen zijn er slechts een
stuk of 6 die een respektabel aantal exemplaren hebben (tussen
60.000 en 90.000). De lokale pers raakt niet verder dan 5.000
en houdt zich bezig met de plaatselijke gebeurtenissen.
El Commercio, gesticht in 1839 en daarmee é&n van de oudste
kranten van Latijns Amerika, blijft vasthouden aan haar tra-
ditionele invloed door gans de geschiedenis van de republiek,
getrouw aan haar ideaal van het eerste nummer: orde, vrijheid,
kennis. E1 Peruano is een regeringskrant. Peru heeft een
analfabetismegraad van 60 % en het merendeel van hen, meer

dan 4 miljoen, stammen van de Indianen af; zij spreken het
Quechua en het Aymara, terwijl de pers uitsluitend spaanstalig
is, zodat ze onberoerd blijven voor het geschreven woord in de
pers.

5. Bolivieé

In 1825 werd de Gaceta de Chuquisaca en de Céndor de Bolivia
gesticht te Chuquisaca, de hoofdstad. De oudste krant van de
jaren '60 is E1 Diario, in 1905 gesticht te La Paz. Onder het
Paz Estenssoro regime van '52 was er sterke censuur.



16.

Begin 1970 vaardigde de regering van Bolivié een dekreet uit
dat de dagbladen voortaan verplicht iedere maandag hun ko-
lommen vrij te maken voor brieven van lezers (tot. nu toe ver-
schenen er 's maandags geen kranten). Naast de lezersbrieven,
zullen op die dag ook inlichtingen en kommentaren verschijnen
die niet eerder door de bladen werden gepubliceerd. Deze edi-
ties worden in het dekreet "arbeidspublikaties" genoemd. Alle
bladen in Bolivié zijn in handen van partikulieren en de re-
gering zegt dat zij door haar maatregel de persvrijheid ver-
groot. Aan de grondslag van dit dekreet liggen de journalisten-
bonden.

6. Brazilié

De eerste wekelijkse krant was de Gaceta de Rio de Janeiro,
gesticht in 1808, welke naam in 1823 veranderd werd in Diario
de Govadrno. De oudste krant in de jaren '60 was Didrio de
Pernambuco (1825) van Recife. Hoewel de oplage van Jornal de
Commercio van Rio (1827) kleiner is dan die van de meeste
andere kranten aldaar, genoot ze een tiental jaren geleden
een grote reputatie en had ze een grote invloed als konserva-
tieve krant. De jongste tijd zijn er tamelijk goede nieuws=-
bladen ontstaan. Zeer goed is O Estado de S&o Paulo.

Rond '60 was de grootste krant 0 Globo (1923) van Rio met een
oplage van circa 200.000. Verder : Ultima Hora (112.000),

0 Dia (10.000), La Gaceta Esportiva (185.000), O Estado de
Sao Paulo (120.000) en Correio da Manha, internationaal be-
kend.

Met zijn bevolking van meer dan 75 miljoen is Brazilié tevens
het grootste land van Latijng Amerika. Als gevolg van haar
koloniale geschiedenis, is de nationale taal het portugees.
Spijts een groot analfabetisme, lezen de Brazilianen zo'n

250 dagbladen met een gezamenlijke oplage van 4 miljoen en
hebben ze daarnaast nog ongeveer 1.500 niet-dagelijkse bladen
met een oplage die 60 % uitmaakt van het nationale totaal.

De minderh_eidsgroepen hebben duitse, italiaanse en japanse
dagbladen ter beschikking. Een dagbladketen, Didrios Associados,
heeft 31 kranten (o.a. Didrio da Noite, O Jornal, Diario du
Pernambuco enz.), 4 tijdschriften en een nieuwsagentschap

in handen (naast een dozijn tv-stations en 20 radiostations).

Begin 1920 besloot de regering voor een periode van 2 jaar,
het drukken van het nieuws.te financieren bmv. de Banco do
Brasil, maar sommige kranten wilden daar niet van weten

omdat ze regeringskontrole vreesden.

Na de revolutie van 1931 werd een cepguur ingevoerd die op
sommige ogenblikken €&n van de strengste ter wereld was.

De strijd voor een vrije pers begon in '45 met een niet-gecen-



17.

sureerd interview met de voormalige presidentskandidaat America
de Almeida, dat verscheen in de Correio de Manha. In dit inter-
view kloeg hij de diktatuur aan en drong aan op meer vrijheid
in Brazilié. De toenmalige president Vargas liet een demo-
kratische pers toe vanaf dat ogenblik en zijn opvolgers waren
dit ook van plan, maar blijkbaar zonder sukses. In maart '56
hief president Kubitschek alle censuur op. De val van pre=-
sident Jodo ("Jango") Goulart, is een typisch voorbeeld van

de rol die de massamedia spelen in de politiek van de "over-
gangslanden".

De gelden uit reklame en verkoop zijn onvoldoende om de uit-
gaven van de kranten te dekken. Sinds verschillende jaren heb-
ben zij kunnen bestaan dankzij speciale tarieven en lage be-
lastingen. De nodige bijkomende steun wordt verondersteld te
komen van bepaalde ekonomische en politiek geinteresseerden
alsook uit de private financién van de eigenaars. Met de
inflatie - gaande van 50 tot 60 % - was de macht van de over-
heid, die leningen toestond, een machtig wapen. De overheid
kontroleert ook de invoervergunningen voor nieuw materiaal,

de instutitionele reklame voor overheidsondernemingen (waar-
onder de grote staatsoliemonopolies, o.a. Petrobrds), de
vergunningen voor nieuwe tv-stations (dikwijls belangrijk
voor kranteneigenaars; de tv is daar een goudmijn), benoemingen
van ambassadeurs enz. Door al deze maatregelen kan de over-
heid een "vriendjespolitiek" voeren tav. de kranten.

