39.

-
===

Belgen slikken per jaar 600 miljoen dagbladen

In 'n eindejaarsgesprek met het agentschap Belga gaf de
algemene sekretaris van de Belgische vereniging van
dagbladuitgevers, De Kimpe, als zijn mening te kennen
dat de kranten in ons land zich fel zullen moeten weren
om op basis van de huidige dagbladprijs hun vorm en in-
houd op het huidige peil te handhaven. De prijs van de
grondstoffen op de wereldmarkt zal begin 1971 immers
aanzienlijk stijgen.

In het afgelopen jaar werden in Belgi& ongeveer 600 miljoen
kranten en 150 miljoen weekbladen gedrukt. Dit stelt een aan-
zienlijke ekonomische sektor voor, aldus De Kimpe, die voort-
durend te maken heeft met de koncentratieproblematiek en zich
grondlg moest reorganlzeren met het oog op de BTW. Naast het
1nvoeren van nieuwe perstechnleken moet deze bedrijfstak reke-
ning houden met de uitwerking van een nieuwe KAO voor het tech-
nisch personeel.

In april 1970 werd de krantenprijs van 3,5 op 4 fr. gebracht.
Deze verhoging heeft nagenoeg geen weerslag gehad op de oplage
van de Belgische dagbladen. Niettegenstaande de toenemende om-
vang van de kranten, waardoor niet veel mensen geneigd zijn
een tweede krant in huis te halen,blijft de oplage stabiel.
Waarschijnlijk voor het eerst hebben de Nederlandstalige kran-
ten vorig jaar een ruimere verspreiding gekend dan de Frans-
talige: ongeveer 1,2 miljoen per dag.

Voor de weekbladen bedroeg de totale oplage in 1970 nagenoeg
2,75 miljoen (de 0,7 miljoen gespecializeerde bladen niet mee-
gerekend) Vlaanderen leest ongeveer 2 miljoen weekbladen.
Gemiddeld kent ons land &én weekblad per gezin.

Bron : De Standaard.



40.

Reklamepool Weekbladen : "Vier West"

Vier Westvlaamse weekbladen, De Zeewacht (Oostende), Brugsch
Handelsblad, Het Wekelijks Nieuws (Poperinge) en Kortrijks
Handelsblad vormden een publicitaire groep met als doel de
nationale reklamebudgetten aan te spreken. De pool heeft een
wekelijkse totaaloplage van 200.000 eksemplaren en bestrijkt
driekwart van de provincie. Hij heeft de naam "Vier West" aan-
genomen en zal, naast de provincie West-Vlaanderen, ook een
vertegenwoordiging hebben in Brussel. De pool trad begin maart
in werking.

Bron : De Standaard.

Nieuw Vlaams Weekblad

Op 18 februari verscheen het eerste nummer van een nieuw
Vlaams weekblad "Knack". Naar verluidt is het de bedoeling van
de uitgever, Dhr. W. De Nolf uit Roeselare, een "volwaardig
Vlaams Informatieblad" uit te geven naar de formule van

Time, Newsweek, L'Express, enz.

Bron : De Standaard.

Oprichting van Groep Nationaal

Op 16 februari 1971 werd in Belgié "Groep Nationaal" opgericht.
Het betreft een Groep waarvan 16 Belgische dagbladtitels deel
uitmaken, met het oog op het gezamenlijk werven van nationale
reclame. De partners zijn, de bladen van Groep 1 en deze van
La Régie Générale de Presse. Het akkoord trad in werking van-
af 1 maart 1971.

Bron : Vlaamse Dagbladen.

Overleden

- De Heer Fernand Servais, ouderdomsdeken van de Belgische
journalisten, is op 24 januari 1971 te Brussel overleden
op 90-jarige leeftijd. Hij werkte achtereenvolgens bij



41.

"Le Petit Bleu", "La Derniére Heure", "Le Matin" en "Neptune".
Ten slotte belandde hij bij "Le Soir", waar hij bleef tot

hij in 1966 met pensioen ging. Tot kort voor zijn dood bleef
hij dagelijks aanlopen op de redaktie van dit Brusselse blad.

Bron : De Standaard
Het Belang van Limburg

- Op 17 februari 1971 overleed, 85 jaar oud, te Hasselt, waar
hij langdurig werd verpleegd, de Heer Frans Theelen, stlch-
ter en directeur-generaal van "Het Belang van Limburg".

In 1930 werden een zestal Limburgse weekbladen, die hij tot
dan toe had uitgegeven, versmolten tot é&n dagblad, dat
onder de titel "Het Belang van Limburg", over de hele pro-
vincie als ochtendblad werd verspreid. Naar aanleiding van
zijn 75e verjaardag in 1960, stichtte hij, onder de bescher-
ming van de Belgische Vereniging van Dagbladuitgevers, de
Frans Theelen-prijs voor de meest opvallende publikatie of
studie i.v.m. de dagbladexploitatie.

Bron : De Standaard.

"Jong" wordt "Jongerenkrant"

Het sociaal-kultureel tijdschrift "Jong" dat door het jong-
davidsfonds wordt uitgegeven en zich richt tot 17 3 25 jarigen,
zal met ingang van de nieuwe jaargang (februari van dit jaar)
grondige wijzigingen ondergaan. "Jong" wordt van dan af met-
een omgedoopt in "Jongerenkrant".

In elke editie van de "Jongerenkrant" zal de lezer een kri=-
tisch uitgewerkt thema aantreffen. Naast het thema zijn er ook
een aantal rubrieken voorzien: er is een klelnkunstbladzljde
waarin ook pop, blues, underground, folk en jazz aan bod komen;
de film~ en mediabladzijde brengt achtergrondnieuws over radio
en televisie en volgt de filmactualiteit op de voet. Dat is
tenminste de bedoeling. De "Jongerenkrant" ruimt ook een hele
pagina in voor literatuur, heeft een rubriek over politiek

en wil ook de sport kritisch belichten. De leden van het
Jong-Davidsfonds worden daarbij nog verwend met twee extra
bladzijden ledennieuws.

