Mobiliteit heeft op vele manieren invloed op de hedendaagse maatschappij. Zowel op economisch, sociaal als ecologisch vlak heeft mobiliteit positieve en negatieve impact. Veel van die effecten richten zich bewust of onbewust op collectieven. Tegelijkertijd is mobiliteit een zeer persoonsgebonden product of dienst. Elk individu bepaalt zelf waar hij heen gaat en hoe. Hierbij houdt hij rekening met zijn unieke set van voorkeuren, mogelijkheden en beperkingen.
De mobiliteitskeuzes die het individu maakt worden niettemin beïnvloed door externe factoren. Door de veranderende tijd-ruimte context liggen bestemmingen verder uit elkaar dan vroeger. Mobiliteit wordt daardoor grilliger. Hierdoor verliest openbaar vervoer met vaste routes en dienstfrequenties nog altijd terrein aan het individuele vervoer. Daarnaast zijn er meer aspecten die het mobiliteitsgedrag beïnvloeden. Ook zijn er verschillende manieren waarop mobiliteit de maatschappij raakt. Sociale uitsluiting ontstaat bijvoorbeeld wanneer een individu om welke reden dan ook geen toegang heeft tot een bepaalde vorm van mobiliteit, zoals een auto, of het internet. Anderzijds is mobiliteit steeds meer een methode om een leefstijl uit te drukken.
Kortom, mobiliteit kan gezien worden als een onderdeel van het hedendaagse leven dat veel raakvlakken heeft met verschillende sociale aspecten van dat leven. AGORA neemt dit als uitgangspunt in het komende themanummer over mobiliteit. Er worden oude en nieuwe mobiliteitspatronen onder de loep genomen en gekeken hoe hier beleidsmatig mee om gegaan kan worden.
Redactioneel
Thema
Welke mobiliteit, welk beleid?
Bertolini Luca, Bontje Marco and Stelling Casper
2006-12-01 Volume 22 • Issue 5 • 2006 • Mobiliteit • pp. 4-7
Maatschappij, mobiliteit en klimaatsverandering
Banister David
2006-12-01 Volume 22 • Issue 5 • 2006 • Mobiliteit • pp. 8-11
Wisselende situaties in de netwerksamenleving
Dijst Martin
2006-12-01 Volume 22 • Issue 5 • 2006 • Mobiliteit • pp. 12-15
Minder overgewicht in klassieke stadswijken
Bronkhorst Marianne and Moerman Menno
2006-12-01 Volume 22 • Issue 5 • 2006 • Mobiliteit • pp. 16-18
De waarde van autonome mobiliteit
Meire Johan
2006-12-01 Volume 22 • Issue 5 • 2006 • Mobiliteit • pp. 19-21
Mobiliteitssteun voor achtergestelden
le Breton Eric and Van Acker Veronique
2006-12-01 Volume 22 • Issue 5 • 2006 • Mobiliteit • pp. 22-25
'Liquid life' en oneindige reistijd
Kesselring Sven and Stelling Casper
2006-12-01 Volume 22 • Issue 5 • 2006 • Mobiliteit • pp. 26-29
Nieuwe forensen in polycentrische regio's
Grünfeld Joram
2006-12-01 Volume 22 • Issue 5 • 2006 • Mobiliteit • pp. 30-32
De automobiele samenleving
Handy Susan and Stelling Casper
2006-12-01 Volume 22 • Issue 5 • 2006 • Mobiliteit • pp. 33-36
Varia
De blinde vlek voor terrorisme
de Pater Ben
2006-12-01 Volume 22 • Issue 5 • 2006 • Mobiliteit • pp. 37-40
Geografie in Amerika na 9/11
Mamadouh Virginie
2006-12-01 Volume 22 • Issue 5 • 2006 • Mobiliteit • pp. 41-43
het schrikbewind als bestuursvorm
van der Wusten Herman
2006-12-01 Volume 22 • Issue 5 • 2006 • Mobiliteit • pp. 44-47