De ideeén van de kranteneigenaars zijn klassiek liberaal, eer-
der dan Marxistisch en hun interessen zijn eerder konservatief
dan revolutionair gericht. Dit hangt wellicht samen met het
feit dat niet alleen de regering een bron van hulp is voor

de kranten, maar ook de banken (behorend bij het establishment)
enz. De grote sensationele krant Ultima Hora, de spreekbuis
van het links socialisme sinds Vargas, speelde een grote rol
in de linkse propaganda.

(Uit de kranten van 21 en 23 januari '70)

"In Brazilié is de perscensuur niet alleen geinstitutionali-
seerd, maar werd ze door een dekreet zelfs uitgebreid tot de
traditionele karnavalsvermommingen. Het sekretariaat voor de
staatsveiligheid van de staat Guanabara heeft meegedeeld, dat
bij het komende karnavalsfeest de kostumes die betrekking
hebben op de militaire loopbaan of de godsdienst verboden
zijn. Eveneens verboden is de bikini en elke kledij die "de
moraal en de goede zeden" aantast.

Naar het zeggen van de mensen bevestigen deze maatregelen de
vrees van de regering voor ondermijnende aktiviteiten tijdens
de feestelijkheden in februari, die 4 dagen zullen duren.
Voorts is de aktie tegen het gebruik van een aantal termen



18.

betreffende verdovende middelen eveneens opgevoerd. Zo werden
meer dan 1.000 uitdrukkingen verboden door de federale censuur-
kommissie. Deze katalogus zal eveneens dienen voor de censuur
op artistieke manifestaties, films, karikaturen, liederen en
toneelstukken.

De normen voor de censuur op de drukpers werden op het einde
van vorig jaar gepubliceerd, onder voorwendsel de verspreiding
van pornografische lektuur tegen te gaan. Plaatselijke poli-
tieke kringen beschuldigden het regime ervan dat ze al wat in
het land verschijnt als pornografie of subversief beschouwt,
aangezien bepaald werd dat alle tijdschriften nadat ze gedrukt
zijn, gereviseerd moeten worden. Hetzelfde geldt voor boeken.
De revisie moet hier echter plaatsvinden voordat ze uitgegeven
worden.

De wet verwijst niet naar de bladen, hetgeen blijkbaar niet
nodig is, aangezien talrijke journalisten reeds werden opge-
sloten op beschuldiging van aanslag op de nationale veiligheid.
Nog niet lang geleden kreeg het humoristisch (a)politieke
(N.B. In het ene blad staat "politieke", in het andere blad
staat "apolitieke": een zetduiveltje van een heel speciale
soort !) blad "0 Pasquin" van hogerhand bevel opnieuw te ver-
schijnen na een schorsing van twee weken. De redakteuren en
karikaturisten van het blad werden na meer dan twee maanden
gevangenisstraf vrijgelaten. Ook werden talrijke journalisten
door de politie afgeranseld. Een verslaggever van "Jornal do
Brasil" was in de stad Belo Horizonte door een agent mishan-
deld toen hij langs de woning van het hoofd van politie liep,
waarbij zijn arm uit de kom raakte. De agent die hem had aan-
gevallen, had geen verklaring voor zijn gedrag willen geven.
Wel had hij de perskaart van de journalist verscheurd en hem
toegevoegd: "ik houd niet van verslaggevers. Zij zijn verant-
woordelijk voor wat in dit land gebeurt" (A.P.)

De Diario Carioca (oplage 25.000) steunde de president Jango.
De prestigebladen Diario de Noticias (65.000) en Correio de
Manhd@ (75.000) steunden hem soms. De grootste krant van de
Diarios Associados, 0 Jornal (60.000) en O Globo (175.000) en
Jornal do Brasil (70.000) waren tegen hem gekant. Tribuna da
Imprensa (20.000) voerde een hevige oppositie tegen het regime
van Goulart.

7. Argentinié

De massamedia in Argentinié zijn eerder typisch voor een onder-
ontwikkeld land, eerder dan voor een ontwikkelingsland, zoals
kan verwacht worden bij een analfabetismepercentage van 90.

De globale dagelijkse krantenoplage per 100 inwoners bedraagt
er 15. De 140 dagbladen en de 230 niet-dagelijkse bladen met
een algemeen karakter zijn verspreid over de verschillende



19.

provinciesteden. De twee grootst leggen beslag op 70 percent
van de totale oplage, nl. Beunos Aires en Rosario.

Van de 20 miljoen Argentijnen stamt de meerderheid af van
Europeanen en blijven ze veel belang hechten aan buitenlands
nieuws, terwijl ze ook niet ongevoelig blijven voor hun
vroegere kultuur en taal. Het kosmopoliete Buenos Aires heeft
engelse, duitse, franse, italiaanse, joodse, poolse en ara-
bische dagbladen, naast een dozijn spaanse.

Daar ook verschijnt de belangrijkste engelstalige krant van
Zuid-Amerika, de Herald. Zij werd gesticht in 1876 en bevat
veel buitenlands nieuws: ze heeft een abonnement op UPI en
AP.

