Welke rol spelen hypes bij sociaalruimtelijke vraagstukken? Dat is de vraag die centraal staat in dit themanummer van AGORA. Hype betekent letterlijk "iets nieuws dat tijdelijk sterk de aandacht trekt, maar weinig voorstelt". Iedereen kent wel maatschappelijke hypes. Op straat of als je de televisie aan zet komen deze hypes als vanzelf op je af. Afhankelijk van je generatie hadden misschien al je klasgenoten LA gears met lichtjes, een flinke verzameling Eastpak-rugzakken of liep iedereen met heel kort of juist heel lang haar rond. Ook in de sociaalruimtelijke wereld kent elk tijdsgewricht zijn eigen onderwerpen die het karakter hebben van een hype. Soms komen hypes onder studenten, in de wetenschap, in het beleid en in de marktsector overeen, maar vaak ook niet. En iets dat door de één als een hype wordt beleefd is voor de ander niet tijdelijk of zelfs een logisch gevolg van een bredere maatschappelijke tendens. Dit themanummer beziet het fenomeen hypes vanuit een kritisch perspectief. we relativeren hypes, maar duiden ook de kracht van de hype.
Redactioneel
Thema
Hypes in de sociale wetenschappen
Filip De Maesschalck
2011-09-01 Volume 27 • Issue 3 • 2011 • Hypes • 7-9
Espressocultuur in plaats van rechtvaardige steden
Yvonne Rijpers
2011-09-01 Volume 27 • Issue 3 • 2011 • Hypes • 15-17
De creatieve hype
Marco Bontje and Peter Pelzer
2011-09-01 Volume 27 • Issue 3 • 2011 • Hypes • 18-21
Het ruimtelijk concept als koker
Wil Zonneveld
2011-09-01 Volume 27 • Issue 3 • 2011 • Hypes • 22-25
Crisis redt ruimtelijke ordening
Leonie Janssen-Jansen
2011-09-01 Volume 27 • Issue 3 • 2011 • Hypes • 30-33
Varia
Een plek om vreemden te herkennen
Gwen van Eijk and Hanneke Schreuders
2011-09-01 Volume 27 • Issue 3 • 2011 • Hypes • 36-39
Lessen voor een krachtiger stationsbeleid
Sander van Lent
2011-09-01 Volume 27 • Issue 3 • 2011 • Hypes • 40-42
Recensie
Externe effecten onder de microscoop
Michiel van Meeteren
2011-09-01 Volume 27 • Issue 3 • 2011 • Hypes • 43
Creatief hergebruik in Berlijn
Trijntje Tilstra
2011-09-01 Volume 27 • Issue 3 • 2011 • Hypes • 44-45