De Jongerenkrant hanteert een direkte en eigen stijl, volgt
de actualiteit op de voet en brengt er back-ground informatie
over. De redaktie gaat er trouwens van uit dat een kritisch



42.

jongerenblad steeds weer oude en nieuwe zekerheden, vanzelf-
sprekendheden, morele en politieke taboes ter diskussie moet
stellen.

Proefnummers van de "Jongerenkrant" - een maandelijkse uitgave =
kunnen aangevraagd worden bij de promotiedienst van dit tijd-
schrift, Blijde Inkomststraat 79, 3000 Leuven.

Bron : Het Belang van Limburg.

Nieuw Links Maandblad in Frankrijk

Sinds jaren verschijnt te Parijs een nieuw gauchistisch maand-
blad "J'accuse". Het werd opgericht voor de aktualiteit van het
arbeidersleven. "J'accuse" noemt zich een blad van het volk.

De redactie schrijft in het eerste nummer dat het gericht is

op een Frankrijk, dat door de "grote pers" geminacht wordt.

Het wil een blad zijn, niet alleen voor de arbeiders, maar ook
voor de kleine boer en winkelier, de werknemer en de onder-
wijzer. Behalve uit journalisten, bestaat de redaktie uit in-
tellektuelen en arbeidersmilitanten.

Bron : De Standaard.

Parijs kreeg nieuwe linkse krant

Sinds dinsdag 19 januari 1971 verschijnt er te Parijs een
nieuwe linkse krant. Het betreft hier "Secours Rouge", de
spreekbuis van de gelijknamige beweging, die de strijd wil
aanbinden tegen de zogenaamde "kapitalistische repressie".
Het blad beslaat 16 pagina's, wordt op 20.000 eksemplaren
gedrukt en door militanten van de organisatie verspreid. In
het eerste nummer worden bijdragen gewijd aan de processen te
Burgos en Leningrad en de doodvonnissen in Kameroen.

Bron : Gazet van Antwerpen.



3.

"Le Figaro Littéraire" verdwijnt

"Le Figaro Littéraire" verdwijnt en wordt vervangen door
een wekelijkse bijlage die 's vrijdags zal verschijnen in
het dagblad "Le Figaro". De hoofdredakteur, Michel Droit,
krijgt een nieuwe funktie bij de direktie van het dagblad.
De leiding van de bijlage zal berusten bij de journalist
André Brincourt.

Het laatste nummer van het in 1946 opgerichte weekblad =~

nr. 1292, gedateerd 22-28 februari 1971 - opent met een af-
scheidsartikel van Michel Droit. De auteur stelt vast dat een
literair en artistiek weekblad zoals "Le Figaro Littéraire" is
geweest, in Frankrijk en in de Franstalige landen geen vol=-
doende publiek meer kan vinden om zijn evenwicht, zijn leven
en zijn onafhankelijkheid te waarborgen. Volgens Droit worden
de mogelijke lezers van zo'n weekblad tegenwoordig zo door
allerlei "sollicitaties" bestormd, dat zij de "kulturele pers”
niet meer voldoende kunnen volgen.

De verdwijning van "Le Figaro Littéraire" heeft ook te maken
met de rationalizering van het dagblad "Le Figaro" dat zijn
konkurrentiéle positie wil verbeteren door zijn aantal pagina's
te vergroten en een grotere specializering door te voeren.

Een artistieke bijlage was daartoe noodzakelijk.

Bron : De Standaard.

De Britse krant

Het populaire Londense dagblad "The Sun" werd aangeduid als de
Britse krant van 1970. Deze prijs wordt traditioneel uitgereikt
door televisiemaatschappij Granada-TV.

De vroegere Labour-krant werd in november 1969 opgekocht door
de Australische persmagnaat, Rupert Murdoch, die ook eigenaar
is van "News of the World". In minder dan een jaar tijd wist

Murdoch, die de formule van "The Sun" veranderde, het tekort

van 2,8 miljoen pond om te zetten in een winst van 60.000

pond.

Voorheen had de "Sun" een oplage van hoogstens 900.000 exem-
plaren. Binnenkort wordt de 2 miljoen bereikt. Dit sukses
gaat ten koste van kranten zoals de "Daily Sketch" en de
"Daily Mail", die volgens geruchten in Fleet Street, binnen-
kort gedwongen zouden zijn wegens de steeds zwaarder wordende
verliezen, hun publikatie stop te zetten.

Bron : Het Belang van Limburg.



by,

Britse "Daily Sketch" gaat verdwijnen

Binnen de groep 'Associated Newspapers', eigendom van de uit-
geversmaatschappij 'Harmsworth Publications', heeft de 'Daily
Mail' de 'Daily Sketch' opgeslorpt. Medio mei zal de nieuwe
krant 'Daily Mail' verschijnen onder direkteurschap van

David Englis, de huidige direkteur van de 'Daily Sketch', welke
in 1909 gesticht werd en thans verdwijnt wegens groeiende finan-
ciéle moeilijkheden (deficit van meer dan 300 miljoen frank).

Volgens de voorzitter van de groep, Vere Harmsworth, zal de
opslorping dit deficit niet ongedaan maken met als gevolg dat
+ 1700 werknemers van de 7.500 zullen ontslagen worden....

Bron : De Nieuwe Gids
NRC-Handelsblad.