Het 100jarige La Prensa heeft een internationale reputatie ver-
worven, terwijl ze beschouwd wordt als de beste spaanstalige
krant van de wereld. Hoewel het blad met een oplage van
350.000 niet het grootste is van Argentinié, heeft het toch

een grote invloed als "quality paper" (ze wordt door velen
beschouwd als behorend tot de tien beste kranten van de wereld).
Zij is nog steeds in het bezit van de familie Paz; de krant
kreeg faam door volumineuse wereld-nieuwsberichten, door

haar merkwaardig gerangschikte advertentie-sektie, door haar
editoriale onafhankelijkheid en door haar speciale "openbare
diensten". In '51 werd ze in beslag genomen door de regering
tot na de val van Péron in '55.

Het blad heeft een abonnement op UPI; ze is in princiep demo-
kratisch gericht en ook internationaal; men zou haar een voor-
loper en een voorbeeld voor Latijns Amerika kunnen noemen.

La Nacion plaatst eveneens veel internationaal nieuws in haar
kolommen. Zij is nationalistisch gericht en katoliek; ze ver-
zet zich tegen de verminderde machtspositie van Argentinie in
Latijns Amerika. Zij werd opgericht in 1870 door é&n van de
helden van de republiek Bartolomé Mitre. In '60 was haar
dagelijkse oplage 240.000, terwijl die van de zondagseditie
300.000 bedroeg.

In de tweede grootste stad van Argentinié, Rosario, verschij-
nen ook nog : La Capital (110.000), opgericht in 1867;
Crénica (35.000), een kwaliteitskrant, gesticht in 1914; zij
is 1id van de Inter American Press Association en elke krant
is 10 tot 12 paginas dik; zij plaatst meer en meer sport en
"menselijk nieuws" in de plaats van politiek nieuws; la
Tribuna (25.000), opgericht in 1927 en 1lid van dezelfde
vereniging.

Sinds Péron werden de kranten meer dan eens gecensureerd, nl.
door de CONASE (National Security Council). Een geweldige in-
flatie maakte het de kleine krantjes moeilijk terwijl een



20.

ekstra-zegeltaks de pers financiéel zwak en onstabiel maakte.
Het krantenwezen heeft nooit meer zijn peil van vddr Péron
bereikt. Er zijn veel gevallen bekend van journalisten die be-
taald werden om "ongewenst" nieuws te "vergeten" en die twee
jobs tegelijk hadden, zelfs op rivaliserende redakties.

Er bestaan drie persagentschappen; grootste en oudste:

Agencia Noticiosa Saporiti.

8. Uruguay

Tijdens de korte Britse bezetting van Montevideo in 1807 ver-
scheen er een engels-spaans blad, La Estrella del Sur. Eén

van de langst bestaande, hoofdzakelijk politieke bladen, was
El Telégrafo (1850-1931).

Er leven 90 % ongeletterden en nochtans het hoogste dagbladen-
oplage-percentage.

Bijna de helft van de bevolking leeft in de hoofdstad Montevi-
deo, waar de meeste van de 35 kranten verschijnen. Twee kran-
ten verschijnen in het hebreeuws, de rest in het spaans. Er
bestaat geen censuur. De grootste oplage heeft een namiddag-
krant, E1 Diario, nl. 170.000. Verder: E1l Dia, El1 Pais (1919),
E1l Plata (gesticht in '15, later samengevoegd met E1l Dia).

9. Paraguay

Tot ongeveer 1898 verschenen er onregelmatig kranten. In gans
het land verschijnen er 10 op dit ogenblik. Asuncidén heeft de
belangrijkste : La Tribuna (1925), El Pais (1923) en Patria
(19486).

10. Chili

Chili's 50 dagbladen en 200 twee-wekelijkse en wekelijkse
bladen omvatten veel zeer kleine kranten, -die zich op de pro-
vinciestadjes richten. Deze sterk landelijke pers is een gevolg
van de grote ongeletterdheid (80 %). De meest belangrijke kran-
ten, die dan ook 2/3 van de totale oplage verzorgen, ver-
schijnen in San Diego en Valparaiso. De "ekonomische elite"
bezit de meeste kranten (11 groepen bezitten en kontroleren
meer dan 70 % van de Chileense industrie); er bestaat één

grote keten, die bestaat uit metropolitaanse en provinciale
bladen; de andere kranten zijn in handen van de politieke
partijen en de kerk. Een grote krant, La Nacion, steunt altijd
het regime en krijgt een nieuwe staf na elke presidentsver=-
kiezing. In 't algemeen schenkt de konservatieve, gekontro=
leerde pers geen aandacht aan sociale onrust en belangrijke
Chileense problemen.



21.

De eerste krant was La Aurora de Chili die in 1810 te Santiago
verscheen.

De verschillende kranten die er verschijnen zijn de volgende :
- E1 Mercurio: gesticht in 1827 met een dagelijkse oplage van
220.000 ex. Zij is reprezentatief voor de verschillende
bedrijfssektoren van Chili met een rechtse politieke strekking.
- La Tercera: oplage van 180.000; politieke strekking, onafhan-
kelijk van Centrum-rechts.

- E1 Siglo: oplage van ongeveer 60.000; officiéle krant van de
Chileense kommunistische partij.

- La Nacion: oplage van 80.000; geeft de stem en de gedachte
weer van de Chileense regering.

- La Prensa: vervangt de krant Diario Illustrado, die ophield
met verschijnen na 100 jaar publikatie. Ze werd onlangs terug
begonnen door een vereniging van financierders met een demokra-
tisch kristelijke strekking en nu geeft ze de politieke ideeén
van deze partij weer. De oplage is nog niet gekend, maar men
kan aannemen dat ze de 50.000 exemplaren overschrijdt.

Verder nog : E1l Clarin, Las Ultimas Noticias, La Ulyima Hora.
In de provincie: El1 Mercurio (onafhankelijk van deze die ver-
schijnt in Santiago; ze wordt uitgegeven in Valparaiso en Anto-
fagasta); verder in Valparaiso La Esterella en La Unidén; Chil-
13n: La Discussidn; Temuco: El1 Austral; Concepcidn: La

Patria en E1 Sur.

