


j=! 

l=S 

Vi j f t ig jaar Vlaamse televisie 

Jan Ceuleers, voormalig directeur-generaal televisie (BRTN) 

Dezer dagen worden alle registers opengetrokken om een halve eeuw televisie in 

Vlaanderen passend te vieren. Hoera, wierook en anekdoten horen daar obligaat bij. 

Je zou er haast bij vergeten dat het pad hobbelig was en soms verraderlijke kuilen 

verborg.. En vooral dat 'de politiek' graag een vinger in de pap hield. Daarover gaat 

deze bijdrage. 

Eigenlijk was de Vlaamse televisie bij haar geboorte op 31 oktober 1953 een ongewenst 

kind voor een gezaghebbend deel van de intelligentsia. Of juister, van de katholieke 

intelligentsia, aangevoerd door Jan Boon, de toenmalige administrateur-directeur-ge­

neraal van het Nationaal Instituut voor Radio-omroep (NIR). Boon was eerst theater­

directeur bij Het Vlaamsche Volkstoneel en daarna hoofdredacteur van de krant De 

Standaard. In 1939, op zijn eenenveertigste, werd hij hoofd van de Vlaamse vleugel van 

het radio-instituut (NIR). Hij was een gedreven ijveraar voor het katholieke geloof en 

vond dat de pers daarbij een verantwoordelijke rol te spelen had. Zo schreef hij, vóór 

zijn aanstelling, bijdragen als Verantwoording over de roepingder Katholieke pers enDejoumalist 

in dienst van de Katholieke actie. Politiek genoot hij de volle steun van de Katholieke Partij, 

de latere Christelijke Volkspartij (CVP). 

He t N I R - I N R kreeg van bij zijn oprichting als unitaire openbare instelling in 1930 de 

verplichting opgelegd zich in zijn radiojournaals ('het gesproken dagblad') en in de 

'uitzendingen met pedagogisch doel' volstrekt onpartijdig op te stellen en geen mede­

delingen te doen die strijdig waren met de wetten, de openbare orde en de goede 

zeden. De raad van beheer was samengesteld uit negen leden, van wie er drie werden 

benoemd door de regering, drie door de Kamer en drie door de Senaat, netjes gedo-

TGSB 2003/3 



seerd naar politieke gezindheid en naar taal, en voorgezeten door de minister van 

Telegrafie en Telefonie. Sinds 1937 was het unitaire radio-instituut onderverdeeld in 

drie departementen: het Vlaamse uitzendinstituut, waarvan Boon dus na het schielijke 

overlijden van Theo De Ronde in 1939 directeur-generaal werd, het Franse uitzendin­

stituut en het gemeenschappelijke technische en administratieve instituut; een eerste 

schuchtere aanzet tot de latere culturele autonomie. De raad van bestuur bleef echter 

unitair. 

De verplichte onpartijdigheid in de radiojournaals werd keurig geregeld: het agent­

schap Belga, een creatie van de bank- en zakenwereld en spreekbuis van het 'officiële 

België', gold als enige bron. Een stilzwijgende consensus onder de drie dominante 

politieke families - katholieken, liberalen en socialisten - belette elk eigen redactio­

neel initiatief van de radio, zeker op het gebied van de binnenlandse politiek. Aan 

Vlaamse kant werd na de oorlogsjaren in het programma-aanbod veel aandacht ge­

schonken aan geloof en religie: het godsdienstig halfuur, de misviering op zon- en 

hoogdagen, het dagelijks liturgisch bericht, de uitzendingen voor en over geestelijken 

in de wereld; de Kerk was alomtegenwoordig in de radio. 

Na de bevrijding kwamen van over de Atlantische Oceaan de eerste berichten over de 

televisie voor burgerlijk gebruik in Europa aanwaaien. In landen als Frankrijk, Italië, 

Groot-Brittannië, Duitsland en Nederland werden er spoedig experimenten opgezet 

die vanaf het begin van de jaren 1950 uitmondden in reguliere, zij het beperkte uitzen­

dingen. In ons land leek de nakende intrede van de televisie onafwendbaar; sinds 1948 

•werd er al druk over nagedacht, vergaderd, en zelfs schuchter geëxperimenteerd, onder 

impuls vooral van ingenieurs in het huis en vanzelfsprekend ook van de industrie. 

Maar budgettaire imperatieven, technische discussies met een communautair tintje en 

morele bedenkingen remden de ontwikkelingen behoorlijk af. 