Het dagelijks leven van de Britse Pers

De meeste Britse dagbladen en zondagskranten ondergaan de
laatste maanden een vermageringskuur, zowel wat de oplage als
wat het aantal pagina's betreft. De redenen van die teruggang
zijn van twee&rlei aard : 1° de fel gestegen verkoopprijs
heeft de aldoor stijgende produktiekosten niet uitgewist, maar
geleid tot een daling van het verkoopcijfer; 2° de ekonomische-
financiéle situatie van Engeland doet de grote ondernemingen
bezuinigen op hun publiciteitsbudget. De poststaking heeft

dit nog verergerd, gezien postorderverkoop en verkoop van
fabrikant aan verbruiker sterk in trek zijn in Engeland. Er
roert entwat. Geruchten over fusies, verdwijningen enz. zijn
dan ook niet uit de lucht.

"The Sun" echter bloeit. Deze is in handen van de Australiée
R. Murdoch, die 3 jaar geleden debuteerde met de aankoop van
"News of the World" en de leiding heeft over de London Week-
end" programmamaatschappij van de Engelse kommerciéle TV.
Haar oplage-cijfer gaat thans boven de 2 miljoen.

Een bedenking : "The Times", "The Sunday Times" en "The Scotsman"
zijn in handen van de Canadese Lord Thomson; de "Daily-Express"=-
groep is eigendom van de erfgenamen van zijn Canadese stichter,
Lord Beaverbrook; '"The Observer" wordt beheerst door de
Amerikaanse Astor-familie. Alleen Beaverbrook richtte een nieu=-
we Engelse krant op, de andere 3 hebben bestaande kranten die

op krukken liepen opgekocht en hen nieuwe vitaliteit ingeblazen.
Een vraag : hoe komt het toch dat zoveel buitenlanders in
Engeland slagen waar Engelsen mislukken ?

Bron : De Nieuwe Gids.



1';5.

Reorganizatie bij Der Spiegel

Rudolf Augstein, eigenaar, uitgever en hoofdredakteur

van het Westduitse weekblad Der Spiegel, maakt zijn mede-
werkers vanaf 1 januari 1973 voor de helft eigenaars

van het bedrijf. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd

dan gedaan en het roept de vraag op hoe een en ander ver-
wezenlijkt en gefinancieerd kan worden.

Het afstand doen van bezit is geen eenvoudige zaak en vereist
groot inzicht in de hogeschool van de financiéle kunst, al ligt
bij Der Spiegel de zaak in wezen eenvoudig. In 1969 kocht
Rudolf Augstein de kapitaalaandelen van de "stille vennoot" in
zijn kommanditaire vennootschap voor 40 miljoen mark. Zoveel
geld had Augstein niet en dus moest hij bij een bank flinke
leningen (thans vermoedelijk nog 25 miljoen mark) sluiten.

De winst van dit jaar en ook die van de komende twee jaar wordt
volledig gebruikt voor het delgen van deze schuld. Dit betekent,
dat ook de 50 t.h. van de winst, waarop sinds 1 januari 1370
het personeel van Der Spiegel recht heeft, in de kluizen van de
Hamburgse bankier verdwijnt. De medewerkers van het blad los~-
sen dus mede de schuld van hun baas af en het bedrag dat daar-
mee gemoeid is beschouwt Rudolf Augstein als de koopsom van het
personeel voor hun 50 t.h. aandeel in zijn uitgeverij.

Na 1 januari 1973 gaat de helft van de winst naar een soort
personeelsfonds dat gebruikt zal worden voor de pensioen=- en
vermogensvorming van de Spiegel-medewerkers. Juridisch veran=-
dert er op die dag ook veel. Want dan zal geen hoofdredacteur
van Der Spiegel meer kunnen worden benoemd of afgezet worden
zonder goedkeuring van het personeel. En ditzelfde geldt voor
principiéle veranderingen in de Spiegel-organisatie, 't afsto-
ten van bedrijfsonderdelen en het aangaan van fusies of samen--
werkingen. De rechten van de redakteuren zullen dan in een spe-
ciaal redaktie-statuut worden vastgelegd.

Hoe groct het aandeel in de winst zal zijn, ligt in handen van
het personeel zelf, zegt Hans Detlev Becker, direkteur van de
Spiegel-uitgeverij. En hij voegt er aan toe : "Het zal er ook
van afhangen hoe zuinig de redaktie werkt".

Bron : De Standaard.



L6.

Oostduitse bladen in West-Duitsland

De Bundestag heeft besloten dat voortaan de Oostduitse bladen
wij in West-Duitsland zullen mogen worden ingevoerd en ver-
deeld. Vroeger konden die bladen alleen bekomen worden als men
erop geabonneerd was of door bemiddeling van een boekhandel.
Het verspreiden van Oostduitse bladen werd vroeger strafrech-
terlijk beboet. Het werd beschouwd als een aktie, vijandig aan
de staat. Deze verbodsbepaling was een maatregel tegen het wei-
geren door Oost-Duitsland, van Westduitse bladen.

Het besluit van de Bundestag werd eenstemmig genomen.

Bron : Het Belang van Limburg.

Spanjaarden geen ijverige lezers
Invloed Spaanse pers i nog vrij gering

De Spaanse pers is het nieuwe jaar ingegaan met de weten-
schap dat haar invloed op het nationale gebeuren nog vrij
gering en haar mogelijkheden van een vrije meningsuiting
wel verbeterd, maar nog niet ideaal zijn. Eén van de oor-
zaken bestaat uit het feit dat de 33 miljoen Spanjaarden
bepaald geen ijverige krantenlezers zijn.

Bij het opmaken van de balans over 1970 kwam men tot de volgende
stand van zaken. Momenteel worden er in Spanje 103 ochtend-
kranten en 13 avondbladen uitgegeven. Hun totale oplage bedraagt
ongeveer 3.400.000 eksemplaren,waarvan de ochtendkranten er
werkelijk een 2.750.000 en de avondbladen werkelijk een 600.000
aan de man brengen.

De twee grootste kranten ("ABC" in Madrid en "La Vanguardia"
in Barcelona) halen respektievelijk een verkoop van 200.000 en
220.000 eksemplaren per dag, gevolgd door het avondblad
"Pueblo" te Madrid met ongeveer 196.000.