III. TIJDSCHRIFTEN

De eerste kranten in Centraal- en Zuid-Amerikaanse landen,
hadden dikwijls de vorm van tijdschriften omwille van hun
veelzijdig karakter. Maar tot aan de 20e eeuw verschenen er
geen tijdschriften als zodanig. Rond deze tijd kwam de kleu-
rendruk op en de geillustreerde week- en maandbladen kenden
een grote populariteit.

Dominikaanse Republiek: Ahora is een liberaal, invloedrijk tijd-
schrift, waarvan het lezerspubliek grotendeels bestaat uit
studenten en intellektuelen. Het spruit voort uit een hoofd-
artikel op 15 jan. '67 van het dagblad van Santiago, La Infor-
macion, ter gelegenheid van zijn vijfde verjaardag.

Mexico: Het grootste tijdschrift is daar het veertiendaagse
La Familia (1931).

Argentinié: Heeft veel meer tijdschriften dan enig ander
Zuid-Amerikaans land met een zeer grote lezerskring. Het
veelzijdige weekblad Maribel (1932), op rotogravure, beroemde
zich rond het midden van de 20e eeuw op de grootste oplage



22.

Van Zuid-Amerika, alhoewel Para Ti (1922), eveneens van Buenos
Aires, dat zich tot de vrouwelijke bevolking richt, het eerst-
genoemde op de voet volgt.

Brazilié: In Rio de Janeiro verschijnen verscheidene tijd-
schriften. Novos Rumos is een uiterst links officieel-kommu-
nistisch (strekking Rusland) blad. Meer revolutionair is
Semandrio alsook Classe Operdria en Panfleto. Hun oplage is
klein. Verder verschijnen er nog twee voortreffelijke tijd-
schriften (zoals ook de andere in 't portugees): En Sei Tudo
(1320), een algemeen-informatief maandblad en Vida Tomestica
(1920), een vrouwenblad.

Ecuador : Te Guyaquil verschijnt maandelijks het onafhankelijke
blad Vistazo.

Venezuela : De voornaamste geillustreerde tijdschriften zijn:
Momento, Elit, Venezuela Grafico, Espacio, Tiempo, Visidn del
Este, Para Ellas. Tussen de kulturele en wetenschappelijke
tijdschriften vindt men: La Revista Nacional de Cultura, Cien-
cia al Dia , Revista de Historia, Sic, Politica, E1 Mes Econd-
mico.

BESLUIT

Na dit (eigenlijk onvolledig) overzicht van de toestand van de
pers in de Latijns-Amerikaanse landen dat - het weze nogmaals
gezegd - zeer bemoeilijkt werd door de schaarse en relatief
oude bronnen, dringt zich een soort synthese op, een globale
besluitvorming.

Alhoewel er een bepaalde ontwikkeling in de goede richting
wordt vastgesteld blijft de pers in vele Latijns-Amerikaanse
landen nog een luxe-goed voor de intelligentsia waarin ze zich
polemisch afzetten tegen elkaar, meestal alleen uit machts-
drang want "zij" hebben het goed voor met de toekomst van hun
land. Zij weten dat er iets moet veranderen - cfr. de "dage-
lijkse" revoluties - maar het volk (waar het uiteindelijk toch
om gaat) wordt er zo weinig mogelijk bij betrokken. Daaraan is
het analfabetisme uiteraard niet vreemd: het getal schommelt
tussen 50 en 90 %. Tegenover de oplagedichtheid van 49 % van
Zweden (hoogste van de wereld; UNESCO-cijfers van '68) en de
30 % van West-Europa en de USA, slaat het Latijns-Amerikaanse
werelddeel een heel pover figuurtje (gemiddelde van ongeveer
3,5 %). Dikwijls heerst er op het platte land een analfabe-
tisme van 100 % wanneer het cijfer 90 % vernoemd wordt, omdat
de resterende 10 % zich in de stad bevindt.



23.

Er werden en worden 1ofwaard1ge poglngen gedaan door oppositie-
kranten - merendeels linkse, zoniet kommunlstlsche, zo ze al
toegelaten worden. Maar zolang radio en tv in handen blijven
van de heersende machtsgroepen = zonder United Fruit Co en de
CIA te vermelden - en het analfabetismecijfer geen grondige
daling vertoont, zal er niets fundamenteel veranderen; ver-
ergeren zelfs, en dit door de snelle bevolkingsaangroei. Ten-
zij het voorbeeld van Chili met zijn president Allende gevolgd
k3n worden en dit ook blijft een eksperiment.

Echte kwaliteitsbladen zijn er ook schaars: als enige zou men
kunnen noemen de Braziliaanse La Prensa die internationale
bekendheid (en reputatie) heeft verworven. Verder bestaan er
nog grote, belangrijke en invloedrijke bladen, maar in hoever
ze objektieve berichtgeving en goede kommentaar kunnen leveren,
blijft een vraagteken. Hoe kan men zoiets geven bij de onafge-
broken censuur en wanneer men gebonden blijft aan grootgrondbe-
zitters of de daarmee samenhangende politieke partijen ?

Alles speelt zich af op het politieke vlak, ook bij de oppo-
sitiekranten en -bladen, omdat daar juist het grote knelpunt
ligt.

Er zijn vier grote redenen voor de lage oplage van de kranten

(algemeen gesproken) :

1. Het lage inkomen per hoofd van de bevolking (Honduras:
8.200 Bf. per hoofd in '61; Mexico: 15.000 Bf. per hoofd
in '63 enz.).