Jan Boon toonde zich diep bezorgd over de mogelijke negatieve weerslag van het 

nieuwe medium op de vrijetijdsbesteding van de Vlaming. Hij vreesde dat die zich 

wellicht zou vergapen aan zijn huisbioscoop en zich zou afwenden van het actieve 

culturele, sociale en religieuze leven. "Televisie, Weldaad of Verschrikking?", vroeg hij zich 

in een 1952 gepubliceerde bijdrage af: verschrikking voorzeker, weldaad misschien. 

Als de komst van de televisie dan toch niet meer af te houden was, dan kwam het erop 

aan het medium stevig in handen te nemen, ontsporingen te vermijden en te zorgen 

voor een educatieve, schoon-Vlaamse en christelijk geïnspireerde programmering. Een 

visie die hij hardnekkig verdedigde en uitdroeg tot in de European Broadcasting Union, 

waarin hij Belgische gedelegeerde werd. 

Het opstartproces werd in ons land daarenboven flink vertraagd wegens wat op het 

eerste gezicht een puur technisch probleem leek, maar dat was uitgegroeid tot een 

typisch Belgisch gekibbel tussen Vlamingen en Franstaligen: de keuze tussen een tv-

beeld bestaande uit 819 lijnen, de Franse norm, aangeprezen door de Franstalige inge­

nieurs van het NIR en de Franstalige politici, dan wel een beeld van 625 lijnen, gang­

baar in de Bondsrepubliek Duitsland en in Nederland en bij ons dan ook de favoriet 

66 

TGSB 2003/3 



van de Vlamingen. Het dispuut leidde uiteindelijk tot een even typisch Belgisch com­

promis: de RTB zou uitzenden in de 819-norm en de BRT in de 625-norm. Gevolg: 

een televisietoestel dat dankzij een schakelknop beide beeldnormen aankon, maar dat 

in Europa dan ook het duurste werd, een handicap die in het begin, mede door de 

beperkte programmering en ontvangstmogelijkheden, een snelle verspreiding van de 

tv in de weg stond. 

De Vlaamse uitzendingen zoals die aanvankelijk werden genoemd, waren de creatie 

van een handvol radiomensen die de kneepjes van het vak waren gaan leren bij de Britse 

BBC. Structureel noch wettelijk rustte de televisie op een stevig fundament; ze pleeg­

de roofbouw op de radio. De radiowet van 1930 voorzag niet - kon niet voorzien - in de 

komst van de televisie en werd evenmin, toen het dan zover was, aangepast. Vreemde 

vaststelling: de televisie in België had geen wettelijke basis! Het personeel bestond uit 

omgeschoolde radiomensen, de uitzendruimte was een te nauwe radiostudio, de tv-

directeur was het hoofd van een gewestelijke radio-omroep. Maar, en dat was belang-

rijkyoor Jan Boon - de politieke constellatie van het moment was een homogeen CVP-

kabinet. De televisie kwam dus stevig in handen van betrouwbare ideologische en 

filosofische geestesgenoten, met hem en de minister (voorzitter van de raad van be­

heer) als opperste gezag. 

Pas zeven jaar later kreeg de televisie een wettelijke basis. De omroepwet van 18 mei 

1960 was in menig opzicht een historisch document. Ze legaliseerde de televisie, die 

intussen tot ver boven de radio was uitgegroeid en maakte de omroep een beetje onaf­

hankelijker van de politieke overheid door de invoering van het censuurverbod en de 

verwijdering van de minister als voorzitter van de raad van beheer. Dé innovatie was 

echter de opdeling van het oude unitaire I N R - N I R in drie autonome instellingen: de 

Vlaamse BRT, de Franstalige RTB, beide bevoegd voor hun respectieve programma­

beleid, en een gemeenschappelijk technisch en administratief instituut, dat ook de 

Duitstalige uitzendingen en de Wereldomroep onder zijn hoede nam. Deze regeling 

was als het ware een voorloper van de culturele autonomie die tien jaar later zou 

worden geïnstitutionaliseerd in de Belgische grondwet. 

Architect van de omroepwet was een NIR-redacteur, Paul Vandenbussche, die naar het 

kabinet van de CVP-PSC-minister van Cultuur, Pierre Harmei (CVP-liberale rege­

ring- Eyskens-Lilar), was gedetacheerd. Vandenbussche had een sterke reputatie opge­

bouwd als verslaggever Europese aangelegenheden en internationale politiek, waarbij 

zijn uitgesproken anti-communistische ingesteldheid, overigens niet zo ongewoon in 

die tijden, in het oog sprong. Hij genoot de steun van de CVP en was de gedoodverfde 

opvolger van Boon als die in 1963 met pensioen zou gaan. Het dodelijke auto-ongeluk 

van het eerste televisiehoofd, Bert Leysen, voerde hem in 1959 terug naar de omroep, 

waar het jaar daarop ook Jan Boon onverwacht overleed. Zo kwam Vandenbussche, net 

als zijn voorganger, op veertigjarige leeftijd aan de leiding van de omroep die intussen 

was verrijkt met de alsmaar uitdeinende televisie. 