De geringe belangstelling van de Spanjaarden voor de algemene,
en speciaal de politieke, berichtgeving blijkt wel uit het feit
dat onmiddellijk hierna op de ranglijst drie dagbladen aan bod
komen die uitsluitend sportnieuws bieden : "Maroa" met 138.000
eksemplaren, "As" met 113.000 eksemplaren en "Dicen" met 81.000.

Om de statistiek van de beperkte Spaanse leeswoede te voltooien
kan men hier nog aan toevoegen dat er verder nog 3.490 publiki=-
katies in Spanje verschijnen, grotendeels week- en maandbladen.



7.

met een totale oplage van ongeveer 31 miljoen eksemplaren.

Het leeuwendeel hiervan komt voor rekening van op godsdienst
gespecializeerde uitgaven: 492 publikaties, nog versterkt door
66 parochiebladen met een gezamenlijke oplage van 220.000 eksem-
plaren.

Een recente opiniepeiling over de vraag of er algehele pers-
vrijheid moet bestaan of dat de regering de teugels strak in
handen moet houden, bewees eveneens dat de Spaanse pers nog
geen al te grote steun van haar lezerspubliek ontvangt. Slechts
53 t.h. van de ondervraagden (die volgens de onderzoekers de
mening van de hele meerderjarige bevolking vertegenwoordigen)
sprak zich uit ten gunste van de persvrijheid. Ongeveer 24 t.h.
zag liever dat de regering de kontrole hield en 22 t.h. had geen
mening.

Bron : De Standaard.

Zweden gaat een belasting op advertenties heffen
om grotere steun aan pers te kunnen schenken.

De zweedse sociale demokratische regering van Olaf Palme, die
haar eerste begroting heeft ingediend bij het thans uit een
enkele Kamer bestaande parlement, heeft besloten een belasting
op advertenties in nieuwsbladen en andere publikaties te heffen.
Deze belasting, die 10 % zou bedragen op de kosten van adver-
tentieplaatsingen, zal naar verwachting ongeveer 120 milj. zweed~-
se kronen (meer dan 1 miljard BF) opbrengen.

Door deze inkomsten zullen betere mogelijkheden worden gescha-
pen voor overheidssteun aan de pers. De zweedse regering ver-
leent thans reeds aan de politieke partijen zeer belangrijke
toelagen, die toelaten hun bladen te steunen. De toelagen wor-
den berekend naar het aantal bij de verkiezingen behaalde stem-
men en het aantal mandatarissen in het parlement. Bovendien
worden in Zweden reeds vergemakkelijkingen toegekend, bv. voor
kranten die gemeenschappelijke vervoerdiensten inrichten.

Bron : Volksgazet.



48.

Oudste krant ter wereld krijgt nieuwe vormgeving

De (waarschijnlijk) oudste krant ter wereld, het zesmaal per
week verschijnende Zweedse staatsblad "Post-Och Inrikes Tidnin=-
garna" (Post- en Binnenlandse regeringsmededelingen) zal worden-
gemodernizeerd en zal tot voorlichtingsorgaan van de Zweedse
regering worden omgevormd.

Het blad dat in de volksmond kortweg het "Postblad" of het
"Postmoedertje" wordt genoemd verschijnt al - zonder lange on-
derbrekingen - sinds 1645. De Zweedse akademie is sedert 1791
de uitgever van het staatsblad. Zij deed thans afstand van dit
recht ten voordele van een uitgeverij, hoewel een akademielid
als verantwoordelijke uitgever zal blijven tekenen.

Bron : De Standaard.

Tsjechische Journalisten

De Tsjechische journalisten die lid zijn van de vakbond van
journalisten zullen hun vakbondskaart moeten inwisselen voor
nieuwe, aldus heeft het persbureau CTK bekendgemaakt.

Journalisten die het niet eens zijn met de nieuwe koers, lopen
groot gevaar geen nieuwe lidmaatschapskaart van hun bond meer te
krijgen, waardoor zij automatisch geen werk meer in hun vak
zullen kunnen uitoefenen, aldus hebben waarnemers in Praag ver-
klaard.

Bij de eerdere inwisseling van partijlidmaatschapskaarten
hebben velen dissidente partijleden hun kaart niet teruggekre-
gen.

CTK heeft ook bekendgemaakt dat een aantal journalisten, onder
wie de bekende auteur Ludvig Vaculik, uit de bond is gestoten.

Bron : Het Belang van Limburg.



ug.

Gemengde Persklubs in Amerika

De nationale persklub in Washington heeft een einde gemaakt
aan een traditie van 62 jaar volgens welke er geen vrouwen lid
mochten worden van de klub. Op 15 januari 1971 hebben de leden
met 227 tegen 56 stemmen besloten dat er voortaan vrouwelijke
journalisten lid mogen worden.

Bron : Het Belang van Limburg.

VERENIGDE STATEN : De hoofdredakteur van National Catholiec Re-
porter over de moeilijkheden van de katholieke pers

De NATIONAL CATHOLIC REPORTER bestaat zes jaar. Het weekblad
werd in 1968 door een Amerikaanse bisschop van ketterij beschul-
digd terwijl een andere bisschop het blad omschreef als "de
toetssteen voor de vernieuwing van de Kerk in Amerika". Zoals
alle confessionele bladen in Amerika en elders kent het blad
thans grote moeilijkheden. Met ongewone vrijmoedigheid be-
schrijft hoofdredakteur Robert Hoyt de situatie in een lange
brief aan zijn lezers.

Onder de kop "What about NEXT Christmas ?" schreef Robert Hoyt
op 25 december in een lange brief aan zijn lezers : "Dit op-
schrift betekent dat er een reeel gevaar bestaat dat de N.C.R.
volgend jaar op hetzelfde tijdstip niet meer bestaat".