2. Het hoge analfabetisme (cfr. hoger wat betreft cijfers).

3. Het algemeen wantrouwen tegenover de pers wegens regerings-,
politieke en ekonomische druk.

4. De algemene onbekwaamheid van de journalisten en de bladen;
kranten worden nog te dikwijls opgericht, niet om de men-
sen te informeren of geld te verdienen, maar om een per-
soonlijke gril te voldoen. Journalisme wordt beschouwd (en
men handelt er ook naar) als een part-time job.

Tot besluit zouden we de problemen willen geven waarmee de
pers in Centraal-en Zuid-Amerika te kampen heeft en die ze
zou moeten oplossen om onafhankelijk, bekwaam, sterk en
technisch goed uitgerust haar land te kunnen dienen:

1. Regeringsdrukking op allerlei manieren: gaande van het wei-
geren toekennen van staatsadvertenties tot de grove censuur.
Vele kranten zijn ook helemaal verkocht aan de administra-
tie.

2. Onbekwaamheid: zoals José Pages Llergo, uitgever van het
meest invloedrijke Mexicaanse tijdschrift, het zegt :
"Slechts 10 % van de Mexicaanse journalisten zijn profes-
sional. Bij een wedde van nog geen 200 Bf. per dag, beoefe-
nen de meesten hun beroep als een hobby".



24,

3. Het lage inkomen van de krant: gevolg van de financiéle
toestand van de staatsburgers-lezers of potentiéle lezers
en samenhangend met

4. De lage oplage : 1/10 van de oplage in Europa en USA of
nog minder.

5. Slechte technische uitrusting: volgt uit punt 3. Door de
miserable uitrusting verkrijgt men een dito produkt, wat
dan weer de oplage en het inkomen drukt.

We hebben hier enkele gedachten weergegeven, de toestand van
de pers in de Latijns-Amerikaanse landen als een silhouet met
vage omtrekken, geschetst; het dramatische van het beeld wordt
nochtans verhelderd door enkele hoopgevende elementen voor de
toekomst.




25.

Bijlage 1
KRANTENPAPIERVERBRUIK IN LATIJNS-AMERIKA
Verbruikt krantenpapier per
Lana L 'Egofd (in kg)
29995 9V 1958 19 67
(gemidd.)
Argentinié 7,8 8,2 10,6
Bolivie 0,8 0,6 0,9
Brazilié 1,6 3,6 2,1
Chili 4,2 b2 6,2
Columbié 3,3 1,5 2,8
Costa Rica 1,8 2,9 $5,1
Dominikaanse Republiek O,u4 0,9 0,7
Ecuador 1,1 1,6 2,3
E1l Salvador - 1,6 323
Guatemala 0,6 0,9 0,7
Honduras - 0,5 0,7
Mexico 2,2 2,4 3,0
Nicaragua 0,6 0,6 2,2
Panama 3,6 2,5 3,3
Paraguay - 0,5 0,6
Peru 1,1 1,3 397
Puerto Rico 3,4 5,1 6,3
Uruguay ByS 10,7('57) -~
Venezuela - 3,6 6,2
Belgié (+ Luxemburg ?) 7+3 11,7 15,9
Verenigde Staten 31,5 33,7 41,9

Ongetwijfeld vormt het gebruik van krantenpapier per hoofd

van de bevolking een aanwijzing voor het kulturele peil van een
volk of ten minste van de inspanning die het zich getroost om
dit peil te verhogen. Toch is het niet mogelijk hieruit regel-
rechte konklusies te trekken.

Bron : Winkler Prins encyclopedisch supplement '58 en '6S,
respektievelijk p. 21 en pp. 24 en 25.



26.

Bijlage 2

AANTAL DAGBLADEN EN OPLAGE PER 1.000 INWONERS IN LATIJNS-
AMERIKA

aantal dagbladen oplage per 1.000

(1) inwoners
Land 68-63  64=65 68-69 64=65

Brits Honduras 2 2 55 52
Costa Rica 5 6 59 qy
Dominikaanse republiek 5 7 27 27
E1l salvador 8 8 y7 45
Guatemala 8 6 38 31
Honduras 6 T 19 20
Mexico 239 140 116 115
Nicaragua 6 8 49 66
Panama 11 9 78 76
Puerto Rico y iy 102 59
Argentinié 87 113 128 155
Bolivié 14 9 26 3y
Brazilié 73 54 3y 54
Chili 36 29 118 119
Columbie 35 34 53 56
Ecuador 16 12 Ly 57
Guyana 4 0 191 0
Paraguay 5 8 37 37
Peru 72 68 u7 45
Uruguay 26 27 314 185
Venezuela 26 21 68 78

(1) Alleen die kranten die Y4 maal of meer per week verschijnen
werden vermeld;bij de oplage per 1.000 inwoners is het
cijfer voor 64-65 soms groter dan dat van 68-69: dit is
denkelijk te wijten aan de sterke bevolkingstoename.

Bron : Britannica : book of the year 66 en 70.



27,

Bijlage 3

OVER DE PERSVRIJHEID IN LATIJNS-AMERIKA

(Uit de kranten van donderdag 28 januari 1971).

In de meeste Latijns-Amerikaanse landen bestaat geen persvrij-
heid, staat te lezen in een verslag dat gepubliceerd werd door
de Interamerikaanse Persbond waarvan het dagelijks bestuur in
Rio bijeen kwam. De toestand in Chili is sinds de verkiezing
van Allende een reden tot grote bezorgdheid. Tot dit besluit
komt een rapport van de kommissie voor persvrijheid van de
Persbond.