67 

TGSB 2003/3 



De totstandkoming van de nieuwe omroepwet en de opvulling van de nakende vacatu­

re van het ambt van directeur-generaal van de autonome BRT, liepen echter niet van 

een leien dakje. De uitgesproken anti-vrijzinnige houding van Jan Boon in de raad van 

beheer van het unitaire NIR was blijven nazinderen in socialistische en liberale krin­

gen. Vooral zijn hardnekkig verzet tegen de invoering van uitzendingen 'Lekenmoraal 

en -filosofie' als tegenhanger van de talrijke religieuze programma's, en zijn overmoe­

dige, zelfs beledigende uitspraken over de socialistisch-liberale regering-Van Acker-

Liebaert, die hij openlijk met het regime van Tito had vergeleken, hadden kwaad bloed 

gezet. 

De socialisten in de oppositie en de liberalen in de regering eisten dan ook garanties op 

ideologisch en filosofisch gebied. Vooral de liberalen speelden het hard: ze blokkeer­

den de uitvoering van de wet, zolang er onder de drie grote politieke families geen 

akkoord was bereikt over het toekomstige bestuur van de omroep, zowel aan Fransta­

lige als aan Vlaamse kant (RTB en BRT). Pas op 2 augustus 1960, ruim twee maanden na 

de goedkeuring van de wet, lag het driepartijenakkoord voor, ondertekend door de 

respectieve voorzitters: "Les soussignés, dirigeants des trois partis nationaux, estimant que seul un 

accord durable sur le partage de l'autorité, au sein des trois instituts, est à même d'assurer un caractère 

réellement national à la Radiodiffusion-Télévision belge, conviennent de ce qui suit...". De toon was 

meteen gezet, de bedoeling duidelijk: een filosofisch, ideologisch en geografisch even­

wicht proberen tot stand te brengen in de verzelfstandigde instituten, gedicteerd van­

uit de politieke partijen. De bezegeling van de politisering van de publieke omroep. 

Het akkoord sloeg in grote trekken op de verdeling van de topambten en van de poli­

tiek gevoelige betrekkingen over de drie 'nationale' partijen en over de twee grote 

filosofische strekkingen, de katholieke en de vrijzinnige. Boons stugge klerikale hou­

ding had aan Vlaamse vrijzinnige zijde de vrees voor een christen-democratische machts­

greep gevoed en de benoeming van Paul Vandenbussche was niet van die aard dat de 

argwaan werd gemilderd. Het was dan ook geen toeval dat de hevigste voorstanders van 

het driepartijenakkoord zich in Vlaanderen bevonden, omdat daar, in tegenstelling tot 

Franstalig België, de niet-christen-democraten vrij zwak stonden. Merkwaardig in dit 

licht is dat het akkoord de handtekening draagt van twee Waalse en één franskiljons 

partijvoorzitter (Theo Lefèvre (CVP-PSC), Roger Motz (liberale partij) en Léo Col-

lard (BSP-PSB). 

De regeling bestond erin dat de raad van beheer van de BRT zou bestaan uit vijf CVP'ers, 

drie BSP'ers en één liberaal en zou worden voorgezeten, afhankelijk van de regerings­

meerderheid, door een socialist of een liberaal; de directeur-generaal zou een chris­

ten-democraat zijn (Paul Vandenbussche). Vanaf de rang van diensthoofd en bij de 

journalisten diende de socialistische aanwezigheid te worden versterkt en in de school-

uitzendingen moesten het officieel en het vrij onderwijs op gelijke voet vertegen­

woordigd zijn.Wat de politieke,, godsdienstige en filosofische programma's betrof, 

waarover onder Jan Boon zoveel te doen was geweest, zou er alleen maar van de be­

staande situatie kunnen worden afgeweken mits de drie 'ideologische fracties' (versta: 

68 

TGSB 2003/3 



partijen) in de raad van beheer daarmee instemden. 