"Deze waarheid is hard : sinds achttien maanden is onze oplage
gevaarlijk teruggelopen. Ongeveer een jaar geleden had ons

blad 80.000 abonnees, nu hebben we er nog 60.000. Het aantal
abonnementsverlengingen blijft weliswaar rond het gemiddelde
van andere bladen, doch de krisis die de hele katholieke pers
doormaakt bleef ook ons niet gespaard. Ons blad heeft nooit ka-
pitaal gehad, en dus geen veiligheidsmarge. Onze financiéle
toestand is niet wanhopig doch de cijfers tonen duidelijk aan
dat het deficit dat ons bedreigt snel nadert".

Hoyt verwerpt de oplossing die zou bestaan in het snoeien in
het budget en het besparen op redaktionele uitgaven. Dat zou
een oplossing zijn die niet in de richting gaat van het nage-
streefde doel. Daarna geeft Hoyt zijn persoonlijke stelling
over de oorzaak van de moeilijkheden voor zijn blad.

Allereerst is er, zegt hij, de economische faktor die voort-
spruit uit de moeilijke situatie van de Amerikanen. Vele lezers
vernieuwel hun abonnement niet omdat ze er de middelen niet toe



50.

hebben. Belangrijker nog lijkt hem het onbehagen dat tot uiting
komt in volgende lezersbrief die de redaktie ontving : "Zoals
vele anderen heb ik alle belangstelling voor de woorden en ak-
tiviteiten van de Kerk verloren. Het laat mij koud of mijn bis-
schop of mijn pastoor progressief of conservatief is; hun ver-
klaringen over geboorteregeling, rascisme, konfessioneel onder-
wijs spreken mij niet meer aan: ik hoor ze niet meer, omdat

ik opgehouden heb ernaar te luisteren".

Als andere oorzaken noemt Hoyt nog de sluiting van katholieke
scholen en andere konfessionele instellingen, de vermindering
van parochie~ en schoolbudgetten, het toenemend aantal uittre-
dingen van priesters en religieuzen. Dan zijn er nog enkele
moeilijkheden speciaal voor de N.C.R. die voortvloeien uit

het feit dat het blad onafhankelijk is en officiéle bescher-
ming noch financiéle steun geniet. En tenslotte is er nog het
stagneren van alle geschreven kultuur.

De meeste van die faktoren ontsnappen eigenlijk aan de kontrole
van de N.C.R. en zullen dus vrij moeilijk een goede oplossing
kunnen krijgen. Betreffende het onbehagen van vele lezers van
de N.C.R. en van de katholieke pers in het algemeen merkt
Robert Hoyt nog op

"Wij hebben niet het recht te oordelen over degenen die zich
'geemancipeerd' hebben door de kerk te verlaten. De keuze die
zij deden, kan gerechtvaardigd, eerbiedwaardig en intellektueel
verdedigbaar zijn. Maar wij blijven evenwel denken dat het in-
dividueel en sociaal verrijkend is, de studie van het evangelie
door te zetten evenals het verder benaderen van de historische
ervaring van het katholieke kristendom. Het evangelie blijft een
onuitputtelijke bron van goedheid en de kerk blijft het kaneel
daarvoor. De kerk blijft ook de ideeén voeden : hoe kan men
anders de intellektuele renaissance verklaren die wij sinds de
jaren zestig meemaken ?

"Vele waardevolle mannen en vrouwen dienen de maatschappij via
de kerk en werken voor de verwezenlijking van het rijk Gods.

De wijze waarop de kerk gestruktureerd is, de wijze waarop zij
haar leden behandelt, haar positie tegenover sociale en poli-
tieke aangelegenheden, zijn betekenisvol voor de hele mensheid.

Bron : Internationale katholieke
informatie, S5e jg. nr. 2
januari 71.



51.

Presidentieel recht op antwoord

Voor de eerste maal wellicht in de geschiedenis van de Ameri-
kaanse pers heeft het Witte Huis aan het weekblad "Newsweek"

een recht op antwoord gevraagd op een artikel over president

Nixon dat in het vorige nummer verschenen was.

De direkteur van het bureau van Washington van "Newsweek" had
een lang artikel geschreven over de president en er o.m. in
verklaard dat hij "fascinerend noch opwindend was, en dat hij
liefde nog vrees inboezemde.

Antwoordend namens het Witte Huis beschrijft de minister van
Opvoeding, Volksgezondheid en Sociale Zaken, Elliot Richardson,
de president als "een rustig rationele revolutionair (...) zon-
der de branie en de furie die gemeenlijk aan revolutionairen
wordt toegeschreven."

Bron : Het Belang van Limburg.

- Persvrijheid is zoek in Latijns~-Amerika

In de meeste Latijns-Amerikaanse landen bestaat geen pers-
vrijheid zo staat te lezen in een verslag van de Inter-
Amerikaanse Persbond waarvan het bestuur in Rio bijeen-
kwam. In het verslag, dat werd opgesteld door Julio de
Mesquita Neto, direkteur van de Braziliaanse krant "0 Esta-
do de Sao Paulo" en tevens voorzitter van de kommissie voor
persvrijheid, betoogt deze o.m. dat slechts in drie landen,
nl. Costa Rica, Venezuela en Colombia, persvrijheid heerst.

In Brazilié, aldus het rapport,is geen sprake van persvrijheid.
De auteur herinnert o.m. aan de aanhouding van negen redakteurs
van het humoristisch weekblad "O Pasquim" en aan de moeilijkhe-
den van Frangois Pelou, direkteur van 't AFP-bureau in Brazilié,
die het land moest verlaten. Hij wijst er voorts op dat de ont-
voering van de Zwitserse ambassadeur Bucher nieuwe moeilijkhe-
den bracht omdat elk bericht daarover eerst aan de censuur

moest worden voorgelegd.