De associatie waarschuwde woensdag op een perskonferentie in
Buenos Aires (?) dat een kommunistische regering op het Zuidame-
rikaanse kontinent niet alleen een bedreiging is voor de vrije
pers, maar ook voor de politieke instellingen van andere landen.

De Interamerikaanse persassociatie is een vereniging van onge-
veer 750 dagblad-direkteurs en journalisten uit zowat 30 Noord-
en Zuidamerikaanse landen die haar hoofdkwartier in New York
heeft.

In het verslag dat opgesteld werd door Julio de Mesquita Neto,
direkteur van de Braziliaanse krant 0 Estado de San Paulo, te=
vens voorzitter van de kommissie voor de persvrijheid wordt
o.m. betoogd dat de toestand zo erg is dat er tenslotte maar
drie landen zijn, nl. Costa Rica, Venezuela en Columbié&, waar
een echte persvrijheid heerst. De overige landen verdeelt het
rapport in twee kategorieén: totalitair en onderdrukkend;

als voorbeeld van de eerste kategorie wordt Peru genocemd, van
de tweede Chili. Bolivié past volgens de opstellers in geen
enkele kategorie, want dat is een nationalistische anarchie
met vrijzinnige tendensen die een wrede diktatuur belooft te
worden. Er is geen censuur, maar er heerst daar zoveel wanorde
dat niet mag worden gezegd dat dat de fundamentele rechten en
vrijheden waarborgt.

In Brazilié is van persvrijheid geen sprake. Hierbij wordt he-
rinnerd aan de aanhouding van negen redakteurs van het humo-
ristische weekblad 0 Pasquin en van de heer Francgois Pelou,
direkteur van het AFP-bureau in Brazilié, die het land moest
verlaten. In een brief aan de Interamerikaanse Persbond, aldus
steller van het verslag, dankte de heer Pelou de bond voor
zijn diensten en wees hij voorts alle tegen hem ingebrachte
beschuldigingen kordaat van de hand. Na te hebben gewezen op
de moeilijkheden, die de korrespondent van Le Monde, de Bra-
ziliaanse journalist Ireneo Guimares, met het Braziliaanse
gerecht had, onderstreept het verslag, dat de ontvoering van
de Zwitserse ambassadeur Bucher voor de pers nieuwe moeilijk-



28.

heden bracht omdat elke perspublikatie daarover eerst aan de
censuur moest voorgelegd worden. In Brazilié zijn de kranten
overgeleverd aan willekeur, als gevolg van uiteenlopende in=-
terpretatie van de wetten.

In het verslag wordt vervolgens de mening geuit dat, als het
20 blijft voortgaan men weldra ook in Chili van geen persvrij-
heid meer zal kunnen gewagen. Chili wordt zienderogen een
diktatuurstaat en daar valt thans voor wat in Cuba is voorge-
vallen. Er is geen censuur maar de regering zet de kranten
onder ekonomische druk. Volgens het rapport zal het grote Chi-
leense dagblad E1 Mercurio binnen vier maanden bankroet zijn,
als gevolg van de kredietbepalingen en de loonmaatregelen van
de regering-Allende. De advertentie-inkomsten waren al met

60 % afgenomen.

Na ook het gebrek aan persvrijheid in Paraguay en Peru te heb-
ben aangeklaagd, wijst het verslag erop dat in Panama geen
spoor van persvrijheid overblijft, daar de regeringen van die
landen niet de minste kritiek dulden. Bij de kranten in Peru
is chaos ontstaan door de nieuwe industriéle wetten.

De situatie in Argentinié wordt beter, maar de pers wordt in
vele steden nog steeds door onderdrukking gehinderd.

In Uruguay bestaat een periodieke censuur, omdat de persvrij-
heid niet los kan gezien worden van de strijd tegen het terro-
risme. Niettemin is er volgens het rapport een klimaat van
verdachtmakingen en vervolging.

In Mexico, Ecuador en de landen van Centraal-Amerika is het
krantenpapier zo duur, dat de krantendirekties steeds meer af-
hankelijk worden van de overheidsorganen.

(AFP)

Men neme dit verslag op sommige punten best met een korreltje
zout (cfr. de gebondenheid met de USA enz.), vooral wat be-
treft de (toekomstige) situatie van Chili (zie het besluit
van deze studie).




29.

Bijlage 4
Volgorde der Amerikaanse landen in verband met de
persvrijheid.
1. Canada
2. Peru
Vrij in hoge mate 3. Verenigde staten
4. Costa Rica
5. Uraguay
6. Guatemala
7. Venezuela
8. Bolivié
9. E1 Salvador
10. Columbia
11. Jamaica
Vrij met geringe kontrole :g‘ Eﬁﬁgg;is
14. Panama
15. Mexiko
16. Brasilié
= & 17. Chili
Vrij met veel kontrole 18. Dominikaanse
Republiek
19. Argentinié
Overgangssysteem
Gekontroleerd in geringe mate
Middelmatig gekontroleerd 20. Haiti
Gekontroleerd in hoge mate 21. Kuba

Wegens gebrekkige informatie niet geordend :

Paraguay.

Nicaragua en



30.

Bijlage §

Gegevens omtrent de berichtgeving en meer in het bijzonder de
nieuwsagentschappen van latijns amerika.

ARGENTINIA : minder dan 10 % analphabeten.

De drie argentijnse nieuwsagentschappen zijn: Agencia Noticiosa
(ANS), Telenoticiosa Americana (Telam) en Associacion Periodis-
tas Argentinos (APA), verzorgen naast de wereldagentschappen
AP, UPI, AFP and Reuters het nieuws. Bovendien hebben sommige
grote kranten buitenlandse korrespondenten.

