Behalve de mogelijke liberalisering van de winkelsluitingstijden staan de Nederlandse detailhandel de komende jaren waarschijnlijk nog meer veranderingen te wachten. In dit nummer bekijkt AGORA hoe de plattegrond van het winkelen zal worden ingekleurd. Daartoe worden de ontwikkelingen en het overheidsbeleid rond perifere vestigingen belicht en wordt toegelicht hoe in enkele binnensteden gepoogd wordt het kernwinkelapparaat nieuw leven in te blazen door ingrijpende herstructurering. Welke vorm van bouwen biedt kansen tegen het geweld van de per auto veel beter bereikbare grootschalige ontwikkelingen elders in de agglomeratie? Daarover komen enkele projectontwikkelaars aan het woord. Daarnaast blijkt de levendigheid van winkelcentra van groot belang voor het aantrekken 'funshoppers'. Verder wordt geprobeerd aan te geven waarom beleggers in winkels investeren. En: wat vindt de detailhandel er zelf van?
Thema
Overheid moet economisch liberaliseren, maar planologisch sterk zijn
redactie AGORA
1994-12-01 Volume 10 • Issue 5 • 1994 • Detailhandel • pp. 4-6
Voldoende perspectief voor buurtwinkels en kleine winkelcentra
Jan Kamminga
1994-12-01 Volume 10 • Issue 5 • 1994 • Detailhandel • p. 7
Winkels als beleggingsobject
Ronald Klip
1994-12-01 Volume 10 • Issue 5 • 1994 • Detailhandel • p. 8
Uitgekiend concept van groot belang bij meerlaagse winkelcentra
William Hel and Tie Liebe
1994-12-01 Volume 10 • Issue 5 • 1994 • Detailhandel • pp. 9-11
Parkeerbeleid van groot belang voor kernwinkelgebieden
Jef Folkers
1994-12-01 Volume 10 • Issue 5 • 1994 • Detailhandel • p. 12
Overheid moet coördinerend en flexibel beleid vormen
Rick Zijderveld
1994-12-01 Volume 10 • Issue 5 • 1994 • Detailhandel • pp. 13-14
Circuitvorming moet kwaliteit van kernwinkelgebied verhogen
Heleen Brameijer
1994-12-01 Volume 10 • Issue 5 • 1994 • Detailhandel • pp. 15-17
De binnenstad, een decor met mogelijkheden voor leisure-shopping
Melanie Poorts
1994-12-01 Volume 10 • Issue 5 • 1994 • Detailhandel • pp. 18-19
Een nieuw hart voor de stad groningen
Caroline Mooij
1994-12-01 Volume 10 • Issue 5 • 1994 • Detailhandel • p. 20
Den Helders opgang in de vaart der volkeren
Lia Lange
1994-12-01 Volume 10 • Issue 5 • 1994 • Detailhandel • pp. 21-22
Wat maakt een regio geschikt voor high-techproduktie?
Rients Dijkstra
1994-12-01 Volume 10 • Issue 5 • 1994 • Detailhandel • pp. 27-28
Varia
Nieuwe provincies vullen het regionale pad
Menno Sybrandy
1994-12-01 Volume 10 • Issue 5 • 1994 • Detailhandel • pp. 23-24
Kwaliteitsbeeld is uitgangspunt voor ontwerp
Ankie Zande
1994-12-01 Volume 10 • Issue 5 • 1994 • Detailhandel • pp. 25-26
Thematisch gebruik van openbaar-vervoerlijnen
Jiri Bank
1994-12-01 Volume 10 • Issue 5 • 1994 • Detailhandel • pp. 29-30