Volgens het verslag dreigt de persvrijheid ook in Chili te ver-
dwijnen: "in Chili waar het hetzelfde als in Cuba aan het gebeu-
ren is". Na de afwezigheid van persvrijheid in Paraguay en

Peru te hebben aangeklaagd schrijft het verslag dat deze even-
min bestaat in Panama en Haiti, waar de regeringen geen zweem
van kritiek dulden.



52,

In Mexico, Ecuador, de landen van Centraal-Amerika en op de
Antillen is krantenpapier zo duur dat de dagbladdirekties
steeds meer afhankelijk worden van regeringsorganen.In Bolivia
ten slotte, zo besluit het verslag, bestaat geer censuur "maar
de toestand is er zo verward dat men niet kan zeggen dat de
fundamentele rechten en vrijheden er gewaarborgd zijn".

Bron : De Standaard.



53.

L
R

Kleurentelevisie in Belgié

Met een gelegenheidstoespraak van de Minister van Kultuur,
Prof. Van Mechelen, werd op nieuwjaarsdag 1971 om tien over
twaalf ook voor de Belgische televisie officieel het kleuren-
tijdperk geopend.

De eigen produktie moet in het begin zeer beperkt zijn, ge-
zien men momenteel slechts over twee kleurencamera's beschikt.
In maart wordt een eerste "kleurentrein" verwacht, bestaande
uit een reportagewagen en vier kleurencamera's, waarmee uit-
zendingen gemaakt kunnen worden vanuit om het even welke
studio of teater of van waar dan ook in het land.

Het nieuws en de omroepster zullen we nog een paar jaar in
zwart-wit zien.

Bron : De Standaard.

Belgische Televisie-Prijzen

De Vereniging van de Vlaamse TV-Pers heeft haar
jaarlijkse Prijs van de TV-Kritiek (1970) toegekend aan de
serie TV-uitzendingen onder de verzamelnaam "SOS Natuur".
Eervolle vermeldingen zijn gegaan naar het inspraak-programma
"Zo zijn" over homofilie en naar TV-kok John Bultinck. De keuze
van een programma dat ver boven het normale werk uitstijgt, -
bleek ook dit jaar weer biezonder moeilijk.

Op het jaarlijks Radio- en Televisiebal werden
de traditionele "Oscars" toegekend aan Jan Briers (radio-) en
Jan Schodts (televisie).

De Bert Leysenprijs 1970 werd toegekend aan de
montage "De Jaren Zestig" van Rik Onckelinx (journalist),
Fred Br9ssé (regie) en Tony Verbruggen (montage).

In zijn dankwoord suggereerde Rik Onckelinx o.a. de oprich-
ting van een "Opleidingsinstituut voor TV-journalisten", in
samenwerking tussen BRT, universiteiten en instellingen van



Sk.

hoger onderwijs. Geslaagde studenten zouden door de BRT in het
personeelskader worden opgenomen.

Bron : De Standaard.

Kijk= en Luisteronderzoek in Vlaanderen

In Vlaanderen kijken mannen meer naar televisie dan vrou-
wen. Dat is alvast een duidelijke konkluzie uit een rap-
port van het kijk- en luisteronderzoek (eerste kwartaal
1970) van de BRT, waarover pas nu enkele gegevens bekend
werden gemaakt. Het verschil is niet uitnemend groot,
maar het beloopt, naar gelang van het tijdstip, toch van
5 tot 7 t.h.

Het verschil in kijkgedrag tussen de geslachten is een van de
vier aspekten die werden onderzocht. Het tweede was dat van de
sociale klassen, wat verband houdt met het "welstandsniveau".
De kijkers uit de lage klasse en lage middenklasse zijn de
meest hartstochtelijke kijkers. In het beste tijdblok (20 tot
22 uur) is het verschil vrij groot : lage klasse krijgt 58,33
t.h., de hoogste haalt slechts 37,03 t.h. Hetzelfde geldt
voor de indeling per onderwijsniveau: enkel lager onderwijs
(52 t.h. van de bevolking) kijkt op het beste tijdstip 54,28
t.h. en het hoger onderwijs slechts 33,33 t.h. Typisch is dat
personen uit de hogere klasse en met het hoogste opleidings-
niveau het minst door de late avonduren worden afgeremd.

En dan is er nog het verschil in leeftijd. Eerste opvallende
vaststelling: jongeren kijken over het algemeen en op gelijk
welk tijdstip, niet zo erg vaak naar TV. Een keerpunt ligt

rond de 35 jaar. De leeftijd tussen 35 en 65 jaar kijkt het
meeste, na 65 jaar daalt ' het weer. Oudere kijkers boven de

65 hebben duidelijk een voorkeur voor de vooravond en de avond,
na 22 uur daalt dit getal sterk.

Het onderzoek heeft ook gepeild naar de belangstelling voor
andere zenders dan de BRT. Een gemiddeld kijgedrag heeft men
niet kunnen bepalen. Wel kan men aanduiden dat een bepaald
aantal kijkers af en toe min of meer regelmatig naar een an-
dere zender kijken (in het onderzoek was dat minstens een
kwartier, in de drie onderzochte weken). Voor de twee Neder-
landse zenders bedraagt dat 43,9 t.h. voor de RTB 28,5 t.h.
en voor de twee Franse zenders 15,5 t.h. Er is weinig onder=-
scheid tussen de provincies. Voor het hele jaar 1970 zou de
konkurrentie van de NOS iets hoger liggen.



55.

De studiedienst heeft ook achterhaald dat er een kategorie be-
staat van personen, die enkel en uitsluitend naar de BRT kijken.
Precieze cijfers heeft men er niet over. Maar volgens een ruwe
schatting, voortgaande op allerlei gegevens, zou die kategorie
de 40 t.h. kunnen benaderen.

Bron : De Standaard
BRT-Studiedienst.

Wetsvoorstel tot wijziging van de Omroepwet in Nederland

Drs. Erik Visser, Tweede Kamerlid voor D'66, heeft een voorstel
ingediend tot wijziging van de Omroepwet en de Wet op de Om-
roepbijdragen.