BOLIVIE : in 1962 bedroeg het analphabetisme 60 %. 62 % van
de kinderen zijn schoolgaand. Onder de indische bevol-
king zijn zowat 90 % analphabeten, bijna evenveel spre-
ken geen spaans.

Dit land heeft een eigen nationaal persagentschap. Buitenlandse
berichtgeving wordt door meerdere 1nternat10nale persagentschap-
pen geleverd. Grote bladen hebben vrije medewerkers in het bui-
tenland, slechts bij bijzondere gebeurtenissen worden eigen
korrespondenten gestuurd.

BRAZILIE : analphabetisme : 46 $%.

Agencia Meridional, Ltda in Rio de Janeiro verzorgt alleen de
kranten en radiovennootschappen van de Diaros Associados met de
binnenlandse berichtgeving. Agencia Sul America de Noticias
(Asapress 1942), overwegend in het zuiden.

Argos Press, Rio de Janeiro.

De regerlngspersagentschap Agencia Nacional (AN te Rio de Janei-
ro. De verzorging van de berichtgeving gebeurt in feite door de
wereldagentschappen, namelijk de Tass buro te Rio de Janeiro

en de AFP en UPI afdelingen te S3ao Paulo.

GUYANA : Er is geen eigen nieuwsagentschap. De belangrijkste
kranten ontvangen hun nieuws langs Reuters. De Mirror bedient
zich van de ADN, deze levert kosteloos berichtgeving aan haar
plaatselijke agenten. Alle Guayanese bladen hebben bovendien
nieuwsdienst-verbindingen met Europa.

CHILI: 33 % analphabetisme.

Alle belangrijke wereldpersagentschappen zijn hier vertegen-
woordigd. Daarenboven heeft dit land vier agentschappen :
Agencia Coper (Cooperativa Periodistica), Sociedad Periodistica
del Sur (Sopesur) - en tevens een van de twee grootste dagblad-
konsern§ van het land -, Agencia Orbe, Agencia Prye (Pers, radio
en film



31.

COLUMBIA : De twee nationale nieuwsagentschappen bevinden zich
te Bogota: Columbia Press, die de columbiaanse berichten aan
de provinciebladen doorgeeft, en Servicio Prensa Nacional.

De buitenlandse nieuwsagentschappen zijn hier : AFP, UPI, AP,
Reuters, TASS, Novosti en Hsihua.

COSTA RICA: analphabetisme 14 %.

DOMINIKAANSE REPUBLIEK: van 1930 tot heden : van 75 % tot 55 %
analphabetisme.

Beide landen hebben geen eigen persagentschap. Binnenlandse
berichten worden door korrespondenten verzameld, de buiten-
landse berichten komen van AP en UPI.

ECUADOR : 43 % analphabetisme.

Geen eigen nieuwsagentschap, ofschoon hun oprichting in 1947
door het National Perskrongres beslist werd. Inlandse bericht-
geving is het werk van eigen korrespondenten, officiéle mel-
dingen komen van het regeringsbulletijn Registro Official.
Buitenlandse berichten komen van AP en UPI.

EL SALVADOR : hoge analphabetisme.

Geen eigen nieuwsagentschap. De hoofdstadsbladen hebben een
goede buitenlandse berichtgeving overwegend afkomstig van AP,
UPI en AFP. Er bestaat geen Informatie ministerie, wel een
Departemento de Relaciones Publicas de Casa Presidencial dat
een dagelijks nieuwsbulletijn met regeringsvermeldingen aan
de pers en radio verspreidt. Daarnaast zijn ook binnenlandse
korrespondenten.

GUATEMALA : Geen eigen persagentschap. Buitenlandse berichten
afkomstig van AP, UPI.

Buitenlandse berichten verzorgd door eigen korrespondenten.
Het dagblad El Grafico steunt zich op AFP.

HONDURAS : Geen eigen nieuwsagentschap. De kranten leveren
welnlg van de buitenlandse berichten afkomstig van AP en UPI.
Berichten uit buurstaten komen per telefoon van San Salvador.
Er is geen regeringsinstantie belast met de verspreiding van
nieuwsberichten tenzij men de kwasi officiéle blad Tribuna
Libra hier misschien kan vermelden. De berichten verzorging
wordt als ontoereikend beschouwd. Alleen El1l Cronista is zowel
bij Prensa Latina (Kuba) als bij AFP geabonneerd.

MEXICO : Heeft geen eigen nationale persagentschap; alhoewel
het nieuwsagentschap Informex dit wel tracht te worden. De
vroegere Agencia Trens en Anta bestaan heden niet meer.

De overheidsinstantie Direccién General de Informacién publi-
ceert een dagelijkse bulletijn voor de verspreiding der
binnenlandse berichtgeving.



32.

NICARAGUA : analphabetisme : 20 % in de steden

70 % op het platteland.
Heeft geen eigen persagentschap alhoewel Noti-Nica te Managua
in dit opzicht vermeld werd. De bladen vermelden weinig buiten-
landse berichten die door AP of UPI, geleverd worden. Voor het
binnenlandse nieuws zijn ze aangewezen op eigen korrespondenten
en de berichten van de afzonderlijke ministeries. Een Ministe-
rie voor Informatie bestaat niet.

PANAMA : 14 % analphabetisme.

Geen eigen nieuwsagentschap. Er is weinig buitenlands nieuws
(AP en UPI), het binnenlandse nieuws wordt verzorgd door eigen
korrespondenten.

PARAGUAY : 30 % analphabetisme in het binnenland.