Dit akkoord werd later, tot op vandaag zelfs, als een verfoeilijk voorbeeld opgevoerd 

van verregaande politisering van een overheidsdienst, als een machtsgreep van de par­

tijpolitiek op een belangrijk instrument van meningsuiting en -vorming. Niet ten 

onrechte natuurlijk, hoewel je je kunt afvragen of Boons hoogmoedige afwijzende 

houding tegenover al wat niet in zijn politieke en religieuze visie paste deze ontwikke­

ling niet heeft uitgelokt. Hoe dan ook, de dagelijkse leidingvan radio en televisie werd 

netjes verdeeld onder vertegenwoordigers van de twee toenmalige regeringspartijen, 

een vrijzinnig liberaal bij de radio en een christen-democraat bij de televisie; de nieuws­

diensten werden weliswaar zo goed en zo kwaad als het ging politiek gedoseerd, maar 

de hoofdredacties bleven in christen-democratische handen. 

Maar ook op een ander gebied was dit akkoord belangwekkend: het stond model voor 

het nationale cultuurpact dat in 1972 (regering-Eyskens-Cools) door alle partijen, de 

Volksunie uitgezonderd, werd ondertekend, eenjaar later ( regering-Leburton-Tinde-

mans-De Clercq) in een wet werd gegoten en nog eens eenjaar later bevestigd in een 

decreet van de Vlaamse Cultuurraad. Het pact beoogde alle ideologische en filosofi­

sche strekkingen op een gelijkwaardige wijze aan bod te laten komen in het cultuurbe­

leid, een initiatief van de liberale vrijdenker Adriaan Verhulst, die er echter niet mee 

opgezet was dat zijn idee in partijpolitieke termen werd vertaald. Met name bepaalden 

de wet en het Vlaamse decreet (dat nog steeds van kracht is) dat de omroep in de 

samenstelling van zijn bestuurs- en beheersorganen de evenredige vertegenwoordi­

ging van de politieke fracties in de Cultuurraad in acht moest nemen. Bovendien 

moesten bij de rekrutering en de bevordering van het personeel met culturele functies 

rekening worden gehouden met "de noodzaak van een evenwichtige verdeling van de ambten 

tussen de verschillende representatieve strekkingen en met een minimale aanwezigheid voor elk van de 

strekkingen. " 

Het cultuurpact werkte op die manier de politisering van de omroep nog in de hand: 

niet alleen de raad van bestuur (toen nog raad van beheer geheten) diende een afspiege­

ling te zijn van de Cultuurraad (nu: Vlaams parlement), maar ook de directieambten 

dienden verdeeld te worden volgens de politieke krachtsverhoudingen. Bij de BRT 

bleef de directeur-generaal (later: administrateur-generaal) een CVP-gesteund figuur, 

de radiodirecteur een liberaal, terwijl de televisiedirectie in handen kwam van een 

socialist. Deze topambtenaren werden bovendien geselecteerd en voorgesteld door 

hun respectieve partijen, aan de minister voorgedragen door de raad van bestuur en 

benoemd door de regering. Het personeel werd er onrechtstreeks toe verplicht, wilde 

het kans op promotie maken, 'kleur te bekennen'. Deze 'outing' verliep op een vrij 

willekeurige manier: niemand werd bij zijn intrede verplicht zijn politieke en filoso­

fische gezindheid aan te geven - dit in tegenstelling tot de manier van handelen bij de 

RTB -, maar voor de raadsfracties waren de in de toelatingsexamens geslaagde kandida­

ten veelal geen onbekenden. Ook de universiteit waaraan ze hadden gestudeerd leek 

een betrouwbare barometer. 

69 

TGSB 2003/3 



Precies dit universitair verleden als criterium pakte, net op het ogenblik dat het cul-

tuurpact uitwerking begon te krijgen, vooral aan christen-democratische zijde ver­

keerd uit. Wie een diploma van de Leuvense Alma Mater op zak had, werd gemakshalve 

gerekend tot de katholieke partij en Kerk; zo was het in het verleden immers altijd 

geweest. Met het aantreden van de eerste mei 68'ers, meestal Leuvense alumni, tijdens 

de beginjaren 1970, bleek dit referentiekader niet meer te kloppen. De nieuwe genera­

tiejournalisten en programmamakers stelde zich ongebonden op en toonde zich bij­

zonder kritisch tegenover de ideologisch-filosofische verzuiling, in de eerste plaats 

tegenover de zuil waartoe ze geacht werd te behoren, dit tot ontsteltenis en ergernis 

van Paul Vandenbussche en de CVP-fractie in de raad van beheer. De zekerheden van 

het verleden waren verdwenen; uit CVP-hoek werden giftige pijlen afgeschoten op de 

nieuwsdiensten die van linkse agitatie werden beschuldigd. Eerste minister Leo Tin-

demans sprak dreigende taal en lanceerde het idee van een commerciële omroep als 

tegenhanger van de "linkse BRT". Van de weeromstuit werd het hiërarchisch gezag in de 

omroep versterkt en Paul Vandenbussche ging zich steeds nadrukkelijker in het pro­

grammabeleid, en vooral in de nieuwsvoorziening, mengen. Dagelijks ging een kopie 

van de journaals naar de premier en maandelijks werd ten behoeve van de raad van 

beheer, op vraag van de CVP-fractie, een lijst opgemaakt van de geïnterviewde politici 

en vakbondsmensen, met opgave van minuten en seconden. 