Zijn voorstel beoogt de huidige relatie tussen het lidmaat-
schap van een omroepvereniging en het betalen van de omroep-
bijdrage te verbreken.

Bron : De Volkskrant.

Reclame op Nederlandse tv steeds minder gewaardeerd

Reclame op televisie wordt in Nederland steeds minder gewaar-
deerd. Vooral ouderen vinden televisie zonder reclame prettiger;
jongeren geven daarentegen de voorkeur aan de huidige situatie.

Dit blijkt uit een onderzoek van het Nederlands Instituut voor
de publieke opinie en het marktonderzoek (NIPO), dat op 15 fe-
bruari aan een landelijk gespreide steekproef van duizend per-
sonen de vraag stelde.

"Hoe vindt U nu de televisie met reklame erin ? Vindt U het
prettiger of minder prettig dan toen er nog geen reklame in de
televisie was ? Of maakt het voor u geen verschil ?"

De antwoorden waren als volgt :

Nu pret- Geen ver- Toen Geen
tiger schil prettiger oordeel
% % % %
BLIBIE oo winvmmwewns s 22 39 28 13
MEDNGR: v os erosvisin v i 19 37 34 10
VPOUWEN «cunoas saons sie 25 41 22 12
18=24 JAAY ,evcisnns s 34 S 13 9

eoeleee



58.

Nu pret- Geen ver- Toen Geen
tiger schil prettiger oordeel
% % % %
25-3 JARD cesinisaine v 27 24 20 9
85=-44 JAAY scesveesenes 24 40 26 10
B5-54% Jaar cciscscvsiee 19 37 33 11
§5-68 JaaY sesseonensne 12 41 35 12
65 jaar en ouder ...... 15 29 42 14

Bron : NRC-Handelsblad.

N.-0. omroep viert 25-jarig bestaan

Regionale cultuur en voorlichting - voor een groot deel
in de streektalen - worden in Nederland nu 25 jaar lang
gestimuleerd door de Regionale omroep noord en oost.
Dit zilveren jubileum werd op 19 januari te Groningen
gevierd.

Aanvankelijk was de omroep alleen bestemd voor Friesland,
Groningen en Drente. In 1955 werden Salland, Twente en de
Gelderse Achterhoek aan het werkgebied toegevoegd.

Momenteel worden de vijf noordoostelijke provincies in hun
geheel van regionale radio voorzien.

Aanvankelijk had deze omroep 5 1/2 uur zendtijd per week,
maar momenteel wordt - hoewel slechts tussen zes en acht uur
's avonds zendtijd is toegewezen - 18 uur per week uitgezonden.

In de loop van de jaren is gebleken dat er veel naar de Rono-
uitzendingen wordt geluisterd. Behalve de uitzendingen in de
streektalen is vooral het regionale sportprogramma populair.

Bron : NRC-Handelsblad.

Televisie voor achterblijvertjes

Kinderen, die een verstandelijke achterstand
hebben opgelopen, zullen van 2 oktober 18972 af op de Neder-
landse televisie geholpen worden door een programma, dat in
de Verenigde Staten onder de titel "Sesame Street" als het
ware wonderen heeft verricht.



57.

Dit programme bestaat uit een aaneenschakeling van korte film-
fragmenten, mensen op straat, poppen, clowns, tekenfilpjes,
liedjes enz. Het werd samengesteld door bekende Amerikaanse
psychologen en na een televisieseizoen "Sesame Street" bleek
een vooruitgang merkbaar bij 62 t.h. van de kinderen.

Het programma werpt echter alleen maar vruchten af, als er elke
dag een half uur naar gekekeb wordt.

Men hoopt, naast 400.000 Nederlandse kinderen, ook een aantal
kleine Belgen te bereiken.

Bron : Het Laatste Nieuws.

Kijker geen koper

Televisie is als reclamemiddel niet meer wat sommigen ervan
verwacht hebben. In de Verenigde Staten en ook in Nederland,
waar televisiereclame toch niet zo oud is, is haar invloed op
het scherm immers aan het verminderen. Men heeft er, na ver-
gaande onderzoeken, vastgesteld dat de kijker zonder het te
beseffen zijn aandacht uitschakelt wanneer een of ander pro-
dukt wordt aangeprezen.

Daarbij komt, dat televisiereclame zelfs voor grote bedrijven
te veel kost in vergelijking met wat er mee bereikt wordt. In
Nederland rekende men uit, dat om tenminste eenmaal driekwart
van de bevolking te bereiken, een reclame-uitzending van dertig
seconden veertig maal moest herhaald worden. En dat kost de ad-
verteerder in dat geval 300.000 gulden of zo'n 4 miljoen fr.

En volgens het "N.R.C.-Handelsblad" kan slechts een op de twaalf
kijkers in de Verenigde Staten zich later herinneren welke firma
instond voor zijn geliefd programma. De televisieprogramma's
worden aldaar immers volledig door de adverterende firma's
verzorgd.

De grote reclamekantoren zijn er dan ook van overtuigd dat
televisie als reclamemiddel haar beste tijd gekend heeft.

Bron : Het Laatste Nieuws.



58.

In Engeland start "open universiteit"

Ongeveer 25.000 Britten zijn een poging begonnen om de
achterstand in te halen die zij opliepen omdat zij in hun
jeugd niet de gelegenheid hadden te studeren. Dit gebeurt
door wat de "open universiteit" wordt genoemd, waarbij het
onderwijs geschiedt via radio en televisie en korrespon-
dentie.

De idee is afkomstig van ex-premier Wilson en de bedoeling van
het experiment is de mensen op oudere leeftijd, die in hun
jeugd geen universitaire opleiding kregen, hiervoor alsnog de
gelegenheid te geven. Aan de open universiteit kan men wiskunde,
natuurwetenschappen, talen en sociale wetenschappen studeren.