Geen eigen nieuwsagentschap. Tijdens W.0. II begonnen Reuters,
UP en INS daar werkzaam te zijn, voordien bestond er helemaal
geen georganiseerd systeem van nieuwsverspreiding. Vandaag
worden buitenlandse berichten door AP, UPI en Efc (Spanje) ver-
zorgd, binnenlands nieuws wordt door eigen korrespondenten
verzameld.

PERU : algemene schoolplicht; onder de volwassen bevolking heerst
er 50 % analphabetisme.

Geen eigen nationaal nieuwsagentschap. The Peruvian United
Press werkt als een afdeling van UPI en bezorgt alleen nieuws
aan E1 Comercio, daar deze laatste haar ook financiert. De
overige kranten krijgen hun buitenlands nieuws van AP, UPI en
AFP. Er bestaat geen Informatieministerie, maar een overheids-
afdeling kodrdineert de informatiedienst der verschillende mi-
nisterién en verspreidt zich ook tot de omroep; deze berichten
worden door de provinciepers als binnenlandse berichtgeving
aangewend.

PUERTO RICO : 13,4 % analphabetisme (1964).
Zi) heeft een eigen nieuwsagentschap : Caribbian and Latin
American News Service (Calans, San Juan).

URAGUAY : de schoolgaande jeugd bedraagt 90 %. Dit land heeft
het geringste analphabeten van Zuid Amerika : 9 %.

In 1945 werd de Agencia Nacional de Informacidnes (ANI) opgericht
voor de binnenlandse berichten, in 1965 heeft deze opgehouden

te bestaan. AFP, ANSA, AP, dpa, UPI en Reuters verzorgen de
buitenlandse berichtgeving, deze agentschappen - uitgezonderd
dpa - hebben buro's in de belangrijkste latijnsamericaanse
nieuwscentrums, Montevideo.



33.

VENEZUELA : Heeft een eigen nieuwsagentschap : Prensa Venezo-
lana (PEUE) te Caracas, daarbij nog drie bijburo's. De regering
heeft geen eigen Informatie Ministerie of dienst, maar in de
afzonderlijke ministeries bestaan er persburo's of een pers-
afdeling. De persdienst van het Ministerie van Buitenlandse
Zaken publiceert een officiéle nieuwsbulletijn.

BIBLIOGRAFIE

Collier's Encyclopedia, trefwoord: Newspaper, p. 520 B.

Encyclopedia Britannica, nr. 16 (Newspapers) en nr. 17 (Maga-
zines).

Journalism Quarterly: News and the Mass Media in the Dominican
Republic door B.A. Vaggoner, '67, p. 533.

The press in Honduras: A portrait of five
dailies, door M.A. Gardner, '63, p. 7S.

Unique English-Language Daily Succeeds in
Mexico City, door R.R. Cole, aug. '70, p. 553.

The press in Mexico : Past, present and futu-
re door E.H. Erlandson, '64, p. 232.

Content analysis of news in 3 Argentine
Dailies door P.R. Hoopes, '66, p. 534.

Argentina's provincial dailies reflect neu-
tralism of mass media in country's politi-
cal crisis door M. Alisky en P.R. Hoopes,
'68, p. 95.

The mass media and Brazil's 1964 Crisis,
'67, p. 297.

Mass media used by sub-elites in 11 Latin
American countries, '61, p. u460.

Images of the US in the Latin American press,
64,

Public opinion and press opinion in 4 Latin
American countries, '69, p. 53.

Chambre Encyclopedia, trefwoord Newspapers.



34.

Gazette : Problems related to the training of journalists in La-
tin America, '66, p. Uu5.

Media use and socieconomic status in a
Latin American capital, '63, p. 51.

The image of the "Yanqui", in the mexican
press, '62.

Hablemos, sunday supplement, reaches the
homes of the leadership of almost half of
Latin America, '60.

The press in Central America, '55, p. 153.
Publizistik : Die Deutsche Presse in Mexico door M. Oeste
de Bopp, '61, p. 1u5.

The press in developping countries : The press in Latin America,
door E.L. Sommerlad, Sydney University Press
1966, p. 41.

UNESCO, Worl Communications, Paris 196W4.

R.H. Chilcote, The press in Latin America, Spain and Portugal,
Hispanic American Report, Stanford University,
1963.

J.C. Merrill, C.R. Bryan, M. Alisky: The foreign press, Louisia-
na State University, 1964.

"Boliviaanse bladen moeten elke maandag speciale editie uitge-
ven" in Het Laatste Nieuws.

Ambassade van Chili, Bd. de 1'Empereur 15, Brussel.
Ambassade van Ecuador, Louisalaan 105, Brussel.
Ambassade van Venezuela, Cambrélaan 22, Brussel.

"Persvrijheid ernstig beknot in Brazilié - Censuur tot carna-
valsvermomming uitgebreid" in Het Volk.

"Braziliaanse censuur bemoeit zich ook met karnavalskleding"
in Gazet van Antwerpen.

"Slechts drie Zuidamerikaanse landen genieten persvrijheid"”
in Gazet van Antwerpen.

"In de meeste Zuidamerikaanse landen bestaat geen persvrijheid"
in Volksgazet.

"Persvrijheid is zoek in Latijns-Amerika" in De Standaard.

"Verslag Interamerikaanse Persbond: geen persvrijheid in
meeste Zuidamerikaanse staten" in Het Be-
lang van Limburg.

Handbuch der Weltpresse : band 1 - Die Pressesysteme der Welt,
band 2 - Weltkatalog der Zeitungen

uitgegeven door het Institut voor Publiciteit van de Universi-

teit van Munster onder de leiding van Henk Prakke, Winfried

B. Lerg en Michael Schmolke.