De sfeer van politieke intimidatie, hoofdzakelijk gericht tegen de 'dissidenten' van de 

Leuvense universiteit en hun aanhangers - de 'daklozen' zoals ze zichzelf noemden -

bleef tot ver in de jaren 1980 aanhouden. De herverkaveling van het partijlandschap in 

de jaren 1980, de voortschrijdende ontkerkelijking van Vlaanderen, de introductie van 

de commerciële omroep, hebben de politieke wereld er geleidelijk toe gebracht haar 

greep op de omroep wat te lossen. De hetze tegen de 'daklozen', die al die jaren van 

enige promotie verstoken waren gebleven, hield stilaan op; het gestook tegen de jour­

naals doofde uit. Maar het cultuurpact, hoewel hier en daar aangevochten, bleef over­

eind: de benoemingen en bevorderingen werden nog altijd op de weegschaal gelegd. 

Toch was partijaanhorigheid geen vanzelfsprekend criterium meer. Cas Goossens, de 

opvolger van Vandenbussche, gedroeg zich veel onafhankelijker tegenover zijn ideo­

logische achterban, en de CVP-fractie in de raad van beheer, die niet meer over de 

meerderheid beschikte, waagde het meer dan eens in te gaan tegen wenken van het 

partijhoofdkwartier. Het werd hen niet in dank afgenomen in de politieke gremia: 

herhaaldelijk werd de BRT-top op een bijwijlen kleinerende manier ter verantwoor­

dinggeroepen in het Vlaamse parlement. De openbare omroep bleef opgezadeld met 

een stroeve structuur en onaangepaste werkmethodes en administratieve verplichtin­

gen, en, bovenal, met een alsmaar afkalvend financieel draagvlak, terwijl de intussen 

actief geworden commerciële concurrent steeds machtiger werd. 

70 

TGSB 2003/3 



De omroepdecreten van 1996, een initiatief van de toenmalige Vlaamse minister van 
Economie Eric Van Rompuy (CVP) luidden een radicale breuk met het verleden in. 
De benoemingen en promoties in de tot naamloze vennootschap omgevormde om­
roep, voortaan VRT, evenals het programmabeleid, werden onttrokken aan de raad van 
bestuur en toevertrouwd aan de gedelegeerd bestuurder. De raad van bestuur mocht, 
zijn naam ten spijt, geen bestuursdaden meer stellen, maar werd gedegradeerd tot een 
louter toezichts- en adviesorgaan. Alle macht werd geconcentreerd in de persoon van 
de gedelegeerd-bestuurder, die echter, in tegenstelling tot voorheen, nu zelfde top­
ambtenaren mocht aanstellen. Hij werd aangesteld door de regering, niet vrij van enig 
voorafgaand politiek getouwtrek overigens. Hij kon bovendien beschikken over een 
ruim budget, dat de openbare televisie via een beheersovereenkomst voor vele jaren 
financieel veilig stelde en haar in de gelegenheid stelde de commerciële concurrentie 
daadkrachtig het hoofd te bieden. De cultuurpactwetgeving was terecht of onterecht 
naar het vergeetboek verwezen. 

Heeft de politiek zich dan na vijftig jaar voorgoed teruggetrokken uit de openbare 
televisie? Misschien. De openlijke en directe band met de partijhoofdkwartieren schijnt 
inderdaad te zijn doorgeknipt. Hoewel: de eerste gedelegeerd bestuurder is, naar ver­
luidt uit onmin met groeiende politieke bemoeienissen, na zes jaar opgestapt. En over 
zijn opvolging is flink gebakkeleid op het Brusselse Martelaarsplein. Eén zaak is echter 
duidelijk: aan de politieke en filosofische overheersing van één zuil, zoals ten tijde van 
Jan Boon, is na vijftigjaar een einde gekomen. En dat is ook te merken aan het program­
ma-aanbod. 

TGSB 2003/3 