De kosten van een driejarige studie die met een graad kan wor-
den beloond bedragen ruim 16.000 B.fr. Elk vak vraagt 10 uur
studie per week, aangevuld door korrespondentie, en af en toe
gehouden bijeenkomsten met lektoren en hoogleraren.

Bron: De Standaard.

Voorlopig geen T.V. in Z.-Afrika

Zuif-Afrika zal voorlopig niet tot de televisie-kijkende naties
gaan behoren. Hoewel een regeringskommissie in Zuid-Afrika de
invoering van de televisie aanbeval, zal het oordeel dat de
regering binnenkort uitspreekt, waarschijnlijk negatief zijn.

De redenen waarom regeringskringen zich sterk tegen de televi-
sie blijven verzetten, zijn hoofdzakelijk van ekonomische aard.
Zuid-Afrika kampt op het ogenblik met ernstige deflatie. In de
strijd hiertegen waarschuwt de regering de konsumenten ervoor
niet al te veel luxegoederen aan te schaffen. Invoering van de
televisie zou tegen deze ekonomische politiek indruisen.

Een andere oorzaak voor de weigerachtigheid van de Zuidafri-
kaanse regering is het tekort aan techniei in het land. In
kringen van de oppositie vraagt men zich af of de invoering
van de televisie in Zuid-Afrika wel de moeite waard is. Een
eventueel televisiebestel, betoogt zij, zal onder streng
toezicht van de staat komen te verkeren.

Bron : Het Belang van Limburg.



59-

- -
-— e E e E -

Prijzen van de filmkritiek

De Unie van de Filmkritiek heeft te Brussel
haar jaarlijkse prijs toegekend aan de Amerikaanse film
"They shoot horses, don't they..." van Sidney Pollack. Deze
prijs beoogt niet de beste film van het jaar te bekomen,
maar wel "de film die opvalt in de mate dat hij bijdraagt
tot de verrijking van de filmkunst".

Bron : De Standaard.

De Antwerpse filmecritici hebben zaterdag tij-
dens hun jaarlijkse algemene vergadering de Amerikaanse film
"M.A.S.H." van Robert Altman verkozen als de beste productie,
die in de loop van 1970 in de Scheldestad werd vertoond. De
motivering luidt als volgt "wegens de bijtend-sarcastische
toon en dialogen en de grandioze manier waarop de cineast
de mentaliteit en activiteiten van bepaalde (leger-)chirur-
gen op de korrel neemt".

Alvorens tot de aanduiding van de "beste film"
werd overgegaan had een levendige discussie plaats over de
wenselijkheid deze jaarlijkse traditie in stand te houden,
gelet op de situatie van de bioskoopuitbating in de Ant-
werpse agglomeratie.

Bron : Het Laatste Nieuws.

Steun aan de Belgische Filmnijverheid

Op de kabinetsraad van vrijdag 12 februari 1971 werd goed-

gekeurd
"een ontwerp van k.b. dat een tijdelijk verhoogde steun
verleent aan de Belgische filmnijverheid. Deze steunver-
lening wordt toegekend op basis van de belasting op de
vertoningen. Inmiddels zal een inventaris worden opge=-
steld van alle direkte en indirekte hulp die door de
departementen aan de filmnijverheid wordt verstrekt".

Bron : De Standaard.



60.

Recordontvangst voor "Mira" te Brussel

De nederlandstalige film van Fons Rademaekers "Mira of de
Teleurgang van de Waterhoek" door Hugo Claus bewerkt naar de
roman van Stijn Streuvels,heeft tijdens het eerste weekeinde
van zijn exploitatie te Brussel (6-7 maart '71) niet minder
dan 225.000 fr. aan ontvangsten geboekt. Ter vergelijking :
de ontvangsten voor het in een veel grotere zaal lopende
"Mourir d'Aimer" van Cayatte bedroegen 289.000 fr.

Bron : Het Laatste Nieuws.

PUBLTIC RELATIONS

L S T N
R

Hoger Instituut voor Bedrijfsopleiding en
Public Relations te Gent erkend

Op 11 februari 1971 verschenen in de bijlagen van het
Belgisch Staatsblad, de statuten van de v.z.w. Hoger
Instituut voor Bedrijfsopleiding en Public Relations
te Gent.

Het Hoger Instituut voor Bedrijfsopleiding en Public Relations,
leidt op tot nieuwe loopbanen die de brug slaan tussen "low
management" en "higher management". De tweejarige cyclussen
dagonderwijs (hoger onderwijs van het korte type) bieden vol-
gende specializatiemogelijkheden : public relations, bedrijfs-
ekonomie, publiciteit, verzekeringen. In die vier specializatie-
richtingen is het programma en de opleiding afgestemd op het
bewust maken van de leerlingen op het vormen van zijn kritische
geest. Pas in de derde instantie wordt het louter bijbrengen

van technieken ingeschakeld.

Wie zich voor een dergelijke loopbaan interesseert kan alle
inlichtingen krijgen bij het secretariaat van het instituut
Sint-Pieters-Nieuwstraat 148, 39000 Gent, tel. 09/23.64.35.

Bron : Gazet van Antwerpen.



61.

A L G E MEE N

L e T
(===

Europees Agentschap voor Publieke Opinie opgericht

Op 7 januari werd te Brussel dcor de groep 'Havas - Conseil =
Relations publiques' een filiaal opgericht onder de benaming
'Agence Européenne d'Opinion Publique’'.

De voorzitter van het te Parijs gevestigde hoofdhuis, de heer
Pozzo di Borgo, verklaarde dat het agentschap opnieuw zal aan-
knopen met de 135-jaar oude traditie van berichtenversprei-
ding, ditmaal met behulp van de moderne techniek op het ge-
bied van public relations. De directrice van het Europese
agentschap is mevr. Sherialeid.

Bron : De Nieuwe Gids.




